Tu i n hou wlantaa m WERKTUIGENDEMONSTRATIE 1956 PREMIEKEURINGEN VOOR STIEREN EN VROUWELIJK FOKVEE ZATERDAG 9 JUNI 1956 359 ONDER de Wordt er voor onze tuinbouwproducten wel ge noeg reclame gemaakt Deze vraag horen wij over het algemeen dikwijls gesteld. Ook Uw lantaarn man heeft de laaste weken telkens over deze be langrijke kant van de tuinbouw nagedacht. Daar om leek het hem goed het schijnsel van de lantaarn deze week eens te laten lichten over deze zaak. Immers, in welke bedrijven wordt tegenwoordig niet aan reclame gedaan Wanneer men nota neemt van de reclame-acti viteit, die grote winkelbedrijven ontwikkelen, komt men al spoedig tot de slotsom: Wat slaat de tuinbouw over het algemeen toch een pover figuur Stel hier tegenover wat de industrie doet aan reclame. Dit is gewoonweg verbluffendOveral ter wereld worden onze ogen opengetrokken naar de blikvangers en felle lichtreclames. De dagbladen zijn voor een groot gedeelte gevuld met pakkende advertenties. Hoeveel reclamegeschriften vindt men in de brievenbussen Misschien zegt U: „Ja, maar dat betreft allemaal gebruiksgoederen, zoals kleding, wasmachines, radio's enz.". Gelijk hebt U, maar wat presteren de levensmiddelenbedrijven aan reclame Ook deze doen alle mogelijke moeite hun produkten bij de consument bekend te maken. Ik denk ook aan de reclame voor sinaasappelen. Op hoeveel vracht auto's prijken niet de opvallende reclamebordjes van een bekend handelsmerk. De „Sunkisf'-sinaas- appelen zijn meer bekend dan de meeste goede appelrassen uit eigen land. Ook de bloemenreclame is tegenwoordig zéér goed te noemen. De Keukenhof van Jacoba van Beieren heeft in geheel Europa en zelfs daar buiten roem verworven. Jaarlijks worden mil joenen getrokken naar de goed opgezette acties, zoals bloemencorso's, tentoonstellingen, enz. Intus sen kunnen wij constateren, dat de afname van bloemen jaarlijks toeneemt. Reclame maken kost geld, ja véél geld. Mil joenen guldens worden jaarlijks voor dit doel uit gegeven. Is dit nu verantwoord, zult U misschien denken We geloven van wèl. Wordt er dan helemaal niets gedaan aan reclame en voorlichting voor onze tuinbouwprodukten tot verruiming van de consumptie Enkele acties zijn mij bekend. De praatjes van „De Groenteman", 's morgens voor de radio. Ook de rubriek van: „Geen knollen voor citroenen" is wel eens gewijd aan groenten en fruit. Ook via tentoonstellingen in binnen- en buitenland wordt de aandacht geves tigd op onze uitnemende tuinbouwprodukten. Toch is deze reclame mijns inziens onvoldoende. Enkele jaren geleden werden in de grote steden door de fruittelers en de veilingen voorlichtingsavonden gegeven aan duizenden huisvrouwen en toekomstige echtgenoten. Waarom zijn deze avonden de laatste jaren niet herhaald Deze reclame voering werd zeer gewaardeerd. Iedere bezoekster ging voldaan naar huis terug en had kennis genomen van wat Zeeland op het gebied van de fruitteelt aan kan bieden. Ook de handel vond deze reclame zéér goed. De reactie na deze avonden was steeds goed "te bemerken. Hoeveel huisvrouwen kennen onze appel- en perenrassen Bedroevend weinig. Ook in onze provincie worden nog wel acties ge voerd om het publiek te trekken en de aandacht op de geteelde produkten te vestigen. Zo wérd vorig jaar te Goes een fruitcorso georganiseerd, wat door duizenden werd aanschouwd. De fruitfee met haar gevolg heeft velen op het heerlijke fruit gewezen, dat zo rijkelijk en overvloedig in onze omgeving geteeld wordt. Terugziende op het grote succes van vorig jaar heeft het comité besloten dit tot een jaarlijks te rugkerend evenement te