NOORD-BRABANTSE MAATSCHAPPIJ VAN LANDBOUW, r ONZE PACHTWETGEVING UIT DE HER VERK AVELIN GSGEBIEDEN. HET PROCES-VERBAAL VAN SCHATTING ZATERDAG 5 MEI 1956 285 (Vervolg van pagina 283). maar verder geboerd met dieren, waarvan de pro ductie absoluut onvoldoende is. De verbetering van de productie-aanleg van de veestapel is echter een moeilijke opgave die niet zo maar in een paar jaar te volbrengen is. Ver betering door aankoop geeft ook nog wel eens teleurstellingen. Een goede veestapel moet groten deels uit de eigen aanfok worden opgebouwd. Dit laatste zal wel de reden zijn, dat in ons gebied nogal veel jongvee op de bedrijven aanwezig is. Het is echter zeer twijfelachtig of het aanhou den van zoveel jongvee het resultaat gunstig zal beïnvloeden, de selectie kan beter als kalf ge schieden. 2. Een tweede oorzaak van het verschil in resultaat is vooral gelegen in de veebezetting. Het ene bedrijf heeft per koe de dubbele oppervlakte grasland nodig van het ander bedrijf. De vee bezetting bepaalt zeer sterk het bedrijfsresultaat. Is de verbetering van de veestapel een kwestie die de boer niet geheel in handen heeft, de vea- bezetting kan de boer zelf grotendeels bepalen. Op onze Brabantse bedrijven ontmoeten we veel bedrijven met een zeer matige veebezetting. In dien het mogelijk is een of twee koeien op uw bedrijf meer te houden, betekent dit ongeveer 600 gulden respect. 1200 gulden méér inkomen. Het is nu weer de tijd dat de boer plannen gaat maken voor de nieuwe groeiperiode. Het is goed ook hier uw gedachten eens over te laten gaan. Bereken voor uw eigen bedrijf ook eens de cijfers van veebezetting en melkproductie per ha gras land. Het zal U een inzicht geven over de gang van zaken in uw eigen bedrijf. Zoudt U om een of andere reden tot de minder goede groep be horen, dan is een betere graslandexploitatie drin gend nodig. Bent U niet in de gelegenheid meer vee aan te zétten, dan zal scheuren van een min der goed perceel grasland de aangewezen weg zijn. Vernieuw bovendien regelmatig uw grasland. Nu er echter steeds meer melkmachines ook op de kleine bedrijven komen, zal het raadzamer zijn op dezelfde oppervlakte grasland door een goed graslandgebruik en een goede bemesting een paar koeien meer te houden. Een flinke veestapel zal bovendien de vrucht baarheid van de grond gunstig beïnvloeden. Het verbeteren van de kwaliteit van onze vee stapel zal de grootste aandacht moeten hebben. Dit streven naar beter vee mag echter niet tot ge volg hebben, dat er te weinig koeien worden ge houden, waardoor het resultaat van uw bedrijf geremd wordt. Er zijn bedrijven van 10 ha, die zes koeien houden, maar er zijn er ook waar 10 koeien ge houden worden. Een ruime melkveestapel zal de vaste basis voor een goed bedrijf moeten zijn. Vaak wordt maar overgegaan tot uitbreidingen van de varkens- en kippenstapel, terwijl de mogelijk heid om de vaste basis van het bedrijf te ver stevigen onbenut wordt gelaten. De andere be drijfstakken (varkens en kippen) zullen toch steeds meer riskante onderdelen van het bedrijf blijven. Schenk daarom eerst de aandacht aan een goede en ruime veestapel. C. VAN BA VEL, Tilburg. Het inscharen van vee. Elk voorjaar treft men in de landbouwbladen advertenties aan waarin door eigenaren van wei land wordt bekend gemaakt, dat zij vee ter inscha- ring willen aannemen. Later in het jaar ziet men vaak advertenties, waarin hooigras te koop wordt aangeboden. In verband met deze wijze van exploitatie van grasland lijkt het mij dienstig de wettelijke voor schriften met betrekking tot verkoop van hooigras en inscharing van vee onder de