Missouri-Kap elle ORGAAN VAN DE LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP ZEELAM 685 Foto- en Cyclaam kweek wedstrijd ONZE PUZZELRIT Cursussen in Duitsland Prov. fotowedstrijd Vliegende boeren ZATERDAG 18 OKTOBER 1958 Redactie: C. J. van Damme. L. Hage, M. de Jager. T. Lievense, M. Murre, Z. Poppe en M. Sanders Hoofdredacteur: A. J. Klaassen. Telefoon 01100—2345 (kantoor). Redactie-adres: Landbouwhuis. Goes, Eén van onze redactieleden stelde een aantal vragen aan een derde uitgewisselde Amerikaan: J. Deuzil—Huff, die mo menteel in Kapelle verblijft- Hij antwoordde in de vorm van -">n brief, die hier (vertaald) volgt: STREEK O. ZEEUWS-VLAANDEREN I Op de bijeenkomst na de Puzzelrit 1 werden de uitslagen medegedeeld van bovenstaande wedstrijden. De bloemen en de foto's, waren bo vendien uitgestald, zodat alle bezoekers de resultaten hebben gezien. De eerste prijs voor de foto's kwam aan P. de Zwart, terwijl Suz. van Driel de tweede en derde prijs verwierf. De cyclaamwinnaars waren: le Lenie de Regt; 2e Chr. de Feijter; 3e Catr. de Putter; 4e N. de Kubber; 5. S. Tollenaar en 6e Chr. de Feijter. In totaal waren er 17 cyclamen in gezonden. Beste Redactie, Graag wil ik op jullie vragen ant woorden. Ik ben gebor2ii in Douglas County, Missouri, op 24 juni 1933 en woon daar nog steeds. De boerenbedrijven in Holland vind ik zeer goed, waarbij de opbrengst per ha vooral sterk mijn bewondering heeft gewekt. Het grootste verschil tussen dë bedrijven in Holland en Amerika lijkt mij er wel in te liggen, dat de Hol landse bedrijven veel intensiever geëx ploiteerd worden, waardoor er in Hol land ook veel meer manuren aan de landbouw worden gewijd. De gebouwen zijn in Holland ook heel verschillend van die in Amerika. Bij ons heeft men in Holland nogal vaak alles onder één dak tracht onder te brengen. Iets anders, dat ik opmerkelijk vind, is de hoeveelheid kunstmest die in Hol land wordt gebruikt en die verhoudings- Zoals bekend, werd die zaterdag j.l. in Oost Zeeuws-Vlaanderen gehouden. Hoe men na afloop ook over de rit oge denken het is in ieder geval een hokkende gebeurtenis geweest. Om de n of andere reden houdt men in Land van Axel nogal van een bestra ng, die met de liefelijke naam van nderhoofdjes wordt aangeduid. Het rootste deel van de deelnemers geeft hter verreweg de voorkeur aan teer lagen. Deelnemers, die in een nogal nieuwe pn forse auto reden zullen wel de min de last gehad hebben van de ongelijk- oortigheid van de kinderhoofdjes. Maar roor de oudere en kleinere auto's en |oor de motorfietsen viel het niet mee! Doch tenslotte hoort een rit niet al gemakkelijk te zijn en mag best iets an het geduld en de rijkunst van de stuurder vragen. En geduld en rij- inst hebben de bestuurders van de 16 ito's, 4 motor- en 4 bromfietsen wel Ipgebracht. 1 Het was jammer, dat de deelname iet groter was. Zou dat komen, omdat ize leden de reis naar Oost Zeeuws- laanderen nogal ver vonden? Men zou ;t haast wel veronderstellen, wanneer en nagaat dat er van de 24 deelne- ers 17 uit Zeeuws-Vlaanderen afkom- ig waren. Onze provinciale voorzitter raakte de ïker kwijt aan A. Luteijn uit Groede, e met vier strafpunten als de beste jder tevoorschijn kwam. Hier heeft u de prijswinnaars: (ITO'S: le pr. A. Luteijn, Groede, 4 str.pt.; 2e G. Mol, Zaamslag, 7 str.pt.; 3e pr. J. Dieleman, Sluiskil, 12 str.p.; 4e pr. Schijve, Groede, 19 str.pt.; 5e pr. P. Feijter, Zaamslag, 22 str.pt. iOTOREN: lepr. J. de Feijter, Axel, 77 str.p.; 2e F. C. v. d. Vliet, Kapelle, 99 str.pt. ^OMFIETSEN le pr. Jae. de Regt, Zaamslag, 31 str. Het is inderdaad duidelijk aan dit stje te zien, dat de rit door de auto's I beter gereden is dan door de mo tetsen. Nu is dat, gezien de toe- nd van het wegdek, ook wel te be- JPen. Zoals gebruikelijk werd de dag be sloten met een maaltijd, die deelnemers en jury aan één tafel rond knakworst, frites en sla verenigde. Daarna was er wat wij gewoonlijk „gezellig