®v er zie Si ZITDAGEN BOEKHÜUDBUREAU lu<_ Voor Zeeland aiDDEiau£a No. 2287. Frankering bij abonnement: Terneuzen ZATERDAG 13 AUGUSTUS 1955. fS* Jaargang, ZEEUWSCH LANDBOUWBLAD WAARIN OPGENOMEN HET noord-brabantsch landbouwblad Officieel Orgaan van de Zeeuwsche Landbouw Maatschappij (Z. L. M.) de Noord-Brabantsche Maatschappij van Landbouw en andere Verenigingen Wij schreven vorige week over de schijnbaar wolkeloze economische hemel. Wie echter de toestand van het ogenblik wat beter bestudeert, bemerkt dat er wel degelijk moeilijkheden en span ningen zijn. Een der meest urgente problemen vormt het toekomstig loonbcleid. Hierover is de laatste tijd heel wat te doen en achter de schermen wordt druk geconfereerd: Daar de landbouw zeer nauw betrokken is bij het toe komstig loonbeleid, dat in ons land zal worden gevoerd, is het goed om eens na te gaan, hoe de situatie is en wat er bekend is van de verschillende meningen, die er ten aanzien van dit beleid zijn gevormd en die soms vrij scherp tegenover elkan der staan. Laat ons eerst eens bezien hoe de loonvorming na de oorlog zich heeft ontwikkeld. Ons land ver keerde in 1945 in een ontredderde toestand. Om er economisch weer bovenop te komen was een straf regeringsbeleid noodzakelijk. Het is de ver dienste geweest van de toenmalige Overheden, dat dit straffe beleid is gevoerd, zowel op het ge bied van de prijsbeheersing, van de distrubutie als van de loonbeheersing. Het is de verdienste van het Nederlandse volk geweest, dat men zich dit beleid liet opleggen en er zich over het algemeen aan hield. Veel daartoe heeft het regelmatige over leg tussen werkgevers en werknemers in alle sec toren van het bedrijfsleven bijgedragen. Voor de topbesprekingen werd ingesteld de Stichting van de Arbeid, waarin beide bovengenoemde sectoren waren vertegenwoordigd. Er werd een zogenaamde loonstop ingesteld, waarbij voor alle loonsverhogingen de toestemming nodig was van de Overheid. Deze had ter beoor deling hiervoor een apart college ingesteld, het College van Rijksbemiddelaars. De Stichting van de Arbeid adviseerde dit college over de loonhoogte. Voor de landbouwsector werd practisch hetzelfde werk gedaan door de Hoofd afdeling Sociale Zaken van de Stichting voor de Landbouw, thans Landbouwschap. De loon ronden. Wij hebben in de achter ons liggende jaren ge zien, dat de Regering, na advies van de Stichting van de Arbeid, op twee manieren loonsverhogin gen toestond. De eerste methode was, dat een al gemene verplichting tot loonsverhoging met een bepaald percentage aan het gehele bedrijfsleven werd voorgeschreven. De tweede methode was, dat aan het bedrijfs leven een algemene vergunning tot een loonsver hoging werd gegeven, waarbij eveneens het maxi mum percentage werd genoemd. Beide mehoden kwamen in de praktijk op het zelfde neer. De lonen gingen over de gehele linie met het mamtnale percentage omhoog, daar geen enkele bedrijfsisk achter kon blijven zonder zich- zelve ernstig nadeel te berokkenen. In totaal hebben wij na de bevrijding op deze wijze een zevental loonronden gekend, die alle om en nabij de 5 lagen. Het bovengeschetste systeem geldt nog steeds en er is in naam dus nog steeds een loonstop, een loonbeheersing en een volledig toezicht van het College van Rijksbemiddelaars. Er worden dus per bedrijfstak tussen werkgevers en werknemers Collectieve Arbeids Overeenkom- WISSEKERKE: Woensdag 17 Augustus in Hotel „De Kroon." OOSTBURG: Woensdag 17 Augustus in Café „De Windt." ZIERIKZEE: Donderdag 18 Augustus in Hotel „Huis van Nassau." MIDDELBURG: Donderdag 18 Augustus in Oafé „De Eendracht."