i BISON CB CENTRAAL BUREAU Wat beteken het Kerstfeest voor mij BOEKEN JEUGD Kerstverhaal i u Zo mooi en gaaf zien ze er allemaal veil E n wal een ge wicïii 1 Een recordoogst - ami hielen enloof- mei Kerstmis 1958 DINSDAG 23 DECEMBER 1958. 847 T\E voorwaarde voor een feest is, dat we feest gaan vieren omdat we blij zijn. We kunnen ook feestvieren om bet leven wat op te vrolijken zonder dat er sprake is van blijdschap. Maar dan is het geen waar feest. Een echt feest is de uiting van iets vreugdevols. Feest vieren kan ook betekenen iets vreugde vols herdenken. Maar we kunnen dit laatste ook dan pas goed vieren wan neer dit vreugdevolle dat in 't ver leden is gebeurd ons nog wat zegt. Daarom is het goed om ons nu bij het naderen van het Kerstfeest af te vra gen: wat betekent het Kerstfeest voor mij? y\E boodschap die op Kerstmis tot mö komt zegt: „...U is heden de Hei land ge Doren, namelijk Christus de Here Dat houdt in dat Christus naar deze wereld gekomen is om de kloof die ont staan was tussen God en de mensen weer te overbruggen. En wat betekent dit voor mij? Dat Christus ook voor mij in Bthlehem ge boren is, om mij te redden van m'n eigen ik. Het betekent ook voor mij, dat de wereld waarin ik leef niet aan z'n lot overgelaten is. Het kerstgebeu ren een 2000 jaar geleden is het begin van een nieuwe mogelijkheid. Het Evangelie, wat blijde boodschap bete kent, vertelt ons daarvan. Het vertelt van Christus die mensen geneest. Blin den kunnen weer gaan zien en mensen die in figuurlijke zin blind zijn krijgen de kans om alles in de juiste verhou dingen te gaan zier.. De genezing die Christus bewerkstelligt houdt in dat de mensen in de juiste verhouding ko men te staan tegenover God en hun medemensen. Het kerstgebeuren is het bewijs van Gods liefde voor een mensheid, die zon der Gods ingrijpen verloren ;zou gaan aan egoïsme en liefdeloosheid. Tegen over deze liefdeloosheid stelt God de liefde. Tegenover de duisternis het Licht. Omdat ik dit geloof kan ik de geboorte van Christus niet zien als een romantisch gebeuren in een kerstnacht. Want tegenover deze Liefde staat de liefdeloosheid van de mensen. Daar door ontstaat er een strijd tussen het goede en het kwade. Kerstmis is het begin en staat niet op zichzelf. Later wanneer dit Kind van Bethlehem opgegroeid is, ontmoet het de weerstanden van de mensen die „zichzelf" willen blijven. De mensen gaan zo in hunzelf op, dat ze zich voor Christus niet gewonnen willen gevn. Op geen enkel terrein. Op sociaal ter rein niet. En ook niet op het gods dienstige en politieke vlak. Slechts en kele eenvoudige mensen geven zich ge wonnen al begrijpen ze ook meestal niets van hun Heer. Dit alles mag ons niet koud laten, omdat het bovenstaande ook ons aan gaat. Ook bij de herdenking van Chris tus geboorte dienen we te bedenken wat er nadien is gebeurd. Dat doen we meestal niet en Christus is voo rons een Kind gebleven. Maar de geboorte van Christus moet gezien worden als het begin van Zijn opofferende liefde. Hij is naar deze wereld gekomen omdat we zouden leven door Hem. YVTAT betekent Kerstfeest voor mij? Dat ik de kans krijg om mezelf gewonnen te geven aan die Liefde waarmee Christus ons (mij) lief heeft, zodat de duisternis door het Licht uit mijn hart wordt gedreven. Hierdoor krijg ik nieuwe mogelijkheden. Door Christus komt er vernieuwing in m'n leven. En elke dag krijg ik de kans om weer opnieuw te beginnen. Om deze reden kunnen we Kerstfeest als een echt feest zien omdat we iets vreugdevols wat ons aangaat mogen herdken. Deze vreugde zet een stempel op alles wat we doen omdat na Chris tus geboorte het leven weer zin heeft. Z. P. jgEN kerstverhaal schrijven voor de lezerskring van „De Boerenjeugd" luidt mijn opdracht. In gedachten sor teer ik de onderwerpen waarover ik U zou kunnen schrijven. Zal ik schrijven over het „kerstmannetje" of over de „kerstboom" Misschien kunnen wij net als Irving Berlin „dromen van een witte kerstmis". Van een kerstmis waarbij de wereld schuil gaat onder een witte vacht van sneeuw? Wij zou den (in onze droom) de arreslee van stal kunnen halen en gaan rijden over de wijdse vlakte. De bellen zouden din- kelen, de bomen glinsteren in de sneeuw en een fee (voor de dames een ridder) zou ons op onze tocht vergezel len. Een orkest met 1000 violen zou kerstliederen voor ons spelen. „De kalkoen en kerstmis" lijkt mij ook een pakkende titel voor een even pakkend verhaal. Ik meen haast zeker te weten, dat geen enkele kalkoen het prettig zal vinden om met kerstmis op gegeten te worden. Het verband tussen „vrede op aarde" en een kalkoen, die levend onthoofd wordt en waarvan de ganse familie zit te