L
PEKO-Tarwe
DENK AAN DE VERKEERSREGELS
J. BALKENENDE
112
EERSTE PAAL VOOR DELTACHEMIE
zomergerst
ORIGINELE
DE KOSTENRESERVE
ZEEUWS LANDBOUWBLAD
VERZEKERINGSZAKEN
(Advertenite)
TEDERE dag opnieuw worden honderden verkeers-
overtredingen gemaakt, waarvan u in de kranten
kunt lezen welke ernstige gevolgen zulks met zich
kan brengen.
Hoewel er al veel over verkeersveiligheid is ge
schreven, blijft het naar ons gevoelen noodzakelijk
oi dit aambeeld te blijven slaan. Iedere bestuur
der van een motorvoertuig dient zich' meer dan
tot nu toe bewust te worden van het feit, dat
wanneer hij een verkeersovertreding begaat, hij
niet alleen zichzelf, maar juist zijn medemens in
gevaar brengt. Het is dit laatste punt, dat naar
onze smaak nog te licht wordt opgevat. Hoe dik
wijls ziet men op de weg het roekeloze gejakker
omja, waarom eigenlijk, dat weten
ze zelf niet.
Bij onze onderlinge motorvoertuigenverzekering
komen dagelijks nieuwe schademeldingen binnen
Gelukkig zijn ze niet alle te wijten aan ver
keersovertredingen, maar wel genoeg om in deze
rubriek enige aandacht te besteden aan enkele be
langrijke bepalingen van het Wegenverkeersregle
ment.
Wij doen dit in de hoop, dat één en ander mag
bijdragen tot een vermindering van de verkeers
overtredingen, welke voor een deel ook wel onbe
wust gemaakt worden.
Artikel 23: Uitwijken en inhalen
1. Bestuurders van voertuigen, ruiters en ge
leiders van rij- of trekdieren en vee zijn verplicht,
behoorlijk uit te wijken bij het tegenkomen en het
inhalen van en tijdens het ingehaald worden door
andere voertuigen, rij- of trekdieren of vee.
2. Bij het tegenkomen moet worden uitgeweken
naar rechts. (Dit is vanzelfsprekend.)
3. Bij het inhalen moet de ingehaald wordende
weggebruiker uitwijken naar re hts, de inhalende
naar links; de ingehaald wordende weggebruiker
mag zijn snelheid niet opvoeren.
(Het komt maar al te dikwijls voor, dat een
weggebruiker zijn snelheid gaat opvoeren wanneer
hij merkt, dat iemand passeren wil. Ernstige ver
keersongevallen zijn hierdoor ontstaan.)
4. Het is de ingehaalde weggebruiker verboden
tijdens het inhalen op de voor het verkeer uit de
tegenovergestelde richting bestemde weggedeelte te
komen.
a. vóór of op een kruising of splitsing van wegen,
b. indien daardoor gevaar of belemmering ontstaat
voor tegemoetkomend verkeer.
(Hier hebben we 2 punten waartegen enorm
veel gezondigd wordt. Niet passeren op een
kruising of splitsing van wegen En da:, moet
men juist zo'n haast hebben. Bovendien komt er
een tegenligger aan. Men wil het soms als
sport beschouwen dan net nog te passeren,
waarbij, zo nodig, dan maar even „gesneden"
moet worden. De hoogste boete is voor deze
wegpiraten niet hoog genoeg.)
Artikel 24: Voorbijgaan van trams
Op rijbanen, waarin tramrails liggen, is het
bestuurders van voertuigen enz. verboden, rijdende
en stilstaande trams links in te halen.
D.it verbod geldt niet voor bestuurders van
motorrijtuigen, indien de breedte van de rijbaan
rechts van de tram niet voldoende is voor het in
halen.
Bestuurders mogen bij een halte een stilstaande
tram aan de zijde, waar de reizigers in- en uit
stappen, niet voorbijrijden, tenzij hierdoor geen ge
vaar voor de reizigers ontstaat.
Artikel 26: Uitritten
Het is de bestuurders van voertuigen, ruiters en
geleiders van rij- en trekdieren en vee verboden
van een uitrit een weg op te rijden of te gaan, in
dien daardoor het verkeer op die weg gehinderd
wordt.
(Een bekend artikel, waar toch uit macht der
gewoonte menigmaal tegen gezondigd wordt).
