trekker aanbouw werktuigen 1 553 211 augustus ZATERDAG 8 SEPTEMBER 1956 trekboom van de wagen waarna de lift het geheel opheft tot zijn normale stand. Het afkoppelen gaat op dezelfde wijze in tegenge stelde volgorde. Door het aankop pelen van een slang van de hydrau lische pomp naar de hefcylinder onder de wagen kan de bak van de wagen achterover worden gekipt. Het opgeladen produkt kan op deze wijze snel worden gelost. 24. Ferguson tractor-winch van de Fa. J. Sukkel te Middelburg. In bepaal de gevallen, b.v. bij het verstellen van de spoorbreedte of het voor langere tijd wegzetten in de win termaanden, kan het gewenst zijn de trekker met de banden van de grond af te plaatsen. Deze tractor- winch geeft daartoe een eenvou dige oplossing. Van twee hulpstuk ken, waarvan er één onder de voor as en één onder de achteras wordt geplaatst, wordt de achterste door middel van de lift zodanig bewogen dat beide rechtstandig worden ge plaatst waarbij de trekker wordt meegenomen en met de wielen van de grond af komt. De tijd die hier voor benodigd is, is buitengewoon kort. Al deze werktuigen lieten in meer dere of mindere mate mogelijkheden zien om bepaalde werkzaamheden op een goedkopere, maar ook op een snellere, eenvoudiger en aangenamer manier uit te voeren. Zeker zullen ve len van de circa 150 belangstellenden hiermee hun voordeel doen. De demonstratie was 'betrekkelijk eenvoudig van opzet, want naast de hiergenoemde zijn er nog tal van an dere werktuigen die op de een of an dere manier aan de trekker gebouwd kunnen worden. Daar een dergelijke demonstratie, voor zover bekend, nog nooit is gehouden was het enigszins een experiment. Een experiment ech ter, dat dank zij de vlotte medewer king van de heer M. G. Hoveijn voor het beschikbaar stellen van zijn per ceel en daarbij ook zijn gebouwen, en de diverse landbouwers die hun ma teriaal beschikbaar hebben gesteld, als goed geslaagd mag worden be schouwd. Door een zeer goed samen spel tussen de chauffeurs, die de trek kers moesten bedienen en de rege lingscommissie, werden de werktui gen op een vlotte wijze beurtelings voor het publiek gebracht. Verschillende handelaren in land bouwwerktuigen verleenden hun vol le medewerking. Prettig deed het aan, dat zij onderling elkaar ook hielpen voorzover dat nodig was. De weersomstandigheden waren die dag gunstig en ongunstig. Gunstig, omdat er die dag weer enkele uren geoogst kon worden en ongunstig om dat daardoor vele mensen vanwege de drukke werkzaamheden op het be drijf de demonstratie niet konden e- zoeken. Niemand zal hen dat echter kwalijk kunnen nemen omdat al sinds geruime tijd de goed werkbare uren zeer schaars zijn. De Hoofdassistent R. L. V. D. J. G. VAN LIERE. Bevestiging van kooiwiel- en antislip elementen. Om de band heen antislip-, naast de band kooiwiel elementen i I. hydi aanqt hte eggen, bevestiging kooiwiel- en tn aan een van de cylinders. 20. Combinatie bandenpomp-verfspuit van de Fa. W. Schipper en Zn. te Goes. Hierbij wordt een slang aan gesloten aan één van de cylinders van een petroleummotor. Het an dere eind wordt aangesloten aan een band, waardoor deze tijdens de compressieslag wordt opgepompt. Sluit men de slang in plaats van aan een band, aan een verfspuit, dan verkrijgt men een luchtstroom die regelmatig verf uit het reser voir naar buiten brengt en goed gelijk over het te bespuiten voor werp verdeeld. Voor het zelf be spuiten van werktuigen of het be handelen met anti roestmiddelen of iets dergelijks biedt een derge lijk instrument vele mogelijkheden. Begrijpelijkerwijs kan dit niet op een dieselmotor worden gebruikt. Daar de motor tijdens t gebruik op zeer weinig gas loopt is het gevaar voor olieverdunning aanwezig. De spuit zal echter betrekkelijk weinig uren wordeh gebruikt en wanneer men dat dan nog doet op 't eind van een verversingsperiode zodat di rect daarna olie wordt ververst, dan levert dit verder geen bezwaar op. 21. Bevestigingscombinatie kooiwiel- antisJipvviel van de Fa. Schipper en Zn. te Goes. Door de Fa. Gebrs. Den Herder te Lewedorp is vorig jaar een nieuw type antislipwiel ontworpen. Elk wiel bestaat uit 5 elementen die elk apart in een schijf aan het wiel wordén beves tigd. De elementen kunnen zowel over de band heen zonder deze te raken als naar buiten gericht in de schijf worden geplaatst. Een en ander is verder ontwikkeld in samenwerking met de Viconfa- briek te Nieuw Vennep en de Fa. Schipper heeft het bevestigings systeem overgenomen voor kooi- wielen. Kooiwielen dus ook be staande uit 5 elementen per wiel. Elk kooiwiel kan dus in gedeelten worden gemonteerd en getranspor teerd. Het bevestigingssysteem is verbluffend handig en eenvoudig en kan wel het snufje van deze de monstratie worden genoemd. Het nieuwe type antislipwiel doet weer de hoop herleven, dat we uit al de misère op het gebied van antislip- middelen toch weer een stap in de goede richting gedaan hebben. Wie weet welk een goede stap. 22. Ferguson transporibak van de Fa. J. Sukkel te Middelburg. Deze bak wordt met 2 pennen in de hefar men bevestigt. Het voorste punt rust tegen de cardan. De klep aan de achterkant kan worden geopend en verwijderd. Voor het transport van klein materiaal, melkbussen e.d. kan deze bak goed worden ge bruikt. Een aangekoppelde wagen is in dat geval dan overbodig. 