DRUKWERK JConen en Sociale voorzieningen Het verschaffen van hulp bij ongevallen DE ORGANISATIE VAN DE ARBEIDSVOORZIENING IN 1955. HEFFING BOOMGAARDEN VOOR LANDBOUWSCHAP. ZATERDAG 19 MAART 1955 197 Zoals bekend, is met de concentratie van de ar beidsvoorziening en de aanvullende werkgelegen heid bij het Ministerie van Sociale Zaken, het Bureau Oogstvoorziening (B. O.) niet buiten schot gebleven. Van regeringswege werd n.l. besloten B. O. per 1 Januari 1955 op te heffen. Aldus werd een einde gemaakt aan het bestaan van een nuttige instel ling, welke jarenlang niet alleen voor de landbouw maar ook t.b.v. de voedselvoorziening voor ons ge hele volk belangrijk werk heeft verricht. Zelfs mag worden gezegd, dat B. O. een bijdrage heeft geleverd in de verbetering van de betalingsbalans. Immers de zekerheid, dat zonodig oogsthulp kon worden geboden, is voor vele werkgevers een stimulans geweest tot vergroting van het areaal arbeidsintensieve gewassen, welke uit een oogpunt van deviezenbesparing voor ons land zeer voor delig zijn geweest. Een woord van waardering voor allen, die in dienst van B. O. er voor hebben gezorgd, dat de arbeidsvoorziening in het verleden een bevredigend verloop heeft gehad, is hier dan ook alleszins op zijn plaats. Nadat vaststond, dat B. O. zou verdwijnen, werd met het Directoraat-Generaal voor de arbeidsvoor ziening overleg gepleegd over een nieuwe regeling. Dit overleg heeft tot een .gunstig resultaat geleid. Door het Landbouwschap en het Directoraat is n.l. een overeenkomst gesloten, waarvan de inhoud is vastgelegd in een circulaire, gericht aan de Hoofd inspecteurs-Directeur voor de Arbeidsvoorziening en de Gewestelijke Raden van het Landbouwschap. Uit de circulaire blijkt, dat zoveel mogelijk aanslui ting is gezocht aan de arbeidsvoorziening in het verleden. Het Landelijk Contact Orgaan en de Provinciale Contact Organen blijven voortbestaan. Wat de hulpverlening betreft, valt, evenals voor heen, de nadruk op het vervoer van de landarbei ders uit de overschot-gebieden naar tekort-gebie den, waarbij een dienstverband wordt aangegaan tussen de arbeiders en de individuele boer of een werkgeversvereniging. Dit is dus de bekende S. O. V.-regeling, waarbij het vervoer en de huis vesting van de desbetreffende arbeiders voor reke ning zullen komen van de Directie voor de Arbeids voorziening. Daarnaast zal de mogelijkheid bestaan tot te werkstelling van arbeiders in colonnever band. Voor de uitvoering van deze regeling was voor heen B. O. ingeschakeld. Deze trad hierbij op als werkgever en zorgde voor het vervoer der arbei ders. De Directie voor de Arbeidsvoorziening bleek echter niet bereid als werkgeefster te fungeren. Dientengevolge werd besloten tot inschakeling van de Ned. Heide Mij. en dé N.V. Gront Mij. Deze zul len dus als werkgeefsters van de oogstcolönnes op treden. Eenzelfde mogelijkhèid bestaat in begin sel voor een werkgeversvereniging, indien zowel plaatselijk als provinciaal overeenstemming be staat. De werken zullen worden uitgevoerd tegen de normale tarieven van de landbouw-C.A.O.'s en loon. regelingen, verhoogd met een opslag van .120 Van deze extrakosten zal de Overheid 60 yoor haar rekening nemen. Dit deel zal rechtstreeks worden verrekend tussen de uitvoerende lichamen en de Overheid. De boer-werkgever heeft hier mede dus niets te maken; deze betaalt in totaal 160 van de normale tarieven, hetgeen 5 meer is dan voorheen. Tot deze verhoging moest wor den besloten, omdat een berekening van de werke lijke kosten in dé afgelopen jaren heeft uitgewezen, dat hiertoe aanleiding bestond. Er is dus aanleiding dit jaar met de teelt van arbeidsintensieve gewassen enige voorzichtigheid te betrachten. Bedacht moet n.l. worden, dat een goede organisatie van de arbeidsvoorziening op (Vervolg van pag. 196.) afwijkingen van het laatste jaar. Bij rapenzaad was de kwaliteit weinig be neden normaal, van spinaziezaad ongeveer 4 beneden het gemiddelde der vier voorgaande jaren en bij radijszaad, waarvan de teelt extra kiemkrachtrisico met zich mee brengt, wel 10 Bij de graszaden viel de afwijking wel mee, behalve de 10 