II Noiemliri'-Siiit Manden ORGAAN VAN DE LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP ZEELAND Algemene Vergadering VAN ONZE BIJEENKOMSTEN Op de weegbrug „IK WIL NIET MEER LOPEN" ZEEUWSCH LANDBOUWBLAD. 715 Redactie: A. C. Hanse, A. C. Breure, L. de Jager, Z. Poppe en M. Sanders. Redactie-adres: Secretariaat L. J. G., Landbouwhuis, Goes. Radiorede van de heer G. Houte- kamer, gehouden op Dinsdag 9 Nov. voor de A.V.R.O. op Zaterdag 27 November 19TA te 14 uur, in de .Prins van Oranje" te Goes. Agenda: 1. Opening door de Voorzitter. 2. Ingekomen stukken. 3. Mededelingen over de besluiten van de vergadering der Provinciale Raad. 4. De streekvoorzitters vertellen over het werk in hun streek en de moei lijkheden die zich daarbij voordoen. 5. Causerie van Ds L. Blom uit Aar denburg over de werkzaamheden van het Zeeuws Comité tot hulp aan Vluchtelingen. Pauze. 6. Lezing van de heer M. Knoop uit Deventer over het onderwerp: ,,De jeugd van heden schraagt de wereld van morgen". 7. Gedachtenwisseling. 8. Rondvraag. 9. Sluiting. Des avonds wordt om 6.45 uur het toneelstuk: „Ik wil niet meer lopen" opgevoerd door een toneelgroep van de Hervormde Jeugdraad. De bruto-opbrengst van deze avond komt ten goede aan het Zeeuws Comité tot hulp aan Vluchtelingen. Er zijn een tweetal Heiligen, die te paard worden voorgesteld n.l. Sint Nicolaas en Sint Maarten. De laatste dankt zijn grote roem en bekendheid aan een daad van barmhartigheid in zijn jeugd betoond, toen hü eens als jong krijgsman een arme slecht geklede bedelaar ontmoette en zonder zich een ogenblik te bedenken zijn zwaard nam, zijn mantel doormidden sneed en de helft aan de bedelaar gaf. Zo wordt hp dan ook op alle afbeeldingen voorge steld. Hot zwaard verwisselde hij later met de bisschopsstaf en zo werd hp, zoon van Mars. de Heilige Martinus of Maarten, de schutspatroon der boeren, de patroon van vele kerken, naar hem genoemd. Zijn sterfdag 11 November, dat is dus overmorgen, werd volgens Dr. Van der Graft in zijn volksgebruiken bp hoogtij dagen en waaruit meerdere gegevens zijn ontleend, vooral te Utrecht in de Kathedraal en in de stad met grote luister gevierd. Dan vierde men schud- dekorfsdag. Boven vuren op de stads pleinen hingen manden met appels, kastanjes, noten, amandelen en mis pels. Telkens werden de manden ge schud en uitgestrooid en grabbelden de kinderen naar de geroosterde vruchten. Daarbij werd dan gezongen: Stookt vier, maakt vier, Sint Marten komt hier Met zijn blote armen, Hij zoude hem geerne warmen. Voor de boeren had de 11e November ook z'n bijzondere betekenis. Het was een vaststaande datum, telken jare terugkomend en de boeren houden er nu eenmaal van diverse zaken van hun bedrijf op vaste dagen te kunnen stel- De Z. P. M. Afd. Zuidzande vergader de op 26 Oct. De heer Slabbekoorn uit Zaamslag hield een lezing over bloemen schikken en deed een paar bloemstukjes voor. Na de pauze konden de leden zelf hun krachten beproeven, wat met enige hulp van de heer Slabbekoorn goede resultaten afwierp. Ook de Z. P. M.-sters van Oudelande, die 20 October vergaderden kregen les in bloemenschikken. Hier hield mej. De Groot uit Goes een lezing over het schikken en verzor gen van bloemen. Ook de leden werden aan het werk gezet om een gezellig bloemenbakje te maken. Verder was er nog volop gelegenheid om vragen te stellen over eventuele moeilijkheden met het kweken van bloemen en planten. Het kweken van bloembollen zal dit jaar weer beoefend worden, terwijl na Nieuwjaar nog een lampenkap-cursus georganiseerd zal worden. GECOMBINEERDE AVOND OP SCHOUWEN. Meer dan veertig Z. P. M.