622 UIT DE INHOUD Zeeuws Deltaplan. ZEEUWS LANDBOUWBLAD georganiseerd door de Stichting voor de Landbouw en de Nederlandse Watenschapsbond. Wij herinne ren ons nog heel goed, dat wij toen in een Overzicht enthousiast waren over zijn denkbeeld. Zou nu na 8 jaren het gezonde verstand toch nog zegevieren? Natuurlijk dient afgewacht te worden, hoe de nieuwe Minister van Landbouw komt er ooit nog een? zal reageren op dit voorstel van het Landbouwschap. Wij kunnen ons niet goed voorstel len, dat hij zonder slag of stoot aan deze wens tege moet komt. Haar echter te stellen is juist gezien. En wie weet, als de nieuwe bewindsman nu eens dezelfde is als de oude, herinnert hij zich dan een zekere zomerdag in Kampen Een tweede belangrijke nota, die het bestuur van het Landbouwschap aanvaardde, was de waardering van de bedrijfsleiding in de kostprijsberekeningen. Uitgegaan wordt van de gedachte, dat de boer drieërlei functie in zijn bedrijf vervult. Hij verricht handenarbeid, voor zover hij zelve meewerkt; hij heeft de leiding over zijn bedrijf en hij is ondernemer. Ten aanzien van de handenarbeid kan worden opgemerkt, dat deze werkzaamheid in de kostprijs berekeningen gewaardeerd wordt tegen het loon van de landarbeider. Voor dit punt geldt, dat het loon van de landarbeider achter ligt bij het loon voor gelijkwaardige arbeid in andere bedrijfstak ken ten plattelande. Wij wijzen in dit verband op het feit, dat in het overgrote deel van de bedrijfs takken een 6 loonsverhoging is goedgekeurd plus 4 vakantietoeslag. In de landbouw is 3 goedgekeurd en 2 vakantietoeslag. De financiële gevolgen van een aanpassing zouden 90 miljoen gulden bedragen. Daarnaast speelt nog de kwestie van een eventueel invoeren van werkclassificatie in de landbouw. Doch hiervoor zijn nog onvoldoen de gegevens beschikbaar. De ondernemersfunctie omvat het dragen van de financiële risico's, welke aan de exploitatie van het bedrijf verbonden zijn en het nemen van de voornaamste beleidsbeslissingen zoals met betrek king tot het beginnen, voortzetten en stopzetten van het bedrijf, het aanbrengen van wijzigingen n bedrijfsgrootte en bedrijfstype, het opstellen van het bouwplan, de financiering, het doen van investe ringen ten opzichte van mechanisatie en verbete ring en de verkoop van de produkten. Voor het vervullen van al deze zaken, voor het uitoefenen van deze ondernemersfunctie wordt in de kostprijs berekeningen niets opgenomen. De beloning voor deze werkzaamheden ontvangt de boer in de vorm van ondernemerswinst. Of deze groot, klein of zelfs negatief is, is zijn ondernemersrisico. Daarvoor is hij een zelfstandige ondernemer. De bedrijfsleiding. De bedrijfsleiding is de dagelijkse leiding van het bedrijf en het toezicht op hen, die de beslissingen moeten uitvoeren. Nu is het altijd moeilijk twee functies uit elkaar te houden, die door één man uit geoefend worden. Om het verschil tussen de onder nemer en de bedrijfsleider eenvoudig te zeggen, wil len wij stellen, dat de bedrijfsleider moet zorgen, dat de beslissingen die de ondernemer getroffen heeft, goed worden uitgevoerd. Zo gaat het bijvoor beeld ook op de staatslandbouwbedrijven in de Wieringermeer en in de N. O. Polder. Het is begrijpelijk, dat het Landbouwschap, zoe- kostprijzen ingecalculeerd te krijgen, juist het oog kende naar normen om deze bedrijfsleiding in de richtte op de lonen van de bedrijfsleiders op deze staatslandbouwbedrijven. Vóór 1953 ontbrak de post „beloning voor be drijfsleiding" in de