nieuwe t^cicktwet Zitdagen- Boekhoud- bureau No. 2389 Frankering bij abonnement: Terneuzen ZATERDAG 10 AUGUSTUS 1957 45e Jaargang» ZEEUWS LANDBOUWBLAD waarin opgenomen DE BOERENJEUGD T~)E TWEEDE KAMER heeft de nieuwe pachtwet aangenomen en het is te verwachten dat de Eerste Kamer hierin zal volgen. Het Pachtbesluit, produkt van bezettingswetgeving, zal daarmee eindelijk worden vervangen door een op de normale wijze tot stand gekomen wet. Een omvangrijke en degelijke arbeid, in 1947 aan gevangen, vindt in de nieuwe wet zijn bekroning. De inhoud van de pachtwetgeving moet van zeer groot belang geacht worden. Het leven op het platteland wordt er op allerlei wijze in sterke mate door beïnvloed. De mate van zekerheid waarin de pachter over zijn bedrijf of gronden kan beschik ken, de verhoudingen waarin verpachter en pach ter tot elkaar^ staan, de pacht prestatie welke de pachter voor het gepachte moet opbrengen, al deze zaken worden vergaand door de wet geregeld. Toch mag het onder deze omstandigheden wel eens opgemerkt worden, dat een goede persoon lijke verhouding tussen pachter en verpachter al tijd van grote (ideële èn materiële) waarde zal biijven. Zo zullen allerlei regelingen als bijv. het onderhoud van de gebouwen, het aanbrengen van wijzigingen of verbeteringen in het gepachte, het wijzigen van de pachtvoorwaarden enz., doorgaans voor beide partijen op gemakkelijker en gunstiger wijze tot stand zijn te brengen bij wederzijds begrip in onderling overleg dan via Pachtkamer of Grond kamer. Dit alles neemt echter niet weg dat in de prak tijk behoefte blijkt te bestaan aan allerlei rege lingen. En het zal moeilijk ontkend kunnen wor den, dat de nieuwe wet hierbij de rechten en plich ten van pachter en verpachter zeer zorgvuldig tegenover elkaar heeft afgewogen en nauwkeurig vastgesteld. Naast de verdienste van de wet dat vele regelingen verbeterd zijn, zal wellicht als nog groter verdienste gezien moeten worden de gunstige invloed die de wet zal uitoefenen op de gelukkig nog steeds overgrote meerderheid van door partijen zelf getroffen regelingen. Bij de behandeling van de wet door de Tweede Kamer was het opmerkelijk dat er naar verhou ding weinig aandacht werd besteed aan de regeling van de rechtsverhouding tussen pachter en ver pachter, waarover vroeger juist zoveel strijd is ge leverd, maar zoveel te meer aan die regelingen welke het algemeen belang, in het bijzonder het algemeen landbouwbelang zullen moeten beharti gen. We doelen hier op de landbouwkundige toet sing, een meer of minder belangrijk instrument van de agrarische grondpolitiek en op de pacht prijsvorming, een belangrijk vraagstuk in verband met het gehele landbouwprijsbeleid. Achtereenvolgens zullen we deze drie zaken de rechtsverhouding tussen pachter en verpachter, de pachtprijsvorming en de landbouwkundige toet sing kort behandelen. WIJZIGINGEN IN DE RECHTSVERHOUDING PACHTER VERPACHTER. Het uitgangspunt bij de regeling van deze ver houding. is hetzelfde gebleven: de grondschaarste, de wanverhouding tussen vraag en aanbod van land, zou de pachter tot een te zwakke partij maken wanneer de wet geen bescherming bood. De wet heeft dan ook de strekking de positie van de pach ter te versterken. De tijd is voorbij dat de pacht wetgeving beschouwd werd als een eenzijdige be voorrechting van de pachter. WI$SENKERKE: Woensdag 14 aug. in hotel „De 1 Kroon". OOüÉTBURG: Woensdag 14 aug. in café „De Windt". TEiIneUZEN: Woensdag 14 aug. in hotel „Des Pays Bas". ZIERIKZEE: Donderdag 15 aug. in hotel „Huis van Nassau". MIDDELBURG: