De motorvoertuigen verzekering van de Z.L.M.
14
ZEEUWS LANDBOUWBLAD
Terwijl dus op dit gehele terrein veel meer geld
diende te worden geïnvesteerd, ja terwijl hier nog
brandende vraagstukken om een oplossing schreeu
wen, moet ons volk en onze regering zich gaan be
perken en moet dus de woningnood en het achter
blijven van het platteland voortduren.
Het tweede vraagstuk en wel de toestand waarin
de landbouw door een reeds jarenlang te krap ge
voerd prijsbeleid is geraakt, speelt ook juist nu de
regering zoveel mogelijk beperkingen moet gaan
opleggen, een grote rol.
Het is het tweede punt, waarmede de regering
in haar maag zit en het lange uitblijven van de
Memorie van Antwoord van het Begrotingshoofd
stuk Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening
wijst erop, dat ook hier niet volstaan kan worden
met het luchthartige betoog van Prof. Brouwers.
In het hierboven reeds tweemaal aangehaalde
blad „Economisch-Statistische Berichten" van 19
december schrijft Prof. Horring, Directeur van het
L. E. I., dat tijdens de lange Kabinetsformatie de
door het landbouwschap gepresenteerde rekening
en de door K. N. L. C. en K. N. B. T. B. bij de for
mateurs ingediende eisen alom belangstelling voor
het wel en wee van de landbouw hebben gewekt. Hij
becijfert dan aan de hand van de gegevens, dat de
toestand in de landbouw mineur blijft. Het slechte
jaar 1956 heeft zeker geen verbetering gebracht.
Voor wie hiervan nog bevestiging nodig heeft^vol-
gen enkele cijfers van de
Definitieve Oogstraming
akkerbouwgewassen 1956 van het C. B. S..
De gemiddelde opbrengst per ha van korrelmais
is 34 %lager dan in 1955. Tengevolge van een in
krimping van het areaal is de totale opbrengst nog
meer teruggelopen, nl. met 62
De produktie van bruine en witte bonen bedraagt
thans rond 7.900 ton, hetgeen 30 lager is dan
verleden jaar.
De totale opbrengst van de suikerbieten wordt
geraamd op 2.525.000 ton tegen 2.984.000 ton in 1955
.(—15%).
Ook de voederbieten, kool- en knolrapen en land-
bouwwortelen geven een aanzienlijk lagere totaal
opbrengst.
Over het algemeen kan worden geconstateerd,
dat de hectare-opbrengsten vrijwel over de gehele
lijn beneden het niveau van 1955 lagen (voor de
peulvruchten zelfs aanzienlijk). Een uitzondering
hierop maken alleen de zaai-uien, waarvan de ge
middelde opbrengst die van 1955 met 35 overtrof.
Hier komt nog bij, dat de kwaliteit der geoogste
gewassen in vele gevallen aanzienlijk slechter was
dan verleden jaar.
Voor welke moeilijkheden Minister Mansholt zit
bij de bepaling van zijn landbouwbeleid in deze tijd
van bestedingsbeperking moge nog eens duidelijk
blijken uit het volgende bericht, dat wij aantroffen
in de „Nieuwe Rotterdamse Courant" van 8 janua
ri 1957 onder de titel:
Regering vraagt advies over hoger
tegemoetkoming aan Landbouw.
„De regering heeft zich dezer dagen tot de
Stichting van de Arbeid gewend met het verzoek
advies uit te brengen over een aantal door haar te
nemen maatregelen met betrekking tot de beper
king van de bestedingen en de tegemoetkomingen,
die aan de landbouw verstrekt moeten worden, op
dat deze aan de huidige moeilijkheden het hoofd zal
kunnen bieden. Dinsdag reeds kwam de Stich
ting hierover in vergadering bijeen. Het is niet uit
gesloten, dat zij een of meer ministers zal verzoe
ken een mondelinge toelichting te geven op de in
het verzoek van de regering vervatte voorlopige
gedachten.
Zoals in het rapport van de S. E. R. inzake de be
steding tot uiting is gekomen, moeten beide kwes
ties in nauw verband met elkaar bezien worden.
De S. E. R. heeft zich gebaseerd op een verhoging
van de uitgaven ten behoeve van de landbouw van
ISO miljoen, hetgeen een verhoging van het prijs
peil voor de consument van nog geen half procent
tengevolge zou hebben. Het Landbouwschap heeft
echter meermalen gepleit voor een verhoging van
niet minder dan 350 miljoen, t.w. 60 miljoen voor
verhoging van de vergoeding aan de boer als be
drijfsleider, 90 miljoen voor verhoging van de al
gemene betaling van de handarbeid en 200 miljoen
voor een hogere vergoeding van de reële eigenaars-
lasten.
De regering wil weliswaar niet zo ver gaan, maar
toch verder dan de S. E. R. Zoals bekend heeft mi
nister Mansholt reeds tijdens de kabinetsformatie
een bedrag van 200 miljoen genoemd. De moeilijk
heid is echter nu, dat als gevolg hiervan de prijzen
nog verder zullen stijgen en de regering niets voelt
voor een loonsverhoging als compensatie hiervoor.