- sten (C. A.O.'s) afgesloten. De hierin vermelde lonen hebben de goedkeuring van bovenvermeld college nodig. De iaatsie maanden komen nu twee problemen naar voren, die beide, juist ook voor de landbouw sector, van groot belang zijn. Daar is in de eerste plaats het verlangen van de werknemersorganisa ties naar een nieuwe loonsverhoging. Er heerst in ons land een gebrek aan arbeids krachten. In ons vorig overzicht schreven wij reeds hierover. Zoals altijd, wanneer er ergens een tekort van is en de vraag het aanbod overtreft, ontstaat er een druk op de prijs, die men voor het begeerde moet betalen. Deze prijs stijgt en in ons geval ontstaat de neiging dat de lonen omhoog gaan. Er is echter nog steeds de reeds besproken loonstop en deze maakt, dat men naar allerlei wegen gaat zoeken om deze te ontgaan of te ont duiken. Men betaalt toch stiekem hogere ionen en wij noemen dit dan zwarte lonen, in navolging van ue zwarte handel uit de drstributietijd. Daar de looncontröle niet al te veel meer te betekenen heeft, wordt dit „stiekem" hoe langer hoe meer openlijk. Daarnaast zijn er nog tal van middelen gevonden om een hoger loon te geven, dan het normale, vastgestelde. Men laat de arbeiders door autooussen ophalen, soms van heinde en ver, en naast dit gratis-vervoer, betaalt men grif reisuren. Vooral met de arbeidsduur kan op alle mogelijke manieren gescharreld worden, zodat men zich of ficieel aan alle bepalingen van de met veel plech tigheid afgesloten Collectieve Arbeids Overeenkom sten houdt, maar men in werkelijkheid de bedoe ling van de bepalingen met voeten treedt. Ook geven de langzamernand talloze sociale voorzie ningen de nodige ruimte om méér te doen, dan noodzakelijk is, evenals de emolumenten in natura. Het is wel begrijpelijk, dat onder deze geschet ste omstandig!ïeden de organisaties van de werk nemers, die zelve onder ae druk van hun leden staan, streven naar loonsverhoging. Immers, hoe hoger de officiéél vastgestelde en goedgekeurde lonen zijn, des te beter is het uitgangspunt voor tijden, waarin de toestand weer eens andersom zou kunnen zijn. In tijden van hoogconjunctuur den ken velen wel, dat het niet meer anders kan, doch zij, die verder kijken en vooral de lessen van het verleden geleerd en begrepen hebben, weten beter. Daarnaast wordt door de arbeidersorganisaties het argument van meedelen in de hogere welvaart gebruikt. Als door het bedrijfsleven veel geld ver diend wordt, lijkt het inderdaad logisch, dat hier van ook de werknemers proiiteren. Maar jammer genoeg is het vraagstuk niet zo eenvoudig als het hierboven gesteld wordt. Want drukt men dit uit in een hoger officieel loon voor allen, dan heeft deze medaille twee min of meer gevaarlijke keer zijden. Ten eerste verhoogt men de kostprijs der producten, die voortgebracht worden. Daardoor wordt het product, dat tot nu toe overal gretig aftrek vond, minder aantrekkelijk. De vraag er naar zal verminderen. De winst erop afnemen, maar de producent zit met zijn hogere kostprijs. Ten tweede brengt een loonsverhoging meer geld onder de grote massa. Het verbruik neemt toe en men zal die producten kopen, die het meest be geerd worden en het goedkoopste zijn. Terwijl dus de eigen producten duurder worden, de afzet, en juist ook de export, moeilijker, bestaat er een grote kans, dat de vraag naar goedkopere buitenlandse producten zal toenemen. De invoer zal dus stijgen. Wie de in ons vorig overzicht op genomen cijfers heeft bestudeerd, zal hebben ge constateerd, dat bovenvermeld proces in Nederland al aan de gang is. Het is de taak van iedere Regering tussen al deze moeilijkheden door te zeilen en te zorgen, dat de zaak zo ongeveer in evenwicht is. Ons land lag met zijn kostprijzen lager dan veel andere, maar vooral de snel op elkaar volgende loonronden van de laatste twee jaren hebben er het hunne toe bijgedragen om de hieruit voortvloeiende voordelen