I. L. R.-BEPROEVINGEN M G H -ras DEMONSTRATIE MET ZAAIMACHINES Eind goed, al goed ZËKUWS LANDBOUWBLAD Van het Instituut voor Landbouwtechniek en Rationalisatie ontvingen wij een drietal bulletins. BULLETIN No. 140 Beproeving Ridder Greppelfrees TK 45 K 15. Fabrikant: Ridder Landbouwmachinefabriek en Handelsonderneming te Ridderkerk. Prijs: op nov. 1959 2450, BEOORDELING Met de Ridder greppelfrees kunnen bestaande greppels worden schoongemaakt en nieuwe wor den gegraven. Er kan op verschillende grondsoor ten worden gewerkt. Ook bestaande, sterk inge trapte greppels die volgroeid zijn met een taaie vegetatie, kunnen nog worden schoongemaakt. De uitgefreesde grond wordt over het algemeen rede lijk goed verpulverd en over een gr ote afstand over het land verspreid. Het meeste ligt echter binnen een afstand van vier meter tot de greppel. Een nabewerking met een weidesleep is meestal niet nodig. Bij het aanleggen van meer greppels op één perceel, dient rekening te worden gehouden met de grote afstand waarover de grond wordt wegge slingerd. De vorm van de greppel is goed. De zijkanten worden overal losgesneden en zijn glad, terwijl de bodem voldoende vlak wordt. Er valt vrijwel geen grond in de gr eppel terug. Op slappe, drassige veengrond wordt de greppel niet overal even netjes afgewerkt. Met de machine kunnen greppels met verschil- le^déf dieptes worden gegraven. capaciteit van de machine is sterk afhanke lijk van de omstandigheden en van de routine van de t e' kerbestuurder. De netto-capaciteit bedraagt ge-nk' 'eld ongeveer 1200 meter per uur. Ridder greppelfrees vraagt voor lichte gron den pen trekker van 25 a 35 pk en voor zware een trekker van 45 pk. De trekkers moeten een lage eerste versnelling hebben. De machine is handig in het gebruik. De con structie is eenvoudig en degelijk. CONCLUSIE De Ridder greppelfrees heeft bij de beproeving een goede indruk gemaakt en kan worden aanbe volen. BULLETIN No. 110 Beproeving- Amazone kunstmeststrooier type ZA. Fabrikant: Amazone-Werke H. Drever, Gaste, Dr;Ma»d. Prijsop 1 nov. 1959 ƒ775, Scherm voor poe- dermest 255,-—. BEOORDELING De Amazone centrifugaalstrooier is geschikt voor het strooien van korrelvormige kunstmest, kalizout, Thomasslakkenmeel en mengsels van deze kunstmeststoffen. De kunstmest wordt voldoende gelijkmatig ver strooid, mits men de machine goed afstelt, de juiste werkbreedte aanhoudt en de mest in be hoorlijke conditie verkeert. De effectieve werkbreedte bedraagt voor korrel meststoffen 9 tot 11 m, voor kalizout 5 tot 6 m en voor Slakkenmeel, waarbij het windscherm ge bruikt moet worden, 4 m. De verdeling in de lengterichting is bij korrel meststoffen en kalizout zeer gelijkmatig en bij poedervormige kunstmest voldoende. De afstelling van de Amazone is eenvoudig, vooral doordat de machine dank zij het systeem met twee strooischijven nooit scheef strooit. Men behoeft dus alleen de hoeveelheid in te stellen. Dit kan vrij goed aan de hand van de strooitabel die in de gebruiksaanwijzing voorkomt. Door één van de schuiven af te sluiten kan men, zonder dat aan de afstelling verder iets veranderd behoeft te wor den, met de Amazone ook langs perceelskanten strooien. De strooier heeft een grote capaciteit; De machi ne is goed geconstrueerd en uitstekend afgewerkt. Zij kan gemakkelijk worden schoongemaakt. De bevestiging aan de trekker en de bediening ge schieden door één persoon. CONCLUSIE De Amazone kunstmeststrooier type ZA heeft bij de beproeving een goede indruk gemaakt en kan worden aanbevolen. BULLETIN No. Ill Beproeving Sirocco Trekkerboes. Fabrikant: Sirocco N. V.. Zutphen. Prijs: 1 dec. 1959: voor Fordson Major ƒ207, extra voor electrische ruitewisser 32,50. BESCHRIJVING VAN DE TREKKERHOES De Sirocco trekkerhoes bestaat uit een doek waarmee de zijkanten van de trekkermotor worden afgeschermd, en een cabine voor de bestuurder. Het frame van de Sirocco is vervaardigd van buis. De achterkant rust met twee steunen op de spatborden, de voorkant is aan de voetplaten en de stuurkolom bevestigd. De motorhoes, het onderste gedeelte van de cabine en de kap zijn van zeildoek gemaakt. Het dóek wordt door rubber strippen gespannen. De cabine is voorzien van een voorruit van veiligheidsglas die in rubber sponning is ge vat. en twee tochtruitjes van dik plastic. Verder bevinden zich nan de zijkant nog twee stukken helder plastic. De cabine is aan de achterkant open. Voor het gebruik op de openbare weg is de Siroc co leverbaar met een elektrische ruitewisser (fa brikaat Hella». BEOORDELING De Sirocco trekkerhoes biedt een uitstekende bescherming tegen wind en koude. Door de kap en de zijruiten wordt de bestuurder ook goed tegen neerslag beschermd, behalve bij harde wind in de rug. De trekkermotor wordt goed op temperatuur ge houden. De warmte van de motor wordt langs de bestuurder