L PEKO-Tarwe DENK AAN DE VERKEERSREGELS J. BALKENENDE 112 EERSTE PAAL VOOR DELTACHEMIE zomergerst ORIGINELE DE KOSTENRESERVE ZEEUWS LANDBOUWBLAD VERZEKERINGSZAKEN (Advertenite) TEDERE dag opnieuw worden honderden verkeers- overtredingen gemaakt, waarvan u in de kranten kunt lezen welke ernstige gevolgen zulks met zich kan brengen. Hoewel er al veel over verkeersveiligheid is ge schreven, blijft het naar ons gevoelen noodzakelijk oi dit aambeeld te blijven slaan. Iedere bestuur der van een motorvoertuig dient zich' meer dan tot nu toe bewust te worden van het feit, dat wanneer hij een verkeersovertreding begaat, hij niet alleen zichzelf, maar juist zijn medemens in gevaar brengt. Het is dit laatste punt, dat naar onze smaak nog te licht wordt opgevat. Hoe dik wijls ziet men op de weg het roekeloze gejakker omja, waarom eigenlijk, dat weten ze zelf niet. Bij onze onderlinge motorvoertuigenverzekering komen dagelijks nieuwe schademeldingen binnen Gelukkig zijn ze niet alle te wijten aan ver keersovertredingen, maar wel genoeg om in deze rubriek enige aandacht te besteden aan enkele be langrijke bepalingen van het Wegenverkeersregle ment. Wij doen dit in de hoop, dat één en ander mag bijdragen tot een vermindering van de verkeers overtredingen, welke voor een deel ook wel onbe wust gemaakt worden. Artikel 23: Uitwijken en inhalen 1. Bestuurders van voertuigen, ruiters en ge leiders van rij- of trekdieren en vee zijn verplicht, behoorlijk uit te wijken bij het tegenkomen en het inhalen van en tijdens het ingehaald worden door andere voertuigen, rij- of trekdieren of vee. 2. Bij het tegenkomen moet worden uitgeweken naar rechts. (Dit is vanzelfsprekend.) 3. Bij het inhalen moet de ingehaald wordende weggebruiker uitwijken naar re hts, de inhalende naar links; de ingehaald wordende weggebruiker mag zijn snelheid niet opvoeren. (Het komt maar al te dikwijls voor, dat een weggebruiker zijn snelheid gaat opvoeren wanneer hij merkt, dat iemand passeren wil. Ernstige ver keersongevallen zijn hierdoor ontstaan.) 4. Het is de ingehaalde weggebruiker verboden tijdens het inhalen op de voor het verkeer uit de tegenovergestelde richting bestemde weggedeelte te komen. a. vóór of op een kruising of splitsing van wegen, b. indien daardoor gevaar of belemmering ontstaat voor tegemoetkomend verkeer. (Hier hebben we 2 punten waartegen enorm veel gezondigd wordt. Niet passeren op een kruising of splitsing van wegen En da:, moet men juist zo'n haast hebben. Bovendien komt er een tegenligger aan. Men wil het soms als sport beschouwen dan net nog te passeren, waarbij, zo nodig, dan maar even „gesneden" moet worden. De hoogste boete is voor deze wegpiraten niet hoog genoeg.) Artikel 24: Voorbijgaan van trams Op rijbanen, waarin tramrails liggen, is het bestuurders van voertuigen enz. verboden, rijdende en stilstaande trams links in te halen. D.it verbod geldt niet voor bestuurders van motorrijtuigen, indien de breedte van de rijbaan rechts van de tram niet voldoende is voor het in halen. Bestuurders mogen bij een halte een stilstaande tram aan de zijde, waar de reizigers in- en uit stappen, niet voorbijrijden, tenzij hierdoor geen ge vaar voor de reizigers ontstaat. Artikel 26: Uitritten Het is de bestuurders van voertuigen, ruiters en geleiders van rij- en trekdieren en vee verboden van een uitrit een weg op te rijden of te gaan, in dien daardoor het verkeer op die weg gehinderd wordt. (Een bekend artikel, waar toch uit macht der gewoonte menigmaal tegen gezondigd wordt). Artikel 27: Voorrang bij wegkruisingen 1. Bestuurders van voertuigen enz., die langs een weg een kruising of splitsing van die weg en één of meer andere wegen naderen, zijn verplicht de doorgang voor zich langs vrij te laten, indien uit een andere richting gelijktijdig of nagenoeg gelijk tijdig met hen andere voertuigen, ruiters en rij- of trekdieren die kruising of splitsing naderen en daar .voorrang hebben. 