VRAAG EN ANTWOORD BIJZONDER TUINBOUW TEELTRECHT VERVOLG MARKT Eén-assige aanhangwagens Reminrichting aanhangwagen MET voederbieten aStijd een record-oogst! CENTRAAL BUREAU 9., 44 ZEEUWS LANDBOUWBLAD Het Produktsehap voor Groenten en Fruit maakt het volgende bekend: Voor het teeltjaar 1960 zal wederom bijzonder tuinbouwteeltrecht worden uitgegeven voor spruit- kool, rode peen bestemd vooi veevoeder en vroege aardappelen met of zonder nacultuur van spruit- kool, bonen, bloemkool, boerenkool of groenekool. Bijzonder teeltrecht voor spruitkool zal uitslui tend worden verleend aan bedrijfsgenoten A en bijzonder teeltrecht voor vroege aardappelen met nacultuur aan bedrijfsgenoten A met een bedrijfs- oppervlakte van ten hoogste 5 ha. Degenen, die in het bezit zijn van gewoon tuin bouwteeltrecht voor vroege aardappelen zonder nacultuur (groep 6) en in verband met de bepalin gen van de Wet Bestrijding Aardappelmoeheid dit teeltrecht niet of slechts gedeeltelijk kunnen benut ten, kunnen desgewenst een aanvraag tot toewij zing van bijzonder teeltrecht voor groenten indie nen. Aanvragen tot toewijzing van bijzonder teeltrecht als hiervoor aangegeven kunnen tot 1 maart 1960 worden ingediend bij de afdeling Tuinbouw van het Bureau van de Provinciale Voedselcommissaris voor Zeeland, Grote Markt 24, Goes. Bij dit bureau kunnen tot 1 februari 1960 tevens aanvragen worden ingediend tot toewijzing van nieuw teeltrecht en aanvragen overschrijving van teeltrecht tot en met 29 februari 1960. DE PROV. VOEDSELCOMMISSARIS VOOR ZEELAND. FRUIT AFZET 6—12 JANUAltl 1960. Het klimaat veranderde plotseling. Van voor de lijd zacht weer ging de temperatuur terug naar meer normale waarden. Lichte vorst maakte dat het op passen werd met fruit dat niet in de schuren opge slagen was. Daardoor werd het nog weinige fruit, dat nog op de bedrijven was, in versneld tempo ter veiling aangevoerd. Ook uit de koelhuizen werd na de nieuwjaarspauze het tempo van ruimen, weer op gevoerd. Dit temeer, omdat de prijzen zich op een aanmerkelijk hoger niveau blijven bewegen, dan in de laatste weken van december. Cox deed tot 109, Golden Delicious werd tot 86 cent betaald. Goudreinette liep op tot 60 cent voor de grootste maten. Jonathan handhaafde zich met prijzen tot 75 cent. "cel belangstelling bestond er voor de monster- ve .jren uit de koelhuizen. De noteringen hiervoor wa ren Conference I 65/75 mm 7881, I 58/65 mm 7375. Beurré Alexander Lucas I 75/85 mm 101, I 65/75 mm 92; idem II 75/85 mm 94, II 65/75 mm 89. Saint Rémy I 65 mm en op. 3739. Jonathan I 60 mm en op 67. Bramley's Seedling I 70 mm en op 70,6072. De overige noteringen waren: I grote I kleine maten maten III Cox Orange Pippin 96—109 72—100 37—76 Golden Delicious 75—86 60—78 36—67 Goudreinette 56—60 50—56 39—51 Jonathan 63—75 60—67 45—60 Winston 60—72 46—54 35—53 Zoete Ermgaard .60 24—45 Doyenne du Comice 93—100 93—104 64—82 Gieser Wildeman 67 59 VEEMARKT HERTOGENBOSCH. Op de markt van woensdag werden aangevoerd 6076 stuks vee, zijnde: 2191 runderen, 195 graskalve ren, 772 vette kalveren, 373 nuchtere kalveren, 479 schapen, 10 geiten, 31 fokzeugen, 323 slachtvarkens; 16 iopers, 1686 biggen. De prijzen waren, behoudens uitzonderingen voor di .cn van buitengewone kwaliteit, als volgt: