ver zie fit
ZATERDAG 2 MAART 1957
waarin opgenomen
DE BOERENJEUGD
Zitdagen-
Boekhoud-
bureau
Gras- en
Klaverzaden
Gebrs De Jongh - Goes
No. 2366 Frankering bij abonnement: Terneuzen
45e Jaargang1
TT
Officieel Orgaan van de
ZEEUWSE LANDBOUW MAATSCHAPPIJ
de LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP
ZEELAND
Eindelijk zijn dan de langverwachte regerings
beslissingen genomen en aan den volk® bekend
gemaakt.
Bezuiniging en Landbouw.
Zij betreffen een aantal maatregelen, die be
ogen de nodige bezuinigingen te doen plaats heb
ben en die voorts de wankel geworden positie van
de landbouw zullen moeten versterken. Beide
vraagstukken waren in een dringend stadium ge
komen en schreeuwden als het ware om een op
lossing. Hoewel uitvoerig in alle dagbladen aan
dacht is gewijd aan zowel de regeringsnota inzake
beperking van de bestedingen en aan de Memo
rie van Antwoord van Minister Mansholt, willen
wij trachten in het kort de voornaamste punten
nog even de revue te laten passeren.
Welnu, het was gebleken, dat ons volk in 1956
teveel heeft verbruikt. In ieder geval heel wat
meer, dan het voortbracht. De te kwistig rond
gedeelde loonsverhogingen waren hieraan mede
schuld. De met veel moeite en pijn gevormde
nieuwe regering stond dus aan het begin van
haar optreden direct voor de vraag, wat gedaan
moest worden teneinde het euvel van meer uit
geven dan voortbrengen te beteugelen. In begin
december bracht hierover de Sociaal Economische
Raad (S.E.R.) advies uit en daarna moest de
regering een beslissing nemen. Deze werd nog be
moeilijkt doordat het landbouwbeleid omgebogen
moest worden en in ieder geval aanzienlijke som
men zou vergen, hetzij van de consument, hetzij
van de overheidskas.
Thans heeft de regering beide vraagstukken
als het ware aan elkander gekoppeld. Naast een
aantal maatregelen, die zowel overheid als volk
tot beperking zullen dwingen en die voor het volk
voornamelijk zullen bestaan uit hogere prijzen
voor verschillende goederen zonder loonsvefhö-
ging, bevat de nota van de regering een gedeelte
lijke tegemoetkoming aan de eisen, zoals die in
september 1956 door de georganiseerde landbouw
zijn kenbaar gemaakt.
Geen 350 miljoen.
De verlangens van het Landbouwschap, bekend
geworden onder de naam „de ruk aan de bel",
zouden bij volledige inwilliging 350 miljoen gul
den hebben gevergd. De regeringsbeslissing zal
150 miljoen meer naar de landbouwsector doen
toevloeien, waarbij dan nog een som van 50 mil
joen komt, die de eigenaren van de bedrijfsgebou
wen op een geblokkeerde rekening in het Groot
boek geschreven zullen krijgen.
Het voornaamste verschil zit in de door het
Landbouwschap gevraagde doorberekening van de
volledige eigenaarslasten in de kostprijzen. De
regering wil hiervan slechts de bovengenoemde
50 miljoen honoreren en dan nog slechts via de
geblokkeerde rekening.
Nu willen wij in dit overzicht niet verder in
gaan op het gehele punt van de doorberekening
van de eigenaarslasten. Voornamelijk, omdat er
zowel in de bestedingsnota en in de Memorie van
Antwoord nog vele duistere kanten aan deze zaak
HULST: Maandag 4 maart in „De Graanbeurs".
KOUDEKERKE: Woensdag 6 maart in hotel
„Nieuw Walcheren".
OOSTBURG: Woensdag 6 maart in café „De
Windt".
ZIERIKZEEDonderdag 7 maart in hotel „Huis
van Nassau".
MIDDELBURG: Donderdag 7 maart in café „De
Eendracht".