-sters en L. J. G.-ers kwamen bijéén om naar een lezing van de heer Stapel te luisteren. De heer Stapel is op ons eiland geen onbekende meer en dat hij een graag geziene gast op onze L. J.G. bijeen komsten is, heeft de goede opkomst be wezen. „Het platteland tussen vrijheid en ge bondenheid", is het motto waaronder de 4-weekse cursus van Jonge Boeren in Bakkeveen wordt gehouden. Een on derwerp waar inderdaad wel genoeg stof uit te halen is om zich hierover met een groep jonge plattelanders en kele weken te bezinnen. Om enkele punten te noemen welke Mr. Stapel op deze avond heeft behandeld: De han delspolitiek met de coöperaties en de vrije handel; Vrije of geleide economie van de regering; Het minder afhanke lijk zijn van verschillende factoren door mechanisatie, doch daarbij de daar uit voortvloeiende gebondenheid van de boer. De gebondenheid aan bepaalde streken, vooral in Zeeland, door de eilanden, met als toekomst de vrijheid welke er door het Delta-plan kan ont staan. Het gezinsleven van vroeger en thans door o.a. moderne vervoersmogelijk heden. De omgang tussen jongens en meisjes. Elk punt op zichzelf is een studie waard. Zeker in een tijd van hoogcon junctuur waarin we thans leven, is het goed dat we hier even bij stil blijven staan. Dit was een avond welke ons iets „ge' daan" heeft en het is te hopen dat het doel van deze avond, om jongens en meisjes naar de Wintercursussen in Bakkeveen te krijgen niet vergeefs is geweest. De L. J. G. had in het begin van de avond al een uurtje afzonderlijk verga derd met als resultaat, dat het bestuur nu weer zijn normale aantal leden telt. Marko Romeijn gaat de voorzitters hamer weer hanteren. We zijn blij hem weer op deze plaats te mogen begroe ten. De ondervinding heeft geleerd, dat het Marko tenvolle is toevertrouwd. Een goed idee is het ook dat we thans iemand van de Voorlichtingsdienst in ons bestuur hebben. Poppe voorheen lid op Walcheren is thans algemeen adjunct op Schouwen. Zo treden we het winterprogramma op Schouwen weer met nieuwe moed tegemoet. Welk optimisme hopelijk niet beschaamd wordt. len. Dat is nog zo. Het strarijden op Schouwen b.v. wordt geregeld naar de Vastenavond. De datum 24 Juni, Sint Jan, heeft betekenis met betrekking tot de vlascultuur. Wanneer eertijds in het voorjaar in het Goesse land boeren- irjspannen onder de hamer kwamen, dan was het regel, dat de kopers de koopsommen pas moesten voldoen met de Goesse markt of kermis in Augustus. Door het feit dat de feestdag van de Heilige op het einde van het jaar viel, kreeg deze dag van 11 November voor de boeren de betekenis van een Nieuw jaarsdag. Zo was het de gewoonte, aldus boven genoemde auteur, dat ze op Sint Maar ten hun pacht betaalden en ook hun nieuw dienstvolk huurden. In de slachtmaand werd 11 November nu de slachtdag bij uitnemendheid. Een bekend liedje zinspeelde er op: Sinte Maarten heeft een koe, Die moet naar de slager toe. Ook in het Bevelandse was 11 No vember een verhuurdag voor de boe renknechts. Op die datum eindigde de Zomerhuur, die duurde van 1 Maart tot Sint Maarten en ging met 11 November de winterhuur in, welke liep tot 