VERZEKERINGSZAKEN. 594 1EEUWSCH LANDBOUWBLAD Wfct de leden moeten weten JJET kan rijn nut hebben de leden er van tijd tot tijd op te wijzen, welke belangen door zijn organisatie behartigd worden. Ieder lid blijft dan op de hoogte voor welke zaken hij bij zijn organisatie terecht kan. Waar wij ditmaal de aandacht op willen vestigen is de afdeling verzekering van de Z.L.M. Deze afdeling is nog betrekkelijk jong. Eerst op 1 Januari 1951 werd door het Dagelijks Bestuur der Z.L.M. tot oprichting van een eigen Onderlinge Verzekerings Mij. voor Motorvoertuigen besloten en sindsdien zijn er diverse andere verzekeringsinstellingen bijgekomen. Waar voornoemde Onderlinge de oudste rechten heeft, menen wij in dit artikel ook met een bespreking van deze instelling te moeten beginnen. De Onderlinge Verzekerings Mij. der Z.L.M. Zoals reeds werd opgemerkt, is de Onderlinge op 1 Januari 1951 in het leven geroepen, op welk tijdstip zij metéén haar werkzaamheden aanving. Omtrent de motieven, welke tot de oprichting heb ben geleid, kunnen wij kort zijn. Gebleken was, dat het plattelandsrisico op voordeliger voorwaarden véizekerd kon worden, dan tot dusverre geschiedde. Doel In artikel 24 van de statuten van de Onderlinge Verzekerings Mij. voor Motorvoertuigen der Z.L.M. is te lezen, dat het doel van de Maatschappij is het wederkerig waarborgen van de motorvoertuigen der leden tegen W.A.-schade en eigen wagenschade. De Maatschappij is gesplitst in twee afdelingen, t.w.Afd. A. Verzekering tegen wagenschade, en Afd. B. Verzekering tegen wettelijke aansprake lijkheid. Afd. A omvat de risicodekking van: 1. schade aan het motorvoertuig door brand, daar onder begrepen wegens explosie en zelfontbran ding; 2. schade aan het motorvoertuig door botsing, te water geraken of omslaan, ook al is dit een gevolg van enig mechanisch gebrek of daardoor veroorzaakte breuk of ander onheil; 3. schade aan het motorvoertuig door andere van buiten komende onheilen, als diefstal, kwaad willigheid, verlies en dergelijke eventualiteiten. Afd. B omvat de risicodekking van: wettelijkke aansprakelijkheid d.w.z. tegen ver goedingen, waartoe men op grond van enige wets bepaling tegenover derden verplicht is. De risico dekking bedraagt in dezen f 500.000,per gebeur tenis, hetgeen een zeer ruime dekking betekent. Beide afdelingen (A en B) vormen te samen de zogenaamde All Risksverzekerinq Dekking buitenland Bovengenoemde dekkingen zijn ook geldig gedu rende het gebruik van het motorvoertuig in het buitenland, behalve Rusland, het door Rusland be zette gebied en de Balkanstaten; uiteraard zonder verhoging van premie Groene Voor enkele landen, nl. Zwitserland, Italië, Dene marken, Zweden, Noorwegen en Finland heeft men een assurantiecertificaat (zgn. groene kaart) nodig. Deze worden gratis verstrekt, doch moeten wel min stens een week voor de reis aanvangt aangevraagd worden. Voor Groot-Brittanië dient men over een onge limiteerde W.A.-dekking te beschikken. Dit bete kent, dat, indien men met het verzekerde voertuig een reis naar dit land gaat maken, een aanvullende verzekering moet worden aangevraagd. Uitsluitingen Niet alle risico's zijn gedekt. Zo wordt schade, ontstaan door oorlog, oproer, ontploffing van spring stoffen, vorst, aardbeving, overstromingen of andere natuurrampen, eigen kwaad opzet, voorbereiding of deelname aan wedstrijden of recordritten niet ver goed. Evenmin wordt schade vergoed, indien de be stuurder niet in het bezit is van een geldig rijbewijs. Deze uitsluitingen treft men overigens in iedere polis aan. Welke voertuigen en welke personen De volgende voertuigen kunnen bij de Onder linge verzeked worden, nl. personenauto's, vracht auto's, tractoren, motorrijwielen en bromfietsen. Men moet echter wel aan enkele voorwaarden voldoen, wil men tot de verzekering worden toege laten, t.w.: 1. Men moet lid zijn van de Z.L.M. en/of Noord- Brabantse Mij. van Landbouw. 2. De werkzaamheden, waarvoor het motorvoertuig gebruikt wordt, moeten in de agrarische sector liggen of althans er nauw bij betrokken zijn S. Van verhuurinrichtingen, loondors- en sproei- bedrijven, beroepsvervoerders en reizigers wor den geen voertuigen in dekking genomen. 