8
4
4
i
Kerstmis
n
n
1
li
i
4
8
4
4
V
I
X
X
g
1
I
X
t
t
No. 2408. Frankering hij abonnement: Terneuzen DINSDAG 24 DECEMBER 1957
45e Jaargang:
ZEEUWS LAHDBOUWBLAD
f
1
K
waarin opgenomen
DE BOERENJEUGD
Officieel Orgaan van de
ZEEUWSE LANDBOUW MAATSCHAPPIJ
de LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP
ZEELAND
A LWEER de Kerstdagen in het vooruit-
zicht. Wat gaat het snél, tegenwoordig,
vindt U ook niet?
Nu we de voorbereidingen aan alle kan
ten gezien hebben: de Kerstétalages, de
Kerstadvertenties, de Kerstprogrammas,
de Kerstnummers van dag- en weekbladen
(ook van het Zeeuws Landbouwblad!), dan
bekruipt je het gevoel van„Zouden we het
dit keer maar rustig voorbij laten gaan?"
„Wat geeft het eigenlijk?" Iedereen maakt
zich meester van het Kerstverhaal ten
eigen bate.
Maar zo mogen wij niet redene
ren, want al doen wij mensen dom
me dingen met het Kerstgebeuren,
daarom verliest het zijn waarde
toch niet. En die waarde kan er
voor U ock in liggen, die misschien
op een van deze dagen een ogenblik
het Zeeuws Landbouwblad ter hand
neemt en zo in een verloren ogen
blik een blik slaat in dit artikel.
Mag ik eens wat met U praten, zo
maar van mens tot mens?
Wij voelen ons als agrariërs te
genwoordig wat in de hoek geduwd.
Bovendien is het afgelopen jaar
lang niet voor iedereen een roos
kleurig jaar geweest, al zullen we
zeker niet ontkennen, dat er onder
ons zijn, die geen klagen hebben.
Laten wij alsjeblieft eerlijk zijn
"JV/T AAR toch zoals een paar jaar
XTX geleden gaat het niet meer. Bo
vendien doen de investeringen hier
en daar wat meer pijn dan andere
jaren.
Een mens heeft dan ook wel eens
de neiging om wat meer leeuwen en
beren op de weg zien, dan er in
werkelijkheid zijn. Wat heeft dat
met Kerstmis te maken, zult U
misschien vragen. Wel, ik zou wil
len zeggen„Meer dan U denkt
Immers met de Kerstdagen en de
Jaarwisseling overzien we de din
gen van ons dagelijks leven en we
laten onze gedachten wat gaan.
Daarbij horen we dat oude Kerst
verhaal van het kindje in de kribbe,
dat „geboren werd op aard".
Wat doet U daar eigenlijk mee? U gelooft
daar toch wel wat van? En zo ja, speelt het
oen wezenlijke rol in Uw leven van alledag?
Mag ik dit verhaal eens even uit de Kerst
sfeer weghalen en zo maar midden tussen
ons zetten?
"P N dan kijk ik naar Moeder Maria. U
kent allemaal het verhaal van de engel
Gabriël, die met een vreemde boodschap tot
haar komt n.l. de mededeling dat zij bege
nadigd is door God en dat zij de moeder
zal zijn van Hem, die „Zoon Gods zal wor
den genaamd".
Heel nuchter vraagt Maria: „Hoe zal dat
wezen, want ik ben nog niet getrouwd". De
engel vertelt haar dan van de Heilige
Geest
In volle ernst: dit verhaal heeft al heel
wat moeilijkheden opgeleverd. Tal van
mensen hebben het geloof afgewezen, op
grond van dit verhaal.
En laten we nuchter zijn: als zoiets
Uw dochter of zuster overkwam, wat zoudt
U dan zeggen? Trouwens: de Bijbel laat
ons niet in het onzekere over de reacties
van de omgeving. In het Mattheus-evan-
gelie staat dat Jozef van plan was, haar
in alle eer en deugd te verlaten. Het Lukas-
evangelie, vertelt, dat Maria „met spoed"
haar dorp verliet. Niet om het een of an
der, maar dit is toch allemaal wel duide
lijk.
De vraag is: „Moet dat nu zo? Want dit
hoort ook bij het verhaal van Kerstmis.
Kon dat niet op een andere manier vertelt
worden?
Mag ik proberen, al pratend met U, die dit
leest, hier iets over te zeggen? In de eerste
plaats is de Bijbel geen natuuurkunde boek
oi een geschiedenisboek. Het is een boek
van het geloof. Daarom heeft elk verhaal
een diepe zin juist voor dat moeilijke ter
rein in ons leven, waar deze dingen een rol
spelen.