geblazen. Er komt daarbij uiteraard ook vat oliedamp in de cabine. Het zicht od het werk is over het algemeen goed. De plastic zijruiten ziin echter minder goed door- zuchtig. Voor het gebruik od de weg is de hoes met een elektrische ru'+ew'sser leverbaar. De hoes is gemakkelük te monteren en te demon teren en geheel bnvonwbaar. De constructie en de afwerking zijn degelijk. CONCLUSIE De Sirocco trekkgrhoes heeft bij de beproeving een goede indruk gemaakt en kan worden aanbe volen. (Advertentie) /iéer ioge productie korte dikke korrel var gezochte kwaliteit laag percentage doorval ae kippehaver bij uitstek sterk en veerkrachtig stro bijzonder goede dekvrucht vroege en gelijkmatige afrijping Vervolg van pag. 45 zaaien kan veel arbeid bespaard worden doordat de spoorbreedte van de trekker niet meer versteld behoeft te worden. Door de afstelplank kan men de wiedinstallatie in één keer op de juiste breed te en diepte instellen. OVERIGE WERKTUIGEN UOORTS waren er nog enkele andere werk tuigen te bezichtigen die geen of weinig ver band houden met zaaimachines. Hierbij waren o.a. enkele kleine werktuigen voor het wegwerken van trekkersporen, een erwtenrijenscheider. de Pladet zwadluchter, een raamwerk met triltand- eggetjes voor speciale bewerking van aardappel bedden en de Hudson en Sieling bieten-dunma- chines. De demonstratie was in drie gedeelten gesplitst n.l. een middag voor de lagere landbouwschool te Scherpenisse, een morgen voor de werknemers van de boeren uit Tholen en Sint Philipsland en een middag voor algemeen publiek. Verheugend was dat ongeveer 40 werknemers, hoofdzakelijk uit Sint Philipsland. in de gelegen heid waren gesteld de demonstratie te bezoeken Immers, zij zijn dikwijls juist de mensen die de machines moeten bedienen, dus even goed uit de praktijk als de boer zelf. Ik moet bekennen dat ik van die werknemers nog geleerd heb. Het was prettig met hen te praten en te discussiëren. Deze vorm verdient nog op vele plaatsen meer. en ook met andere werktuigen, de aandacht. De medewerking van de boeren uit Sint Philipsland was spontaan. Mede daardoor kan de Bedrijfs- studiegroep Tholen en Sint Philipsland terugzien op een op haar initiatief genomen, geslaagde de monstratie. R. L. V. D. Goes. J. G. VAN LIERE. Ver zeker i nqsza k en DRECIES een jaa.r geleden gaven wij in het Zeeuws Landbouwblad een overzicht van het schadeverloop in 1958 bij de Onderlinge Ver- zekerings Mij. voor Motorvoertuigen der Z. I.. M. onder het motto ,,Het kan beter'". Wij gaven daarbij een overzicht van het totaal aantal binnengekomen schadegevallen, gesplitst in vermijdbare en onvermijdbare schades. De slotopmerking luiddeBestuurders van motor voertuigen; houdt uw ogen en oren goed open wanneer u achter het stuur zit; in 1959 zal het schadeverloop dan gunstiger zijn. Nu we intussen 1959 achter de rug hebben zult u wellicht willen weten of voornoemde opmerking gunstige resultaten heeft opgeleverd. We moeten u in dit opzicht teleurstellen. Ook dit jaar kwa men er weer schademeldingen binnen van leden, die probeerden de achterwand uit de garage te rijden; die vergaten de auto op de rem te zetten hoewel deze zich op een hellend vlak bevond etc. etc. Toch wordt dit geen artikel in mineur. Integen deel er is alle reden toe enkele optimistische ge luiden te lanceren. Er is dan in de eerste plaats het feit, dat 1959 een nieuw rekord heeft opgeleverd wat betreft het aantal nieuw afgesloten verzekeringen. Tot nu toe was het rekord 842, dat bereikt werd in 1957. In het afgelopen boekjaar 1959 werden evenwel 998 motorvoertuigen ingeschreven. Dit betekent, dat het totaal aantal verzekeringen is gestegen tot 5959. Werd begin februari 1958 de 5000ste polis uitgereikt, één dezer dagen zal de 6000ste polis volgen. En nog steeds komen dagelijks nieuwe aanvra gen binnen. Dit is zonder meer een verheugend verschijnsel. HET 2e en minstens zo gunstig feit, dat we u willen mededelen is, dat het boekjaar 1959 gunstige financiële uitkomsten te zien geeft. Er waren al boze tongen, die beweerden en waar schijnlijk hoopten, dat de Onderlinge financieel niet zou uitkomen. Jammer voor deze nozems (boven de 25 jaar) gaat hun hoop niet in ver vulling. De financiële" positie van de Onderling^. Voer tuigen verzekering dat Z. L. M. is zo gezond als een vis. Alweer zeer verheugend voor u. En dan te bedenken, dat er zich nog dagelijks schadegevallen voordoen welke door goed opletten vermeden konden worden. Waarmede wij maar willen zeggen, dat er in het schadeverloop ook volop muziek zit. Overigens zijn er nog talloze motorvoertuigen van Z.L.M.-leden elders verzekerd. Dit betekent, dat we nog niet aan ons maximum zitten; dit is een prettig vooruitzicht. Een volgende week iets over Landbouw Risico. DE L. .(Advertentie.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1960 | | pagina 14