de <"Urouu? tweede -&xpo-dacj VAN HET PLATTELAND ONDER REDACTIE VAN MEVROUW L. N. HUISMAN—GRIEP Onze Wat we nog meer zagen 472 ZEEUWS LANDBOUWBLAD TN het laatst van april bezochten wij voor dfe eerste maal de Expo. Als geheel maakte deze wereldtentoonstelling een tamelijk rommelige indruk op ons. Immers verscheidene paviljoenen waren nog niet gereed en zo werd er niet alleen gesjouwd met bouwmaterialen, maar men werk te er in een koortsachtig tempo. In de Neder landse afdeling was het rustig, want alles was daar klaar. Wij hebben ons bij het weergeven van onze indrukken aan de lezeressen van deze pagina dan ook grotendeels bij de inzendingen van ons land bepaald, maar wij beloofden later nog eens wat meer over de Expo te vertellen. Daar men ons gezegd had. dat het Franse pavil joen zeker niet vóór half juni klaar zou zijn, hebben wij ons tweede bezoek uitgesteld tot de laatste week van juni. Inderdaad was nu ook Frankrijk met zijn inzendingen gereed. Het en orme gebouw, waarvan de constructie ieders be wondering afdwingt, herbergt heel wat en men zou er gerust een dag in kunnen vertoeven om alles te bekijken. Beneden verdrongen de dames zich in de textielafdeling, waar en uitgelezen collectie zijden en wollen stoffen tentoongesteld is. Vlakbij is de roltrap, waamee duizenden men sen zich op een gemakkelijke manier naar de derde étage laten brengen. Op de eerste en tweede étage is er een onderbreking, maar het is opmerkelijk hoe weinig mensen daar afstap pen. Toch is het alleszins de moeite waard op de eerste étage te blijven, waar een schat van prachtige boekwerken op velerlei gebied te be wonderen is. Wie veel van boeken houdt, brengt daar ongemerkt zoveel tijd zoek, dat de derde étage er zeker bij inschiet. Zo verging het ook ons. Tot onze troost hoorden wij later, dat boven in het Franse paviljoen een grote plaats aan de techniek is ingeruimd en daar ons een tech nische knobbel ontbreekt, hadden wij er geen spijt van zolang bij de boeken te hebben ver toefd. Wie het een en ander op het gebied van de kunst wil zien, moet beslist het paviljoen van Tsjecho-Slowakije gaan bekijken. Dit land be zit grote kunstenaars, wier werk in ruime mate vertegenwoordigd is. Maar ook aan de volks kunst is een vrij grote plaats ingeruimd. Nie mand verzuime de afdeling kristal te bezoeken. Hier zijn ware kunststukken van graveerwerk te zien. TUINLAND presenteert zich als hèt houtland. L Dit is reeds aan de buitenkant te zien. Het heeft niet veel tijd nodig om het ook van bin nen te bekijken. Marokko en Tunesië vallen op door hun Oos terse bouwtrant. Zij, die graag een souvenier van de Expo willen meenemen, kunnen er terecht. Er zijn zowel Turkse mocca-kannetjes en kopjes als Arabische sieraden en Oosterse tapijten te koop. De prijzen zijn echter nogal pittig. We zagen o.a. armbanden, die bijna het dubbele kostten van de prijs, die wij zelf voor een soortgelijke armband in Noord-Afrika betaal den. Misschien is er op de prijzen af te dingen, zoals wij indertijd ook deden. Dit is iets wat bij het Oosten schijnt te behoren. Om wat in de lijn te blijven willen we meteen uw aandacht vestigen op het Arabische pavil joen, waar ook Egypte is ondergebracht. Er is onder meer prachtig inlegwerk te zien, terwijl Egypte speciaal uw belangstelling vraagt voor de Nijl, de pyramiden en het graf van Toetanch- Amon. Een bronzen Nasserhoofd houdt het Suezkanaal in de gaten. De vorige maal vertelden wij u al iets over Rusland en Amerika, die beiden vlak bij Arabië te vinden zijn, dus kunnen we deze overslaan. We gaan nu voorlangs de fonteinen, die op het plein vóór het Amerikaanse paviljoen zijn ge plaatst, steken de Avenue des Nations over, lopen tussen twee gebouwen van Vaticaanstad door en als we dan onder door de hoge loop brug gegaan zijn, zien we meteen het prachtige tempeltje van Thailand, waar onafgebroken een stroom van bezoekers het