1 verzicfit Zitdagen- Boekhoud- bureau Bericht autobezitters Schouwen-Duiveland 5 juli a.s. zal worden gehouden, begin nen op het Landbouwhuis binnen te stromen en het ziet er naar uit, dat op deze dag een grote stoet de uitgestip pelde route zal rijden. No. 2377 Frankering bij abonnement: Terneuzen ZATERDAG 18 MEI 1957 45e Jaargang ZEEUWS LANDBOUWBLAD waarin ooeenomen "T&k Am waarin opgenomen DE BOERENJEUGD ZEEUWSE LANDBOUW MAATSCHAPPII en de LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP ZEELAND Wij kunnen jammer genoeg niet zeggen, dat de landbouw erg gelukkig is geweest gedurende de laatste jaren met de FONDSVORMING DOOR PUBLIEK RECHTELIJKE LICHAMEN. Na het, wat de uitkomsten betreft, zeer slechte aardappeljaar 1948, is, zoals men zich zal herinne ren, na lang beraad besloten tot het instellen van een consumptie-aardappelfonds. Aanvankelijk werd hiervoor van alle aardappeltelers 30,per ha geheven, welk bedrag later werd verhoogd tot 50,De bedoeling van dit fonds was natuurlijk om in jaren, waarin de afzet van onze aardappel oogst geen moeilijkheden opleverde, gelden bijeen te brengen, waarmede verliezen, geleden in jaren, waarin overschotten slechts tegen te lage prijzen waren af te zetten, geheel of gedeeltelijk dienden te worden opgevangen. Zonder hier verder op de gehele loop van zaken betreffende dit fonds in te willen gaan, kan toch geconstateerd worden, dat het verleden jaar als het ware kalm en zacht overleden is omdat het in wezen niet fcan zijn doel heeft beantwoord. Het heeft namelijk vele telers niet voor behoorlijke verliezen kunnen behoeden, waardoor de animo om deel te nemen uiterst gering werd. Toch heeft het fonds onzes inziens wel voor een bodem in de markt gezorgd, al was die bodem zo laag onder de waterspiegel, dat men op zijn tenen staande net met de mond boven de oppervlakte kwam. Maar voor verdrinken zijn de telers wel behoed. Hoe dit ook zij, vastgesteld kan worden, dat het consumptie-aardappelfonds van het toneel ver dwenen is. Een der redenen hiervoor menen wij zeker ook in de bestuurlijke sfeer te mogen zoe ken. Bestuurlijk was het een zwakke zaak, waar van weinig uitging en als er wat gebeurde was het veelal te laat. Van enig vertrouwen van de aard appeltelers in het beleid, dat gevoerd werd, was weinig sprake. Toch is dit juist, als men met geld van anderen omgaat een belangrijk punt. VLASHEFFING. Wij hebben in dezelfde publiekrechtelijke sfeer ook een eenmalige heffing van ƒ20,per ha vlas gehad. Ofsohoon het hier niet direct een fondsvor ming betrof om de prijs van het vlas op een be. paald peil te houden, had deze heffing met de af zetmogelijkheden in de toekomst en dus indirect ook met de prijsvorming wel degelijk te maken. Het op deze manier bijeengebrachte geld werd gebruikt om mede-aandeelhouder te worden in een proeffabriek te Delft, die nieuwe methoden van bewerking zou gaan beproeven. Zoals de vlasteler aan den lijve ondervindt, loopt de afzet van onze vlasoogst niet op rolletjes. Er is hiervoor natuur lijk meer dan één: oorzaak aan te wijzen. Een be langrijke factor vormt echter het steeds meer in zwang komen van alle mogelijke kunstmatige vezels, die het voordeel hebben goedkoper geleverd WISSENKERKE: Woensdag 22 mei in Hotel „De Kroon". OOSTBURG: Woensdag 22 mei in Café „De Windt". TERNEUZEN: Woensdag 22 mei in Hotel „Des Pays-Bas". ZIERIKZEE: Donderdag 23 mei in Hotel „Huis van Nassau". MIDDELBURG: Donderdag 23 mei in Café „De Eendracht". IJZENDIJKE: Zaterdag 25 mei in Hotel Lie- yense". te kunnen worden. Het vlaslint is duurder, mede doordat de bewerkingskosten hoog liggen. Het is dus voor de telers van het mooie gewas vlas- en welke boer is dit in Z. W. Nederland niet van groot belang, dat er onderzoekingen plaats vinden om het bewerkingsproces goedkoper te maken. Vandaar ook, dat men hier wel 20,— per ha indertijd voor over had, nadat men hier door de landbouworganisaties en de landbouwbla den over was voorgelicht. Een vergroting van de afzetmogelijkheid van vlas heeft zeker invloed op de prijsvorming. Wat echter opvalt is, dat over de vorderingen'en de resultaten van deze te Delft opgerichte proef fabriek weinig tot de landbouw doordruppelt. Wel hoort men zo nu en dan, dat de vorderingen niet onbevredigend zijn, maar deze term is te vergelij ken met de „voortdurende aandacht" die Ministers aan sommige zaken plegen te besteden. Nu de boeren vlastelers indertijd hun heffing hebben betaald, zou wat meer voorlichting over de besteding van dit geld en de kansen op rentabili teit op zijn plaats zijn. Evenals bij het consumptie aardappelfonds dienen zij, die in de publiekrechte lijke sfeer leven, te bedenken, dat als men niet tekst en uitleg geeft van de heffingen, die men oplegt en resultaten te zien geeft van deze heffin gen, zij spoedig even onpopulair zullen zijn als de belastingen, opgelegd door het Rijk. FOOT AARDAPPELEGALISATIEFONDS. Er