maken. Zij willen zelfs deze gebeurtenis nog belangrijk grootser maken, en zelfs buiten onze grenzen treden om het publiek te wijzen op het goede „Zeeuwse fruit". In een circulaire, door haar opgesteld, wordt alles breed voerig besproken. Deze circulaire is thans aan alle Zeeuwse fruittelers gezonden, om bekendheid aan hen te geven van de opgezette plannen en tevens een beroep te doen op financiële steun. Toen ik zulk een schrijven onder de ogen kreeg en aandachtig doorlas, kwamen enkele bijzondere vragen bij mij op. Waarom wordt dit fruitfestijn door hoofdzakelijk middenstandszaken georganiseerd Zien deze zakenlieden misschien een boterham te verdienen aan het publiek dat op deze dag in de stad komt Of is het dat de organisaties vai fruittelers het niet aandurven Het is toch tenslotte hun zaak waar alles om draait en waar deze reclame voor gevoerd wordt. Het is mij tot op heden niet erg duidelijk. Er zit aan dit gebeuren iets scheefs. Of vinden velen deze wijze van propagandavoeren voor het Zeeuwse fruit niet juist Ik heb mijn licht eens opgestoken bij enkele fruittelers en hun mening evraagd over deze zaak. Zij stonden tegenover deze actie niet afkerig, maar moesten toch bekennen dat de reclame te véél in eigen provincie bleef en zodoende niet aan de ge stelde eisen voldeed. Zij zagen meer in goede voor lichting in die gebieden en plaatsen, waar uiteinde lijk het fruit voor het merendeel terecht komt. Toch moesten zij anderzijds weer bewondering en w-ardering tonen voor wat vori^, jaar is gepres teerd bij het fruitcorso. De circulaire, die thans alom is verspreid, spreekt óók over meerdere reclame buiten onze provincie. Dus ook in die kringen heeft men ingezien, dat deze naar buiten gevoerd dient te worden. Zij willen zelfs bij onze zuiderburen de aandacht op dit corso, en zodoende op ons fruit, vestigen. Het ligt nl. in de bedoeling, dat de fruitfee met haar gevolg in de grote steden, zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en in enkele Belgische steden fruit uit zal delen met de nodige reclame voorzien voor het grote fruitfestijn in Goes. De opzet is dus groots en volledig genoeg, maar zal wel afhangen van de financiële kant van deze plannen. Zoiets kost natuurlijk handen vol geld. Mijn vraag is dan ook of het comité deze mid delen zal weten te vinden. Zij doet dan ook een beroep op alle fruittelers om deze actie te steunen, moreel en financiëel. Het idee om de propaganda meer naar buiten te voeren, vind ik juist gezien. Maar of alles tot zijn recht zal komen blijft voor mij een vraag. Wanneer de verschillende organisa ties van fruittelers en veilingen hieraan niet vol ledig medewerken of achterstaan, zie ik van deze grootse plannen weinig komen. Ook moet men wel bedenken, dat met fruit niet gewerkt kan worden zoals met bloemen het geval is. Ten eerste is het moeilijker iets te versieren met fruit, en bovendien is het ook kostbaar. Met de felgekleurde bloemen kan men letterlijk alles voor elkaar toveren. Dinsdag 5 juni was voor vele fruitkwekers een ware hoogtijdag. Uit alle windstreken van ons land en zelfs van buiten onze grenzen waren zij naar Kapelle-Biezelinge gekomen, om de landelijke werk tuigendemonstratie uitgaande van de Nederlandse Fruittelers Organisatie in samenwerking met het Landbouwschap, bij te wonen. Deze demonstratie, welke in hoofdzaak gewijd was aan de bodemverzorging in de fruitteelt, werd gehou den in de boomgaarden van de kringvoorzitter der N. F. O., de heer J. Q. C. Lenshoek. Dit bedrijf leent zich bijzonder voor dit doel. Tevens was er een expositie opgesteld van diverse