verzicfit Algemene Vergadering Zeeuwse Landbouw Mij Zitdagen- Boekhoud- bureau Gras- en Klaverzaden Gebrs De Jongh - Goes No. 2355 Frankering bij abonnement: Terneuzeft ZATERDAG 8 DECEMBER 1956 ,44e Jaarganff ANDBOUWBLAD waarin opgenomen DE BOERENJEUGD Officieel Orgaan van de ZEEUWSE LANDBOUW MAATSCHAPPIJ en de LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP ZEELAND In de Zeeuwse dagbladen heeft men kunnen lezen hoe in de vergadering van de Kamer van Koophandel voor Zeeuws-Vlaanderen, die vrijdag 30 no vember werd gehouden, door de Voor zitter, de heer Ir. C. A. L. Horstmanri, in felle bewoordingen is geprotes teerd tegen de mededelingen van de minister van Verkeer en Waterstaat inzake de^Zeeuwse verbindingen. Hierbij werden alleen de verbindin gen over de Westersehelde in zijn be schouwing, die door een grote dosis sentiment werd beïnvloed, betrokken, hetgeen in het verband van de bewus te vergadering begrijpelijk is. Zoals men weet is de Westersehel de om verschillende redenen buiten het Delta-plan gehouden. De verbin dingen over deze zeearm zijn niet aangepast aan de behoeften van deze tijd. De motorisering van het verkeer, en speciaal van het vrachtvervoer, is in de jaren na de tweede wereldoor lóg in een dergelijk snel tempo voort geschreden, dat de vloot van Provin ciale veerboten dit onmogelijk kon opvangen. De officiële cijfers, die elk kwartaal gepubliceerd worden, wijzen dit alles onomstotelijk aan en daar valt niets op af te dingen. Wie dit vraagstuk objectief beziet, kan zich niet anders dan met grote verbazing afvragen hoe de Provin ciale Stoombootdienst kans heeft ge zien in de achter ons liggende jaren het vervoersaanbod toch, zo goed en zo kwaad als het ging, te verwerken. Dit kon alleen, door al het beschik bare materiaal voortdurend in te zef ten en dank zij het feit, dat gelukkig niet alle uren van alle dagen spits uren zijn en men dus in de stillere uren de achterstand weer kon inlopen. Maar was er dan ook met een boot iets mis. dan stagneerde vrijwel alles. Naast verbazing, dient ook bewon dering de objectieve waarnemer te bevangen voor Directie en personeel van deze dienst. Want ook hier zullen zeker -facto ren als personeelstekort, kostenstij gingen enz., de zorgen nog verzwa ren, zoals dit uiteindelijk overal het geval is. Dat er dus zeer dikwijls on der hoogspanning gewerkt moet wor den, staat wel vast. Wat echter óók vaststaat, is, dat er een tekort aan materiaal is, een tekort aan schepen, die de file's auto's kunnen overzetten zonder dat de wachttijden te lang worden. Dit laatste achten wij de hoofdzaak, want men kan van geen enkele veer- verbinding vergen, dat men nooit OOSTBURG: Woensdag 12 december in café „De Windt". ZIERIKZEE: Donderdag 13 december in hotel „Huis van Nassau". MIDDELBURGDonderdag 13 decem ber in café „De Eendracht". ST. MAARTENSDIJK: Donderdag 13 december in hotel „Hof van Hol land". moet wachten. De wachttijden aan het veer KruiningenPerkpolder zijn echter doorgaans tè lang, terwijl zij aan het veer VlissingenBreskens op de spitsuren ook behoorlijk kun nen oplopen. Verbindingen zijn een levensbelang. Zoals bij elk levend organisme, zijn ook voor gebieden, die zich verder willen ontwikkelen, die dus normaal willen groeien, de verkeersverbindin gen een eerste levenseis. Het is eigen lijk onnodig dit nóg eens neer te schrijven, maar toch moet het in ver band met wat volgt. Voorbeelden van deze stelling zijn er tè over. De ontwikkeling van het grote vasteland van Amerika kwam pas op gang, nadat de Amerikaanse spoorwegmaatschappijen hun spoor lijnen hadden aangelegd naar het Verre Westen. Nog deze week beklaagde de Com missaris van de Koningin in de pro vincie Groningen zich over de slechte verbindingen in delen van zijn gewest, waardoor een industrialisatie en een verdere ontwikkeling sterk werd af geremd. Wanneer men de verbindingen ver waarloost of niet aanpast aan de be hoeften van de tijd waarin men leeft beter is nog te trachten hen aan te passen aan de verwachtingen voor de toekomst dan kan een gebied, dat van die verbindingen afhankelijk is hoogstens blijven in de staat, waar in het verkeert. Zo ergens dan bete kent hier stilstand achteruitgang. In een zich zo snel industrialiserend en ontwikkelend land, als Nederland op het ogenblik is, betekent het niet aan passen van de verbindingen over de Westersehelde de enige verbinding met overig Nederland een achter komen, een achterop geraken. Zeeuws- Vlaanderen moet dus op den duur, wanneer