is nog een fonds in de landbouwsector, dat door de telers zelve wordt bijeengebracht, teneinde prijsinzakknig te voorkomen. Het is het pootaard- appelfonds, waarvoor de tc-ers van goeugekeurd pootgoed jaarlijks 90,per ha betalen. Dit fonds, dat reeds een aantal jaren vrij goed heeft gewerkt, dreigt thans in ernstige moeilijk heden te geraken en als men niet oppast, zal het zeker een dezer jaren de weg opgaan van het consumptie-aardappelfonds. Het is natuurlijk het vervelende van dit soort fondsen, dat alles er goed mee gaat, zolang het geld van de heffingen binnen- vloeit en er slechts incidenteel en op kleine schaal geholpen moet worden. Het saldo van het fonds groeit dan en de som, die men bijeen heeft, lijkt heel wat. De beproeving of een fonds aan zijn doel beant woordt, komt echter, wanneer op grote schaal over schotten ontstaan in een zeker jaar en nog ern stiger wordt de situatie, wanneer dergelijke over schotten meerdere jaren voorkomen. Een prijzenfonds immers is als een zeedijk, de overschotten als de door storm opgezweepte, woe dende zee. Een dergelijke toestand doet zich thans bij de pootaardapelen voor en het mooie, bijeengebrachte saldo is als sneeuw voor de zon verdwenen. Be. zweek het consumptie-aardappelfonds bij de eerste grote aanval, het heeft er veel van of het poot- aardappelfonds nog een manmoedige poging zal doen de opkomende vloed te keren, maar hierbij zal veel afhangen van het vertrouwen, dat de te lers er in stellen. Allereerst is besloten een korting van 10 toe te passen op de voor oogst 1956 gegarandeerde prij zen. Op zichzelve voor de telers geen pleizierige maatregel. In de tweede plaats beraadt men zich over de areaalheffing en de overnameregeling van oogst 1957. Het saldo van het fonds na de aderlating, die voor overname oogst 1956 ondergaan werd, is slechts gering. Hoe men het keert of wendt, de areaalheffing zal zeker op ƒ150,per ha moeten komen, wil men een effectieve bodem in de markt leggen en tevens de kans hebben wat reserve te vormen. De overnameprijzen kunnen dan nog slechts gelijk blijven aan die voor oogst 1956, on gezien de kostprijsverhogingen die inmiddels heb ben plaats gevonden. Wij zijn van mening, dat ook deze gehele gang van zaken enkele minder bevredigende punten be vat. In de eerste plaats is gebleken, dat het fonds niet aan de gestelde verwachtingen heeft kunnen voldoen. Voorts komt het bepalen van de heffing voor de van De opgaven voor de rijtoer door Schouwen-Duiveland, welke op vrijdag Wij behoeven, met name voor de bewoners van Schouwen-Duiveland, niet nader uiteen te zetten, dat de rij toer op hun eiland bijzondere pro blemen met zich brengt. De betrekke lijk geringe capaciteit van de veren maakt het noodzakelijk, dat op Schou wen-Duiveland zelf voldoende plaats ruimte in bussen en auto's zal moeten worden geboden voor de deelnemers aan de rijtoer. Het is met het oog hierop, dat wij namens het bestuur van de Kring een dringend beroep op de autobezitters van Schouwen-Duiveland" doen de plaatsruimte in hun auto voor deel nemers uit overig Zeeland beschik baar te stellen. Voor de manier, waarop zij dit moe ten doen, mogen wij naar de publica tie over de rijtoer, welke elders in dit blad is opgenomen, verwijzen. voor 1957 rijkelijk laat. Te laat, ons inziens. Ten slotte kan de teler zich met recht afvragen welke zekerheid deze hoge heffing nu biedt. Al met al is het bovenstaande niet in staat het vertrouwen in de fondsvorming in de landbouw, die in de publiekrechtelijke sfeer is getrokken, te vergroten. Hier wreekt zich weer 't weinig contact van boer en Landbouwschap. Juist het vertrouwen moet bij fondsvorming een der steunpilaren zijn. In dit opzicht is de tuinbouwsector de akker bouw verre vooruit. Elke tuinder heeft wel con tact met de eigen veilingbesturen. Welke pootaard. appelteler kent Bestuur van STOPA of de leden van de Pootgoedcommissie van het Landbouw, schap. Wil men werkelijk fondsvorming effectief toe- passen, dan zal men deze uit de publiekrechtelijke sfeer moeten brengen in de privaatrechtelijke, al zal men de P. B. O. nodig hebben, om de verorde ning uit te vaardigen, waarbij heffingen, die nu eenmaal nodig zijn voor fondsvorming, worden ingesteld. Komen er dan moeilijkheden en moeten er dan offers gebracht worden door de telers, dan is er het vertrouwen in het beleid van het eigen gekozen Bestuur en daardoor de offerbereidheid. VESTIGINGSEISEN IN DE LANDBOUW. Een geheel andere kwestie willen wij hier deze week nog even aansnijden en wel de vraag of het wenselijk is eisen tot vestiging in de landbouw in te voeren. In het kader van dit „Overzicht" is het niet mo gelijk dit omvangrijke probleem uitputtend te be handelen. Want er zitten aan deze vraag zovele kanten, dat men er minstens een boek over zou kunnen schrijven. Maar wel is het goed, dat een

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1957 | | pagina 1