762 Vervolg WAT DOET DE RING GOES VAN HET CENTRAAL BUREAU? J' POOLVERKOOP VAN CONSUMPTIE-AARDAPPELEN MEDE IN VERBAND MET DE EXPORT ZEEUWS LANDBOUWBLAD BEHARTIGING BELANGEN VAN DE LEDEN HET behartigen van de belangen van de leden, wat wij als het tweede deel van de taak van de ring kunnen beschouwen, komt eveneens in zijn algemene vergadering het meest tot uiting. Van zelfsprekend strekt deze bemoeiing zich over het gehele jaar uit, en zal het bestuur zich hiermede, indien nodig, steeds bezig houden. Veelal beperken ook deze zaken zich tot organi satorische, maar het is niet onmogelijk dat de be langen van de leden onderling uiteenlopen en ver schillen van mening ontstaan, in welk geval in ringverband een oplossing moet worden gezocht. Het werkgebied van de ring brengt met zich mee dat moeilijkheden tot de zeldzaamheden behoren. Dit is begrijpelijk als wij de aard van de land- en tuinbouwbedrijven in onze provincie bezien. Mogen er streeksgewijs enigszins verschillend gerichte activiteiten voorkomen, in grote lijnen zijn het de zelfde bedrijven met eenzelfde bouwplan en ge- wassenkeuze. Dit brengt met zich mee dat de eisen die aan de leden gesteld worden, voor wat betreft de inrichting van bedrijfsgebouwen, silo's en tech nische diensten, vrijwel parallel lopen. Ook de te voeren produkten zijn over het algemeen dezelfde, al zal de ene streek van het ene produkt meer om zet hebben dan de andere, al naar gelang het be- drijfstype van de land- en tuinbouwbedrijven al daar. Behalve de sportieve strijd onderling om de om zetcijfers jaarlijks te verhogen, zijn zowel de be sturen als hun direkteuren steeds bereid om el- kaars belangen zoveel mogelijk voor te staan. DE POOLVORMING DIT laatste heeft zich vooral in de jaren na 1945 gemanifesteerd, toen de coöperatieve afzet van onze landbouwprodukten in de volle belangstelling kwam te staan. Steeds meer wordt door middel van poolvorming uitbreiding gegeven aan deze manier van verkoop van landbouwprodukten. Het vormen van een pool betekent het bijeen brengen van kleinere, homogene partijen van een bepaald produkt (granen, peulvruchten, zaden enz.), tot één grote partij, die dan volgens een be paald met de deelnemers af te spreken systeem, geleidelijk op de markt wordt gebracht. Met het vormen van pools beoogt men de bezwaren van de open markt weg te nemen of althans deze te nivel leren. Het tijdelijk overvoeren van de markt met een bepaald produkt werkt prijsbedervend. Een geleidelijk aanbod, zoveel mogelijk afgestemd naar de behoefte op een bepaald ogenblik, houdt de markt op peil, wat een betere prijs tengevolge heeft. Het deelnemen aan de pool is vrijwillig, ter wijl de aangeboden partijen geschikt moeten zijn voor de vorming van een pool waaraan meestal hoge eisen van kwaliteit en sortering worden ge steld. DE praktijk, die er tot nu toe mee is opgedaan rechtvaardigt uitbreiding van de poolvor ming. Natuurlijk werpt deze manier van afzet be paalde problemen op, die weer aparte eisen stel len aan de leden. Er dienen regels te worden ge steld met betrekking tot de kwaliteit, looptijd, ge- lijkberechtigheid en de overlegging van de eind afrekening. Wil een pool eerst goed tot zijn recht komen dan dienen wij te streven naar gewestelijke pools die dus bijvoorbeeld de gehele provincie be treffen. Streeksgewijze, dus per vereniging, ge vormde pools moeten dan worden verenigd. Dit stelt echter hoge eisen aan de technische en ad ministratieve leiding ervan. Het ene produkt leent zich ook beter voor pool vorming dan het andere. De brouwgerst, een spe cifiek produkt van de Zeeuwse akkerbouwer, is hiervan een goed voorbeeld. Het succes mag be kend worden verondersteld. Door samenwerking van de leden in het zuid-westelijk