Het transport van ons Fruit ZATERDAG 30 APRIL 195 5. 313 GOED FRUIT VRAAGT ZORGVULDIGE BEHANDELING (devies van de Veiling K.E.O.) door S. G. Nooteboom, Directeur van de Veiling „Krabbendijke en Omstreken" EÉN van de aspecten van een veiling, en zeker niet de minst belangrijke, is de veiling gezien als transportbedrijf. Van het vervoer van fruit kan echter reeds worden gesproken vanaf de pluk. Het eindigt in de woning van de consument, danwel bij de aanvang van de verwerking door de industrie. In verband hiermede is het nuttig deze technische schakels tussen -tuin en tafel achter eenvolgens in het kort de revue te laten passeren en die een voor een in onze beschouwingen te betrekken. VERPAKKEN Volgens de kwaliteits- en sor teringsvoorschriften is het verpak ken en wikkelen „toegestaan" voor standaard- en sedert enige jaren voor huishoudfruit van bepaalde hoogwaardige rassen, in het boekje met vette letters aangegeven. Aan vankelijk is men blijkbaar geheel uitgegaan van het standpunt, dat verpakken en wikkelen een garantie moesten geven voor hoogwaardige kwaliteit. Tot op zekere hoogte kan hiervoor iets worden gevoeld. Maar wie ooit de moeite heeft genomen na een lange reis van het product, per vrachtauto of per trein, het ves- schil te constateren tussen fruit dat werd vervoerd los in de kist ener zijds en verpakt fruit anderzijds, die zal de mening zijn toegedaan dat verpakken of wikkelen in de eerste plaats noodzakelijk zijn om bescha diging tijdens het vervoer te voor komen. Een product als de Perzikrode Zomerappel moge dan niet hoog waardig zijn, de kans op beschadi ging tijdens het vervoer los in de kist eist, dat het wordt verpakt. Om dezelfde reden staat het U.C.B. thans niet afwijzend tegenover het wikke len van een product als stoofperen. Overzicht in de veiling van Goes. De aanvoer van één dag. (Foto Rijkstuinb. Cons.) OP HET BEDRIJF Tengevolge van de noodzaak op een modern fruitteeltbedrijf tal van bespuitingen en andere cul- tuurzorgen toe te passen is de afstand, die bij het inplanten tussen de rijen pleegt te worden vrijge laten, meestal voldoende groot om de afvoer van het product na de pluk, naar één centraal punt, b.v. de schuur, met eenvoudige middelen mogelijk te maken. Men gebruikt daarvoor wel lage twee- of vierwielige wagentjes, die achter een tractor kunnen worden gekoppeld, soms zelfs in serie. De door plukkers en pluksters met omzichtigheid gevulde kisten kunnen met dit materiaal gemakkelijk wor den opgehaald en overgebracht, zonder dat daar mede al te veel handenarbeid gemoeid behoeft te zijn. Nu zijn op de meeste bedrijven de opslag mogelijkheden beperkt. De temperatuur" in de schuur kan bezwaren opleveren, nl. in de zomer te hoog, in de winter niet vbrstvrij. Dadelijk na de pluk komt het dan ook wel voor dat men klampen fruit buiten laat staan, mits. behoorlijk afgedekt tegen de regen." In ieder geval blijft bescherming tegen muizen vraat een punt van zorg. SORTEREN Hoewel in het algemeen aan centrale sortering vérre de voorkeur dient te worden gegeven, omdat een uniform en onpartijdig klaargemaakte partij voor de handel het meest aantrekkelijk is, zijn tóch een aantal telers van oordeel, dat zij er beter aan doen de sortering zelf in de hand te houden. In een aantal bedrijven beschikt men nl. over een vol doende aantal geschoolde werkkrachten om het handels-klaarmaken naar kwaliteit en grootte zelf ter hand te kunnen nemen. In iedere zomer komen er bovendien tengevolge van regenval een aantal dagén voor, waarop niet kan worden geplukt. Men kan zijn mensen dan intussen nuttig aan het werk houden