4. Tenslotte is het Bestuur bevoegd, ook al is men lid van de Z.L.M. of Noord-Brabantse Mij. van L,anf bo"«' het aangeboden voertuig te weigeren. Gewenste verzekeringsvorm Hoewel men de keuze heeft zijn voertuig uitslui tend tegen de risico's, genoemd in de afdelingen A of B te verzekeren, is vanzelfsprekend de meest gewenste verzekeringsvorm de zgn. All Risks, dus zowel A als B. Men is dan gedekt tegen de schade aan het eigen motorvoertuig en tegen schade aan derden (W.A.). Wel menen wij hier op een veel voorkomend misverstand te moeten wijzen. De veronderstelling bestaat nl., dat bij een All Risksverzekering ook het persoonlijk letsel van de bestuurder en inzittende eigen gezinsleden gedekt is. Deze veronderstelling is niet juist. Schade van het motorvoertuig, tengevolge van een ongeval wordt wel vergoed, doch het daarbij bekomen letsel door bestuurder en/of gezinsleden wordt niet vergoed. Personenauto's Rond 60 van de aanwezige personenauto's bij de leden der Z.L.M. en Noord Brabantse Mij. van Landbouw zijn reeds bij onze Onderlinge verzekerd. Hoe kan het ook anders; de voorwaarden zijn nor maal, de tarieven zeer laag en de schade-afwikke ling coulant. Mede in verband met de gunstige premietarieven worden de personenauto's op All Riskscondities ver zekerd. Aangenomen mag worden, dat de overige 40 hetzij uitsluitend tegen W.A.-risico of met B.E.Z.- clausule, hetzij op All Risksbasis nog bij particuliere maatschappijen verzekerd is. Bij uitzondering is een personenauto onverzekerd, afgezien dan van diegenen, die principiële bezwaren hebben tegen iedere vorm van verzekering. Vrachtauto's Voor deze groep voertuigen gelden dezelfde op merkingen alS voor de personenauto's. Opgemerkt kan worden, dat bij de Onderlinge slechts vracht auto's verzekerd kunnen worden, welke voor eigen vervoer dienst doen. T ractoren Van het aantal aanwezige tractoren onder de leden is ongeveer 50 bij de Onderlinge verzekerd. Ook hiervoor lopen over het algemeen verzekerin gen op All Risksbasis. Het is ons echter herhaalde malen gebleken, dat er met tractoren gewerkt wordt, terwijl deze on verzekerd zijn. Wij menen er op te moeten wijzen, dat, wanneer men met tractoren regelmatig op de openbare weg komt, het zeer gevaarlijk, zo niet onverantwoord is, dit zonder een behoorlijke W.A.- dekking te doen. Men mag niet uit het oog ver liezen, dat op de openbare weg een ongeluk ver oorzaakt kan worden, waarvoor men dan wettelijk aansprakelijk is. In een ernstig geval kan dit dui zenden guldens kosten. Laat men daarom op zijn hoede zijn en inlichtingen vragen bij ons secreta riaat. M otorrij wiele n Nog slechts van 1 Januari 1955 af is voor de leden der Z.L.M. en de Noord Brabantse Mij. van Landbouw de mogelijkheid geopend zijn motorrij wiel bij onze Onderlinge te verzekeren; eveneens tegen zeer billijke premietarieven. Het komt ons voor, dat het gros der motorrijwiel- bezitters toch op zijn minst een behoorlijke W.A.- verzekering voor hun motorvoertuig hebben afge sloten. Zo niet, dan geldt ook voor hen de opmer king dat zulks gevaarlijk, zo niet onverantwoord is. Bromfietsen Iedere dag komen er meer bromfietsen in cir culatie. Een grotere verscheidenheid in merken en types dan in de categorie bromfietsen is nauwelijks denkbaar. De snelheden, welke bereikt kunnen worden, variëren van 15 tot 75 km. Oud en jong, rijp en groen bromfiets! In het openbaar verkeer weten velen nog niet waar ze met hun bromfiets moeten blijven. De één rijdt op het rijwielpad, de ander op de weg. Vooral het opvoeren van de snel heid, doet het gevaar van ongevallen met brom fietsen o.i. sterk toenemen. Het eigenaardige nu is, dat de meeste bromfiet sen geen verzekering voor hun voertuig hebben af gesloten. Waarschijnlijk vloeit dit voort uit het feit, dat men er vroeger niet aan dacht voor zijn fiets bijv. een W.A.-verzekering af te sluiten. Van de fiets overgestapt zijnde op bromfiets, laat men deze toestand voortbestaan. De omstan digheden zijn vandaag aan de dag echter wel zeer ingrijpend gewijzigd. Het verkeer wordt dagelijks intensiever, de snelheid opgevoerd, het gevaar voor aanrijdingen groter. Reed men vroeger met de fiets een collega fietser tegen de straatstenen, dan kon het gebeuren, dat men er met een paar onparlementaire opmerkingen afkwam. Komen er thans twee bromfietsers met elkaar in botsing, dan zullen de gevolgen anders uitpakken. De schuldige zal ongetwijfeld voor schadevergoeding aangesproken worden. De gevor derde bedragen kunnen hoog zijn, zeer hoog zelfs. Wij menen de bromfietsbezitters dan ook ernstig te moeten waarschuwen geen onnodig risico zelf te dragen. De kosten van een W.A.