Bedrijfseconomie
VERZEKERINGSZAKEN
Goed nieuws
-
Ï.KEUWSCH LANPBOIJ WBI.AD.
(XIX)
ANDERE LOONSTELSELS
(Vervolg)
Eén van de meest bekende systemen ter verbete
ring van het Taylorstelsel is wel het z.g. Bedeaux-
stelsel. Dit stelsel ontleent zijn naam ook weer aan
een Amerikaan, n.l. de uit Frankrijk stammende
Bedeaux.
In dit stelsel wordt niet, zoals bij Taylor, alleen
op de snelheid gelet, maar ook op de energie welke
een bepaalde handeling van de arbeider eist. Be
deaux let op de meting van de arbeid, maar con
troleert ook het verband tussen arbeidsprestatie en
kosten, alsmede op de methode om de arbeiders
bij verbeterde arbeidsmethoden te interesseren.
Veel meer dan bij Taylor wordt gelet op het
physiek arbeidsvermogen van de arbeider.
Het Bedeaux-stelsel komt in het kort op het
volgende neer.
Ingevoerd wordt een arbeidseenheid om daarmee
de menselijke arbeid te kunnen meten. Voor deze
arbeidseenheid koos B. de hoeveelheid arbeid die een
arbeider onder normale omstandigheden met een
normale snelheid per minuut kan presteren, indien
rekening wordt gehouden met de noodzakelijke rust
pauzen voor het terugwinnen van de verbruikte
energie. Deze Bedeaux-arbeidseenheid wordt aan
geduid met „B.punt".
Deze B.punten, kortweg veelal B's genoemd, wor
den voor elke arbeidsmethode door speciale Be-
deaux-ingenieurs vastgesteld, waarbij de voorwaar
den in acht worden genomen onder welke de arbeid
moet worden uitgevoerd. Is b.v. voor een bepaalde
handeling 50 seconden nodig en komt daarbij voor
het herwinnen van de verloren energie gemiddeld
20 dus 10 seconden, dan vormt de hoeveelheid
arbeid in die minuut voor die arbeidsmethode in
dat bedrijf een B.eenheid (B.punt, B).
Bedeaux stelde nu de prestatie van een gemid
delde arbeider onder normale omstandigheden op
60 B's per uur. Deze prestatie noemde hij de nor
male prestatie.
Bekwame en vlijtige arbeiders zullen in staat
zijn 80 B's per uur te halen. Voor het vaststellen
van deze normale prestatie zijn uitgebreide tijd
studies nodig. Hier komt echter een opmerkelijk
verschil met Taylor. Deze wilde de minimumtij d
vaststellen, Bedeaux de normale, d.w.z. de gemid
delde. Het bepalen van deze normale prestatie is
moeilijker dan de minimale.
Bedeaux gaat hierbij als volgt te werk. Ge
bruikt wordt een z.g. snelheidsschaal, liggende tus
sen 0 en 100. Deze 0 geeft aan het punt der absolute
rust, 100 de maximaal mogelijke prestatie.
Bij 60 wordt van een normaal arbeidstempo ge
sproken. Met behulp van een stopwatch wordt nu
de tijd voor een bepaalde handeling gemeten. Nu
komen we echter meteen aan een zwak punt in
dit stelsel. De snelheid waarmee nu deze bepaalde
handeling plaats heeft wordt geschat en krijgt een
cijfer uit de snelheidsschaal. Dit laatste cijfer wordt
nu gebruikt om uit de opgenomen tijd de normaal
tijd te berekenen. Dit schatten van de snelheid is
o.i. een zeer groot bezwaar ook al beweert B. dat
deze met zo hoge graad van nauwkeurigheid plaats
heeft, dat ze practisch zeer goed bruikbare resul
taten oplevert.
