I. L. R.-BEPROEVINGEN
M G H -ras
DEMONSTRATIE MET
ZAAIMACHINES
Eind goed, al goed
ZËKUWS LANDBOUWBLAD
Van het Instituut voor Landbouwtechniek en Rationalisatie ontvingen wij een drietal bulletins.
BULLETIN No. 140
Beproeving Ridder Greppelfrees TK 45 K 15.
Fabrikant: Ridder Landbouwmachinefabriek en
Handelsonderneming te Ridderkerk.
Prijs: op nov. 1959 2450,
BEOORDELING
Met de Ridder greppelfrees kunnen bestaande
greppels worden schoongemaakt en nieuwe wor
den gegraven. Er kan op verschillende grondsoor
ten worden gewerkt. Ook bestaande, sterk inge
trapte greppels die volgroeid zijn met een taaie
vegetatie, kunnen nog worden schoongemaakt. De
uitgefreesde grond wordt over het algemeen rede
lijk goed verpulverd en over een gr ote afstand over
het land verspreid. Het meeste ligt echter binnen
een afstand van vier meter tot de greppel. Een
nabewerking met een weidesleep is meestal niet
nodig. Bij het aanleggen van meer greppels op één
perceel, dient rekening te worden gehouden met
de grote afstand waarover de grond wordt wegge
slingerd.
De vorm van de greppel is goed. De zijkanten
worden overal losgesneden en zijn glad, terwijl de
bodem voldoende vlak wordt. Er valt vrijwel geen
grond in de gr eppel terug. Op slappe, drassige
veengrond wordt de greppel niet overal even
netjes afgewerkt.
Met de machine kunnen greppels met verschil-
le^déf dieptes worden gegraven.
capaciteit van de machine is sterk afhanke
lijk van de omstandigheden en van de routine van
de t e' kerbestuurder. De netto-capaciteit bedraagt
ge-nk' 'eld ongeveer 1200 meter per uur.
Ridder greppelfrees vraagt voor lichte gron
den pen trekker van 25 a 35 pk en voor zware een
trekker van 45 pk. De trekkers moeten een lage
eerste versnelling hebben.
De machine is handig in het gebruik. De con
structie is eenvoudig en degelijk.
CONCLUSIE
De Ridder greppelfrees heeft bij de beproeving
een goede indruk gemaakt en kan worden aanbe
volen.
BULLETIN No. 110
Beproeving- Amazone kunstmeststrooier type ZA.
Fabrikant: Amazone-Werke H. Drever, Gaste,
Dr;Ma»d.
Prijsop 1 nov. 1959 ƒ775, Scherm voor poe-
dermest 255,-—.
BEOORDELING
De Amazone centrifugaalstrooier is geschikt
voor het strooien van korrelvormige kunstmest,
kalizout, Thomasslakkenmeel en mengsels van
deze kunstmeststoffen.
De kunstmest wordt voldoende gelijkmatig ver
strooid, mits men de machine goed afstelt, de
juiste werkbreedte aanhoudt en de mest in be
hoorlijke conditie verkeert.
De effectieve werkbreedte bedraagt voor korrel
meststoffen 9 tot 11 m, voor kalizout 5 tot 6 m en
voor Slakkenmeel, waarbij het windscherm ge
bruikt moet worden, 4 m.
De verdeling in de lengterichting is bij korrel
meststoffen en kalizout zeer gelijkmatig en bij
poedervormige kunstmest voldoende.
De afstelling van de Amazone is eenvoudig,
vooral doordat de machine dank zij het systeem
met twee strooischijven nooit scheef strooit. Men
behoeft dus alleen de hoeveelheid in te stellen. Dit
kan vrij goed aan de hand van de strooitabel die
in de gebruiksaanwijzing voorkomt. Door één van
de schuiven af te sluiten kan men, zonder dat aan
de afstelling verder iets veranderd behoeft te wor
den, met de Amazone ook langs perceelskanten
strooien.