met het sorteren en eventueel het ver pakken. Naast het motief van lagere kosten zijn er telers, die van oordeeT zijn dat het pakstation te hoge kwaliteitseisen aanlegt en dat men er zelf meer uit kan halen. Toch moet worden opgemerkt dat hét sorteren op kwaliteit,, of. dit nu geschiedt door een centraal pakstation of door de telers zelf, zodanig behoort te worden uitgevoerd dat men niet steeds het toelaatbare minimum nastreeft met het risico dat het product van tijd tot tijd wordt, afgekeurd. Uw afzetorganisatie zowel als Uw eigen bedriif kunnen slechts een goede reputatie, opbouwen als zij niet afwiiken van de goede gewoonte om het juiste gewicht en een ruime gemiddelde kwaliteit (oncW in de kist als boven) te leveren. Op de duur zal zich dit zeker betalen. VAN HET BEDRIJF NAAR DE VEILING Is de afstand van het bedrijf naar de veiling niet groot en beschikt men over voldoende vervoer middelen en tijd, dan kan de teler het transport zelf verzorgen. Zijn de bedrijven echter verder af ge legen of heeft men zelf voor dit werk geen gelegen heid, dan zal een combinatie van middelgrote en'/of kleinere bedrijven goed doen het vervoer te organi seren. Soms kan de veiling hierbij nuttig werk ver richten, waarbij wel een vast bedrag per collo of per kg wordt omgeslagen over de deelnemende aan voerders. Dit georganiseerde vervoer naar de veiling kan voorts geschieden door het bijeenbrengen van het product op bepaalde verzamelplaatsen of ontvangst centra. Het komt ook wel voor dat de contracterende vrachtrijder iedere dag of voor zover nodig alle betrokken bedrijven langs gaat, mede voor het brengen van leeg fust e.d. Aangekomen op het veilingterrein kan een aan vang worden gemaakt met het lossen, waarmede wij zijn gekomen tot HET VERVOER OP DE VEILING Aanvoer. Het kan voorkomen dat het product, geladen op één wagen, b.v. van een vrachtrijder, bij aankomst op het veilingterrein gelost moet worden op meer dan één plaats, b.v. het pakstation, het koelhuis, de export-afdeling etc. Dit maar vooral het gelijktijdig samentreffen van veel aanvoerders kan aanleiding geven tot wachten en tijdverlies, in het bijzonder in het volle seizoen. Wel trachten de veilingen hieraan zoveel mogelijk tegemoet te komen, dpor binnen zekere redelijke grenzen veel personeel beschikbaar te stellen, doch voor namelijk een zekere spreiding in de aanvoer zal hier een oplossing kunnen bieden en lang wachten kun nen voorkomen. De werkzaamheden aan een veilingbedrijf zijn toch al bijzonder onregelmatig verdeeld. Niet alleen heeft men seizoenwerkzaamheden, zoals dit in de gehele agrarische sector voorkomt, maar iedere week heeft drukke en minder drukke dagen en ook op. iedere werkdag zijn er in de arbeid bepaalde toppen aan te wijzen. De meest doeltreffende or ganisatie zal die wel niet kunnen wegnemen; hoog stens kan worden gestreefd naar een beter even wicht tussen de te verrichten werkzaamheden en het beschikbare personeel. Bij grote drukte zullen voer het laden en lossen arbeiders uit andere af delingen behulpzaam dienen te zijn. Inrichting. Het aangevoerde product dient na de lossing te worden gebracht ter plaatse waar dit in de neerzetruimte voor de goede gang van zaken thuis behoort. Vaste of verplaatsbare rol- banen kunnen daarbij goede diensten bewijzen, maar zij hebben het bezwaar dat zij ander transport be lemmeren door hun aanwezigheid. Velen geven daarom de voorkeur aan vervoer met steek- of klemwagens. Plateaux zijn hier te lande minder gebruikelijk, doch kunnen ook een zeker voordeel biedén. De klemsteekwagens worden door ten band met gryppentt&H naar het