Melk- en kalf koeien van 6751260; Guiste koeien ƒ625- ƒ950; Kalfvaarzen ƒ800ƒ1240; Klamvaar- zen 765975; Guiste vaarzen ƒ600ƒ850; Pinken ƒ450675; Graskalveren ƒ290475; Nuchtere kalveren voor fok- of mesterij ƒ90225; Weide- schapen ƒ4575; Drachtige zeugen ƒ225335; Lopers 6276; Biggen ƒ4060, alles per stuk. Siachtrunderen: aanvoer 761 stuks. Extra kwal. ƒ3,30—ƒ3,45; le kw. ƒ3,10—ƒ3,30; 2e kw. 2,80— ƒ3; 3e kw. 2,65—2,80; Vette stieren ƒ2,80—3,10; Worstkoeien 2,50—2,60, alles per kg gesl. gew. Vette kalveren le kw. 33,40; idem 2e kw. 2,60 2,80; idem 3e kw. 2,252,40; Nuchtere slachtkalveren 1,401,80; Slachtvarkens 1,56 1,66; Slachtzeugen le kw. 1,40—1,46; idem 2e kw. 1,301,35, alles per kg lev. gew. Vette schapen ƒ70—ƒ110; Vette lammeren 65 ƒ95; Nuchtere slachtkalveren ƒ5080, alles per stuk. I)E heer M. L. M. te Zierikzee informeert of een trekker met een onberemde één-assige aanhangwagen, indien de wieldruk niet meer dan 375 kg per wiel bedraagt met een maximum snel heid van 16 km per uur mag rijden. De vragen steller wijst erop dat uit het bekende boekje „Verkeersvoorschriften voor de landbouw", uitge geven door het Landbouwschap, opgemaakt zou kunnen worden, dat dit wel toegestaan zou zijn. Tevens vraagt inzender of een reminrichting van de aanhangwagen, die vanaf de trekker met een touw te bedienen is, aan de te stellen eisen voldoet. Tot besluit vraagt de heer M. of over déze vraagstukken een boekje in de handel is. Antwoord IIET wegenverkeersreglement bepaalt in art. 1 wat onder aanhangwagens verstaan wordt. Kortheidshalvealle voertuigen, die door een motorrijtuig worden voortbewogen of kennelijk bestemd zijn om op deze wijze te worden voort bewogen. Er komen steeds meer onberemde één-assige aanhangwagentjes, ook in de vorm van land bouwwerktuigen spuitwerktuigen, voorraadwa- gentjes enz.) op de weg Als de aanhangwagens onberemd zijn of geen luchtbanden hebben, moet de snelheid beneden de 6 km blijven. HE snelheid mag dus alléén tot 16 km opge- voerd worden indien de aanhangwagen voorzien is van een bruikbare reminrichting die door de bestuurder van het motorrijtuig (trekker) in werking kan worden gebracht en indien tevens zowel de wielen van motorrijtuig als van de aan hangwagen van luchtbanden zijn voorzien. In de praktijk betekent dit dat praktisch een ieder die met trekker en aanhangwagen rijdt aan de 6 km grens gebonden is, omdat de één-assige aanhangwagens (of landbouwwerktuigen) veelal wel van luchtbanden maar meestal nooit van een reminrichting zijn voorzien. Voor één-assige aanhangwagens achter auto's gelden veel mildere bepalingen, n.l. dat geen rem inrichting is vereist voor één-assige aanhangwa gens mits daarvan de wieldruk van enig wiel de 375 kg niet overschrijdt. Verwarrend is dan ook het geschrevene in het groene boekje „Verkeersvoorschriften voor de landbouw", waar op pag. 32 (uitgave 1955) staat: (Adv.) „Voor één-assige aanhangwagens, waarvan de wieldruk niet meer is dan 375 kg per wiel, is geen reminrichting vereist." Daarbij is over het hoofd gezien dat art. 69 lid 2 van het wegenverkeers- artikel 67 niet van toepassing is op aanhangwa gens achter landbouwtrekkers. Een waarschuwing is hier dus wel op zijn plaats. Een automobilist mag zonder enige snelheidsbe perking een één-assig onberemd wagentje met een wieldruk beneden 375 kg over de weg vervoeren, maar een bestuurder van een landbouwtrekker moet met een dergelijk aanhangwagentje lang zamer dan 6 km rijden. U/AT betreft de vraag over de reminrichting van een aanhangwagen, deze dient aan de volgende eisen te voldoen. 