VERZEKERINGSZAKEN.
594
1EEUWSCH LANDBOUWBLAD
Wfct de leden moeten weten
JJET kan rijn nut hebben de leden er van tijd tot tijd op te wijzen, welke belangen door zijn
organisatie behartigd worden. Ieder lid blijft dan op de hoogte voor welke zaken hij bij zijn
organisatie terecht kan. Waar wij ditmaal de aandacht op willen vestigen is de afdeling verzekering
van de Z.L.M. Deze afdeling is nog betrekkelijk jong. Eerst op 1 Januari 1951 werd door het Dagelijks
Bestuur der Z.L.M. tot oprichting van een eigen Onderlinge Verzekerings Mij. voor Motorvoertuigen
besloten en sindsdien zijn er diverse andere verzekeringsinstellingen bijgekomen.
Waar voornoemde Onderlinge de oudste rechten heeft, menen wij in dit artikel ook met een
bespreking van deze instelling te moeten beginnen.
De Onderlinge Verzekerings Mij. der Z.L.M.
Zoals reeds werd opgemerkt, is de Onderlinge
op 1 Januari 1951 in het leven geroepen, op welk
tijdstip zij metéén haar werkzaamheden aanving.
Omtrent de motieven, welke tot de oprichting heb
ben geleid, kunnen wij kort zijn. Gebleken was,
dat het plattelandsrisico op voordeliger voorwaarden
véizekerd kon worden, dan tot dusverre geschiedde.
Doel
In artikel 24 van de statuten van de Onderlinge
Verzekerings Mij. voor Motorvoertuigen der Z.L.M.
is te lezen, dat het doel van de Maatschappij is
het wederkerig waarborgen van de motorvoertuigen
der leden tegen W.A.-schade en eigen wagenschade.
De Maatschappij is gesplitst in twee afdelingen,
t.w.Afd. A. Verzekering tegen wagenschade, en
Afd. B. Verzekering tegen wettelijke aansprake
lijkheid.
Afd. A omvat de risicodekking van:
1. schade aan het motorvoertuig door brand, daar
onder begrepen wegens explosie en zelfontbran
ding;
2. schade aan het motorvoertuig door botsing, te
water geraken of omslaan, ook al is dit een
gevolg van enig mechanisch gebrek of daardoor
veroorzaakte breuk of ander onheil;
3. schade aan het motorvoertuig door andere van
buiten komende onheilen, als diefstal, kwaad
willigheid, verlies en dergelijke eventualiteiten.
Afd. B omvat de risicodekking van:
wettelijkke aansprakelijkheid d.w.z. tegen ver
goedingen, waartoe men op grond van enige wets
bepaling tegenover derden verplicht is. De risico
dekking bedraagt in dezen f 500.000,per gebeur
tenis, hetgeen een zeer ruime dekking betekent.
Beide afdelingen (A en B) vormen te samen de
zogenaamde All Risksverzekerinq
Dekking buitenland
Bovengenoemde dekkingen zijn ook geldig gedu
rende het gebruik van het motorvoertuig in het
buitenland, behalve Rusland, het door Rusland be
zette gebied en de Balkanstaten; uiteraard zonder
verhoging van premie
Groene
Voor enkele landen, nl. Zwitserland, Italië, Dene
marken, Zweden, Noorwegen en Finland heeft men
een assurantiecertificaat (zgn. groene kaart) nodig.
Deze worden gratis verstrekt, doch moeten wel min
stens een week voor de reis aanvangt aangevraagd
worden.
Voor Groot-Brittanië dient men over een onge
limiteerde W.A.-dekking te beschikken. Dit bete
kent, dat, indien men met het verzekerde voertuig
een reis naar dit land gaat maken, een aanvullende
verzekering moet worden aangevraagd.
Uitsluitingen
Niet alle risico's zijn gedekt. Zo wordt schade,
ontstaan door oorlog, oproer, ontploffing van spring
stoffen, vorst, aardbeving, overstromingen of andere
natuurrampen, eigen kwaad opzet, voorbereiding of
deelname aan wedstrijden of recordritten niet ver
goed.
Evenmin wordt schade vergoed, indien de be
stuurder niet in het bezit is van een geldig rijbewijs.
Deze uitsluitingen treft men overigens in iedere
polis aan.
Welke voertuigen en welke personen
De volgende voertuigen kunnen bij de Onder
linge verzeked worden, nl. personenauto's, vracht
auto's, tractoren, motorrijwielen en bromfietsen.
Men moet echter wel aan enkele voorwaarden
voldoen, wil men tot de verzekering worden toege
laten, t.w.:
1. Men moet lid zijn van de Z.L.M. en/of Noord-
Brabantse Mij. van Landbouw.
2. De werkzaamheden, waarvoor het motorvoertuig
gebruikt wordt, moeten in de agrarische sector
liggen of althans er nauw bij betrokken zijn
S. Van verhuurinrichtingen, loondors- en sproei-
bedrijven, beroepsvervoerders en reizigers wor
den geen voertuigen in dekking genomen.