-dekking, alsmede voor de eigen wagenschade zijn zeer gering; de premie kan voor niemand bezwaren opleveren. Hoe te handelen Leden van de Z.L.M. of Noord Brabantse Mij. van Landbouw die in het bezit zijn van een perso nen- of vrachtauto, tractor, motorrijwiel of brom-: fiets en nog niet verzekerd zijn bij onze Onderlinge; doen verstandig te beginnen met ons om inlichting gen te vragen. Bij voorbaat kunnen, wij deze 'lederj verzekeren, dat de kosten van briefkaart/brief mét porti hun rente'zullen opleveren. Voor het aanvragen van een verzekering zijn aanvraagformulieren verkrijgbaar bij de vertegen woordigers in de districten en op het secretariaat. Zij, die een verzekering elders hebben lopende, kunnen deze eveneens ter controle aan het secre- tariaat opzenden. Met de verkregen adviezen kart men dan zijn voordeel doen. Het komt wel voor, dat van bepaalde zijde getracht wordt minder pret tige dingen van onze Onderlinge te vertellen. Dat dit niet de besten zijn, behoeft geen nader betoog. Dat er thans rond 2500 motorvoertuigen van de leden bij de Onderlinge verzekerd zijn, moge als overtuigend bewijs dienen, dat de voordelen zeer belangrijk zijn. Ge kunt er nog bij. In een volgend artikel hopen wij de W.A.-verze- kering voor bedrijf en particulier te behandelen. ZVV de L. PLUIMVEETEELT. (Vervolg van pag. 592.) STICHTING COÖPERATIEF PLUIMVEE FOKKERS INSTITUUT. Op dé jaarvergadering van de N. P.F. welke op %7 Augustus 1955 in Utrecht werd gehouden, heeft o.m. ir K. Bos een korte uiteenzetting gegeven over het doel en de werkwijze van het Coöperatief Pluimveefokkers Instituut (C. P. I.). Na gememoreerd te hebben de artikelen uit de stichtingsacte, die de doelstellingen en de middelen omschrijven, heeft de heer Bos het volgende gezegd ten aanzien van de practische uitvoering van het genoemde besluit. Het C. P. I. gaat zich toeleggen op net fokken van pluimvee, samen met de bij de Stichting aan gesloten fokkers. Door haar arbeid wil de Stich ting trachten de pluimveefokkery op een hoger peil te brengen in het being van de Nederlandse pluimveehouderij. Het C. P. I. moet gezien worden als één grote fokkersfamilie met als gemeenschap pelijke en tevens bindende taak de uiteindelijke pro ductie van goed bedrijfspluimvee, zowel voor de leg als voor de slacht. Doel is om door gezamenlijke arbeid gezamenlijk iets goeds te brengen. Ieder van de aangesloten fokbedrijven blijft als bedrijf volkomen zelfstandig. Wat het fokken betreft, zullen de aangeslotenen zich echter hebben te richten naar het gemeen schappelijke doe!. Dit betekent, dat de aangesloten fokkers niet maar zonder meer op eigen houtje hun gang kunnen gaan, doch dat er t.a.v. het fok ken overleg dient plaats te vinden. Vooral ten aanzien van de hybridenteelt is coör dinatie van fokkersarbeid immers noodzakelijk. De Stichting Coöperatief Pluimveefokkers Insti tuut is opgericht door de Nederlandse Pluimvee Federatie (N. P. F.), de Stichting C. L. O.-Contröle, de Coöperatieve Centrale In- en Verkoopvereniging voor Gewestelijke Landbouw In- en Verkoop Orga nisaties (C. I. V.) en de Nationale Coöperatieve Aan- en Verkoopvereniging voor de Landbouw, het Centraal Bureau. Het bestuur van het C. P. I. bestaat uit 9 leden, waarvan N. P. F. en C. L. O.-Contröle elk één lid, C. I. V. en C. B. elk twee leden aanwijzen, terwijl door de aangesloten fokkers 3 fokkerbestuursleden worden gekozen. Het Bestuur wordt in zijn taak bijgestaan door twee directeuren, één voor organisatorische en één voor foktechnische aangelegenheden. Voorts heeft het Bestuur ingevolge artikel 9 van de Statuten één uit 5 fokkers bestaand Foktechnisch Advies College aangewezen, dat tot taak heeft het Bestuur en de directeuren van advies te dienen over fok technische aangelegenheden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1955 | | pagina 10