23. Ferguson kiptrailer van de Fa. J. Sukkel te Middelburg. Bij deze tweewielige wagen staan de wielen ver naar achter waardoor meer druk op de achteras van de trek ker wordt verkregen. Door het spe ciale aankoppelingssysteem is ach teroverslaan niet mogelijk. Door ditzelfde systeem is het mogelijk de wagen, ook in geladen toestand aan de trekker te koppelen, zon der dat daarbij door een tweede persoon geholpen worde. Achter uitrijdende pakt een haak aan de trekker achter een ring aan de wicht niet af dan blijft de heffer .omhoog staan. Neemt men dit wel weg, dan wordt automatisch een tegengestelde werking verkregen en gaat de heffer dus weer naar beneden. Voor kleinere bedrijven en ook wel voor grote biedt deze constructie veel mogelijkheden. 16. Omgebouwde handzakkenheffer op de lift van de heer C. J. Prins te Geersdijk. Deze constructie liet zien dat van een oude handzakken heffer een zeer goed bruikbaar werktuig op de trekker kan wor den gemaakt. Het raamwerk van de heffer wordt hierbij in de drie puntsophanging bevestigd. Vanaf het hefvlak loopt een staaldraad over een rol boven aan het raam werk van de heffer weer naar be neden naar een vast punt aan de trekker. Gaan de hefarmen van de trekker dus omhoog en daarmee ook het raamwerk van de heffer, dan wordt het hefvlak door de staaldraad over een grotere afstand omhoog getrokken tot ze een manshoogte heeft bereikt. Een een voudig maar toch vernuftig idee met alleen dit verschil met de vo rige dat voor het heffen en zakken de lifthandle met de hand moet worden bediend. 17. Ferguson grondboor aangedreven door de aftakas van de Fa. J. Suk kel te Middelburg. Op een vlugge manier kan de boor in de lift wor den bevestigd. Door de aftakas aangedreven, wordt de boor in de grond gedraaid en in zeer korte tijd heeft men een gat van ruim 1 m. diep. Niet alle bedrijven zullen dit vrij dure werktuig rendabel kunnen maken, maar op grote be drijven of in omstandigheden waar veel palen geplaatst moeten wor den kan dit toch met een dergelijk apparaat op een zeer snelle wijze gebeuren. 18. Uittrekken van palen door mid del van de hydraulische lift. Niet alleen is het soms lastig om de palen in de grond te krijgen, doch soms is het net zo lastig om ze er weer uit te halen. Dit kan echter eenvoudig, vlug en gemakkelijk door gebruik te maken van de lift. Door middel van een hulpstuk werd door dezelfde Ferguson een paal uit de grond gelicht. Dit kan men overigens met elke lift aan welke trekker dan ook, door ge bruik te maken van een ketting. Deze slaat men om de houten of ijzeren paal en bevestigt het an dere eind strak aan de verbindings- arm van de lift in zijn laagste stand. Is één keer heffen niet vol doende dan doet men dit meerdere keren door telkens de ketting rond de paal met de neergaande lift mee naar beneden te schuiven. 19. Poulsen aardappelrooier op de lift met aandrijving vanaf de aftakas van de Fa. Massee te Goes. De mo gelijkheden van aanbouw en aan drijving werden hier getoond. De machine liep vrijwel geheel geruis loos. Achter het mes is een vrijwel horizontaal rad bevestigd dat de aardappelen op een tweede horizon taal rad brengt. Dat legt de aard appelen opzij neer. De dieptestel- ling geschiedt met een apart wiel. rek t de en de s en aanbouwwerktuigen week in vele •monstraties die gewoonlijk worden ns machines van één soort, die allen ardappelen rooien. Een beoordeling •aliteit van het werk naar voren en nstructie kan het publiek een keus lag It alles geheel anders. Hier waren brac die voor het allergrootste gedeelte eren en onderlinge vergelijking was dus Ie b< eling. De opzet was alleen om hier iren; die aan de trekker konden worden ac; gelegd op de driepuntsophangin; hycAlische lift. een torpedo met daarachter een groot breed mes in de vorm van een ganzevoet. Door een overbren ging naar de hydraulische lift kan de toolbar met de ploegjes hoog of laag gesteld worden. Enkele van deze constructies die in de I praktijk in gebruik zijn, voldoen uitstekend. Volautomatische zakkenheffer van C. Verburg te Kamperland. Deze was gemonteerd op dezelfde Fer guson trekker als de erwtenploeg- jes. Plaatst men een bepaald ge- wicht op het platvorm dan wordt via een overbrenging van stangen de bedieningshandle van de lift in werking gesteld. De hefinrichting met zakkenheffer gaat omhoog tot manshoogte. Neemt men het ge- zijn Jégste stand.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1956 | | pagina 9