De strooier heeft een grote capaciteit; De machi
ne is goed geconstrueerd en uitstekend afgewerkt.
Zij kan gemakkelijk worden schoongemaakt. De
bevestiging aan de trekker en de bediening ge
schieden door één persoon.
CONCLUSIE
De Amazone kunstmeststrooier type ZA heeft
bij de beproeving een goede indruk gemaakt en
kan worden aanbevolen.
BULLETIN No. Ill
Beproeving Sirocco Trekkerboes.
Fabrikant: Sirocco N. V.. Zutphen.
Prijs: 1 dec. 1959: voor Fordson Major ƒ207,
extra voor electrische ruitewisser 32,50.
BESCHRIJVING VAN DE TREKKERHOES
De Sirocco trekkerhoes bestaat uit een doek
waarmee de zijkanten van de trekkermotor worden
afgeschermd, en een cabine voor de bestuurder.
Het frame van de Sirocco is vervaardigd van
buis. De achterkant rust met twee steunen op de
spatborden, de voorkant is aan de voetplaten en de
stuurkolom bevestigd. De motorhoes, het onderste
gedeelte van de cabine en de kap zijn van zeildoek
gemaakt. Het dóek wordt door rubber strippen
gespannen. De cabine is voorzien van een voorruit
van veiligheidsglas die in rubber sponning is ge
vat. en twee tochtruitjes van dik plastic. Verder
bevinden zich nan de zijkant nog twee stukken
helder plastic. De cabine is aan de achterkant open.
Voor het gebruik op de openbare weg is de Siroc
co leverbaar met een elektrische ruitewisser (fa
brikaat Hella».
BEOORDELING
De Sirocco trekkerhoes biedt een uitstekende
bescherming tegen wind en koude. Door de kap en
de zijruiten wordt de bestuurder ook goed tegen
neerslag beschermd, behalve bij harde wind in de
rug.
De trekkermotor wordt goed op temperatuur ge
houden. De warmte van de motor wordt langs de
bestuurder geblazen. Er komt daarbij uiteraard
ook vat oliedamp in de cabine.
Het zicht od het werk is over het algemeen goed.
De plastic zijruiten ziin echter minder goed door-
zuchtig. Voor het gebruik od de weg is de hoes met
een elektrische ru'+ew'sser leverbaar.
De hoes is gemakkelük te monteren en te demon
teren en geheel bnvonwbaar. De constructie en de
afwerking zijn degelijk.
CONCLUSIE
De Sirocco trekkgrhoes heeft bij de beproeving
een goede indruk gemaakt en kan worden aanbe
volen.
(Advertentie)
/iéer ioge productie
korte dikke korrel
var gezochte kwaliteit
laag percentage doorval
ae kippehaver bij uitstek
sterk en veerkrachtig stro
bijzonder goede dekvrucht
vroege en gelijkmatige afrijping
Vervolg van pag. 45
zaaien kan veel arbeid bespaard worden doordat
de spoorbreedte van de trekker niet meer versteld
behoeft te worden. Door de afstelplank kan men
de wiedinstallatie in één keer op de juiste breed
te en diepte instellen.
OVERIGE WERKTUIGEN
UOORTS waren er nog enkele andere werk
tuigen te bezichtigen die geen of weinig ver
band houden met zaaimachines. Hierbij waren
o.a. enkele kleine werktuigen voor het wegwerken
van trekkersporen, een erwtenrijenscheider. de
Pladet zwadluchter, een raamwerk met triltand-
eggetjes voor speciale bewerking van aardappel
bedden en de Hudson en Sieling bieten-dunma-
chines.
De demonstratie was in drie gedeelten gesplitst
n.l. een middag voor de lagere landbouwschool
te Scherpenisse, een morgen voor de werknemers
van de boeren uit Tholen en Sint Philipsland en
een middag voor algemeen publiek.
