<=Qadio
BELASTING
AAphytora
Keizen naar liet huiten
..HET NEDERLANDSCRE TREKPAARD"
Tips van de Hoofdinseminator
praatje
BOEKHOUDING
We zijn in een periode aangeland, waarin menig
een een buitenlandse reis per auto gaat maken.
Door verscheidene verzekerden bij onze Onder
linge Verzekerings Mij. voor Motorvoertuigen der
Z.L.M. werd ons de vraag gesteld wat gedaan
moet worden wanneer de auto in het buitenland
ernstig wordt beschadigd.
Wij menen er goed aan te doen deze vraag via
het Landbouwblad te beantwoorden.
GROENE KAART.
In de eerste plaats moet U, reizende per auto
naar het buitenland, in het bezit zijn van een in
ternationaal verzekeringsbewijs, de z.g. groene
kaart. Heeft U deze groene kaart niet dan komt
U de grenzen van België en Duitsland niet over,
tenzij aan die grensposten een tijdelijke verzeke
ring wordt afgesloten, hetgeen evenwel vrij duur
is. Zo'n tijdelijke verzekering voor België kost
aan de grens b.v. 250 a 300 B. frs. en voor Duits
land rond 25 D. M.; in Nederlands gêld uitge
drukt rond 20,U krijgt dan nog slechts een
vergunning voor enkele dagen.
Aangezien een dergelijke groene kaart bij onze
Onderlinge slechts enkele guldens kost, en bo
vendien dan tot 31 december 1957 geldig is, be
hoeft het geen nader betoog, dat ervoor gezorgd
moet worden deze kaart bij de eigen verzekerings
maatschappij aan te vragen.
Heeft U plannen voor een buitenlandse reis,
vraag dan deze groene kaart minstens een week
tevoren aan. Schenk daar voldoende aandacht
aan om narigheid te voorkomen.
Mogelijk zijn er leden, die zich afvragen welke
betekenis deze groene kaart wel heeft. In de aan
vang memoreerden wij reeds, dat dit een inter
nationaal verzekeringsbewijs is. Zij is dan ook
behalve in 't Nederlands, ook in het Duits, Frans
en Engels gesteld. Achter op dit bewijs staat voor
ieder land in Europa, behalve de landen achter 't
IJzeren Gordijn, een bureau met adres aangege
ven, voorzien van telefoonnummer enz., waar
men zich melden moet wanneer een aanrijding
heeft plaatsgevonden.
Is U b.v. veroorzaker van een ongeval in het
buitenland, dan zal het genoemde bureau zich
met de afwikkeling van de toegebrachte (W.A.)
schade gaan bezighouden, mits dit bureau op de
hoogte wordt gesteld.
Hiermede wordt dan voorkomen, dat de wagen
in beslag wordt genomen enz.
Wat dus de W.A.-schade betreft, is de zaak vrij
aardig geregeld, 'mits U maar in het bezit bent
van zo'n groene kaart.
EIGEN WAGENSC HADE.
Anders ligt het evenwel met de schade aan de
eigen wagen in het buitenland. Het is n.l. niet on
mogelijk, dat met de auto in een sloot wordt ge
reden of tegen een boom, muur enz. Het kan ook
zijn, dat een ander schade berokkent aan uw
voertuig, of dat bij de door U veroorzaakte aan
rijding ook het eigen voertuig schade heeft opge
lopen.
Kort en goed, op een gegeven moment staat U
met brokken ergens in het buitenland. Nu is het
niet zo eenvoudig aan te geven hoe in zo'n geval
gehandeld moet worden. Er zijn n.l. tal van moge
lijkheden, de schade aan de eigen wagen kan ge
ring, matig groot, ernstig en zeer ernstig zijn.
De plaats waar U met schade staat is eveneens
van belang. Is dit. kort bij de Nederlandse
grens, dan ligt dat eenvoudiger, dan dat U b.v. in
Zuid-Frankrijk of Italië staat.
In het algemeen mogen we echter stellen, dat
getracht moet worden de auto op Nederlands
grondgebied te laten repareren. Dit is voor de
verzekerde en voor de maatschappij de beste op
lossing. In Nederland zal n.l. de reparatie sneller
en vooral goedkoper plaats vindendit geldt voor
alle merken.
