over; 1 rallapUl lIIlUgClIjMlt/UCn handf^inkhefgebruik°rZien' Het g8heel is zeer de bedrijfsgebouwen H in en rond H1 I G VAN LIERE het vee °p geplaatst wordt. Eenmaal lopen is 114 ZEEUWS LANDBOUWBLAD i t» T i7 Ti m it.i i. i voldoende terwijl de restanten op de wagen ge van de r*. L. V.D. te Lroes I t^AWtvi Ir h ,r>/j plaatst blijven. Deze kar is, evenals de vorige, KRACHTVOER: STEEDS groter wordt de belangstelling voor de mechanisatie. Steeds meer machines wor den aangekocht en worden werkzaamheden met werktuigen verricht die voorheen beslist met de hand moesten gebeuren. Toch moet er bij deze mechanisatie nog steeds veel handwerk verricht worden. Voor het laden en lossen en het in de gebouwen verplaatsen van produkten in welke vorm ook, is men dikwijls nog niet van de nodige machines voorzien. Toch is het nodig dat ook aan dit onderdeel van de bedrijfsvoering de nodige aandacht wordt besteed. Speciaal ook in en rond de gebouwen omdat daar juist een belangrijk deel van het handwerk moet plaatsvinden. Het zijn dikwijls de kleinere en eenvoudige werkzaamheden die daarbij uit het oog worden verloren. Vandaar dat het goed is hier ook aandacht aan te besteden. le 2e 3e ET gemechaniseerde transport kan de volgen de voordelen met zich meebrengen arbeidsbesparing energiebesparing door lichter werk aangenamer werken 10e diversen, waaronder begrepen worden alle hier niet genoemde produkten die mogelijk op het bedrijf van plaats moeten veranderen. Het is gelukkig niet zo, dat voor elke groep een apart werktuig aanwezig moet zijn. Anders zou den er minstens een 10-tal nodig zijn. Arbeidsbesparing wordt verkregen door sneller en met minder manieren het werk te doen. De mate van deze besparing bepaalt de rentabiliteit van het gebruik van een bepaald werktuig. Toch zou men voor het lichter en aangenamer werken ook een bedrag in de berekening moeten calculeren. Het is toch mogelijk dat voor een be paald soort werk geen geschikte man gevonden kan worden en dat juist door mechanisering, deze door een niet volwaardig iemand kan worden vervangen. Ook voor de totaal geschikten is lich ter en aangenamer werk veel waard, afgezien nog van de vraag of men voor dat werk wel mensen kan krijgen. UEN groot gedeelte van de op het bedrijf ge- teelde produkten passeert de bedrijfsgebou wen. Daarnaast worden nog produkten aange kocht die op hun beurt ook weer vertransporteerd moeten worden. Men kan ze in de volgende groe pen indelen le ruwvoer voor het vee. 2e krachtvoer. 3e water. •le melk. 5e stalmest (al of niet gescheiden in vaste mest gier). 6e hooi - stro - pakstro e.d. 7e losse produkten als voeder en suikerbieten, graan, aardappelen enz. 8e opgezakte produkten als aardappelen, granen, erwten, kunstmest enz. 9e grond voor het afdekken van silo's en kuilen. Zakkenlader achter op de trekker. MOGELIJKHEDEN VAN MACHINAAL TRANSPORT RUWVOER: MOG veel wordt dit produkt met een mand of kist of per kruiwagen bij de dieren gebracht. Met mand of kist betekent zwaar gpwicht dragen en veel heen en weer lopen. Met een kruiwagen wordt de hoeveelheid die men meeneemt groter, maa.r een flink gedeelte van de vracht moet nog door het lichaam worden verplaatst. Bovendien heeft de kruiwagen, ook al is deze van een lucht band voorzien, nog het bezwaar van moeilijk ma- noeuvreerbaar in vele gebouwen en voergangen te zijn, in verband met de grote lengte en daa,rdoor soms hele maal niet te gebruiken is. Een verbetering hierin bete kent het voerkarretje. Dit is een bak op 3 of 4 zwenkwielen. De inhoud is groter dan van een kruiwagen en de draaicir- kel is buitengewoon klein. Het is daardoor mogelijk op plaat sen te komen waar dat met een kruiwagen niet het geval is. Het zware