ver zie fit ZATERDAG 2 MAART 1957 waarin opgenomen DE BOERENJEUGD Zitdagen- Boekhoud- bureau Gras- en Klaverzaden Gebrs De Jongh - Goes No. 2366 Frankering bij abonnement: Terneuzen 45e Jaargang1 TT Officieel Orgaan van de ZEEUWSE LANDBOUW MAATSCHAPPIJ de LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP ZEELAND Eindelijk zijn dan de langverwachte regerings beslissingen genomen en aan den volk® bekend gemaakt. Bezuiniging en Landbouw. Zij betreffen een aantal maatregelen, die be ogen de nodige bezuinigingen te doen plaats heb ben en die voorts de wankel geworden positie van de landbouw zullen moeten versterken. Beide vraagstukken waren in een dringend stadium ge komen en schreeuwden als het ware om een op lossing. Hoewel uitvoerig in alle dagbladen aan dacht is gewijd aan zowel de regeringsnota inzake beperking van de bestedingen en aan de Memo rie van Antwoord van Minister Mansholt, willen wij trachten in het kort de voornaamste punten nog even de revue te laten passeren. Welnu, het was gebleken, dat ons volk in 1956 teveel heeft verbruikt. In ieder geval heel wat meer, dan het voortbracht. De te kwistig rond gedeelde loonsverhogingen waren hieraan mede schuld. De met veel moeite en pijn gevormde nieuwe regering stond dus aan het begin van haar optreden direct voor de vraag, wat gedaan moest worden teneinde het euvel van meer uit geven dan voortbrengen te beteugelen. In begin december bracht hierover de Sociaal Economische Raad (S.E.R.) advies uit en daarna moest de regering een beslissing nemen. Deze werd nog be moeilijkt doordat het landbouwbeleid omgebogen moest worden en in ieder geval aanzienlijke som men zou vergen, hetzij van de consument, hetzij van de overheidskas. Thans heeft de regering beide vraagstukken als het ware aan elkander gekoppeld. Naast een aantal maatregelen, die zowel overheid als volk tot beperking zullen dwingen en die voor het volk voornamelijk zullen bestaan uit hogere prijzen voor verschillende goederen zonder loonsvefhö- ging, bevat de nota van de regering een gedeelte lijke tegemoetkoming aan de eisen, zoals die in september 1956 door de georganiseerde landbouw zijn kenbaar gemaakt. Geen 350 miljoen. De verlangens van het Landbouwschap, bekend geworden onder de naam „de ruk aan de bel", zouden bij volledige inwilliging 350 miljoen gul den hebben gevergd. De regeringsbeslissing zal 150 miljoen meer naar de landbouwsector doen toevloeien, waarbij dan nog een som van 50 mil joen komt, die de eigenaren van de bedrijfsgebou wen op een geblokkeerde rekening in het Groot boek geschreven zullen krijgen. Het voornaamste verschil zit in de door het Landbouwschap gevraagde doorberekening van de volledige eigenaarslasten in de kostprijzen. De regering wil hiervan slechts de bovengenoemde 50 miljoen honoreren en dan nog slechts via de geblokkeerde rekening. Nu willen wij in dit overzicht niet verder in gaan op het gehele punt van de doorberekening van de eigenaarslasten. Voornamelijk, omdat er zowel in de bestedingsnota en in de Memorie van Antwoord nog vele duistere kanten aan deze zaak HULST: Maandag 4 maart in „De Graanbeurs". KOUDEKERKE: Woensdag 6 maart in hotel „Nieuw Walcheren". OOSTBURG: Woensdag 6 maart in café „De Windt". ZIERIKZEEDonderdag 7 maart in hotel „Huis van Nassau". MIDDELBURG: Donderdag 7 maart in café „De Eendracht". ST. MAARTENSDIJK: Donderdag 7 maart in hotel „Hof van Holland". zitten. Het is bijvoorbeeld uit deze stukken geens zins op te maken hoe de kwestie van de blok kering geregeld zal worden. Vermoedelijk zal de behandelin van een en ander in de Tweede Kamer meer licht verschaffen en het lijkt ons derhalve beter deze behandeling en bovendien een nadere uitwerking van de regeling af te wachten. Vol staan kan hier dan nu worden met een voorlopige volledige afkeuring van deze kant van het beleid van de overheid, hetwelk wij slechts kunnen zien als een hoogst onpractisch en onbillijk politiek compromis, dat vooral ten koste van de eigenaren tot stand kwam. Wel hogere beloning arbeid boer. Waar de regering grotendeels wel aan tegemoet gekomen is, betreft de hogere beloning van de arbeid van de boer en zijn gezinsleden. De ver goeding voor de bedrijfsleiding die reeds in de kostprijzen was opgenomen, zal worden verhoogd. Voorts zal de handenarbeid in eigen bedrijf be loond worden volgens de verhoogde lonen voor de landarbeiders. Zoals men gelezen heeft wor den de landarbeidersionen met 3 verhoogd en wordt de vakantietoeslag gebracht van 2 op 4 Betreurd moet worden, dat de regering een ver dere gelijkstelling van deze lonen met de lonen in de industrie op basis van de werkclassificatie meende te moeten afwijzen. Hierdoor blijft er een achterstand. Overigens zijn wij van mening, dat de gehele kwestie van de we: '^classificatie in de landbouw opnieuw door de werkgevers- en werknemersorga nisaties zal dienen te worden bezien. Want het gaat er niet alleen om of men een systeem van werkclassificatie heeft. Het gaat er minstens zo goed om of dit systeem ook ingevoerd en toege past kan worden. Juist dit laatste zal nog heel wat voorlichting vergen. Want een systeem van werkclassificatie, waaraan men zich in de prak tijk niet houdt, is waardeloos. Het prijsbeleid. Wanneer wij thans de eerste indrukken trach ten weer te