Het lijkt b.v. logisch, dat een grote schade aan
een Volkswagen, in Duitsland opgelopen, daar wel
voordelig en goedkoper hersteld zou kunnen wor
den. Immers de Volkswagen wordt in Duitsland
gemaakt.
In vele gevallen zal het desondanks toch voor
deliger zijn deze Volkswagen naar Nederland te
transporteren en daar te laten repareren. U ziet,
Nederland is toch maar een goedkoop land.
ALGEMENE WENKEN.
In het algemeen willen wij derhalve de volgen
de wenken geven.
a. Heeft U in het buitenland een geringe wagen-
schade (z.g. blikschade), laat deze dan zitten
tot U van de reis bent teruggekeerd.
b. Is de schade van matige omvang, waarbij ook
de motor heeft geleden, tracht dan door mid
del van een noodreparatie de wagen op gang
te krijgen en wacht met de definitieve repa
ratie tot uw thuiskomst.
c. Is de schade vrij groot en kan een noodrepara
tie geen oplossing brengen, dan doet U goed,
zo mogelijk, telefonisch overleg met ons te
plegen.
d. Is de schade zeer ernstig, dan zal veelal de
beste oplossing zijn de wagen op het dichtst
bijzijnde station op de trein te zetten voor een
enkele reis naar Nederland.
Nogmaals, dit zijn slechts enkele algemene wen
ken, waar een ieder zijn voordeel mee kan doen.
DE L.
DENK AAN DE ZENDERWISSELING.
In de radiorubriek van het ministerie van
Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening zal op
maandag 1 juli a.s. van 19.4520.00 uur, wegens
de gebruikelijke driemaandelijkse zenderwisseling,
over de zender Hilversum I een reportage worden
uitgezonden van het Pluimveeproefbedrijf en de
Nationale Pluimveetentoonstelling te Maarheeze.
Aan deze reportage zal o.a. worden medegewerkt
door ir. P. J. v. d. Bremer, Rijkspluimveeteeltcon-
sulent voor Noord-Brabant.
De uitzending zal worden besloten met een
praatje van ir. G. J. A. Bouma, Rijkslandbouw-
consulent voor de Boerderijenbouw over het voor
komen van brand op de boerderij.
KONINKLIJKE VERENIGING
AFDELING ZEELAND.
Merrie-premiekeuringen te Middelburg.
De merrie-premiekeuring te Middelburg, welke
eerst werd vastgesteld op 9 juli, is in overleg met
de samenwerkende Bond van Paardenfokkers op
Walcheren „Hippos", nader vastgesteld op maan
dag 8 juli te 9.30 uur op het Molenwater. „Hippos"
verbindt aan deze merriekeuring zijn premiekeu
ring van veulens, enz., waardoor dit, evenals vo
rige jaren een der belangrijkste paardenfokda-
gen van Nederland belooft te worden.
No. 18
Ook op de Landbouwtentoonstelling te Zierik-
zee exposeren wij in samenwerking met de Ge
zondheidsdienst.
Alle gewenste inlichtingen over kunstmatige
inseminatie, abortus bestrijding e.d. kunt U daar
krijgen.
Op 1 juli a.s. is het 35 jaar geleden, dat de heer
Johannes Marinus Fieman in dienst trad op het
bedrijif van de heer M. W. van Arenthals te Kats.
Vanaf deze plaats wensen wij zowel werknemer
als werkgever geluk met dit jubileum.
De basis van de belastingaangifte voor elk be
drijf is de boekhouding. Ook voor de aangifte
van een landbouwbedrijf. In tegenstelling met
vrijwel elk ander bedrijf verzorgt de landbouwer
persoonlijk de eerste aantekeningen voor de sa
menstelling van de boekhouding.
Dit is een zeer belangrijke taak en daarom wil
len wij het belang van deze taak hierdoor nog
eens beklemtonen.
