De RIJTOER van de Kring Schouwen en Duiveland op vrijdag 5 juli 1957 EXTRA BOTEN TIJDENS DE LANDBOUWDAGEN. ZierikzeeKatseveer v.v. Anna JacobapolderZijpe v.v. ColijnsplaatZierikzee. V eereZierikzee ZEEUWS LANDBOUWBLAD We hopen U met deze rijtoer een indruk te geven van hetgeen landbouwers, landarbeiders, aanne mersfirma's, bouwvakarbeiders, rijks- en provin ciale waterstaat hebben gepresteerd om na de ramp van 1953 het eiland weer te herstellen en alles weer op gang te krijgen, benevens de stand van de gewassen, die nogal uiteen loopt door- de nog niet herstelde structuur van de grond. Der traditie getrouw is in de drie Landbouw- dagen, welke gehouden worden op 4, 5 en 6 juli a.s., ook wederom de rijtoer over ons eiland inge schakeld, en wel op 5 juli; dit is na 1937 niet meer gebeurd. Gestart wordt in Zierikzee om 9.30 uur (precies) vanaf de Laan van St. Hilaire. Deze weg heeft zijn naam te danken aan de stad St. Hilaire du Harcouët in Frankrijk, welke Zierik zee na de ramp veel hulp heeft geboden. We rijden dan over de Zandweg langs de aan jager van de Waterleiding Maatschappij „Schou- wen-Duiveland," richting Kerkwerve, een dorp dat zeer gemoderniseerd is na de ramp; o.a. nieuw verenigingsgebouw, school, trottoirs enz. Vóór Kerkwerve slaan we links af door de Ver- seutseweg, waar na 1953 tal van nieuwe bedrijven zijn verrezen; rijden dan over de Provincialeweg langs het in aanbouw zijnde watergemaal (Diesel) via Moriaanshoofd richting Serooskerke, dat U rechts ziet liggen. Vroeger had dit dorp een scheve toren, maar deze is het vorig jaar in zijn geheel recht gezet. Links en rechts van de weg ziet U thans akkers, bebouwd met akkerbouwgewassen. Dit was voor heen niet mogelijk, daar dit slecht en erg zilt wei land was, als gevolg van de te hoge waterstanden. Bij de uitvoering van de herverkavelingswerken werden hier belangrijke resultaten bereikt. Voorts komen we langs de Klompegeul en de Schelphoek, U allen bekend. Hier was de grote doorbraak in Schouwen, waar met zeer veel inspanning en moei te met caissons en het maken van een binnendijk, de zee een halt werd toegeroepen. Ongeveer 350 ha goed bouwland ging verloren, ook o.a. de gehele hofstede van de heer N. L. de Oude. Verder rijdende komen we langs een grote kreek aan de linkerkant, waar het bedrijf van de heer Fokker staat, ook grotendeels verwoest. De nieuwe bedrijfsgebouwen worden rechts van de Provinciale weg weer opnieuw gebouwd. Vandaar rijden we over de zeedijk (oeverval) langs de Oosterschelde, de Plompe toren-(vroeger het dorp Westen Schouwen met zijn bekende le ende van de Zeemeerminnen) via Burghsluis en et Hongaarse kamp (vroeger Ambonnezenkamp) en Meeldijk naar Burgh. Van hieruit rijden we naar Haamstede en U ziet al direct dat hier weer bomen en struiken groeien, want dit gedeelte van de Westhoek heeft bijna geen water genad. Beziens waardig op Haamstede is het Oude Slot. We nemen nu niet de nieuwe weg naar Renesse; maar rijden over de Hooge Zoom, een weg vol bochten, maar aan weerszijden mooi begroeid. Hier zult U vele boomgaarden zien. De nieuwe weg loopt langs de buitenkant én U ziet dan links de duinenrand, die doorloopt tot aan Scharendijke. De gehele Westhoek, te weten Westen Schouwen, Burgh, Haamstede en Renesse, wordt in de zomer maanden door talrijke vreemdelingen en vacantie- gangers bezocht, die onderdak vinden in hotels, pensions en bij particulieren. Men kan hier genie ten van zee, strand en bosch (Domeinen). Even buiten Renesse staat het zwaar beschadigde slot Moermond; dit gebouw wordt gerestaureerd en krijgt een bestemming als recreatie-oord. Onze route vervolgend rijden