BENELUX EEN FEIT Zitdagen Boekhoud- bureau ALGEMENE KINDERBIJSLAGVERZEKERING s. vorzicfit No. 2414. Frankering bij abonnement: Terneuzen ZATERDAG 8 FEBRUARI 1958 46e Jaargang ZEEUWS LANDBOUWBLAD waarin opgenomen DE BOERENJEUGD Officieel Orgaan van de ZEEUWSE LANDBOUW MAATSCHAPPIJ de LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHA* ZEELAND T"\EZE week werd in de Ridderzaal U te Den Haag het verdrag tot in stelling van de Economische Unie tussen België, Luxemburg en Neder land plechtig ondertekend door de Minister-Presidenten en de Minis ters van Buitenlandse Zaken van de drie landen. BENELUX- JN de wandeling wordt dit samen gaan ai jaren lang betiteld als de „Benelux" en ook in het buitenland is deze term grif overgenomen. Met deze ondertekening heeft het Ver drag nog geen rechtskracht. Eerst zullen de parlementen van de drie deelnemende landen hun goedkeu ring nog moeten geven, waarna het dan in werking kan treden. Er is geen enkele reden, waarom deze goedkeuring in één van de volksver tegenwoordigingen geweigerd zou worden, zodat in de loop van dit jaar de Benelux werkelijkheid kan worden. Daarmede wordt dan een periode van ruim dertien jaar afge sloten. Want het waren de regerin gen van onze drie landen, die in Londen in september 1944 't eerste verdrag af sloten, dat eerst tot een douane-unie moest lei den om dan uit te groei en tot 'n volledige eco nomische Unie. Voor de gewone burger heeft het er wel eens op gele ken, dat de vorderingen om tot deze Unie te geraken maar langzaam waren. Maar men vergete dan niet, dat tal van verwachte, maar meer nog van onverwachte moeilijkheden moesten worden opgelost. De groot ste was wel, dat Nederland veel be- rooider uit de oorlog kwam dan België en Luxemburg. Deze landen werden immers veel eerder bevrijd en konden daardoor direct met be hulp van de grote bondgenoten aan hun herstel en wederopbouw begin nen. Daarna heeft het verschil in lonen en prijzen, de internationale spanningen ten tijde van het con flict om Korea, de moeilijkheden op landbouwgebied, het verschil in hoogte van accijnzen en verbruiks belastingen de verdere eenwording belemmerd en vertraagd. Toch is men stap voor stap verder gegaan, omdat men heel duidelijk inzag, dat economische samenwer king der drie kleine landen gebo den was, daar zij elk afzonderlijk in onderhandelingen met de groteren economisch bijzonder kwetsbaar v/aren, terwijl zij, wanneer zij geza menlijk zouden optreden, een flink gewicht in de schaal konden wer pen. NOG is de Economische Unie niet volledig. Er blijven nog verschil lende vraagstukken op te lossen, waarbij wij in de eerste plaats maar willen wijzen op de landbouwsector. Maar in de komende jaren zal ook hieraan gestadig worden voortge- werkt. En men vergete niet, dat het naar elkaar toe groeien niet te stui ten valt. Een sterk bewijs hiervoor is te vinden in de cijfers van het wederzijdse handelsverkeer, die se dert de oorlog enorm gestegen zijn. Een weg terug is er niet en die zou ook niemand meer willen. Boven dien is wel gebleken, dat juist door de geleidelijke aanpassing in geen enkele bedrijfstak in een van de drie landen ernstige moeilijkheden zijn ontstaan. Het was dit, waar men in de eerste jaren wel bevreesd voor was. De plechtigheid in de Ridderzaal heeft de drie kleine landen thans voor vijftig jaar aan elkaar verbon den. Wij verheugen ons hierover en hopen, dat het de bevol king ten zegen zal zijn. OOSTBURG: Woensdag 12 fe bruari in café „De Windt". ZIERIKZEE: Donderdag 13 fe bruari in hotel „Huis van Nassau". MIDDELBURG: Donderdag 13 februari in café „De Een dracht". KORTGENE: Donderdag 13 fe bruari in hotel „De Koren beurs". VASTE VERBINDING ZEEUWS-VLAANDEREN. TNE Minister van Verkeer en Wa- terstaat heeft thans een onder zoek naar de mogelijkheid van een vaste oeververbinding voor Zeeuws- Vlaanderen toegezegd. Hiermede is onzes inziens een belangrijke bar rière doorbroken. Enige jaren ge leden wilde men zelfs van een on derzoek niets weten. Wij schreven indertijd, dat wij een dergelijk standpunt betreurden. Met voldoe ning contstateren wij thans deze ommezwaai. Juist in verband met Benelux en Westeuropese eenwor ding, worwdt he hoog tijd de ontwik keling van Zuid West-Nederland te gaan bevorderen. Wij menen, dat deze beslissing van Minister Algera mede is geno men, door de aanhoudende druk, uitgeoefend door provinciaal Be stuur en