ZEEUWSE OVERZICHT PROBLEMEN ZATERDAG 10 MEI 1954 waarin opgenomen DE BOERENJEUGD ■\7 I Verhoogde garantieprijzen door de werkklassificatie in de landbouw Tijdig aan het werk in de suikerbieten Zitdagen Boekhoud- bureau No. 2427 Frankering bij abonnement: Terneuzen 46e Jaargang Zeeuws landbouwblad Officieel Orgaan van de ZEEUWSE LANDBOUWMAATSCHAPPIJ en de LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP ZEELAND VERSCHILLENDE zaken, Zeeland betreffende, zijn de laatste week aan de orde gekomen. Daar is in de eerste plaats het aannemen van de Deltawet in de Eerste Kamer der Staten-Generaal. In de dagbladen hebben uitvoerige beschouwingen gestaan over alles wat daar door de .verschillende sprekers over is gezegd. Wij volstaan derhalve met op te merken, dat de Deltawerken, die om veiligheidsredenen reeds zijn begonnen, thans ook door de wet gedekt zijn. Gestadig zullen in de komende jaren de verschillende verbindings- en afsluitdammen verschijnen, die aan het gehele Deltagebied de nodige veiligheid verschaffen en daar mede zal het belangrijkste doel bereikt zijn, namelijk het naar menselijke berekening vrijwaren tegen een gebeurtenis als de ramp van 1953. Het is verheugeaid, dat de beide Zeeuwse senatoren, de heren Ir. M. A. Geuze (C. H. U.) en Jhr. Mr. Schorer (P. v. d. A.), tal van voor Zeeland belangrijke punten hebben aangesneden. Vooral het door de heer Geuze gesprokene inzake de bijdragen, die de waterschappen en daarmede de ingelanden aan de Deltawerken moeten gaan betalen, is voor de Zeeuwse landbouw van groot belang. Maar Minister Algera liet zich niet uit zijn tent lokken, want hij wilde geen nadere mededelingen doen over de te zijner tijd in te dienen wetsontwerpen over deze materie. Wij hopen maar, dat deze zaak voor de betrokkenen op bevredigende wijze en ook spoedig geregeld zal worden. Andere vraagstukken, zoals de concen tratie van polders houden er nauw verband mede. Te grote stagnatie hiervan dient voorkomen te worden. Bloeiende men, zacht m groeizaam weer. Het beeld dat Zeeland de afge lopen week ver toonde. Er drei gen veel gevaren, voor de oogst ge borgen is. Maar ondertussen valt toch te genieten van Zeeland's na tuurschoon en de rijke bloesem houdt een belofte voor de toekomst in. VEERTARIEVEN. U EN tweede kwestie, die uiteraard veel belangstelling in Zeeland vraagt, is het voorstel van Minister Algera, de veertarieven over de Westerschelde aanzienlijk te verho gen. Het geldt hier in de eerste plaats Zeeuws-Vlaanderen, maar ook de rest van Zeeland heeft er mee te maken. Wanneer wij hierover van landbouw- zijde iets zeggen, dan moet ons van het hart, dat de voorgestelde verho ging wel zeer drastisch is. Reeds lang hing er boven de veren over de Wes terschelde de dreiging van tarieven. Het vrijgeven van de veren, vlak na de Tweede Wereldoorlog is kennelijk geschiedt zonder dat men over de ge volgen ernstig heeft nagedacht. Die gevolgen werden steeds meer voel baar. Zij komen er in het kort op neer, dat met de geweldige toename van het verkeer de financiële tekor ten in evenredige mate stijgen. De hiervoor benodigde miljoenen kon en wilde het Rijk niet opbrengen en daarmede wilde de Regering de con sequenties van het eenmaal, wellicht ondoordacht genomen besluit niet dragen. In de laatste jaren werd het hoe langer hoe duidelijker, dat de Rijks overheid een zeer machtige stok ach ter de deur had. De verschaffing van nieuw, hoogst noodzakelijk materiaal werd afhankelijk gesteld van de in voering van aan de omstandigheden aangepaste tarieven. Het principe van vrije veren werd in feite al over boord geworpen, toen voor de motor- voertuieen een, zij het gematigd, tarief werd ingevoerd. Thans is er het voorstel van de Minister van Verkeer en Waterstaat de tarieven aanzienlijk te verhogen. Het Provinciaal Bestuur wordt daarbij een goedaardig mes op de keel gezet, want zouden Gedeputeerde Staten, die hierover alleen te beslis sen hebben, weigeren, dan komt er geen tweede grote boot. Deze methode kunnen wij niet erg bewonderen, maar zij zal er wel toe leiden, dat de nieuwe tarieven er zullen komen. Misschien kan er hier en daar nog wat worden afgeknab beld, maar veel zal dat nooit zijn. Wanneer wij de zakelijke kant wil len trachten te beoordelen, dan wil len