DE MELKPRIJS VOOR DE BOER. RADIO Gras- en Klaverzaden en Pootaardappelen Hoofdafdeling Veehouderij van het Landbouwschap heeft principiële critiek. RECTIFICATIE Wisselend garantiebeleid. ZA7SRDAG 1* JAKÜAII 1Ö6&. Met zeer grote teleurstelling heeft de hoofdafde ling Veehouderij van het Landbouwschap kennis genomen van de beslissing der regering inzake het garantie-prijs beleid voor de melk voor het melkprijs, jaar November 1954 November 1955. Op haar vergadering van 6 Januari j.l. heeft de hoofdafdeling uitvoerig gesproken over deze beslis sing, volgens welke voor de door veehouders afgele verde melk een garantieprijs is vastgesteld van 22 cent per kg melk met een vetgehalte van 3.7 daarnaast zal aan nog nader aan te wijzen gebieden hierbij wodt gedacht aan de zandgebieden een toeslag op deze prijs worden verleend van maxi maal 1.7 cent per kg. Een dergelijke toeslag zal slechts worden uitgekeerd, indien de gemiddelde landelijke opbrengst van de melk over deze periode beneden 23.7 ligtdeze toeslag zal dan variëren van 1.7 cent bij een gemiddelde landelijke opbrengst- prijs van 22 cent tot nihil bij een opbrengstprijs va~* 23.7 cent. •De hoofdafdeling heeft principiële bezwaren tegen de regeringsbeslissing, omdat deze neerkomt op een feitelijke scheiding tussen de verschillende gebieden op basis van grondsoort. De regering heeft hiermede een geheel nieuw ele ment in het garantiebeleid ingevoerd zonder hier omtrent vooraf met het georganiseerde bedrijfsle ven overleg te plegen. Tot nog toe is de regering wel eens afgeweken van het voorstel van de geor ganiseerd landbouw doch alleen wat de hoogte van de garantieprijs betrof en nimmer ten aanzien van het systeem van garantieprijsbe'eid. De hoofdafdeling betreurt het ten zeerste, dat de regering met deze beslissing vooruit loopt op de resultaten van de studie inzake het probleem van de kostprijsverschillen en de consequenties daarvan voor het prijsbeled. Ook de regering dit blijkt duidelijk uit het persbericht acht een diepgaande studie van dit vraagstuk dringend noodzakelijk. Men had in dit stadium mogen verwachten, dat de .regering in afwachting van het resultaat van deze studie het door de georganiseerde land bouw gedane voorstel tot tijdelijke overbrugging zou hebben overgenomen. Een van de voornaamste motieven, welke aan het voorstel van de georganiseerde landbouw ten grondslag lagen, was juist de wens om bij het ga- rantleprijsbeleid voor dit melkprijsjaar, een split sing van Nederland in verschillende gebieden te voorkomen. Aan de uitvoering van een dergelijke spMtsing zijn ernstige bezwaren verbonden de hoofdafdeling heeft hierbij gewezen op de erva ring, destijds opgedaan bij de uitvoering van de „motie Groen" bovendien zal de scheiding in tal van gevallen tot grove onbillijkheden aanleiding geven. Met name bestaat ernstig bezwaar tegen het aanbrengen van correcties op de kostprijzen alvo rens wordt overgegaan tot het bepalen van de ge middelde landelijke kostprijs. Bij doorvoering van een dergelijke werkwijze kan elke tot nu toe toe gezegde garantie op een willekeurige wijze worden uitgehold. Men zou zelfs zover kunnen gaan, dat tenslotte de garantie belandt bij de kostprijs van het goedkoopst werkende gebied. Uiteindelijk zou Bulks leiden tot een niet .meer belonen van een betere bedrijfsvoering. De hoofdafdeling is voorts van mening, dat de vastgestelde garantieprijs tezamen met de in uit zicht gestelde toeslag voor grote groepen van bedrijven, met name de zahdbedrijven en inzonder heid de kleine bedrijven op het zand beslist ontoe reikend is dit komt er namelijk op neer, dat de vergoeding van de gemaakte onkosten en de be'o- ning van de handenarbeid wat een zeer belang rijk deel betekent voor het gezinsinkomen in feite niet worden verzekerd. D,e zogenaamde meer waarde van de consumptiemelk in de tekortgebie- 'den vooral in het Westelï des lands zal er toe leiden, dat de zandgebieden ze'fs wanneer de maximale toeslag zal worden verleend nog min der dan 23.7 cent zullen ontvangen. Aan al deze factoren had de georganiseerde land bouw bij de besprekingen omtrent het me'kprijs- beleid 1954/1955 bijzondere aandacht geschonken en