V
EEN OUD LIED op
'440
Uitbreidingsplannen
NIEUWE WIJS
NEDERLANDSE WOLFEDERATIE
AFDELING ZEELAND
»S GRAVENPOLDER.
Gedeputeerde Staten hebben goedgekeurd het
raadsbesluit tot vaststelling van het uitbreidings
plan in onderdelen, met bijbehorende bebou
wingsvoorschriften.
Het goedgekeurde plan ligt voor een ieder ter
inzage.
Binnen een maand na 14 juni 1958 kunnen
belanghebbenden die zich met bezwaren tot de
gemeenteraad hebben gewend, beroep instellen
bij de Kroon.
KLOETINGE.
Vanaf 14 t/m 27 juni 1958 ligt ter gemeente
secretarie voor een ieder ter inzage het bij raads
besluit vastgestelde plan tot herziening van het
plan van uitbreiding, met bijbehorende bebou
wingsvoorschriften.
Gedurende zes weken na afloop van genoemde
termijn kunnen belanghebbenden die zich met
bezwaren tot de gemeenteraad hebben gewend,
bezwaren indienen bij •Gedeputeerde Staten.
IJZENDIJKE.
Gedeputeerde Staten hebben goedgekeurd het
raadsbesluit tot vaststelling van een herziening
van het uitbreidingsplan der gemeente in onder
delen (industrieterrein).
De goedgekeurde herziening ligt voor een ieder
ter inzage.
Binnen een maand na 9 juni 1958, kunnen be
langhebbenden die zich met bezwaren tot de ge
meenteraad hebben gewend, beroep instellen bij
de Kroon.
ZAAMSLAG.
Gedeputeerde Staten hebben goedgekeurd het
raadsbesluit waarbij:
le werd ingetrokken het partiële plan van uit
breiding in onderdelen voor de buurtschap de
Griete
2e werd vastgesteld de wijziging van het plan
van uitbreiding in hoofdzaak voor deze ge
meente.
Het laatstgenoemde plan ligt voor een ieder
ter inzage.
Binnen een maand na 10 juni 1958 kunnen be
langhebbenden die zich met bezwaren tot de ge
meenteraad hebben gewend, beroep instellen bij
de Kroon.
fANLANGS werd opgericht een vereniging tot
klokhervorming. De motieven van de oprich
ters blijken ongeveer dezelfde te zijn als inder
tijd ook de voorstanders van de zomertijd aan
voerden. Het is deze mensen een doorn in het
oog, dat een groot gedeelte der mensheid een
gat in de dag slaapt, terwijl 's avonds de dag
met allerlei kunstmiddelen moet worden ver
lengd. Hierin verbetering te brengen is het^doel
van de vereniging.
Wanneer men in de zomer met de zon opstaat
en zijn 8 uren werkt, dan blijft er nog een groot
gedeelte van de dag over voor vrije-tijdsbeste-
ding, terwijl bovendien minder voor verlichting
moet worden uitgegeven, wat tegelijkertijd ook
nog in het belang is van de nationale economie.
Deze redenering is natuurlijk een zeer gezonde
en het is dan ook niet onbegrijpelijk, dat vele
vooraanstaanden in den lande zich bij deze ver
eniging hebben aangesloten.
Zoals ook indertijd de voorstanders van de
zomertijd betoogden, ziet men weinig heil in de
directe methode d.w.z. de mensen aansporen tot
vroeger opstaan b.v. door de kantooruren en
werkuren in de fabrieken vroeger te doen begin
nen. Men redeneert, dat het veel eenvoudiger is
om de klok te verzetten, waardoor iedereen wel
gedwongen wordt om aan de tijd mee te doen.
Blijkbaar vindt de „vereniging" het niet op
portuun om opnieuw met de zomertijd aan te
komen. Deze lijkt dus definitief van de kaart,
hetgeen mijn hartelijke instemming heeft.
Om hetzelfde doel te bereiken heeft men nu
echter een heel ander systeem bedacht.
Vanaf half december tot half juni komt n.l. de
zon iedere dag een paar minuten eerder op.
