VRAAG EN ANTWOORD
BIJZONDER TUINBOUW
TEELTRECHT
VERVOLG MARKT
Eén-assige aanhangwagens
Reminrichting aanhangwagen
MET
voederbieten
aStijd een record-oogst!
CENTRAAL BUREAU 9.,
44
ZEEUWS LANDBOUWBLAD
Het Produktsehap voor Groenten en Fruit maakt
het volgende bekend:
Voor het teeltjaar 1960 zal wederom bijzonder
tuinbouwteeltrecht worden uitgegeven voor spruit-
kool, rode peen bestemd vooi veevoeder en vroege
aardappelen met of zonder nacultuur van spruit-
kool, bonen, bloemkool, boerenkool of groenekool.
Bijzonder teeltrecht voor spruitkool zal uitslui
tend worden verleend aan bedrijfsgenoten A en
bijzonder teeltrecht voor vroege aardappelen met
nacultuur aan bedrijfsgenoten A met een bedrijfs-
oppervlakte van ten hoogste 5 ha.
Degenen, die in het bezit zijn van gewoon tuin
bouwteeltrecht voor vroege aardappelen zonder
nacultuur (groep 6) en in verband met de bepalin
gen van de Wet Bestrijding Aardappelmoeheid dit
teeltrecht niet of slechts gedeeltelijk kunnen benut
ten, kunnen desgewenst een aanvraag tot toewij
zing van bijzonder teeltrecht voor groenten indie
nen.
Aanvragen tot toewijzing van bijzonder teeltrecht
als hiervoor aangegeven kunnen tot 1 maart 1960
worden ingediend bij de afdeling Tuinbouw van het
Bureau van de Provinciale Voedselcommissaris
voor Zeeland, Grote Markt 24, Goes.
Bij dit bureau kunnen tot 1 februari 1960 tevens
aanvragen worden ingediend tot toewijzing van
nieuw teeltrecht en aanvragen overschrijving van
teeltrecht tot en met 29 februari 1960.
DE PROV. VOEDSELCOMMISSARIS
VOOR ZEELAND.
FRUIT AFZET 6—12 JANUAltl 1960.
Het klimaat veranderde plotseling. Van voor de lijd
zacht weer ging de temperatuur terug naar meer
normale waarden. Lichte vorst maakte dat het op
passen werd met fruit dat niet in de schuren opge
slagen was. Daardoor werd het nog weinige fruit,
dat nog op de bedrijven was, in versneld tempo ter
veiling aangevoerd. Ook uit de koelhuizen werd na
de nieuwjaarspauze het tempo van ruimen, weer op
gevoerd. Dit temeer, omdat de prijzen zich op een
aanmerkelijk hoger niveau blijven bewegen, dan in
de laatste weken van december.
Cox deed tot 109, Golden Delicious werd tot 86
cent betaald. Goudreinette liep op tot 60 cent voor
de grootste maten. Jonathan handhaafde zich met
prijzen tot 75 cent.
"cel belangstelling bestond er voor de monster-
ve .jren uit de koelhuizen. De noteringen hiervoor
wa ren
Conference I 65/75 mm 7881, I 58/65 mm 7375.
Beurré Alexander Lucas I 75/85 mm 101, I 65/75
mm 92; idem II 75/85 mm 94, II 65/75 mm 89.
Saint Rémy I 65 mm en op. 3739.
Jonathan I 60 mm en op 67.
Bramley's Seedling I 70 mm en op 70,6072.
De overige noteringen waren:
I
grote
I
kleine
maten
maten
III
Cox Orange Pippin
96—109
72—100
37—76
Golden Delicious
75—86
60—78
36—67
Goudreinette
56—60
50—56
39—51
Jonathan
63—75
60—67
45—60
Winston
60—72
46—54
35—53
Zoete Ermgaard
.60
24—45
Doyenne du Comice
93—100
93—104
64—82
Gieser Wildeman
67
59
VEEMARKT HERTOGENBOSCH.
Op de markt van woensdag werden aangevoerd
6076 stuks vee, zijnde: 2191 runderen, 195 graskalve
ren, 772 vette kalveren, 373 nuchtere kalveren, 479
schapen, 10 geiten, 31 fokzeugen, 323 slachtvarkens;
16 iopers, 1686 biggen.