lagere gemiddelde kiemkracht van Westerwolds raaigras, maar van erwten, bonen cn lupinenzaad mislukte de, oogst groten deels. Merkwaardig was ook de bietenzaadoogst, ge middeld 16 minder aan geschoond zaad, het vochtgehalte ongeveer 8 hoger dan normaal en de kiemkracht gemiddeld ruim 20 lager. De z.g. normaalcijfers en de minimumlever- baarheids-cijfers zijn in het belang van de zaai zaadvoorziening zoveel mogelijk aangepast en het R.P.v.Z. geeft gaarne vcorlichting in overleg met de Keuringsdiensten, ook ten aanzien van de nieuwe Algemene Teeltvoorwaarden en de tech niek van het drogen en schonen der zaden. papier, bij de huidige situatie op de arbeidsmarkt nog geen waarborg is, dat moeilijkheden zullen uitblijven. Uiteraard zullen ook de weersomstandigheden een belangrijke rol spelen. Intussen schenkt het echter voldoening, dat met het Directoraat-Generaal voor de Arbeidsvoorzie ning de grondslag kon worden gelegd voor een vruchtbare samenwerking. Aanvragen voor oogsthulp moeten, eveneens als voorheen, worden ingediend bij de plaatselijke sociale commissies. De werkgevers kunnen dit in dividueel of via hun vereniging doen. Met het bovenstaande is het voornaamste over de organisatie van de arbeidsvoorziening weerge geven. Voor nadere inlichtingen kan men zich tot zijn organisatie wenden. Iedere werkgever doet verstandig om aan de hand van zijn bouwplan, de behoefte aan arbeidskrachten voor het komende verplegings- en oogstseizoen te peilen en tijdig de nodige arbeidskrachten aan te vragen. Men zal echter rekening moeten houden met de krapte op de arbeidsmarkt; dit te meer omdat niets erop wijst, dat hierin op korte termijn verandering zal komen. van het Kort Verslag der vergadering van het Dagelijks Bestuur der Z. L. M. In het Kort Verslag van de vergadering van het Dage "s Bestuur, gehouden op Maandag 14 Maai\, voorkomende op de eerste pagina van dit nummer staat vermeld, dat op de beurs de fabrieks prijs der suikerbieten wordt genoemd als liggende tussen de 43,en de 45, Dit moet zijn: liggende tussen de ƒ43,en de 44.—. Verder moet aan dit verslag nog worden toege voegd Bij het Landbouwschap zal via het K. N. L. C. worden aangedrongen op verlaging van de voorge stelde heffing van 15,op 9,per ha. RED. Modem verzorgd Firma P. J. van de Sande -Terneuzen DE DRUKKER VAN DIT BLAD IN het Landbouwveiligheidsbesluit zijn niet alleen bepalingen opgenomen tot het voorkomen van ongevallen en tot het voorkomen van schade aan de gezondheid tengevolge van de arbeid, maar ook tot het verschaffen van hulp bij ongevallen. Het risico van verwondingen is door de toenemende mechanisatie in de landbouw groter geworden dan voorheen. Weliswaar dient dit risico door het nemen van doeltreffende veiligheidsmaatrege len zo klein mogelijk gehouden te worden, maar niettegenstaande dit zullen er ongevallen gebeu ren. S Naar aanleiding van een aantal vragen over de eisen, die gesteld kunnen worden aan het verbandmateriaal op een land bouwbedrijf, hebben we ons gewend tot de dienst der Arbeidsinspectie in Breda. We ontvingen daarop het hier gep aatste artikel, dat we, terwille van een doeltref fende eerste hulpverlening, gaarne in de aandacht van onze leden aanbevelen. RED. Doelmatige behandeling van verwondingen. De verwondingen, die hierbij worden opgelopen, - moeten in bet beiang van een vlugge en goede genezing doelmatig worden behandeld. Uit cte sta tistieken-, die jaarlijks een overzicht geven van de soort ongevallen en het verloop daarvan, blijkt, dat het aantal infecties bij verwondingen zeer groot is. Dit is meestal een gevolg van verwaar lozing der verwondingen en van onvoldoende des kundige behandeling van een wond, in het bijzon der kort na het ongeval. Er kan dan ook niet ge noeg de nadruk gelegd worden op een onmiddel lijke en doelmatige behandeling van een wond. Ten zeerste is het aan te bevelen, dat op elk bedrijf tenminste één persoon aanwezig is, die door het volgen, van een E.H.B.O.