Wanneer men nu gedurende deze periode de
klok iets vlugger laat lopen, dan staat men on
gemerkt iedere dag een paar minuten vroeger op
en zal het langer worden van de dagen automa
tisch na het einde van de werktijd voor de dag
komen. De andere helft van het jaar moet men
dan natuurlijk de klok langzamer laten lopen om
weer goed uit te komen. Voor Amsterdam is het
tijdsverschil in opkomst van de zon ongeveer 4Va
uur, dat is 270 minuten. Verdeeld over een half
jaar betekent dit, dat de klok per dag het eerste
half jaar lVa minuut sneller en het tweede half
jaar IV2 minuu langzamer zou moeten lopen.
n E kleine, dappere, taaie pony's komen
steeds meer in trek. Doordat ze goed
koop in onderhoud zijn, vormen ze op de klei
nere landbouwbedrijven een welkome aanvul
ling voor de trekkrachtbron. Op de grotere
bedrijven worden ze veelal voor de liefheb
berij gehouden. Maar ook buiten de land
bouw worden ze gewaardeerd, bijvoorbeeld
voor de melkkar. Zeeland telt op het ogen
blik een zeventigtal ponyhouders, waarbij dan
ook de houders van gebruikspony's gerekend
zijn.
In 1957 werden er uit ons land ongeveer
700 pony's uitgevoerd, zo vertelde ons de heer
J. A. Boot te Rilland-Bath, nadat wij op zijn
bedrijf een aantal foto's hadden gemaakt van
„een wei vol pony's. Deze 700 in Nederland
gefokte pony's werden uitgevoerd naar Ame
rika, Canada, Italië, Frankrijk en Luxem
burg. De sterke groei van de pony-fokkerij
blijkt uit het feit, dat in 1951 het nog vrij be
scheiden aantal van 538 ponyveulens in het
Stamboek werd ingeschreven. In 1957 was
dit aantal tot 1373 aangegroeid. Het Stam
boek, dat in 1951 nog 937 leden telde, had
er op 31 december 1957 al 2.020,
LIET vorig jaar werden er op het bedrijf
van de heer Boot elf pony's gedekt en
ook nu weer is een uitgebreide familie van
kleine paar dj es op het bedryf aanwezig. Voor
het verkrijgen van bruikbaarheids-certifica
ten van de pony's is een strenge keuring in
gevoerd. Daarbij wordt gelet op het gedrag
bij het optuigen, de wijze van aanzetten, de
werkwilligheid, de trekhouding en de trek
vastheid, het temperament, de gangen, de
ruimte, de vlotheid en de regelmatigheid en
het gedrag tijdens de verrichtingen.
„Opvallend is," aldus de heer Boot, „dat de
dieren bijzonder werkwillig zijn." Dit heeft
men trouwens ook wel uit de verrichtingen
tijdens de tentoonstelling in Scherpenisse
kunnen opmaken
De prijs van een merrie van de midden
klasse bedraagt ongeveer 1.000,Het iets
betere materiaal, de stermerrie, komt al gauw
op een bedrag van 1.200,a 1.300. Een
drie-maanden oud stamboek merrie-veulen
tje kost ongeveer 500,tot 700,maar
de hengstveulens zijn aanmerkelijk goedko
per, namelijk ongeveer 200,a 300,
per stuk. De interesse voor de pony's is in
Zeeland sterk groeiende. Niet alleen de lief
hebberij, de dieren laten zich gemakkelijk
wat leren, maar ook de commerciële kant
van het ponyhouden kan een factor van be
tekenis zijn om de levende have rondom de
boerderij te laten voortbestaan.
N. S.
Hier zou men inderdaad niet bar veel van
merken, neem ik aan.
Toch zijn er aan dit systeem moeilijkheden
verbonden, die het m.i. totaal onmogelijk ma
ken. Het is op deze wereld n.l. zo, dat het ver
schijnsel van de lange dagen in de zomer en
korte in de winter niet overal voorkomt. Het is
n.l. volledig afhankelijk van de breedtegraad
d.w.z. de afstand tot de evenaar. In de tropen
zijn de dagen praktisch altijd even lang en men
heeft hier dus beslist geen behoefte aan een der
gelijk systeem, het zal, integendeel, enkel bezwa
ren opleveren en dus daar ook nooit worden in
gevoerd.