geven, die de Memorie van Antwoord heeft verwekt, dan kunnen wij beginnen met te constateren, dat Minister Mansholt eigenlijk geen nieuw prijsbeleid gaat voeren. Uitgangspunt voor zijn beleid blijft het streven door middel van prijsgaranties aan de werkers in de landbouw dat zijn dus boer en arbeider een redelijk in komen te verschaffen. Als basis voor deze prijs garanties zullen de kostprijsberekeningen van het Landbouw Economisch Instituut blijven dienen. Zoals wij boven zagen zullen echter sommige kostprijsfactoren anders berekend worden, waar door de prijsgaranties op een hoger niveau komen te liggen. Dit laatste acht de Minister dus nodig omdat door kostenstijgingen en prijsdalingen de econo mische positie van de landbouw moeilijk is ge worden. Voor zover wij hebben kunnen nagaan blijven ook de prijzen van dezelfde producten gegaran deerd, dus tarwe, suiker, voedergranen en melk, zodat ook op dit punt niet van een nieuw beleid gesproken kan worden. Nog steeds geen prijzen. Wat wij bepaald als een ernstige teleurstelling beschouwen is, dat op het moment, dat wij dit schrijven nog steeds de garantieprijzen voor de hierboven bedoelde produkten niet zijn bekend gemaakt. Gezien het feit, dat de regeringsbeslis sing ten aanzien van het bezuinigings- en het landbouwbeleid enige weken geleden werd geno men, had men kunnen verwachten, dat praktisch te gelijkertijd de prijzen zouden zijn uitgerekend en gepubliceerd. Maart is, wanneer U dit leest in het land, en nog weet de boer niet waar hij aan toe is. Dit maakt sterk de indruk, dat het getouwtrek tussen de departementen en de ministers ook na het nemen van de belangrijke beslissingen rustig door gaat. Een treurig verschijnsel van zwakte, waar echter het agrarische bedrijfsleven de dupe van dreigt te worden. Tal van geruchten doen in de boerenwereld ten aanzien van de te verwachten prijzen de ronde. Dit is een bewijs, dat de depar tementen lang niet waterdicht zijn. Een euvel, dat hoe langer hoe meer in ons land geconsta teerd wordt en dat te denken geeft. Wij kunnen slechts mededelen, dat er officieel nog geen enkele prijs bekend is. Het blijft wachten op de publika- ties van het Ministerie van Landbouw, die het verlossende woord zullen moeten spreken. Landbouw niet in de steek gelaten. Ofschoon lang niet alles, wat het Landbouw schap gevraagd heeft vervuld zal worden en hier tegen de nodige actie gevoerd zal moeten worden, willen wij als derde indruk van de Memorie van Antwoord weergeven, dat in ieder geval de rege ring de landbouw in Nederland niet aan zijn lot wil overlaten. Wij achten dit te meer belangrijk, omdat in de achter ons liggende maanden de nodige aanval len op onze landbouw zijn gelanceerd. Hiervan is echter in het stuk van de Minister niets terug te vinden. Hier zijn wij dankbaar voor. Men kan, wanneer men wat gevraagd heeft en niet alles gekregen, op twee manieren reageren. Men kan dankbaar zijn voor wat wel is ingewilligd en op fatsoenlijke wijze blijven strijden voor wat men meent nog te kort te komen. Men kan ook alleen maar wijzen op wat men niet heeft gekregen. Onzes inziens past de eerste houding zeker in het kader van de beperkingen, die ons volk zich zal moeten gaan opleggen. Men begrijpe ons dus goed. Het betekent dus tevens een voortzetting van de legale strijd om het nog niet verkregene te bereiken. Structuurverbetering. De vierde indruk, die wij van de Memorie van Antwoord kregen, was, dat in den vervolge nog sterker dan voorheen de nadruk gelegd zal wor den op maatregelen, die de structuur van onze vaderlandse landbouw moeten verbeteren. Maat regelen dus, die een meer economische en effi ciënte bedrijfsvoering mogelijk moeten maken. Zelfs wordt deze structuurverbetering als het ware gekoppeld aan het prijsbeleid. Met zoveel woor den zegt de Minister immers, dat hij de door hem te nemen maatregelen ter versterking van de agrarische structuur als onverbrekelijk verbonden ziet aan een beleid, waarbij door middel van prijsgaranties een redelijk inkomen aan de wer kers in de landbouw wordt verzekerd. Dit is onzes inziens niet mis te verstaan. De maatregelen, die de Minister denkt te treffen in dit verband zijn de opheffing van te kleine be drijven in her- of ruilverkavelingsverband, als mede regelen, welke ook buiten ruilverkavelings verband een geleidelijke vermindering van het aantal te kleine bedrijven bevorderen. Om eventueel misverstand hieromtrent te voor komen, willen wij er nadrukkelijk op wijzen, dat het niet in de bedoeling ligt iets aan de rechten van reeds gevestigde ondernemers te kort te doen. Bedoeld wordt hier natuurlijk sanering, zoals wij die op Walcheren en in de andere Zeeuwse her- verkavelingsgebieden hebben gezien. Anderzijds wil de Minister voorkomen, dat in gesaneerde gebieden opnieuw een verslechtering van de agrarische structuur optreedt. In dit ver band dient naast een eventuele herziening van het erfrecht en het treffen van regelingen, welke voor de oudere land- en tuinbouwers een stimu lans vormen om hun bedrijf te staken (vrijwil lig) het instellen van vestigingseisen als onont- (Advertentie). Voor Uw benodigde INLANDSE EN IMPORT naar Import - Export POSTBUS 35 „Zaait „VICTORIA" zaden"

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1957 | | pagina 1