HA?or de<*Ureuw DAAR WAAR MEN STAAT VORM EN KLEUR AAF 22 VAN HET PLATTELAND ONDER REDACTIE VAN MEVROUW L. N. HUIJSMAN—GRIEP (li) Een boek, dat gratis wordt toegezonden BONEN D. J. VAN DER HAVE n.v. ZEEUWS LANDBOUWBLAD UI? zijn heel wat mensen, die moeten wennen aan een nieuw jaar. Niet enkel aan het andere L» jaartal, dat zij boven hun brieven zetten, maar aan de leegte na de met feestdagen volle decembermaand. Het was zo plezierig naar die feestdagen toe te Jgyen al brachten zij voor de meeste huisvrouwen de nodige beslommeringen mee. Na Nieuwjaarsdag valt 't zo af, zeggen eer dergenoemde mensen. Het leven gaaf zijn gewone gang en je loopt weer in de tredmolen van alle dag. Er is niets aan, voegen zij er aan toe. Eigenlijk zijn zij die zo denken beklagenswaar dige lieden. Het leven kan nu eenmaal niet een aaneensehakeiing van feestdagen zijn. Ik ge loof zelfs, dat het oervervelend zou worden als het zo was. Wat een leeg leven zou dat zijn. Juist in het vervullen van onze dagelijkse kleine en grote plichten, kunnen wij onze vreugde vinden en dan doet het er niet toe of er feestdagen op til zijn of dat deze weer tot het verleden behoren. VELE mensen van onze tijd zijn veeleisend ge- worden en weinig tevreden. De innerlijke on tevredenheid wordt maar al te vaak veroorzaakt doordat zij voorbijlopen aan datgene wat vlak voor hun voeten ligt op de plaats waar zij gesteld zijn. Een paar weken geleden las ik een verhaal uit het kleine boekje: „De weg van de mens", geschre ven door de Oostenrijkse auteur van Joodse verha len, Martin Buber. „Daar waar men staat" stond er boven en de schrijver verhaalde hierin hoe Rabbi Buman aan de jongelingen, die voor het eerst, bij hem kwamen de geschiedenis vertelde van Rabbie Eisik, zoon van Rabbi Jekel uit Krakau. Deze laatste was na jaren van rampspoed, die zijn Godsvertrouwen niet hadden geschokt, in de droom bevolen, in Praag onder de brug, die naar het Koninklijk paleis voert, naar een schat te zoeken. Toen de droom ten derde male terugkeerde, maakte Rabbi Eisik zich op en trok naar Praag. Maar bij de brug stonden dag en nacht schildwachten en hij waagde het niet te graven. Toch kwam hij elke morgen naar de brug en zwierf daar tot de avond rond. Eindelijk vroeg de hoofdman van de wacht hem vriendelijk of hij iets zocht of op iemand wachtte. Rabbi Eisik vertelde daarop welke droom hem uit het verre vaderland herwaarts had gevoerd. De hoofdman lachte: „En zo ben jij arme drommel met lompen aan je voeten hierheen getrokken. Wie vertrouwt er nu ook op dromen. Dan had ik zeker op pad moeten gaan toen mij eens in de droom be volen werd naar Krakau te reizen én in de woning van de Jood Eisik, zoon van Jekel moest hij heten, onder de haard naar een schat te zoeken. Eisik, zoon van JekelIk zie mezelf al daarginds waar de éne helft der Joden Eisik en de andere helft Jekel heet, alle huizen opbreken". En- weer lachte hij luid. Rabbi Eisik boog, keerde naar huis terug, groef de schat op en bouwde een bedehuis. k LS Rabbi Buman dit. verhaal aan zijn leerlingen vertelde, placht hij er aan toe tevoegen: „Neem in je op, wat dit verhaal te vertellen heeft en om het de jongelingen nog duidelijker te maken, knoopte hij er een wijsgerige beschouwing aan vast met ongeveer de volgende woorden: Er is iets. dat men op één enkele plaats ter wereld kan vinden. Het is een grote schat, die men de vervulling van het be staan zou