BIJ DE GRAANOOGST? 511 NAAR EEN NIEUWE WERKWIJZE VAN LOSGESTORT ZATERDAG 11 AUGUSTUS 195« Deze manier van werken geeft een aanzienlijke arbeidsbesparing. Mensenhanden komen aan het graan, vóórdat het op de boerderij opgezakt wordt, vrüwel niet meer te pas. Het voorkómen van lange wacht tijden bij de centrale opslagplaat sen kan bij deze methode worden bereikt. Daartegenover staat, dat deze manier extra investeringen en vooral op het bedrijf zelf extra voorzieningen vraagt. De tijd moet nog leren of dit op de gemiddelde bedrijven economisch verantwoord is. Op een onlangs gehouden vergar dering van het NaCo-Brouw was men min of meer enthousiast. De tijd is niet rijp om zonder meer tot deze methode over te gaan. Dit zal weloverwogen moeten gebeuren. In het begin zal, vooral op de grotere bedrijven, deze oogstwijze steeds meer ingang vinden. wordt geledigd. graantransport geschikt te maken. De moeilijkheid zit hem echter, vooral bij de vier-wielige wagens, in het lossen. B\j de twee-wielige wagens is dit niet zc'n probleem daar door een betrekke lijk eenvoudige verandering aan het achterschot de zaak klaar is. Bij de vier-wielige zal echter een voorziening getroffen moeten worden, waardoor de wagen hellend naast de stortbak komt te staan. Dit zou kun nen door het wegdek erg schuin te leg gen of door een soort hijsinstallatie die de wagen aan één zijde oplicht. Veel eenvoudiger wordt het er dan echter niet op. De wagen over de stortbak heen la ten rijden is erg bezwaarlijk omdat er dan in het graan veel vuil van trekker en wagenbanden terecht komt. STORTBAK MET ELEVATOR. Om de wagens vlug te kunnen ledi-' gen is het nodig, dat of een grote stort bak of een elevator met een grote capa citeit aanwezig is. Hoe men de stortbak zal inrichten, dus in of boven de grond, hangt van de omstandigheden af. Is dit boven de grond, dan moet naast de bak een losheuvel worden aangelegd om de wagens hoog genoeg te kunnen, plaat sen voor het lossen. De elevator trans porteert het graan naar een opzakin richting of, als het voorlopig op het be drijf blijft, naar de opslaginrichting. MOGELIJKHEID VAN OPSLAG OP DE BEDRIJVEN. Dit hangt volkomen van de omstan digheden af. Evengoed echter als in zeer vele gebouwen aardappelbewaar plaatsen worden gebouwd, kan dit ook voor de graanopslag het geval zijn. De mogelijkheid is wellicht ook aanwezig om met enige voorzieningen in verband met de koude luchtdoorlaat, de aardap pelbewaarplaatsen voor graanopslag ge schikt te maken. Meer deskundigen zul len hierover echter hun oordeel moeten vormen. De Hoofdassistent Landbouw werktuigen bij de R. L. V. D, J. G. VAN LIERE. Oaar gaat het graan. De wagen in gekipte toestand. (Foto's van de Rijkslandb. Voorl. Dienst te Goes.)» GESCHIKTE WAGENS VOOR HET TRANSPORT VAN LOS- GESTORT GRAAN. In de Wilhelminapolder zijn twee wa gens speciaal voor het graantransport gemaakt. Het zijn wagens met een nor kan gebeuren als met de trekker. Bo vendien vervalt dan het steeds aan- en afkoppelen van de slangen bij het ver wisselen van de wagens. Als nl. de af stand tussen het perceel en de opslag plaats te groot is kan de tweede wagen worden ingeschakeld die dus op het veld staande wordt geladen. Eén trek wagens is veel eenvoudiger en daardoor veel goedkoper. In hoeverre het in de praktijk nood zakelijk is voor dit werk speciale wa gens aan te schaffen, is nog de vraag. Elke goede landbouwwagen met een goed sluitende bak is door het opzetten van goed passende schotten voor het De maaidorser ker kan dan twee transportwagens be dienen. Op deze manier kan het trans port door één tussenrijder over een af stand van zeker 3 a 4 km worden ver zorgd. De wagens hebben een draag vermogen van 5 ton doch zijn in deze uitvoering duur. In de Bathpolders zijn twee-wielige wagens voor het graantransport ge bouwd. Het lossen geschiedt door de achterwand, die opgeklapt kan worden en waarin zich bovendien nog een uit stroomklepje bevindt. Lost men enkel door dit klepje dan kan men met een veel smallere opvangbak toe. De constructie van de twee-wielige Het lossen van de tank in de wagen: Het graan uit de tank kan op twee manieren in een daartoe geschikt ge maakte wagen worden gelost, nl.: 1. Stilstaand op het eind van het veld. Het lossen van één volle tank duurt ±2 minuten. De machine naast de wagen zetten (of andersom) het weer wegrijden enz., vraagt onge veer een gelijke tijdsduur. In totaal dus ±4 minuten wat, omgerekend per uur, een belangrijk percentage (15 tot 20 tijdverlies geeft. 