smullen is mij nog nimmer duidelijk geweest. Ik zou U (lezers) in mijn kalkoen-verhaal kun nen vergelijken met Indianen, die in de wildernis van een „blanke" peuzelen. Of gelooft U, dat het meer in de geest van een „gevormd vrordende" jeugd zou zijn om een meer tehologi- sche beschouwing over het kerstgebeu ren te geven. Natuurlijk kan ik U ook een „stich telijk" verhaal schrijven, zoals het op sommige zondagsscholen aan de leer lingen wordt verteld. Het wordt dan het verhaal van een dozijn kleine kin dertjes, die met opa en oma in ken kleine hut wonen, die in een eenzame landstreek staat. Het hout, dat opa i V. i De Bison CB prijkt al jaren als num mer 1 op de lijst van bietenrassen, en terecht! Op de IVRO-proefvelden «verden 69 rassen onderzocht. De Bison CB voederbiet won glansrijk, dankzij de allerhoogste opbrengst aan drogestofl Wilt u nog hogere opbrengsten? Begin dan heel vroeg met zaaien. Vóór 1 april, 't Kan makkelijk: de Bison CBheeft geen last van schieter vorming. Zaai vroeg, zaai Bison CB en... reken op een recordoogstf TELEFOON 111340 - POSTBUS 182, ROTTERDAM voor de winter gesprokkeld heeft, is on voldoende en opa zal op weg naar het dorp een ongeluk overkomen. Geluk kig komt dit soort verhalen tot een ged einde, maar als kind hebt ik soms vergeten van angst mijn snoepgoed op te eten, dat ik had meegekregen om stil te zitten. Voor boven de achttien zal het ver haal dan „rijper" moeten worden. Het is nu geen opa meer die uitglijdt, maar een vader die veel dorst heeft en 's nachts stroopt. Het komt vanzelf sprekend allemaal op zijn pootjes te recht. Er zijn dus onderwerpen te o\-er, waarvan ik U zou kunnen schrijven. Ergens kom ik echter in conflict met mijn geweten, omdat het nu eenmaal traditie is, dat al deze vertelsels zo zooi en goed eindigen. lis dit niet in strijd met de werkelijk heid? Er is van de „vrede op aarde" zo bitter weinig terecht gekomen. Wij leven in een wereld waarin mate rialisme, egoïsme, haat en nijd, hoogtij vieren. Een wereld, -lie, goed be schouwt, een aanfluiting is voor de „kerstviering". Het is niet de wereld, niaar de mensen die op deze wereld wonen, die er dit van gemaakt hebben. En wij behoren ook tot deze mensen! Had ik U toch maar niet beter kun nen laten dromen over een witte kerst mis? Wij zouden ons dan aan de illu sie hebben kunnen koesteren, dat het zo vredig is op aarde. Dat vi) (vooral wij) het zo goed met de „kerstbood schap" menen. Geen symbool, maar een realiteit, waarnaar wij ons leven leiden. Willen wij deze „erfenis" van twee dracht, haat en nijd niet verwerpen? Kunn wij nSg de moed opbrengen om he dualisme tusen „vrede op aarde" en werkelijkheid te overbruggen? Van deze vragen zullen wij zelf het ant woord bepalen! Verbeter de wereld, maar begin bij jezelf, zult U zeggen. Zullen wij het samen proberen? Wellicht kan ik U dan een volgend jaar een kerstverhaal schrijven, waarin alles wel goed terecht komt. En wat de kalkoen betreft: „Eet smakelijk". H. ENKENDE aan art. 2 van de statu ten behoren ook wij (de redaktie) iets aan Kerstmis te doen. En wij nemen deze taak van harte op ons. Kerstmis vieren we immers alle maal?? Alleen de wijze w-aarop is heel verschillend, zeker in onze Z. P. M. en L. J. G. kringen. En nu is de vraag: hoé beleven wij die dagen. Als kind behogefden we hierover niet na te denken. We waren vol van het komende feest. We keken naar de kerstbomen in de étalages en in de huizen. We vroegen ons ieder jaar opnieuw af, hoe zal het deze keer zijn. Zou de kerstboom in de kerk weer zo groot zijn? Hoeveel lichtjes zouden er in branden? Zou de koster net als de vorige maal een kaars te laat uit doven, zodat er een dennetakje in brand vliegt? Sinterklaas was het feest van vro lijkheid en grapjes Kerstmis het feest met zijn stille blijdschap. Kerstmis vraagt niet alleen van ons o miets te doen, maar vooral om iets te zijn. Omdat dit laatste veel meer be tekent en ook moeilijker is, vraagt dit van ons een langere voorbereidingstijd. Daarom vieren we Advent. Nu zijn wü Z. P. M.-sters en L. J. G.- ers van schoolkind landbouw jongeren geworden. En hoe staan we nu tegen over het feest van Jezus-geboorte. Ga je naar de kerk, versier je de woonkamer met dennegroen, maak je een kerstdiner klaar, lees je een boek of maak je er een gezellige visitedag van? W hebben ons dit afgevragad en be slóten dat elk iets van Kerstmis zou doorgeven. U vindt dus op deze pagina's een paar gedachten van plattelandsjon geren. We hopen dat de inhoud van het Kerstblad van „De Boerenjeugd" U bevalt en wensen U prettige Kerst dagen toe. M. R.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1958 | | pagina 31