DE BOERENJEUGD ORGAAN VAN DE LANDBOUW JONGEREN GEMEE NSCHAP ZEELAND „BOERENPSALM" ANONZE ^BIJEENKOMSTEN UIT DE Hoofd bestuurs vergadering. ZATERDAG 9 APRIL 1055 259 Redactie: C. J. v. Damme, A. C. Breure, L. de Jager, Z. Poppe, M. Sanders en M. Murre. Redactie-adres: Secretariaat L. J. G., Landbouwhuis, Goes. Sportdag. Dit jaar zal de sportdag op Noord- Beveland worden gehouden. Er is reeds heel wat werk voor verzet onder de deskundige leiding van de heer Goe- dee uit Goes, zodat de organisatie mede dank zij de ruimere financiële bijdrage uit de provinciale kas aan alle eisen zal kunnen voldoen. Voorlopig wordt Zaterdag 28 Mei als datum gekozen. Het programma zal in samenwerking met de sportcommissie worden opgesteld en kan over enige weken gepubliceerd worden. De leden zullen vrije toegang hebben op vertoon van hun ledenkaart. Excursies. Hoewel de excursiecommissie nog niet vergaderd heeft, meent het be stuur dat behoefte bestaat aan een bin nenlandse excursie van 2 a 3 dagen bv. naar Groningen en Friesland en een excursie naar het buitenland die 4 a 5 dagen duurt. De excursiecommissie zal verzocht worden zo spoedig mogelijk een pro gramma te ontwerpen. Ploegwedstrijden. Aan de landelijke ploegwedstrijd van de P. J. G. N., die op 16 April in Spijke- nisse wordt gehouden, zal de L. J. G. vertegenwoordigd worden door A. van Dijke uit 's-H. Arendskerke, L. C. Groenewege uit St. Maartensdijk en A. Verkruijsse uit Schoondijke. Ter tege moetkoming in de onkosten zal hen een subsidie in het vooruitzicht gesteld worden. Besloten wordt verder het initiatief te nemen tot het houden van een ploegwedstrijd voor het Zeeuws kampioenschap. De landarbeiders-, landbouw, en landbouwjongerenorga- nisaties in Zeeland die aangesloten zijn bij de Stichting Technisch Plattelands Jongerenwerk, zullen allen worden uit genodigd aan de organisatie hiervan deel te nemen. De wedstrijd zal waar schijnlijk eind September of begin October plaatsvinden. Vergadering Provinciale Raad. Deze zal plaatsvinden op Zaterdag 7 Mei te Goes. Naast de gebruikelijke punten zal er deze vergadering een nieuwe voorzitter gekozen moeten wor den daar de huidige voorzitter, M. C. Risseeuw, zich niet herkiesbaar stelt. Het Hoofdbestuur zal tevens met het voorstel komen de voorzitter volledige vergoeding van reis- en verblijfkosten te verlenen, alsmede een billijke vacatie. Conferentie op Hedenesse. Voor verloofden en jonggehuwden wordt eind April een conferentie op Hedenesse gehouden. Besloten wordt bier medewerking aan te verlenen en mej. M. Sanders als staflid namens de L J, G. -aan te w^zen. I. HET wordt in bepaalde kringen en helaas ook onder de plattelandsbevol king langzamerhand steeds meer gewoonte niet langer te spreken van „boer" maar van „landbouwer". Ergens is dat wel te begrijpen als men zich bedenkt hoeveel scheldwoorden er met het woord zijn gevormd. Ik citeer „boerenkarhengst", „boerenhufter" dit laatste is dubbel: hufter is een oud woord voor boer „boerentrien". Dit is dan een zeer parlementaire bloem lezing: onze taal kent nog een paar scheldnamen die in dit verband zouden pas sen, maar die ik hier maar niet opsommen zal. Intussen, door deze scheldwoorden wordt de gebruiker meer onteerd, dan de boer. AFD. 's-HEER ABTSKERKE—NISSE DER L.J.G. Zaterdag 2 April heeft deze afdeling op feestelijke wijze het 10-jarig bestaan herdacht in een gecombineerde feest- vergadering. De vergadering werd geopend door de voorzitter, de heer Nijsse, met een welkomstwoord en een korte terugblik op de tien jaar waarin onze afdeling steeds getoond heeft zich van haar taak bewust te zijn. Daarna genoten wij van een koffie maaltijd. Na de maaltijd declameerde mej. Nieuwenhuijse een berijmd ver slag van het 10-jarig bestaan der Z. P. M. Een klucht werd opgevoerd door de dames Van de Vrie en De Jonge. De Korstanje vertolkte de schets: „Het jaar drieduizend". In de pauze kregen we thee met ver snaperingen. Na de pauze bracht de heer Remeinse verslag uit van zijn