DE SMITHFIELD SHOW 21 ZATERDAG 10 JANUARI 1950 p de Smithfield Show die ieder jaar in de eerste helft van december in O Londen wordt gehouden, vindt men een typische combinatie van slacht vee, geslacht vee en landbouwwerktuigen. Men ziet midden tussen de land- bouwmachines een keuringsring, waar de dieren de eerste dag worden voorge bracht en de volgende dag bij opbod verkocht. In een grote koelruimte zijn de geslachte exemplaren, runderen, schapen en varkens, geëxposeerd en deze worden eveneens gekeurd en bekroond. Bij de beoordeling is het uit- slachtpercentage een belangrijk punt. Défilé van de bekroonde dieren van het Shorthorn ras DE winnaar van de runderen was een Aber deen Angus stier, waarvan het geslachte kar- 65 woog van het levende gewicht. De verko ping trok veel belangstelling en voor de bekroon de slachtdieren worden vaak fantastische prij zen betaald. Verleden jaar werd b.v. voor de kam pioen ƒ12.000 betaald. Dit jaar werden de eerste drie prijswinnaars niet ter verkoop aangeboden, maar no. 4 bracht nog 4.500 op, wat ruim 4x de slachtprijs was. Wat de machine-afdeling betreft is de Smithfield Show dè gelegenheid voor de Engelse fabrikanten om nieuwe machines ten toon te stellen; vandaar dat het be zoek uit het buitenland groot is. Uit meer dan 75 landen komen de technici om zich op de hoogte te stellen van de vorderingen van de Britse landbouwwerk tuigenindustrie. BIJ de trekkers waren 8 nieuwe modellen: Twee van I.H.C., de Farmall B 450, een 55 pk. diesel, en de Mc Cormick B 275 een 35 pk. diesel met 8 snelheden, een John Deere rupstrekker met Perkins diesel van 25 pk., gebouwd in de Lanz fabrieken, een extra hoge en een extra lage uit voering van de Allis Chalmers D 272, een smalle uitvoering van de Ford Dexta, een hoge Massey Ferguson 65. Enkele van deze trekkers zijn in ons land reeds aan het werk. Een gebeurtenis, die sterk de aandacht trok was de eerste openbare demonstratie van een trekker met hydraulische traploze aandrijving. Reeds vele jaren is de Fa. Dowty, specialist op het gebied van de toepassing van hydraulische overbrenging, met de ontwikkeling van deze ap paratuur bezig, in samenwerking met deskundi gen van het National Inst, of Agr. Eng. (N.I.A.E.) De trekkermotor drijft een oliepomp aan. Bij ieder achterwiel zit een aantal cylinders met zui gers waar de olie ingepompt wordt, die daardoor de beweging van de as opwekken. Een versnel lingsbak ontbreekt; er is slechts één bedienings- handel. Wordt deze voorwaarts bewogen, dan rijdt de trekker vooruit. Hoe verder de handel voorwaarts wordt geduwd, hoe sneller de trekker rijdt. Trekt men de handel terug, dan loopt de machine langzamer en stopt met geblokkerde wielen, wordt de handel achterwaarts geduwd, dan rijdt de trekker achteruit. Met één handbe weging kan van „full speed" vooruit tot „full speed" achteruit worden geschakeld. Het is een merkwaardige sensatie op een dergelijke eenvou dige wijze de machine te hanteren. Een landbouwtrekker werkt vaak onder voort durende wisselende belasting en dan heeft een dergelijke traploze overbrenging ongetwijfeld voordelen. Het wachten is nu op een fabrieksmatige pro- duktie. F)OOR het grote aantal bedrijven van 60 ha. en meer in Engeland is de maaidorser zeer ver breid. Er waren diverse merken aanwezig. Bij de A.C.-stand trok de Gleaner Baldwin Model A terecht de aandacht. In 1957 zijn enkele van deze machines in Engeland uit Amerika geïmporteerd, maar ze werden nu in de A.C. fabriek in Essen - dine in Lincolnshire gefabriceerd. Deze Engelse machine is uitgerust met een Perkins diesel van 65 pk. en is leverbaar in 10 en 12 voet snijbreedte, zowel met graantank als met opzakinrichting. Ook in ons land werkt reeds een Gleaner. Drogen en opslaan van het gedorste graan volgt uit het gebruik van de maaidorser. Diverse silo's en dróoginstallaties waren dan ook aan wezig. Sommige silo's zijn in losse elementen leverbaar en kunnen als een grote bouwdoos in elkaar worden gezet. p EN typische droger is de J.E.C.M.