Donderdag 15 aug. in oafé „De Eendracht". Immers de grote vraag naar land is voor een belangrijk deel het gevolg van het gevoerde land bouwbeleid. De versterking van de positie van de pachter in de verhouding pachterverpachter moet in grote lijn dan ook gezien worden als een nood zakelijk uitvloeisel van het gevoerde landbouw beleid. De belangrijkste wijzigingen in de rechtsverhou ding pachterverpachter zijn: 1. De verlenging van de pachtovereenkomst van rechtswege. Het zogenaamde continuatierecht is in wezen nauwelijks gewijzigd; de wijziging betreft feitelijk slechts de praktische uitvoering, maar moet toch als zeer belangrijk beschouwd worden. In tegen stelling tot de huidige regeling waarbij de pachter een verzoek tot verlenging moet indienen, bij ge breke waarvan hij zijn rechten verliest, zal voort aan de verlenging van rechtswege plaats vinden. De automatische verlengingstermijn is 6 jaar. Wil de verpachter (of de pachter) geen verlenging, dan moet hij daarvan binnen een bepaalde termijn kennisgeven aan de andere partij, waarop deze aan de Pachtkamer kan verzoeken de overeen komst te verlengen. Hierbij worden de belangen afgewogen naar vrijwel dezelfde maatstaven als welke thans gelden. Ook van contracten voor kortere termijn kan verlenging gevraagd wor den, echter niet van contracten voor één jaar of korter. 2. Verscherping van de sancties tegen monde linge pachtovereenkomsten. Volgens de huidige regeline moet de pachtover eenkomst schriftelijk worden aangegaan; zolang dit niet is gebeurd, behoeft de pachter de pacht prijs niet te voldoen en kan hij terugvorderen wat hij (onverschuldigd) heeft voldaan. Bovendien is het accepteren van pacht zonder goedgekeurd con tract een economisch deliet. De feiten hebben ech ter uitgewezen, dat dit alles niet voldoende was om tot schriftelijke overeenkomsten te geraken. De nieuwe wet schrijft nu voor, dat indien een overeenkomst niet binnen twee maanden nadat deze is aangegaan, bij de Grondkamer ter goedkeu ring is ingezonden, de overeenkomst voor onbepaal de tijd geldt en niet kan worden opgezegd, terwijl de verpachter geen betaling van de pachtprijs kan vorderen. 3. Pachtovememing. Een geheel nieuwe rechtsfiguur is die van de pachtovememing. De pachter die de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt of door ziekte of invaliditeit niet meer in staat is het gepachte behoorlijk te ex ploiteren, kan straks aan de Pachtkamer verzoe ken zijn echtgenoot of een of meer van zijn bloed of aanverwanten in de rechte lijn, van zijn pleeg kinderen of medepachters in zijn plaats als pachter te stellen. Vanzelfsprekend heeft hierbij de ver pachter ook zekere rechten, terwijl er ook nog enige landbouwkundige toesing moet worden toe gepast. 4. Het doen goedkeuren van ontwerp-overeen- komsten. De Grondkamer behoudt de bevoegdheid binden de wijzigingen aan te brengen in de ter goedkeu ring ingezonden pachtovereenkomsten. Deze be voegdheid kan betekenen dat de pachtovereen komst na wijziging door de Grondkamer er geheel anders kan uitzien dan de overeenkomst zoals ver pachter en pachter die hadden aangegaan. In som mige gevallen zou de overeenkomst zelfs niet tot stand zijn gekomen wanneer men te voren met de door de Grondkamer aan te brengen wijzigingen Officieel Orgaan van de ZEEUWSE LANDBOUW MAATSCHAPPIJ de LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP ZEELAND Hoewel de nieuwe Pachtwet de Eerste Ka mer nog moet passeren, hebben wij gemeend, aan deze voor het platteland van uitermate groot belang zijnde materie, reeds