werktuigen, sproeimaterialen en sorteermachines in de ruime neerzethal van de veiling „K. B. O." Voor Zeeland was het tien jaar geleden dat een dergelijke demonstratie in de provincie werd gehou den. De vele bezoekers, het waren er 2000, hebben deze dag te kust en te keur hun hart op kunnen halen aan hetgeen hun door de handel op alle gebied werd ten toon gesteld en gedemonstreerd. Voor de ouderen, welke de laatste jaren een der gelijke manifestatie niet hebben kunnen bijwonen, was het wel bijzonder goed te constateren, hoe de mechanisatie in de tuinbouw met sprongen vooruit gegaan is. De handel heeft weer eens duidelijk laten zien wat er op dit gebied te koop is. Het stralende weer werkte mede, zodat alles vlot en naar aller wens verliep. Om 10 uur 's morgens werd begonnen. De motoren van de verschillende machines werden gestart en hiermede werd deze dag, welke van belang was voor alle fruittelers, ingeluid. Wanneer men het demonstratieterrein opwandelde, kon men allereerst diverse kleinere machines, welke wel speciaal zijn geconstrueerd voor de kleinere be drijven, hun werk zien verrichten. Wij zagen wat men met een freesmachine momenteel kan bereiken. Deze toch al zo populaire machines verrichten wer kelijk wonderen en zijn voor vele doeleinden te ge bruiken. Ook óp het gebied van grasmaaimachines was een zeer grote verscheidenheid. Er waren vele nieuwe mogelijkheden en verbeteringen te zien, zowel voor het klein- als het grootbedrijf. Zo zag men de mes- senkooi, cirkelmaaier, vingerbalk en motorzeis. Zij deinsden zelfs voor platgetrapt gras niet terug. Wan neer de machine was gepasseerd kon men er zeker van zijn, dat het grasveld praktisch als een gazon uit de strijd kwam. Bijzonder viel op, dat het thans mogelijk is zelfs rondom de stammen het gras te maaien, door het verstek dat aangebracht is bij diverse machines. Daar men tegenwoordig meer en meer het gras in de boomgaard laat groeien en dus de z.g. „zwarte boomgaarden" verdwijnen, krijgen deze nieuwste maaimachines bij de bodemverzorging in de fruitteelt stèeds meer opgang. De vierwielige trekkers waren ook in vele merken v en uitvoeringen vertegenwoordigd. Ook zij demon streren wat met verstek-diepfrees, schijvenegge, ver stek-ploeg en cultivator enz. is te bereiken. Ook zagen wij enkele kleinere rupstrekkers, welke eveneens enorm werk verzetten. De heer Vogelaar van Krabbendijke liet met zijn snoeihoutverzamelaar-machine zien hoe men tegen woordig op een moderne wijze deze werkzaamheden vlug en goed kan uitvoeren in onze boomgaarden. Verder gekomen zijnde, viel onze blik plotseling op Met alle respect voor wat vorig jaar is gepres teerd door het uitvoerende comité tijdens dit fruit corso, blijft toch nog het vraagstuk voor mij staan, wat betreft de doelmatige reclame, die er uitein delijk mee bedoeld wordt. En daar gaat het toch uiteindelijk om, nietwaar U zult nu .misschien na dit praatje over het te houden fruitcorso bij Uzelf gedacht hebben, dat we al deze reclame en propaganda foutief vinden en dus veroordelen. Doch we hebben deze zaak alleen maar eens wat nader belicht om er op te wijzen, dat er nodig wat meer en concreter ge handeld moet worden, wat betreft reclame en voor lichting bij onze tuinbouwprodukten. Hoe en op welke wijze kunnen we U niet direct voorspiegelen. We menen echter dat men vooral in de verbruik— centra nog *Veel kan bereiken. Al was het alleen maar het publiek de rassen en kwaliteiten van de produkten wat beter te leren kennen. De Zeeuwse fruitavonden, zoals die enkele jaren werden gehouden in verschillende steden, komen beter tot