Artikel 27: Voorrang bij wegkruisingen
1. Bestuurders van voertuigen enz., die langs
een weg een kruising of splitsing van die weg en
één of meer andere wegen naderen, zijn verplicht
de doorgang voor zich langs vrij te laten, indien uit
een andere richting gelijktijdig of nagenoeg gelijk
tijdig met hen andere voertuigen, ruiters en rij- of
trekdieren die kruising of splitsing naderen en daar
.voorrang hebben.
2. Ten aanzien van de in de ee. 'a volzin van
liet vorige lid bedoelde voorrang geldt:
a. bij kruisingen en splitsingen van een voorrangs-
weg en een andere weg, heeft het verkeer op de
voorrangsweg voorrang (let steeds op de voor
rangsborden);
b. bij kruisingen en splitsingen van een verharde
weg en een onverharde weg heeft het verkeer
op de verharde weg voorrang;
c. bij kruisingen of splitsingen van een niet tot
een verharde weg behorend rijwielpad of ruiter
pad en een verharde weg heeft het verkeer op
de verharde weg voorrang;
d. onverminderd het bepaalde onder a, b en c heb
ben bij kruisingen en splitsingen van wegen
bestuurders van motorrijwielen voorrang boven
andere weggebruikers, echter met dien verstande,
dat zij, indien zij het zich langs de door hem ge
volgde weg voortbewegende -erkeer wensen te
kruisen, het verkeer, dat die weg blijft volgen
laten voorgaan;
e. overigens heeft het verkeer van rechts voorrang;
f. in afwijking van lid e. hebben politie, brand
weer, begrafenisstoeten, militaire colonnes en
trams alweer voorrangs boven het overige ver
keer.
De genoemde categorieën hebben in de volgorde,
waarin ze zijn opgesomd, voorrang boven elk
ander.
Noot:
Het aantal overtredingen op grond van boven
staand artikel 27, vormt zeer zeker het leeuwen
aandeel. Wat zouden er een aantal schadegevallen
minder binnenkomen, als de bepalingen van dit
artikel stipt werden nageleefd.
EEN GREEP
Sle. ts een paar punten uit het lijvige Wegen
verkeersreglement hebben we de revue laten pas
seren. Zeg niet, dat het gesneden .:oek voor u is,
want de dagelijks binnenkomende post leert ons
wel anders.
Niet genoeg kan erop gehamerd worden, de
verkeersvoorschriften in acht te nemen.
Het voorkomt niet alleen een massa onnodige
materiële schade, doch vooral veel menselijk leed.
In een volgend artikel hopen we nog enkele be
langrijke bepalingen te behandelen.
DE L.
Op donderdag 6 februari j.l. sloeg de burge
meester van Vlaardingen mr. J. Heusdens de eerste
paal voor de fabriek „Deltaohemie", in aanwezig
heid van vele voormannen van de Nederlandse
meststoffenindustrie en -groothandel. De fabriek
van „Deltachemie", een vennootschap onder firma,
zal zich bezig houden met de fabricage van samen
gestelde meststoffen, insecticiden en andere chemi
sche produkten voor de landbouw. De vennoot
schap is gesticht door de Nationale Coöperatieve
Aan- en Verkoopvereniging voor de landbouw „Cen
traal Bureau" G.A. te Rotterdam en de Eerste
Nederlandse Coöperatieve Kunstrr.estfabriek (E. N.
C. K.) te Vlaardingen. Als president-commissaris
van de vennootschap treedt op de heer H. D. Lou-
wes; directeuren zijn de heren ir. W. A. den Bak
ker en mr. A. C. F. Hendrikse.
Voorlopig gaat „Deltachemie" zich voornamelijk
bezighouden met de produktie van samengestelde
meststoffen, waarvan een belangrijk deel bestemd
aal zijn voor export. De laatste jaren is namelijk
gebleken, dat het gebruik van deze meststoffen,
zowel in ons land als in het buitenland, regelmatig
toeneemt. Enerzijds is dit een gevolg van het tekort
aan arbeidskrachten en de voortschrijdende mecha
nisatie, terwijl er anderzijds ook bepaalde land
bouwkundige voordelen aan verbonden zijn. De
voorziening van de binnenlandse afnemers zal
langs de gebruikelijk kanalen, via handel en coöpe
ratie geschieden.
De samengestelde of complexe meststoffen zul
len worden vervaardigd volgens het principe van
„direct-processing", dit wil zeggen dat de eindpro-
dukten worden opgebouwd, uitgaande van stikstof,
fosforzuur en kali in hun primaire stadia. Zoals
elke chemische industrie wordt ook de fabriek van
„Deltaohemie" in hoge mate kapitaalintensief. Deze
fabriek wordt gevestigd op een terrein naast de
fabriek van de E. N. C. K. Verwacht wordt dat met
de bouw ruim anderhalf jaar zal zijn gemoeid.
