over; 1 rallapUl lIIlUgClIjMlt/UCn handf^inkhefgebruik°rZien' Het g8heel is zeer
de bedrijfsgebouwen
H
in en rond
H1
I G VAN LIERE het vee °p geplaatst wordt. Eenmaal lopen is
114
ZEEUWS LANDBOUWBLAD
i t» T i7 Ti m it.i i. i voldoende terwijl de restanten op de wagen ge
van de r*. L. V.D. te Lroes I t^AWtvi Ir h ,r>/j plaatst blijven. Deze kar is, evenals de vorige,
KRACHTVOER:
STEEDS groter wordt de belangstelling voor de mechanisatie. Steeds meer machines wor
den aangekocht en worden werkzaamheden met werktuigen verricht die voorheen beslist
met de hand moesten gebeuren. Toch moet er bij deze mechanisatie nog steeds veel handwerk
verricht worden. Voor het laden en lossen en het in de gebouwen verplaatsen van produkten in
welke vorm ook, is men dikwijls nog niet van de nodige machines voorzien. Toch is het nodig
dat ook aan dit onderdeel van de bedrijfsvoering de nodige aandacht wordt besteed. Speciaal
ook in en rond de gebouwen omdat daar juist een belangrijk deel van het handwerk moet
plaatsvinden. Het zijn dikwijls de kleinere en eenvoudige werkzaamheden die daarbij uit het oog
worden verloren. Vandaar dat het goed is hier ook aandacht aan te besteden.
le
2e
3e
ET gemechaniseerde transport kan de volgen
de voordelen met zich meebrengen
arbeidsbesparing
energiebesparing door lichter werk
aangenamer werken
10e diversen, waaronder begrepen worden alle
hier niet genoemde produkten die mogelijk
op het bedrijf van plaats moeten veranderen.
Het is gelukkig niet zo, dat voor elke groep een
apart werktuig aanwezig moet zijn. Anders zou
den er minstens een 10-tal nodig zijn.
Arbeidsbesparing wordt verkregen door sneller
en met minder manieren het werk te doen. De
mate van deze besparing bepaalt de rentabiliteit
van het gebruik van een bepaald werktuig.
Toch zou men voor het lichter en aangenamer
werken ook een bedrag in de berekening moeten
calculeren. Het is toch mogelijk dat voor een be
paald soort werk geen geschikte man gevonden
kan worden en dat juist door mechanisering, deze
door een niet volwaardig iemand kan worden
vervangen. Ook voor de totaal geschikten is lich
ter en aangenamer werk veel waard, afgezien nog
van de vraag of men voor dat werk wel mensen
kan krijgen.
UEN groot gedeelte van de op het bedrijf ge-
teelde produkten passeert de bedrijfsgebou
wen. Daarnaast worden nog produkten aange
kocht die op hun beurt ook weer vertransporteerd
moeten worden. Men kan ze in de volgende groe
pen indelen
le ruwvoer voor het vee.
2e krachtvoer.
3e water.
•le melk.
5e stalmest (al of niet gescheiden in vaste mest
gier).
6e hooi - stro - pakstro e.d.
7e losse produkten als voeder en suikerbieten,
graan, aardappelen enz.
8e opgezakte produkten als aardappelen, granen,
erwten, kunstmest enz.
9e grond voor het afdekken van silo's en kuilen.
Zakkenlader achter op de trekker.
MOGELIJKHEDEN VAN MACHINAAL
TRANSPORT
RUWVOER:
MOG veel wordt dit produkt met een mand of
kist of per kruiwagen bij de dieren gebracht.
Met mand of kist betekent zwaar gpwicht dragen
en veel heen en weer lopen. Met een kruiwagen
wordt de hoeveelheid die men meeneemt groter,
maa.r een flink gedeelte van de vracht moet nog
door het lichaam worden verplaatst. Bovendien
heeft de kruiwagen, ook al is deze van een lucht
band voorzien, nog het bezwaar van moeilijk ma-
noeuvreerbaar in vele gebouwen en voergangen
te zijn, in verband met de grote
lengte en daa,rdoor soms hele
maal niet te gebruiken is.
Een verbetering hierin bete
kent het voerkarretje. Dit is
een bak op 3 of 4 zwenkwielen.