kunnen noemen. En de plaats waar deze schat te vinden is, is de plaats waar men staat. Velen voelen een tekort in hun bestaan en doen moeite ergens dat te vinden, wat hen ontbreekt. Ergens op enigerlei gebied van de wereld, alleen niet daar waar zij geplaatst zijn, niet in de situa tie, die hen door het lot is gegeven, in dat wat dag aan dag om hen heen is, wat hen dag aan dag opeist. En toch ligt daarin de wezenlijke taak en de vervulling van hun bestaan. Al kenden zij de geheimen der hogere werelden, dan zouden zij niet een zodanig werkelijk aandeel aan het ware bestaan hebben als wanneer zij in de tred molen van alle dag een door hen te vervul len taak met heilig enthousiasme verrich ten. Onder de haard van onze woonstede ligt onze schat begraven. rT zover het verhaal van Martin Buber. Het is waard doorgegeven, gelezen en overdacht te worden nu wij zo juist een nieuw jaar zijn binnen getreden. Mogen wij allen vreugde vinden in het nauw gezet vervullen van onze dagelijkse plichten, hoe onbelangrijk deze soms ook lijken. Mogen wij allen gelukkig zijn op de plaats waar wij werden gesteld, dan zal het pas begonnen jaar voor ons een ge zegend jaar zijn. Heil en zegen wensen wij allen, die deze regels onder ogen komen. In een vorig artikel was de eindconclusie, dat er over smaak wel degelijk valt te praten en het is goed om er maar dadelijk mee te beginnen. Alvorens u een woning of een vertrek gaat in richten, dient u zich af te vragen hoe de kamer of de woning zal worden gebruikt. Waar gaat u eten en vanwaar dient u het eten op. Waar wilt u zitten en genieten van het uitzicht of van de zon. Waar zullen uw kinderen het huiswerk ma ken of hun speelhoek hebben. Zelden kunt u voor de door u gestelde eisen ook de juiste plaats en voldoende ruimte vrij maken en ergens zullen de zeer uiteenlopende functies elkaar raken of voor uw gevoel elkaar verdringen. Om een onjuiste verdeling van ruimte te voor komen, dient u in volgorde van de door u toege kende waarde uw eisen op papier te zetten. Hoe wenst u de maaltijd te gebruiken? Neemt het eten niet zo'n belangrijke plaats in uw leven in dat het per se een waardig en sfeervol décor moet hebben en krijgt u niet te vaak etensgasten, waarom dan niet een eethoek in de keuken, in dien deze zich daartoe leent? Als u zo te werk gaat, gaat uw interieur nauw samenhangen met uw levensfilosofie. Het interieur is een deel van de oneindige ruimte, d.m.v. vloeren, wanden en plafonds een afgescheiden ruimte, een box. De wijze waaroo de afscheiding plaats vindt, schijnt de mensen in twee groepen te verdelen. De eerste groep wil de wanden zoveel mogelijk loochenen, wil een visueel zo groot mogelijk deel van de oneindige ruimte. Deze groep maakt ge bruik van grote ramen, open platte gronden, lichte kleuren. Hun karakter verdraagt geen ruimte die definitief is afgesloten van de rest van de wereld. De andere groep kenmerkt zich door een voor liefde voor afgeslotenheid en door de absoluut heid waarmee men de ruimte als beperking ac centueert. De laatste groep is de grootste en wel in hoofdzaak door klakkeloos navolgen van ge woonten en vaak ook door een zekere angst voor het leven. Men voelt zich in de besloten^ ruimte veilig en behagelijk. Zodra we deze dingen gaan overwegen, zitten we ook midden in de vorm en de kleur. U kunt uw kamer b.v. visueel groter ma ken door horizontale lijnwerking, door kleur, door de wijze van