-Sack droger, ■Lj waarbij geperforeerde buizen gestoken wor den in rechtopstaande gevulde zakken graan. Een wijde horizontale buis zorgt voor de aanvoer van warme lucht, die wordt verkregen door een olie brander of een propaanbrander. Er is aanslui tingsmogelijkheid voor 10 zakken van 80 kg. Met electromotor voor de aandrijving van de venti lator en propaanverhitter is de prijs van de dro ger in Engeland op 270,— met oliebrander 350.—. Voor de stro-oogst worden veel opraappersen gebruikt. Een uitstekende machine lijkt de in Engeland gebouv/de (van oorsprong Amerikaan se) New Holland Hayliner 68. De invoeropening heeft een breedte van 1.40 m. De lengte van de balen is regelbaar van 0.30 tot 1.30 m. Voor het verwerken van de balen op het veld worden di verse typen balensleden en balenladers gebruikt. De Clydebuilt transporteur is opzij van de trek ker aangebracht en wordt door de aftakas aan-i gedreven. De op het veld verspreid liggende ba len worden automatisch opgenomen en op de hoogte gebracht van maximaal 3.50 m. met een snelheid van 8 per minuut, dus bij wijze van spré ken zo vlug als de man op de wagen ze kan ver werken. De prijs in Engeland van deze transpor teur in 110. PLOEGEN waren er uiteraard in vele uitvoe ringen. De firma Ransomes wees terecht op het succes van haar ploegen bij de verschillende wereldkampioenschappen, nu reeds vijf achter eenvolgende jaren. In het algemeen kon wor den opgemerkt dat het aantal links en rechts werkende ploegen toeneemt, want het ontbreken van open voren begint men steeds belangrijker te vinden. Precisie zaaimachines, rijendunners, wiedmachines hebben een vlakke grond nodig, terwijl voor bestuurders van maaidorsers greppels vaak zeer hinderlijk zijn. De links en rechts wer kende ploegen hebben vooral geprofiteerd van het feit dat door aanbouw aan de trekker er ge werkt kan worden met een smalle wendakker. Over het ploegen en over de mechanisatie in het algemeen, gaf mr. Cashmore, directeur van het National Institute of Agricultural Engine- ring enige interessante beschouwingen. Bodem- kundigen zijn voortdurend bezig om andere vor men van ploegen en cultivatoren te maken voor snelheden die belangrijk hoger liggen dan de te genwoordige. Indien er b.v. een rister kon worden gemaakt, dat bij grote snelheden de grond niet verder wegwerpt zou de trekkracht slechts weinig groter behoeven te zijn. Hij, wees er in het alge meen ook óp, dat er een grond van waarheid schuit in de klachten van boeren- en fabri kantenzijde; de boeren klagen n.l. over het on betrouwbaar zijn van landbouwmachines; de fabrikanten klagen erover, dat de gebruikers de machines niet behoorlijk onderhouden. Over de situatie van de mechanisatie in Engeland gaf de heer Cashmore enige cri- tische opmerkingen ten beste die ook voor onze omstandigheden het overdenken waard zijn: 1. Door de mechanisatie zijn de produktie- kosten bij lange na niet zoveel verlaagd als verwacht werd. 2. Er is nog een veel te groot verschil tus sen de bedrijven die doeltreffend zijn ingericht en de veel grotere groep waar bij dit niet het geval is. 3. Er zijn nog altijd arbeidstoppen, die niet door machines kunnen worden opge vangen. 4. Men is nog niet voldoende op de hoogte van de economische mogelijkheden van de mechanisatie van de kleinere bedrij ven. t t IT deze punten blijkt duidelijk dat de proble- men bij produktiefactor „mechanisatie" in de laatste jaren voor een groot deel van het tech nische terrein gekomen zijn op het terrein van de economie. Dat dit een geheel andere benadering van de mechanisatie noodzakelijk maakt, is zon der meer duidelijk en men komt dan bij de be drijfsorganisatie terecht. Rechtstreeks gaat dit alles in eerste instantié de boer aan, maar uiteraard is de fabrikant van landbouwwerktuigen er eveneens nauw bij be trokken. Nauw contact tussen beiden is dan ook noodzakelijk. P. W. BAKKER ARKEMA. is geen luxe, doch een els van deze tijd. Laat ons daarom uw drukwerk TERNE UZEN verzorgen. Noordstraat 55-57 Telefoon 2073 pirma P. J. VAIV' DE SANDE

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1959 | | pagina 5