De inhoud is groter dan van
een kruiwagen en de draaicir-
kel is buitengewoon klein. Het
is daardoor mogelijk op plaat
sen te komen waar dat met
een kruiwagen niet het geval
is. Het zware krui-werk wordt
vervangen door het veel lich
tere duw- of trekwerk. Bij het
gebruik van de zwenkwagen is
het wel zeer gewenst, dat geen
dorpels of andere verhogingen
in de rijbaan voorkomen. Ron
de lage verhogingen kunnen
nog wel genomen worden.
Zowel nog niet als wel klaar
gemaakt voer kan op een snelle,
prettige en lichte manier bij
het vee worden gebracht.
Tevens mag nog wel even de
aandacht gevestigd worden op
de reinigings-apparaten die
voor de bietenmolens geplaatst
kunnen worden en die het ar
beidsintensieve afkrabben van
de voederbieten voor het me
rendeel kunnen ondervangen.
WATER:
WANNEER de mogelijkheid daartoe bestaat, is
aanleg van waterleiding en gebruik van
drinkbakjes het meest aan te bevelen. Is er geen
waterleiding op het bedrijf dan kan toch van
drinkbakjes gebruik gemaakt worden. Op enige
hoogte boven de grond, b.v. op de stalzolder kan
een 'tank met flinke inhoud geplaatst, waar de
leiding naax de drinkbakjes op aangesloten wordt.
Het vullen van de tank kan geschieden met een
motor of eventueel handpomp. Aangenomen
wordt dan dat het drinkwater binnen een redelij
ke afstand van de pomp aanwezig is.
MELK:
IJET transport van melk vanuit de uier naar de
emmer geschiedt steeds meer met een melk
machine. Het aantal melkkoeien bepaalt uitein
delijk in hoeverre een dergelijke machine econo
misch verantwoord aangeschaft kan worden. Het
verdere transport van de melk in de bus uit de
wei naar huis geschiedt vrij algemeen met een
prima daarvoor geschikt melkkarretje.
Tranport van de melk over enige afstand met
een auto of trekker is een zaak die elk voor zich-
Lzelf zal moeten uitmaken
1 0f dit voordeel biedt of
niet. Met een paard zal
men dit als regel veel
goedkoper kunnen doen.
STALMEST:
[ET uitmesten van de
stal is in ons gebied
voornamelijk nog een
werk, dat met de hand
gebeurt. De ligging van de
mestvaalt t.o.v. de stal is
zodanig dat mechanisch
mesten, rechtstreeks in
de mestput, slechts in en
kele gevallen mogelijk is.
De vaalt moet dan in het
verlengde van de stal
liggen. Een in de behoor
lijk brede groep geplaatst
schot of schepbak wordt
tweemaal per dag door een lier, die met behulp
van een draaispindel opgewonden wordt, vanuit
de groep op de mestvaalt getrokken.
Door een juiste vertraging kan met de hand de
lier op de spindel gedraaid worden. Met een mo
tor gaat het echter sneller en lichter.
Door middel van een keer-koppeling in de aan
drijving kan de schep weer mechanisch in de
groep teruggebracht worden. De lengte van de
benodigde kabel is afhankelijk van de lengte van
de groep en breedte van de mestvaalt. Dit geldt
ook voor de zwaarte van de motor. 3 a 4 pk zal
meestal voldoende zijn.
In verband met de ongunstige ligging van het
merendeel van onze mestvaalten, bestaat er één
oplossing en wel door buiten op het eind van de
stal, de mestschep tegen een schuinoplopende
hoogte te laten oplopen. Onder de stelling kan
een wagen worden geplaatst waarop de mest
wordt gedeponeerd. Is de wagen vol dan moet zij
in de mestput gekipt of met de hand gelost wor
den. Het uitmesten kan in beide gevallen zeer snel
plaats vinden. Het kan natuurlijk voorkomen,
dat door de bouw van schuur en stal mechanisch
mesten niet mogelijk of uiterst moeilijk is.
(Zie verder volgende pagina.)
Het vullen van een silo met behulp van een bandtransporteur.
UOOR het op de arm of in
een emmer meenemen van
kleinere hoeveelheden koekjes
of meel voor het vee, kan men
tegenwoordig beschikken over
de z.g. serveerwagentjes. Dit
wagentje heeft twee of meer
verdiepingen waar het kracht
voer tijdens de rondgang langs
Eenvoudige handheffer kan gemakkelijk achter of
de trekker gebouwd worden.