ZEEUWSE OVERZICHT
PROBLEMEN
ZATERDAG 10 MEI 1954
waarin opgenomen
DE BOERENJEUGD
■\7 I
Verhoogde garantieprijzen
door de werkklassificatie
in de landbouw
Tijdig aan het werk
in de suikerbieten
Zitdagen
Boekhoud-
bureau
No. 2427 Frankering bij abonnement: Terneuzen
46e Jaargang
Zeeuws landbouwblad
Officieel Orgaan van de
ZEEUWSE LANDBOUWMAATSCHAPPIJ
en de LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP
ZEELAND
VERSCHILLENDE zaken, Zeeland betreffende, zijn de laatste week aan
de orde gekomen. Daar is in de eerste plaats het aannemen van de
Deltawet in de Eerste Kamer der Staten-Generaal.
In de dagbladen hebben uitvoerige beschouwingen gestaan over alles wat
daar door de .verschillende sprekers over is gezegd. Wij volstaan derhalve
met op te merken, dat de Deltawerken, die om veiligheidsredenen reeds
zijn begonnen, thans ook door de wet gedekt zijn. Gestadig zullen in de
komende jaren de verschillende verbindings- en afsluitdammen verschijnen,
die aan het gehele Deltagebied de nodige veiligheid verschaffen en daar
mede zal het belangrijkste doel bereikt zijn, namelijk het naar menselijke
berekening vrijwaren tegen een gebeurtenis als de ramp van 1953.
Het is verheugeaid, dat de beide Zeeuwse senatoren, de heren Ir. M. A.
Geuze (C. H. U.) en Jhr. Mr. Schorer (P. v. d. A.), tal van voor Zeeland
belangrijke punten hebben aangesneden. Vooral het door de heer Geuze
gesprokene inzake de bijdragen, die de waterschappen en daarmede de
ingelanden aan de Deltawerken moeten gaan betalen, is voor de Zeeuwse
landbouw van groot belang. Maar Minister Algera liet zich niet uit zijn tent
lokken, want hij wilde geen nadere mededelingen doen over de te zijner tijd
in te dienen wetsontwerpen over deze materie.
Wij hopen maar, dat deze zaak voor de betrokkenen op bevredigende wijze
en ook spoedig geregeld zal worden. Andere vraagstukken, zoals de concen
tratie van polders houden er nauw verband mede. Te grote stagnatie
hiervan dient voorkomen te worden.
Bloeiende
men, zacht m
groeizaam weer.
Het beeld dat
Zeeland de afge
lopen week ver
toonde. Er drei
gen veel gevaren,
voor de oogst ge
borgen is. Maar
ondertussen valt
toch te genieten
van Zeeland's na
tuurschoon en de
rijke bloesem
houdt een belofte
voor de toekomst
in.
VEERTARIEVEN.
U EN tweede kwestie, die uiteraard
veel belangstelling in Zeeland
vraagt, is het voorstel van Minister
Algera, de veertarieven over de
Westerschelde aanzienlijk te verho
gen. Het geldt hier in de eerste plaats
Zeeuws-Vlaanderen, maar ook de rest
van Zeeland heeft er mee te maken.
Wanneer wij hierover van landbouw-
zijde iets zeggen, dan moet ons van
het hart, dat de voorgestelde verho
ging wel zeer drastisch is. Reeds lang
hing er boven de veren over de Wes
terschelde de dreiging van tarieven.
Het vrijgeven van de veren, vlak na
de Tweede Wereldoorlog is kennelijk
geschiedt zonder dat men over de ge
volgen ernstig heeft nagedacht. Die
gevolgen werden steeds meer voel
baar. Zij komen er in het kort op
neer, dat met de geweldige toename
van het verkeer de financiële tekor
ten in evenredige mate stijgen. De
hiervoor benodigde miljoenen kon en
wilde het Rijk niet opbrengen en
daarmede wilde de Regering de con
sequenties van het eenmaal, wellicht
ondoordacht genomen besluit niet
dragen.
In de laatste jaren werd het hoe
langer hoe duidelijker, dat de Rijks
overheid een zeer machtige stok ach
ter de deur had. De verschaffing van
nieuw, hoogst noodzakelijk materiaal
werd afhankelijk gesteld van de in
voering van aan de omstandigheden
aangepaste tarieven. Het principe
van vrije veren werd in feite al over
boord geworpen, toen voor de motor-
voertuieen een, zij het gematigd,
tarief werd ingevoerd. Thans is er
het voorstel van de Minister van
Verkeer en Waterstaat de tarieven
aanzienlijk te verhogen.
Het Provinciaal Bestuur wordt
daarbij een goedaardig mes op de keel
gezet, want zouden Gedeputeerde
Staten, die hierover alleen te beslis
sen hebben, weigeren, dan komt er
geen tweede grote boot.
Deze methode kunnen wij niet erg
bewonderen, maar zij zal er wel toe
leiden, dat de nieuwe tarieven er
zullen komen. Misschien kan er hier
en daar nog wat worden afgeknab
beld, maar veel zal dat nooit zijn.