Verder zijn het noordelijk en zuidelijk halfrond
altijd aan elkaar tegengesteld. Wanneer het bij
ons zomer is, is het in Zuid-Afrika, Zuid-Ameri-
ka, Australië en Nieuw-Zeeland winter.
YV7ANNEER deze landen dus al geneigd moch-
w ten zijn om mee te doen, dan zou hun klok
sneller moeten lopen als de onze langzamer liep
en omgekeerd. Hieruit kan worden afgeleid, dat
het voorgestelde systeem nooit over heel de we
reld zal worden ingevoerd. Dit betekent, dat bij
een eventuele invoering voor een bepaalde streek
altijd de ene tijd in de andere zal moeten worden
omgerekend, als men zich van het ene gebied
naar het andere begeeft, of op andere wijze kon-
takt onderhoudt.
Voor diegenen, die dit regelmatig moeten
doen, zal dit beslist geen vrolijke zaak zijn.
Tegenwoordig doet men dit omrekenen even
wel ook, maar dan met volle uren, die bovendien
de eigenaardigheid hebben, dat zij constant zijn.
Als vandaag het tijdsverschil 6 uur is, dan kan
men er zeker van zijn, dat het dat over 3 weken
nog is. Wanneer onze klokken echter met een
andere snelheid lopen, dan zal het tijdsverschil
over 3 weken met ongeveer 30 minuten zijn ver
meerderd of verminderd. Het zou voor een lucht
vaartmaatschappij vrijwel onmogelijk zijn om
onder dergelijke omstandigheden een dienstrege
ling in elkaar te zetten. Daar komt nog bij, dat
de snelheid van de vliegtuigen, maar ook van de
spoorwegen, zich door het enkel verzetten van
de klok niet van de wijs zal laten brengen, zodat
men voor langere afstanden ook hiermede reke
ning moet houden.
Nu de verbindingen in de wereld steeds inten
siever worden, en ik denk hier dan ook nog aan
radio en televisie, lijkt het een schrede terug,
wanneer men door een klokhervorming in een
bepaalde streek de verbindingen met de rest van
de wereld op werkelijk hinderlijke wijze zou be
moeilijken.
Ik geloof, dat de bezwaren zo overwegend zijn
en ook zo duidelijk voor een ieder, die enige tijd
over deze zaak nadenkt, dat er wel niet veel van
terecht zal komen, hoe goed ook de motieven en
de bedoelingen van de voorstanders zijn.
V-f ISSCHIEN verdient het aanbeveling toch
XVA nog eens na te gaan of de weerstand tegen
vroeger opstaan in de zomer werkelijk zo groot
is als men gemakshalve aanneemt. In de land
bouw kent men van oudsher het wisselend aan-
vangsuur van de werkzaamheden. In Amerika
kennen verschillende staten in het noorden de
zomertijd, maar andere stellen eenvoudig het
aanvangsuur van kantoren en fabrieken in de
zomer vroeger dan in de winter. Men heeft mij
verzekerd, dat dit helemaal geen moeilijkheden
oplevert.
Ik begrijp heel goed dat het enige voorberei
ding vereist om iets dergelijks ook in Nederland
ingevoerd te krijgen, maar dit lijkt mij toch al
leszins de moeite waard.
Ir C. S. KNOTTNERUS.
4
WOLINNAME 1958
Hiermede wordt bekendgemaakt dat de wol-
inname 1958 in Zeeland zal plaats vinden van
9 t/m 19 juli a.s.
Door een misverstand zijn in enkele delen van
Zeeland oproepingskaarten besteld die niet met
het programma waren bedrukt. Er zal dus nog
een oproepingskaart worden nagezonden waarop
datum, uur en plaats van de levering is ver
meld. De voorschotprijzen zullen eveneens nog
nader worden bekendgemaakt.
Het programma is als volgt:
Woensdag 9 juli, Kloosterzandedonderdag 10
juli, Terneuzen; vrijdag 11 juli, Aardenburg en
Nieuwvliet; zaterdag 12 juli, IJzendijke en Bier
vliet; maandag 14 juli, Zierikzee en St. Philips-
land; dinsdag 15 juli, St. Annaland; woensdag
16 juli, Rilland; donderdag 17 juli, Middelburg
en Nieuwland; vrijdag 18 juli, Goes, en zaterdag
19 juli, Heinkenszand.