EN nu ga ik een heel eind terug. In een
kinderbijbel vond ik het motief voor
wat ik U nu wil schrijven. En dat is dus het
tweede, wat U hierbij moet weten. Heel in
het begin van de Bijbel staat, dat God een
verbond met de mensen wilde maken. Daar
bij moet U niet denken, aan zo'n geval als
we in onze jaartallenboekjes vonden, weet
U nog wel? Een of- en defensief verbond,
of zo iets.
Neen, als de Bijbel over Verbond spreekt,
wordt er wat anders bedoeld. Daar zit het
woord „verbinden" in.
Misschien kan ik U de zaak het best dui
delijk maken met een beeld. Er zijn tegen
woordig jongens, die een eigen kamertje
hebben en die daar ook naar de de radio
willen luisteren. Dan leggen ze een verbin
dingsdraadje aan van de huiskamer, waar
de radio speelt, naar hun eigen kamer, op
dat zij ook daar de muziek uit de kamer
kunnen horen.
Dat bedoelt de Bijbel met Verbond: dat
God een verbinding heeft gemaakt, voor
mijn part mag U zeggen: een draadje aan
gelegd, opdat wij op aarde de muziek uit
de hemel zouden kunnen horen.
En eerst heeft Noach het gehoord, toen
Abraham en na hen nog velen. Maar het
is ons mensen precies gegaan met deze
hemelse muziek als in de moderne tijd met
de radio. De mensen luisterden op het laatst
niet meer.
Toen dacht God: „Als ik zelf eens naar
ze toeging!" Maar neen, misschien zouden
de mensen dan schrikken en bang
worden. Daarom is God een andere
weg gegaan.
Hij zond iemand, die er precies
uit zag als de mensen en die ook zo
leefde, maar die Gods was.
Weet U en d&arom staat dat
vreemde verhaal over Maria in de
Bijbel.
Want als wij mensen God ont
moeten, dan zullen wij verstaan
wat God met ons wil. Immers Hij,
het kind in de kribbe, maakt ons
duidelijk, wie God is en wat Hij wil.
TVTOG eens: Wat doen wij met dit
Kerstgebeuren Hij ziet er uit
als wij en Hij leeft als wij, maar Hij
is God. Met zoveel woorden be
doelt de Bijbel ons in dit Kerst
gebeuren duidelijk te maken, dat
God ons ontmoet op het vlak van
ons eigen gewone bestaan van alle
dag.
God is naar ons toegekomen
enals wij op de een of andere
manier moeilijkheden ondervinden,
dan kent Hij ze uit eigen ervaring.
Het verhaal van Kerstmis maakt
ons duidelijk, dat God mèt ons is,
daar waar wij onze dagelijkse zor
gen beleven.
En hoe groot zijn ze niet Mag ik
U twee voorbeelden noemen
Als daar mensen zijn, over wier
ouders eenmaal is geroddeld en die
nog altijd moeite hebben, met deze
dingen, dan kunnen we niet tegen
God zeggen: „Ach, daar begrijpt U
niets van, want U bent God in de
hemel en wat weet U van ons aards gedoe
af!"
En het andereAls God mens wordt
heeft Hij met menselijke verhoudingen te
maken. Wat moet het Christus pijn gedaan
hebben, als Hij tegenover de Farizeeën
stond, die in de „verzuiling" van het Joden
dom een keihard oordeel over Hem had
den, niet begrijpende dat zij geoordeeld
werden. Hij heeft ze niet kunnen bereiken.
En als wij mensen de nood dragen van
zoveel opsplitsing tussen mensen onderling,
dikwijls zogenaamd terwille van het prin
cipe of het geloof, dan mogen wij ook met
die nood tot God gaan.
En als wij in deze dagen ons leven en ons
bestaan van dit jaar door onze vingers
laten glijden en wij laten onze gedachten
erover gaan, dan mogen en kunnen wij ge
loven, dat Hij naast ons staat, die alle din-
gen weet.
Het Kerstverhaal vertelt ons, dat wij
niet tegen Hem mogen zeggen „Och Heer,
U begrijpt dat toch niet, want U bent zo
hoog en zo ver!" Neen, dat niet, Hij is een
van ons geworden, geboren op deze aarde,
die wij bewonen en bewerken, m&ar Hij is
God, dat wil zeggen, Hij heeft de macht,
ons te troosten en te helpen.
Hij, die miljoenen eens zaligen zal,
Werd geboren in Bethlehem's stal.
Goes.
H. M. STRATING.
f*
TafirJZ*