kostprijsberekeningen. De be hoefte er aan was toen ook niet zo groot, omdat in Overzicht Zeeuws Deltaplan Let op de uitbreidingsplannen Weeroverzicht over de maand september 1956 Uit de Kringen en Afdelingen Zitdagen Z. V. V. Z. V. B. Adviesbureau voor oorlogs- en rampschade Landbouw- risico. Van voorbeelddorp tot streekverbeteringsplan Allerhande Bedrijfseconomie XXXVIII Korte Berichten Het rundvee te Zierikz.ee De fokveedag te Oostburg Onder de Tuinbouwlantaarn Korte wenken De Boerenjeugd Bram uit de Slikhoek Marktberichten ADVERTENTIETARIEF: Per mm 18 cent; minimum per advertentie 2,70. Incasso kosten 0,20. Regelabonnementen tegen speciaal tarief. Inzending van advertentiën uiterlijk Dinsdag avond aan de Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. VAN DE SANDE te Terneuzen. Redactie: Secretariaat der Z. L. M. Tel. K. 1100—2345. Vorige week hebben we in de dagbladen kennis kunnen nemen 'van de Zeeuwse verlangens inzake het Deltaplan, welke door de werkgroep Delta zaken Zeeland, onder goedkeuring van het Provin ciaal Bestuur, zijn geformuleerd. We durven zonder meer te stellen dat we er gelukkig mee zijn, dat het Zeeuwse Deltabureau snel en met behoorlijke opzet werkt en dat ook het Provinciaal Bestuur niet geschroomd heeft een duidelijk werkschema te formuleren. Het is nodig, dat er niet achter hele of halve vaagheden gelopen wordt, maar dat men in den lande weet, waar men met het Zeeuwse standpunt aan toe is. Een en ander wil echter ook niet zeggen, dat er nu niets meer te vragen zou overblijven. Uit het op de persconferentie door de Commis saris der Koningin bekend gemaakte studiepro gramma blijkt o.a., dat men een Centrale weg wenst tussen de „Dammenweg" en de „Zoomse weg". Deze weg kan, komende van Rotterdam, over de Grevelingendam naar Zierikzee lopen en vervol gens over een te leggen vaste dam van Schouwen- Duiveland naar Noord-Beveland. Op de tevens gepubliceerde kaart van de Pla nologische Dienst ziet men deze centrale weg dan op Noord-Beveland vertakken, enerzijds langs Goes, richting Terneuzen, en anderzijds langs Veere, richting MiddelburgVlissingen, dus naar beide geprojecteerde grote industrie- en havenbekkens. Het zal nog wel een kluif worden, welke rich ting men voorrang moet geven. Het is bekend dat van Walcherse gemeentelijke zijde men daar een voorlopig rustpunt voor deze centrale weg ziet, welke dan tevens doorgangspunt moet betekenen, richting België, Noord-Frankrijk en Parijs, welke laatste stad westelijker dan Cadzand ligt. De sceptici stellen daartegenover dat men er evengoed een doorgangspunt naar Spanje in kan zienhetgeen gemakkelijk zou zijn voor Sinterklaas. En vervolgens begint de discussie over visie. Het komt ons vooralsnog voor, dat het bestaande zwaartepunt, de kanaalzone Terneuzen-Sas van Gent, in dit opzicht geen krimp behoeft te geven, doch we zouden het betreuren indien de provincie zelf een onverkwikkelijk en in wezen onvruchtbaar gébouwtrek om een nog te veroveren wegtracé zou ontstaan. Waar het om gaat, is het definitief in voegen in de plannen van een dam van Colijnsplaat naar Schouw en-Duiv eland, en men zorge ervoor de eventuele tegenstand niet de motieven in handen te spelen, dat er in Zeeland gekrakeel is over de aansluiting en men er zelf niet uit kan komen. Een ander opmerkelijk punt was de kwestie van de mogelijke Schelde-Rijnverbinding door middel van het Eendrachtskanaal, het zgn. plan-van Ko nijnenburg. Overigens werd deze zaak zeer zuiver gesteld. Het