aandacht te bren gen. In artikel 75 van het Pachtbesluit wordt het vol gende voorgeschreven: „De Grondkamer kan bepalen hetzij voor de gehele provincie, hetzij voor een gedeelte daarvan dat het zonder haar voorafgaande goedkeuring verboden is: 1. gras of hooi, anders dan per gewicht te ver kopen of ten verkoop aan te bieden; 2. op grond van een overeenkomst tegen ver goeding vee in een weide ter inscharing aan te ne men. In artikel 76 van het Pachtbesluit wordt bepaald, dat de Grondkamer voor het verkopen van hooi gras en voor het inscharen van vee, richtlijnen kan vaststellen. Deze richtlijnen betekenen in de prak tijk een beheersing van de prijzen van hooigras en beheersing van de vergoedingen voor het inscharen van vee. De Grondkamer vow Noord-Brabant heeft op grond van voornoemde wetsartikelen in haar werk gebied verboden, om gras of hooi anders dan per gewicht te verkopen of vee tegen een vergoeding ter inscharing aan te nemen. In artikel 78 van het Pachtbesluit wordt o.a. be paald, dat overtreding van dit verbod wordt ge straft met hechtenis van ten hoogste een jaar of een geldboete van ten hoogste vijfduizend gulden. Als men om bepaalde redenen hooigras wenst te verkopen of vee ter inscharing wil aannemen, kan men bij de Grondkamer een verzoek om ontheffing yan het desbetreffende verbod indienen. Opgemerkt wordt, dat, ingevolge het bepaalde in artikel 75 van het Pachtbesluit de ontheffing van de Grondkamer moet worden verkregen vóór men tot inscharing yan hooigras mag overgaan. In principe verleent de Grondkamer geen ont heffing van het verbod om hooigras te verkopen of vee in te scharen. Slechts in bijzondere gevallen wordt ontheffing verleend. Bijzondere omstandigheden zijn b.v. het feit, dat men door brand zijn veestapel heeft verloren en men derhalve tijdelijk niet voldoende vee heeft. Ontheffing zal ook wel worden verleend als door ziekte onder de veestapel tijdelijk een overschot aan grasland aanwezig is. Geen motief voor het verkrijgen van ontheffing is b.v. de omstandigheid, dat inscharing of verkoop van hooigras een hogere winst oplevert dan nor male verpachting. In die gevallen, waarin op redelijke gronden kan worden verlangd, dat het grasland normaal wordt verpacht, zal geen goedkeuring tot verkoop van hooigras of inscharing van vee worden verleend. Opgemerkt wordt nog, dat aanvragen om ont heffing door de Grondkamer zorgvuldig worden onderzocht. Het valt te verwachten, dat in het komende sei zoen ten aanzien van de naleving van het onder havige verbod door de Algemene Inspectie Dienst een verscherpte controle zal worden uitgeoefend. Bij overtreding loopt men dus grote kans een proces-verbaal te krijgen. Zoals gemeld, is de straf, welke kan worden op gelegd, ten hoogste een jaar hechtenis of ten hoog ste vijfduizend gulden boete. Deze straffen zij:i zwaar Diegene, die hooigras wenst te verkopen of vee Wil inscharen, wordt dan ook in zijn eigen belang (Vervolg van pagina 279.)" In verband met verschillende vragen drukken we hier het belangrijkste deel af van het proces verbaal van de schatting, zoals dit voor het ge bied Schouwen geldt. Voor zover men in Waarde deze tekst wil toe passen, zal men het cursief gedrukte deel weg moeten laten en inplaats van het vet gedrukt deel over de waarde van de percelen het volgen de moeten inlassen: Het bouwland wordt ingedeeld in klassen, op klimmend met 100,per ha van 800,tot 2500,per ha en met 200,van 2500, per ha tot 4500,per ha. In dit gebied komen gronden voor met verschillen de profielbouw en met verschillende gebruiksbestem- ming. De waarde van de gronden werd door de schatters