De RIJTOER van de Kring Schouwen en Duiveland
op vrijdag 5 juli 1957
EXTRA BOTEN TIJDENS DE
LANDBOUWDAGEN.
ZierikzeeKatseveer v.v.
Anna JacobapolderZijpe v.v.
ColijnsplaatZierikzee.
V eereZierikzee
ZEEUWS LANDBOUWBLAD
We hopen U met deze rijtoer een indruk te geven
van hetgeen landbouwers, landarbeiders, aanne
mersfirma's, bouwvakarbeiders, rijks- en provin
ciale waterstaat hebben gepresteerd om na de
ramp van 1953 het eiland weer te herstellen en
alles weer op gang te krijgen, benevens de stand
van de gewassen, die nogal uiteen loopt door- de
nog niet herstelde structuur van de grond.
Der traditie getrouw is in de drie Landbouw-
dagen, welke gehouden worden op 4, 5 en 6 juli
a.s., ook wederom de rijtoer over ons eiland inge
schakeld, en wel op 5 juli; dit is na 1937 niet meer
gebeurd.
Gestart wordt in Zierikzee om 9.30 uur (precies)
vanaf de Laan van St. Hilaire.
Deze weg heeft zijn naam te danken aan de stad
St. Hilaire du Harcouët in Frankrijk, welke Zierik
zee na de ramp veel hulp heeft geboden.
We rijden dan over de Zandweg langs de aan
jager van de Waterleiding Maatschappij „Schou-
wen-Duiveland," richting Kerkwerve, een dorp dat
zeer gemoderniseerd is na de ramp; o.a. nieuw
verenigingsgebouw, school, trottoirs enz.
Vóór Kerkwerve slaan we links af door de Ver-
seutseweg, waar na 1953 tal van nieuwe bedrijven
zijn verrezen; rijden dan over de Provincialeweg
langs het in aanbouw zijnde watergemaal (Diesel)
via Moriaanshoofd richting Serooskerke, dat U
rechts ziet liggen. Vroeger had dit dorp een scheve
toren, maar deze is het vorig jaar in zijn geheel
recht gezet.
Links en rechts van de weg ziet U thans akkers,
bebouwd met akkerbouwgewassen. Dit was voor
heen niet mogelijk, daar dit slecht en erg zilt wei
land was, als gevolg van de te hoge waterstanden.
Bij de uitvoering van de herverkavelingswerken
werden hier belangrijke resultaten bereikt. Voorts
komen we langs de Klompegeul en de Schelphoek,
U allen bekend. Hier was de grote doorbraak in
Schouwen, waar met zeer veel inspanning en moei
te met caissons en het maken van een binnendijk,
de zee een halt werd toegeroepen.
Ongeveer 350 ha goed bouwland ging verloren,
ook o.a. de gehele hofstede van de heer N. L. de
Oude.
Verder rijdende komen we langs een grote kreek
aan de linkerkant, waar het bedrijf van de heer
Fokker staat, ook grotendeels verwoest. De nieuwe
bedrijfsgebouwen worden rechts van de Provinciale
weg weer opnieuw gebouwd.
Vandaar rijden we over de zeedijk (oeverval)
langs de Oosterschelde, de Plompe toren-(vroeger
het dorp Westen Schouwen met zijn bekende le
ende van de Zeemeerminnen) via Burghsluis en
et Hongaarse kamp (vroeger Ambonnezenkamp)
en Meeldijk naar Burgh. Van hieruit rijden we
naar Haamstede en U ziet al direct dat hier weer
bomen en struiken groeien, want dit gedeelte van
de Westhoek heeft bijna geen water genad. Beziens
waardig op Haamstede is het Oude Slot.
We nemen nu niet de nieuwe weg naar Renesse;
maar rijden over de Hooge Zoom, een weg vol
bochten, maar aan weerszijden mooi begroeid.
Hier zult U vele boomgaarden zien. De nieuwe
weg loopt langs de buitenkant én U ziet dan links
de duinenrand, die doorloopt tot aan Scharendijke.
De gehele Westhoek, te weten Westen Schouwen,
Burgh, Haamstede en Renesse, wordt in de zomer
maanden door talrijke vreemdelingen en vacantie-
gangers bezocht, die onderdak vinden in hotels,
pensions en bij particulieren. Men kan hier genie
ten van zee, strand en bosch (Domeinen). Even
buiten Renesse staat het zwaar beschadigde slot
Moermond; dit gebouw wordt gerestaureerd en
krijgt een bestemming als recreatie-oord.