2. Ten aanzien van de in de ee. 'a volzin van liet vorige lid bedoelde voorrang geldt: a. bij kruisingen en splitsingen van een voorrangs- weg en een andere weg, heeft het verkeer op de voorrangsweg voorrang (let steeds op de voor rangsborden); b. bij kruisingen en splitsingen van een verharde weg en een onverharde weg heeft het verkeer op de verharde weg voorrang; c. bij kruisingen of splitsingen van een niet tot een verharde weg behorend rijwielpad of ruiter pad en een verharde weg heeft het verkeer op de verharde weg voorrang; d. onverminderd het bepaalde onder a, b en c heb ben bij kruisingen en splitsingen van wegen bestuurders van motorrijwielen voorrang boven andere weggebruikers, echter met dien verstande, dat zij, indien zij het zich langs de door hem ge volgde weg voortbewegende -erkeer wensen te kruisen, het verkeer, dat die weg blijft volgen laten voorgaan; e. overigens heeft het verkeer van rechts voorrang; f. in afwijking van lid e. hebben politie, brand weer, begrafenisstoeten, militaire colonnes en trams alweer voorrangs boven het overige ver keer. De genoemde categorieën hebben in de volgorde, waarin ze zijn opgesomd, voorrang boven elk ander. Noot: Het aantal overtredingen op grond van boven staand artikel 27, vormt zeer zeker het leeuwen aandeel. Wat zouden er een aantal schadegevallen minder binnenkomen, als de bepalingen van dit artikel stipt werden nageleefd. EEN GREEP Sle. ts een paar punten uit het lijvige Wegen verkeersreglement hebben we de revue laten pas seren. Zeg niet, dat het gesneden .:oek voor u is, want de dagelijks binnenkomende post leert ons wel anders. Niet genoeg kan erop gehamerd worden, de verkeersvoorschriften in acht te nemen. Het voorkomt niet alleen een massa onnodige materiële schade, doch vooral veel menselijk leed. In een volgend artikel hopen we nog enkele be langrijke bepalingen te behandelen. DE L. Op donderdag 6 februari j.l. sloeg de burge meester van Vlaardingen mr. J. Heusdens de eerste paal voor de fabriek „Deltaohemie", in aanwezig heid van vele voormannen van de Nederlandse meststoffenindustrie en -groothandel. De fabriek van „Deltachemie", een vennootschap onder firma, zal zich bezig houden met de fabricage van samen gestelde meststoffen, insecticiden en andere chemi sche produkten voor de landbouw. De vennoot schap is gesticht door de Nationale Coöperatieve Aan- en Verkoopvereniging voor de landbouw „Cen traal Bureau" G.A. te Rotterdam en de Eerste Nederlandse Coöperatieve Kunstrr.estfabriek (E. N. C. K.) te Vlaardingen. Als president-commissaris van de vennootschap treedt op de heer H. D. Lou- wes; directeuren zijn de heren ir. W. A. den Bak ker en mr. A. C. F. Hendrikse. Voorlopig gaat „Deltachemie" zich voornamelijk bezighouden met de produktie van samengestelde meststoffen, waarvan een belangrijk deel bestemd aal zijn voor export. De laatste jaren is namelijk gebleken, dat het gebruik van deze meststoffen, zowel in ons land als in het buitenland, regelmatig toeneemt. Enerzijds is dit een gevolg van het tekort aan arbeidskrachten en de voortschrijdende mecha nisatie, terwijl er anderzijds ook bepaalde land bouwkundige voordelen aan verbonden zijn. De voorziening van de binnenlandse afnemers zal langs de gebruikelijk kanalen, via handel en coöpe ratie geschieden. De samengestelde of complexe meststoffen zul len worden vervaardigd volgens het principe van „direct-processing", dit wil zeggen dat de eindpro- dukten worden opgebouwd, uitgaande van stikstof, fosforzuur en kali in hun primaire stadia. Zoals elke chemische industrie wordt ook de fabriek van „Deltaohemie" in hoge mate kapitaalintensief. Deze fabriek wordt gevestigd op een terrein naast de fabriek van de E. N. C. K. Verwacht wordt dat met de bouw ruim anderhalf jaar zal zijn gemoeid. (Advertentie.) C.B.