VLIEGTUIGEN IN DE LANDBOUW
Onderling Boerenverzekerings - Fonds
uw/ vertrouw/enszaak
voor levensverzekering
135
ZOUT WATER
AGRARISCHE EXPORT
EXPORT VAN RUNDVEE
ZATERDAG 21 FEBRUARI 1959
J|ET Zeeuwse Tweede Kamerlid de heer C. F. van
der Peijl heeft onlangs aan de Ministers van
Financiën a.i. en van Volkshuisvesting en Bouw
nijverheid, een tweetal vragen gesteld.
In de eerste plaats wordt gevraagd, of het de
Ministers bekend is dat de schade, ontstaan door
de nawerking van zout water, z.g. „naschade", in
die gebieden, die ten gevolge van oorlogshandelin
gen en/of van de ramp van 1 februari 1953 geïnun
deerd zijn geweest, steeds groter vormen gaat aan
nemen. Alleen in Zeeland zijn hierbij reeds, naar
schatting, 20.000 woningen bij betrokken.
Wanneer deze vraag bevestigend wordt beant
woord, wil de heer Van der Peijl gaarne weten of
de Ministers kunnen mededelen wanneer en op
welke wijze tot afwikkeling van deze „naschade"
zal worden overgegaan. Dit klemt te meer, omdat
door de Minister van Volkshuisvesting en Bouw
nijverheid, reeds by de behandeling van de begro
tingen van zijn Departement voor 1958 en 1959 is
medegedeeld dat de technische regeling volledig
gereed is.
Het is te hopen, dat het nu spoedig tot afwikke
ling van deze „naschade" zal komen.
Nu de exportcijfers van onze land- en tuinbouw-
produkten in het laatste kwartaal van 1958 door
het Centraal Bureau voor de Statistiek voor publi-
katic zijn vrijgegeven, kan de balans voor 1958 wor
den opgemaakt De totale uitvoerwaarde van de
land- en tuinbouwprodukten bedroegen dat jaar
3.958,8 miljoen gulden tegen 3.896,6 in 1957. Het
grootste aandeel vormde de export van veehouderij-
produkten ter waarde van 1.911,2 miljoen gulden;
deze blijft echter 68,1 miljoen gulden lager dan in
1957. Op de tweede plaats komt de export van
akkerbouwprodukten voor oen totale waarde van
1.305,7 miljoen gulden; dit is 110 miljoen gulden
meer dan in het jaar daarvoor. De export van
tuinbouwprodukten steeg in 1958 met 20,3 miljoen
gulden tot een totaal van 741,9 miljoen gulden.
Al was de exportwaarde van onze land- en tuin
bouwprodukten in 1958 ruim 62 miljoen gulden
groter dan die in 1957, deze stijging heeft geen
gelijke tred kunnen houden met de totale uitvoer
waarde van ons land. Het aandeel van de Neder
landse agrarische produktie in de totale Neder
landse uitvoerwaarde daalde namelijk van 33,1
in 1957 tot 32,4 in 1958. Niettemin is nog steeds
bijna een derde van onze uitvoerwaarde afkomstig
van de agrarische aktiviteiten in ons land. Een
aandeel dat met ere genoemd mag worden.
In 1958 wei-den 27.340 stuks rundvee uit ons land
geëxporteerd. Hiervan waren 18.444 stuks stam
boekvee. In 1957 werden in totaal 24.160 dieren
uitgevoerd, waarvan 13.795 stuks stamboekvee. De
export van 'geregistreerde dieren steeg in 1958 dus
met liefst 4.649 dieren, ofwel met 34 De belang
rijkste afnemers waren Italië (10.654 stuks), Joe
goslavië (6.686 stuks), West-Duitsland (4.415 stuks)
en Israël (2.097 stuks).
In totaal werden voor 20 landen of gebiedsdelen
exportcertificaten afgegeven. Buiten de export
naar de Europese staten vindt uitvoer plaats naar
onder meer Brazilië, China, Egypte, Israël, Liba
non, Malta, Marokko, Philippijnen, Honkong, India,
Uruguay en Zuid-Afrika. Van het stamboekvee
behoorden er 8.672 manlijke en vrouwelijke dieren
tot het N. R. S. De waarde van de geëxporteerde
dieren valt helaas niet op te maken uit dit statis
tisch overzicht van het Produktschap voor Vee en
Vlees dat gepubliceerd werd in „De Keur Stam-
boeker".
De ïn Nederland ontwik
kelde helicopter „Kolibrie"
die het vorige spuitseizoen
reeds herhaaldelijk in Zee
land werd gesignaleerd.
Dit toestel van de Neder
landse Helicopter Industrie
kan een maximum snelheid
van 113 km/uur bereiken
en een kruissnelheid van
100 km/uur. Er kunnen
vier tanks met een inhoud
van 100 1 per stuk worden
meegevoerd, voor het uit
voeren van chemische be
strijdingen.
T\E kans van overwaaien van de vaak zo giftige chemische bestrijdingsmiddelen is bij het ver-
spuiten van uit de lucht niet groter dan bij het gebruik van de rydende spuitmachine. Het
spuitmiddel wordt, door bespuiting uit een vliegtuig in het gewas gedrukt, aldus Ir. H. J.
de Bruin, die op de „spuitdag" te Goes sprak over het „vliegtuigspuiten". Veel groter noemde hij
de kans dat de vloeistofkraan in het vliegtuig te laat wordt dichtgedraaid. Daarom moet het be
spuiten vanuit vliegtuigen in de buurt van tuinen, vee of groenvoedergewassen enz. ontoelaat
baar worden geacht. Per slot raast men, bijvoorbeeld met een Piper Cub vliegtuigje, met een
snelheid van 100 km per uur op twee meter hoogte over het gewas.
