DEBOERENJEUGD
ORGAAN VAN DE LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP ZEELAND
INDRUKKEN
van de Sportdag te Oostburg.
HET VERHAAL VAN
EEN OUDE NORTON
GEVONDEN
VOORWERPEN
STREEK-EXCURSIE
W. ZEEUWS-VLAANDEREN
ZATERDAG 2 JUNI 1956
347
Redactie: A. C. Breure, C. J. van Damme, M. de Jager, T. Lievense, M. Murre, Z. Poppe en M. Sanders
Redactie-adres: Voor artikelen Groote Markt 28, Goes. Voor verslagen Goessestraatweg 4, Kapelle
O
WERELDKAMPIOENSCHAP
PLOEGEN 1956.
Thans Oxford strijdperk.
De Britse Ploeg-Vereniging en de We
reld Ploeg-Organisatie te Londen ma
ken bekend, dat de wedstrijd om het
wereldkampioenschap 1956 op 11 en 12
oktober te Shillingford (12 mijl van
Oxford) zal worden gehouden. Op 10
oktober wordt om het Britse kampioen
schap geploegd. Voor de wereldkam
pioen wordt de gouden ploeg beschik
baar gesteld. Deze trofee is een door het
Esso-concern aangeboden schaalmodel
van een 18de eeuwse ploeg met de in
scriptie „Pax Arva Colat" („Vrede be-
ploege de landerijen"). Het vorige jaar
werd Hugh Barr uit Noord-Ierland we
reldkampioen te Oslo.
De grond, waarop dit jaar de wed
strijd zal worden georganiseerd, is te
vergelijken met lichte zavel (alluviale
grond van het Thames-bassin).
De Nederlandse voorwedstrijden zul
len donderdag 26 juli 1956 in de Noord
oostpolder worden gehouden. Hieraan
zullen deelnemen vijf leden van iedere
plattelandsjongerenorganisatie alsmede
twee afgevaardigden van elke landar
beidersorganisatie.
Belangstellenden kunnen zich voor
inlichtingen wenden tot de heer A.
Hartman, secretaris van het Ploeg-co-
mité, Nederland, Herensingel 20, Gro
ningen; tel. 32794.
Zaterdagmorgen 19 mei werd ik plot
seling uit de schuur gehaald. Ik be
greep wel dat er iets bijzonders aan de
hand moest zijn, want daags tevoren
had mijn baas mijn tank boordevol ben
zine gegooid, nog wat aan mijn dynamo
geprutst en mij van het grootste vuil
ontdaan.
Ik had er deze middag juist nogal zin
in, wat niet altijd voorkomt. Hetgeen
ook geen wonder is, als je op 12-jarige
leeftijd zaterdags en zondags nog dik
wijls van stal wordt gehaald. Daarvoor
bestrafte ik hem wel eens door hem
mijn ketting rond de oren te gooien of
iets liet lostrillen, waardoor ik dan
weer de nodige verwensingen van mijn
baas moest aanhoren.
Na een poosje gereden te hebben
stopten we bij een melksalon, waar het
al gauw druk werd van allerlei sleeën
en tweewielige soortgenoten, die alle
maal nieuwsgierig naar mijn haveloos
uiterlijk staarden en kennelijk dachten:
moet die opa nu ook nog meedoen.
Maar dat liet mij koud, want dat had
ik nu wel door... er was een puzzlerit
op til.
Weldra puilde de melksalon uit van
alle deelnemers, die daar kwamen in
schrijven. Ik hoorde dat de rit 60 km
lang was en dat deze gereden moest
worden met een gemiddelde snelheid
van 30 km per uur, waarbij nog ver
schillende opdrachten en puzzles moes
ten worden opgelost.
Na een poos gestaan te hebben, kwam
mijn baas naar buiten. We reden een
dijk over, waar mijn baas een blauwe
vlag in de slootberm plantte en om de
drie minuten een auto, motor of scoo
ter liet vertrekken.