Reeds verschillende malen heeft ons hoogste
Rechtscollege beslist dat aan een goede boekhou
ding tamelijk grote eisen worden gesteld. Op ver
schillende punten is een boekhouding voorwaar
de voor het verkrijgen van bepaalde facilitei
ten, zoals het hebben van een aan het kalender
jaar afwijkend boekjaar, reservevorming en der
gelijke.
Niet alleen echter in deze gevallen is een goede
boekhouding vereist. Ook in normale gevallen is
het noodzakelijk dat de boekhouding zo com
pleet mogelijk is.
Het punt waar het meest in gezondigd wordt,
is de boekingen van opname voor huishouding en
privé.
Dit komt omdat in vele gevallen geen afzonder
lijke kas voor huishouding en privé wordt gehou
den maar „uit een pot wordt geleefd", en van de
huishoudelijke uitgaven geen aantekening wordt
gehouden.
Deze situatie is hoogst ongewenst. Alle controle
op de juistheid van de geboekte kasposten ont
breekt, omdat nimmer een sluitend geheel wordt
verkregen.
Indien een post wordt vergeten wordt dit niet
opgemerkt.
Regelmatig wordt er op gewezen de vrouw baas
in eigen huis te laten in zoverre, dat zij alleen
over de huishoudkas beschikt, hiervoor regelma
tig geld ontvangt, en dat deze versterkingen aan
haar in de boekhouding worden verantwoord.
Het lukt niet altijd om het gewenste resultaat
te bereiken.
Nog korte tijd geleden waren wij bij een land
bouwer die nimmer huishoudelijke uitgaven
boekte. Er was n.l. controle van de Rijksaccoun
tantsdienst. Ook de Rijksaccountant wees op de
onvolledige boekhouding ten aanzien van het
punt „huishouding". De boer vroeg„Wat kan mij
dat kosten?" De accountant zei„Nou toch wel
1.000,belasting per jaar", waarop de boer ant
woordde„Ik heb dit al 30 jaar zo gedaan, en
mijn vrouw zou denken dat ik haar niet meer
aan de centen vertrouwde, ik ga zo door, liever
1.000,per jaar minder, dan een boze vrouw".
Met dit laatste kunnen wij het eens zijn, met de
opmerking in zijn geheel niet.
Wanneer een vrouw weet dat er belangrijke be
dragen op het spel staan zal zij er toch zeker aan
medewerken dat de boekhouding zo volledig mo
gelijk wordt bijgehouden.
Wij geven nadrukkelijk in overweging aan hen
die niet regelmatig kascontrole uitoefenen, niet
regelmatig hun huishoudelijke uitgaven boeken,
hiermede zo spoedig mogelijk aan te vangen.
Laat het er niet op aankomen dat het eerst fout
loopt, doordat (want dit kan het gevolg zijn) de
boekhouding wordt verworpen. Dit kan n.l., zeer
kostbaar zijn. Er valt n.l. een toenemende ten-
denz op te merken bij de steeds veelvuldiger
voorkomende contróles dat er op wordt gelet of
het bedrag dat voor de huishouding is geboekt,
hoog genoeg voorkomt en of de opgenomen
bedragen regelmatig zijn verantwoord. Vooral als
er verschillen bestaan in de hoogte van de bedra
gen die in onderscheidende jaren verantwoord
zijn, en de huishoudelijke uitgaven zijn niet re
gelmatig verantwoord, wordt de situatie benard.
Als dan het inkomen wordt verhoogd omdat het
bedrag voor huishouding onaannemelijk voor
komt is daar praktisch niets aanrte doen.
Een ieder die overtuigd is van het belang van
een goede boekhouding en ook ieder die graag
zo weinig mogelijk betaalt, adviseren wij daarom
zijn boekhouding zo volledig mogelijk te maken,
ten aanzien van alle punten en speciaal ten aan*
zien van de post „huishouding en privé".
Boekhoudbureau Z.L.M.
O. PAAUWE.
(Advertentie.)
Voorkom do
aardappelziekte
met
(ZINEB)
het zeker* middel I
géén groeiremming I
hogere opbrengstenI
Vraagt Uw l.veranei.r of LANDBOUWBUREAU WIERSUM GRONINGEN