samenzijn" noemen. Uit Goes was een orkestje overgekomen, dat dapper z'n best deed. De vertrektijd van de boot maakte, dat rond tien uur de muzikanten weer huiswaarts gingen; iets wat een aantal deelnemers aan de Puzzelrit al eerder gedaan had. Wij vermelden graag nog het vele en goede werk dat de jury, voorgezeten door de heer Wolfert jr uit Hoek, ge daan heeft. Het was duidelijk te mer ken dat dit echte vakmensen waren! En laten wij ook de controleurs niet vergeten! Hun taak is altijd nogal moeilijk en hun wachttijd lang. Maar zij waren er en bleven op hun post! Evenals vorige jaren bestaat er de mogelijkheid voor Nederlandse jonge plattelanders deel te nemen aan een aantal volkshogeschoolcursussen op de volkshogeschool Neustadt (Kreis Mar burg) in Duitsland. Door de overgrote belangstelling die er van Duitse zijde voor deze cursussen bestaat, heeft men een aantal parallelcursussen moeten or ganiseren op Jugendhof Rotenburg a.d. Fulda. Inleidingen, discussiegroepen en werk groepen zullen betrekking hebben op de vragen van de landbouw in Duitsland en in Europa, maar tevens een groot aan tal algemene vragen zowel op sociaal als cultureel gebied worden behan deld. Daarnaast zijn er in het program ma opgenomen: handenarbeid, beoefe nen van lekespel en muziek, sport, be zoek aan schouwburg, film en concert. Deze cursussen worden gehouden van: 26 okt.20 dec. 1958; 14 jan.21 mrt 1959, op de volkshogeschool Neu stadt en van 18 jan.14 mrt 1959 op het Jugendhof Rotenburg a.d. Fulda. Belangstellenden kunnen zich wenden tot de Stichting Uitwisseling en Studie reizen voor het Platteland, p/a Volks hogeschool, Bergen (Nrd-H.) De deel- nemerskosten van del- cursussen zijn er op afgestemd dat in Nederland Duitse cursisten in de plattelandscui sussen kunnen worden ontvangen. In tegenstelling tot het eerder ver melde bericht, dat de foto's géén onder schrift behoeven te hebben. Het onderwerp is „Herfst of Winter". Formaat 13 X 18. gewijs veel groter is, dan die welke men in de Verenigde Staten in de grond brengt. De woningen in Holland vond ik al tijd erg mooi, maar ze lijken mij wel wat te groot om er op je gemak in te kunnen leven. Binnen in de huizen ziet het er ook erg verschillend uit ten opzichte van onze Amerikaanse huizen. In Holland schijnt het gewoonte te zijn: een tafel in 't midden en de stoelen in een kringetje eromheen. Bij ons is dat heel anders. Ook hangen jullie erg veel op aan de wanden van jullie kamers. Niet, dat ik jullie huizen niet mooi vind, maar het lijkt mij, dat de aankleding ervan erg veel werk meebrengt voor de huis vrouwen, die alles schoon moeten hou den. Jullie klimaat zal er wel de oorzaak van zijn, dat jullie in je huizen zo ont zettend veel bloemen hebben staan. Al by het eerste huis, dat ik in Holland zag, viel mij dat op. Wij hebben na tuurlijk ook wel bloemen, maar bij lan ge na niet zoveel als jullie. Sinds mijn komst naar Hoïland, ben ik nu op m'n derde bedrijf. Eerst was ik in Groningen en daarna in Limburg. Ik heb de omstreken van al die plaat sen bezocht en was ook een dag in Duitsland en een dag in Luxemburg. En natuurlijk heb ik ook de Expo be zocht. Maar alles bij elkaar is er niet zoveel verschil tussen de mensen hier in Eurona en die van de Verenigde Sta ten; wij willen allen één zaak: de vrij heid, die wij nu hebben Het Hollandse voedsel is erg naar mijn smaak. Maar het verschilt veel van dat, wat wij thuis gewend zijn. Wij eten daar driemaal per dag warm, met warm brood erbij, dat 'smor-ens en 's mid dags gemaakt wordt. Het zal jullie dus wel duidelijk zijn, dat onze huisvrou wen heel wat langer in de keuken moe ten staan dan die uit Holland. In Missouri hebben wij geen neger- problemen. Daarom kan ik daar ook weinig over zeggen, want vóórdat je ergens een mening over kunt hebben, moet je er eerst terdege kennis van nemen, anders schiet je heel gemak kelijk bokken. Zo dacht ik eerst, dat de Hollandse bedrijven veel te intensief