INRUILPOLITIEK DOORKRUIST SERVICE 211 Eindles te Middelburg MEDEDELING BETREFFENDE Z. L. M.-EXCURSIE 1958 LANDBOUWMECHANISATIE VERGT VLOTTE BEDIENING GELDLENING BOEKHOUDBUREAU ZATERDAG 29 MAART 1958 rvE voorzitter van de Commissie van Toezicht, de U heer VV. de Buck uit Meliskerke, opende de samenkomst op 19 maart, met gebed en sprak een woord van welkom tot de aanwezigen, waarvan afzonderlijk vermeld: de heer ir. J. Versteeg, Rijksconsulent, belast met het toezicht op de school, de heren J. Vos uit Koudekerke en L. Anderson uit Goes namens het hoofdbestuur van de Z. L. M. en de heer M. Ton te Middelburg van de Coöp. Ver. „Eiland Walcheren". Het hoofd der school, de heer J. R. Voogd, toetste de leerlingen op hun kennis in enkele der onderwezen vakken. Achtereenvolgens kwamen aan de orde de vakken: Veeteelt, Plantenteelt en Bemestingsleer. In snel tempo werd een groot aantal vragen op de leerlingen afgevuurd, die een even vlotte beantwoording vonden. Een 4-tal leer lingen verschenen voor de klas en gaven daar een beschouwing over een door het hoofd der school opgegeven onderwerp. Deze leerlingen gaven be- hoorlijk vlot hun gedachten ten beste. Vervolgens ondervroeg ir. J. Versteeg de jonge lui over het onderwerp: Plantenziekten. Ook hier bij kwam uit, dat er flink was gestudeerd. Het uitreiken der diploma's werd door ir. Ver steeg verzorgd. Hij wenste de leerlingen geluk met het bereikte resultaat en wees hen er op, dat op het gelegde fundament dient te worden voort gebouwd door het volgen van op het genoten onderwijs aansluitende cursussen, waarbij hij in het bijzonder een lans brak voor de cursus in paar- dengebruik, terwijl ook de vakliteratuur niet ver. geten mag worden. Het hoofd der school bracht hij hulde voor het door hem verzorgde onderwijs. De heer M. Ton sprak vervolgens namens de C. V. „Eiland Walcheren" en wenste ouders en leer lingen geluk met het bereikte resultaat. Voor de Z. L. M. (hoofdbestuur) bracht de heer J. Vos de beste wensen over. Hij wees op de beteke nis van het landbouwonderwijs in alle tijden, „maar toch in het bijzonder in een tijd, dat het de land bouw niet naar den vleze gaat en alle krachten moeten worden ingespannen om toch nog tot be hoorlijke bedrijfsresultaten te komen." De heer Polderdijk van N.- en St. Joosland felici teerde namens de Kring Walcheren en liet uitko men. dat de prachtige verbetering van Walcheren door de herverkaveling bekroond dient te worden door een goede bedrijfsvoering. IV" AMENS de ouders sprak de heer P. Wielemaker -1-" van Koudekerke, die in het bijzonder het hoofd van de school dank bracht voor alle zorgen in de afgelopen 4 jaar besteed aan de hem toevertrouwde leerlingen. Het was de taak van de leerling A. J. Breel om namens de leerlingen de heer Voogd en de heer A. Nieuwenhuijzen, leraar landbouwwerktuigen en motorenkennis, hartelijk te danken voor het genoten onderwijs. Zijn waardering ging vergezeld van een boekenbon. Nadat het hoofd van de school de wens had uit gesproken, dat de leerlingen het contact met de school niet zouden verliezen en zouden voortbou wen op de gelegde kennis, sloot hij het samenzijn De geslaagde candidaten zijn: 1. C. Koppejan te Zoutelande; 2. J. Koppejan te Zoutelande; 3. W. Joziasse te Koudekerke; 4. W. de Visser te Zoutelande; 5. J. C. Abrahamse te St. Laurens; 6. D. C. Wielemaker te Koudekerke; 7. J. Brasser te Vrouwenpolder; 8. L. Cijsouw te Westkapelle; 9. W. Marinissen te St. Laurens; 10. J. de Lange te Ritthem; 11. A. C. Wielemaker te Koudekerke; 12. J. Geschiere te Biggekerke; 13. J. A. Vos te Souburg; 14. W. Verhage te Koude kerke; 15. C. Ton te Grijpskerke; 16. L. Poppe te Meliskerke; 17. C. Lievense te Westkapelle; 18. Jac. Hoogerheide te Grijpskerke; 19. J. Osté te Koudekerke; 20. P. Janse te Middelburg; 21: J. M. Verhage te Koudekerke; 22. H. Boone te Koudekerke; 23. L. Jobse te Souburg; 24. A. J. Breel te Ritthem; 25. L. Reijnierse te Koudekerke; 26. C. Brasser te Koudekerke en 27. L. Arendse te Souburg. Aan de heer C. Koppejan te Zoutelande werd door het Hoofdbestuur der Z. L. M. een boeken week aangeboden, terwijl aan de heer J. Koppe jan, eveneens te Zoutelande, namens de Kring Walcheren een boekwerk werd overhandigd. ir In aansluiting op onze publicaties over it it de Z. L. M.