opstellen van het meubilair. Een lage kamer kan men hoger doen lijken door kleur en verticale accenten, u kunt dus door juiste toepassing van materialen en door een juiste wijze van opstellen uw vertrek aan uw eisen aanpassen. In het volgend artikel hoop ik u aan de hand van een aantal „naar het leven" gete kende schetsjes van woninginterieurs, enige voor beelden te geven. L. DE JONGE. yAN tijd tot tijd slaken vele huisvrouwen de verzuchting„Ik weet niet waar mijn geld blijft." Dat kan soms tot moeilijkheden leiden, want niet alle echtgenoten zijn er van overtuigd, dat vrouwlief economisch met de al dan niet zuurverdiende centen omspringt. Soms wordt er gevraagd„Vertel mij dan eens wat je met al dat geld gedaan hebt?" Meestal kunnen de uitgaven over een maand bij lange na niet worden opge spoord. tenminste als er geen kasboek wordt bij gehouden. Sommige vrouwen laten dit na uit ge makzucht, anderen zeggen, da.t zij bang zijn gie rig te zullen worden en zij vergeten, dat hun man wel degelijk een boekhouding moet voeren om ten alle tijde te weten hoe zijn zaken er voor staan. Ten eerste is het nodig te weten of de boerderij of zaak economisch gedreven wordt en anderzijds is het nddig om de belastinginspecteur er van te overtuigen, dat men niet meer verdiend heeft dan aan hem is opgegeven. Soms is deze ambtenaar niet te overtuigen als er naast de be- drijfsboekhouding geen huishoudboekhouding aanwezig is en daarom alleen al kan een huis houdboekhouding ten zeerste worden aangera den. Dezer dagen werd ons door „De Olveh van 1879" een gezinskasboek ter bespreking in deze rubriek aangeboden en wij voldoen gaarne aan dit verzoek. Ten eerste kunnen wij de vrouwen, die er te gen opzien iedere uitgegeven cent te moeten verantwoorden, geruststellen. Alle dagelijkse uit gaven voor voeding en dergelijke zijn in één post „Huishoudgeld" tezamen genomen. Verder is er voor ieder soort uitgaven een aparte kolom. Ook uitgaven per giro of bank kunnen in dit boek worden genoteerd. Deze worden evenals de kas uitgaven in de verschillende kolommen opge schreven. Dit kan men b.v. ééns per maand doen aan de hand van giro- en bankstrookjes. Achterin het boek vindt men op een uitvouw baar blad de begroting. Men kan aan de hand van rekeningen, girostrookjes e.d. van het afge lopen jaar ongeveer schatten wat men voor ver schillende posten nodig denkt te hebben. Aan het eind van iedere maand kan men de werkelij ke uitgaven vergelijken met de begrote, zodat men zo nodig op bepaalde posten tijdig een bezuiniging kan aanbrengen. Het boekje is zeer overzichtelijk en zelfs al heeft men nooit les in boekhouden gehad, kan men zonder moeite dit kasboekje bijhouden en op het einde van iedere maand weten wij voortaan waar ons geld gebleven is. Zolang de voorraad strekt is dit kasboek op aanvraag gratis verkrijgbaar aan „Het hoofdkan toor van de Olveh van 1879. Kortenaerkade 1, 's Gravenhage. Wij kunnen u van harte aanraden dit kasboek zo spoedig mogelijk aan te vragen. Het zou jammer zijn als u achter het net viste, want bovenbeschreven boekje stelt u in staat zonder moeite een doeltreffende huishoudboekhouding te voeren. <Adv.) hebben vele voordelen ft Hoge opbrengsten ft Gezond ft Zeer goede consumptiekwaliteit ft Prima kookkwaliteit ft Zeer smakelijk Koninklijk Kweekbedryf en Zaadhandel KAPELLE- B1EZEUN GE

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1960 | | pagina 6