4. Tenslotte is het Bestuur bevoegd, ook al is men
lid van de Z.L.M. of Noord-Brabantse Mij. van
L,anf bo"«' het aangeboden voertuig te weigeren.
Gewenste verzekeringsvorm
Hoewel men de keuze heeft zijn voertuig uitslui
tend tegen de risico's, genoemd in de afdelingen A
of B te verzekeren, is vanzelfsprekend de meest
gewenste verzekeringsvorm de zgn. All Risks, dus
zowel A als B. Men is dan gedekt tegen de schade
aan het eigen motorvoertuig en tegen schade aan
derden (W.A.).
Wel menen wij hier op een veel voorkomend
misverstand te moeten wijzen. De veronderstelling
bestaat nl., dat bij een All Risksverzekering ook het
persoonlijk letsel van de bestuurder en inzittende
eigen gezinsleden gedekt is. Deze veronderstelling
is niet juist.
Schade van het motorvoertuig, tengevolge van
een ongeval wordt wel vergoed, doch het daarbij
bekomen letsel door bestuurder en/of gezinsleden
wordt niet vergoed.
Personenauto's
Rond 60 van de aanwezige personenauto's bij
de leden der Z.L.M. en Noord Brabantse Mij. van
Landbouw zijn reeds bij onze Onderlinge verzekerd.
Hoe kan het ook anders; de voorwaarden zijn nor
maal, de tarieven zeer laag en de schade-afwikke
ling coulant.
Mede in verband met de gunstige premietarieven
worden de personenauto's op All Riskscondities ver
zekerd.
Aangenomen mag worden, dat de overige 40
hetzij uitsluitend tegen W.A.-risico of met B.E.Z.-
clausule, hetzij op All Risksbasis nog bij particuliere
maatschappijen verzekerd is. Bij uitzondering is
een personenauto onverzekerd, afgezien dan van
diegenen, die principiële bezwaren hebben tegen
iedere vorm van verzekering.
Vrachtauto's
Voor deze groep voertuigen gelden dezelfde op
merkingen alS voor de personenauto's. Opgemerkt
kan worden, dat bij de Onderlinge slechts vracht
auto's verzekerd kunnen worden, welke voor eigen
vervoer dienst doen.
T ractoren
Van het aantal aanwezige tractoren onder de
leden is ongeveer 50 bij de Onderlinge verzekerd.
Ook hiervoor lopen over het algemeen verzekerin
gen op All Risksbasis.
Het is ons echter herhaalde malen gebleken, dat
er met tractoren gewerkt wordt, terwijl deze on
verzekerd zijn. Wij menen er op te moeten wijzen,
dat, wanneer men met tractoren regelmatig op de
openbare weg komt, het zeer gevaarlijk, zo niet
onverantwoord is, dit zonder een behoorlijke W.A.-
dekking te doen. Men mag niet uit het oog ver
liezen, dat op de openbare weg een ongeluk ver
oorzaakt kan worden, waarvoor men dan wettelijk
aansprakelijk is. In een ernstig geval kan dit dui
zenden guldens kosten. Laat men daarom op zijn
hoede zijn en inlichtingen vragen bij ons secreta
riaat.
M otorrij wiele n
Nog slechts van 1 Januari 1955 af is voor de
leden der Z.L.M. en de Noord Brabantse Mij. van
Landbouw de mogelijkheid geopend zijn motorrij
wiel bij onze Onderlinge te verzekeren; eveneens
tegen zeer billijke premietarieven.
Het komt ons voor, dat het gros der motorrijwiel-
bezitters toch op zijn minst een behoorlijke W.A.-
verzekering voor hun motorvoertuig hebben afge
sloten. Zo niet, dan geldt ook voor hen de opmer
king dat zulks gevaarlijk, zo niet onverantwoord is.
Bromfietsen
Iedere dag komen er meer bromfietsen in cir
culatie. Een grotere verscheidenheid in merken en
types dan in de categorie bromfietsen is nauwelijks
denkbaar. De snelheden, welke bereikt kunnen
worden, variëren van 15 tot 75 km. Oud en jong,
rijp en groen bromfiets! In het openbaar verkeer
weten velen nog niet waar ze met hun bromfiets
moeten blijven. De één rijdt op het rijwielpad, de
ander op de weg. Vooral het opvoeren van de snel
heid, doet het gevaar van ongevallen met brom
fietsen o.i. sterk toenemen.
Het eigenaardige nu is, dat de meeste bromfiet
sen geen verzekering voor hun voertuig hebben af
gesloten. Waarschijnlijk vloeit dit voort uit het feit,
dat men er vroeger niet aan dacht voor zijn fiets
bijv. een W.A.-verzekering af te sluiten.
Van de fiets overgestapt zijnde op bromfiets,
laat men deze toestand voortbestaan. De omstan
digheden zijn vandaag aan de dag echter wel zeer
ingrijpend gewijzigd. Het verkeer wordt dagelijks
intensiever, de snelheid opgevoerd, het gevaar voor
aanrijdingen groter.
