DE SMITHFIELD SHOW
21
ZATERDAG 10 JANUARI 1950
p de Smithfield Show die ieder jaar in de eerste helft van december in
O Londen wordt gehouden, vindt men een typische combinatie van slacht
vee, geslacht vee en landbouwwerktuigen. Men ziet midden tussen de land-
bouwmachines een keuringsring, waar de dieren de eerste dag worden voorge
bracht en de volgende dag bij opbod verkocht. In een grote koelruimte zijn
de geslachte exemplaren, runderen, schapen en varkens, geëxposeerd en
deze worden eveneens gekeurd en bekroond. Bij de beoordeling is het uit-
slachtpercentage een belangrijk punt.
Défilé van de bekroonde dieren van het Shorthorn ras
DE winnaar van de runderen was een Aber
deen Angus stier, waarvan het geslachte kar-
65 woog van het levende gewicht. De verko
ping trok veel belangstelling en voor de bekroon
de slachtdieren worden vaak fantastische prij
zen betaald. Verleden jaar werd b.v. voor de kam
pioen ƒ12.000 betaald. Dit jaar werden de eerste
drie prijswinnaars niet ter verkoop aangeboden,
maar no. 4 bracht nog 4.500 op, wat ruim 4x de
slachtprijs was.
Wat de machine-afdeling betreft is de
Smithfield Show dè gelegenheid voor de
Engelse fabrikanten om nieuwe machines
ten toon te stellen; vandaar dat het be
zoek uit het buitenland groot is. Uit
meer dan 75 landen komen de technici
om zich op de hoogte te stellen van de
vorderingen van de Britse landbouwwerk
tuigenindustrie.
BIJ de trekkers waren 8 nieuwe modellen:
Twee van I.H.C., de Farmall B 450, een 55 pk.
diesel, en de Mc Cormick B 275 een 35 pk. diesel
met 8 snelheden, een John Deere rupstrekker met
Perkins diesel van 25 pk., gebouwd in de Lanz
fabrieken, een extra hoge en een extra lage uit
voering van de Allis Chalmers D 272, een smalle
uitvoering van de Ford Dexta, een hoge Massey
Ferguson 65. Enkele van deze trekkers zijn in ons
land reeds aan het werk.
Een gebeurtenis, die sterk de aandacht trok
was de eerste openbare demonstratie van een
trekker met hydraulische traploze aandrijving.
Reeds vele jaren is de Fa. Dowty, specialist op
het gebied van de toepassing van hydraulische
overbrenging, met de ontwikkeling van deze ap
paratuur bezig, in samenwerking met deskundi
gen van het National Inst, of Agr. Eng. (N.I.A.E.)
De trekkermotor drijft een oliepomp aan. Bij
ieder achterwiel zit een aantal cylinders met zui
gers waar de olie ingepompt wordt, die daardoor
de beweging van de as opwekken. Een versnel
lingsbak ontbreekt; er is slechts één bedienings-
handel. Wordt deze voorwaarts bewogen, dan
rijdt de trekker vooruit. Hoe verder de handel
voorwaarts wordt geduwd, hoe sneller de trekker
rijdt. Trekt men de handel terug, dan loopt de
machine langzamer en stopt met geblokkerde
wielen, wordt de handel achterwaarts geduwd,
dan rijdt de trekker achteruit. Met één handbe
weging kan van „full speed" vooruit tot „full
speed" achteruit worden geschakeld. Het is een
merkwaardige sensatie op een dergelijke eenvou
dige wijze de machine te hanteren.
Een landbouwtrekker werkt vaak onder voort
durende wisselende belasting en dan heeft een
dergelijke traploze overbrenging ongetwijfeld
voordelen.
Het wachten is nu op een fabrieksmatige pro-
duktie.
F)OOR het grote aantal bedrijven van 60 ha.
en meer in Engeland is de maaidorser zeer ver
breid. Er waren diverse merken aanwezig. Bij
de A.C.-stand trok de Gleaner Baldwin Model A
terecht de aandacht. In 1957 zijn enkele van deze
machines in Engeland uit Amerika geïmporteerd,
maar ze werden nu in de A.C. fabriek in Essen -
dine in Lincolnshire gefabriceerd. Deze Engelse
machine is uitgerust met een Perkins diesel van
65 pk. en is leverbaar in 10 en 12 voet snijbreedte,
zowel met graantank als met opzakinrichting.
Ook in ons land werkt reeds een Gleaner.