krui-werk wordt vervangen door het veel lich tere duw- of trekwerk. Bij het gebruik van de zwenkwagen is het wel zeer gewenst, dat geen dorpels of andere verhogingen in de rijbaan voorkomen. Ron de lage verhogingen kunnen nog wel genomen worden. Zowel nog niet als wel klaar gemaakt voer kan op een snelle, prettige en lichte manier bij het vee worden gebracht. Tevens mag nog wel even de aandacht gevestigd worden op de reinigings-apparaten die voor de bietenmolens geplaatst kunnen worden en die het ar beidsintensieve afkrabben van de voederbieten voor het me rendeel kunnen ondervangen. WATER: WANNEER de mogelijkheid daartoe bestaat, is aanleg van waterleiding en gebruik van drinkbakjes het meest aan te bevelen. Is er geen waterleiding op het bedrijf dan kan toch van drinkbakjes gebruik gemaakt worden. Op enige hoogte boven de grond, b.v. op de stalzolder kan een 'tank met flinke inhoud geplaatst, waar de leiding naax de drinkbakjes op aangesloten wordt. Het vullen van de tank kan geschieden met een motor of eventueel handpomp. Aangenomen wordt dan dat het drinkwater binnen een redelij ke afstand van de pomp aanwezig is. MELK: IJET transport van melk vanuit de uier naar de emmer geschiedt steeds meer met een melk machine. Het aantal melkkoeien bepaalt uitein delijk in hoeverre een dergelijke machine econo misch verantwoord aangeschaft kan worden. Het verdere transport van de melk in de bus uit de wei naar huis geschiedt vrij algemeen met een prima daarvoor geschikt melkkarretje. Tranport van de melk over enige afstand met een auto of trekker is een zaak die elk voor zich- Lzelf zal moeten uitmaken 1 0f dit voordeel biedt of niet. Met een paard zal men dit als regel veel goedkoper kunnen doen. STALMEST: [ET uitmesten van de stal is in ons gebied voornamelijk nog een werk, dat met de hand gebeurt. De ligging van de mestvaalt t.o.v. de stal is zodanig dat mechanisch mesten, rechtstreeks in de mestput, slechts in en kele gevallen mogelijk is. De vaalt moet dan in het verlengde van de stal liggen. Een in de behoor lijk brede groep geplaatst schot of schepbak wordt tweemaal per dag door een lier, die met behulp van een draaispindel opgewonden wordt, vanuit de groep op de mestvaalt getrokken. Door een juiste vertraging kan met de hand de lier op de spindel gedraaid worden. Met een mo tor gaat het echter sneller en lichter. Door middel van een keer-koppeling in de aan drijving kan de schep weer mechanisch in de groep teruggebracht worden. De lengte van de benodigde kabel is afhankelijk van de lengte van de groep en breedte van de mestvaalt. Dit geldt ook voor de zwaarte van de motor. 3 a 4 pk zal meestal voldoende zijn. In verband met de ongunstige ligging van het merendeel van onze mestvaalten, bestaat er één oplossing en wel door buiten op het eind van de stal, de mestschep tegen een schuinoplopende hoogte te laten oplopen. Onder de stelling kan een wagen worden geplaatst waarop de mest wordt gedeponeerd. Is de wagen vol dan moet zij in de mestput gekipt of met de hand gelost wor den. Het uitmesten kan in beide gevallen zeer snel plaats vinden. Het kan natuurlijk voorkomen, dat door de bouw van schuur en stal mechanisch mesten niet mogelijk of uiterst moeilijk is. (Zie verder volgende pagina.) Het vullen van een silo met behulp van een bandtransporteur. UOOR het op de arm of in een emmer meenemen van kleinere hoeveelheden koekjes of meel voor het vee, kan men tegenwoordig beschikken over de z.g. serveerwagentjes. Dit wagentje heeft twee of meer verdiepingen waar het kracht voer tijdens de rondgang langs Eenvoudige handheffer kan gemakkelijk achter of de trekker gebouwd worden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1960 | | pagina 10