De motorvoertuigen verzekering van de Z.L.M. 14 ZEEUWS LANDBOUWBLAD Terwijl dus op dit gehele terrein veel meer geld diende te worden geïnvesteerd, ja terwijl hier nog brandende vraagstukken om een oplossing schreeu wen, moet ons volk en onze regering zich gaan be perken en moet dus de woningnood en het achter blijven van het platteland voortduren. Het tweede vraagstuk en wel de toestand waarin de landbouw door een reeds jarenlang te krap ge voerd prijsbeleid is geraakt, speelt ook juist nu de regering zoveel mogelijk beperkingen moet gaan opleggen, een grote rol. Het is het tweede punt, waarmede de regering in haar maag zit en het lange uitblijven van de Memorie van Antwoord van het Begrotingshoofd stuk Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening wijst erop, dat ook hier niet volstaan kan worden met het luchthartige betoog van Prof. Brouwers. In het hierboven reeds tweemaal aangehaalde blad „Economisch-Statistische Berichten" van 19 december schrijft Prof. Horring, Directeur van het L. E. I., dat tijdens de lange Kabinetsformatie de door het landbouwschap gepresenteerde rekening en de door K. N. L. C. en K. N. B. T. B. bij de for mateurs ingediende eisen alom belangstelling voor het wel en wee van de landbouw hebben gewekt. Hij becijfert dan aan de hand van de gegevens, dat de toestand in de landbouw mineur blijft. Het slechte jaar 1956 heeft zeker geen verbetering gebracht. Voor wie hiervan nog bevestiging nodig heeft^vol- gen enkele cijfers van de Definitieve Oogstraming akkerbouwgewassen 1956 van het C. B. S.. De gemiddelde opbrengst per ha van korrelmais is 34 %lager dan in 1955. Tengevolge van een in krimping van het areaal is de totale opbrengst nog meer teruggelopen, nl. met 62 De produktie van bruine en witte bonen bedraagt thans rond 7.900 ton, hetgeen 30 lager is dan verleden jaar. De totale opbrengst van de suikerbieten wordt geraamd op 2.525.000 ton tegen 2.984.000 ton in 1955 .(—15%). Ook de voederbieten, kool- en knolrapen en land- bouwwortelen geven een aanzienlijk lagere totaal opbrengst. Over het algemeen kan worden geconstateerd, dat de hectare-opbrengsten vrijwel over de gehele lijn beneden het niveau van 1955 lagen (voor de peulvruchten zelfs aanzienlijk). Een uitzondering hierop maken alleen de zaai-uien, waarvan de ge middelde opbrengst die van 1955 met 35 overtrof. Hier komt nog bij, dat de kwaliteit der geoogste gewassen in vele gevallen aanzienlijk slechter was dan verleden jaar. Voor welke moeilijkheden Minister Mansholt zit bij de bepaling van zijn landbouwbeleid in deze tijd van bestedingsbeperking moge nog eens duidelijk blijken uit het volgende bericht, dat wij aantroffen in de „Nieuwe Rotterdamse Courant" van 8 janua ri 1957 onder de titel: Regering vraagt advies over hoger tegemoetkoming aan Landbouw. „De regering heeft zich dezer dagen tot de Stichting van de Arbeid gewend met het verzoek advies uit te brengen over een aantal door haar te nemen maatregelen met betrekking tot de beper king van de bestedingen en de tegemoetkomingen, die aan de landbouw verstrekt moeten worden, op dat deze aan de huidige moeilijkheden het hoofd zal kunnen bieden. Dinsdag reeds kwam de Stich ting hierover in vergadering bijeen. Het is niet uit gesloten, dat zij een of meer ministers zal verzoe ken een mondelinge toelichting te geven op de in het verzoek van de regering vervatte voorlopige gedachten. Zoals in het rapport van de S. E. R. inzake de be steding tot uiting is gekomen, moeten beide kwes ties in nauw verband met elkaar bezien worden. De S. E. R. heeft zich gebaseerd op een verhoging van de uitgaven ten behoeve van de landbouw van ISO miljoen, hetgeen een verhoging van het prijs peil voor de consument van nog geen half procent tengevolge zou hebben. Het Landbouwschap heeft echter meermalen gepleit voor een verhoging van niet minder dan 350 miljoen, t.w. 60 miljoen voor verhoging van de vergoeding aan de boer als be drijfsleider, 90 miljoen voor verhoging van de al gemene betaling van de handarbeid en 200 miljoen voor een hogere vergoeding van de reële eigenaars- lasten. De regering wil weliswaar niet zo ver gaan, maar toch verder dan de S. E. R. Zoals bekend heeft mi nister Mansholt reeds