verzicfit
Algemene Vergadering
Zeeuwse Landbouw Mij
Zitdagen-
Boekhoud-
bureau
Gras- en
Klaverzaden
Gebrs De Jongh - Goes
No. 2355 Frankering bij abonnement: Terneuzeft
ZATERDAG 8 DECEMBER 1956
,44e Jaarganff
ANDBOUWBLAD
waarin opgenomen
DE BOERENJEUGD
Officieel Orgaan van de
ZEEUWSE LANDBOUW MAATSCHAPPIJ
en de LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP
ZEELAND
In de Zeeuwse dagbladen heeft men
kunnen lezen hoe in de vergadering
van de Kamer van Koophandel voor
Zeeuws-Vlaanderen, die vrijdag 30 no
vember werd gehouden, door de Voor
zitter, de heer Ir. C. A. L. Horstmanri,
in felle bewoordingen is geprotes
teerd tegen de mededelingen van de
minister van Verkeer en Waterstaat
inzake
de^Zeeuwse verbindingen.
Hierbij werden alleen de verbindin
gen over de Westersehelde in zijn be
schouwing, die door een grote dosis
sentiment werd beïnvloed, betrokken,
hetgeen in het verband van de bewus
te vergadering begrijpelijk is.
Zoals men weet is de Westersehel
de om verschillende redenen buiten
het Delta-plan gehouden. De verbin
dingen over deze zeearm zijn niet
aangepast aan de behoeften van deze
tijd. De motorisering van het verkeer,
en speciaal van het vrachtvervoer, is
in de jaren na de tweede wereldoor
lóg in een dergelijk snel tempo voort
geschreden, dat de vloot van Provin
ciale veerboten dit onmogelijk kon
opvangen. De officiële cijfers, die elk
kwartaal gepubliceerd worden, wijzen
dit alles onomstotelijk aan en daar
valt niets op af te dingen.
Wie dit vraagstuk objectief beziet,
kan zich niet anders dan met grote
verbazing afvragen hoe de Provin
ciale Stoombootdienst kans heeft ge
zien in de achter ons liggende jaren
het vervoersaanbod toch, zo goed en
zo kwaad als het ging, te verwerken.
Dit kon alleen, door al het beschik
bare materiaal voortdurend in te zef
ten en dank zij het feit, dat gelukkig
niet alle uren van alle dagen spits
uren zijn en men dus in de stillere
uren de achterstand weer kon inlopen.
Maar was er dan ook met een boot
iets mis. dan stagneerde vrijwel alles.
Naast verbazing, dient ook bewon
dering de objectieve waarnemer te
bevangen voor Directie en personeel
van deze dienst.
Want ook hier zullen zeker -facto
ren als personeelstekort, kostenstij
gingen enz., de zorgen nog verzwa
ren, zoals dit uiteindelijk overal het
geval is. Dat er dus zeer dikwijls on
der hoogspanning gewerkt moet wor
den, staat wel vast.
Wat echter óók vaststaat, is, dat
er een tekort aan materiaal is, een
tekort aan schepen, die de file's auto's
kunnen overzetten zonder dat de
wachttijden te lang worden.
Dit laatste achten wij de hoofdzaak,
want men kan van geen enkele veer-
verbinding vergen, dat men nooit
OOSTBURG: Woensdag 12 december
in café „De Windt".
ZIERIKZEE: Donderdag 13 december
in hotel „Huis van Nassau".
MIDDELBURGDonderdag 13 decem
ber in café „De Eendracht".
ST. MAARTENSDIJK: Donderdag 13
december in hotel „Hof van Hol
land".
moet wachten. De wachttijden aan
het veer KruiningenPerkpolder zijn
echter doorgaans tè lang, terwijl zij
aan het veer VlissingenBreskens
op de spitsuren ook behoorlijk kun
nen oplopen.
Verbindingen zijn een levensbelang.
Zoals bij elk levend organisme, zijn
ook voor gebieden, die zich verder
willen ontwikkelen, die dus normaal
willen groeien, de verkeersverbindin
gen een eerste levenseis. Het is eigen
lijk onnodig dit nóg eens neer te
schrijven, maar toch moet het in ver
band met wat volgt.
Voorbeelden van deze stelling zijn
er tè over. De ontwikkeling van het
grote vasteland van Amerika kwam
pas op gang, nadat de Amerikaanse
spoorwegmaatschappijen hun spoor
lijnen hadden aangelegd naar het
Verre Westen.
Nog deze week beklaagde de Com
missaris van de Koningin in de pro
vincie Groningen zich over de slechte
verbindingen in delen van zijn gewest,
waardoor een industrialisatie en een
verdere ontwikkeling sterk werd af
geremd.
Wanneer men de verbindingen ver
waarloost of niet aanpast aan de be
hoeften van de tijd waarin men leeft
beter is nog te trachten hen aan
te passen aan de verwachtingen voor
de toekomst dan kan een gebied,
dat van die verbindingen afhankelijk
is hoogstens blijven in de staat, waar
in het verkeert. Zo ergens dan bete
kent hier stilstand achteruitgang. In
een zich zo snel industrialiserend en
ontwikkelend land, als Nederland op
het ogenblik is, betekent het niet aan
passen van de verbindingen over de
Westersehelde de enige verbinding
met overig Nederland een achter
komen, een achterop geraken. Zeeuws-
Vlaanderen moet dus op den duur,
wanneer tenminste de huidige situatie
niet verbeterd wordt, een achterge
bleven gebied worden of. zo men wil,
een ten opzichte van andere delen
van ons land onontwikkeld gebied.
