DEBOERENJEUGD ORGAAN VAN DE LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP ZEELAND INDRUKKEN van de Sportdag te Oostburg. HET VERHAAL VAN EEN OUDE NORTON GEVONDEN VOORWERPEN STREEK-EXCURSIE W. ZEEUWS-VLAANDEREN ZATERDAG 2 JUNI 1956 347 Redactie: A. C. Breure, C. J. van Damme, M. de Jager, T. Lievense, M. Murre, Z. Poppe en M. Sanders Redactie-adres: Voor artikelen Groote Markt 28, Goes. Voor verslagen Goessestraatweg 4, Kapelle O WERELDKAMPIOENSCHAP PLOEGEN 1956. Thans Oxford strijdperk. De Britse Ploeg-Vereniging en de We reld Ploeg-Organisatie te Londen ma ken bekend, dat de wedstrijd om het wereldkampioenschap 1956 op 11 en 12 oktober te Shillingford (12 mijl van Oxford) zal worden gehouden. Op 10 oktober wordt om het Britse kampioen schap geploegd. Voor de wereldkam pioen wordt de gouden ploeg beschik baar gesteld. Deze trofee is een door het Esso-concern aangeboden schaalmodel van een 18de eeuwse ploeg met de in scriptie „Pax Arva Colat" („Vrede be- ploege de landerijen"). Het vorige jaar werd Hugh Barr uit Noord-Ierland we reldkampioen te Oslo. De grond, waarop dit jaar de wed strijd zal worden georganiseerd, is te vergelijken met lichte zavel (alluviale grond van het Thames-bassin). De Nederlandse voorwedstrijden zul len donderdag 26 juli 1956 in de Noord oostpolder worden gehouden. Hieraan zullen deelnemen vijf leden van iedere plattelandsjongerenorganisatie alsmede twee afgevaardigden van elke landar beidersorganisatie. Belangstellenden kunnen zich voor inlichtingen wenden tot de heer A. Hartman, secretaris van het Ploeg-co- mité, Nederland, Herensingel 20, Gro ningen; tel. 32794. Zaterdagmorgen 19 mei werd ik plot seling uit de schuur gehaald. Ik be greep wel dat er iets bijzonders aan de hand moest zijn, want daags tevoren had mijn baas mijn tank boordevol ben zine gegooid, nog wat aan mijn dynamo geprutst en mij van het grootste vuil ontdaan. Ik had er deze middag juist nogal zin in, wat niet altijd voorkomt. Hetgeen ook geen wonder is, als je op 12-jarige leeftijd zaterdags en zondags nog dik wijls van stal wordt gehaald. Daarvoor bestrafte ik hem wel eens door hem mijn ketting rond de oren te gooien of iets liet lostrillen, waardoor ik dan weer de nodige verwensingen van mijn baas moest aanhoren. Na een poosje gereden te hebben stopten we bij een melksalon, waar het al gauw druk werd van allerlei sleeën en tweewielige soortgenoten, die alle maal nieuwsgierig naar mijn haveloos uiterlijk staarden en kennelijk dachten: moet die opa nu ook nog meedoen. Maar dat liet mij koud, want dat had ik nu wel door... er was een puzzlerit op til. Weldra puilde de melksalon uit van alle deelnemers, die daar kwamen in schrijven. Ik hoorde dat de rit 60 km lang was en dat deze gereden moest worden met een gemiddelde snelheid van 30 km per uur, waarbij nog ver schillende opdrachten en puzzles moes ten worden opgelost. Na een poos gestaan te hebben, kwam mijn baas naar buiten. We reden een dijk over, waar mijn baas een blauwe vlag in de slootberm plantte en om de drie minuten een auto, motor of scoo ter liet vertrekken. Toen na een flink uur alle deelne mers vol spanning vertrokken