Drogen en opslaan van het gedorste graan
volgt uit het gebruik van de maaidorser. Diverse
silo's en dróoginstallaties waren dan ook aan
wezig. Sommige silo's zijn in losse elementen
leverbaar en kunnen als een grote bouwdoos in
elkaar worden gezet.
p EN typische droger is de J.E.C.M.-Sack droger,
■Lj waarbij geperforeerde buizen gestoken wor
den in rechtopstaande gevulde zakken graan. Een
wijde horizontale buis zorgt voor de aanvoer van
warme lucht, die wordt verkregen door een olie
brander of een propaanbrander. Er is aanslui
tingsmogelijkheid voor 10 zakken van 80 kg. Met
electromotor voor de aandrijving van de venti
lator en propaanverhitter is de prijs van de dro
ger in Engeland op 270,— met oliebrander
350.—.
Voor de stro-oogst worden veel opraappersen
gebruikt. Een uitstekende machine lijkt de in
Engeland gebouv/de (van oorsprong Amerikaan
se) New Holland Hayliner 68. De invoeropening
heeft een breedte van 1.40 m. De lengte van de
balen is regelbaar van 0.30 tot 1.30 m. Voor het
verwerken van de balen op het veld worden di
verse typen balensleden en balenladers gebruikt.
De Clydebuilt transporteur is opzij van de trek
ker aangebracht en wordt door de aftakas aan-i
gedreven. De op het veld verspreid liggende ba
len worden automatisch opgenomen en op de
hoogte gebracht van maximaal 3.50 m. met een
snelheid van 8 per minuut, dus bij wijze van spré
ken zo vlug als de man op de wagen ze kan ver
werken. De prijs in Engeland van deze transpor
teur in 110.
PLOEGEN waren er uiteraard in vele uitvoe
ringen. De firma Ransomes wees terecht op
het succes van haar ploegen bij de verschillende
wereldkampioenschappen, nu reeds vijf achter
eenvolgende jaren. In het algemeen kon wor
den opgemerkt dat het aantal links en rechts
werkende ploegen toeneemt, want het ontbreken
van open voren begint men steeds belangrijker te
vinden. Precisie zaaimachines, rijendunners,
wiedmachines hebben een vlakke grond nodig,
terwijl voor bestuurders van maaidorsers greppels
vaak zeer hinderlijk zijn. De links en rechts wer
kende ploegen hebben vooral geprofiteerd van
het feit dat door aanbouw aan de trekker er ge
werkt kan worden met een smalle wendakker.
Over het ploegen en over de mechanisatie in
het algemeen, gaf mr. Cashmore, directeur van
het National Institute of Agricultural Engine-
ring enige interessante beschouwingen. Bodem-
kundigen zijn voortdurend bezig om andere vor
men van ploegen en cultivatoren te maken voor
snelheden die belangrijk hoger liggen dan de te
genwoordige. Indien er b.v. een rister kon worden
gemaakt, dat bij grote snelheden de grond niet
verder wegwerpt zou de trekkracht slechts weinig
groter behoeven te zijn. Hij, wees er in het alge
meen ook óp, dat er een grond van waarheid
schuit in de klachten van boeren- en fabri
kantenzijde; de boeren klagen n.l. over het on
betrouwbaar zijn van landbouwmachines; de
fabrikanten klagen erover, dat de gebruikers de
machines niet behoorlijk onderhouden.
Over de situatie van de mechanisatie in
Engeland gaf de heer Cashmore enige cri-
tische opmerkingen ten beste die ook voor
onze omstandigheden het overdenken
waard zijn:
1. Door de mechanisatie zijn de produktie-
kosten bij lange na niet zoveel verlaagd
als verwacht werd.
2. Er is nog een veel te groot verschil tus
sen de bedrijven die doeltreffend zijn
ingericht en de veel grotere groep waar
bij dit niet het geval is.
3. Er zijn nog altijd arbeidstoppen, die niet
door machines kunnen worden opge
vangen.
4. Men is nog niet voldoende op de hoogte
van de economische mogelijkheden van
de mechanisatie van de kleinere bedrij
ven.
t t IT deze punten blijkt duidelijk dat de proble-
men bij produktiefactor „mechanisatie" in de
laatste jaren voor een groot deel van het tech
nische terrein gekomen zijn op het terrein van de
economie. Dat dit een geheel andere benadering
van de mechanisatie noodzakelijk maakt, is zon
der meer duidelijk en men komt dan bij de be
drijfsorganisatie terecht.
Rechtstreeks gaat dit alles in eerste instantié
de boer aan, maar uiteraard is de fabrikant van
landbouwwerktuigen er eveneens nauw bij be
trokken. Nauw contact tussen beiden is dan ook
noodzakelijk.
P. W. BAKKER ARKEMA.
is geen luxe, doch een els van
deze tijd.
Laat ons daarom uw drukwerk
TERNE UZEN verzorgen.
Noordstraat 55-57
Telefoon 2073 pirma P. J. VAIV' DE SANDE