8 4 4 i Kerstmis n n 1 li i 4 8 4 4 V I X X g 1 I X t t No. 2408. Frankering hij abonnement: Terneuzen DINSDAG 24 DECEMBER 1957 45e Jaargang: ZEEUWS LAHDBOUWBLAD f 1 K waarin opgenomen DE BOERENJEUGD Officieel Orgaan van de ZEEUWSE LANDBOUW MAATSCHAPPIJ de LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP ZEELAND A LWEER de Kerstdagen in het vooruit- zicht. Wat gaat het snél, tegenwoordig, vindt U ook niet? Nu we de voorbereidingen aan alle kan ten gezien hebben: de Kerstétalages, de Kerstadvertenties, de Kerstprogrammas, de Kerstnummers van dag- en weekbladen (ook van het Zeeuws Landbouwblad!), dan bekruipt je het gevoel van„Zouden we het dit keer maar rustig voorbij laten gaan?" „Wat geeft het eigenlijk?" Iedereen maakt zich meester van het Kerstverhaal ten eigen bate. Maar zo mogen wij niet redene ren, want al doen wij mensen dom me dingen met het Kerstgebeuren, daarom verliest het zijn waarde toch niet. En die waarde kan er voor U ock in liggen, die misschien op een van deze dagen een ogenblik het Zeeuws Landbouwblad ter hand neemt en zo in een verloren ogen blik een blik slaat in dit artikel. Mag ik eens wat met U praten, zo maar van mens tot mens? Wij voelen ons als agrariërs te genwoordig wat in de hoek geduwd. Bovendien is het afgelopen jaar lang niet voor iedereen een roos kleurig jaar geweest, al zullen we zeker niet ontkennen, dat er onder ons zijn, die geen klagen hebben. Laten wij alsjeblieft eerlijk zijn "JV/T AAR toch zoals een paar jaar XTX geleden gaat het niet meer. Bo vendien doen de investeringen hier en daar wat meer pijn dan andere jaren. Een mens heeft dan ook wel eens de neiging om wat meer leeuwen en beren op de weg zien, dan er in werkelijkheid zijn. Wat heeft dat met Kerstmis te maken, zult U misschien vragen. Wel, ik zou wil len zeggen„Meer dan U denkt Immers met de Kerstdagen en de Jaarwisseling overzien we de din gen van ons dagelijks leven en we laten onze gedachten wat gaan. Daarbij horen we dat oude Kerst verhaal van het kindje in de kribbe, dat „geboren werd op aard". Wat doet U daar eigenlijk mee? U gelooft daar toch wel wat van? En zo ja, speelt het oen wezenlijke rol in Uw leven van alledag? Mag ik dit verhaal eens even uit de Kerst sfeer weghalen en zo maar midden tussen ons zetten? "P N dan kijk ik naar Moeder Maria. U kent allemaal het verhaal van de engel Gabriël, die met een vreemde boodschap tot haar komt n.l. de mededeling dat zij bege nadigd is door God en dat zij de moeder zal zijn van Hem, die „Zoon Gods zal wor den genaamd". Heel nuchter vraagt Maria: „Hoe zal dat wezen, want ik ben nog niet getrouwd". De engel vertelt haar dan van de Heilige Geest In volle ernst: dit verhaal heeft al heel wat moeilijkheden opgeleverd. Tal van mensen hebben het geloof afgewezen, op grond van dit verhaal. En laten we nuchter zijn: als zoiets Uw dochter of zuster overkwam, wat zoudt U dan zeggen? Trouwens: de Bijbel laat ons niet in het onzekere over de reacties van de omgeving. In het Mattheus-evan- gelie staat dat Jozef van plan was, haar in alle eer en deugd te verlaten. Het Lukas- evangelie, vertelt, dat Maria „met spoed" haar dorp verliet. Niet om het een of an der, maar dit is toch allemaal wel duide lijk. De vraag is: „Moet dat nu zo? Want dit hoort ook bij het verhaal van Kerstmis. Kon dat niet op een andere manier vertelt worden? Mag ik proberen, al pratend met U, die dit leest, hier iets over te zeggen? In de eerste plaats is de Bijbel geen natuuurkunde boek oi een geschiedenisboek. Het is een boek van het geloof. Daarom heeft elk verhaal een diepe zin juist voor dat moeilijke ter rein in ons leven, waar deze dingen een rol spelen. EN nu ga ik een heel eind terug. In een kinderbijbel