Met een voorbeeld willen we de bepaling van
de normaaltijd nog verduidelijken. Wij ontlenen dit
aan v. d. Schroeff, De leer van de kostprijs. Er zijn
3 arbeiders, A, B en C, welke een zelfde handeling
moeten verrichten. Met behulp van de stopwatch
wordt nu de tijd nauwkeurig vastgesteld, terwijl de
B.-ingenieur de snelheid waarmee de arbeider werkt
door schatting bepaalt. Hierbij denken we er aan,
dat een snelheid van 60 als een normaal arbeids
tempo geldt. De uitkomsten van de waarnemingen
en de berekende normaaltijden blijken uit onder
staand staatje.
Opgen. Geschat snel-
Arbeider tijd heidscijfer Berekende normaaltijd
A 10 sec. 70 70/60 X 10 11,6 sec.
B 11 sec. 64 64/60 x 11 11,7 sec.
C 14 sec. 50 50/60 x 14 11.6 sec.
Zoals de leden bekend is werd in 1951 door het Bestuur der Z. L. M. de Onderlinge Verzekerings
Mij voor motorvoertuigen der Z. L. M. in het leven geroepen.
Hiermede was voor de leden van de N.-Brabantsche Mij van Landbouw en de Z. L. M. de mogelijk
heid geschapen hun motorvoertuigen op onderlinge basis te verzekeren tegen het risico van eigen
wagenschade (casco) en Wettelijke Aansprakelijkheid (W. A.). Bij de oprichting werd echter beslo
ten voorlopig uitsluitend auto's en tractoren in de verzekering op te nemen.
'De Onderlinge heeft zich nu van de eerste dag af op een bijzondere belangstelling mogen verheu
gen. De gunstige premievoorwaarden zullen aan deze belangstelling niet vreemd zijn. Het gevolg
is, dat de Onderlinge in haar kort bestaan reeds is uitgegroeid tot een zaak van betekenis.
De meeste leden hebben hun auto en/of tractor reeds bij onze Onderlinge verzekerd..
Vooral in 1954 werden, weer een groot aantal nieuwe verzekeringen ingeschreven.
Met nog enkele dJagen voor de boeg belooft 1954 ook in financieel opzicht weer een gunstig jaar te
worden.
Tevens hebben wij voor de leden van de Noord Brabantsche Mij van Landbouw en de Z. L. M., die in
het bezit zijn van een
Motor- of bromfiets
goed nieuws. Het ligt nl. in de bedoeling om met ingang van 1 Januari 1955 eveneens motor- en
bromfietsen in d!e verzekering op te nemen. Voor hen zal het nu ook mogelijk worden hun voertuig
tegen billijke tarieven en goede voorwaarden te verzekeren bij een eigen Onderlinge.
Bij een onderzoek is ons nl. gebleken, dat voor
al een groot aantal bromfietsbezitters in het geheel
niet verzekerd is tegen het risico van Wettelijke
Aansprakelijkheid (W. A.)
Zij toeren op hun bromfiets maar lustig rond,
zonder zich er voldoende rekenschap van te geven,
dat zij aansprakelijk gesteld kunnen worden voor
schade aan medeburgers (derden), welke door hun
schuld wordt toegebracht.
Indien zij een ernstig ongeval veroorzaken dit
(Advertentie.)
EEN ECHTE AMERIKAANSE KLASSE-TREKKER
(J0NTINU DOORDRAAIENDE AFTAKAS
Serie» D en S
Uit deze waarnemingen blijkt dat de nonnaaltijd
ligt bij 11,6 sec.
B. heeft nu de loonvaststelling gebaseerd op de
prestatie in B.punten. Hij kwam tot de conclusie,
dat een normale gezonde arbeider bij flinke inspan
ning kon komen tot 80 B's per uur. Oorspronkelijk
werd als regel doorgevoerd dat de arbeider voor
ieder punt boven 60 een premie van A zou ont
vangen. Hierdoor viel het resultaat der hogere pres
tatie voor XA aan de ondernemer toe.
Tegenwoordig wordt dit systeem ook meermalen
met z.g. rechtevenredige toeneming toegepast. Elk
B.punt boven 60 betekent dan een loonstijging van
1 procent.