tijdens de kabinetsformatie een bedrag van 200 miljoen genoemd. De moeilijk heid is echter nu, dat als gevolg hiervan de prijzen nog verder zullen stijgen en de regering niets voelt voor een loonsverhoging als compensatie hiervoor. Haar vraag is dan ook nu aan de Stichting, of deze bij een verdere tegemoetkoming aan de landbouw en verdere prijsstijging, van mening is, dat er ook een loonsverhoging moet volgen. Indien dat zo zou zijn, dan zou volgens de regering die tevens van mening is, dat de staat de meerdere kosten niet uit de voorhanden zijnde middelen kan opvangen een andere weg gevonden moeten worden om het geld voor de landbouw te vinden. Zij denkt De publicaties in het Zeeuws Landbouwblad over de Onderlinge Verzekerings Mij. voor Motor voertuigen der Z.L.M. zijn bepaald niet overvloedig. Dit komt in hoofdzaak door het feit, dat de be langstelling voor deze vorm van verzekering toch al zeer groot is. Meer publiciteit zou alleen maar tot gevolg hebben, dat nog meer buitenstaanders een poging gingen wagen ook hun voertuig bij de Z.L.M. te verzekeren. Enkele belangrijke kwesties maken het gewenst de onderlinge thans wel voor het voetlicht te bren gen. De groene kaart Als autobezitter zult u wel eens gehoord hebben over de zgn. groene kaart. Dit is nl. een inter nationaal verzekeringsbewijs, dat door diverse landen verlangd wordt. Omdat dit internationaal verzekeringsbewijs in groene uitvoering verschijnt, Wordt het gemaks halve „groene kaart" genoemd. Vóór 1 januaiü jl. had men nl. zo'n gx*oene kaart al nodig voor Lu xemburg, Zwitserland, Engeland, Denemarken, Noorwegen, Zweden en Oostenrijk. Per 1 januari 1957 hebben echter ook onze buurlanden België en Duitsland een verplichte w.a.-verzekering ingevoerd, hetgeen betekent, dat voor reizen per motorvoertuig in België en Duits land vanaf 1 januari jl. eveneens een groene kaart vereist is. Reizende per auto, vrachtauto of motorrijwiel naar België of Duitsland, zal de grensdouane u naar de groene kaart vragen. Is deze niet aan wezig, dan zult u een zeker bedrag moeten storten alvorens in het beti-effende land binnen te mogen. Door deze maatregel van onze buurlanden, wordt iedere bezitter van een motorvoertuig, in dien hij althans voornemens is een buitenlandse reis te maken, gedwongen zich te voorzien van een groene kaart. Wat België betreft doet zich overigens nog een bijzonderheid voor. België verlangt nl. een onge limiteerde wettelijke aansprakelijkheidsdekking. Nu kennen alle verzekeringsmaatschappijen in Nederland een gelimiteei'd dekkingsbedrag. Wil men dus per motorvoertuig naar België, dan zal een aanvullende dekking moeten worden aange vraagd; een zgn. excedentverzekering; hetgeen over het algemeen extra kosten met zich zal brengen. Waar aan te vragen Zij, die een gioene kaart nodig hebben, moeten deze aanvragen bij de verzekeringsmaatschappij, waar de w.a.-dekking van hun motorvoertuig loopt. Terugkerend tot de Onderlinge Verzekerings Mij. voor Motorvoertuigen der Z.L.M. is het zo ge steld, dat tegen geringe extra-kosten een ongeli miteerde dekking voor België plus groene kaart zal worden afgegeven. Voor Duitsland wordt de groene kaart gratis verstrekt. Zij, die op korte termijn een groene kaart nodig hebben, doen goed dit even schriftelijk of telefo nisch aan te vragen, onder vermelding voor welk land de groene kaart gewenst wordt en onder welk kenteken het motoi-voertuig thans rijdt. De leden uit Oost en West Zeeuwsch-Vlaanderen be hoeven de groene kaart echter niet aan te vragen, omdat wij voor hen reeds de zaak in orde maken. Uitdrukkelijk zij er overigens op gewezen, dat voor bromfietsen nog geen groene kaart in België nodig is. Snelle groei Nu wij het toch over onze Onderlinge hebben, kan opgemerkt worden, dat zij in 1956 weer een buitengewoon gunstige ontwikkeling heeft door gemaakt. De jonge spruit heeft in de achter ons liggende 6 jaren een verzekerd voertuigenpark bereikt van niet minder dan 3360 stuks en nog steeds stromen de nieuwe aanmeldingen binnen. daarbij dan in de richting van een verdere verho ging van de vennootschapsbelasting dan de S. E. R. in zijn rapport heeft aanbevolen. De S. E. R. advi seerde reeds tot een verhoging met 50 miljoen. De