GEEN VERSCHIL.
DE resultaten, die bereikt worden met het be
spuiten van uit de lucht, geven geen verschil
te zien met het effeet van de bestrijding door de rij
dende machine. Daar staat tegenover dat het ge
bruik van het vliegtuig sterk gebonden is aan de
weersomstandigheden, alhoewel, wanneer de om
standigheden gunstig zijn, een grotere oppervlakte
kan worden behandeld dan door de rijdende machi
ne.
Allereerst stelde ir De Bruin een aantal vragen
aan de orde die bij het bestrijden van plantenziek
ten van belang zijn. Het lijkt immers zo weinig om
met 40 liter water een ha te bespuiten! Maar de
tien jaar dat het vliegtuig in ons land voor de be
strijding wordt gebruikt hebben geleerd, dat, mits
de weersomstandigheden gunstig zijn, er op het
juiste tijdstip met bestrijdingsmiddelen kan wor
den ingegrepen. Daarbij blijkt ook dat, bij het ver
spuiten vanuit een vliegtuig, de bedekking van het
gewas goed is, terwijl alle mogelijke middelen ver
spoten kunnen worden.
Er zijn tot op heden echter nog bepaalde bestrij-
dingen, die niet vanuit het vliegtuig plaats kunnen
vinden. Ir. De Bruin noemde er o.m. van de bestrij
ding van meeldauw op uien, de onkruidbestrijding
met verbrandende middelen, het doodspuiten van
het aardappelloof en het verspuiten van groeistof
fen in granen. Over de bestrijding van de verge-
lingsziekte met vliegtuigen valt nog weinig te zeg
gen. In ieder geval gaat de bestrijding van de bie-
tenvlieg, de karwijmot, thrips en luizen thans beter
met vliegtuigen doordat de middelen op systemi-
sche basis (Systox e.d.) inmiddels zijn ontwikkeld.
VOOR- EN NADELEN.
IIET voordeel van het vliegtuig is niet alleen dat
in een korte tijd een groot areaal kan worden
bewerkt, maar dat ook rijschade in het gewas wordt
voorkomen. Deze rijschade kan normaliter op 3
a 4 worden gesteld. Door het ontbreken daarvan
zijn de opbrengsten bij het gebruik van vliegtuigen
een paar procenten hoger, dan bij het gebruik van
de rijdende machines.
Het tijdstip van bespuiting, waarop spreker sterk
de nadruk legde, is bij vliegtuigen in belangrijke
mate afhankelijk van de weersomstandigheden. De
schadepost bij weerveriet is dan ook direct groter
dan bij gebruik van de rijdende machines. Maar het
vliegbedrijf kan het beste meekomen bij een goede
AP de „spuitdag", die op 13 februari j.l. in
Goes werd gehouden, voerden verschil
lende sprekers het woord. Ir. H. J. de Bruin
besprak op deze dag het hespuiten vanuit
vliegtuigen en concludeerde daarbij onder
meer dat een ideale toestand zou worden
verkregen wanneer het gebruik van het
vliegtuig en van de rijdende machine op el
kaar werden afgestemd. Na het vertonen
van enkele lantaarnplaatjes waarop men
o.a. de acrobatische toeren van de vliegers
kon zien behandelde de heer K. Schipstra
actuele spuitprohlemen. Daarover vindt men
eiders in dit nummer meer. Tot slot van deze
dag gaf ir. J. A. II. Haenen een korte samen
vatting van het besprokene waarbij hij voor
al de nadruk legde op de zg. bedrijfshygiëne,
een factor die zowel in het spuitbedrijf als
in de landbouw aandacht verdient.
organisatie en voldoende reserves. Daarbij zal men
er goed aan doen voor de bestrijding van de aard
appelziekten, de peulvruchtenboorder en de knop-
made, van te voren afspraken te maken met het
vliegtuig exploiterende bedrijf.
Uitvoerig ging ir De Bruin in op de technische
eisen die aan de vliegtuigbespuiting moeten worden
gesteld zoals o.m. de bebakening. Niet bespoten
stroken in het gewas komen nog al eens voor, maar
dit is beslist te voorkomen.
Samenvattend zei spreker dat het bespuiten met
vliegtuigen grotere kosten met zich meebrengt dan
het bespuiten met de rijdende machine. De investe
ringen voor een vliegtuig-exploiterend bedrijf zijn
immers hoog. (Een helicopter, die met een snelheid
van 70 km/uur over het gewas gaat, kost onge
veer 120.000). De resultaten van het vliegtuig zijn
even goed als die van de rijdende machine. De ca
paciteit bij gebruik van het vliegtuig is groter,
maar de rijdende machine kan onder meer ver
schillende omstandigheden worden gebruikt dan
de vliegtuigen. Het grootste effect zal kunnen wor
den bereikt wanneer de rijdende spuitmachine en
het vliegtuig in combinatie worden geëxploiteerd.
N. S.
Advertentie.