-rassen zijn oogstzekere rassen de nieuwe brouwgerst met internationale vermaardheid. Origineel zaad en 1e nabouw uit voorraad leverbaar. CENTRAAL BUREAU rflf'roo» 111)40 fOST»US II?, »0Tthw« ZAADHANDEL Telefoon 01102-209 BIEZELINGE BELASTINGPRAATJE NAAR aanleiding van hetgeen hierover door de Voorzitter der Z.L.M. op de laatste algemene vergadering is opgemerkt, bereikten ons enkele vragen, die voor ons het bewijs waren dat de be tekenis dezer kostenreserve niet volledig is be grepen. Met een voorbeeld willen wij in dit belasting praatje de betekenis nader toelichten. Jan Precies koopt een boerderij met gebouwen. Alles zit goed in de verf en ziet er netjes uit. Jan overlegt dat het wel 5 jaar duren zal eer zijn be drijfsgebouwen zullen moeten worden geschilderd. Dan zal dit echter een uitgave vragen van f 2.500, Hij besluit nu van de mogelijkheid gebruik te maken om een kostenreserve te vormen, d.w.z. elk jaar brengt hij een bedrag van f 500,ten laste van zijn winst. Na 5 jaar laat hij zijn bedrijfsgebouwen opnieuw verven en betaalt daarvoor f 2.500, Zijn inkomen over de jaren 1957-, 1958, 1959, 1960 en 1961 en 1962 voor de aftrek der toevoeging aan de kostenreserve bedroeg: 1957 f 10.000,— 1960 f 20.000,— 1958 12.000,— 1961 12.000,— 1959 8.000,— 1962 18.000,— Elk der inkomens daalt nu met f 500, Wij zullen nu nagaan hoe één en ander t.a.v. Jans inkomen verloopt als hij gehuwd is en geen kinderaftrek geniet. De volgende tabel kan daartoe dienen: Inkomen Inkomen v. aftrek Te bet. n. aftrek Jaar kosten Ink. Bel. kosten reserve reserve 1957 10.000,— 1.603 9.500 8 12.000,— 2.215 11.500 9 8.000,— 1.080 7.500 1960 20.000,— 5.376 19.500 1 12.000,— 2.215 11.500 2 18.000,— 4.518 17.500 Door Inkomen Te bet. reserve zonder Te bet. belast. besp. k. reserve Ink.Bel. vorming 1.473 130 10.000 1.603 2.0-25 190 12.000 2.215 969 111 8.000 1.080 5.158 218 20.000 5.376 2.025 190 12.000 2.215 4.259 259 15.500 3.468 15.909 1.098 15.957 Het is dus stellig niet zonder betekenis om deze reserve te vormen en mogelijk zijn er reeds onder onze lezers, die een besparing van f 1.098,in ver houding met de kosten van het verven ad f 2.500, niet onbetekenend noemen. Wij zijn evenwel nog niet klaar met onze ver gelijking. Om bovenstaande tabel niet te ingewikkeld te maken, gaven wij eerst deze opstelling. De onvol ledigheid en onjuistheid zit in het jaar 1962. Als Jan Precies de kostenreserve niet vormt, is nl. de post „schilderen bedrijfsgebouwen f 2.500,—" in 1962 in zijn geheel aftrekbaar en wordt zijn inkomen dus f 18.000,f2.500,f 15.500, Hoe het resultaat dan wordt, geven de laatste ko lommen van de bovengenoemde staat aan (achter de dubbele verticale lijn). Uit deze tabel blijkt dus dat Jan moet betalen aan Inkomstenbelasting: a. zonder kostenreserve b. met kostenreserve f 15.957,- 15.909,- Besparing door reservering f 48, theoretisch nog te verhogen met de rentewinst door latere betaling in geval b. De inkomens in deze tabel zijn opgesteld zonder op de resultaten te letten en er zijn zeer wel ge vallen op te stellen waarbij het voordeel groter is, maar ook waarin het kleiner is of zelfs verlies geeft. Dit willen we U in ons volgend praatje laten zien. Wij zullen dan tevens nagaan in welke ge vallen het vormen van deze reserve is toegestaan. Boekhoudbureau Z.L.M. MEIJERS.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1958 | | pagina 8