Transport- en Bedrijfsorganisatie in het gemengde bedrijf B ''EOT)) I 134 WAELSTEDË UIENZAAD MALIE B O UIENZAAD HYBRIDE UIENZAAD D. J. VAN DER HAVE n.v. Ir. A. MOENS van het Instituut voor Landbouwtechniek en Rationalisatie te Wageningen "p\ E bedrijfsorganisatie omvat alle activiteiten binnen de onderneming: produktie, aan- koop, afzet, bedrijfsleiding en administratie. Bij alle onderdelen, behalve de admini stratie, komt een zekere hoeveelheid transport voor. De vraag is nu hoe binnen een bepaalde organisatie het transport moet worden georganiseerd. En op mij rust de taak 'dit thema te behandelen voor het gemengde bedrijf, zoals wij dit in Zeeland kennen. Een bedrijf, waarbij meestal de akkerbouw op de voorgrond staat, en waarin daarnaast als min of meer belangrijke produktieriehting melkveehouderij aanwezig is. Sommige bedrijven doen daarnaast aan rundveemesterij, varkens en kippenhouderij en tuinbouw, fn het algemeen kunnen wij echter stellen, dat de varkens- en kippenhouderij in Zee land niet van grote betekenis is. Bij de behandeling van het transport in het gemengde bedrijf is het noodzakelijk rekening te houden met de grootte van het bedrijL Indien de veehouderij enerzijds en de akkerbouw anderzijds ieder voor zich grote eenheden zijn, b.v. een stal van 40 koeien of een oppervlakte bouwland van 40 ha, is de rationalisatie en mechanisatie van het transport eenvoudiger dan op kleinere bedrijven. Het aantal grote gemengde bedrijven is evenwel gering en daarom wil ik als uitgangspunt nemen het gemengde bedrijf van 10—30 ha. BIJ een dergelijke bedrijlsgrootte is het nood zakelijk transportmiddelen te gebruiken, die zowel in de akkerbouw- als in de veehouderijsector doelmatig kunnen worden benut. Welk soort trans port is in het gemengde bedrijf belangrijk? In de veehouderijsector is dit transport van hooi, gras, bietenkoppen, voederbieten, mest en melk. In de akkerbouw zijn dit graanschoven dan wel strobalen en zakken graan, erwten al of niet in het stro vlas, aardappelen en bieten. Voor het gehele bedrijf kennen wij verder het vervoer van kunst mest, werktuigen, e.d. DIJ de organisatie van het transport moeten wij voorts letten op het aantal personen, dat hier bij kan worden ingeschakeld. In een bed rijf sgrootte van 10 —30 ha loopt het aantal uit een van 1 tot 4. Ook de verkaveling speelt een grote rol. In verkavelde gebieden, waar het land rond om de gebouwen ligt, kan men beter gebruik maken van opsleepwagens, ruiter- en schelvenciragers, lage wagens en dergelijke, dan in gebieden met een versnipperde verka veling. ALGEMENE REGELS. ALGEMENE regels bij het transport zijn, dat opslag van grondstoffen en produkten steeds zodanig moet zijn, dat zij dicht bij de plaats van gebruik liggen, gemakkelijk bereikbaar zijn en op eenvoudige wijze te verwerken. Voorbeelden zijn: een mestvaalt, met verharde vloer, die rondom goed bereikbaar is, silo's dicht bij de stal, een laadbrug voor het opladen van vee en werktuigen e.d. Voorts moet transport tot het uiterste worden verminderd, dus zo weinig moge lijk tussentijdse opslag en waar dat nodig is de op slag zonodig inrichten, het het opnieuw opladen weinig moeite kost, b.v. op stapelborden. Bij het transport is het voorts van belang, dat per vracht zoveel mogelijk wordt medegenomen, zodat de af- en aanlooptijden tot een minimum beperkt worden: verbreden en verlengen van wagens, het gebruik maken van laadhekken voor en achter en moge lijk ook opzij. Bij het transport dient voorts zoveel mogelijk te worden gebruik gemaakt van zwaartekracht, motorische krachten, stroommogelijkheden (water leiding en melkleiding). Wat geschoven kan wor den meet niet worden opgetild: mestplank en roest bak in plaats van mest kruiwagen. In een bedrijf, waar ongeveer 15 tot 25 Vc van alle werk besteed wordt aan transport dient voor elk geval afzonder lijk te worden nagegaan op welke wijze overbodige transporten kunnen worden vermeden en nood zakelijke transporten kunnen