De prijzen waren, behoudens uitzonderingen voor
di .cn van buitengewone kwaliteit, als volgt:
Melk- en kalf koeien van 6751260; Guiste koeien
ƒ625- ƒ950; Kalfvaarzen ƒ800ƒ1240; Klamvaar-
zen 765975; Guiste vaarzen ƒ600ƒ850; Pinken
ƒ450675; Graskalveren ƒ290475; Nuchtere
kalveren voor fok- of mesterij ƒ90225; Weide-
schapen ƒ4575; Drachtige zeugen ƒ225335;
Lopers 6276; Biggen ƒ4060, alles per stuk.
Siachtrunderen: aanvoer 761 stuks. Extra kwal.
ƒ3,30—ƒ3,45; le kw. ƒ3,10—ƒ3,30; 2e kw. 2,80—
ƒ3; 3e kw. 2,65—2,80; Vette stieren ƒ2,80—3,10;
Worstkoeien 2,50—2,60, alles per kg gesl. gew.
Vette kalveren le kw. 33,40; idem 2e kw.
2,60 2,80; idem 3e kw. 2,252,40; Nuchtere
slachtkalveren 1,401,80; Slachtvarkens 1,56
1,66; Slachtzeugen le kw. 1,40—1,46; idem 2e kw.
1,301,35, alles per kg lev. gew.
Vette schapen ƒ70—ƒ110; Vette lammeren 65
ƒ95; Nuchtere slachtkalveren ƒ5080, alles per
stuk.
I)E heer M. L. M. te Zierikzee informeert of
een trekker met een onberemde één-assige
aanhangwagen, indien de wieldruk niet meer dan
375 kg per wiel bedraagt met een maximum snel
heid van 16 km per uur mag rijden. De vragen
steller wijst erop dat uit het bekende boekje
„Verkeersvoorschriften voor de landbouw", uitge
geven door het Landbouwschap, opgemaakt zou
kunnen worden, dat dit wel toegestaan zou zijn.
Tevens vraagt inzender of een reminrichting
van de aanhangwagen, die vanaf de trekker met
een touw te bedienen is, aan de te stellen eisen
voldoet.
Tot besluit vraagt de heer M. of over déze
vraagstukken een boekje in de handel is.
Antwoord
IIET wegenverkeersreglement bepaalt in art. 1
wat onder aanhangwagens verstaan wordt.
Kortheidshalvealle voertuigen, die door een
motorrijtuig worden voortbewogen of kennelijk
bestemd zijn om op deze wijze te worden voort
bewogen.
Er komen steeds meer onberemde één-assige
aanhangwagentjes, ook in de vorm van land
bouwwerktuigen spuitwerktuigen, voorraadwa-
gentjes enz.) op de weg
Als de aanhangwagens onberemd zijn of geen
luchtbanden hebben, moet de snelheid beneden
de 6 km blijven.
HE snelheid mag dus alléén tot 16 km opge-
voerd worden indien de aanhangwagen
voorzien is van een bruikbare reminrichting die
door de bestuurder van het motorrijtuig (trekker)
in werking kan worden gebracht en indien tevens
zowel de wielen van motorrijtuig als van de aan
hangwagen van luchtbanden zijn voorzien.
In de praktijk betekent dit dat praktisch een
ieder die met trekker en aanhangwagen rijdt aan
de 6 km grens gebonden is, omdat de één-assige
aanhangwagens (of landbouwwerktuigen) veelal
wel van luchtbanden maar meestal nooit van een
reminrichting zijn voorzien.
Voor één-assige aanhangwagens achter auto's
gelden veel mildere bepalingen, n.l. dat geen rem
inrichting is vereist voor één-assige aanhangwa
gens mits daarvan de wieldruk van enig wiel de
375 kg niet overschrijdt.
Verwarrend is dan ook het geschrevene in het
groene boekje „Verkeersvoorschriften voor de
landbouw", waar op pag. 32 (uitgave 1955) staat:
(Adv.)
„Voor één-assige aanhangwagens, waarvan de
wieldruk niet meer is dan 375 kg per wiel, is geen
reminrichting vereist." Daarbij is over het hoofd
gezien dat art. 69 lid 2 van het wegenverkeers-
artikel 67 niet van toepassing is op aanhangwa
gens achter landbouwtrekkers.