Het Bedeauxstelsel blijkt dus nauw verwant aan
de voorheen reeds besproken premieloonstelsels.
Opgemerkt moet nog worden dat dit systeem het
monopolie van de International Bedeaux Company
te New York is, welke voor ons land een kantoor
heeft in Amsterdam.
Hoewel bij ons weten, dit systeem in de agra
rische sector geen toepassing heeft gevonden, wil
den wij het, daar er in de vakliteratuur meermalen
over gesproken wordt, niet onvermeld laten.
M.
komt herhaaldelijk voor kan zulks hun duizen
den guldens schadevergoeding kosten.
Reed men vroeger onverzekerd op een fiets rond
dan wil. dit niet zeggen, dat men nu ook maar met
de bromfiets, motorfiets, auto of tractor onverze
kerd moet rijden. Het gevaar op de weg neemt nl.
door het intensievere verkeer met de dag toe. Daar
om is het o.i- onverantwoord met voornoemde voer
tuigen onverzekerd te blijven rijden.
Niet alleen het W. A. risico, doch ook het risico
van eigen motorschade (casco) kam vanaf 1 Janua
ri 1955 bij onze Onderlinge gedekt worden.
Ons advies luidt daarom: vraagt zo spoedig mo
gelijk nadere inlichtingen bij onze vertegenwoordi
gers en/of het Secretariaat der Onderlinge Verze
kerings Mij voor motorvoertuigen der Z. L. M.
Slechte practijken.
Tenslotte menen wij nog de aandacht op een
ander punt te moeten vestigen. Er zijn nl. personen
die onze Onderlinge niet bepaald gunstig gezind
zijn. Hoewel wij ons dit kunnen indenken, nemen
wij er geen genoegen mee, dat zij hun afgunst de
monstreren met de leden onjuistheden over onze
Onderlinge te vertellen. Zo tracht men wel onze
billijke premietarieven t.o. de leden te moeten ver
klaren door er op te wijzen, dat zij in geval van
schade niet op een coulante afwikkeling moeten
rekenen. Zouden wij de schades nl. afwikkelen,
zoals bij andere maatschappijen gebruikelijk is.
dan moest onze premie immers veel hoger liggen,
aldus de redenering van bedoelde personen.
Nu is het niet zo, dat wij voor bv. een oude be
schadigde wagen een nieuw voertuig in de plaats
geven, hoewel er soms leden zijn, die zulks gaarne
zouden zien. Iets dergelijks moet men echter ook
nimmer van andere maatschappijen verwachten.
De verzekeringsmaatschappij zou dan geen lang
leven beschoren ziin.
Dat wij nog zelden een klacht over een afwik
keling van schades hebben ontvangen moge overi
gens als bewijs dienen, dat de Onderlinge zijn
werk serieus doen.
Wij maken ons dan ook in het minst zorgen over
de zwartgallige uitatingen van bepaalde personen.
Zij doen daarmede zichzelf meer afbreuk dan de
Onderlinge der Z. L. M.
Dat zij echter nog wel eens een gewillig oor vin
den bij leden van de 'Nd. Br. Mij v. L. en Z. L. M.
komt echter de eer van deze organisaties te na.
Daarom voor die leden het advies: „Luister niet
naar kletspraat, maar overtuig eerst Uzelf".
Intussen wensen wij alle leden nog een voor
spoedig 1955 toe. Dat 1955 zonder veel ongevallen
moge verlopen.
de L.
HE3T U WEL 6EN& UIT
GEREKEND WAT UW OUOE
SOOMÖAAttO O K05T?
DOET (J X>AT E^ENS IN OVERLEG
MET DB TUINBOUW CONSULENT.
U TULT ER VAN SCHRIKKEN
Wig WIL ROOIga KAN, ALS HIJ run Cï'jLf
ve-RBETERrt; SOSSIPIE KRIJGEN.