worden verlicht en vereenvoudigd. VOOR het gemengde bedrijf van 10 tot 30 ha openen zich in dit verband de volgende moge lijkheden Melk: Rechtstreeks in de bussen melken op een wagen of kar, eventueel gebruik maken van melkleiding. Mest: Bij gebruik van stro, hetgeen in Zeeland alge meen voorkomt, de mest met behulp van mest plank of -bak of automatische, groepreinigers op de mestvaalt of rechtsl reeks op de mestwagen schuiven. Bij het laden van mest gebruik maken van goed gereedschap of trekkervoorlader. Mest rechtstreeks van een wagen verdelen. Met trom* melschudder of iets dergelijks naschudden. Gras: Voordroog- of maaikneusmethode toepassen 'dit laatste in loonwerk). Laden met opsleepinrichting, voorlader of oplader. Lossen met grijper of trans De H. G. Silovork. porteur of zelflossende wagen (gleufsilo). Voeren met voerkar, zelfvoedering. Hooi: Gebruik maken van opsleepwagen, opper- of ruiterdrager, oplader of trekkervoorlader. Lossen met transporteur of grijper, eventueel persen rechtstreeks op de wagen. Erwten in stro en graanschoven: Gebruik maken van ruiter- en schelvendrager. Bij graanschoven ook voorlader. Lossen als bij hooi. Voor hooi. erwten in stro, graanschoven, zak ken graan, balen stro, zakken kunstmest enz. is voorts van belang de lage wagen. Aardappelen: Zakken van 35 tot 50 kg. Rooien met verzamel- rooier met volgwagen. Bij inkuilen gebruik maken van kuilvorm, in bewaarplaatsen transporteur. Eventueel los transport met kipper of netten. Bieten: Laden met goede bietenvork of rooien recht streeks op wagen. Onder sommige omstandigheden gebruik maken van voorlader. Bietenkoppen: In de eerste plaats is belangrijk een loofvork, verder onder bepaalde omstandigheden het gebruik van voorlader Lossen van bieten en bietenkoppen met netten of transporteur. Grond op silo brengen: Trekkervoorlader of transporteur. I TlT het voorgaande volgt, dat voor paardenbedrijven de mogelijkheden van de mechanisatie van het transport beperkt zijn. Dit zal er ongetwijfeld toe leiden, dat in de toekomst de vervanging van paarden door trekkers verder in versneld tempo voortgang zal vinden. Een trekkervoorlader, een transporteur, een ruiter- of schelvendrager en een lage wagen zijn voor de rationalisatie van het transport in het gemengde bedrijf aan trekkelijk. Aangezien de investerings kosten vrij hoog liggen, zal van bedrijf tot bedrijf moeten worden vastgesteld, in hoeverre de hierdoor ontstane extra trekkracht- en werktuigenkosten worden gecompenseerd door arbeidsbesparing. - |IJ sterkere mechanisatie is verhoging van de arbeidsprestatie economisch noodzakelijk. Dit leidt ertoe, dat in toe nemende mate gemengde bedrijven van 1020 ha eenmansbedrijven worden. Aangezien evenwel veehouderij dagelijks verzorging vereist, zijn aan deze oplossing bezwaren verbonden. Voor gemengde be drijven, die in ruime mate gebruik willen maken van de mogelijkheden van mecha nisatie mag de minimum oppervlakte in de toekomst dan ook niet beneden de 20 ha liggen. Naarmate de bedrijven kleiner zijn, zal men meer genoodzaakt zijn de boven genoemde werktuigen in combinatie, coöpe ratie of loondienst te laten werken. Ook in dit opzicht zijn er gelukkig goede ervarin gen en hoewel hieraan ongetwijfeld talrijke bezwaren kleven, is het voor het kleinere gemengde bedrijf de enige weg om ten volle van de middelen van de moderne techniek gebruik te kunnen maken. (Advertentie)" MAËLSTEDE uien brengen u financiële voordelen. MAELSTEDE hoort volgens de proefvelden 1959 bij de toprassen. Zeer preduktief. MAELSTEDE geeft 5 a 10 meer opbrengst dan gewoon Rijnsburger uienzaad. Vroegrijp. Oogstzeker. Goede uniformiteit. Gevraagd voor export. Weinig dikhalzen. MAEIJSTEDE, de sHektie met het laagste percentage inwendig rood. Prachtige vorm. Produktief. Vroeg rijp. Alleen met kwaliteitsuien kunnen wij tie export behouden! KONINKLIJK KWEEKBEDRIJF ZAADHANDÏl KAPEUE BIEZELING6

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1960 | | pagina 10