trekker aanbouw werktuigen
1
553
211 augustus
ZATERDAG 8 SEPTEMBER 1956
trekboom van de wagen waarna
de lift het geheel opheft tot zijn
normale stand. Het afkoppelen
gaat op dezelfde wijze in tegenge
stelde volgorde. Door het aankop
pelen van een slang van de hydrau
lische pomp naar de hefcylinder
onder de wagen kan de bak van de
wagen achterover worden gekipt.
Het opgeladen produkt kan op
deze wijze snel worden gelost.
24. Ferguson tractor-winch van de Fa.
J. Sukkel te Middelburg. In bepaal
de gevallen, b.v. bij het verstellen
van de spoorbreedte of het voor
langere tijd wegzetten in de win
termaanden, kan het gewenst zijn
de trekker met de banden van de
grond af te plaatsen. Deze tractor-
winch geeft daartoe een eenvou
dige oplossing. Van twee hulpstuk
ken, waarvan er één onder de voor
as en één onder de achteras wordt
geplaatst, wordt de achterste door
middel van de lift zodanig bewogen
dat beide rechtstandig worden ge
plaatst waarbij de trekker wordt
meegenomen en met de wielen van
de grond af komt. De tijd die hier
voor benodigd is, is buitengewoon
kort.
Al deze werktuigen lieten in meer
dere of mindere mate mogelijkheden
zien om bepaalde werkzaamheden op
een goedkopere, maar ook op een
snellere, eenvoudiger en aangenamer
manier uit te voeren. Zeker zullen ve
len van de circa 150 belangstellenden
hiermee hun voordeel doen.
De demonstratie was 'betrekkelijk
eenvoudig van opzet, want naast de
hiergenoemde zijn er nog tal van an
dere werktuigen die op de een of an
dere manier aan de trekker gebouwd
kunnen worden. Daar een dergelijke
demonstratie, voor zover bekend, nog
nooit is gehouden was het enigszins
een experiment. Een experiment ech
ter, dat dank zij de vlotte medewer
king van de heer M. G. Hoveijn voor
het beschikbaar stellen van zijn per
ceel en daarbij ook zijn gebouwen, en
de diverse landbouwers die hun ma
teriaal beschikbaar hebben gesteld,
als goed geslaagd mag worden be
schouwd. Door een zeer goed samen
spel tussen de chauffeurs, die de trek
kers moesten bedienen en de rege
lingscommissie, werden de werktui
gen op een vlotte wijze beurtelings
voor het publiek gebracht.
Verschillende handelaren in land
bouwwerktuigen verleenden hun vol
le medewerking. Prettig deed het aan,
dat zij onderling elkaar ook hielpen
voorzover dat nodig was.
De weersomstandigheden waren die
dag gunstig en ongunstig. Gunstig,
omdat er die dag weer enkele uren
geoogst kon worden en ongunstig om
dat daardoor vele mensen vanwege
de drukke werkzaamheden op het be
drijf de demonstratie niet konden e-
zoeken. Niemand zal hen dat echter
kwalijk kunnen nemen omdat al sinds
geruime tijd de goed werkbare uren
zeer schaars zijn.
De Hoofdassistent R. L. V. D.
J. G. VAN LIERE.
Bevestiging van kooiwiel- en antislip elementen.
Om de band heen antislip-, naast de band kooiwiel elementen
i
I. hydi
aanqt
hte eggen, bevestiging kooiwiel- en
tn aan een van de cylinders.
20. Combinatie bandenpomp-verfspuit
van de Fa. W. Schipper en Zn. te
Goes. Hierbij wordt een slang aan
gesloten aan één van de cylinders
van een petroleummotor. Het an
dere eind wordt aangesloten aan
een band, waardoor deze tijdens de
compressieslag wordt opgepompt.
Sluit men de slang in plaats van
aan een band, aan een verfspuit,
dan verkrijgt men een luchtstroom
die regelmatig verf uit het reser
voir naar buiten brengt en goed
gelijk over het te bespuiten voor
werp verdeeld. Voor het zelf be
spuiten van werktuigen of het be
handelen met anti roestmiddelen
of iets dergelijks biedt een derge
lijk instrument vele mogelijkheden.
Begrijpelijkerwijs kan dit niet op
een dieselmotor worden gebruikt.
Daar de motor tijdens t gebruik op
zeer weinig gas loopt is het gevaar
voor olieverdunning aanwezig. De
spuit zal echter betrekkelijk weinig
uren wordeh gebruikt en wanneer
men dat dan nog doet op 't eind van
een verversingsperiode zodat di
rect daarna olie wordt ververst,
dan levert dit verder geen bezwaar
op.
21. Bevestigingscombinatie kooiwiel-
antisJipvviel van de Fa. Schipper
en Zn. te Goes. Door de Fa. Gebrs.
Den Herder te Lewedorp is vorig
jaar een nieuw type antislipwiel
ontworpen. Elk wiel bestaat uit 5
elementen die elk apart in een
schijf aan het wiel wordén beves
tigd. De elementen kunnen zowel
over de band heen zonder deze
te raken als naar buiten gericht
in de schijf worden geplaatst. Een
en ander is verder ontwikkeld in
samenwerking met de Viconfa-
briek te Nieuw Vennep en de Fa.
Schipper heeft het bevestigings
systeem overgenomen voor kooi-
wielen. Kooiwielen dus ook be
staande uit 5 elementen per wiel.
Elk kooiwiel kan dus in gedeelten
worden gemonteerd en getranspor
teerd. Het bevestigingssysteem is
verbluffend handig en eenvoudig
en kan wel het snufje van deze de
monstratie worden genoemd. Het
nieuwe type antislipwiel doet weer
de hoop herleven, dat we uit al de
misère op het gebied van antislip-
middelen toch weer een stap in de
goede richting gedaan hebben. Wie
weet welk een goede stap.