verlaadperron gebracht. (Foto R^kstuinb. Cons.1 (Zie -nrder pag. 115 2e kolom) Bij de inrichting van een veilingcomplex kan men voorts nog op andere punten van inzicht ver schillen. Vloeren op straathoogte bieden de moge lijkheid om wagens, vrachtauto's en zelfs spoor wagons binnen de gebouwen te laden en té lossen. In dit geval blijft echter het veel energie kostende verticale transport een bezwaar vormen, een be zwaar dat echter weer gedeeltelijk kan worden op gelost door het gebruik van verrijdbare of vaste opritten, geschikt voor klemwagens, dan wel goe derenliften. Kostbaar, maar wellicht het meest doeltreffend, is wel de perronbouw, met ruime omloop en luifels, een bouwwijze, die op verschillende niet in polder land gelegen plaatsen wel is benut om koelcellen in te richten in de kelders. Aansluiting van de perrons aan spoor- (c.q. ook water-)weg is aan -te bevelen. Afvoer. Na de toewijzing van het product door de veilingmeester ontstaat op het transportbedrijf wederom een arbeidstop bij hét verladen, dat ge schiedt voor rekening van de kopers. Naar gelang van de omstandigheden brengt men het soms ver spreid in de neerzetruimte staande product naar het vervoermiddel, dan wel dit laatste naar het product. De natuurlijke neiging, een ieder aangeboren, om het zich zo gemakkelijk mogelijk te maken, geeft meestal wel de beste oplossing. Duurt het veilen vrij lang, dan is het van belang dat maatregelen worden getroffen om reeds tijdens deze werkzaamheden met de verlading van het ver kochte product te kunnen beginnen, waarvoor een voudige administratieve voorzieningen kunnen wor den getroffen. Verpakken na de verkoop. Niet alle toegewezen producten verlaten zonder meer de vèilinghallen. Overal waar de veilingsorganisaties zo vooruitstre vend zijn om de handel service te bieden voor het verpakken en wikkelen van het gekochte product, ziet men dat de handel van deze aanvullende dien sten gaarne gebruik gaat maken. Hiermede wordt tevens de moeilijkheid opgelost of moet worden verpakt vóór of na het veilen. Aangezien de be stemming van het product meestal vooraf niet zeker is en van de bestemming de wijze van verpakking afhangt, verdient het aanbeveling eerst te verkopen en pas daarna over te gaan tot het verder handels- klaarmaken van het product. Aanbod van fruit op monster, te leveren in door de koper te bepalen fust, al dan niet gewikkeld door het pakstation van de veiling, is een werkwijze die in de toekomst voor export wélliéht meer en méér zal worden gevolgd. Als de veilingen zich hierop niet in voldoende "mate zouden instellen, is de handel wel gedwongen zelf de nodige maatregelen te nemen. VAN VEILING NAAR HAVEN, GROOTHANDEL, FABRIEK EN WINKEL Zoals reeds opgemerkt geschiedt de verlading en verzending meestal door de veiling, doch voor reke ning van de koper. Het is opvallend dat het, spoorwegverkeer daarbij in Zeeland de laatste jaren sprongsgewijs achteruit gaat. De oorzaak hiervan mopt worden gezocht in te geringe soepelheid bij dit soort transport. Op de Zeeuwse lijn lopen maar éénmaal per dag goederen treinen, waaraan fruitwagons worden gekoppeld- Deze worden geformeerd te Goes, zodat wagons van Kapelle en Krabbendijke eerst een eindwéegs terug dienen af te leggen. Een wagon, die te Krabbendijke om vijf uur 's middags moet zijn verladen, vertrekt om zes uur in de richting Goes en komt tussen acht en half negen weer langs in de richting Bergen op Zoom. Hiertegenover zijn de voordelen van vervoer per vrachtauto, niet aan tijd gebonden en rijdend van

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1955 | | pagina 9