Toen na een flink uur alle deelne
mers vol spanning vertrokken waren,
gaf mijn baas mij weer de sporen en
reden full-speed naar de eerste route-
Bij mijn aankomst in Oostburg was
het een eerste vereiste het sportveld te
zoeken. Ja, inderdaad zoeken, want
voor degene die daar onbekend aan
komt, is het heus niet eenvoudig het
sportveld direct te vinden.
Velen zullen tot de conclusie zijn ge
komen, dat ze te ver gereden waren,
daar ze de sportterreinen aan hun rech
terzijde zagen liggen en weer terug
moesten om op het terrein te komen.
Een pijlbordje was hier wel op zijn
plaats geweest. De eerste indruk die
het terrein mij gaf, was uitstekend,
vooral in vergelijking met de toestand
op Noord-Beveland.
't Vorig jaar moesten we eerst het
terrein nog maaien en het korfbalter
rein, bij gebrek aan beter materiaal,
uitzetten met bintertwine en duizend en
één andere dingen, die hier beter en ge
makkelijker konden worden verkregen.
Nu moet U niet denken dat bij al
deze bijkomstige voordelen het gemak
kelijker zou worden de zaak op een
vlotte wijze te laten marcheren. Neen,
de bijkomstige voordelen waren alleen
van belang bij de voorbereiding en op
het programma van de dag zelf heeft
het weinig invloed.
Nu ik het woord programma aange
stipt heb, wil ik hier op voortborduren.
Eén van mijn eerste vragen, die ik bij
aankomst stelde, was: „Waar kan ik
een programma verkrijgen?". Eerst
werd ik van het kastje naar de muur
gestuurd met het resultaat, dat ik er
geen had. Tevens had ik de wetenschap
bekomen, dat er geen programma's wa
ren. Ik twijfelde er met gegronde re
den aan of de organisator er zelf wel
een had. Er zat niets anders op dan in
deze situatie te berusten, met de stille
hoop dat het toch wel zou draaien.
controle. Toen we daar arriveerden,
passeerde daar juist de laatste deelne
mer. Vlug de controleur met zijn groe
ne vlag opgeladen en weer verder. On
derweg vernamen we nog van hem,
dat hij veel plezier had beleefd, doordat
vooral de grote wagens nogal moeten
staan draaien en keren om een oprit
over een dijk over te komen. Mijn baas
grinnikte vergenoegd en hem kennende
begreep ik dat dit juist zijn bedoeling
was geweest.
We moesten nog alle zeilen bijzetten
om op tijd aan de finishplaats te zijn,
om de eerste rijders op te vangen. On
derweg kwamen we nog een grijze Ford
Customline tegen, wiens baas met een
rood bezweet hoofd en in hemdsmou
wen achter het stuur zat. Deze ver
klaarde dat alles goed ging. Een kerel
met een grote zonnebril op, een soort
waarnemer, die we kaartlezer noemen,
knikte bevestigend, waarna ze weer
doorgereden waren.
Aan de finish kregen ze het weldra
erg druk en daarna vernamen we dat
een verkeersbord „Verboden voor voer
tuigen met een wieldruk hoger dan
2400 kg" was weggenomen, waardoor
velen meer dan 10 km waren omge
reden en daardoor in tijdnood kwamen.
Hierdoor kwamen velen te laat bij de
finish aan.
Ook hoorden we later nog, dat velen
de eerste puzzle-opgave verkeerd heb
ben uitgevoerd en op het bedrijf van de
heer Mosselman rond het huis en de
schuur hebben gereden, om daar naar
een gevelsteen te zoeken. Maar U kunt
toch wel begrijpen, dat men het huis
nummer 3 vanuit de auto moest kun
nen lezen en daar eerst geen 150 meter
de dijk voor af moest rijden.
Wanneer U de bovenkant van de dijk
tot het einde toe had gevolgd, had U
linksbeneden aan de dijk een boerderij
Een bijzonder verheugend feit was
wel de aankomst van het voetbalteam
uit Walcheren, dat voor de eerste keer
op de sportdag verscheen en - één van
de eersten was dat van over het water
in Oostburg arriveerde. Haar spel gaf
de indruk van weinig ervaring, maar
ook van goede wil en samenwerking,
die voor de toekomst de belofte in
houdt dat het een tegenstander kan
worden waar terdege rekening mee zal
moeten worden gehouden.
