DE BIETENROOIDEMONSTRATIE TE BIERVLIET. 762 ZEEUWSCH LANDBOUWBLAD. T""\EZE demonstratie, georganiseerd door de Studieclubs, de Werktuigencommissie, de Rijksland- bouwvoorlichtingsdienst in Zeeuwsch-Vlaan deren en de Technische Commissie van de Stich ting voor de Landbouw in Zeeland, werd gehouden op Donderdag 4 November 1954 op het bedrijf van de Gebr. De Regt te Biervliet. Oorspronkelijk was deze demonstratie vastgesteld op 28 October, doch i.v.m. de weersomstan digheden moest deze een week worden uitgesteld. Dat bij uitstel van een demonstratie het grootste effect direct verloren gaat door een minder grote belangstelling bleek hier niet heel duidelijk, daar 2000 a 2500 personen van hun belangstelling blijk gaven. Wel bleek hieruit; dat het bietenrooi- probleem zeer urgent is, daar niet alleen uit Zeeland, doch van vèr daarbuiten bezoekers aanwezig waren. Het weer werkte buitengewoon mee. Enkele dagen vóór en tijdens de demonstratie was het droog en soms zelfs mooi herfstweer. De grond, met een afslibbaarheid van 35 a 40 verkeerde daardoor in een redelijke positie. Dit neemt niet weg, dat het demonstreren een zware opgave was, wat wel bleek uit het feit, dat enkele machines het werk niet of niet goed konden doen, terwijl enkele niet verschenen waren. Het bekende excuus van geen tijd e.d. gaat in het laatste geval m.i. bij een dergelijke belangrijke demonstratie niet op. Eerlijker is te zeggen, dat men geen kans ziet om redelijk werk te verrichten. De machines, die hier gewerkt hebben, kunnen in 5 groepen worden verdeeld, n.l.: I. Koppers; H. Lichters voor paardentractie; III. Lichters voor trekkertractie; IV. Lichters met reinigingsinstallatie voor trek kertractie V. Volledige rooimachines. Bovendien was op het veld het handwerk te be zichtigen, zoals dat! normaal wordt uitgevoerd. Onder de gegeven omstandigheden was dit werk voor deze streek vrij goed tot goed. Desondanks bedroeg de tarra 36 Bij de meeste machines lag dit, soms zelfs 1015 lager. Groep I: Koppers. Hierin was alleen de Schipper-kopper van de firma W. Schipper Zn te Goes aanwezig. De kopper is 2-rfjïg. Een tweetal tasters, die door de loopwielen aangedreven worden, tasten de bieten af, waarvan direct daarna de koppen door hpefkapmessen wor den afgesneden. De machine werd getrokken door één paard en is goed bestuurbaar. Het koppen geschiedde goed, soms iets te dik. Het loof van 2 rijen bieten werd op een smal zwad gelegd. Het loof, dat niet met de grond in aanraking komt, is prima geschikt voor veevoer. De algemene indruk was: Goed bruikbaar. Prijs 450, Weha Groep II: Lichters voor paardentractie. „WEHA" VAN DE FIRMA A. WESTER HOF HOM AN TE BEDIM. Deze 1-rijïge lichter werd getrokken door één paard. Zij werkte in gekopte bieten. Twee smalle sleetjes zoeken de rij bieten op, waarna deze door twee, vrij steil staande lichtscharen worden gelicht. Twee staven schuiven de bieten daarna iets opzij. Alle bieten werden goed gelicht. Een enkele maal bleef een stukje in de grond zitten of werden de bieten iets beschadigd. De grond werd ondiep los gemaakt, n.l. 4 cm, met een breedte van 12 a 15 cm. Aansmering van de grond vond weinig plaats, terwijl de grondtarra meeviel. De algemene indruk was: Een goed bruikbaar ap paraat, dat zeer weinig trekkracht vraagt en ondiep werkt. Prijs 230.- „WEHA" BUITENLICHTER VAN DEZELFDE FIRMA, IN ONGEKOPTE BIETEN. Deze wijkt in zoverre van de vorige af, dat met tets andere lichtscharen wordt gewerkt en dat de sleetjes door kleine torpedo's zijn vervangen. Aan de rechterzijde was boven de torpedo's een draaiende rol gemonteerd, waardoor het stroppen van het loof werd verminderd. Een enkele maal bleef een biet vast staan. Overigens werden de bieten goed gelicht en bleven daarna vrij steil in de grond staan. Klop pen van de bieten is rtoodzakelijk, daar er vrij veel grond aan blijft hangen. De aansmering was matig. Het losmaken van de grond was als bij de vorige. Algemene indruk: Eén zeer goed bruikbaar appa raat en, evenals de vorige, eenvoudig en licht van constructie. De trekkracht (paard) was ook hier gering en de bestuurbaarheid goed. Prijs 290, Slotboom „SLOTBOOM" VAN DE FIRMA SLOTBOOM TE ELST. Deze 1-rijïge sledelichter werd getrokken door 2 paarden, die daar zwaar werk aan hadden. Tijdens de demonstratie werd dan ook een-trekker als trek kracht gebruikt. Er werd gewerkt in gekopte bie ten, die gelicht worden door 2 scharen. De bestuur baarheid van de lichter kon iets ;beter zjjn. Een en kele biet bleef in de grond staan-ofwerd iets be schadigd. Punten