-excursies 1958 vestigen wij er it it de aandacht op. dat naar aanleiding van it enkele binnengekomen verzoeken, de 11- it it daagse reis naar Zuid-Oost Frankrijk ge- it it wijzigd wordt in een 1 O-daagse reis en wel it it van maandag 23 juni tot en met woensdag it it 2 juli 1958. De prijs van deze reis wordt it it derhalve in verband hiermede eveneens ge- it it wijzigd en zal 325,per persoon be- it it dragen. -fc Aanmeldingen voor deze reis dienen ir it vóór 10 april a.s. te worden ingezonden aan it it het Secretariaat der Z. E. M., Landbouw- it buis te Goes. Intensievere landbouw. Toenemende mechanisatie. Hogere kosten. Ingewikkelder machines. Tijdgebrek en stagnatie die niet meer in te halen, vallen. Dan moeten andere technische hulpmiddelen inge schakeld worden. De telefoon, de auto in sommige landen het vliegtuig om niet nog meer kostbare minuten verloren te laten gaan, komen er aan te pas. De steeds intensiever wordende land. bouwmechanisatie en de technische ontwikkelingen in het machine park stellen voortdurend hogere eisen. Om met de moderne machi- nes te werken is kennis nodig. Om ze te repareren moet men specialist zijn. Met een ijzerdraadje en een kromme spijker gaat het niet meer. TA E toenemende mechanisatie en het voortdurend ingewik kelder worden van de werktuigen stellen hoge eisen. De arbeider moet als het ware aanvoelen wat het werktuig verdragen kan en waar de grens is dat er stukken komen. Zijn ogen moeten gericht zijn op de te bewerken meters grond voor hem, zijn oren moeten het gebrom van de machine horen en zijn handen moeten on middellijk reageren wanneer er iets vreemds wordt waarge nomen. Maar ook al gebeurt dit alles nog zo stipt, er komt een ogenblik dat een losgerammelde moer het begeeft, dat „ergens" een veertje breekt of dat de mo tor de dienst weigert. De vakman, die de kostbare machine hanteert probeert de storing op te heffen en verdiept zich in de ingewanden varr de machine. Maar de grens tussen „ik wil het vinden en ik kan het niet vinden" is moeilijk te trek ken. Kostbare tijd gaat dan ver- loren. De minuten rijgen zich snel aaneen tot uren en in de avond staat de machine nog als een verlamde vogel op het veld. Stagnatie die meer geld kost dan het niet draaien van de machine op die uren op zichzelf. Het dure apparaat' moet rente opbrengen, maar de rente wordt omgescha keld in verlies. STAGNATIE C TAGNATIES mogen dan ook gerust een van de grote vijan. den van de boer genoemd wor den. Men kan ze tegengaan door de machines voor het seizoen te testen en ze proef te draaien en door een deskundige te laten na- zien. Dit nazien, het vervangen van oude en versleten onder delen, het aanvullen van verloren gegane onderdelen, het schoon maken en opnieuw afstellen vra. gen echter aparte voorzieningen. Een landbouwmachine en dat geldt evengoed voor de tuin bouw wordt niet voor één sei zoen aangeschafd. Gemiddeld wordt gerekend dat een machine toch tien jaar mee moet kunnen. En gedurende al deze tien jaar moet het mogelijk zijn om de no- dige onderdelen van die machine uit dat' jaar, aan te vullen. Dit betekent echter dat investe ringen gedaan moeten worden om schroefjes, moertjes, assen, veren en alle ander mogelijke onderdelen, in voorraad te hou den. Langzamerhand ziet men dan ook hoe langer hoe meer in ons land de landbouwmechani- satiebedrijven verschijnen. Deze bedrijven leggen zich er op toe om naast de normale handel in landbouwwerktuigen ook de ser vice gedurende een bepaalde pe riode te verzorgen. Speciaal in Zeeland geldt echter wel dat deze service bijzondere kosten met zich meebrengt. De tijdrovende verbindingen zijn daar een zwijg- zaam voorbeeld van. SERVICE CERVICE een woord dat maar al te vaak