ST. MAARTENSDIJK: Donderdag 7 maart in hotel
„Hof van Holland".
zitten. Het is bijvoorbeeld uit deze stukken geens
zins op te maken hoe de kwestie van de blok
kering geregeld zal worden. Vermoedelijk zal de
behandelin van een en ander in de Tweede Kamer
meer licht verschaffen en het lijkt ons derhalve
beter deze behandeling en bovendien een nadere
uitwerking van de regeling af te wachten. Vol
staan kan hier dan nu worden met een voorlopige
volledige afkeuring van deze kant van het beleid
van de overheid, hetwelk wij slechts kunnen zien
als een hoogst onpractisch en onbillijk politiek
compromis, dat vooral ten koste van de eigenaren
tot stand kwam.
Wel hogere beloning arbeid boer.
Waar de regering grotendeels wel aan tegemoet
gekomen is, betreft de hogere beloning van de
arbeid van de boer en zijn gezinsleden. De ver
goeding voor de bedrijfsleiding die reeds in de
kostprijzen was opgenomen, zal worden verhoogd.
Voorts zal de handenarbeid in eigen bedrijf be
loond worden volgens de verhoogde lonen voor
de landarbeiders. Zoals men gelezen heeft wor
den de landarbeidersionen met 3 verhoogd en
wordt de vakantietoeslag gebracht van 2 op 4
Betreurd moet worden, dat de regering een ver
dere gelijkstelling van deze lonen met de lonen
in de industrie op basis van de werkclassificatie
meende te moeten afwijzen. Hierdoor blijft er een
achterstand.
Overigens zijn wij van mening, dat de gehele
kwestie van de we: '^classificatie in de landbouw
opnieuw door de werkgevers- en werknemersorga
nisaties zal dienen te worden bezien. Want het
gaat er niet alleen om of men een systeem van
werkclassificatie heeft. Het gaat er minstens zo
goed om of dit systeem ook ingevoerd en toege
past kan worden. Juist dit laatste zal nog heel
wat voorlichting vergen. Want een systeem van
werkclassificatie, waaraan men zich in de prak
tijk niet houdt, is waardeloos.
Het prijsbeleid.
Wanneer wij thans de eerste indrukken trach
ten weer te geven, die de Memorie van Antwoord
heeft verwekt, dan kunnen wij beginnen met te
constateren, dat Minister Mansholt eigenlijk geen
nieuw prijsbeleid gaat voeren. Uitgangspunt voor
zijn beleid blijft het streven door middel van
prijsgaranties aan de werkers in de landbouw
dat zijn dus boer en arbeider een redelijk in
komen te verschaffen. Als basis voor deze prijs
garanties zullen de kostprijsberekeningen van het
Landbouw Economisch Instituut blijven dienen.
Zoals wij boven zagen zullen echter sommige
kostprijsfactoren anders berekend worden, waar
door de prijsgaranties op een hoger niveau komen
te liggen.
Dit laatste acht de Minister dus nodig omdat
door kostenstijgingen en prijsdalingen de econo
mische positie van de landbouw moeilijk is ge
worden.
Voor zover wij hebben kunnen nagaan blijven
ook de prijzen van dezelfde producten gegaran
deerd, dus tarwe, suiker, voedergranen en melk,
zodat ook op dit punt niet van een nieuw beleid
gesproken kan worden.
Nog steeds geen prijzen.
Wat wij bepaald als een ernstige teleurstelling
beschouwen is, dat op het moment, dat wij dit
schrijven nog steeds de garantieprijzen voor de
hierboven bedoelde produkten niet zijn bekend
gemaakt. Gezien het feit, dat de regeringsbeslis
sing ten aanzien van het bezuinigings- en het
landbouwbeleid enige weken geleden werd geno
men, had men kunnen verwachten, dat praktisch
te gelijkertijd de prijzen zouden zijn uitgerekend
en gepubliceerd.