op grond van eigen onderzoek en met gebruikmaking van de resultaten van de kartering door de Stichting voor Bodemkartering vastgesteld. De waarde van de grond wordt bepaald uit: 1. de optimale waarde, gerekend op 31 januari 1953 en voor de ruilverkavelingsgebieden Schelphoek, Ellemeet en Vier Bannen van Duiveland naar de toestand van vóór de uitvoering van deze ruilver kaveling, ervan uitgaande, dat de nadelige fac toren, welke de hieronder te noemen aftrek be palen, zijn geëlimineerd en dat de lasten op de grond gelijk zijn; 2. een eventuele aftrek, toegepast op de onder 1 ge noemde optimale waarde, voor de nadelige facto ren, welke ten opzichte van de grond en de per celen gelden. Onder optimale waarde wordt verstaan de land bouwkundige waarde, welke verkregen wordt als ge volg van de uitvoering der verschillende werken. De optimale waarde zal dienen als basis voor de ingevolge artikel 5 van de Herverkavelingswet te be palen waarde van de opgenomen onroerende goede ren en voor de toedeling van de kavels. Daar, waar de stormvloed van 31 januari 1953 direct of indirect een blijvende waardeverandering van de gronden heeft veroorzaakt, zal bij toepassing van het bepaalde in artikel 5 der Wet, met name het vierde lid, als basis voor de toedeling van deze gronden gelden, de optimale waarde en de waardeverandering, gelijk deze in de betreffende gebieden wordt vastgesteld. De aftrek sub 2 vormt een wezenlijk bestanddeel van de schatting en levert met de optimale waarde en de waarde volgens de later ingevolge art. 78 der wet uit te voeren herschatting de basis voor de ver goeding in geld volgens art. 6 der wet. Het bouwland wordt ingedeeld in klassen, opklim mend met 100,per ha van 400,per ha tot 2400,per ha en met 200,per ha van 2400, per ha tot ƒ4000,per ha. De aftrek wordt, rekening houdend met verschil lende nadelige factoren, eveneens ingedeeld in klas sen beginnend bij 0,per ha en opklimmend met 100,per ha. De nadelige factoren, welke de onderlinge verhou ding van de aftrekken van verschillende percelen of perceelsgedeelten bepalen zijn: waterbeheersing (sloten, watergangen, bemalingen) maximaal 1000,per ha; aangeraden tijdig een verzoek om ontheffing bij de Grondkamer in te dienen. Een dergelijk verzoek moet inhouden naam en adres van de verzoeker, de kadastrale aanduiding van het perceel, waarop het verzoek betrekking heeft, alsmede de motieven waarom men het hooi gras wil verkopen of vee ter inscharing wil aan nemen. De bedoeling van de onderhavige wettelijke be palingen is, de prijzen, welke voor hooigras en inscharing worden bedongen, te beheersen. Indien deze wijze van „verpachten" vrijelijk zou zijn toegestaan, zouden van lieverlede steeds meer eigenaren tot dit systeem overgaan. De be doeling van het beheersen van de pachtprijzen zou daardoor worden doorkruist. Het is te verwachten, dat, in verband met de grote landhonger, de gegadigden voor hooigras en inscharing prijzèn zullen betalen waarbij een deel van het arbeidsinkomen van de boer naar de eige naar van het land gaat. In streken waar inscharing vanouds veel voor komt, b.v. in het Lage Maaskantgebied, werden vroeger op de openbare verpachtingen vaak buiten sporig hoge prijzen geboden uit angst, dat men anders voor liet vee niet voldoende hooi kon win nen of geen grasland beschikbaar had. Het Pachtbesluit beoogt bestaande wantoestan den op dit terrein te doen beëindigen en tracht uit breiding van het systeem van hooigras verkopen en inscharing van vee te voorkomen. De desbetreffende voorschriften moeten worden gezien als een sluitstuk van de pachtprijsbeheer- sing. Het is dus niet mogelijk, door middel van het hier besproken systeem, de pachtwetgeving legaal te ontduiken. LEENAARS. detailontwatering (drainage, b*.