1. a) zij moet in werking treden hetzij door be diening van de bedrijfsrem van het trekken-, de motorrijtuig, hetzij als gevolg daarvan tijdens het rijden en wel zodanig dat de wielen van de aanhangwagen gelijk met of eerder dan en in gelijke mate met de wielen van het trekkende motorrijtuig geremd worden; in afwijking van het vorenstaande is het gebruik van een oplooprem toegestaan voor aanhangwagens waarvan het totaal gewicht niet meer bedraagt dan 3500 kg; b) zij moet tenminste twee wielen remmen, waarbij de beremde wielen zich symmetrisch aan weerszijden van het voertuig moeten be vinden en rechtstreeks werken op met de wielen verbonden remschijven of remtrom- mels zonder tussenkomst van tandwielen; c) zij moet zodanig werken, dat de kans op slippen zo gering mogelijk isv; d) zij moet, behalve bij één-assige aanhangwa gens, zodanig zijn ingericht dat bij 't verbre ken van de verbinding tussen het trekkende motorrijtuig en de aanhangwagen de rem van de aanhangwagen vanzelf in werking- treedt e) zij moet, behalve wanneer de aanhangwagen van een afzonderlijke vastzet-inrichting is voorzien, zodanig zijn ingericht dat de rem door een geheel mechanische overbrenging met de hand in werking gebracht kan wor den, ook wanneer zij niet'verbonden is aan die van een motorrijtuig; (dit kan dus door middel van een touw zijn.) f) zij moet ook overigens doeltreffend zijn. 2. Het bepaalde in het eerste lid onder a, voor zover dit betreft de beperking van het totaal gewicht voor aanhangwagens uitgerust met een oplooprem, als mede het bepaalde in het eerste lid onder d is tot 1 januari 1956 niet van toe passing op aanhangwa gens v/elke vóór de inwer kingtreding van dit regle ment reeds in gebruik wa ren en waarvan het totaal gewicht niet méér be draagt dan 6500 kg. DEHALVE het reeds ver- melde groene boekje is ons geen andere uitgave be kend, waarin de verkeers voorschriften voor de land bouw behandeld worden. Wel geeft de Eigen Vervoerders Organisatie voorlichting op dit terrein en deze organisa tie heeft o.m. recent een cir culaire voor haar leden uit gegeven, genaamd „Gebruik van een landbouw- of indu strietractor op de openbare weg". Het secretariaat voor Zee land van de E. V. O. is geves tigd Lange Delft 23 te Mid delburg. B. BISON CB Daar zit flink geld in voor U! Met Bison CB kunt U héél vroeg zaaien... al vóór 1 april! Want Bison CB heeft geen last van schieters! Alléén met Bison CB bent U zeker van de allerhoogste opbrengst aan drogestof en... van een enorme oogst aan loof! Daarombestel nu BISON CB, het hoogwaardige ras voor vroege zaai en U kunt rekenen op record-opbrengsten TELEFOON -x'. - - POSTBUS 182, ROTTERDAM (Adv.) TRINAGLE HARKKEERDERS Hü keert! (volgt elke oneffenheid van de bodem) Hü harkt! (met losse opbouw van de wiers) Hij spreidt! (drie zwaden tegelijk) RAI-Stand 37. Vraagt nieuw prospectus. HOOFDDORP KAMPEN GRONINGEN ZWIJNORECHT

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1960 | | pagina 8