bordes op en af gaat. We lopen nu de Avenue de Méditerranee af, slaan bij het Zwitserse paviljoen de Avenue de l'Europe in en gaan binnen een kijkje nemen in Spanje, waar ontzaglijk veel te zien is op het gebied van handenarbeid. Er is veel vlechtwerk en leerbewerking. Naast dit alles gaat er een grote aantrekkingskracht uit van de Spaanse dansgroep, die daar enige malen per dag op treedt. Het is een lust voor het oog deze men sen in hun kleurige kostuums de volksdansen van hun land te zien uitvoeren. Zij houden het publiek niet alleen geboeid door hun soepele elegante bewegingen, maar ook door de wijze, waarop zij zich van castagnetten weten te be dienen. Mocht u het Spaanse paviljoen in uw programma opnemen, dan loont het zeker de moeite even de tijd te nemen zo'n demonstratie van volksdansen te zien. houten gebouw valt onmiddellijk op en men f/an grote GJl kleine landen t Veel koude en weinig warme dagen heb ben elkaar in juni j.l. afgewisseld. Op zo'n warme morgen zat ik in de trein en keek in Roosendaal het perron op. De meeste dames zagen er zomers uit, maar ik kreeg sterk de indruk, dat de plotselinge warmte sommigen had overvallen en zij maar in de gauwte wat hadden aangetrokken om er niet al te gek winters uit te zien. En nu zagen ze er toch echt een beetje gek uit. Wat zegt u van een damedie over een rode onderjurk (op zichzelf misschien heel mooi) een witte nylonjurk met blauwe bloemen droeg. Of die andere, waarvan de witte pettycoat zeker vier centimeter on der de wijde groene rok uithing. Maar de derde was nog het ergst van al. Bij haar hingen vele dunne rafels als spinrag tot enkele centimeters boven haar schoenen. Gelukkig vertrok de treinwant wie weet wat mijn oog nog meer had waargeno men. Mevrouw Oud had wel gelijk toen ze eens zei, dat iedere vrouw zich in een lange spiegel zou moeten bekijken voor ze uit gaat. TVT AAST dit vrij grote gebouw staat een klein paviljoen, dat onmiddellijk onze aandacht trekt door zijn tuinaanleg. Een sinaasappelboom waar tussen het niet al te groene lover de oranje vruchten prijken, doet ons vermoeden, dat wij met een sub-tropisch land te doen hebben. Hoog opgaande cactussen en een volgeladen citroen boom, waaraan tevens prachtige bloemtrossen zitten, versterken dit vermoeden. We zijn in het kleine vorstendom Monaco aangeland en deze tuin is wel bijzonder representatief voor dit kleine land. Het paviljoen zelf is sober van op zet, maar de mooie panorama's en ook de vis sen, die in de Middellandse Zee leven, zijn het bekijken waard. Wij hoorden om ons heen de in zending van het kleine Monaco in verschillende talen prijzen en uit de gesprekken bleek wel, dat vele mensen nooit de gelegenheid hadden de blauwe kust van Frankrijk te bezoeken. Om in Turkije te komen, behoeven we niet veel stappen te doen. Allereerst vallen de mozaiken op, waarmee dit land voor de dag komt. Voorts liggen er prachtige platen met motieven voor Turkse tapijten. Toen we daar aankwamen werd er door een jonge dame aan een tapijt gewerkt. Het knopen gaat ongelooflijk vlug. Zij werkte volgens het patroon, dat voor haar lag. Later hoorden we van andere bezoekers, dat er ook wel in schijn geknoopt wordt als de echte knoopster moet worden afgelost. In het Turkse restaurant kunnen we even op adem komen en zo wij goede koffie weten te waarderen, genie ten we tussen de bedrijven door van een heer lijk kopje mocca. Alzo gesterkt gaan we aan de overkant het grote Engelse paviljoen binnen. GRAFISCH WERK VAN PABLO PICASSO IN MIDDELBURG TENTOONGESTELD HP OT en met 31 augustus a.s. is er in de kunstzaal Van Benthem en Jutting een tentoon stellinng van 75 exemplaren uit het grafisch werk van Pablo Picasso. Deze werken zijn eigendom van het Museum Boymans te Rotterdam en werden ten behoeve van de expositie in Middelburg wel willend afgestaan. De tentoonstelling is op werkdagen te bezichtigen van 9 tot 18 