Bedrijfseconomie VERZEKERINGSZAKEN Goed nieuws - Ï.KEUWSCH LANPBOIJ WBI.AD. (XIX) ANDERE LOONSTELSELS (Vervolg) Eén van de meest bekende systemen ter verbete ring van het Taylorstelsel is wel het z.g. Bedeaux- stelsel. Dit stelsel ontleent zijn naam ook weer aan een Amerikaan, n.l. de uit Frankrijk stammende Bedeaux. In dit stelsel wordt niet, zoals bij Taylor, alleen op de snelheid gelet, maar ook op de energie welke een bepaalde handeling van de arbeider eist. Be deaux let op de meting van de arbeid, maar con troleert ook het verband tussen arbeidsprestatie en kosten, alsmede op de methode om de arbeiders bij verbeterde arbeidsmethoden te interesseren. Veel meer dan bij Taylor wordt gelet op het physiek arbeidsvermogen van de arbeider. Het Bedeaux-stelsel komt in het kort op het volgende neer. Ingevoerd wordt een arbeidseenheid om daarmee de menselijke arbeid te kunnen meten. Voor deze arbeidseenheid koos B. de hoeveelheid arbeid die een arbeider onder normale omstandigheden met een normale snelheid per minuut kan presteren, indien rekening wordt gehouden met de noodzakelijke rust pauzen voor het terugwinnen van de verbruikte energie. Deze Bedeaux-arbeidseenheid wordt aan geduid met „B.punt". Deze B.punten, kortweg veelal B's genoemd, wor den voor elke arbeidsmethode door speciale Be- deaux-ingenieurs vastgesteld, waarbij de voorwaar den in acht worden genomen onder welke de arbeid moet worden uitgevoerd. Is b.v. voor een bepaalde handeling 50 seconden nodig en komt daarbij voor het herwinnen van de verloren energie gemiddeld 20 dus 10 seconden, dan vormt de hoeveelheid arbeid in die minuut voor die arbeidsmethode in dat bedrijf een B.eenheid (B.punt, B). Bedeaux stelde nu de prestatie van een gemid delde arbeider onder normale omstandigheden op 60 B's per uur. Deze prestatie noemde hij de nor male prestatie. Bekwame en vlijtige arbeiders zullen in staat zijn 80 B's per uur te halen. Voor het vaststellen van deze normale prestatie zijn uitgebreide tijd studies nodig. Hier komt echter een opmerkelijk verschil met Taylor. Deze wilde de minimumtij d vaststellen, Bedeaux de normale, d.w.z. de gemid delde. Het bepalen van deze normale prestatie is moeilijker dan de minimale. Bedeaux gaat hierbij als volgt te werk. Ge bruikt wordt een z.g. snelheidsschaal, liggende tus sen 0 en 100. Deze 0 geeft aan het punt der absolute rust, 100 de maximaal mogelijke prestatie. Bij 60 wordt van een normaal arbeidstempo ge sproken. Met behulp van een stopwatch wordt nu de tijd voor een bepaalde handeling gemeten. Nu komen we echter meteen aan een zwak punt in dit stelsel. De snelheid waarmee nu deze bepaalde handeling plaats heeft wordt geschat en krijgt een cijfer uit de snelheidsschaal. Dit laatste cijfer wordt nu gebruikt om uit de opgenomen tijd de normaal tijd te berekenen. Dit schatten van de snelheid is o.i. een zeer groot bezwaar ook al beweert B. dat deze met zo hoge graad van nauwkeurigheid plaats heeft, dat ze practisch zeer goed bruikbare resul taten oplevert. Met een voorbeeld willen we de bepaling van de normaaltijd nog verduidelijken. Wij ontlenen dit aan v. d. Schroeff, De leer van de kostprijs. Er zijn 3 arbeiders, A, B en C, welke een zelfde handeling moeten verrichten. Met behulp van de stopwatch wordt nu de tijd nauwkeurig vastgesteld, terwijl de B.-ingenieur de snelheid waarmee de arbeider werkt door schatting bepaalt. Hierbij denken we er aan, dat een snelheid van 60 als een normaal arbeids tempo geldt. De uitkomsten van de waarnemingen en de berekende normaaltijden blijken uit onder staand staatje. Opgen. Geschat snel- Arbeider tijd heidscijfer Berekende normaaltijd A 10 sec. 70 70/60 X 10 11,6 sec. B 11 sec. 64 64/60 x 11 11,7 sec. C 14 sec. 50 50/60 x 14 11.6 sec. Zoals de leden bekend is werd in 1951 door het Bestuur der Z. L. M. de Onderlinge Verzekerings Mij voor motorvoertuigen der Z. L. M. in het leven geroepen. Hiermede was voor de leden van de N.-Brabantsche Mij van Landbouw en de Z. L. M. de mogelijk heid geschapen hun motorvoertuigen op onderlinge basis te verzekeren tegen het risico van eigen wagenschade (casco) en Wettelijke Aansprakelijkheid (W. A.). Bij de oprichting werd echter beslo ten voorlopig uitsluitend auto's en tractoren in de verzekering op te nemen. 