be levenissen in de L. J. G. Daar hij reeds vanaf de oprichting der afdeling lid is, kon hij ons heel wat vertellen. De heer Minnaard declameerde daar na: „De Generaal". Eén en ander werd afgewisseld met muziek en bin nenspelen. Na een gezellig samenzijn met mu ziek werd deze zeer geslaagde avond door de presidente der Z. P. M. mej. Nieuwenhuijse gesloten. Z. P. M. SCHOCWEN-DUIVELAND. Zaterdagmiddag 19 Maart j.l. hield de Z. P. M. afdeling Schouwen-Duive- land een vergadering in het „Huis van Nassau" te Zierikzee, waar 14 leden aanwezig waren. Van de Stichting voor het Gebrek kige Kind, „Loesje", was een brief bin nengekomen, waarin werd gevraagd of er belangstelling bestond stukjes zeep ten bate van deze Stichting te ver kopen. Hieraan was ook nog een soort wedstrijd verbonden, n.l.: de club welke de meeste zeep zou verkopen, kreeg een gratis reis per bus naar Arnhem aan geboden. Er werden wel enkele stuk jes door de leden gekocht, maar nie mand stelde zich beschikbaar voor het verder doorvoeren van deze actie. Na enkele ogenblikken werd overge gaan tot het innen der contributie. Vervolgens was bef punt bestuurs verkiezing aan de orde. Met algemene stemmen werd mej. Annie Deist als secretaresse gekozen. De voorzitster dankte namens de Z. P. M. mei. Corrie Deïst voor haar trouwe medewerking, welke zü verscheidene jaren hieraan gegeven heeft. Als bestuurslid werd aangewezen mej. Ella de Jonge en als afgevaardigde van P. R. mej. Jannie Bal. Na de pauze werden 2 boeken op z'n Amerikaans verkocht, die een aardig sommetje opbrachten, ten bate van de kas. Mej. Corrie van Schelven besprak een inleiding: „Een week-end op een Volks hogeschool". Daarna waren we gekomen aan de rondvraag, waaruit werd besloten de nieuwe melkfabriek te Zierikzee en het modelhuisje te Nieuwerkerk te bezich tigen. Al eerder was besloten te trachten een leerbewerkings-cursus te organi seren. Hierna sloot de voorzitster de ver gadering, welke tevens kon worden be schouwd als contact-middag tussen oude en nieuwe leden. We willen daar een ander woordge bruik tegenoverstellen. In de scheep vaart kent men de zeer trotse term: Schipper naast God. Het is een term uit de tijd van de zeilvaart, als de „schipper" in de eindeloze maanden, dat het schip voer tussen water en hemel, inderdaad het laatste gezag scheen te hebben. En nog vangt ieder officieel scheepsdocument aan met de trotse woorden: „Ik, schipper naast God Boeren en schippers hebben meer ge meen, dan zij zich vaak realiseren; ze kennen daartoe hun wederzijdse bedrij ven te weinig. Het zou blasphemie zijn, indien een timmerman of een wagen maker, een taxichauffeur of een trein bestuurder, de directeur van een land- bouwmaatschappij of een president commissaris van een machinefabriek de term: „Schipper naast God" zou trans poneren en overnemen: een Boer heeft daar alle recht toe. „Schipper naast God van het schip „La Belle Espérance." „Boer naa.st God van het hof „De Goede Verwachting." Beide termen hebben recht van be staan. Er zijn zelfs goede gronden waarop de boer de schipper het gebruik van dat predicant zou kunnen betwisten. In de eerste plaats zou de boer kunnen aanvoeren, dat hij de oudste rechten heeft. Het is al vaak gezegd, maar het kan helemaal geen kwaad het nog eens zeer nadrukkelijk en scherp te stellen: de Boer is aanvang van alle cultuur. De eerste mensen op de aarde waren jagers en zwierven door de bossen en wouden van de oerwereld. Zij leefden van wat zij vonden aan vruchten, van de dieren die zij doden konden. Zij leef den ten koste van de schepping. Het moet een merkwaardig moment zijn geweest, toen voor het eerst een mens een zaadje zag vallen en op zijn hurken gezeten bleef toezien wat er zou gebeu ren. Het moet ergens in een sub-tro pisch klimaat in het Oosten zijn ge weest. Met enkele dagen groeide het plantje op. Diep in gedachten zwierf de man verder, totdat hij ergens aan de rand van een open vlek in het bos een primitief onderkomen bouwde en een akker