waren, gaf mijn baas mij weer de sporen en reden full-speed naar de eerste route- Bij mijn aankomst in Oostburg was het een eerste vereiste het sportveld te zoeken. Ja, inderdaad zoeken, want voor degene die daar onbekend aan komt, is het heus niet eenvoudig het sportveld direct te vinden. Velen zullen tot de conclusie zijn ge komen, dat ze te ver gereden waren, daar ze de sportterreinen aan hun rech terzijde zagen liggen en weer terug moesten om op het terrein te komen. Een pijlbordje was hier wel op zijn plaats geweest. De eerste indruk die het terrein mij gaf, was uitstekend, vooral in vergelijking met de toestand op Noord-Beveland. 't Vorig jaar moesten we eerst het terrein nog maaien en het korfbalter rein, bij gebrek aan beter materiaal, uitzetten met bintertwine en duizend en één andere dingen, die hier beter en ge makkelijker konden worden verkregen. Nu moet U niet denken dat bij al deze bijkomstige voordelen het gemak kelijker zou worden de zaak op een vlotte wijze te laten marcheren. Neen, de bijkomstige voordelen waren alleen van belang bij de voorbereiding en op het programma van de dag zelf heeft het weinig invloed. Nu ik het woord programma aange stipt heb, wil ik hier op voortborduren. Eén van mijn eerste vragen, die ik bij aankomst stelde, was: „Waar kan ik een programma verkrijgen?". Eerst werd ik van het kastje naar de muur gestuurd met het resultaat, dat ik er geen had. Tevens had ik de wetenschap bekomen, dat er geen programma's wa ren. Ik twijfelde er met gegronde re den aan of de organisator er zelf wel een had. Er zat niets anders op dan in deze situatie te berusten, met de stille hoop dat het toch wel zou draaien. controle. Toen we daar arriveerden, passeerde daar juist de laatste deelne mer. Vlug de controleur met zijn groe ne vlag opgeladen en weer verder. On derweg vernamen we nog van hem, dat hij veel plezier had beleefd, doordat vooral de grote wagens nogal moeten staan draaien en keren om een oprit over een dijk over te komen. Mijn baas grinnikte vergenoegd en hem kennende begreep ik dat dit juist zijn bedoeling was geweest. We moesten nog alle zeilen bijzetten om op tijd aan de finishplaats te zijn, om de eerste rijders op te vangen. On derweg kwamen we nog een grijze Ford Customline tegen, wiens baas met een rood bezweet hoofd en in hemdsmou wen achter het stuur zat. Deze ver klaarde dat alles goed ging. Een kerel met een grote zonnebril op, een soort waarnemer, die we kaartlezer noemen, knikte bevestigend, waarna ze weer doorgereden waren. Aan de finish kregen ze het weldra erg druk en daarna vernamen we dat een verkeersbord „Verboden voor voer tuigen met een wieldruk hoger dan 2400 kg" was weggenomen, waardoor velen meer dan 10 km waren omge reden en daardoor in tijdnood kwamen. Hierdoor kwamen velen te laat bij de finish aan. Ook hoorden we later nog, dat velen de eerste puzzle-opgave verkeerd heb ben uitgevoerd en op het bedrijf van de heer Mosselman rond het huis en de schuur hebben gereden, om daar naar een gevelsteen te zoeken. Maar U kunt toch wel begrijpen, dat men het huis nummer 3 vanuit de auto moest kun nen lezen en daar eerst geen 150 meter