Reed men vroeger met de fiets een collega fietser
tegen de straatstenen, dan kon het gebeuren, dat
men er met een paar onparlementaire opmerkingen
afkwam. Komen er thans twee bromfietsers met
elkaar in botsing, dan zullen de gevolgen anders
uitpakken. De schuldige zal ongetwijfeld voor
schadevergoeding aangesproken worden. De gevor
derde bedragen kunnen hoog zijn, zeer hoog zelfs.
Wij menen de bromfietsbezitters dan ook ernstig
te moeten waarschuwen geen onnodig risico zelf te
dragen. De kosten van een W.A.-dekking, alsmede
voor de eigen wagenschade zijn zeer gering; de
premie kan voor niemand bezwaren opleveren.
Hoe te handelen
Leden van de Z.L.M. of Noord Brabantse Mij.
van Landbouw die in het bezit zijn van een perso
nen- of vrachtauto, tractor, motorrijwiel of brom-:
fiets en nog niet verzekerd zijn bij onze Onderlinge;
doen verstandig te beginnen met ons om inlichting
gen te vragen. Bij voorbaat kunnen, wij deze 'lederj
verzekeren, dat de kosten van briefkaart/brief mét
porti hun rente'zullen opleveren.
Voor het aanvragen van een verzekering zijn
aanvraagformulieren verkrijgbaar bij de vertegen
woordigers in de districten en op het secretariaat.
Zij, die een verzekering elders hebben lopende,
kunnen deze eveneens ter controle aan het secre-
tariaat opzenden. Met de verkregen adviezen kart
men dan zijn voordeel doen. Het komt wel voor,
dat van bepaalde zijde getracht wordt minder pret
tige dingen van onze Onderlinge te vertellen. Dat
dit niet de besten zijn, behoeft geen nader betoog.
Dat er thans rond 2500 motorvoertuigen van de
leden bij de Onderlinge verzekerd zijn, moge als
overtuigend bewijs dienen, dat de voordelen zeer
belangrijk zijn.
Ge kunt er nog bij.
In een volgend artikel hopen wij de W.A.-verze-
kering voor bedrijf en particulier te behandelen.
ZVV
de L.
PLUIMVEETEELT.
(Vervolg van pag. 592.)
STICHTING COÖPERATIEF PLUIMVEE
FOKKERS INSTITUUT.
Op dé jaarvergadering van de N. P.F. welke op %7
Augustus 1955 in Utrecht werd gehouden, heeft
o.m. ir K. Bos een korte uiteenzetting gegeven over
het doel en de werkwijze van het Coöperatief
Pluimveefokkers Instituut (C. P. I.).
Na gememoreerd te hebben de artikelen uit de
stichtingsacte, die de doelstellingen en de middelen
omschrijven, heeft de heer Bos het volgende gezegd
ten aanzien van de practische uitvoering van het
genoemde besluit.
Het C. P. I. gaat zich toeleggen op net fokken
van pluimvee, samen met de bij de Stichting aan
gesloten fokkers. Door haar arbeid wil de Stich
ting trachten de pluimveefokkery op een hoger
peil te brengen in het being van de Nederlandse
pluimveehouderij. Het C. P. I. moet gezien worden
als één grote fokkersfamilie met als gemeenschap
pelijke en tevens bindende taak de uiteindelijke pro
ductie van goed bedrijfspluimvee, zowel voor de
leg als voor de slacht.
Doel is om door gezamenlijke arbeid gezamenlijk
iets goeds te brengen. Ieder van de aangesloten
fokbedrijven blijft als bedrijf volkomen zelfstandig.
Wat het fokken betreft, zullen de aangeslotenen
zich echter hebben te richten naar het gemeen
schappelijke doe!. Dit betekent, dat de aangesloten
fokkers niet maar zonder meer op eigen houtje
hun gang kunnen gaan, doch dat er t.a.v. het fok
ken overleg dient plaats te vinden.
Vooral ten aanzien van de hybridenteelt is coör
dinatie van fokkersarbeid immers noodzakelijk.
De Stichting Coöperatief Pluimveefokkers Insti
tuut is opgericht door de Nederlandse Pluimvee
Federatie (N. P. F.), de Stichting C. L. O.-Contröle,
de Coöperatieve Centrale In- en Verkoopvereniging
voor Gewestelijke Landbouw In- en Verkoop Orga
nisaties (C. I. V.) en de Nationale Coöperatieve
Aan- en Verkoopvereniging voor de Landbouw, het
Centraal Bureau.
Het bestuur van het C. P. I. bestaat uit 9 leden,
waarvan N. P. F. en C. L. O.-Contröle elk één lid,
C. I. V. en C. B. elk twee leden aanwijzen, terwijl
door de aangesloten fokkers 3 fokkerbestuursleden
worden gekozen.
Het Bestuur wordt in zijn taak bijgestaan door
twee directeuren, één voor organisatorische en één
voor foktechnische aangelegenheden. Voorts heeft
het Bestuur ingevolge artikel 9 van de Statuten
één uit 5 fokkers bestaand Foktechnisch Advies
College aangewezen, dat tot taak heeft het Bestuur
en de directeuren van advies te dienen over fok
technische aangelegenheden.