aanlegde: de eerste boer. „Boer naast God van de hoeve «De Goede Verwachting." De boer is het begin van alle cultuur en beschaving. En daarmee wil niet alleen gezegd zijn, dat, toen die eerste boer zijn eerste akker ontgon, de cul tuur werd geboren; het wil ook zeggen, dat de boer, die zich zijn boer zijn be wust is, de voedingsbodem van de cul tuur is. Zonder «le boer is er werkelijk geen beschaving denkbaar En daar om is het juist zo'n bedenkelijk ver schijnsel dat de landbouwer de boer gaat verdringen. Want een landbouwer is heel wat anders dan een boer. Een landbouwer is een voedselproducent, die van het bedrijf een bio-chemisch labo ratorium maakt. Een landbouwer: dat is de man, die een bedrijf uitoefent als ieder ander, voor wie grond en vee „grondstoffen" zijn of „machines" als hout en schaafbank voor de timmerman. Een landbouwer is een door de geest van deze tijd aangepaste en daardoor van zijn hoge standing gedegenereerde boer. Want het boerenbedrijf is geen bedrijf als ieder ander bedrijf. In tegen deel het is een bedrijf als geen ander. De lezing die Will Barnard op de studiedagen in Vlissingen hield, werd door hem in een artikel om gezet. We meenden dat deze ideeën een ruimere verspreidingkring ver dienen. RED. In deze wereld, die geregeerd wordt door de techniek, zijn de boer en de kunstenaar de twee enige restanten van beschaving en cultuur. Een hard, maar waar woord. De techniek put de wereld uit, pleegt roofbouw op de schep* ping. Over 75 jaar is de aardolie oor- raad uitgeput. Vele kolen- en ijzer mijnen liggen verlaten: uitgeput. Door ontbossing zijn grote stukken van de wereld in woestenij veranderd. Een ge hele archipel in de Stille Oceaan is door atoomproeven onbewoonbaar ge worden. En dit zijn nog maar een paar losse grepen. Er zou een indrukwek kende lijst zijn op te maken van der gelijke verschijnselen. Een lijst om duizelig en angstig van te worden. Een lijst, die je haast de moed zou ontnemen te zeggen wat toch gezegd dient te wor den: namelijk dat, wil er nog ooit iets van onze cultuur terechtkomen, de red ding van de zelfbewuste boer zal moe ten komen. Alle beschaving is in de grond van de zaak degeneratie en decandentie. Ip Bijbelse termen gezegd: het leven is een gestadig sterven. Maar juist in dit proces, in deze vaart naar de dood heeft de boer een wonderlijke taak. En hier komen we aan het. punt, dat de boer onderscheidt van landbouwer en timmerman: het is de boer, die deze kringloop van geboorte naar dood cul tiveert. Hij onderhoudt deze kringloop en, boer naast God, is hij het die de opdracht heeft het leven in sta-rd te houden. Juist door de dood in de kring loop op te nemen. Om maar weer de Bijbel te citerenals de graankorrel niet in de aarde valt en sterft: zü zal geen vrucht dragen. Het boerenbedrijf is het enige, dat gebaseerd is op de oerkracht en de levensdrift van de schepping. Hieraan heeft de boer zijn typische karaktertrek ken ontleend, die aanleiding hebben ge geven tot een stroom van goede en slechte romans, novellen, gedichten en toneelstukken over de boer. Helaas zijn de meeste van deze werken blijven ste ken in de uiterlijke, oppervlakkige ken merken van een uitstervend boerenge slacht. En hoewel deze uiterlijke ken merken ergens een relatie onderhielden met het wezenlijk bestaan van de boer, zijn ze op zichzelf voor het boerenbe staan niet wezenlijk. Een duidelijk voorbeeld, bij een no velle van Karei v. d. Woestjjne, sneed Jozef Cantré een illustratie, voorstel lende: de stervende boer. Hier is de boer gekenmerkt door zijn grote naar de greep van de spa ge groeide handen. Met het voortschrijden van de mechanisatie zal dit uiterlijke kenmerk verdwijnen, maar het wezen lijke van het bestaan van de boer naast God, is daarmee niet verdwenen. „Een diep rechtschapen ras: in zijn eenzelvig streven de macht'ge wortelstok, ivaar zich een volk uit voedt «Uit: „De Polder." Truus Gerhardt.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1955 | | pagina 11