Haar vraag is dan ook nu aan de Stichting, of deze
bij een verdere tegemoetkoming aan de landbouw
en verdere prijsstijging, van mening is, dat er ook
een loonsverhoging moet volgen. Indien dat zo zou
zijn, dan zou volgens de regering die tevens van
mening is, dat de staat de meerdere kosten niet
uit de voorhanden zijnde middelen kan opvangen
een andere weg gevonden moeten worden om
het geld voor de landbouw te vinden. Zij denkt
De publicaties in het Zeeuws Landbouwblad
over de Onderlinge Verzekerings Mij. voor Motor
voertuigen der Z.L.M. zijn bepaald niet overvloedig.
Dit komt in hoofdzaak door het feit, dat de be
langstelling voor deze vorm van verzekering toch
al zeer groot is. Meer publiciteit zou alleen maar
tot gevolg hebben, dat nog meer buitenstaanders
een poging gingen wagen ook hun voertuig bij de
Z.L.M. te verzekeren.
Enkele belangrijke kwesties maken het gewenst
de onderlinge thans wel voor het voetlicht te bren
gen.
De groene kaart
Als autobezitter zult u wel eens gehoord hebben
over de zgn. groene kaart. Dit is nl. een inter
nationaal verzekeringsbewijs, dat door diverse
landen verlangd wordt.
Omdat dit internationaal verzekeringsbewijs in
groene uitvoering verschijnt, Wordt het gemaks
halve „groene kaart" genoemd. Vóór 1 januaiü jl.
had men nl. zo'n gx*oene kaart al nodig voor Lu
xemburg, Zwitserland, Engeland, Denemarken,
Noorwegen, Zweden en Oostenrijk.
Per 1 januari 1957 hebben echter ook onze
buurlanden België en Duitsland een verplichte
w.a.-verzekering ingevoerd, hetgeen betekent, dat
voor reizen per motorvoertuig in België en Duits
land vanaf 1 januari jl. eveneens een groene kaart
vereist is.
Reizende per auto, vrachtauto of motorrijwiel
naar België of Duitsland, zal de grensdouane u
naar de groene kaart vragen. Is deze niet aan
wezig, dan zult u een zeker bedrag moeten storten
alvorens in het beti-effende land binnen te mogen.
Door deze maatregel van onze buurlanden,
wordt iedere bezitter van een motorvoertuig, in
dien hij althans voornemens is een buitenlandse
reis te maken, gedwongen zich te voorzien van een
groene kaart.
Wat België betreft doet zich overigens nog een
bijzonderheid voor. België verlangt nl. een onge
limiteerde wettelijke aansprakelijkheidsdekking.
Nu kennen alle verzekeringsmaatschappijen in
Nederland een gelimiteei'd dekkingsbedrag. Wil
men dus per motorvoertuig naar België, dan zal
een aanvullende dekking moeten worden aange
vraagd; een zgn. excedentverzekering; hetgeen over
het algemeen extra kosten met zich zal brengen.
Waar aan te vragen
Zij, die een gioene kaart nodig hebben, moeten
deze aanvragen bij de verzekeringsmaatschappij,
waar de w.a.-dekking van hun motorvoertuig loopt.
Terugkerend tot de Onderlinge Verzekerings
Mij. voor Motorvoertuigen der Z.L.M. is het zo ge
steld, dat tegen geringe extra-kosten een ongeli
miteerde dekking voor België plus groene kaart
zal worden afgegeven.
Voor Duitsland wordt de groene kaart gratis
verstrekt.
Zij, die op korte termijn een groene kaart nodig
hebben, doen goed dit even schriftelijk of telefo
nisch aan te vragen, onder vermelding voor welk
land de groene kaart gewenst wordt en onder
welk kenteken het motoi-voertuig thans rijdt. De
leden uit Oost en West Zeeuwsch-Vlaanderen be
hoeven de groene kaart echter niet aan te vragen,
omdat wij voor hen reeds de zaak in orde maken.
Uitdrukkelijk zij er overigens op gewezen, dat
voor bromfietsen nog geen groene kaart in België
nodig is.
Snelle groei
Nu wij het toch over onze Onderlinge hebben,
kan opgemerkt worden, dat zij in 1956 weer een
buitengewoon gunstige ontwikkeling heeft door
gemaakt.
De jonge spruit heeft in de achter ons liggende
6 jaren een verzekerd voertuigenpark bereikt van
niet minder dan 3360 stuks en nog steeds stromen
de nieuwe aanmeldingen binnen.
daarbij dan in de richting van een verdere verho
ging van de vennootschapsbelasting dan de S. E. R.
in zijn rapport heeft aanbevolen. De S. E. R. advi
seerde reeds tot een verhoging met 50 miljoen. De
regering verzoekt nu de Stichting ook hierover
haar standpunt te geven.
De Stichting ziet zich dus gesteld voor het vol
gende probleem: is een verdere stijging van de prij
zen ten behoeve van de landbouw aanvaardbaar
zonder looncompensatie en zo neen, is een verdere
stijging van de vennootschapsbelasting een aan
vaardbare oplossing om uit de moeilijkheden te
geraken?"
