DE MELKPRIJS VOOR DE BOER.
RADIO
Gras- en Klaverzaden
en Pootaardappelen
Hoofdafdeling Veehouderij van het Landbouwschap
heeft principiële critiek.
RECTIFICATIE
Wisselend garantiebeleid.
ZA7SRDAG 1* JAKÜAII 1Ö6&.
Met zeer grote teleurstelling heeft de hoofdafde
ling Veehouderij van het Landbouwschap kennis
genomen van de beslissing der regering inzake het
garantie-prijs beleid voor de melk voor het melkprijs,
jaar November 1954 November 1955.
Op haar vergadering van 6 Januari j.l. heeft de
hoofdafdeling uitvoerig gesproken over deze beslis
sing, volgens welke voor de door veehouders afgele
verde melk een garantieprijs is vastgesteld van 22
cent per kg melk met een vetgehalte van 3.7
daarnaast zal aan nog nader aan te wijzen gebieden
hierbij wodt gedacht aan de zandgebieden een
toeslag op deze prijs worden verleend van maxi
maal 1.7 cent per kg. Een dergelijke toeslag zal
slechts worden uitgekeerd, indien de gemiddelde
landelijke opbrengst van de melk over deze periode
beneden 23.7 ligtdeze toeslag zal dan variëren van
1.7 cent bij een gemiddelde landelijke opbrengst-
prijs van 22 cent tot nihil bij een opbrengstprijs
va~* 23.7 cent.
•De hoofdafdeling heeft principiële bezwaren
tegen de regeringsbeslissing, omdat deze neerkomt
op een feitelijke scheiding tussen de verschillende
gebieden op basis van grondsoort.
De regering heeft hiermede een geheel nieuw ele
ment in het garantiebeleid ingevoerd zonder hier
omtrent vooraf met het georganiseerde bedrijfsle
ven overleg te plegen. Tot nog toe is de regering
wel eens afgeweken van het voorstel van de geor
ganiseerd landbouw doch alleen wat de hoogte van
de garantieprijs betrof en nimmer ten aanzien van
het systeem van garantieprijsbe'eid.
De hoofdafdeling betreurt het ten zeerste, dat de
regering met deze beslissing vooruit loopt op de
resultaten van de studie inzake het probleem van
de kostprijsverschillen en de consequenties daarvan
voor het prijsbeled. Ook de regering dit blijkt
duidelijk uit het persbericht acht een diepgaande
studie van dit vraagstuk dringend noodzakelijk.
Men had in dit stadium mogen verwachten, dat de
.regering in afwachting van het resultaat van
deze studie het door de georganiseerde land
bouw gedane voorstel tot tijdelijke overbrugging
zou hebben overgenomen.
Een van de voornaamste motieven, welke aan
het voorstel van de georganiseerde landbouw ten
grondslag lagen, was juist de wens om bij het ga-
rantleprijsbeleid voor dit melkprijsjaar, een split
sing van Nederland in verschillende gebieden te
voorkomen. Aan de uitvoering van een dergelijke
spMtsing zijn ernstige bezwaren verbonden de
hoofdafdeling heeft hierbij gewezen op de erva
ring, destijds opgedaan bij de uitvoering van de
„motie Groen" bovendien zal de scheiding in tal
van gevallen tot grove onbillijkheden aanleiding
geven.
Met name bestaat ernstig bezwaar tegen het
aanbrengen van correcties op de kostprijzen alvo
rens wordt overgegaan tot het bepalen van de ge
middelde landelijke kostprijs. Bij doorvoering van
een dergelijke werkwijze kan elke tot nu toe toe
gezegde garantie op een willekeurige wijze worden
uitgehold. Men zou zelfs zover kunnen gaan, dat
tenslotte de garantie belandt bij de kostprijs van
het goedkoopst werkende gebied. Uiteindelijk zou
Bulks leiden tot een niet .meer belonen van een
betere bedrijfsvoering.
De hoofdafdeling is voorts van mening, dat de
vastgestelde garantieprijs tezamen met de in uit
zicht gestelde toeslag voor grote groepen van
bedrijven, met name de zahdbedrijven en inzonder
heid de kleine bedrijven op het zand beslist ontoe
reikend is dit komt er namelijk op neer, dat de
vergoeding van de gemaakte onkosten en de be'o-
ning van de handenarbeid wat een zeer belang
rijk deel betekent voor het gezinsinkomen in
feite niet worden verzekerd. D,e zogenaamde meer
waarde van de consumptiemelk in de tekortgebie-
'den vooral in het Westelï des lands zal er toe
leiden, dat de zandgebieden ze'fs wanneer de
maximale toeslag zal worden verleend nog min
der dan 23.7 cent zullen ontvangen.