tenminste de huidige situatie niet verbeterd wordt, een achterge bleven gebied worden of. zo men wil, een ten opzichte van andere delen van ons land onontwikkeld gebied. Wij hebben wat erg lang over dit punt uitgeweid, omdat men zich dit in regeringskringen niet voldoende schijnt te realiseren. Wij geloven dat men zelfs ten stelligste zal ontkennen, dat dit in de bedoeling ligt. Maar daar heeft Zeeuws-Vlaanderen niets aan, want onomstotelijk staat vast, dat in dien de verbindingen met dit stukje Nederland niet worden verbeterd en aangepast aan de behoeften van deze tijd niet aan de eisen van de be volking, hoewel deze vrijwel parallel lopen Zeeuws-Vlaanderen achterop zal komen. Voor anderen hoop. Dat het probleem van de verbin dingen over de Vv esterschelde zoveel aandacht opeist, wil in het geheel niet zeggen, dat de verbindingen over de noordelijke zeearmen zoveel meer vol doening geven. Maar voor Schouwen en Duiveland en voor Noord-Beveland gloort er hoop aan de horizon. Al zal het nog heel wat jaren duren en al zullen er nog heel wat reizen met de provinciale veerboten gemaakt moe ten worden, toch zijn hier de plannen in voorbereiding om aan het isole ment van de bewoners een einde te maken. Het is juist deze hoop. die voor Zeeuws-Vlaanderen ontbreekt en die thans, voorzover zij nog aanwezig was, door Minister Algera op vrij botte wijze de bodem is ingehakt. Het is immers duidelijk, dat er maar or> twee manieren verbetering te verkrij gen is. Of een vaste oeververbinding, hetzij onder de Westersehelde door of er overheen, óf meer veerboten, waardoor de wachturen voor het grootste deel komen te vervallen. Wij zien de eerste mogelijkheid slechts als een mogelijkheid op langere ter mijn. Maar een mogelijkheid, die toch in ieder geval met grote spoed en met grote deskundigheid op zijn techni sche en economische mérites onder zocht dient te worden. Dat is toch al het minste wat gedaan kan worden en wij begrijpen de minister van Verkeer en Water staat niet, dat hij dit niet aan de Tweede Kamer in zijn Memorie van Antwoord op de Begroting van zijn Departement heeft toegezegd. Alle mogelijkheden van brug, dam of tun nel dienen door een daartoe in te stel len commissie onderzocht te worden, waarbij eventuele kostenberekeningen dienen te worden gemaakt. De econo mische betekenis vart een vaste oever verbinding is reeds onderzocht door Prof. Haccou, die deze heeft vastge legd in zijn welbekende rapport, sa mengesteld op verzoek van de Kamer van Koophandel voor Zeeuws-Vlaan deren. Het punt van de meerdere veerbo ten is al oud. Telkens blijkt weer hoe afhankelijk de Provinciale Stoomboot- dienst is van de beslissingen van het Rijk. Een tweede grote nieuwe veer boot is reeds lang door de Provinciale Overheid met kracht bepleit. Het is het minste, wat er nodig is. Want afgezien nog van het feit. dat de thans ter beschikking staande schepen zwaar overbelast zijn en er de nodige tijd voor reparatie en re visie genomen moet worden, zou een tweede nieuwe boot bij het in de vaart komen over enkele jaren, hoogstens de bestaande toestand van tekort kun nen helpen bestendigen. Dat de Minister ook hier een ,,neen" heeft laten horen, achten wij, op zijn minst gezegd, kortzichtig. De beste dingsbeperking, waartoe ook de Over heid zich gedwongen weet en die uit het door de S.E.R. uitgebrachte rap port duidelijk blijkt, moet zich volgens ons juist niet richten op het hart van alle welvaart: de verkeersverbinding. Er valt werkelijk in ons Overheids apparaat wel op andere dingen dras tisch te bezuinigen. (Advertentie). Voor Uw benodigde INLANDSE EN IMPORT naar Import - Export POSTBUS 35 „Zaait „VICTORIA" zaden" der tc houden op maandag 17 december 1956 te 14 uur in de Concert- en Gehoorzaal te Middelburg. 1. Opening en openingsrede door de Voorzitter. 2. Notulen van de Algemene Vergadering van 21 juni 1956. 3. Mededelingen en ingekomen stukken. 4. Begroting en contributievaststelling 1957. (De begroting werd inmiddels aan de afdelingen toege zonden.) 5. Rondvraag. 6. Forum. Een discussiegroep onder leiding van de Vice Voorzitter der.Z.L.M., de heer P. J. J. Dekker, en waarvan o. m. deel uit zal maken de Hoogedelgestrenge heer H. D. Louwes, Voorzitter van het Landbouwschap, zal spreken over de huidige landbouwpolitieke toestand. 7. Gedachtenwisseling. 8. Sluiting. Namens het Hoofdbestuur, M. A. GEUZE, Voorzitter. J. F. G. SCHLINGEMANN, Secretaris.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1956 | | pagina 1