De aankomst van de verschillende
deelnemers uit alle streken der L. J. G.
liep nogal uiteen. De veerboten waren
wel de grootste spelbrekers. Hier mag
ook wel bij vermeld worden, dat de aan
duiding van het vertrek van de boot uit
Vlissingen in de Boerenjeugd niet juist
was en eerder negatief heeft gewerkt.
Maar het slot van het liedje was, dat
een ieder er gekomen is en heeft mee
gewerkt om de dag te doen slagen, het
geen ook is gelukt.
Een woord van lof aan het sportcom-
missielid de heer J. Haak, die onafge
broken in de weer is geweest en zijn be
velen links en rechts uitdeelde, maar ze
soms direct herzag en veranderde.
Het was beter geweest indien hij
niet meegespeeld had, want ze moesten
hem nu tè dikwijls iets gaan vragen wat
er straks moest gebeuren en wie, wat
en waar. Het was misschien ook beter
geweest, indien de andere bestuursle
den hadden mogen helpen. Volgens en
kelen was het maar beter dat ze zich
er maar niet mee bemoeiden, zo zeiden
ze als antwoord op de vraag of ze niet
moesten helpen.
Al met al is het een dag geweest, die,
mede dank zij het goede weer, als ge
slaagd genoemd mag worden, maar het
programma was dusdanig overbelast,
gevonden met No. 3, waar in de schuur
een gevelsteen was gemetseld, waarop
een leeuw staat afgebeeld, met aan de
ene zijde 19 en aan de andere zijde 40.
Ik hoop dan ook dat het erf van de
heer Mosselman geen nadelige gevol
gen heeft ondervonden van dit onver
wachte bezoek.
Al met al hadden 19 van de 23 deel
nemers de rit uitgereden.
In een gezellig café vond daarna de
prijsuitreiking plaats van deze puzzle-
oriëntatierit, georganiseerd door de Af
deling Goes.
Ie prijs wisselbeker met medaille
werd gewonnen door P. Bruijnzeel
uit Rilland-Bath, die slechts 7 straf-
punten had. Voorwaar een prestatie, te
meer daar zijn groene Opel-Kapitan bij
na door zijn veren ging van al het
vrouwelijk schoon, dat zich op de ach
terbank bevond.
2e prijs: A. van Dijke uit Wolphaarts-
dijk met 10 strafpunten, wiens blauwe
Volkswagen ook al weer van zich deed
spreken.
3e prijs: P. Karelse uit Kruiningen
met 14 strafpunten, op Matchless 350
c.c. Bijzondere prestatie daar hij geen
kaartlezer bij zich had.
4. M. de Jager, 29 strafpunten; 5. Wa
terman, 33 str. pnt.6. J. Vogelaar, 38
str. pnt; 7. W. Dekker, 40 str. pnt.; 8.
J. van Gorsel, 45 str. pnt.; 9. Z. Klompe,
48 str. pnt.10. C. Aarnoutse, 54 str.
pnt.; 11. S. Jansse, 58 str. pnt.; 12. C.
van Nieuwenhuijze, 75 str. pnt.13. T.
Boot, 82 str. pnt.14. W. Slabbekoorn,
95 str. pnt.; 15. L. de Jager, 109 str.
pnt.; 16. Z. Noteboom, 110 str. pnt.; 17.
G. Dees| 122 str. pnt.18. J. Arenthals,
129 str. pnt.; 19. C. van Gorsel, 186 str.
punten.
In totaal werden 16 prijzen uitge
reikt en na een gezellige avond snorde
ik weer huiswaarts.
„NORRIE".
dat ook al werd er des middags geen
pauze gehouden, het nog teveel was om
alles op één dag te doen plaatsvinden.-
Het is zeven uur geworden, terwijl er
twee voetbalwedstrijden en één of twee
korfbalwedstrijden niet zijn gespeeld,
omdat de ene partij zo fideel was te
zeggen, dat de andere gewonnen had.
Zodat er veel tijd door vrij kwam.