als een gra tis repareren wordt verstaan kan echter niet kosteloos zijn. Vooral in een aan de landbouw annex bedrijf kampt men met seizoenschommelingen. Repara ties moeten bovendien door specialisten worden gedaan. Zij slechts kunnen snel en zeker een machine herstellen. Maar wanneer het spuit- seizoen in de tuinbouw aan breekt en er zowel op Schouwen en Duiveland als in Zeeuws- Vlaanderen en Zuid-Beveland ma. chines de dienst weigeren, dan is het zaak dat ook zo snel en goed koop mogelijk geholpen wordt. Tijdens een voor de landbouw- pers georganiseerde excursie langs verschillende bij de Bovag aangesloten landbouwmechani- satiebedrijven aan het begin van deze week, kwam het probleem van een snelle en goede bedie- NIET ALLES jyi EN kan echter niet alles heb. ben: én een goede service, èn een ruime korting op de aan. schaffingsprijs van de nieuwe machine èn een hoge prijs voor het oude apparaat. Het is een wens die men toch zo dicht moge- lijk dient te benaderen! Niet al. leen in ons land. Ook in Frank rijk, Duitsland en Engeland viert een scherpe inruilpolit'iek hoog tij. In Engeland staan voor mil joenen ponden sterling aan inge. ruilde machines op de terreinen van de dealers. Zij zijn onverkoop. baar. In Duitsland heeft men ge. tracht, door verplichte taxatie, paal en perk te stellen aan de hoge inruilprijzen, maar de han- del bleek niet solidair genoeg. Thans gaan in Engeland weer stemmen op om de gehele inruil, handel af te stoten naar de han delaren in gebruikte machines. Wanneer men er echter toe zou kunnen komen om een taxatie- systeem te ontwikkelen waarbij boer en tuinder zich neerleggen lijkt het ons dat hiermee het boe. renbelang zeker gediend is. De tendens in de landbouw dat men het bouwplan af moet stemmen op de voorhanden zijnde machi nes, is gevaarlijk. Omgekeerd is het voor de gebruiker van land bouwwerktuigen gevaarlijk, dat een goede service in het gedrang dreigt te komen. Ook bij deze Tijdrovende verbindingen werpen bijzondere moeilijkheden op bij de landbouwmechanisatie. Ook in het moderne boerenbe drijf is tijd geld ning van de klanten, uitvoerig ter sprake. In onze provincie wer. den de bedrijven van de Fa. S. P. Groenleer en Zn te Kapelle-Bieze- linge en W. Schipper en Zn N.V. te Goes, bezocht. Tijdens de ex cursie werden zowel grote als kleine landbouwmechanisatiebe- drijven bekeken. Niet alleen de service maakte echter onderdeel van discussie uit. Ook het inruilprobleem kwam breedvoerig ter sprake. Het spreekt vanzelf dat men voor een oude machine graag nog krijgt wat er voor te krijgen is. Dat hier echter door een onge zonde concurrentie uitwassen zijn ontstaan, is begrijpelijk. Vooral het probleem of deze uitwassen uiteindelijk de gebruiker van land- en tuinbouwmachines niet de grootste schade toebrengen, vraagt de aandacht. Het aan schaffen van een nieuwe machine moet immers de garantie inhou den dat wanneer de machine in gebreke blijft, deze ook sne! en doeltreffend kan worden gerepa reerd. Heeft men deze mogelijk heid niet, dan is het overgaan op een nieuwe machine een riskante zaak met mogelijke grote verlie zen. service is een goed samenspel tussen gebruiker en leverancier noodzakelijk. „Niet harder roe pen dan noodzakelijk is", tijdig waarschuwen, goed onderhoud en de machines zo veel mogelijk tes- ten voor begonnen wordt, sparen kosten. Onkosten voor de boer, maar onkosten voor de leveran cier pok. Landbouwmechanisatie vergt een vlotte bediening. Men doet er goed aan, de mogelijkheid van een goede service niet door een onverantwoorde inruilpoli- tiek te doorkruisen. N. S. Onder dank aan allen die ons zo welwillend hun medewerking verleenden bij het plaatsen van de geldlening voor ons bureau, berichten wij, dat deze lening thans enkele malen overtekend is, zodat wij thans de inschrij ving met ingang van heden 29 maart 1958 moeten sluiten. Aan inschrijvers zal zeer bin nenkort hun toewijzing worden bericht.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1958 | | pagina 3