Wij hebben wat erg lang over dit
punt uitgeweid, omdat men zich dit
in regeringskringen niet voldoende
schijnt te realiseren. Wij geloven dat
men zelfs ten stelligste zal ontkennen,
dat dit in de bedoeling ligt. Maar daar
heeft Zeeuws-Vlaanderen niets aan,
want onomstotelijk staat vast, dat in
dien de verbindingen met dit stukje
Nederland niet worden verbeterd en
aangepast aan de behoeften van deze
tijd niet aan de eisen van de be
volking, hoewel deze vrijwel parallel
lopen Zeeuws-Vlaanderen achterop
zal komen.
Voor anderen hoop.
Dat het probleem van de verbin
dingen over de Vv esterschelde zoveel
aandacht opeist, wil in het geheel niet
zeggen, dat de verbindingen over de
noordelijke zeearmen zoveel meer vol
doening geven. Maar voor Schouwen
en Duiveland en voor Noord-Beveland
gloort er hoop aan de horizon. Al zal
het nog heel wat jaren duren en al
zullen er nog heel wat reizen met de
provinciale veerboten gemaakt moe
ten worden, toch zijn hier de plannen
in voorbereiding om aan het isole
ment van de bewoners een einde te
maken. Het is juist deze hoop. die
voor Zeeuws-Vlaanderen ontbreekt en
die thans, voorzover zij nog aanwezig
was, door Minister Algera op vrij
botte wijze de bodem is ingehakt. Het
is immers duidelijk, dat er maar or>
twee manieren verbetering te verkrij
gen is. Of een vaste oeververbinding,
hetzij onder de Westersehelde door
of er overheen, óf meer veerboten,
waardoor de wachturen voor het
grootste deel komen te vervallen. Wij
zien de eerste mogelijkheid slechts
als een mogelijkheid op langere ter
mijn. Maar een mogelijkheid, die toch
in ieder geval met grote spoed en met
grote deskundigheid op zijn techni
sche en economische mérites onder
zocht dient te worden.
Dat is toch al het minste wat
gedaan kan worden en wij begrijpen
de minister van Verkeer en Water
staat niet, dat hij dit niet aan de
Tweede Kamer in zijn Memorie van
Antwoord op de Begroting van zijn
Departement heeft toegezegd. Alle
mogelijkheden van brug, dam of tun
nel dienen door een daartoe in te stel
len commissie onderzocht te worden,
waarbij eventuele kostenberekeningen
dienen te worden gemaakt. De econo
mische betekenis vart een vaste oever
verbinding is reeds onderzocht door
Prof. Haccou, die deze heeft vastge
legd in zijn welbekende rapport, sa
mengesteld op verzoek van de Kamer
van Koophandel voor Zeeuws-Vlaan
deren.
Het punt van de meerdere veerbo
ten is al oud. Telkens blijkt weer hoe
afhankelijk de Provinciale Stoomboot-
dienst is van de beslissingen van het
Rijk. Een tweede grote nieuwe veer
boot is reeds lang door de Provinciale
Overheid met kracht bepleit.
Het is het minste, wat er nodig is.
Want afgezien nog van het feit. dat
de thans ter beschikking staande
schepen zwaar overbelast zijn en er
de nodige tijd voor reparatie en re
visie genomen moet worden, zou een
tweede nieuwe boot bij het in de vaart
komen over enkele jaren, hoogstens
de bestaande toestand van tekort kun
nen helpen bestendigen.
Dat de Minister ook hier een ,,neen"
heeft laten horen, achten wij, op zijn
minst gezegd, kortzichtig. De beste
dingsbeperking, waartoe ook de Over
heid zich gedwongen weet en die uit
het door de S.E.R. uitgebrachte rap
port duidelijk blijkt, moet zich volgens
ons juist niet richten op het hart van
alle welvaart: de verkeersverbinding.
Er valt werkelijk in ons Overheids
apparaat wel op andere dingen dras
tisch te bezuinigen.
(Advertentie).
Voor Uw benodigde
INLANDSE EN IMPORT
naar
Import - Export
POSTBUS 35
„Zaait „VICTORIA" zaden"
der
tc houden op maandag 17 december 1956 te 14 uur in
de Concert- en Gehoorzaal te Middelburg.
1. Opening en openingsrede door de Voorzitter.
2. Notulen van de Algemene Vergadering van
21 juni 1956.
3. Mededelingen en ingekomen stukken.
4. Begroting en contributievaststelling 1957.
(De begroting werd inmiddels aan de afdelingen toege
zonden.)
5. Rondvraag.
6. Forum.
Een discussiegroep onder leiding van de Vice Voorzitter
der.Z.L.M., de heer P. J. J. Dekker, en waarvan o. m. deel
uit zal maken de Hoogedelgestrenge heer H. D. Louwes,
Voorzitter van het Landbouwschap, zal spreken over de
huidige landbouwpolitieke toestand.
7. Gedachtenwisseling.
8. Sluiting.
Namens het Hoofdbestuur,
M. A. GEUZE, Voorzitter.
J. F. G. SCHLINGEMANN, Secretaris.