brouwgerst- gebied is het mogelijk geworden gewestelijke pools te vormen. Zoals reeds gezegd zijn ook pools voor peul vruchten, zaaizaden en fijne zaden in de loop van de laatste jaren gevormd. Het is te begrijpen dat de kopers aan de door hen te kopen partijen bepaalde eisen stellen. Wan neer dan zekere garanties op het gebied van scho ning, bewerking en bewaring kunnen worden ge geven, zal dit het vertrouwen verstevigen, vooral wanneer het gaat over grote partijen. Dit is al direkt een voordeel voor de deelnemers, vanwege de kansen op een goede prijs, maar ook eenmaal gelegde contacten zullen hechter worden. REGELMATIGE AFZET EN MARKTBEHEERSING ®E door poolvorming verkregen macht tot het regelen van het aanbod op de markt, leidt tot een zekere mate van marktbeheersing. Het is onnodig te zeggen dat dit voor de indivi duele boer van grote waarde is. Het is niemand gegeven om met enige zekerheid vast te stellen wanneer het gunstigste moment voor verkoop is aangebroken. Een boer die op een bepaald mo ment zijn gehele oogst van een bepaald produkt ineens verkoopt, loopt de kans dat hij enige we ken later tot de ontdekking komt dat hij te vroeg heeft verkocht. Bij een regelmatige afzet, ver deeld over enige weken of maanden, profiteert hij van alle markten en krijgt hij een gemiddelde prijs die verantwoord is. Dit bereijct nu de afzet via de pool. Het bekende overvoeren van de markt tijdens de oogsttijd wordt voorkomen. DE mogelijkheid bestaat tevens, dat steeds bij verkoop van een gedeelte van de pool, elke deelnemer zijn aandeel daarin kan afrekenen. De financiering van de landbouwbedrijven is er dus mee gediend. Verder kan men verwachten, dat wanneer in de toekomst poolvorming steeds meer wordt toegepast, de boer zich wat betreft de pro- duktie van poolwaardig produkt daarop zal gaan toeleggen. Gezien de hoge eisen die moeten wor den gesteld kan dit streven alleen maar verbete ring betekenen. In het kort bevordert de poolvorming dus een betere prijs door marktbeheersing, een hoogwaar diger produkt, meer goodwill bij de koper een een gelijkmatiger financiering van de landbouwbedrij ven over het gehele jaar. Dit alles is te bereiken door het volgen van een werkwijze die de boer, getuige het 60-jarig jubileum van een gezond en sterk Centraal Bureau, zich allengs eigen heeft ge maakt, namelijk samen werken om tot iets groots te geraken. De coöperatieve afzet van onze produkten zal nog veel overleg en organisatie behoeven. Ik twijfel er niet aan of hier kan veel goeds worden bereikt in het belang van de rentabiliteit van onze bedrijven. Wanneer we die weg op blij ven gaan zullen we over vijftien jaar bij het 75- jarig jubileum van het Centraal Bureau „SAMEN NOG STERKER STAAN". JAC. P. LINDENBERGH, Voorzitter ring Goes. De heer M. de Boer, direkteur van de Aan- en Verkoopvereniging te Breskens belicht in bijgaand artikel de voordelen van de pool en Verkoopvereniging te Breskens, belicht in verband met de export van veel belang! De poolverkoop van consumptie-aardappelen wordt nu alweer 4 jaren in onze vereniging te Breskens toegepast. De aardappelen die in de koelhuizen liggen opgeslagen lenen zich het beste voor de poolverkoop. Wij hebben altijd een najaarspool voor Bintje consumptie-aardappelen, te leveren in de periode van 1 september tot 1 december. Dit zijn dus aardappelen die eerst tijdelijk bij de boeren worden opgeslagen en over deze 3 maanden successievelijk worden geleverd. De volgorde van levering wordt bij loting vastgesteld. Verder hebben wij een winterpool van Bintje consumptie-aardappelen, die opgeslagen zijn in ons koelhuis te Breskens. Hieraan kunnen ook landbouwers deelnemen, die thuis een koelhuis hebben. De verkoopperiode van deze aardappe len loopt van 1 