uur, 's zondags bij slecht weer van tot 16 uur. Toegangsprijs 1,scholieren en militairen 0,50. Onze ogen moeten even aan de schemer wen nen, maar na enige ogenblikken ondergaan we de buitengewone sfeer, die dit gebouw ken merkt. Rechts zijn zo op het eerste gezicht kostbare zaken uitgestald, maar naar we ver nemen zijn de meeste zeer kunstig nagemaakt en is er geen kroon uit de Tower in Londen gehaald om een half jaar op de Expo te prij ken. Er zijn prachtige werkstukken van edel- smeedwerk te zien, stukken, die de leerlingen ter voltooiing van hun opleiding als edelsmid moeten maken. Kijken we links, dan zouden we ons in het wassenbeeldenkabinet van ma dame Tussaud wanen. Op een podium is een groep beelden gerangschikt alle gekleed in de traditionele kostuums, die nog heden ten dage bij officiële gelegenheden worden gedragen. Op het eind van deze zaal hangt een mooi portret van koningin Elizabeth. In de overige zalen is er nog ontzaglijk veel te zien, maar het aantal bezoekers is meestal zó groot, dat men- niet de gelegenheid krijgt alles van dichtbij te bekij ken. Wie nog niet al te moe is en wil zien wat Duitsland brengt, kan nog even het Duitse pa viljoen binnengaan. De meeste vrouwen zagen we weer spoedig naar buiten komen. „Waar schijnlijk ook niet technisch aangelegd", dach ten we bij onszelf, want de techniek overheerst hier. Gaat u er soms met uw echtgenoot heen en heeft deze meer belangstelling voor deze za ken dan u kunt opbrengen, laat hem dan een bepaalde tijd bij de machines en ga zelf een kijkje nemen in het Portugese paviljoen. Hier is heel wat te vinden wat ons vrouwen speciaal interesseert. We vertoefden er zelf ook een tijdje en genoten van het mooie handwerk, dat daar lag. /"ONDERTUSSEN was het al laat geworden en moesten we ons haasten wilden we nog wat van „de Kongo" zien. Op weg daarheen wipten we de Nederlandse textiel-afdeling binnen om te zien of er sinds ons vorig bezoek iets verbeterd was. We wisten, dat er openlijk en ook achter de schermen volop kritiek geleverd was op de wijze waarop stoffen en kledingstukken geëta leerd waren. Tot ons genoegen konden we con stateren, dat er inderdaad een merkbare ver betering te bespeuren viel. Voor het Kongo-paleis bleef er te weinig tijd over, maar tijdens dit korte bezoek kregen we de indruk, dat het bijzonder interessant is. Na zeven uur, als alle paviljoenen hun deuren hebben gesloten zoeken de meeste mensen een plaatsje in restaurant of bar. Het viel ons eer lijk gezegd mee om een plaats te bemachtigen. De prijzen leken ons nog een tikje omhoog ge gaan, maar van een paar „frankskens" meer of minder trekt niemand zich wat aan. Als je maar zit, dat is het voornaamste. Tegen het invallen van de duisternis gaan de lichtjes van het Atomium aan. Dit is het sein om te gaan zitten in het treintje, dat ons in een half uur over het terrein voert. We ge nieten op ons gemak van de mooie verlichting. Vóór we later de paleizenpoort uitgaan blij ven we nog enige minuten bij de prachtige fon teinen staan, die elk ogenblik van kleur veran deren. Op de achtergrond twinkelen de duizen den lichtjes van het Atomium. Als we het terrein verlaten, horen we iemand achter ons zeggen„Ik ben wel een beetje moe, maar we hebben ook een kleine wereldreis gemaakt". Zó is het, maar we zouden iedereen de raad willen geven om deze reis zo mogelijk over enkele dagen te verdelen. Is u nog niet op de Expo geweest en hebt u beslist niet meer dan één dag tot uw beschik king, ga dan eerst de Nederlandse inzending bekijken en zoek dan verder uit het program ma dat wij u voorlegden datgene uit wat u het meest interesseert. Natuurlijk is er nog veel meer te zien, maar we kozen belangrijke pa viljoenen, die niet te ver uit elkaar liggen en hopen hiermede onze lezeressen en hun familie van dienst te zijn geweest.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1958 | | pagina 4