de dijk voor af moest rijden. Wanneer U de bovenkant van de dijk tot het einde toe had gevolgd, had U linksbeneden aan de dijk een boerderij Een bijzonder verheugend feit was wel de aankomst van het voetbalteam uit Walcheren, dat voor de eerste keer op de sportdag verscheen en - één van de eersten was dat van over het water in Oostburg arriveerde. Haar spel gaf de indruk van weinig ervaring, maar ook van goede wil en samenwerking, die voor de toekomst de belofte in houdt dat het een tegenstander kan worden waar terdege rekening mee zal moeten worden gehouden. De aankomst van de verschillende deelnemers uit alle streken der L. J. G. liep nogal uiteen. De veerboten waren wel de grootste spelbrekers. Hier mag ook wel bij vermeld worden, dat de aan duiding van het vertrek van de boot uit Vlissingen in de Boerenjeugd niet juist was en eerder negatief heeft gewerkt. Maar het slot van het liedje was, dat een ieder er gekomen is en heeft mee gewerkt om de dag te doen slagen, het geen ook is gelukt. Een woord van lof aan het sportcom- missielid de heer J. Haak, die onafge broken in de weer is geweest en zijn be velen links en rechts uitdeelde, maar ze soms direct herzag en veranderde. Het was beter geweest indien hij niet meegespeeld had, want ze moesten hem nu tè dikwijls iets gaan vragen wat er straks moest gebeuren en wie, wat en waar. Het was misschien ook beter geweest, indien de andere bestuursle den hadden mogen helpen. Volgens en kelen was het maar beter dat ze zich er maar niet mee bemoeiden, zo zeiden ze als antwoord op de vraag of ze niet moesten helpen. Al met al is het een dag geweest, die, mede dank zij het goede weer, als ge slaagd genoemd mag worden, maar het programma was dusdanig overbelast, gevonden met No. 3, waar in de schuur een gevelsteen was gemetseld, waarop een leeuw staat afgebeeld, met aan de ene zijde 19 en aan de andere zijde 40. Ik hoop dan ook dat het erf van de heer Mosselman geen nadelige gevol gen heeft ondervonden van dit onver wachte bezoek. Al met al hadden 19 van de 23 deel nemers de rit uitgereden. In een gezellig café vond daarna de prijsuitreiking plaats van deze puzzle- oriëntatierit, georganiseerd door de Af deling Goes. Ie prijs wisselbeker met medaille werd gewonnen door P. Bruijnzeel uit Rilland-Bath, die slechts 7 straf- punten had. Voorwaar een prestatie, te meer daar zijn groene Opel-Kapitan bij na door zijn veren ging van al het vrouwelijk schoon, dat zich op de ach terbank bevond. 2e prijs: A. van Dijke uit Wolphaarts- dijk met 10 strafpunten, wiens blauwe Volkswagen ook al weer van zich deed spreken. 3e prijs: P. Karelse uit Kruiningen met 14 strafpunten, op Matchless 350 c.c. Bijzondere prestatie daar hij geen kaartlezer bij zich had. 4. M. de Jager, 29 strafpunten; 5. Wa terman, 33 str. pnt.6. J. Vogelaar, 38 str. pnt; 7. W. Dekker, 40 str. pnt.; 8. J. van Gorsel, 45 str. pnt.; 9. Z. Klompe, 48 str. pnt.10. C. Aarnoutse, 54 str. pnt.; 11. S. Jansse, 58 str. pnt.; 12. C. van Nieuwenhuijze, 75 str. pnt.13. T. Boot, 82 str. pnt.14. W. Slabbekoorn, 95 str. pnt.; 15. L. de Jager, 109 str. pnt.; 16. Z. Noteboom, 110 str. pnt.; 17. G. Dees| 122 str. pnt.18. J. Arenthals, 129 str. pnt.; 19. C. van Gorsel, 186 str. punten. In totaal werden 16 prijzen uitge reikt en na een gezellige avond snorde ik weer huiswaarts. „NORRIE". dat ook al werd er des middags geen pauze gehouden, het nog teveel was om alles op één dag te doen plaatsvinden.