'De Onderlinge heeft zich nu van de eerste dag af op een bijzondere belangstelling mogen verheu gen. De gunstige premievoorwaarden zullen aan deze belangstelling niet vreemd zijn. Het gevolg is, dat de Onderlinge in haar kort bestaan reeds is uitgegroeid tot een zaak van betekenis. De meeste leden hebben hun auto en/of tractor reeds bij onze Onderlinge verzekerd.. Vooral in 1954 werden, weer een groot aantal nieuwe verzekeringen ingeschreven. Met nog enkele dJagen voor de boeg belooft 1954 ook in financieel opzicht weer een gunstig jaar te worden. Tevens hebben wij voor de leden van de Noord Brabantsche Mij van Landbouw en de Z. L. M., die in het bezit zijn van een Motor- of bromfiets goed nieuws. Het ligt nl. in de bedoeling om met ingang van 1 Januari 1955 eveneens motor- en bromfietsen in d!e verzekering op te nemen. Voor hen zal het nu ook mogelijk worden hun voertuig tegen billijke tarieven en goede voorwaarden te verzekeren bij een eigen Onderlinge. Bij een onderzoek is ons nl. gebleken, dat voor al een groot aantal bromfietsbezitters in het geheel niet verzekerd is tegen het risico van Wettelijke Aansprakelijkheid (W. A.) Zij toeren op hun bromfiets maar lustig rond, zonder zich er voldoende rekenschap van te geven, dat zij aansprakelijk gesteld kunnen worden voor schade aan medeburgers (derden), welke door hun schuld wordt toegebracht. Indien zij een ernstig ongeval veroorzaken dit (Advertentie.) EEN ECHTE AMERIKAANSE KLASSE-TREKKER (J0NTINU DOORDRAAIENDE AFTAKAS Serie» D en S Uit deze waarnemingen blijkt dat de nonnaaltijd ligt bij 11,6 sec. B. heeft nu de loonvaststelling gebaseerd op de prestatie in B.punten. Hij kwam tot de conclusie, dat een normale gezonde arbeider bij flinke inspan ning kon komen tot 80 B's per uur. Oorspronkelijk werd als regel doorgevoerd dat de arbeider voor ieder punt boven 60 een premie van A zou ont vangen. Hierdoor viel het resultaat der hogere pres tatie voor XA aan de ondernemer toe. Tegenwoordig wordt dit systeem ook meermalen met z.g. rechtevenredige toeneming toegepast. Elk B.punt boven 60 betekent dan een loonstijging van 1 procent. Het Bedeauxstelsel blijkt dus nauw verwant aan de voorheen reeds besproken premieloonstelsels. Opgemerkt moet nog worden dat dit systeem het monopolie van de International Bedeaux Company te New York is, welke voor ons land een kantoor heeft in Amsterdam. Hoewel bij ons weten, dit systeem in de agra rische sector geen toepassing heeft gevonden, wil den wij het, daar er in de vakliteratuur meermalen over gesproken wordt, niet onvermeld laten. M. komt herhaaldelijk voor kan zulks hun duizen den guldens schadevergoeding kosten. Reed men vroeger onverzekerd op een fiets rond dan wil. dit niet zeggen, dat men nu ook maar met de bromfiets, motorfiets, auto of tractor onverze kerd moet rijden. Het gevaar op de weg neemt nl. door het intensievere verkeer met de dag toe. Daar om is het o.i- onverantwoord met voornoemde voer tuigen onverzekerd te blijven rijden. Niet alleen het W. A. risico, doch ook het risico van eigen motorschade (casco) kam vanaf 1 Janua ri 1955 bij onze Onderlinge gedekt worden. Ons advies luidt daarom: vraagt zo spoedig mo gelijk nadere inlichtingen bij onze vertegenwoordi gers en/of het Secretariaat der Onderlinge Verze kerings Mij voor motorvoertuigen der Z. L. M. Slechte practijken. Tenslotte menen wij nog de aandacht op een ander punt te moeten vestigen. Er zijn nl. personen die onze Onderlinge niet bepaald gunstig gezind zijn. Hoewel wij ons dit kunnen indenken, nemen wij er geen genoegen mee, dat zij hun afgunst de monstreren met de leden onjuistheden over onze Onderlinge te vertellen. Zo tracht men wel onze billijke premietarieven t.o. de leden te moeten ver klaren door er op te wijzen, dat zij in geval van schade niet op een coulante afwikkeling moeten rekenen. Zouden wij de schades nl. afwikkelen, zoals bij andere maatschappijen gebruikelijk is. dan moest onze premie immers veel hoger liggen, aldus de redenering van bedoelde personen. Nu is het niet zo, dat wij voor bv. een oude be schadigde wagen een nieuw voertuig in de plaats geven, hoewel er soms leden zijn, die zulks gaarne zouden zien. Iets dergelijks moet men echter ook nimmer van andere maatschappijen verwachten. De verzekeringsmaatschappij zou dan geen lang leven beschoren ziin. Dat wij nog zelden een klacht over een afwik keling van schades hebben ontvangen moge overi gens als bewijs dienen, dat de Onderlinge zijn werk serieus doen. Wij maken ons dan ook in het minst zorgen over de zwartgallige uitatingen van bepaalde personen. Zij doen daarmede zichzelf meer afbreuk dan de Onderlinge der Z. L. M. Dat zij echter nog wel eens een gewillig oor vin den bij leden van de 'Nd. Br. Mij v. L. en Z. L. M. komt echter de eer van deze organisaties te na. Daarom voor die leden het advies: „Luister niet naar kletspraat, maar overtuig eerst Uzelf". Intussen wensen wij alle leden nog een voor spoedig 1955 toe. Dat 1955 zonder veel ongevallen moge verlopen. de L. HE3T U WEL 6EN& UIT GEREKEND WAT UW OUOE SOOMÖAAttO O K05T? DOET (J X>AT E^ENS IN OVERLEG MET DB TUINBOUW CONSULENT. U TULT ER VAN SCHRIKKEN Wig WIL ROOIga KAN, ALS HIJ run Cï'jLf ve-RBETERrt; SOSSIPIE KRIJGEN.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1955 | | pagina 8