VLIEGTUIGEN IN DE LANDBOUW Onderling Boerenverzekerings - Fonds uw/ vertrouw/enszaak voor levensverzekering 135 ZOUT WATER AGRARISCHE EXPORT EXPORT VAN RUNDVEE ZATERDAG 21 FEBRUARI 1959 J|ET Zeeuwse Tweede Kamerlid de heer C. F. van der Peijl heeft onlangs aan de Ministers van Financiën a.i. en van Volkshuisvesting en Bouw nijverheid, een tweetal vragen gesteld. In de eerste plaats wordt gevraagd, of het de Ministers bekend is dat de schade, ontstaan door de nawerking van zout water, z.g. „naschade", in die gebieden, die ten gevolge van oorlogshandelin gen en/of van de ramp van 1 februari 1953 geïnun deerd zijn geweest, steeds groter vormen gaat aan nemen. Alleen in Zeeland zijn hierbij reeds, naar schatting, 20.000 woningen bij betrokken. Wanneer deze vraag bevestigend wordt beant woord, wil de heer Van der Peijl gaarne weten of de Ministers kunnen mededelen wanneer en op welke wijze tot afwikkeling van deze „naschade" zal worden overgegaan. Dit klemt te meer, omdat door de Minister van Volkshuisvesting en Bouw nijverheid, reeds by de behandeling van de begro tingen van zijn Departement voor 1958 en 1959 is medegedeeld dat de technische regeling volledig gereed is. Het is te hopen, dat het nu spoedig tot afwikke ling van deze „naschade" zal komen. Nu de exportcijfers van onze land- en tuinbouw- produkten in het laatste kwartaal van 1958 door het Centraal Bureau voor de Statistiek voor publi- katic zijn vrijgegeven, kan de balans voor 1958 wor den opgemaakt De totale uitvoerwaarde van de land- en tuinbouwprodukten bedroegen dat jaar 3.958,8 miljoen gulden tegen 3.896,6 in 1957. Het grootste aandeel vormde de export van veehouderij- produkten ter waarde van 1.911,2 miljoen gulden; deze blijft echter 68,1 miljoen gulden lager dan in 1957. Op de tweede plaats komt de export van akkerbouwprodukten voor oen totale waarde van 1.305,7 miljoen gulden; dit is 110 miljoen gulden meer dan in het jaar daarvoor. De export van tuinbouwprodukten steeg in 1958 met 20,3 miljoen gulden tot een totaal van 741,9 miljoen gulden. Al was de exportwaarde van onze land- en tuin bouwprodukten in 1958 ruim 62 miljoen gulden groter dan die in 1957, deze stijging heeft geen gelijke tred kunnen houden met de totale uitvoer waarde van ons land. Het aandeel van de Neder landse agrarische produktie in de totale Neder landse uitvoerwaarde daalde namelijk van 33,1 in 1957 tot 32,4 in 1958. Niettemin is nog steeds bijna een derde van onze uitvoerwaarde afkomstig van de agrarische aktiviteiten in ons land. Een aandeel dat met ere genoemd mag worden. In 1958 wei-den 27.340 stuks rundvee uit ons land geëxporteerd. Hiervan waren 18.444 stuks stam boekvee. In 1957 werden in totaal 24.160 dieren uitgevoerd, waarvan 13.795 stuks stamboekvee. De export van 'geregistreerde dieren steeg in 1958 dus met liefst 4.649 dieren, ofwel met 34 De belang rijkste afnemers waren Italië (10.654 stuks), Joe goslavië (6.686 stuks), West-Duitsland (4.415 stuks) en Israël (2.097 stuks). In totaal werden voor 20 landen of gebiedsdelen exportcertificaten afgegeven. Buiten de export naar de Europese staten vindt uitvoer plaats naar onder meer Brazilië, China, Egypte, Israël, Liba non, Malta, Marokko, Philippijnen, Honkong, India, Uruguay en Zuid-Afrika. Van het stamboekvee behoorden er 8.672 manlijke en vrouwelijke dieren tot het N. R. S. De waarde van de geëxporteerde dieren valt helaas niet op te maken uit dit statis tisch overzicht van het Produktschap voor Vee en Vlees dat gepubliceerd werd in „De Keur Stam- boeker". De ïn Nederland ontwik kelde helicopter „Kolibrie" die het vorige spuitseizoen reeds herhaaldelijk in Zee land werd gesignaleerd. Dit toestel van de Neder landse Helicopter Industrie kan een maximum snelheid van 113 km/uur bereiken en een kruissnelheid van 100 km/uur. Er kunnen vier tanks met een inhoud van 100 1 per stuk worden meegevoerd, voor het uit voeren van chemische be strijdingen. T\E kans van overwaaien van de vaak zo giftige chemische bestrijdingsmiddelen is bij het ver- spuiten van uit de lucht niet groter dan bij het gebruik van de rydende spuitmachine. Het spuitmiddel wordt, door bespuiting uit een vliegtuig in het gewas gedrukt, aldus Ir. H. J. de Bruin, die op de „spuitdag" te Goes sprak over het „vliegtuigspuiten". Veel groter noemde hij de kans dat de vloeistofkraan in het vliegtuig te laat wordt dichtgedraaid. Daarom moet het be spuiten vanuit vliegtuigen in de buurt van tuinen, vee of groenvoedergewassen