Verheugend was dat ongeveer 40 werknemers,
hoofdzakelijk uit Sint Philipsland. in de gelegen
heid waren gesteld de demonstratie te bezoeken
Immers, zij zijn dikwijls juist de mensen die de
machines moeten bedienen, dus even goed uit
de praktijk als de boer zelf. Ik moet bekennen
dat ik van die werknemers nog geleerd heb. Het
was prettig met hen te praten en te discussiëren.
Deze vorm verdient nog op vele plaatsen meer.
en ook met andere werktuigen, de aandacht. De
medewerking van de boeren uit Sint Philipsland
was spontaan. Mede daardoor kan de Bedrijfs-
studiegroep Tholen en Sint Philipsland terugzien
op een op haar initiatief genomen, geslaagde de
monstratie.
R. L. V. D. Goes.
J. G. VAN LIERE.
Ver zeker i nqsza k en
DRECIES een jaa.r geleden gaven wij in het
Zeeuws Landbouwblad een overzicht van
het schadeverloop in 1958 bij de Onderlinge Ver-
zekerings Mij. voor Motorvoertuigen der Z. I.. M.
onder het motto ,,Het kan beter'".
Wij gaven daarbij een overzicht van het totaal
aantal binnengekomen schadegevallen, gesplitst
in vermijdbare en onvermijdbare schades. De
slotopmerking luiddeBestuurders van motor
voertuigen; houdt uw ogen en oren goed open
wanneer u achter het stuur zit; in 1959 zal het
schadeverloop dan gunstiger zijn.
Nu we intussen 1959 achter de rug hebben zult
u wellicht willen weten of voornoemde opmerking
gunstige resultaten heeft opgeleverd. We moeten
u in dit opzicht teleurstellen. Ook dit jaar kwa
men er weer schademeldingen binnen van leden,
die probeerden de achterwand uit de garage te
rijden; die vergaten de auto op de rem te zetten
hoewel deze zich op een hellend vlak bevond etc.
etc.
Toch wordt dit geen artikel in mineur. Integen
deel er is alle reden toe enkele optimistische ge
luiden te lanceren.
Er is dan in de eerste plaats het feit, dat 1959
een nieuw rekord heeft opgeleverd wat betreft
het aantal nieuw afgesloten verzekeringen.
Tot nu toe was het rekord 842, dat bereikt werd
in 1957. In het afgelopen boekjaar 1959 werden
evenwel 998 motorvoertuigen ingeschreven. Dit
betekent, dat het totaal aantal verzekeringen
is gestegen tot 5959. Werd begin februari 1958 de
5000ste polis uitgereikt, één dezer dagen zal de
6000ste polis volgen.
En nog steeds komen dagelijks nieuwe aanvra
gen binnen. Dit is zonder meer een verheugend
verschijnsel.
HET 2e en minstens zo gunstig feit, dat we u
willen mededelen is, dat het boekjaar 1959
gunstige financiële uitkomsten te zien geeft. Er
waren al boze tongen, die beweerden en waar
schijnlijk hoopten, dat de Onderlinge financieel
niet zou uitkomen. Jammer voor deze nozems
(boven de 25 jaar) gaat hun hoop niet in ver
vulling.
De financiële" positie van de Onderling^. Voer
tuigen verzekering dat Z. L. M. is zo gezond als
een vis.
Alweer zeer verheugend voor u.
En dan te bedenken, dat er zich nog dagelijks
schadegevallen voordoen welke door goed opletten
vermeden konden worden. Waarmede wij maar
willen zeggen, dat er in het schadeverloop ook
volop muziek zit.
Overigens zijn er nog talloze motorvoertuigen
van Z.L.M.-leden elders verzekerd. Dit betekent,
dat we nog niet aan ons maximum zitten; dit is
een prettig vooruitzicht.
Een volgende week iets over Landbouw Risico.
DE L.
.(Advertentie.)