januari tot omstreeks half mei. Maandelijks wordt een bepaald percentage van het totaal ingeschreven kwantum verkocht. Ik zeg met opzet verkocht, omdat het heel best mogelijk is, dat in januari een kwantum wordt verkocht met de conditie maart of april levering. Dit hangt van de te maken prijs af. Door dit systeem wordt bereikt dat iedere maand een kwantum wordt verkocht voor de in die maand te bereiken hoogste prijs, omdat de maand van levering los staat van de maand van verkoop. Iedere cel aardappels wdrdt apart gesorteerd, zodat iedere landbouwer een sorteerrapport krijgt, vermeldende het percentage 35/40, 40/60 en 60 op waarts alsmede het percentage voeraardappelen eventuele 2e soort. UITBETALING GEMIDDELDE PRIJS DIJ de uitbetaling van de consumptie-aardappe- len, ontvangt iedere landbouwer de gemid delde prijs, die over de periode 1 januari15 mei is gemaakt. De uitbetaalde prijs van de 1ste soort is dus voor alle landbouwers gelijk, maar toch ont vangt de ene boer een hogere prijs voor de door hem geleverde aardappelen dan de andere. Dit komt, omdat de ene partij een veel hoger percen tage 1ste soort of een hoger percentage grove aardappelen bevat dan de andere partij. De uitbetaling geschiedt dus zuiver naar kwa liteit. KWALITEIT EN DUS HOGERE PRIJS DAT dit systeem goed werkt is ons in deze 4 jaren wel gebleken. De landbouwers stellen nu alles in het werk om een zo goed mogelijke kwaliteit te leveren. Dit in tegenstelling met vroe ger, toen de handel een eenheidsprijs „veldgewas" betaalde. Door poolverkoop wordt in het algemeen een zeer hoge prijs voor de aardappelen verkregen. Im mers, men weet bijvoorbeeld al in december dat er in maart een bepaald kwantum aardappelen verkocht moet worden. Daardoor kan men reeds lang te voren proberen de beste afzetkanalen voor die periode te zoeken. Natuurlijk zal er altijd een landbouwer zijn die niet aan de poolverkoop deelneemt en toch een hogere prijs heeft gemaakt omdat hij precies op de hoogste markt van het ge hele seizoen heeft verkocht. De gemiddelde prijs, die ge maakt wordt bij poolverkoop zal evenwel steeds hoger zijn dan de gemiddelde prijs, die de boeren hebben gemaakt die niet aan de poolverkoop hebben deelgenomen. Ook voor het opbouwen van een exportmarkt is poolver koop zeer belangrijk. Wan neer een exporteur van con sumptie-aardappelen, zoals bij voorbeeld 't Centraal Bureau, aanvraag uit het buitenland krijgt, is het voor hem van het grootste belang te weten of hij ook de beschikking heeft over aardappelen. GEEN RISICOFAKTOR, DUS HOGERE PRIJS TE vaak gebeurde het in het verleden dat een exporteur een kwantum voor export ver kocht, maar dat hij dit kwantum later nog in het binnenland moest indekken, wat nogal eens moei lijkheden gaf met de prijs. De exporteur is daar door iets huiverig geworden om blanko voor export af te geven, of gaat voor deze risicofaktor een extra marge incalculeren. Wanneer het Centraal Bureau nu onze aardap pelen voor export gaat verkopen, behoeft het geen extra risicofactor hiervoor in te calculeren, omdat het weet hoeveel aadappelen het iedere maand van onze vereniging kan verwachten. Het C.B. kan dus rustig een exportmarkt opbouwen in het belang van de Nederlandse boer. Het is te hopen, dat steeds meerdere verenigin gen gaan besluiten actief aan de coöperatieve afzet van consumptie-aardappelen deel te nemen. Wij weten, dat het een moeilijke afdeling is, maar dit is een reden te meer er toch aan te be ginnen omdat hier nog vele mogelijkheden liggen. Het Centraal Bureau kan dan nog veel beter haar positie als exporteur opbouwen. M. DE BOER, Direkteur van Coöperatie in Breskens. Peulvruchten bewerkingscentrum Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1959 | | pagina 10