regering verzoekt nu de Stichting ook hierover haar standpunt te geven. De Stichting ziet zich dus gesteld voor het vol gende probleem: is een verdere stijging van de prij zen ten behoeve van de landbouw aanvaardbaar zonder looncompensatie en zo neen, is een verdere stijging van de vennootschapsbelasting een aan vaardbare oplossing om uit de moeilijkheden te geraken?" Is er een sprekender bewijs voor de precaire po sitie van de regering? Is er voorts een sprekender bewijs, dat het de landbouw niet naar den vleze gaat? Wanneer de moeilijkheden zich voor ons land zouden beperken tot het wat minder geld besteden in verschillende sectoren, ach dan liep alles wel met een sisser af. Maar daarnaast doen zich te blin dende kwesties voor, waarvan men de oplossing niet kan en mag uitstellen. Tè laat ziet men steeds in ons land het belang van de bedrijfstak landbouw in. Opnieuw dreigt zich dit nu te wreken. S. Voor die leden van de Z.L.M. en N.-Brab. Mij. van Landbouw, die het nog niet mochten weten zij opgemerkt, dat bij de Onderlinge Verzekerings Mij. van de Z.L.M. niet alleen personenauto's en tractoren, doch ook motorrijwielen en bromfietsen verzekerd kunnen worden. Bovendien worden vrachtauto's verzekerd voor zover deze voor eigen bedrijf worden gebruikt. Al deze voertuigen worden op practisch niet te evenaren condities verzekerd. Zeer hoge dekkings bedragen, lage premietarieven, coulante afwikke ling van schadegevallen, wat wilt u nog meer. Het is* goed, dit eens extra in uw oren te kno pen. In de maanden januari en februari is het ï-ustig op het bedrijf en is er volop gelegenheid om de lopende polissen aan een nader onderzoek te onderwerpen. De mogelijkheid is dan niet uit gesloten, dat geconcludeerd moet woi'den, dat het verzekeren bij de Z.L.M. een groot financieel voor deel oplevert. Verder willen wij de bromfietsbezitters nog eens wijzen op het gevaar met deze voertuigen onver zekerd rond te rijden. Het is ons nl. gebleken, dat zulks nog veel voorkomt, wellicht ondoordacht. Het veroorzaken van één ongeval kan duizenden guldens kosten, terwijl een w.a.-verzekering voor een bi'omfiets slechts enkele guldens vergt. Bepaal in deze rustige wintermaanden uw ge dachten ook eens bij deze zaken en vraagt inlich tingen aan onze vertegenwoordigers, of zo nodig aan het Secretariaat van de Onderlinge Verzeke rings Maatschappij voor Motorvoertuigen der Z.L.M. de L. ZEEUWS VOORLICHTINGSINSTITULT VOOR DE BRANDVERZEKERING. (Z. V. B.) ZIERIKZEE: Donderdag 17 januari a.s. in „Huis van Nassau" van 1113 uur (de heer v. Burg). OOSTBURG: Woensdag op de beurs. GOES: Dinsdag op het Landbouwhuis. Laat uw brandpolissen controleren en vraagt bemiddeling bij het afsluiten van nieuwe posten. LANDBOU W-RISICO GOES: Iedere dinsdag op het Landbouwhuis. HULST: Maandag 14 januari a.s. in „De Graan- beui's" van 1517 uur (de heer De Lange). TERNËUZEN: Woensdag 16 januari a.s. in „Des Pays Bas" van 1517 uur (de heer De Lange). Komt hier met Uw vragen aangaande de W. A. verzekering bedrijf en particulier en vrijwillige on gevallen- en ziekteverzekering. ADVIESBUREAU VOOR OORLOGS- EN RAMPSCHADE VAN HET LANDBOUWSCHAP ZIERIKZEE: Donderdag 17 januari van 11 tot 13 uur in „Huis van Nassau". ZIERIKZEE: Donderdag 31 januari van 11 tot 13 uur in „Huis van Nassau". De zitdagen in Goes komen te vervallen. Getroffenen buiten Schouwen en Duiveland kun nen zich wenden tot het secretariaat van het Land bouwschap, Gewestelijke Raad voor Zeeland, Grote Markt 28a te Goes. UIT DE INHOUD Overzicht Zitdagen Boekhoudbureau der Z. L. M. De motorrijtuigenverzekering der Z. L. M. Zitdagen Z. V. B. Landbouwrisico Advies bureau voor Oorlogs- en Rampschade Uit de herverkavelingsgebieden Verschuivingen op de markt Voor de Vrouw van het Platteland „Eiland Tholen" als centrale eiland Aan. en Verkoopcoöperatie Paard en Paardensport Vraagpunten Onder de Tuinbouwlantanrn Zeeuws Stierenreglement Loonberekening vanaf 1 januari Enkele grepen uit de landbouw Bedrijfseconomie Stemmen uit de praktijk Korte Wenken Boekbespreking De Boerenjeugd Marktberichten Bram uit de Slikhoek Redactie: Secretariaat der Z.L.M. Tel. K. 1190—2345.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1957 | | pagina 2