bewerkt werden om de bedrijfsvoering economisch verantwoord te doen zijn. Maar ik heb wel geleerd, dat dit hele maal niet zo is. Alles bij elkaar vind ik Nederland een heel mooi en voorspoedig landje. Voor al ook, omdat jullie in je steden de achterbuurten missen, die er in onze steden nog zo erg veel zijn. Tot slot vertel ik nog een en ander over het werk van onze nationale 4-H clubs. (Dit artikel wordt in het vol gende nummer opgenomen). Deze zijn als het ware de ruggegraat van onze jonge plattelanders. Zij zijn op alle ge bieden van het leven werkzaam. Ons doel kan het beste worden verteld door de belofte, die al onze leden afleggen: Ik zal trachten: mijn hoofd te gebruiken om hel der te denken; mijn hart voor een grotere eer lijkheid, mijn handen voor een verder gaande dienst, mijn gezondheid om beter te leven voor mijn club, mijn gemeenschap en mijn land (Bewerkt naar 'n artikel in „The New Yorker" van 23 aug. 1958, pag. 16.) Kortgeleden landden er ruim vier honderd vliegtuigen op een vliegveld in de buurt van New York. In die vliegtuigen zaten ruim 750 boe ren, allen lid van de N.F.F.A. (National Flying Farmers Association). Deze ver eniging van vliegende boeren telt in de Verenigde Staten niet minder dan bijna vijf duizend leden, die met elkaar een dikke drie duizend vliegtuigen in eigen beheer bezitten. De 750 boeren waren naar dat vlieg veld gekomen om hun jaarlijkse alge mene vergadering te houden. Zoals dat meer in de Verenigde Staten gebeurt, brachten alle aanwezigen iets mee voor de gezamenlijke maaltijd. Daar de deel nemers uit 37 staten kwamen, had men een prachtige dwarsdoorsnede van agrarische produkten: druiven en to maten, perziken en mais, ham en kaas, vijgen en appelen, vis en wild. De N.F.F.A. gaat ervan uit, dat zij een niet politieke en niet confessionele verbruikersvereniging is. Iedereen kan er lid van worden, wanneer hij tenmin ste 51% van zijn kapitaal in de land bouw belegd heeft of eenzelfde percen tage aan inkomsten uit agrarische bron nen put. Elk jaar wordt er een herinnerings plaquette uitgereikt aan 't oudste lid dat zelf naar de vergadering komt vlie gen. Eenzelfde lid kan zo'n plaquette slechts eenmaal ontvangen en toch werd de plaquette nog nooit uitgereikt aan iemand beneden de 7C jaar. De ge middelde leeftijd van de leden van de N. F. F. A. is twee en veertig jaar. De leden gebruiken hun vliegtuigen in (of liever: boven) hun bedrijven. Zy sproeien, bestuiven en zaaien ermee. Ze vliegen ermee naar fabrieken voor on derdelen van landbouwmachines die ze dringend nodig hebben. Hun snel-bedei - vende produkten vliegen ze naar de markt, vanuit hun tostellen controle ren zy hun schrikdraad, de stand van hun gewassen, de toestand en de bewe gingen va.i hun kudden vee. Soms strooien ze zout om op die ma nier hun vee naar nieuw gegfoeid gras land te lokken; zij speuren afgedwaalde dieren op en jagen op roofdieren en roofvogels. En soms vliegen ze met hun kinderen naar de bioscoop, of gaan ze (in februari) met vakantie. Zij zijn niet een speciaal kapitaal krachtige groep, maar in verband met de grootte van hun bedrijven zijn vlieg tuigen voor hen een werkelijke nood zaak. Om bij één voorbeeld te blijven: Mr. Sutter, die een veebedrijf heeft in Oklahoma moet in de droge zomer maanden elke dag de windmolens con troleren, die z'n waterpompen aandrij ven. Hij heeft er achttien. Als hij per paard liet controleren zou hem dat drie dagen kosten, met een auto een uur of tien en met z'n vliegtuig een klein half uurtje. De kosten van die boerenvliegtuigen? In doorsnee komen die op een dollar of vier of minder per vlieguur, alles inbegrepen: benzine en olie, verzeke ring, onderhoud en afschrijving! Het zal ons benieuwen wanneer wij de eerste vliegtuigen van Z.L.M.- of L.J.G.- leden zullen zien. En wat een voordeel wanneer men met de veren meemoet of naar Holland gaat!! K.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1958 | | pagina 13