provinciaal Bestuur wilde zich in geen enkel opzicht mengen in de Belgisch-Nederlandse discussie over de Schelde-Rijnverbinding, maar wilde alleen vaststellen, dat, wanneer er een kanaal komt, Zeeland met het oog op zijn eigen belangen, het Eendrachtskanaal prefereert. Tegen een zodanige stelling lijken geen over wegende bezware te bestaan. Overigens zal de provincie verstandig doen en dat zal ook wel zo zijn niet al te veel energie in deze kwestie te verspillen. Wij houden het ervoor, dat er toch geen Moerdijkkanaal gaat komen. Het is moeilijk in te zien, dat de sne'ïe motorschepen van thans, die straks, na uitvoering van het Deltaplan, alleen een stukje Wester-Schelde nog op vrij water hebben af te leggen, de vaart op een kanaal zullen gaan ver kiezen, waar slechts een snelheid van enkele kilo meters mogelijk zal zijn. Overigens moeten we van een Moerdijkkanaal niets hebben. Zeeland zou dan pas met recht een afgesneden gebied worden trouwens west Noord-Brabant erbij en meer dan ooit ontsluiting via het Deltaplan naar het noorden nodig hebben. Een derde kwestie, die de aandacht trekt, is de formulering over de oeververbinding met Zeeuwsch- Vlaanderen. Daaruit blijkt, dat het idee van de vaste oeververbinding (Langbrug spreekt men van) verschoven is van het oosten meer uaar het westen. D.w.z. wel een oeververbinding Land van Saeftinge- Noord-Brabant, maar niet noodzakelijk vast; wel een vaste verbinding over de Wester-Schelde noord- zuid, maar dap. meer centraal, dus een werkelijk Zeeuwse verbinding Er blijven over de provinciale opzet nog vragen genoeg over. We hebben die niet kunnen stellen, want het Zeeuws Landbouwblad was, bij ons weten, niet uitgenodigd voor de persconferentie. In de 12 of 15 hoofdpunten komt het woord verzilting niet voor. We hebben dat zo begrepen, dat deze zoveel punten zaken betreffen die in 't huidige Deltaplan schema niet opgenomen zijn, of onvoldoende gere geld konden worden. Men heeft waarschijnlijk aan genomen dat het met het tegengaan van die ver zilting vanzelf wel in orde zou komen. Maar als men een wegenschema buiten de centrale weg bij deze punten opneemt, realiseert men zich dan wel dat de ontzïltingswerken, die straks de waterschap pen in Zeeland zullen moeten uitvoeren, van een soortgelijke orde zijn Een uitspraak over de toekomstige financiering ontbreekt nog. Het is begrijpelijk, dat men daar in dit stadium nog niet aan toe is, maar wil men niet teveel „ins Blaue hinein", dan zal men niet om deze kant van de zaak heen mogen gaan. Tenslotte zullen we moeten zorgen, dat we niet blijven steken in de visie. We hebben met het plan- Lange en dit waardevolle plan, gezien ook het arti kel in het E.S.B., voorlopig genoeg aan visie. Het gaat nu vanaf heden om het evenwicht tussen visie en daadkracht en ook met dit laatste wensen we onze provincie alle goeds tge. A. de eerste na-oorlogse jaren voor de belangrijkste lar.dbouwprodukten vaste prijzen golden, waarin een opslag van gemiddeld 20 was opgenomen als ondernemersbeloning. Deze 20 werd geacht mede een vergoeding voor de bedrijfsleiding te omvatten. Bij de overgang naar een stelsel van minimum garantieprijzen (waarin geen winstmarge begrepen is) werd aanvankelijk de kostprijs met 10 ver hoogd, als beloning voor de bedrijfsleiding. Nader hand werd het echter gewenst geacht de bedrijfislei- ding als kostenelement in de kostprijsberekeningen op te nemen. De hoogte van dit kostenbestanddeel werd vastgelegd in een afspraak dienaangaande tussen