BIJ DE GRAANOOGST?
511
NAAR EEN NIEUWE WERKWIJZE
VAN LOSGESTORT
ZATERDAG 11 AUGUSTUS 195«
Deze manier van werken geeft
een aanzienlijke arbeidsbesparing.
Mensenhanden komen aan het
graan, vóórdat het op de boerderij
opgezakt wordt, vrüwel niet meer
te pas.
Het voorkómen van lange wacht
tijden bij de centrale opslagplaat
sen kan bij deze methode worden
bereikt.
Daartegenover staat, dat deze
manier extra investeringen en
vooral op het bedrijf zelf extra
voorzieningen vraagt. De tijd moet
nog leren of dit op de gemiddelde
bedrijven economisch verantwoord
is.
Op een onlangs gehouden vergar
dering van het NaCo-Brouw was
men min of meer enthousiast. De
tijd is niet rijp om zonder meer tot
deze methode over te gaan. Dit zal
weloverwogen moeten gebeuren. In
het begin zal, vooral op de grotere
bedrijven, deze oogstwijze steeds
meer ingang vinden.
wordt geledigd.
graantransport geschikt te maken. De
moeilijkheid zit hem echter, vooral bij
de vier-wielige wagens, in het lossen.
B\j de twee-wielige wagens is dit niet
zc'n probleem daar door een betrekke
lijk eenvoudige verandering aan het
achterschot de zaak klaar is.
Bij de vier-wielige zal echter een
voorziening getroffen moeten worden,
waardoor de wagen hellend naast de
stortbak komt te staan. Dit zou kun
nen door het wegdek erg schuin te leg
gen of door een soort hijsinstallatie die
de wagen aan één zijde oplicht. Veel
eenvoudiger wordt het er dan echter
niet op.
De wagen over de stortbak heen la
ten rijden is erg bezwaarlijk omdat er
dan in het graan veel vuil van trekker
en wagenbanden terecht komt.
STORTBAK MET ELEVATOR.
Om de wagens vlug te kunnen ledi-'
gen is het nodig, dat of een grote stort
bak of een elevator met een grote capa
citeit aanwezig is. Hoe men de stortbak
zal inrichten, dus in of boven de grond,
hangt van de omstandigheden af. Is dit
boven de grond, dan moet naast de bak
een losheuvel worden aangelegd om de
wagens hoog genoeg te kunnen, plaat
sen voor het lossen. De elevator trans
porteert het graan naar een opzakin
richting of, als het voorlopig op het be
drijf blijft, naar de opslaginrichting.
MOGELIJKHEID VAN OPSLAG
OP DE BEDRIJVEN.
Dit hangt volkomen van de omstan
digheden af. Evengoed echter als in
zeer vele gebouwen aardappelbewaar
plaatsen worden gebouwd, kan dit ook
voor de graanopslag het geval zijn. De
mogelijkheid is wellicht ook aanwezig
om met enige voorzieningen in verband
met de koude luchtdoorlaat, de aardap
pelbewaarplaatsen voor graanopslag ge
schikt te maken. Meer deskundigen zul
len hierover echter hun oordeel moeten
vormen.
De Hoofdassistent Landbouw
werktuigen bij de R. L. V. D,
J. G. VAN LIERE.
Oaar gaat het graan.
De wagen in gekipte toestand.
(Foto's van de Rijkslandb. Voorl. Dienst te Goes.)»
GESCHIKTE WAGENS VOOR
HET TRANSPORT VAN LOS-
GESTORT GRAAN.
In de Wilhelminapolder zijn twee wa
gens speciaal voor het graantransport
gemaakt. Het zijn wagens met een nor
kan gebeuren als met de trekker. Bo
vendien vervalt dan het steeds aan- en
afkoppelen van de slangen bij het ver
wisselen van de wagens. Als nl. de af
stand tussen het perceel en de opslag
plaats te groot is kan de tweede wagen
worden ingeschakeld die dus op het
veld staande wordt geladen. Eén trek
wagens is veel eenvoudiger en daardoor
veel goedkoper.
In hoeverre het in de praktijk nood
zakelijk is voor dit werk speciale wa
gens aan te schaffen, is nog de vraag.
Elke goede landbouwwagen met een
goed sluitende bak is door het opzetten
van goed passende schotten voor het
De maaidorser
ker kan dan twee transportwagens be
dienen. Op deze manier kan het trans
port door één tussenrijder over een af
stand van zeker 3 a 4 km worden ver
zorgd. De wagens hebben een draag
vermogen van 5 ton doch zijn in deze
uitvoering duur.