Is er een sprekender bewijs voor de precaire po
sitie van de regering? Is er voorts een sprekender
bewijs, dat het de landbouw niet naar den vleze
gaat?
Wanneer de moeilijkheden zich voor ons land
zouden beperken tot het wat minder geld besteden
in verschillende sectoren, ach dan liep alles wel met
een sisser af. Maar daarnaast doen zich te blin
dende kwesties voor, waarvan men de oplossing
niet kan en mag uitstellen. Tè laat ziet men steeds
in ons land het belang van de bedrijfstak landbouw
in. Opnieuw dreigt zich dit nu te wreken.
S.
Voor die leden van de Z.L.M. en N.-Brab. Mij.
van Landbouw, die het nog niet mochten weten
zij opgemerkt, dat bij de Onderlinge Verzekerings
Mij. van de Z.L.M. niet alleen personenauto's en
tractoren, doch ook motorrijwielen en bromfietsen
verzekerd kunnen worden.
Bovendien worden vrachtauto's verzekerd voor
zover deze voor eigen bedrijf worden gebruikt.
Al deze voertuigen worden op practisch niet te
evenaren condities verzekerd. Zeer hoge dekkings
bedragen, lage premietarieven, coulante afwikke
ling van schadegevallen, wat wilt u nog meer.
Het is* goed, dit eens extra in uw oren te kno
pen. In de maanden januari en februari is het
ï-ustig op het bedrijf en is er volop gelegenheid
om de lopende polissen aan een nader onderzoek
te onderwerpen. De mogelijkheid is dan niet uit
gesloten, dat geconcludeerd moet woi'den, dat het
verzekeren bij de Z.L.M. een groot financieel voor
deel oplevert.
Verder willen wij de bromfietsbezitters nog eens
wijzen op het gevaar met deze voertuigen onver
zekerd rond te rijden. Het is ons nl. gebleken, dat
zulks nog veel voorkomt, wellicht ondoordacht.
Het veroorzaken van één ongeval kan duizenden
guldens kosten, terwijl een w.a.-verzekering voor
een bi'omfiets slechts enkele guldens vergt.
Bepaal in deze rustige wintermaanden uw ge
dachten ook eens bij deze zaken en vraagt inlich
tingen aan onze vertegenwoordigers, of zo nodig
aan het Secretariaat van de Onderlinge Verzeke
rings Maatschappij voor Motorvoertuigen der Z.L.M.
de L.
ZEEUWS VOORLICHTINGSINSTITULT
VOOR DE BRANDVERZEKERING. (Z. V. B.)
ZIERIKZEE: Donderdag 17 januari a.s. in „Huis
van Nassau" van 1113 uur (de heer v.
Burg).
OOSTBURG: Woensdag op de beurs.
GOES: Dinsdag op het Landbouwhuis.
Laat uw brandpolissen controleren en vraagt
bemiddeling bij het afsluiten van nieuwe posten.
LANDBOU W-RISICO
GOES: Iedere dinsdag op het Landbouwhuis.
HULST: Maandag 14 januari a.s. in „De Graan-
beui's" van 1517 uur (de heer De Lange).
TERNËUZEN: Woensdag 16 januari a.s. in „Des
Pays Bas" van 1517 uur (de heer De
Lange).
Komt hier met Uw vragen aangaande de W. A.
verzekering bedrijf en particulier en vrijwillige on
gevallen- en ziekteverzekering.
ADVIESBUREAU VOOR OORLOGS- EN
RAMPSCHADE VAN HET LANDBOUWSCHAP
ZIERIKZEE: Donderdag 17 januari van 11 tot 13
uur in „Huis van Nassau".
ZIERIKZEE: Donderdag 31 januari van 11 tot 13
uur in „Huis van Nassau".
De zitdagen in Goes komen te vervallen.
Getroffenen buiten Schouwen en Duiveland kun
nen zich wenden tot het secretariaat van het Land
bouwschap, Gewestelijke Raad voor Zeeland,
Grote Markt 28a te Goes.
UIT DE INHOUD
Overzicht
Zitdagen Boekhoudbureau der Z. L. M.
De motorrijtuigenverzekering der Z. L. M.
Zitdagen Z. V. B. Landbouwrisico Advies
bureau voor Oorlogs- en Rampschade
Uit de herverkavelingsgebieden
Verschuivingen op de markt
Voor de Vrouw van het Platteland
„Eiland Tholen" als centrale eiland Aan. en
Verkoopcoöperatie
Paard en Paardensport
Vraagpunten
Onder de Tuinbouwlantanrn
Zeeuws Stierenreglement
Loonberekening vanaf 1 januari
Enkele grepen uit de landbouw
Bedrijfseconomie
Stemmen uit de praktijk
Korte Wenken
Boekbespreking
De Boerenjeugd
Marktberichten
Bram uit de Slikhoek
Redactie:
Secretariaat der Z.L.M.
Tel. K. 1190—2345.