(Advertentie.)
C.B.-rassen zijn
oogstzekere rassen
de nieuwe brouwgerst
met internationale
vermaardheid.
Origineel zaad en 1e nabouw
uit voorraad leverbaar.
CENTRAAL BUREAU
rflf'roo» 111)40 fOST»US II?, »0Tthw«
ZAADHANDEL
Telefoon 01102-209 BIEZELINGE
BELASTINGPRAATJE
NAAR aanleiding van hetgeen hierover door de
Voorzitter der Z.L.M. op de laatste algemene
vergadering is opgemerkt, bereikten ons enkele
vragen, die voor ons het bewijs waren dat de be
tekenis dezer kostenreserve niet volledig is be
grepen.
Met een voorbeeld willen wij in dit belasting
praatje de betekenis nader toelichten.
Jan Precies koopt een boerderij met gebouwen.
Alles zit goed in de verf en ziet er netjes uit. Jan
overlegt dat het wel 5 jaar duren zal eer zijn be
drijfsgebouwen zullen moeten worden geschilderd.
Dan zal dit echter een uitgave vragen van f 2.500,
Hij besluit nu van de mogelijkheid gebruik te
maken om een kostenreserve te vormen, d.w.z. elk
jaar brengt hij een bedrag van f 500,ten laste
van zijn winst.
Na 5 jaar laat hij zijn bedrijfsgebouwen opnieuw
verven en betaalt daarvoor f 2.500,
Zijn inkomen over de jaren 1957-, 1958, 1959,
1960 en 1961 en 1962 voor de aftrek der toevoeging
aan de kostenreserve bedroeg:
1957 f 10.000,— 1960 f 20.000,—
1958 12.000,— 1961 12.000,—
1959 8.000,— 1962 18.000,—
Elk der inkomens daalt nu met f 500,
Wij zullen nu nagaan hoe één en ander t.a.v.
Jans inkomen verloopt als hij gehuwd is en geen
kinderaftrek geniet.
De volgende tabel kan daartoe dienen:
Inkomen
Inkomen
v. aftrek
Te bet.
n. aftrek
Jaar
kosten
Ink. Bel.
kosten
reserve
reserve
1957
10.000,—
1.603
9.500
8
12.000,—
2.215
11.500
9
8.000,—
1.080
7.500
1960
20.000,—
5.376
19.500
1
12.000,—
2.215
11.500
2
18.000,—
4.518
17.500
Door
Inkomen
Te bet.
reserve
zonder
Te bet.
belast.
besp.
k. reserve
Ink.Bel.
vorming
1.473
130
10.000
1.603
2.0-25
190
12.000
2.215
969
111
8.000
1.080
5.158
218
20.000
5.376
2.025
190
12.000
2.215
4.259
259
15.500
3.468
15.909
1.098
15.957
Het is dus stellig niet zonder betekenis om deze
reserve te vormen en mogelijk zijn er reeds onder
onze lezers, die een besparing van f 1.098,in ver
houding met de kosten van het verven ad f 2.500,
niet onbetekenend noemen.
Wij zijn evenwel nog niet klaar met onze ver
gelijking.
Om bovenstaande tabel niet te ingewikkeld te
maken, gaven wij eerst deze opstelling. De onvol
ledigheid en onjuistheid zit in het jaar 1962.
Als Jan Precies de kostenreserve niet vormt, is
nl. de post „schilderen bedrijfsgebouwen f 2.500,—"
in 1962 in zijn geheel aftrekbaar en wordt zijn
inkomen dus f 18.000,f2.500,f 15.500,
Hoe het resultaat dan wordt, geven de laatste ko
lommen van de bovengenoemde staat aan (achter
de dubbele verticale lijn).
Uit deze tabel blijkt dus dat Jan moet betalen
aan Inkomstenbelasting:
a. zonder kostenreserve
b. met kostenreserve
f 15.957,-
15.909,-
Besparing door reservering f 48,
theoretisch nog te verhogen met de rentewinst door
latere betaling in geval b.
De inkomens in deze tabel zijn opgesteld zonder
op de resultaten te letten en er zijn zeer wel ge
vallen op te stellen waarbij het voordeel groter is,
maar ook waarin het kleiner is of zelfs verlies
geeft.
Dit willen we U in ons volgend praatje laten
zien. Wij zullen dan tevens nagaan in welke ge
vallen het vormen van deze reserve is toegestaan.
Boekhoudbureau Z.L.M.
MEIJERS.