hiermede is dan ook in het voorstel, dat aan de regering werd voorgelegd rekening gehouden. Zoals bekend hield dit voorstel in een algemene In het nummer van de vorige week schreven we onder de kop „Tweeprijzen-systeem doet zijn in trede", dat in de nieuwe garantieprijs ook geen beloning voor de bedrijfsleiding meer begrepen was. De aandachtige lezer zal begrepen hebben, dat hier een fout ingeslopen is, door het weglaten van het woord „volledige". De gemiddelde landelijke integrale kostprijs ligt immers op ƒ22,80, zodat slechts een klein gedeelte van de hiervoor berekende ƒ1,20 meegeteld is. RED. garantieprijs van 23.6 cent per kg melk met een vetgehalte van 3.7 gebaseerd op de gewogen gemiddelde kale kostprijs in de zandgebieden, met dien verstande, dat via het zuivelfonds op het einde van het jaar een zekere interne verrekening van de algemene garantieprijs zou plaats vinden door middel van deze verrekening zou voor de eerste per bedrijf geleverde 16.000 kg melk een op brengstprijs van 24.8 cent per kg ten laste van de rest van de melk zijn gegarandeerd. Met dit voorstel heeft de georganseerde landbouw enerzijds willen voorkomen een scheiding tussen 'de verschillende gebieden en anderzijds rekening willen houden met de twee belangrijkste oorzaken van de kostprijsverschillen tussen de weidegebie den en de zandgebieden, t.w. verschillen in om vang der melkveestapel per bedrijf en verschillen in productievermogen van de grond. Tevens werd via de voorgestelde verrekening er voor gezorgd, dat het grootste deel der zandbedrijven ondanks de meerwaarde der consumptiemelk toch een reële garantie zou ontvangen tenminste gelijk aan de gemiddelde kale kostprijs in de zandgebieden. De hoofdafdeling acht de beslissing van de rege ring zeer onbevredigend en is van oordeel, dat aan het voorstel van de georganiseerde landbouw als noodoplossing voor het in November j.l. begonnen melkprijsjaar nog verre de voorkeur moet worden gegeven, zolang het vraagstuk van de kostprijs verschillen en de gevolgen hiervan voor het prijs beleid nog niet voldoende zijn bestudeerd. Deze studie zal naar de maning van de hoofdafdeling onverwijld ter hand moeten worden genomen. Men kan deze week geen krant openslaan zonder de melk in de koppen lerug te vinden. In de dagbladen zijn het de protesten van vak bonden, consumentenbond en lichamen als de Raad van Arbeid, die hun mening kenbaar gemaakt heb ben en er allen eensgezind tegen protesteren dat de melk 3 a 4 ct. per liter duurder wordt. In de landbouwbladen luchten teleurgestelde redacteuren en bestuursleden van landbouworgani saties hun gemoed en verwijten de regering dat deze voor een consequente toepassing van de land bouwpolitiek terugschrikt, zodra de schatkist bij deze garanties aangesproken moet worden. Minis ter Manshoit heeft hier aanleiding in gezien het beleid van de Regering op een aparte persconferen tie te verdedigen. Het waardige protest van het Landbouwschap wijst terecht op de consequenties die deze stap voor het prijsbeleid in het algemeen zou kunnen hebben. Naast de bezwaren tegen het tweeprijzensysteem, kan men immers de andere basis voor de garantie prijs van de melk beschouwen als een voorloper van een zich aan de goedkoopste mogelijkheid aan passende prijzenpolitiek van de regering. Dat de Stichting de eenmaal gekozen richtlijnen ook niet steeds consequent heeit toegepast en in het jaar lijkse voorstel aan de Minister ook nog wel eens gekeken heeft naar datgene wat bereikbaar scheen, blijkt uit een overzicht dat elders in dit nummer opgenomen is. Het merkwaardige van de laatste jaren is wel, dat de Overheid tweemaal achtereen de garantie prijs vaststelde op de kale kostprijs van de zand gebieden, zij het dan met een geringe toeslag. De Stichting van de Landbouw wilde beide keren de landelijke gemiddelde integrale kostprijs niet los laten en koos deze in de jaren 1952/53 en 1953/54 als uitgangspunt voor de vraagprijs. Dit jaar heeft de Regering het voorstel van de Stichting, dat op deze laatste basis berekend was, niet geaccepteerd, waarschijnlijk omdat het hand haven van de indertijd geaccepteerde basis te duur werd en men dus de gevolgen van deze