^ -.mg) maxi maal ƒ400,per ontsluiting (bereikbaarheid vanaf de openbare weg, de toestand van deze weg, ligging ten opzichte van de bedrijfsgebouwen) maximaal ƒ400,per ha; perceelseigenschappen (bewerkbaarheid, onegale ligging, perceelsvorm, perceelsgrootte, afdracht, uit baning ten behoeve van achtergelegen percelen) maximaal ^lOOO,per ha; zoetwatervoorziening van weilanden en boomgaar den (perceelsaansluiting aan waterleidingnet, drink put) maximaal 200,per ha; aanwezigheid van andere nadelige factoren (bun kers, telefoonpalen enz.) maximaal ƒ400,per ha. De beste bouwlanden worden gekenmerkt door een profiel, dat in de bovenste 30 cm circa 30 opslib- bare delen bevat en naar beneden tot op ongeveer 1 meter diepte een gelijkblijvend of afnemend per centage afslibbare delen echter niet minder dan circa 15 bevat. Het kalkgehalte in de bouw- voor dient tenminste 3 te bedragen. Het gehele profiel rust op kalkhoudend zand. Voor het gebied, gelegen ten noordwesten van de Laone te Renesse, de Hoge Zoom van Renesse tot Haamstede en de provinciale weg van Haamstede tot Westerschouwen, woedt een waarde vastgesteld overeenkomende met het verschil van de optimale waarde en de aftrek zoals hier- voor vermeld is. Het bedrag zal dienen als basis voor de inbreng van de oude percelen en voor de toedeling van de kavels. De waardevermeerdering voor de gronden als gevolg van de uitvoering van de herverkaveling zal in de herschatting ingevolge art. 78 der wet tot uiting komen. In dit gebied worden zeer doorlatende zandgronden aangetroffen, al dan niet met een humushoudende boven laag. Rekening houdend met het voortbrengend vermogen, de waterhuishouding, de ontsluiting, de perceelseigen schappen en eventuele aanwezigheid van andere nadelige factoren, worden deze gronden geschat in klassenop klimmend met f 100,— per ha van'W*.per ha tot f2000.— per ha. Grasland, tuingrond en boomgaai den worden ge schat als bouwland met dien verstande, dat hiervoor een door de schatters te bepalen toeslag kan worden vastgesteld. Erven en tuinen worden geschat als aangrenzende gronden. In te dijken schorren worden geschat als bouwland. De aftrek voor de nadelige factoren wordt vastge steld op overeenkomstige wijze als voor het bouw land. Onverharde landwegen, stranden, duinen, bosgron den, rietlanden, te handhaven schorren en dijken worden geschat in klassen, opklimmend met 100, per ha van 100,per ha tot 1000,per ha. Verharde wegen, onverharde openbare en ken nelijk als zodanig in gebruik zijnde wegen en trambaan worden geschat op 10,per ha. Water wordt geschat op 1,per ha. Houtopstanden, vruchtbomen, gewassen, gebouwen en kunstwerken worden voorlopig niet geschat. Wan neer deze naderhand krachtens het plan van toe deling van eigenaar veranderen, wordt de waarde af zonderlijk bepaald en in de lijst van geldelijke ver rekeningen opgenomen. De verzorgingstoestand van de gronden zal bij de schatting niet in aanmerking genomen worden. Toe slagen voor extra verzorgde en aftrekken voor verwaarloosde percelen deze laatste op grond van art. 17 der wet zullen vóór de kavelindeling wor den vastgesteld. Met deze bedragen wordt rekening gehouden bij het opmaken van het plan van toedeling en van de lijst van geldelijke regelingen. Aldus zijn overeenkomstig art. 22 tweede lid der wet, de gronden in de^ herverkaveling Schouwen-Dui- veland ingedeeld. Zierikzee, 12 maart 1956.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1956 | | pagina 13