22. Ferguson transporibak van de Fa.
J. Sukkel te Middelburg. Deze bak
wordt met 2 pennen in de hefar
men bevestigt. Het voorste punt
rust tegen de cardan. De klep aan
de achterkant kan worden geopend
en verwijderd. Voor het transport
van klein materiaal, melkbussen
e.d. kan deze bak goed worden ge
bruikt. Een aangekoppelde wagen
is in dat geval dan overbodig.
23. Ferguson kiptrailer van de Fa. J.
Sukkel te Middelburg. Bij deze
tweewielige wagen staan de wielen
ver naar achter waardoor meer
druk op de achteras van de trek
ker wordt verkregen. Door het spe
ciale aankoppelingssysteem is ach
teroverslaan niet mogelijk. Door
ditzelfde systeem is het mogelijk
de wagen, ook in geladen toestand
aan de trekker te koppelen, zon
der dat daarbij door een tweede
persoon geholpen worde. Achter
uitrijdende pakt een haak aan de
trekker achter een ring aan de
wicht niet af dan blijft de heffer
.omhoog staan. Neemt men dit wel
weg, dan wordt automatisch een
tegengestelde werking verkregen
en gaat de heffer dus weer naar
beneden. Voor kleinere bedrijven
en ook wel voor grote biedt deze
constructie veel mogelijkheden.
16. Omgebouwde handzakkenheffer op
de lift van de heer C. J. Prins te
Geersdijk. Deze constructie liet
zien dat van een oude handzakken
heffer een zeer goed bruikbaar
werktuig op de trekker kan wor
den gemaakt. Het raamwerk van
de heffer wordt hierbij in de drie
puntsophanging bevestigd. Vanaf
het hefvlak loopt een staaldraad
over een rol boven aan het raam
werk van de heffer weer naar be
neden naar een vast punt aan de
trekker. Gaan de hefarmen van de
trekker dus omhoog en daarmee
ook het raamwerk van de heffer,
dan wordt het hefvlak door de
staaldraad over een grotere afstand
omhoog getrokken tot ze een
manshoogte heeft bereikt. Een een
voudig maar toch vernuftig idee
met alleen dit verschil met de vo
rige dat voor het heffen en zakken
de lifthandle met de hand moet
worden bediend.
17. Ferguson grondboor aangedreven
door de aftakas van de Fa. J. Suk
kel te Middelburg. Op een vlugge
manier kan de boor in de lift wor
den bevestigd. Door de aftakas
aangedreven, wordt de boor in de
grond gedraaid en in zeer korte
tijd heeft men een gat van ruim 1
m. diep. Niet alle bedrijven zullen
dit vrij dure werktuig rendabel
kunnen maken, maar op grote be
drijven of in omstandigheden waar
veel palen geplaatst moeten wor
den kan dit toch met een dergelijk
apparaat op een zeer snelle wijze
gebeuren.
18. Uittrekken van palen door mid
del van de hydraulische lift. Niet
alleen is het soms lastig om de
palen in de grond te krijgen, doch
soms is het net zo lastig om ze er
weer uit te halen. Dit kan echter
eenvoudig, vlug en gemakkelijk
door gebruik te maken van de lift.
Door middel van een hulpstuk
werd door dezelfde Ferguson een
paal uit de grond gelicht. Dit kan
men overigens met elke lift aan
welke trekker dan ook, door ge
bruik te maken van een ketting.
Deze slaat men om de houten of
ijzeren paal en bevestigt het an
dere eind strak aan de verbindings-
arm van de lift in zijn laagste
stand. Is één keer heffen niet vol
doende dan doet men dit meerdere
keren door telkens de ketting rond
de paal met de neergaande lift
mee naar beneden te schuiven.
19. Poulsen aardappelrooier op de lift
met aandrijving vanaf de aftakas
van de Fa. Massee te Goes. De mo
gelijkheden van aanbouw en aan
drijving werden hier getoond. De
machine liep vrijwel geheel geruis
loos. Achter het mes is een vrijwel
horizontaal rad bevestigd dat de
aardappelen op een tweede horizon
taal rad brengt. Dat legt de aard
appelen opzij neer. De dieptestel-
ling geschiedt met een apart wiel.
rek
t de
en
de
s en
aanbouwwerktuigen week in vele
•monstraties die gewoonlijk worden
ns machines van één soort, die allen
ardappelen rooien. Een beoordeling
•aliteit van het werk naar voren en
nstructie kan het publiek een keus
lag It alles geheel anders. Hier waren
brac die voor het allergrootste gedeelte
eren en onderlinge vergelijking was dus
Ie b< eling. De opzet was alleen om hier
iren; die aan de trekker konden worden
ac; gelegd op de driepuntsophangin;
hycAlische lift.
een torpedo met daarachter een
groot breed mes in de vorm van
een ganzevoet. Door een overbren
ging naar de hydraulische lift kan
de toolbar met de ploegjes hoog
of laag gesteld worden. Enkele
van deze constructies die in de
I praktijk in gebruik zijn, voldoen
uitstekend.
Volautomatische zakkenheffer van
C. Verburg te Kamperland. Deze
was gemonteerd op dezelfde Fer
guson trekker als de erwtenploeg-
jes. Plaatst men een bepaald ge-
wicht op het platvorm dan wordt
via een overbrenging van stangen
de bedieningshandle van de lift in
werking gesteld. De hefinrichting
met zakkenheffer gaat omhoog tot
manshoogte. Neemt men het ge-
zijn Jégste stand.