2. Met de wagen naast de rijdende maaidorser meerijden. De chauffeur met de trekker en wagen heeft daar meestal ruimschoots de tijd voor, zodat het overhevelen van de tank in de wagen zonder tijdverlies voor de maaidorser kan gebeuren. Het ledigen van de wagen bij de graanloods. TpEN groot gedeelte van onze granen, speciaal de gerst, wordt de laatste jaren -*-J met de maaidorser geoogst. Koolzaad, karwij en graszaad, en in toenemen de mate ook erwten, worden van de ruiter met de maaidorser gedorst. Een manier van werken, die, vergeleken met de oogstmethoden van 20 a 30 jaar terug, wel grote verschillen laat zi.en. Het aantal mensen en arbeidsuren, dat voor de oogst benodigd is, is drastisch verminderd. En toch vormt de graanoogst, ondanks, of misschien mede door,'de verander de oogstmethoden en door een sterke vermindering van het totaal aantal arbeids krachten, elk jaar weer een vrij grote arbeidstop. Immers, vroeger werd de oogst verdeeld over een groot aantal weken en thans komt de maaidorser op het be drijf en .oogst in een korte tijd een grote oppervlakte van het graan. Rijdt deze van het veld af, dan is het in ons zeer wisselvallig klimaat eigenlijk zaak, dat de produkten, speciaal de zakken graan, zo vlug mogelijk van het perceel worden weggehaald. Zelfs het één nacht op het veld laten liggen van de zakken brengt veel te grote risico met zich mee. Het komt er dus op neer, dat, na het stoppen van de maai dorser, in de avonduren het geoogste produkt nog moet worden binnengehaald. En juist dit punt vindt de praktijk een groot bezwaar. Een ander bezwaar is, dat de gedorste produkten vrijwel altijd gedroogd moeten worden. Daartoe wordt het naar centrale opslagplaatsen met drooginstallaties gebracht. Is de campagne volop aan de gang, dan moet daar dikwijls gewacht worden vóórdat men kan lossen en vaak is lang niet altijd de partij direct aan de beurt om gedroogd te worden. Hoe langer gewacht moet worden, hoe groter natuurlijk de kans wordt voor het optreden van broei, met alle nadelige gevolgen van dien. MAAIDORSER MET GRAANTANK. Geen wonder dan ook, dat gezocht is naar een werkwijze waaraan nog min der arbeidskrachten te- pas komen. Op enkele plaatsen in ons land, en ook in Zeeland nl. in de Wilhelminapol der en de Bathpolders, is men het vorig jaar reeds een nieuwe werkwijze gaan volgen. Hierbij wordt het graan niet meer opgezakt doch losgestort naar het hedrjjf getransporteerd. Op de maaidor ser is een graantank gebouwd met een inhoud van 1500 kg. Hierin wordt het graan verzameld, zodat, bij een gemid delde opbrengst van 4500 kg per ha, een oppervlakte van rt 1/3 ha kan wor den gemaaid, voordat de tank vol is. Bij een niet al te veel liggend gewas kan één man de gehele machine bedienen. In een moeilijk gewas is een tweede man wel gewenst. maal laadoppervlak, doch uitgerust met dichte schotten ter hoogte van 1 meter. Aan weerszijden zijn in de onderste helft van de schotten vier kleppen aange bracht, die elk afzonderlijk geopend kunnen worden. Verder is de bak naar twee zijden kipbaar gemaakt. Dit kip pen geschiedt hydraulisch door middel van een handpomp. Dit kan eventueel ook vanaf de trekker gebeuren doch de noodzaak daartoe is niet aanwezig, daar de wagen slechts langzaam wordt gekipt, hetgeen met de hand even vlug

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1956 | | pagina 7