de Minister van Landbouw en de Stichting voor de Landbouw. Krachtens deze afspraak wordt sinds 1953 in de kostprijsberekeningen van het L. E. I. per ha gewas of (bij de veesoorten) per dier een bepaald bedrag genomen alls beloning voor be drijfsleiding, welke bedragen in de loop der jaren zijn gewijzigd in evenredigheid met de veranderin gen in het basisuurloon van de landarbeider. Genoemde beloningsnormen per ha gewas of per dier zijn destijds voorlopig en min of meer intuï tief bepaald, in afwachting van de resultaten van een werk classificatie-onderzoek naar de functie van de bedrijfsleider. Daar er ernstige twijfel is gerezen of de thans in de kostprijsberekeningen opgenomen bedragen nog juist zijn, past het deze te herzien. Wij laten hier ter oriëntering de bedragen volgen per ha gewas en per dierisoort, zoals die in de be rekeningen 1955/'56 zijn ingerekend als beloning voor de bedrijfsleiding. Granen Aardappelen Suikerbieten Melk Bacon Eieren Bedrijfstype Akkerbouw: Veehouderij: Gemengd: Produkt Granen Aardappelen Suikerbieten Melk Granen Aardappelen Melk Bacon Eieren Voorgestelde normen 100,— 200.— 170,— 110,— 60,— 105,— 105— 10,- 1.50 76,per ha 129,per ha 117,per ha 58,per ha grasland (bij vee bezetting 1,25 stuks per ha) 6,20 per varken 1,per leghen Het zou ons in het kader van dit Overzicht te ver voeren, alle berekeningen op te nemen, die het secretariaat van het Landbouwschap heeft uitge voerd om te komen tot verantwoorde nieuwe voorstellen aan de Overheid. Volstaan kan worden, dat men vergelijkingen is gaan treffen met de be drijfsleidersvergoedingen op de staatslandbouwbe drijven voor verschillende typen van bedrijven. Men komt dan tot de volgende bedragen, die billijk lijken: Het Landbouwschap is tenslotte van oordeel, dat de voorgestelde bedragen per ha. respectievelijk per dier in de loop van de jaren dienen te variëren met de veranderingen in het algemene loonpeil in Neder land. Afwachten de boodschap. Deze herwaardering van de bedrijfsleiding bete kent 'bij verwerkelijking ongeveer 60 miljoen gul den. Indien de voorstellen van het Landbouwschap door de nieuwe regering ongewijzigd zouden wor den overgenomen en de opbrengstprijzen van de producten zouden niet stijgen, dan betekent dit, dat uit 't Landbouw-Egalisatiefonds 200 -f- 90 -f- 60 350 miljoen gulden zou moeten worden bijgepast. Natuurlijk kan de regering besluiten de gevolgen wel door te berekenen aan de consument voor de tarwe, suiker en consumptiemelk. Ook dan blijft er nog een nadelig verschil van 230 miljoen gulden over voor het LandbouwTSgalisatie Fonds. Wij zullen nu voorlopig even moeten afwachten hoe een nieuwe Minister van Landbouw tegenover deze voorstellen staat. En wat nog belangrijker is, hoe zijn toekomstige ambtgenoten van Financiën en van Economische Zaken een en ander zullen be oordelen. Want men behoeft werkelijk geen inge wijde te zijn in het huidige ingewikkelde economi sche bestel van ons land, om te kunnen overzien, dat deze ruk aan de bel van de landbouw bij succes invloed zal hebben op het gehele prijs- en loonbe- leid in ons land en zeker gevolgen heeft voor de export-positie. Is het daarom al te pessimistisch, wanneer Uw Overzichtschrijver vooralsnog liever afwacht, wat uit de bus zal komen, dan voorbarige juichtonen aan te heffen. Het werk van het Land bouwschap verdient echter de dank van de gehele landbouw en tevens ons aller wens op succes. S.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1956 | | pagina 2