- Het is zeven uur geworden, terwijl er twee voetbalwedstrijden en één of twee korfbalwedstrijden niet zijn gespeeld, omdat de ene partij zo fideel was te zeggen, dat de andere gewonnen had. Zodat er veel tijd door vrij kwam. Niet alleen voor de tijd, maar ook voor diegenen, die aan alles mee willen doen, is het de moeite waard in over weging te nemen de korfbal- en voet balwedstrijden op een volle dag te doen plaatsvinden en de atletiek-wedstrij- den op een andere zaterdagmiddag. Dit wordt hier als vraag gesteld en een ieder wordt verzocht hierover zijn gedachten te laten gaan. Wie er gegron de bezwaren tegen heeft, deelt deze mede aan het secretariaat, Landbouw- huis, Goes. v. d. LINDE. Uitslagen van de provinciale sportdag te Oostburg: 100 m. (dames)1. T. Rosseel, W. Z.-V1., 13.6 sec.2. M. Poisonnier, W. Z.-Vl., 14.2 sec.; 3. C. Aarnoutse, Z.-B., 15.3 sec. 100 m. (heren): 1. K. Lindenbergh, Z.-B., 12.7 sec.; 2. C. Salomé, W. Z.- Vl., 12.9 sec.; 3. J. v. d. Velde, N.-B., 13.4 sec. Vèrspringen (dames)1. T. Rosseel, W. Z.-Vl., 4.47 m.; 2. C. Cysouw, W. Z.- Vl., 3.74 m.; 3. C. Aarnoutse, Z.-B., 3.74 m. Vèrspringen (heren)1. P. v. Hattum, Sch., 5.06 m.; 2. A. v. d. Velde, N.-B., 4.68 m.; 3. J. Haak, O. Z.-Vl., 4.60 m. Hoogspringen (dames)1. C. Aarnout se, Z.-B., 1.25 m.; 2. C. Lindenbergh, Z.-B., 1.20 m. Hoogspringen (heren)1, A. v. d. Vel de, N.-B., 1.55 m.; 2. P. van Hattum, Sch., 1.50 m.; 3. C de" Jager, Z.-B., 1.50 m. Balwerpen (dames): 1. T. Rosseel, W. Z.-Vl., 26.70 m.; 2. Adr. Steendijk, Sch. 24.60 m.; 3. A. Verkruijsse, W. Z.-Vl., 22.70 m. Kogelstoten (heren): 1. P. v. Hattum, Sch., 11.01 m., 2. C. de Jager, Z.-B., 9.98 m.; 3. J. v. d. Velde, N.-B., 9.58 m. 1500 m. (heren)1 Jo Haak, O. Z.-Vl., 5.20.8 sec; 2. J. D. A. Haak, O. Z.-Vl., 5.33.8 sec.; 3. C. de Jager, Z.-B., 5.48.3 sec. Driekamp (dames)1. T. Rosseel (W. Z.-V1.). Driekamp (heren)1. P. v. Hattum (Sch.). Estafette: 1. West Zeeuws-Vlaanderen, 46.85 sec.2. Zuid-Beveland, 49,00 sec. Korfbal: 1. Schouwen; 2. West Zeeuws- Vlaanderen; 3. Zuid-Beveland. Voetbal: 1. West Zeeuws-Vlaanderen; 2# Noord-Beveland; 3. Zuid-Beveland. In het kleedlokaal is blijven liggen: Een groen shirt; een grijs herenvest; een wollen das; een zwart voetbal broekje met lederen riem; een zwart voetbalbroekje en één paar witte gym nastiekschoenen maat 44 Er is medegenomen: een paar voet balschoenen. Wil diegene, die deze schoenen per vergissing heeft medege nomen, ze opsturen naar: P. van Hat tum, A. 101, Noordgouwe. De gevonden voorwerpen zijn terug te krijgen bijJ. Haak, Oranjepolder 3, Biervliet (Tel.: 144). Deze excursie gaat naar Dinant op vrijdag 6 juli a.s. Opgave met vooruit betaling van 10, r* p.p. vóór zaterdag 16 juni a.s. bij M. Dees, Molenstraat C.2., Waterlandkerkje. Tel. 518, Oost burg.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1956 | | pagina 11