hun recht dan eerstgenoemde evenementen. Ook deze avonden kosten veel geld en de nodige voorbereiding, maar men bereikt op die manier de personen, die zo nauw met onze produkten in verband staan: moeder, de huisvrouw. Deze is het toch uiteindelijk, die wij moeten hebben. Zij is het, die iedere dag voor haar gezin een goede maal tijd moet verzorgen. De groenten en het fruit zul len daar zeer zeker bij behoren. Het is dan ook de tuinbouw in de eerste plaats, die haar bij deze moet helpen en voorlichten. We praten te veel over maximum- en minimumprijzen, heffingen, marktordening, enz, maar te weinig aan dacht wordt besteed aan reclame en propaganda over het nut en zegen van ruim groente- en fruit- verbruik voor de volksgezondheid Voor de tuinbouw ligt hier nog een grote taak. Zij is dat tegenover haar afnemers en zichzelf ver plicht. een grote roofvogel, welke in grote kringen zijn rond jes vloog. Het wa9 de moderne vogelverschrikker, die in verschillende gebieden zijn diensten tot grote te vredenheid heeft bewezen. Of het voor onze kersen- boomgaarden de oplossing zal zijn, valt nog te bezien. Ook zagen wij nog enkele zeer goede nevel-machi nes demonstreren. Toen wij terugkeerden en ons begaven naar de vei linggebouwen, konden wij niet anders zeggen, dan dat er fantastische werktuigen voor de bodemverzorging van onze boomgaarden te koop zijn. Wij kregen de indruk, dat bij deze materie in onze fruitteelt veel moeilijkheden zijn overwonnen, vooral nu men overal zit met personeelschaarste. Het komt er nu maar op aan, dat men uit deze grote verscheidenheid en mogelijkheden de juiste en goede keuze maakt, welke verantwoord is voor ons bedrijf. Ook in de veilinggebouwen waren vele werktuigen en machines te bewonderen. Men zag er trekkers, nevelspuiten, snelspuiten, motorspuiten, regeninstal laties, fruitsorteermachines, bestrijdingsmiddelen, handgereedschappen, enz. Vooral de demonstraties met de sorteermachines voor het klein- en grootbedrijf, alsmede de aller nieuwste aanwinsten op het gebied van rugnevelspui- ten, hadden bijzondere belangstelling. Het I. T. T. en de Rijkstuinbouwvoorlichtingsdienst waren vertegenwoordigd met een voorlichtingsstand, om de belangstellenden gratis de nodige inlichtingen te verstrekken. Ook de arbeidsinspectie was present'en liet in een stand zien, welke voorzorgsmaatregelen we moeten nemen, ter bescherming van onze mensen, welke da gelijks met machines en giftige sproeistoffen moeten omgaan. Ook deze voorlichting kan niet genoeg onder de aandacht gebracht worden, want geregeld leest men nog, dat er door onvoldoende voorzorgsmaatregelen te nemen, ongelukken voorkomen. Zo waren wij aan het einde gekomen van deze, voor velen in de fruitteelt arbeidende personen, zeer bij zondere dag. Een woord van hulde aan de organisatoren is zeer zeker op zijn plaats. Wij hopen dat deze dag voor veel fruittelers van groot nut is geweest en dat zij in hun bedrijf, wat bodemverzorging betreft, de nodige maatregelen zul len nemen, zodat zij economischer werken en daar door een beter financieel resultaat bereiken. De Provinciale Commissie ter bevordering van Rijkswege van de Veefokkerij, besloot voor 1956 de keuringen van stieren en vrouwelijk fokvee als volgt vast te stellen: O. Z. VLAANDEREN. Maandag 11 juni Uur: Philippine 9.15 Axel 10.30 Hoek 14.30 Dinsdag 12 juni: Uur: Zaamslag 8.00 Ossenisse 10.45 Kloosterzande 14.00 Woensdag 13 juni Uur: Graauw 9.00 St. Jansteen 14.00 Donderdag 14 juni: Uur: Absdale 8.00 Zuiddorpe 10.00 Koewacht 14.00

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1956 | | pagina 7