bleven vrijwel niet in de grond achter. De diepte van de voor bedroeg 68 cm, de breedte 13 cm. De grond, werd nogal aan de bieten gesmeerd, waardoor veel grondtarra werd verkregen. De algemene indruk was, dat deze lichter bruik baar was, doch dat zij veel trekkracht vraagt, terwijl de bieten erg vuil boven de grond komen. Kan men gekopte en daarna gelichte bieten een paar dagen op laten drogen en vervolgens eggen met een ketting of onkruidegge, dan zal men veel van deze aanhangende grond weer kwijt. zijn. Groep III: Lichters met trekkertractie. „KNIPPER" VAN DE FIRMA H. H. KNIPPER TE STEDl'M. Deze twee-rijïge vleugellichter -was gebouwd op een Ferguson petroleumtrekker. De lichtelementen zijn voor elke rji aan een parallelogram bevestigd. Zjj kunnen daarbij 20 cm zijdelings uitwijken, waardoor het mogelijk is ongelijke afstanden tussen de rijen te overbruggen. De rijen bieten worden dus opgezocht. De gekopte bieten werden alle goed ge licht, waarbij heel weinig stukken in de grond ach terbleven. De grond werd 5 a 6 cm diep en 20 cm breed losgemaakt. Er werd veel grónd aangesmeerd en de bieten kwamen dan ook erg vuil boven. Knipper De algemene indruk was, dat deze lichter bruik baar was en redelijk tot goed werk leverde. Wel bleek, dat voor het bereiken van een goed resultaat de grond vlak moet liggen. „C. B." VAN DE FIRMA BLAUW TE OVERSCHIE. .Deze twee-rijïge lichter was onder een oud model Fordson Major gebouwd tussen de vóór- en achter wielen. De lichtscharen en lichters zijn zodanig ge construeerd, dat zij vóór- of achterover kunnen kan telen, waardoor de scharen vlakker of steiler komen te lopen. De banden bleken te breed te zijn voor de rij-afstand van 40 cm, waardoor wel eens over de bieten werd gereden. Alle bieten werden goed ge licht. De grond werd 8—9 cm diep en 20 cm breed losgewerkt. Enkele punten bleven in de grond zitten. De grond werd iets aangesmeerd. De tarra was hoog. De algemene indruk was: Redelijk goed, doch maakt de grond vrij breed en diep los. Prijs 210, Groep IV: Lichter met reinigingsinstal latie. „PERDOK" VAN DE FIRMA K. H. v. <1. BERG TE WARFFUM. Deze twee-rijïge, door een Ferguson getrokken machine, werkte in gekopte bieten. De sloffenlich- ters nemen de bieten op, die daarna over vier snel ronddraaiende rollen naar een dwarsafvoerband wor den getransporteerd. Op de rollen bevinden zich naar achteren gebogen haken, die de bieten moeten reinigen. De dwarsafvoerband kan door de bestuur der in en uit het werk worden gesteld, waardoor de bieten op dwarszwaden komen te liggen. Ook langs- zwaden zijn mogelijk. De aandrijving geschiedt van af de aftakas. Niet alle bieten werden gelicht en er bleven stukken in de grond achter. Vooral wanneer de rij-afstand niet precies klopte, werden de bieten kapot gesneden. De grond werd 5 cm diep en 15 em breed losgewerkt. Er werd weinig aangesmeerd. De tarra was tamelijk tot matig. Tussen de zwaden bie ten kwamen enkele kluiten voor. De algemene indruk was: Matig met veel tarra en nogal wat beschadiging. Groep V: Rooimachines. Voor de beoordelingscommissie reed hiervoor eerst de „Dufosé" van De Meyers Technisch Handels bureau te Tilburg. Deze machine is een getrokken model met opgebouwde 3,65 pk „Connord" benzine motor. Als taster deed een voelplaat dienst, waarna een vlak mes de kop afsneed. Een loofslagaoparaat werpt het loof, dat verder als waardeloos kan worden be schouwd, op het veld. Het lichtelement bestaat uit één pen met afschuifrooster. Hierlangs komen de bieten in een draaiende reinigingskorf, waarna ze in een verzamelbak terecht komen. Daar men de machine niet goed kon afstellen trok men haar terug van de demonstratie. Stoll „STOLL" VAN DE H. D. GARAGE TE DOETINCHEM. Déze 1-rijïge rooimachinc werd getrokken door een Unimag-trekker. De koppen werden afgetast door 6 tastschijven en daarna door een vlak mes gesneden. Via een opvoerketting en dwarstransporteur kwamen 1 oppen en loof in een bak, die op geregelde tijden werd geleegd. Het loof blijft dus prima geschikt voor veevoer. De koppen werden goed recht en tamelijk goed op dikte gescneden. De bieten werden door twee Krijnènscharenlichters gelicht, waarna ze in een draaiende korf terecht kwamen. Vrd? pen afvo'errooster en twee kettingen met opstanden op de tüssenverbindingen kwamen ze op een transportband terecht die ze naar de bak van de Unimag-trekker voerde. Op h.et eind werd deze bak zijdelings geledigd. De grond werd weinig losgemaakt, n.l, 34 cm

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1954 | | pagina 24