Aan al deze factoren had de georganiseerde land
bouw bij de besprekingen omtrent het me'kprijs-
beleid 1954/1955 bijzondere aandacht geschonken
en hiermede is dan ook in het voorstel, dat aan de
regering werd voorgelegd rekening gehouden.
Zoals bekend hield dit voorstel in een algemene
In het nummer van de vorige week schreven we
onder de kop „Tweeprijzen-systeem doet zijn in
trede", dat in de nieuwe garantieprijs ook geen
beloning voor de bedrijfsleiding meer begrepen
was. De aandachtige lezer zal begrepen hebben,
dat hier een fout ingeslopen is, door het weglaten
van het woord „volledige".
De gemiddelde landelijke integrale kostprijs ligt
immers op ƒ22,80, zodat slechts een klein gedeelte
van de hiervoor berekende ƒ1,20 meegeteld is.
RED.
garantieprijs van 23.6 cent per kg melk met een
vetgehalte van 3.7 gebaseerd op de gewogen
gemiddelde kale kostprijs in de zandgebieden, met
dien verstande, dat via het zuivelfonds op het
einde van het jaar een zekere interne verrekening
van de algemene garantieprijs zou plaats vinden
door middel van deze verrekening zou voor de
eerste per bedrijf geleverde 16.000 kg melk een op
brengstprijs van 24.8 cent per kg ten laste van
de rest van de melk zijn gegarandeerd.
Met dit voorstel heeft de georganseerde landbouw
enerzijds willen voorkomen een scheiding tussen
'de verschillende gebieden en anderzijds rekening
willen houden met de twee belangrijkste oorzaken
van de kostprijsverschillen tussen de weidegebie
den en de zandgebieden, t.w. verschillen in om
vang der melkveestapel per bedrijf en verschillen
in productievermogen van de grond. Tevens werd
via de voorgestelde verrekening er voor gezorgd,
dat het grootste deel der zandbedrijven ondanks
de meerwaarde der consumptiemelk toch een
reële garantie zou ontvangen tenminste gelijk aan
de gemiddelde kale kostprijs in de zandgebieden.
De hoofdafdeling acht de beslissing van de rege
ring zeer onbevredigend en is van oordeel, dat aan
het voorstel van de georganiseerde landbouw als
noodoplossing voor het in November j.l. begonnen
melkprijsjaar nog verre de voorkeur moet worden
gegeven, zolang het vraagstuk van de kostprijs
verschillen en de gevolgen hiervan voor het prijs
beleid nog niet voldoende zijn bestudeerd. Deze
studie zal naar de maning van de hoofdafdeling
onverwijld ter hand moeten worden genomen.
Men kan deze week geen krant openslaan zonder
de melk in de koppen lerug te vinden.
In de dagbladen zijn het de protesten van vak
bonden, consumentenbond en lichamen als de Raad
van Arbeid, die hun mening kenbaar gemaakt heb
ben en er allen eensgezind tegen protesteren dat
de melk 3 a 4 ct. per liter duurder wordt.
In de landbouwbladen luchten teleurgestelde
redacteuren en bestuursleden van landbouworgani
saties hun gemoed en verwijten de regering dat
deze voor een consequente toepassing van de land
bouwpolitiek terugschrikt, zodra de schatkist bij
deze garanties aangesproken moet worden. Minis
ter Manshoit heeft hier aanleiding in gezien het
beleid van de Regering op een aparte persconferen
tie te verdedigen.
Het waardige protest van het Landbouwschap
wijst terecht op de consequenties die deze stap voor
het prijsbeleid in het algemeen zou kunnen hebben.
Naast de bezwaren tegen het tweeprijzensysteem,
kan men immers de andere basis voor de garantie
prijs van de melk beschouwen als een voorloper
van een zich aan de goedkoopste mogelijkheid aan
passende prijzenpolitiek van de regering. Dat de
Stichting de eenmaal gekozen richtlijnen ook niet
steeds consequent heeit toegepast en in het jaar
lijkse voorstel aan de Minister ook nog wel eens
gekeken heeft naar datgene wat bereikbaar
scheen, blijkt uit een overzicht dat elders in dit
nummer opgenomen is.
Het merkwaardige van de laatste jaren is wel,
dat de Overheid tweemaal achtereen de garantie
prijs vaststelde op de kale kostprijs van de zand
gebieden, zij het dan met een geringe toeslag. De
Stichting van de Landbouw wilde beide keren de
landelijke gemiddelde integrale kostprijs niet los
laten en koos deze in de jaren 1952/53 en 1953/54
als uitgangspunt voor de vraagprijs.
Dit jaar heeft de Regering het voorstel van de
Stichting, dat op deze laatste basis berekend was,
niet geaccepteerd, waarschijnlijk omdat het hand
haven van de indertijd geaccepteerde basis te duur
werd en men dus de gevolgen van deze stap niet
aandurfde.