Wanneer wij de zakelijke kant wil
len trachten te beoordelen, dan wil
len wij vooropstellen, dat een zeker
tarief voor de overvaart zeer zeker
gewenst geacht moet wyrden. Het
principe van vrije veren is toch reeds
jarenlang over boord en geldt boven
dien ook niet voor de andere, moeilijk
bereikbaar delen van Zeeland.
A/ï AAR tegenover tarieven moet dan
1?x staan het maximum aan service
aan hen, die van de veren gebruik
moeten maken. Zo kort mogelijke
wachttijden zal een eerste vereiste
moeten zijn, opdat het zakenleven
door de wachttijden zo weinig mo
gelijk schade lijdt.
Daarnaast menen wij, dat het za
kelijk vervoer niet zwaarder belast
dient te worden, dan hoogst nood
zakelijke is. Want de veerkosten van
het zakelijk vervoer zullen voor een
groot deel op de Zeeuws-Vlaamse
bevolking verhaald worden. Gezien
het nog grotendeels agrarisch ka
rakter van Zeeuvvs-Vlaanderen, is
het voor de landbouwende bevolking,
wier produkten veelal de Schelde
over moeten, en wier bedrijfsbeno
digdheden voor een groot deel van
over de Schelde moeten komen, van
belang, dat de kosten van het vracht
vervoer niet onnodig stijgen.
Uit dien hoofde achten wij het in
stellen van 40-ritten boekjes tegen
ÏAE invoering van de werkklassifi-
catie in de landbouw, waarbij de
lonen van de landarbeiders worden
gebaseerd op de resultaten van het
werkklassificatie-onderzoek, leidt tot
loonsverhoging en daardoor tot een
lichte stijging der produktiekosten.
Deze verhoging der produktiekosten
wordt doorberekend in de garantie
prijzen voor de landbouwers en de
veehouders.
De minister van Landbouw, Visserij
en Voedselvoorziening heeft de voor
1957-1958 vastgestelde garantieprij
zen dan ook dienovereenkomstig ver
hoogd. m
De garantieprijzen zijn als volgt
vastgesteld:
Melk: ƒ28,90 per 100 kg melk met
3,7% vet. (Verrekenprijs: ƒ30,55 per
100 kg melk met 3,7 vet).
Tarwe: 29,65 per 100 kg franco
pakhuis handelaar (vochtgehalte
17
Gerst: 25,80 per 100 kg.
Haver: 24,05 per 100 kg (klei) en
27,05 per 100 kg (lichte gronden).
Rogge: 25,50 per 100 kg.
Fabrieksaardappelen: 7,20 per 100
kg.
De geldelijke gevolgen van de in
voering van de werkklassificatie voor
de telers van suikerbieten bedragen
1,30 per ton. De fabrieken zullen in
staat worden gesteld dit bedrag aan
de telers uit te betalen.
gereduceerde prijs, zowel voor per-
nenauto's als voor vrachtauto's on
juist. Evenals bij de tunnel in Ant
werpen zouden dit 20-rittenboekjes
dienen te zijn. Daarnaast lijkt het ons
niet meer dan billijk, dat de chauf
feur niet extra behoeft te betalen.
Wij nemen aan, dat de georgani-
Het Instituut voor Rationele Sui-
kerproduktie te Bergen op Zoom.
deelt ons het volgende mede:
f)E ontwikkeling van het suiker-
bietengewas vertoont een verloop
dat duidelijk afwijkt van wat wij in
de laatste jaren gewoon waren. Als
•gevolg van de veelal goede vochtig
heid van de grond en de voor de tijd
van het jaar vrij hoge temperaturen
valt een zeer snelle bladontwikkeling
te constateren. Er staat in verhou
ding tot de wortel veel meer blad op
de bieten dan in droge koude voor
jaren het geval is. Vooral in wat dicht
opgekomen gewassen zullen de plan
tjes elkaar bovengronds weldra gaan
hinderen m de groei waardoor zi|
lang en slap worden. Dit is behalve
schadelijk voor de produktie ook hin
derlijk bij het opeenzetten.
Zowel de grote oppervlakte suiker
bieten die er dit jaar geteeld wordt,
als de bovengenoemde groei ver
schijnselen doen vrezen dat men bij
het opeenzetten in moeilijkheden kan
geraken.
Het is dan ook meer dan ooit zaaH
tijdig met de bewerking van het ge
was te beginnen. Zij die zich doof
deze snelle ontwikkeling laten ver
rassen kunnen een kostbaar deel van
de produktie verspelen terwijl de
voor het opeenzetten benodigde ar
beidstijd aanzienlijk vergroot wordt.
seerde landbouw, hoewel om onbegrij
pelijke redenen niet door het College
van Gedeputeerde Staten gehoord
zoals wel met de rest van het Zeeuw
se bedrijfsleven het geval is geweest#
zijn mening alsnog kenbaar- zal
maken.
S.
Oostburg: Woensdag 14 mei in
café „De Windt".
Terneuzen: Woensdag 14 mei in
hotel „Des Pays Bas".
Middelburg: Woensdag 14 mei
in café „De Eendracht".
Tholen: Zaterdag 17 mei in hotel
„Hof van Holland".
St. Philipsland: Zaterdag 17 mei
in hotel „De Druiventros".