In de Bathpolders zijn twee-wielige
wagens voor het graantransport ge
bouwd. Het lossen geschiedt door de
achterwand, die opgeklapt kan worden
en waarin zich bovendien nog een uit
stroomklepje bevindt. Lost men enkel
door dit klepje dan kan men met een
veel smallere opvangbak toe.
De constructie van de twee-wielige
Het lossen van de tank
in de wagen:
Het graan uit de tank kan op twee
manieren in een daartoe geschikt ge
maakte wagen worden gelost, nl.:
1. Stilstaand op het eind van het veld.
Het lossen van één volle tank duurt
±2 minuten. De machine naast de
wagen zetten (of andersom) het
weer wegrijden enz., vraagt onge
veer een gelijke tijdsduur. In totaal
dus ±4 minuten wat, omgerekend
per uur, een belangrijk percentage
(15 tot 20 tijdverlies geeft.
2. Met de wagen naast de rijdende
maaidorser meerijden. De chauffeur
met de trekker en wagen heeft daar
meestal ruimschoots de tijd voor,
zodat het overhevelen van de tank
in de wagen zonder tijdverlies voor
de maaidorser kan gebeuren.
Het ledigen van de wagen bij de graanloods.
TpEN groot gedeelte van onze granen, speciaal de gerst, wordt de laatste jaren
-*-J met de maaidorser geoogst. Koolzaad, karwij en graszaad, en in toenemen
de mate ook erwten, worden van de ruiter met de maaidorser gedorst. Een
manier van werken, die, vergeleken met de oogstmethoden van 20 a 30 jaar
terug, wel grote verschillen laat zi.en. Het aantal mensen en arbeidsuren, dat
voor de oogst benodigd is, is drastisch verminderd.
En toch vormt de graanoogst, ondanks, of misschien mede door,'de verander
de oogstmethoden en door een sterke vermindering van het totaal aantal arbeids
krachten, elk jaar weer een vrij grote arbeidstop. Immers, vroeger werd de oogst
verdeeld over een groot aantal weken en thans komt de maaidorser op het be
drijf en .oogst in een korte tijd een grote oppervlakte van het graan. Rijdt deze
van het veld af, dan is het in ons zeer wisselvallig klimaat eigenlijk zaak, dat
de produkten, speciaal de zakken graan, zo vlug mogelijk van het perceel worden
weggehaald.
Zelfs het één nacht op het veld laten liggen van de zakken brengt veel te grote
risico met zich mee. Het komt er dus op neer, dat, na het stoppen van de maai
dorser, in de avonduren het geoogste produkt nog moet worden binnengehaald.
En juist dit punt vindt de praktijk een groot bezwaar. Een ander bezwaar is,
dat de gedorste produkten vrijwel altijd gedroogd moeten worden. Daartoe wordt
het naar centrale opslagplaatsen met drooginstallaties gebracht. Is de campagne
volop aan de gang, dan moet daar dikwijls gewacht worden vóórdat men kan
lossen en vaak is lang niet altijd de partij direct aan de beurt om gedroogd te
worden. Hoe langer gewacht moet worden, hoe groter natuurlijk de kans wordt
voor het optreden van broei, met alle nadelige gevolgen van dien.
MAAIDORSER MET
GRAANTANK.
Geen wonder dan ook, dat gezocht is
naar een werkwijze waaraan nog min
der arbeidskrachten te- pas komen.
Op enkele plaatsen in ons land, en
ook in Zeeland nl. in de Wilhelminapol
der en de Bathpolders, is men het vorig
jaar reeds een nieuwe werkwijze gaan
volgen. Hierbij wordt het graan niet
meer opgezakt doch losgestort naar het
hedrjjf getransporteerd. Op de maaidor
ser is een graantank gebouwd met een
inhoud van 1500 kg. Hierin wordt het
graan verzameld, zodat, bij een gemid
delde opbrengst van 4500 kg per ha,
een oppervlakte van rt 1/3 ha kan wor
den gemaaid, voordat de tank vol is. Bij
een niet al te veel liggend gewas kan
één man de gehele machine bedienen.
In een moeilijk gewas is een tweede
man wel gewenst.
maal laadoppervlak, doch uitgerust met
dichte schotten ter hoogte van 1 meter.
Aan weerszijden zijn in de onderste helft
van de schotten vier kleppen aange
bracht, die elk afzonderlijk geopend
kunnen worden. Verder is de bak naar
twee zijden kipbaar gemaakt. Dit kip
pen geschiedt hydraulisch door middel
van een handpomp. Dit kan eventueel
ook vanaf de trekker gebeuren doch de
noodzaak daartoe is niet aanwezig,
daar de wagen slechts langzaam wordt
gekipt, hetgeen met de hand even vlug