geheel of gedeeltelijk te niet te doen. Onze Minister van Economische Zaken, ProiL Zijlstra, heeft dit zeer goed in de gaten en het is algemeen bekend, dat deze nog jonge, doch uiterst bekwame econoom een tegenstander is van een nieuwe algemene loonronde. Iets, waarover wij het met hem eens zijn. Vooral de landbouwsector, waarin op het ogenblik geen sprake is van hoog conjunctuur, heeft geen enkel belang bij een ver dere opvoering van het officiële kostenpeil. Sommigen zullen ons tegenwerpen, dat er in de praktijk toch maar hogere, zwarte lonen betaald worden, maar wij zijn er vast van overtuigd, dat dit een voorbijgaand verschijnsel is. De toekomst zal in dezen moeten leren, wie gelijk heeft. En, om misverstand te voorkomen, willen wij met nadruk vaststellen, dat wij met de zwarte Ionen in de landbouwsector niet bedoelen de tijdelijke, in tijden van zeer drukke oogstwerkzaamheden, voorkomen de hogere lonen, maar wèl het constante betalen van hogere dan de officieel vastgestelde. Vrijere loonvorming. Het tweede probleem, dat zich hoe langer hoe sterker opdringt, is de kwestie van een vrijere loonvorming, hetgeen dus wil zeggen, dat het toe zicht van de Regeringsinstantie, het College van Rijksbemiddelaars, hetzij verdwijnt, hetzij zodanig wordt, dat werkgevers en werknemers per bedrijfs tak veel meer vrijheid gelaten wordt bij de vast stelling van de hoogte van het loon. Men beweert algemeen, dat Prof. Zijlstra ook hiervan een voorstander is en het is eveneens be kend, dat hij hierbij machtige medestanders heeft. In landbouwkringen wordt een dergelijke ontwik keling met gemengde gevoelens gevolgd. Want wanneer de hoogte van het loon meer afhankelijk wordt van onderhandelingen per bedrijfstak, dan is de landbouw terecht Ivevreesd. dat in tal van industrieën de in de C. A. O.'s vast te stellen Ionen omhoog zullen gaan en dat dan voor de landbouw slechts twee wegen openstaan. Of men moet deze verhogingen volgen, waardoor de kostprijzen gaan stijgen. Dit zou, afgezien van de buitengewoon grote exportbelangen, alleen mogelijk zijn als de Regering zich verplicht deze hogere lonen door te berekenen in de prijzen van die producten, waar op het huidige landbouwbeleid is opgebouwd, dus tarwe, suiker, koolzaad, melk, varkensvlees en de voergranen. Of men moet deze hogere lonen niet volgen, waarmede men de reeds bestaande arbeidsmoeilijk- heden in de landbouwsector aanzienlijk gaat ver groten, met alle gevolgen van dien. Het is dus begrijpelijk, dat de werkgevers in de landbouw voor een vrijere loonvorming weinig of niets gevoelen. Maar het onaangename is natuur lijk, dat de voorstanders van een dergelijk beleid zeker zwaarwegende argumenten in de strijd wer pen. Standpunt van Minister Zijlstra. Wie de hoofdartikelen in de „Nieuwe Rotterdam se Courant" van 2 en 3 Augustus heeft gelezen, moet erkennen, dat er voor een vrijere loonpolitiek heel wat pleit. Wij lezen hier o.a. „De grens tus sen vrijheid en gebondenheid diende na de oorlog noodzakelijk te gaan in de richting van de laatste. De verstarring en bevriezing, die uit dit soort maat regelen voortvloeien, moesten op de koop toe ge nomen worden. Maar abnormale maatregelen pas sen alleen in abnormale tijden. In de strijd, die Prof. Zijlstra voert voor het behoud van een rede lijk vrije maatschappij, heeft hij er meermalen op gewezen, dat wij onze redeneringen moeten ba seren op het besef, dat onze economie zich thans in een dynamische ontwikkeling bevindt en dat wij ons niet moeten blindstaren op beperkingen, die (Zie verder pag. 538 le kolom onderaan.) (Advertentie.) Bestel nu GRAS- en KLAVERZADEN voor blijvend weiland ULEFOQW 94% - tCAKUU - «ttXELlNQgl

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1955 | | pagina 1