door de Kamer van Koop handel voor Zeeuwsch-Vlaanderen, waarvoor dan alle hulde. PRIJZEN PRODUKTEN. TNE besprekingen met Minister Vondeling over de prijzen van o.a. tarwe en suikerbieten zullen eerstdaags beginnen. De voorcalcu laties van het L.E.I. wijzen op een verhogende tendenz. Het is de nieu we Minister niet euvel te duiden, dat de vaststelling van deze prijzen, waarop de boer zijn bouwplan moet laten steunen, veel te laat komt. Wij kunnen slechts de wens uitspreken, dat de nieuwe bewindsman ten aan zien van dit punt voortvarender zal zijn dan zijn voorganger. Goed onderhoud van de machines verlengt de levensduur. Met betrekkelijk^ weinig moeite, kan er veel bespaard worden. Op pagina 92 valt meer te lezen over het onderhoud van machines. De Koninklijke Nederlandse Middenstandsbond en het Koninklijk Nederlands Landbouw-Comité schreven een brief aan de leden der Tweede Kamer der Staten-Generaal. DOOR de regering is bij de Tweede Kamer een wetsontwerp inge diend, waarin wordt voorgesteld, de kinderbijslagregeling voor loontrek- kendien te handhaven voorzover het de kinderbijslag voor het eerste en tweede kind betreft. Daarnaast stelt de regering voor om voor het gehele volk, dus ook ten behoeve van de zelfstandigen, een kinderbijslagvoor ziening in te voeren van het derde kind af. Iedereen van 15 tot 65 jaar zal voor deze volksverzekering een premie moeten betalen van 2,2 van zijn inkomen, maar over ten hoogste 6.900,en te innen door de belas tingdienst. De premie voor de kinder bijslagverzekering voor loontrekken- den te weten voor het eerste en twee. de kind zal bij de nieuwe opzet 3,3 van het loon bedragen. De werkgever dient deze premie te voldoen aan de bedrijfsvereniging waarbij hij is aan gesloten. Voorzover het jaarloon meer dan. ƒ6.900,bedraagt wordt over het meerdere geen premie berekend. De uitvoering van de kinderbijslag- voorziening d.w.z. het vaststellen van de aanspraken en het verrichten van de uitkeringen wordt opgedragen aan de Sociale Verzekerings Bank in sa menwerking met de Raden van Ar beid. Voor deze .werkzaamheden zul len de bedrijfsverenigingen dus wor den ontheven. De regering erkent, dat niet alle zelfstandigen in de gelegenheid zullen zijn aan de premiebetaling van 2,2 van het inkomen mee te doen. Van daar, dat in het wetsontwerp wordt voorgesteld de verschuldigde premie niet te innen in die gevallen, waarin het inkomen van een gehuwde min der bedraagt dan ƒ2.100,per jaar en van een ongehuwde 1.500,per jaar. Ten behoeve van deze categorie zal het Rijk de premie voor haar re kening nemen. Bij hogere inkomens dan dc genoemde bedragen zal een geleidelijk toenemend deel van de pre mie worden ingevorderd. Bedraagt het inkomen ƒ3.100,(voor gehuw den) en 2.500,(voor ongehuwden) dan moet de volle premie worden be taald. NAAR aanleiding van dit wetsont werp hebben de Koninklijke Ne derlandse Middenstandsbond en het Koninklijk Nederlands Landbouw- comité een brief gericht aan de Leden der Tweede Kamer der Staten-Gene raal. In deze gezamenlijke brief delen zij mede dat zij met belangstelling kennis hebben genomen van het wets ontwerp, in het bijzonder omdat het een regeling bevat, die de zelfstandi gen onder een kinderbijslagvoorzie ning brengt. Een regeling overigens, waarvan de inhoud naar hun mening niet door het begrip verzekering wordt gedekt. Bij het beraad in eigen kring over dit wetsontwerp hebben de beide or ganisaties weinig instemming met de inhoud daarvan ontmoet. Zij zijn van oordeel dat de voorgestelde voorzie ning niet in het rechtsbewustzijn van Bde zelfstandigen leeft. Een en ander past volledig in de door hen steeds aanvaarde gedachtengang, dat de zelf standigen in het algemeen dienen op te komen voor de risico's, die hun po sitie in de maatschappij met zich medebrengt. Dit geldt dus evenzeer voor de vorming van een gezin. Een herverdeling van het inkomen ten behoeve van alle gezinnen van zelfstandigen met drie of meer kin deren past niet in deze gedachtengang en moet dan ook als onaanvaardbaar van de hand worden gewezen. Uiteraard zal het inkomen van de zelfstandigen in het algemeen toe reikend moeten zijn om zelf risico's te kunnen dekken, die door bepaalde omstandigheden kunnen optreden. Vandaar, dat onze organisaties van oordeel zijn, dat een fiscale tegemoet- Zie verder pag. 96.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1958 | | pagina 1