Onze route vervolgend rijden we naar Scharen
dijke en daar zult U bemerken dat het bouwland
nog niet is, zoals het zijn moet. De herverkave
ling is hier nog in volle gang, hetgeen zal blijken
uit de aanwezigheid van draglines en bulldozers.
Vervolgens rijden we langs de Langendijk. Deze
is na de ramp aanzienlijk opgehoogd en versterkt.
Via het watergemaal De Osse (electrisch) komen
we te Brouwershaven met zijn mooie stadhuis en
kerk, en niet te vergeten het standbeeld van Vader
Cats. In deze plaats vinden we garnalenvisserij
en -pellerij.
Helaas kunnen we niet door Brouwershaven
rijden wegens de vele smalle straten en slaan dus
vóór de gemeente bereikt te hebben, rechts af in
de richting van Zonnemaire en Noordgouwe (res
tauratie van de oude kerk), langs Schuddebeurs,
waar we langs de woning, boerderij en landerijen
van de Kringvoorzitter, de heer A. M. Geluk, rijden.
Onze tocht voortzettend naar Sir Jansland en
Bruinisse ziet U links het dorp Dreischor liggen.
Een typisch dorp met een mooie dorpsring. Over
de nieuwe weg naar Sir Jansland door de Dijk-
waterpolder vervolgen we de rijtoer naar Bruinis
se (vissersdorp), dat U aan uw linkerhand ziet
liggen, slaan dan rechtsaf naar de Rijksweg met
aan de linkerzijde de proefboerderij „De Schelde-
monden".
De route loopt voorts over de Rijksweg langs
Oosterland, dat links van deze weg ligt (ook dit
dorp is geheel gemoderniseerd) en komen bij
Nieuwerkerk, waar zeer veel is gebouwd en dat
weinig gelijkenis meer vertoont met het dorp van
vóór de ramp.
Links afslaande komen we te Ouwerkerk, de
plaats welke in november 1953 zulk een grote be
kendheid heeft gekregen door de dijkdichting met
caissons, waarbij ook H. M. de Koningin tegen
woordig was.
Daar de diepe geul, die er bij de doorbraak ie
ontstaan, niet meer gedempt kan worden, zal rond
de kreek een gedeelte tot recreatie-oord bestemd
worden.
U ziet links het nieuwe electrische gemaal en de
caissons; op het dorp zelf de typische achthoekige
kerk.
Tenslotte rijden we van hier via het vroegere
gehucht Capelle (want dit is bij de ramp vrijwel
geheel weggevaagd) naar Zierikzee en komen dan
vlak bij Zierikzee nog langs de grote silo van de
C. A. V.
Wij hopen dat U, na beëindiging van de rijtoer,
een algemene indruk van ons eiland heeft gekre
gen, en zijn dan wederom in Zierikzee, de oude stad
met haar bezienswaardigheden, waar uw aandacht
wordt gevraagd voor de grote Z. L. M.-tentoonstel-
ling op het industrieterrein.
G. v. d. VLIET.
Op 5 april 's-morgens zal het m.s. „Zand-
kreek" om 7.15 uur en het m.s. „Oosterschel
de" om 7.50 uur een extra vaart naar Zierik
zee maken. Het m.s. „Oosterschelde" zal direct
terugkeren en zonodig om 10 uur a 10.30 uur
nogmaals naar Zierikzee varen. 's-Avonds zijn
beide schepen weer beschikbaar in Zierikzee
voor extra-vaarten terug naar Katseveer. De
laatste reis zal uiterlijk te 23.00 uur in Zierik
zee aanvangen.
Tijdens de Landbouwdagen zal 'n extra boot
worden ingelegd. Uiteraard heeft deze tweede
boot een beperkter capaciteit dan de „Kram
mer". Bovendien geeft het varen met twee
boten bijzondere moeilijkheden. Niettemin is
deze boot een welkome aanvulling.
De tweede boot zal uitsluitend personen
auto's laden aan het veer waar door grote
drukte hieraan behoefte is ('s-morgens te
Anna Jacobapolder en 's-avonds te Zijpe)
Extra vaarten op:
4 juli 13.30 uur uit Colijnsplaat;
5 juli 10.30 uur uit Colijnsplaat;
6 juli 11.00 uur uit Colijnsplaat.
Voor de deelnemers aan de rijtoer uit Wal
cheren vaart op 5 juli een extra boot. Vertrek
Veere 6.45 uur ('s-morgens)vertrek Zierikzee
19.00 uur ('s-avonds).