Niet alleen voor de tijd, maar ook
voor diegenen, die aan alles mee willen
doen, is het de moeite waard in over
weging te nemen de korfbal- en voet
balwedstrijden op een volle dag te doen
plaatsvinden en de atletiek-wedstrij-
den op een andere zaterdagmiddag.
Dit wordt hier als vraag gesteld en
een ieder wordt verzocht hierover zijn
gedachten te laten gaan. Wie er gegron
de bezwaren tegen heeft, deelt deze
mede aan het secretariaat, Landbouw-
huis, Goes.
v. d. LINDE.
Uitslagen van de provinciale sportdag
te Oostburg:
100 m. (dames)1. T. Rosseel, W. Z.-V1.,
13.6 sec.2. M. Poisonnier, W. Z.-Vl.,
14.2 sec.; 3. C. Aarnoutse, Z.-B., 15.3
sec.
100 m. (heren): 1. K. Lindenbergh,
Z.-B., 12.7 sec.; 2. C. Salomé, W. Z.-
Vl., 12.9 sec.; 3. J. v. d. Velde, N.-B.,
13.4 sec.
Vèrspringen (dames)1. T. Rosseel, W.
Z.-Vl., 4.47 m.; 2. C. Cysouw, W. Z.-
Vl., 3.74 m.; 3. C. Aarnoutse, Z.-B.,
3.74 m.
Vèrspringen (heren)1. P. v. Hattum,
Sch., 5.06 m.; 2. A. v. d. Velde, N.-B.,
4.68 m.; 3. J. Haak, O. Z.-Vl., 4.60 m.
Hoogspringen (dames)1. C. Aarnout
se, Z.-B., 1.25 m.; 2. C. Lindenbergh,
Z.-B., 1.20 m.
Hoogspringen (heren)1, A. v. d. Vel
de, N.-B., 1.55 m.; 2. P. van Hattum,
Sch., 1.50 m.; 3. C de" Jager, Z.-B.,
1.50 m.
Balwerpen (dames): 1. T. Rosseel, W.
Z.-Vl., 26.70 m.; 2. Adr. Steendijk,
Sch. 24.60 m.; 3. A. Verkruijsse, W.
Z.-Vl., 22.70 m.
Kogelstoten (heren): 1. P. v. Hattum,
Sch., 11.01 m., 2. C. de Jager, Z.-B.,
9.98 m.; 3. J. v. d. Velde, N.-B., 9.58
m.
1500 m. (heren)1 Jo Haak, O. Z.-Vl.,
5.20.8 sec; 2. J. D. A. Haak, O. Z.-Vl.,
5.33.8 sec.; 3. C. de Jager, Z.-B., 5.48.3
sec.
Driekamp (dames)1. T. Rosseel (W.
Z.-V1.).
Driekamp (heren)1. P. v. Hattum
(Sch.).
Estafette: 1. West Zeeuws-Vlaanderen,
46.85 sec.2. Zuid-Beveland, 49,00 sec.
Korfbal: 1. Schouwen; 2. West Zeeuws-
Vlaanderen; 3. Zuid-Beveland.
Voetbal: 1. West Zeeuws-Vlaanderen;
2# Noord-Beveland; 3. Zuid-Beveland.
In het kleedlokaal is blijven liggen:
Een groen shirt; een grijs herenvest;
een wollen das; een zwart voetbal
broekje met lederen riem; een zwart
voetbalbroekje en één paar witte gym
nastiekschoenen maat 44
Er is medegenomen: een paar voet
balschoenen. Wil diegene, die deze
schoenen per vergissing heeft medege
nomen, ze opsturen naar: P. van Hat
tum, A. 101, Noordgouwe.
De gevonden voorwerpen zijn terug
te krijgen bijJ. Haak, Oranjepolder 3,
Biervliet (Tel.: 144).
Deze excursie gaat naar Dinant op
vrijdag 6 juli a.s. Opgave met vooruit
betaling van 10, r* p.p. vóór zaterdag
16 juni a.s. bij M. Dees, Molenstraat
C.2., Waterlandkerkje. Tel. 518, Oost
burg.