wij vooropstellen, dat een zeker tarief voor de overvaart zeer zeker gewenst geacht moet wyrden. Het principe van vrije veren is toch reeds jarenlang over boord en geldt boven dien ook niet voor de andere, moeilijk bereikbaar delen van Zeeland. A/ï AAR tegenover tarieven moet dan 1?x staan het maximum aan service aan hen, die van de veren gebruik moeten maken. Zo kort mogelijke wachttijden zal een eerste vereiste moeten zijn, opdat het zakenleven door de wachttijden zo weinig mo gelijk schade lijdt. Daarnaast menen wij, dat het za kelijk vervoer niet zwaarder belast dient te worden, dan hoogst nood zakelijke is. Want de veerkosten van het zakelijk vervoer zullen voor een groot deel op de Zeeuws-Vlaamse bevolking verhaald worden. Gezien het nog grotendeels agrarisch ka rakter van Zeeuvvs-Vlaanderen, is het voor de landbouwende bevolking, wier produkten veelal de Schelde over moeten, en wier bedrijfsbeno digdheden voor een groot deel van over de Schelde moeten komen, van belang, dat de kosten van het vracht vervoer niet onnodig stijgen. Uit dien hoofde achten wij het in stellen van 40-ritten boekjes tegen ÏAE invoering van de werkklassifi- catie in de landbouw, waarbij de lonen van de landarbeiders worden gebaseerd op de resultaten van het werkklassificatie-onderzoek, leidt tot loonsverhoging en daardoor tot een lichte stijging der produktiekosten. Deze verhoging der produktiekosten wordt doorberekend in de garantie prijzen voor de landbouwers en de veehouders. De minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening heeft de voor 1957-1958 vastgestelde garantieprij zen dan ook dienovereenkomstig ver hoogd. m De garantieprijzen zijn als volgt vastgesteld: Melk: ƒ28,90 per 100 kg melk met 3,7% vet. (Verrekenprijs: ƒ30,55 per 100 kg melk met 3,7 vet). Tarwe: 29,65 per 100 kg franco pakhuis handelaar (vochtgehalte 17 Gerst: 25,80 per 100 kg. Haver: 24,05 per 100 kg (klei) en 27,05 per 100 kg (lichte gronden). Rogge: 25,50 per 100 kg. Fabrieksaardappelen: 7,20 per 100 kg. De geldelijke gevolgen van de in voering van de werkklassificatie voor de telers van suikerbieten bedragen 1,30 per ton. De fabrieken zullen in staat worden gesteld dit bedrag aan de telers uit te betalen. gereduceerde prijs, zowel voor per- nenauto's als voor vrachtauto's on juist. Evenals bij de tunnel in Ant werpen zouden dit 20-rittenboekjes dienen te zijn. Daarnaast lijkt het ons niet meer dan billijk, dat de chauf feur niet extra behoeft te betalen. Wij nemen aan, dat de georgani- Het Instituut voor Rationele Sui- kerproduktie te Bergen op Zoom. deelt ons het volgende mede: f)E ontwikkeling van het suiker- bietengewas vertoont een verloop dat duidelijk afwijkt van wat wij in de laatste jaren gewoon waren. Als •gevolg van de veelal goede vochtig heid van de grond en de voor de tijd van het jaar vrij hoge temperaturen valt een zeer snelle bladontwikkeling te constateren. Er staat in verhou ding tot de wortel veel meer blad op de bieten dan in droge koude voor jaren het geval is. Vooral in wat dicht opgekomen gewassen zullen de plan tjes elkaar bovengronds weldra gaan hinderen m de groei waardoor zi| lang en slap worden. Dit is behalve schadelijk voor de produktie ook hin derlijk bij het opeenzetten. Zowel de grote oppervlakte suiker bieten die er dit jaar geteeld wordt, als de bovengenoemde groei ver schijnselen doen vrezen dat men bij het opeenzetten in moeilijkheden kan geraken. Het is dan ook meer dan ooit zaaH tijdig met de bewerking van het ge was te beginnen. Zij die zich doof deze snelle ontwikkeling laten ver rassen kunnen een kostbaar deel van de produktie verspelen terwijl de voor het opeenzetten benodigde ar beidstijd aanzienlijk vergroot wordt. seerde landbouw, hoewel om onbegrij pelijke redenen niet door het College van Gedeputeerde Staten gehoord zoals wel met de rest van het Zeeuw se bedrijfsleven het geval is geweest# zijn mening alsnog kenbaar- zal maken. S. Oostburg: Woensdag 14 mei in café „De Windt". Terneuzen: Woensdag 14 mei in hotel „Des Pays Bas". Middelburg: Woensdag 14 mei in café „De Eendracht". Tholen: Zaterdag 17 mei in hotel „Hof van Holland". St. Philipsland: Zaterdag 17 mei in hotel „De Druiventros".

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1958 | | pagina 1