nu de no dige aandacht te moeten besteden. We hebben dr. ir. W. H. Ubbink, consu lent voor Grond- en Pachtzaken, bereid ge vonden in een tweetal artikelen de inhoud van deze wet voor onze leden toe te lichten. RED. op de hoogte was geweest. Om aan dit bezwaar tegemoet te komen heeft de wet de mogelijkheid geopend een ontwerp overeenkomst bij de Grond kamer ter goedkeuring in te zenden. De Grond kamer beoordeelt deze ontwerp overeenkomst op gelijke wijze als een definitieve overeenkomst. Is de ontwerpovereenkomst (eventueel na wijzigin gen) goedgekeurd dan zijn de belanghebbenden er zeker van dat hun definitieve overeenkomst ook wordt goedgekeurd, wanneer deze gelijk is aan de goedgekeurde ontwerp overeenkomst en binnen twee maanden na de goedkeuring van het ontwerp wordt ingezonden. DE PACHTPRIJSVORMING. Een vrije pachtprijsvorming het in volledige vrijheid overeenkomen van een pachtprijs tussen verpachter en pachter zonder dat deze prijs goed gekeurd moet worden bestaat al sinds 1941 niet meer. Zelfs was deze vrijheid reeds sinds 1932 bij de crisispachtwet gedeeltelijk aan banden gelegd. De nieuwe pachtwet heeft echter de ontwikkeling die er op dit terrein gaande was verder gevolgd en als het ware het noodgebouw van een aanvan kelijk als tijdelijk bedoelde en zeer incidenteel ge regelde pachtprijsbeheersing vervangen door een degelijk bouwwerk met een kunstmatige pachtprijs vorming waarbij tot in details is getracht met vele belangen en niet alleen die van pachter en ver pachter rekening te houden. Het systeem dat de overeengekomen pachtprij zen worden getoetst aan een stelsel van normen is nu verder uitgebouwd. Dit stelsel van pacht normen moet strekken tot „bevordering van pacht prijzen welke in een redelijke verhouding staan tot de bed lijfsuitkomsten bij een behoorlijke bedrijfs voering met dien verstande dat bij de vaststelling' van deze normen de redelijke belangen van de ver pachter mede In acht worden genomen." Bij de wet is tevens ingesteld een commissie van advies voor het grond- en pachtprijspeil, die zich voor vele en moeilijke vragen geplaatst zal zien. Naarmate het systeem van pachtnormen langer en met meer effect heeft doorgewerkt en daarmee grotere bekendheid bij de belanghebbenden ver krijgt en naarmate deze pachtnormen verder ge detailleerd worden, zal de pachtprijsvorming in groter mate door dit systeem worden bepaald. De enorme belangen die op het spel staan bij de vast stelling van de pachtnormen zijn het best toe te lichten met een enkel voorbeeld. Wanneer de pachtnormen bijv. zó worden vastge steld dat de hoogsttoelaatbare pachtprijzen gemid deld 10,per ha hoger gesteld zouden kunnen worden, betekent dit een verschil in de jaarlijkse vergoeding voor het gebruik van de produktie- factor grond van 24 miljoen. De betekenis van deze normen voor de waarde van het land blijkt daarbij tegelijk. Dat de betekenis van de pachtnormen zoveel groter is geworden blijkt ook hieruit dat de totstandkoming er van met steeds jmeer moeilijkheden gepaard gaat. De door de wet geformuleerde strekking van de pachtnormen: het bevorderen van pachtprijzen die in een redelijke verhouding staan tot de bedrijfsuitkomsten waarbij ook de redelijke belangen van de verpachter in acht worden genomen, zal het juiste uitgangspunt vormen om tot de meest rechtvaardige pachtnor men te komen. Het is te hopen dat op dit punt de verschillende belangengroepen niet te zeer tegenover elkaar komen te staan. (Slot volgt.X

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1957 | | pagina 1