Maart is, wanneer U dit leest in het land, en
nog weet de boer niet waar hij aan toe is. Dit
maakt sterk de indruk, dat het getouwtrek tussen
de departementen en de ministers ook na het
nemen van de belangrijke beslissingen rustig door
gaat. Een treurig verschijnsel van zwakte, waar
echter het agrarische bedrijfsleven de dupe van
dreigt te worden. Tal van geruchten doen in de
boerenwereld ten aanzien van de te verwachten
prijzen de ronde. Dit is een bewijs, dat de depar
tementen lang niet waterdicht zijn. Een euvel,
dat hoe langer hoe meer in ons land geconsta
teerd wordt en dat te denken geeft. Wij kunnen
slechts mededelen, dat er officieel nog geen enkele
prijs bekend is. Het blijft wachten op de publika-
ties van het Ministerie van Landbouw, die het
verlossende woord zullen moeten spreken.
Landbouw niet in de steek gelaten.
Ofschoon lang niet alles, wat het Landbouw
schap gevraagd heeft vervuld zal worden en hier
tegen de nodige actie gevoerd zal moeten worden,
willen wij als derde indruk van de Memorie van
Antwoord weergeven, dat in ieder geval de rege
ring de landbouw in Nederland niet aan zijn lot
wil overlaten.
Wij achten dit te meer belangrijk, omdat in de
achter ons liggende maanden de nodige aanval
len op onze landbouw zijn gelanceerd. Hiervan
is echter in het stuk van de Minister niets terug
te vinden. Hier zijn wij dankbaar voor. Men kan,
wanneer men wat gevraagd heeft en niet alles
gekregen, op twee manieren reageren. Men kan
dankbaar zijn voor wat wel is ingewilligd en op
fatsoenlijke wijze blijven strijden voor wat men
meent nog te kort te komen. Men kan ook alleen
maar wijzen op wat men niet heeft gekregen.
Onzes inziens past de eerste houding zeker in het
kader van de beperkingen, die ons volk zich zal
moeten gaan opleggen. Men begrijpe ons dus
goed. Het betekent dus tevens een voortzetting
van de legale strijd om het nog niet verkregene
te bereiken.
Structuurverbetering.
De vierde indruk, die wij van de Memorie van
Antwoord kregen, was, dat in den vervolge nog
sterker dan voorheen de nadruk gelegd zal wor
den op maatregelen, die de structuur van onze
vaderlandse landbouw moeten verbeteren. Maat
regelen dus, die een meer economische en effi
ciënte bedrijfsvoering mogelijk moeten maken.
Zelfs wordt deze structuurverbetering als het ware
gekoppeld aan het prijsbeleid. Met zoveel woor
den zegt de Minister immers, dat hij de door hem
te nemen maatregelen ter versterking van de
agrarische structuur als onverbrekelijk verbonden
ziet aan een beleid, waarbij door middel van
prijsgaranties een redelijk inkomen aan de wer
kers in de landbouw wordt verzekerd.
Dit is onzes inziens niet mis te verstaan. De
maatregelen, die de Minister denkt te treffen in
dit verband zijn de opheffing van te kleine be
drijven in her- of ruilverkavelingsverband, als
mede regelen, welke ook buiten ruilverkavelings
verband een geleidelijke vermindering van het
aantal te kleine bedrijven bevorderen.
Om eventueel misverstand hieromtrent te voor
komen, willen wij er nadrukkelijk op wijzen, dat
het niet in de bedoeling ligt iets aan de rechten
van reeds gevestigde ondernemers te kort te doen.
Bedoeld wordt hier natuurlijk sanering, zoals wij
die op Walcheren en in de andere Zeeuwse her-
verkavelingsgebieden hebben gezien.
Anderzijds wil de Minister voorkomen, dat in
gesaneerde gebieden opnieuw een verslechtering
van de agrarische structuur optreedt. In dit ver
band dient naast een eventuele herziening van
het erfrecht en het treffen van regelingen, welke
voor de oudere land- en tuinbouwers een stimu
lans vormen om hun bedrijf te staken (vrijwil
lig) het instellen van vestigingseisen als onont-
(Advertentie).
Voor Uw benodigde
INLANDSE EN IMPORT
naar
Import - Export
POSTBUS 35
„Zaait „VICTORIA" zaden"