stap niet aandurfde. Op de deze week gehouden persconferentie hqeft de Minister de verwachting uitgesproken, dat de gemiddelde garantieprijs voor het gehele land 23,zou bedragen, wanneer ook de toeslag van ƒ1,70 hierbij in rekening wordt gebracht. Als deze verwachting uitkomt, wordt dus inderdaad de lan delijke integrale kostprijs van 22,80 gehaald. De principiële bezwaren tegen het steeds verwisselen van de basis voor de berekeningen blijven echter onverminderd van kracht, omdat op deze wijze de boerenstand de dupe wordt van de gestegen wel vaart. Het Nederlandse volk zal de gevolgen van deze welvaart en de hogere lonen en dit geldt dus in de eerste plaats voor de op kunstmatig peil gehouden prijzen van de eerste levensbehoeften gedeeltelijk weer in de vorm van hogere prijzen moeten betalen. Zo stegen de landarbeidersionen, volgens een mededeling van de Minister, liefst met 24 procent in één jaar waardoor de verhoging van de straatprijs de consument toch wel wat duidelij ker geworden moet zijn. Ook als de voorspelling van de Minister opgaat, dat gemiddeld de garantieprijs over het gehele land 23,zal bedragen, betekent dit, in vergelijking met het voorgaande jaar, toch nog een verlaging met gemiddeld 0,3 cent per liter. Anderen schatten dit verschil zelfs op 0,5 cent per liter. Splist men de zapdboeren van de weideboeren, dan komt men tot de conclusie, dat de boeren op de zandbedrijven, die het vorige jaar nog 35 cent per 100 kg aan ondernemersbeloning kregen, het dit jaar met ten hoogste 10 cent zullen moeten doen als de toeslag van 1,70 volledig gegeven zou worden. De boeren iri de weidegebieden zien hun onder nemerswinst die dus gegeven wordt boven de belóning voor de bedrijfsleiding met 50 cent per 100 kg verlaagd tot 1,15 per 100 kg. Deze bedragen van enkele tientallen centen per kg zijn juist daarom zo belangrijk, omdat, zoals we de vorige week ook al schreven, de gemiddelde uitbetaling» prijs over het gehete land het afgelo pen jaar naar schatting 0,2 cent per kg beneden de garantieprijs gelegen zal zijn. Hoe snel het verschil tussen beide prijzen klei ner geworden is, toont ons de onderstaande tabel: Jaar 1949/50 1950/51 1951/52 1952/53 1953/54 Garantieprijs (3,5 Uitbetalingsprijs 17,97 17,50 „20,- 20,— 21,40 (3,7 vet) ƒ18,71 0,74) „19,03 „1,53) „22.03 „2,03) „20,80 „0,80) (raming) 21,20 0,20) Men kan zich daarom niet aan de indruk ont trekken, dat het garantiebeleid door de regering wordt aangepast aan de situatie van het moment en de garantieverplichtingen ontweken worden zo dra ze inderdaad geld kunnen gaan kosten. Het is daarom te hopen, dat het Landbouwschap, dat nog maar enige weken geleden ten volle voor het voetlicht trad, zich niet te snel bij deze beslissing van de Minister neer zal leggen en, vooral in ver band met de toekomst, zal vragen om een vaste lijn in het beleid. Anders zou deze garantieprijs vaststelling ook wel eens voor het prijsbeleid in zijn geheel waarbij we vooral denken aan de vaste prijzen van een aantal landbouwproducten een periode van onzekerheid en gegoochel met kost- prijsgegevens in kunnen luiden. R DE BESTRIJDING VAN WILD- EN VOGELSCHADE IN DE LANDBOUW. De landbouw is er in alle opzichten bijzonder bij gebaat, wanr.eer behalve de schade, welke jaar lijks door insecten en parasieten aan de gewassen wordt teweeggebracht, ook de schade, door vogels en wildsoorten veroorzaakt, tot een minimum beperkt blijft. Het is een verheugend verschijnsel, dat de laatste jaren in dit opzicht een gunstige ontwikkeling valt waar te nemen. De heer W. J. Schuitemaker, Hoofd van de Af deling Wild- en Vogelschade en Jacht van het Ministerie van Landbouw, Visserij en Voedsel voorziening. zal in een radio-vraaggesprek over deze ontwikkeling en de omstandigheden, welke hiertoe hebben geleid, enkele nadere bijizonder- heden verteren. De uitzending hiervan heeft plaats in de radio- rubriek van genoemd Ministerie op Maandag 17 Januari a.s., des avonds van 19.4520c00 uur over de zender Hilversum I. (Advertentie.) Voor Uw benodigde INLANDSE EN IMPORT naar GEBRS DE JONGH 60ES Import - Export POSTBUS 35

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1955 | | pagina 5