Op de deze week gehouden persconferentie hqeft
de Minister de verwachting uitgesproken, dat de
gemiddelde garantieprijs voor het gehele land
23,zou bedragen, wanneer ook de toeslag van
ƒ1,70 hierbij in rekening wordt gebracht. Als deze
verwachting uitkomt, wordt dus inderdaad de lan
delijke integrale kostprijs van 22,80 gehaald. De
principiële bezwaren tegen het steeds verwisselen
van de basis voor de berekeningen blijven echter
onverminderd van kracht, omdat op deze wijze de
boerenstand de dupe wordt van de gestegen wel
vaart. Het Nederlandse volk zal de gevolgen van
deze welvaart en de hogere lonen en dit geldt
dus in de eerste plaats voor de op kunstmatig peil
gehouden prijzen van de eerste levensbehoeften
gedeeltelijk weer in de vorm van hogere prijzen
moeten betalen. Zo stegen de landarbeidersionen,
volgens een mededeling van de Minister, liefst met
24 procent in één jaar waardoor de verhoging van
de straatprijs de consument toch wel wat duidelij
ker geworden moet zijn.
Ook als de voorspelling van de Minister opgaat,
dat gemiddeld de garantieprijs over het gehele land
23,zal bedragen, betekent dit, in vergelijking
met het voorgaande jaar, toch nog een verlaging
met gemiddeld 0,3 cent per liter. Anderen schatten
dit verschil zelfs op 0,5 cent per liter.
Splist men de zapdboeren van de weideboeren,
dan komt men tot de conclusie, dat de boeren op
de zandbedrijven, die het vorige jaar nog 35 cent
per 100 kg aan ondernemersbeloning kregen, het
dit jaar met ten hoogste 10 cent zullen moeten
doen als de toeslag van 1,70 volledig gegeven zou
worden.
De boeren iri de weidegebieden zien hun onder
nemerswinst die dus gegeven wordt boven de
belóning voor de bedrijfsleiding met 50 cent per
100 kg verlaagd tot 1,15 per 100 kg.
Deze bedragen van enkele tientallen centen per
kg zijn juist daarom zo belangrijk, omdat, zoals
we de vorige week ook al schreven, de gemiddelde
uitbetaling» prijs over het gehete land het afgelo
pen jaar naar schatting 0,2 cent per kg beneden de
garantieprijs gelegen zal zijn.
Hoe snel het verschil tussen beide prijzen klei
ner geworden is, toont ons de onderstaande tabel:
Jaar
1949/50
1950/51
1951/52
1952/53
1953/54
Garantieprijs (3,5 Uitbetalingsprijs
17,97
17,50
„20,-
20,—
21,40 (3,7 vet)
ƒ18,71 0,74)
„19,03 „1,53)
„22.03 „2,03)
„20,80 „0,80)
(raming)
21,20 0,20)
Men kan zich daarom niet aan de indruk ont
trekken, dat het garantiebeleid door de regering
wordt aangepast aan de situatie van het moment
en de garantieverplichtingen ontweken worden zo
dra ze inderdaad geld kunnen gaan kosten. Het
is daarom te hopen, dat het Landbouwschap, dat
nog maar enige weken geleden ten volle voor het
voetlicht trad, zich niet te snel bij deze beslissing
van de Minister neer zal leggen en, vooral in ver
band met de toekomst, zal vragen om een vaste
lijn in het beleid. Anders zou deze garantieprijs
vaststelling ook wel eens voor het prijsbeleid in
zijn geheel waarbij we vooral denken aan de
vaste prijzen van een aantal landbouwproducten
een periode van onzekerheid en gegoochel met kost-
prijsgegevens in kunnen luiden.
R
DE BESTRIJDING VAN WILD- EN
VOGELSCHADE IN DE LANDBOUW.
De landbouw is er in alle opzichten bijzonder bij
gebaat, wanr.eer behalve de schade, welke jaar
lijks door insecten en parasieten aan de gewassen
wordt teweeggebracht, ook de schade, door vogels
en wildsoorten veroorzaakt, tot een minimum
beperkt blijft. Het is een verheugend verschijnsel,
dat de laatste jaren in dit opzicht een gunstige
ontwikkeling valt waar te nemen.
De heer W. J. Schuitemaker, Hoofd van de Af
deling Wild- en Vogelschade en Jacht van het
Ministerie van Landbouw, Visserij en Voedsel
voorziening. zal in een radio-vraaggesprek over
deze ontwikkeling en de omstandigheden, welke
hiertoe hebben geleid, enkele nadere bijizonder-
heden verteren.
De uitzending hiervan heeft plaats in de radio-
rubriek van genoemd Ministerie op Maandag 17
Januari a.s., des avonds van 19.4520c00 uur
over de zender Hilversum I.
(Advertentie.)
Voor Uw benodigde
INLANDSE EN IMPORT
naar
GEBRS DE JONGH
60ES
Import - Export
POSTBUS 35