we naar Scharen dijke en daar zult U bemerken dat het bouwland nog niet is, zoals het zijn moet. De herverkave ling is hier nog in volle gang, hetgeen zal blijken uit de aanwezigheid van draglines en bulldozers. Vervolgens rijden we langs de Langendijk. Deze is na de ramp aanzienlijk opgehoogd en versterkt. Via het watergemaal De Osse (electrisch) komen we te Brouwershaven met zijn mooie stadhuis en kerk, en niet te vergeten het standbeeld van Vader Cats. In deze plaats vinden we garnalenvisserij en -pellerij. Helaas kunnen we niet door Brouwershaven rijden wegens de vele smalle straten en slaan dus vóór de gemeente bereikt te hebben, rechts af in de richting van Zonnemaire en Noordgouwe (res tauratie van de oude kerk), langs Schuddebeurs, waar we langs de woning, boerderij en landerijen van de Kringvoorzitter, de heer A. M. Geluk, rijden. Onze tocht voortzettend naar Sir Jansland en Bruinisse ziet U links het dorp Dreischor liggen. Een typisch dorp met een mooie dorpsring. Over de nieuwe weg naar Sir Jansland door de Dijk- waterpolder vervolgen we de rijtoer naar Bruinis se (vissersdorp), dat U aan uw linkerhand ziet liggen, slaan dan rechtsaf naar de Rijksweg met aan de linkerzijde de proefboerderij „De Schelde- monden". De route loopt voorts over de Rijksweg langs Oosterland, dat links van deze weg ligt (ook dit dorp is geheel gemoderniseerd) en komen bij Nieuwerkerk, waar zeer veel is gebouwd en dat weinig gelijkenis meer vertoont met het dorp van vóór de ramp. Links afslaande komen we te Ouwerkerk, de plaats welke in november 1953 zulk een grote be kendheid heeft gekregen door de dijkdichting met caissons, waarbij ook H. M. de Koningin tegen woordig was. Daar de diepe geul, die er bij de doorbraak ie ontstaan, niet meer gedempt kan worden, zal rond de kreek een gedeelte tot recreatie-oord bestemd worden. U ziet links het nieuwe electrische gemaal en de caissons; op het dorp zelf de typische achthoekige kerk. Tenslotte rijden we van hier via het vroegere gehucht Capelle (want dit is bij de ramp vrijwel geheel weggevaagd) naar Zierikzee en komen dan vlak bij Zierikzee nog langs de grote silo van de C. A. V. Wij hopen dat U, na beëindiging van de rijtoer, een algemene indruk van ons eiland heeft gekre gen, en zijn dan wederom in Zierikzee, de oude stad met haar bezienswaardigheden, waar uw aandacht wordt gevraagd voor de grote Z. L. M.-tentoonstel- ling op het industrieterrein. G. v. d. VLIET. Op 5 april 's-morgens zal het m.s. „Zand- kreek" om 7.15 uur en het m.s. „Oosterschel de" om 7.50 uur een extra vaart naar Zierik zee maken. Het m.s. „Oosterschelde" zal direct terugkeren en zonodig om 10 uur a 10.30 uur nogmaals naar Zierikzee varen. 's-Avonds zijn beide schepen weer beschikbaar in Zierikzee voor extra-vaarten terug naar Katseveer. De laatste reis zal uiterlijk te 23.00 uur in Zierik zee aanvangen. Tijdens de Landbouwdagen zal 'n extra boot worden ingelegd. Uiteraard heeft deze tweede boot een beperkter capaciteit dan de „Kram mer". Bovendien geeft het varen met twee boten bijzondere moeilijkheden. Niettemin is deze boot een welkome aanvulling. De tweede boot zal uitsluitend personen auto's laden aan het veer waar door grote drukte hieraan behoefte is ('s-morgens te Anna Jacobapolder en 's-avonds te Zijpe) Extra vaarten op: 4 juli 13.30 uur uit Colijnsplaat; 5 juli 10.30 uur uit Colijnsplaat; 6 juli 11.00 uur uit Colijnsplaat. Voor de deelnemers aan de rijtoer uit Wal cheren vaart op 5 juli een extra boot. Vertrek Veere 6.45 uur ('s-morgens)vertrek Zierikzee 19.00 uur ('s-avonds).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1957 | | pagina 4