-cursus vertrouwd is met de eerste:hulpverlening. Het is echter niet vol doende, dat men op de hoogte is van de eerste hulpverlening maar men moet ook de beschikking hebben over middelen om die hulp te kunnen ver lenen. Op aanwijzingen van de Medisch Adviseur bij de Arbeidsinspectie zijn twee verschillende ver- bandtrommels in de handel gebracht, een z.g. A en een z.g. B-trommel. Welke verbandtrommel? Op welke bedrijven moet nu een A-trommel en op welke bedrijven een B-trommel aanwezig zijn? Dit is afhankelijk van de aard en de omvang van het bedrijf. De districtshoofden van de Arbeidsinspectie kun nen eisen stellen betreffende de wijze van uitvoe ring der artikelen, die betrekking hebben op de doeltreffende middelen voor eerste hulp bij onge vallen. Behoudens uitzonderingen kan men .ge voegelijk aannemen, dat deze distric shoofden in het algemeen de volgende maatstaven aanleggen: De A-trommel wordt verlangd: le. In een onderneming van landbouw, waar onder eigen beheer machinaal wordt gedorst; 2e. in een onderneming van landbouw, waarvan de akkerbouw groter is dan 40 ha; 3e. in een onderneming van landbouw, tuinbouw of veehouderij, indien over een gemiddelde van 2 of meer aaneengesloten topmaanden meer dan 15 arbeiders aanwezig zijn; 4e. in een onderneming van veehouderij, waar van het aantal stuks hoornvee meer is dan 30, of waarvan het aantal paarden meer is dan 15. In de overige ondernemingen van landbouw, tuinbouw of veehouderij moet een B-trommel aan wezig zijn. Ten aanzien van werktuigencoöperaties en loon bedrijven kunnen de volgende maatstaven worden gehanteerd Voor werktuigencoöperaties, waarvan het aan tal leden groter is dan 5 en voor loonbedrijven moet op eike dorsmachine een A-trommel, en op eike maaidorsmachine een B-trommel worden mee gevoerd. Het spreekt vanzelf, dat het bewaren der ver bandmiddelen in plaats van in een trommel mag geschieden in een verbandkast. Gezorgd moet wor den, dat de. verbandkast tenminste die verbandmid delen bevat, welke in de op het bedrijf vereiste trommel zou bevatten. De inhoud van trommel of kast. Overeenkomstig de inhoud van een A-trommel moet een verbandkastje bevatten: 4 snelverbanden no. 1; 2 snelverbanden no. 2; 1 snelverband no. 3; alle van vioformgaas, model Utermöhlen of van Ewijck; 3 pakjes verbandwat ten a 10 gram; 3 doosjes met 16 strookjes vioform gaas van 1/16 m.; 3 hydrophile windsels, 4 m. lang en 8 cm. breed; 3 hydropnile windsels, 4 m. lang en 6 cm. breed; 2 hydrophile windsels, 4 m. lang en 5 cm. breed; 1 katoenen windsel, 4 m. lang en 8 cm. breed; 3 grote driekante doeken, elK in papier verpakt; 3 rollen vette watten 2/10; 2 hou ten, platte spalken, 45 cm. lang en 9 cm. breed; 2 houten, platte spalken, 25 cm. lang en 9 cm. breed; 3 bordpapieren spalken, 45 cm. lang en 9 cm. breed; 1 spoel kleef pleister tenminste 1 m. lang en 1 cm. breed; 1 enve.oppe gaaspleisterverband 10 X 4 cm.; 1 enveloppe gaaspleisterverband 10 x 6 cm.; 1 enveloppe gaaspleisterverband 10 x 8 cm.; 1 platgeknoopte knievormig gebogen verband- schaar tevens klerenschaar; 1 nagelborsteltje in aluminium doosje met opschrift: „Na gebruik bor stel uitkoken en drogen"; 1 stuk zeep in aluminium doos (zeep en nagelborsteltje mogen in één doos verpakt zijn); 1 handdoek; 12 veiligheidsspelden in een doosje of op kaartje; 1 wasknijper; 1 buisje met jodiumtinctuur of mercurochroom of een er kend gelijkwaardig preparaat. Overeenkomstig de inhoud van een B-trommel moet een verbandkastje bevatten: 4 snelverbanden no. 1 van vioformgaas, model Utermöhlen of van Ewijck; 3 pakjes verbandwat ten a 10 gram; 3 doosjes met 16 strookjes vioform gaas van 1/16 m.; 5 hydrophile windsels 4 m. lang en 6 cm. breed; 2 grote driekante doeken, elk in papier verpakt; 1 spoel kleef pleister, tenminste 1 m. lang en 1 cm. breed; 1 enveloppe gaaspleister verband 10 x 4 cm.; 1 enveloppe gaaspleisterver band 10 X 6 cm.; 1 schaar; 6 veligheidsspelden op kaartje; 1 buisje met jodiumtinctuur of met mercurochroom of een erkend gelijkwaardig pre paraat. Tenslotte moet er gezorgd worden, dat bij elke trommel of verbandkast een biljet aanwezig is, waarop korte aanwijzingen en afbeeldingen inzak® eerste hulpverlening staan vermeld.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1955 | | pagina 5