enz. ontoelaat baar worden geacht. Per slot raast men, bijvoorbeeld met een Piper Cub vliegtuigje, met een snelheid van 100 km per uur op twee meter hoogte over het gewas. GEEN VERSCHIL. DE resultaten, die bereikt worden met het be spuiten van uit de lucht, geven geen verschil te zien met het effeet van de bestrijding door de rij dende machine. Daar staat tegenover dat het ge bruik van het vliegtuig sterk gebonden is aan de weersomstandigheden, alhoewel, wanneer de om standigheden gunstig zijn, een grotere oppervlakte kan worden behandeld dan door de rijdende machi ne. Allereerst stelde ir De Bruin een aantal vragen aan de orde die bij het bestrijden van plantenziek ten van belang zijn. Het lijkt immers zo weinig om met 40 liter water een ha te bespuiten! Maar de tien jaar dat het vliegtuig in ons land voor de be strijding wordt gebruikt hebben geleerd, dat, mits de weersomstandigheden gunstig zijn, er op het juiste tijdstip met bestrijdingsmiddelen kan wor den ingegrepen. Daarbij blijkt ook dat, bij het ver spuiten vanuit een vliegtuig, de bedekking van het gewas goed is, terwijl alle mogelijke middelen ver spoten kunnen worden. Er zijn tot op heden echter nog bepaalde bestrij- dingen, die niet vanuit het vliegtuig plaats kunnen vinden. Ir. De Bruin noemde er o.m. van de bestrij ding van meeldauw op uien, de onkruidbestrijding met verbrandende middelen, het doodspuiten van het aardappelloof en het verspuiten van groeistof fen in granen. Over de bestrijding van de verge- lingsziekte met vliegtuigen valt nog weinig te zeg gen. In ieder geval gaat de bestrijding van de bie- tenvlieg, de karwijmot, thrips en luizen thans beter met vliegtuigen doordat de middelen op systemi- sche basis (Systox e.d.) inmiddels zijn ontwikkeld. VOOR- EN NADELEN. IIET voordeel van het vliegtuig is niet alleen dat in een korte tijd een groot areaal kan worden bewerkt, maar dat ook rijschade in het gewas wordt voorkomen. Deze rijschade kan normaliter op 3 a 4 worden gesteld. Door het ontbreken daarvan zijn de opbrengsten bij het gebruik van vliegtuigen een paar procenten hoger, dan bij het gebruik van de rijdende machines. Het tijdstip van bespuiting, waarop spreker sterk de nadruk legde, is bij vliegtuigen in belangrijke mate afhankelijk van de weersomstandigheden. De schadepost bij weerveriet is dan ook direct groter dan bij gebruik van de rijdende machines. Maar het vliegbedrijf kan het beste meekomen bij een goede AP de „spuitdag", die op 13 februari j.l. in Goes werd gehouden, voerden verschil lende sprekers het woord. Ir. H. J. de Bruin besprak op deze dag het hespuiten vanuit vliegtuigen en concludeerde daarbij onder meer dat een ideale toestand zou worden verkregen wanneer het gebruik van het vliegtuig en van de rijdende machine op el kaar werden afgestemd. Na het vertonen van enkele lantaarnplaatjes waarop men o.a. de acrobatische toeren van de vliegers kon zien behandelde de heer K. Schipstra actuele spuitprohlemen. Daarover vindt men eiders in dit nummer meer. Tot slot van deze dag gaf ir. J. A. II. Haenen een korte samen vatting van het besprokene waarbij hij voor al de nadruk legde op de zg. bedrijfshygiëne, een factor die zowel in het spuitbedrijf als in de landbouw aandacht verdient. organisatie en voldoende reserves. Daarbij zal men er goed aan doen voor de bestrijding van de aard appelziekten, de peulvruchtenboorder en de knop- made, van te voren afspraken te maken met het vliegtuig exploiterende bedrijf. Uitvoerig ging ir De Bruin in op de technische eisen die aan de vliegtuigbespuiting moeten worden gesteld zoals o.m. de bebakening. Niet bespoten stroken in het gewas komen nog al eens voor, maar dit is beslist te voorkomen. Samenvattend zei spreker dat het bespuiten met vliegtuigen grotere kosten met zich meebrengt dan het bespuiten met de rijdende machine. De investe ringen voor een vliegtuig-exploiterend bedrijf zijn immers hoog. (Een helicopter, die met een snelheid van 70 km/uur over het gewas gaat, kost onge veer 120.000). De resultaten van het vliegtuig zijn even goed als die van de rijdende machine. De ca paciteit bij gebruik van het vliegtuig is groter, maar de rijdende machine kan onder meer ver schillende omstandigheden worden gebruikt dan de vliegtuigen. Het grootste effect zal kunnen wor den bereikt wanneer de rijdende spuitmachine en het vliegtuig in combinatie worden geëxploiteerd. N. S. Advertentie.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1959 | | pagina 3