Een waarschuwing is hier dus wel op zijn plaats.
Een automobilist mag zonder enige snelheidsbe
perking een één-assig onberemd wagentje met een
wieldruk beneden 375 kg over de weg vervoeren,
maar een bestuurder van een landbouwtrekker
moet met een dergelijk aanhangwagentje lang
zamer dan 6 km rijden.
U/AT betreft de vraag over de reminrichting
van een aanhangwagen, deze dient aan de
volgende eisen te voldoen.
1. a) zij moet in werking treden hetzij door be
diening van de bedrijfsrem van het trekken-,
de motorrijtuig, hetzij als gevolg daarvan
tijdens het rijden en wel zodanig dat de
wielen van de aanhangwagen gelijk met of
eerder dan en in gelijke mate met de wielen
van het trekkende motorrijtuig geremd
worden; in afwijking van het vorenstaande
is het gebruik van een oplooprem toegestaan
voor aanhangwagens waarvan het totaal
gewicht niet meer bedraagt dan 3500 kg;
b) zij moet tenminste twee wielen remmen,
waarbij de beremde wielen zich symmetrisch
aan weerszijden van het voertuig moeten be
vinden en rechtstreeks werken op met de
wielen verbonden remschijven of remtrom-
mels zonder tussenkomst van tandwielen;
c) zij moet zodanig werken, dat de kans op
slippen zo gering mogelijk isv;
d) zij moet, behalve bij één-assige aanhangwa
gens, zodanig zijn ingericht dat bij 't verbre
ken van de verbinding tussen het trekkende
motorrijtuig en de aanhangwagen de rem
van de aanhangwagen vanzelf in werking-
treedt
e) zij moet, behalve wanneer de aanhangwagen
van een afzonderlijke vastzet-inrichting is
voorzien, zodanig zijn ingericht dat de rem
door een geheel mechanische overbrenging
met de hand in werking gebracht kan wor
den, ook wanneer zij niet'verbonden is aan
die van een motorrijtuig; (dit kan dus door
middel van een touw zijn.)
f) zij moet ook overigens doeltreffend zijn.
2. Het bepaalde in het eerste
lid onder a, voor zover dit
betreft de beperking van
het totaal gewicht voor
aanhangwagens uitgerust
met een oplooprem, als
mede het bepaalde in het
eerste lid onder d is tot 1
januari 1956 niet van toe
passing op aanhangwa
gens v/elke vóór de inwer
kingtreding van dit regle
ment reeds in gebruik wa
ren en waarvan het totaal
gewicht niet méér be
draagt dan 6500 kg.
DEHALVE het reeds ver-
melde groene boekje is
ons geen andere uitgave be
kend, waarin de verkeers
voorschriften voor de land
bouw behandeld worden. Wel
geeft de Eigen Vervoerders
Organisatie voorlichting op
dit terrein en deze organisa
tie heeft o.m. recent een cir
culaire voor haar leden uit
gegeven, genaamd „Gebruik
van een landbouw- of indu
strietractor op de openbare
weg".
Het secretariaat voor Zee
land van de E. V. O. is geves
tigd Lange Delft 23 te Mid
delburg.
B.
BISON CB
Daar zit flink geld in voor U!
Met Bison CB kunt U héél vroeg zaaien...
al vóór 1 april! Want Bison CB heeft geen
last van schieters!
Alléén met Bison CB bent U zeker van de
allerhoogste opbrengst aan drogestof en...
van een enorme oogst aan loof!
Daarombestel nu BISON CB, het hoogwaardige ras voor
vroege zaai en U kunt rekenen op record-opbrengsten
TELEFOON
-x'. -
- POSTBUS 182, ROTTERDAM
(Adv.)
TRINAGLE HARKKEERDERS
Hü keert! (volgt elke oneffenheid van de bodem)
Hü harkt! (met losse opbouw van de wiers)
Hij spreidt! (drie zwaden tegelijk)
RAI-Stand 37. Vraagt nieuw prospectus.
HOOFDDORP KAMPEN GRONINGEN ZWIJNORECHT