vond ik het motief voor wat ik U nu wil schrijven. En dat is dus het tweede, wat U hierbij moet weten. Heel in het begin van de Bijbel staat, dat God een verbond met de mensen wilde maken. Daar bij moet U niet denken, aan zo'n geval als we in onze jaartallenboekjes vonden, weet U nog wel? Een of- en defensief verbond, of zo iets. Neen, als de Bijbel over Verbond spreekt, wordt er wat anders bedoeld. Daar zit het woord „verbinden" in. Misschien kan ik U de zaak het best dui delijk maken met een beeld. Er zijn tegen woordig jongens, die een eigen kamertje hebben en die daar ook naar de de radio willen luisteren. Dan leggen ze een verbin dingsdraadje aan van de huiskamer, waar de radio speelt, naar hun eigen kamer, op dat zij ook daar de muziek uit de kamer kunnen horen. Dat bedoelt de Bijbel met Verbond: dat God een verbinding heeft gemaakt, voor mijn part mag U zeggen: een draadje aan gelegd, opdat wij op aarde de muziek uit de hemel zouden kunnen horen. En eerst heeft Noach het gehoord, toen Abraham en na hen nog velen. Maar het is ons mensen precies gegaan met deze hemelse muziek als in de moderne tijd met de radio. De mensen luisterden op het laatst niet meer. Toen dacht God: „Als ik zelf eens naar ze toeging!" Maar neen, misschien zouden de mensen dan schrikken en bang worden. Daarom is God een andere weg gegaan. Hij zond iemand, die er precies uit zag als de mensen en die ook zo leefde, maar die Gods was. Weet U en d&arom staat dat vreemde verhaal over Maria in de Bijbel. Want als wij mensen God ont moeten, dan zullen wij verstaan wat God met ons wil. Immers Hij, het kind in de kribbe, maakt ons duidelijk, wie God is en wat Hij wil. TVTOG eens: Wat doen wij met dit Kerstgebeuren Hij ziet er uit als wij en Hij leeft als wij, maar Hij is God. Met zoveel woorden be doelt de Bijbel ons in dit Kerst gebeuren duidelijk te maken, dat God ons ontmoet op het vlak van ons eigen gewone bestaan van alle dag. God is naar ons toegekomen enals wij op de een of andere manier moeilijkheden ondervinden, dan kent Hij ze uit eigen ervaring. Het verhaal van Kerstmis maakt ons duidelijk, dat God mèt ons is, daar waar wij onze dagelijkse zor gen beleven. En hoe groot zijn ze niet Mag ik U twee voorbeelden noemen Als daar mensen zijn, over wier ouders eenmaal is geroddeld en die nog altijd moeite hebben, met deze dingen, dan kunnen we niet tegen God zeggen: „Ach, daar begrijpt U niets van, want U bent God in de hemel en wat weet U van ons aards gedoe af!" En het andereAls God mens wordt heeft Hij met menselijke verhoudingen te maken. Wat moet het Christus pijn gedaan hebben, als Hij tegenover de Farizeeën stond, die in de „verzuiling" van het Joden dom een keihard oordeel over Hem had den, niet begrijpende dat zij geoordeeld werden. Hij heeft ze niet kunnen bereiken. En als wij mensen de nood dragen van zoveel opsplitsing tussen mensen onderling, dikwijls zogenaamd terwille van het prin cipe of het geloof, dan mogen wij ook met die nood tot God gaan. En als wij in deze dagen ons leven en ons bestaan van dit jaar door onze vingers laten glijden en wij laten onze gedachten erover gaan, dan mogen en kunnen wij ge loven, dat Hij naast ons staat, die alle din- gen weet. Het Kerstverhaal vertelt ons, dat wij niet tegen Hem mogen zeggen „Och Heer, U begrijpt dat toch niet, want U bent zo hoog en zo ver!" Neen, dat niet, Hij is een van ons geworden, geboren op deze aarde, die wij bewonen en bewerken, m&ar Hij is God, dat wil zeggen, Hij heeft de macht, ons te troosten en te helpen. Hij, die miljoenen eens zaligen zal, Werd geboren in Bethlehem's stal. Goes. H. M. STRATING. f* TafirJZ*

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1957 | | pagina 1