1 Maart. De nieuwe knechts werden meestal vóór die tijd gehuurd op één der vooraf gaande marktdagen in Goes. Om onder de gegadigden, die op de markt rond liepen, te doen zien, wie wel reeds ver huurd waren en wie niet, droegen de laatsten slechts één slobkous of stèze aan de voet in tegenstelling met de eerste, die beide kledingstukken aan de voeten hadden. Met Sint Maarten was weleer het paardenwerk op het land klaar, dat hoorde zo. Wagens, slepers, ploegen, eggen en andere landbouwwerktuigen stonden netjes schoon gemaakt in de wagenhuizen en met het keurig ver zorgde harnachement wachtend op het voorjaar, waarop weer werd uitgere den. Alleen slechts bij het afleveren of schepen van granen naar de stad kwa men wagens en paarden weer voor de dag. Dan was het een wedstrijd onder de knechts, wie het meest monter voor de dag kwam in span en persoon. Kom daar nou eens om! 11 November, St. Maarten, werd on der Zeeuwse boeren ook wel de dag der brandbrieven genoemd. Daarmee be doelde men de op die dag rondgebrach te rekeningen van de ambachtslieden, smeden, schoenmakers, wagenmakers enz. aan de boerenbevolking. Na die datum hielden deze ambachtslieden enige dagen achtereen zitting om hun klanten in de gelegenheid te stellen de nota's te komen voldoen en waarbij de sigaar en hel glaasje niet ontbraken. Daaruit blijkt dus wel degelijk, dat 11 November als een soort Nieuwjaarsdag werd beschouwd. Ter ere van de Heilige werden in November slachtrijpe ganzen St. Maar tensganzen genoemd. Men beschouwde de gans als een profetische vogel. Na het verorberen van de vogel werd uit zijn borstbeen geprofeteerd, of de win ter streng of zacht zou zijn. Was dit bruin, dan was het een strenge, was het wit, dan was het een zachte winter. Op vele plaatsen in ons land viert men nog de St. Maartensfeesten, brandt men St. Maartensvuren en houdt men optochten. Boerengilden leiden hun geliefde pa troon te paard door het dorp uit dank baarheid, dat hij hun vee tegen ziekten en de oogst tegen ongedierte had be schermd. Geld en levensmiddelen wor den daarbij ingezameld. Bij de optochten, vooral bij die van kinderen, worden pakkende Sint-Maar- tensliedjes gezongen, die herinneren aan vroegere gebruiken: Voor een oortje, voor een duit, Zo gaat Sinte Marten uit. Met honderdduizend lichtjes aan Daar komt Sinte Maarten aan. Sintermertes veugelke i Haet ein roëd keugelke, Haet eind blauw stertje Hoepsa Sintermerte. En ten slotte: Sinter, Sinter Maarten, De kalvers dragen staarten De koeien dragen horens de kerken dragen torens De torens dragen klokken De meisjes dragen rokken De jongens dragen broeken Oude wijven schorteldoeken. Zo ziet men, dat de herinnering aan de weldoener tot in onze tijd op veler lei manieren nog voortleeft. t) De bonte specht. De muziek dringt onze wereld van alle kanten binnen. Al is er nogal wat verschil tussen de soorten muziek die we de laatste tijd te horen krijgen. We lezen over een kortere verbinding met Rotterdam, wanneer het Delta plan een feit geworden zal zijn. We dachten daar vooral aan toen het Rotterdams Philharmonisch Or kest in Goes een tweetal concerten kwam geven ter gelegenheid van de herdenking der bevrijding. Als Zeeland door de dammen wordt opengelegd zullen dergelijke uitvoe ringen vaker gehouden kunnen wor den en kunnen meer mensen van deze muziek genieten. Dit toekomstbeeld wordt verstoord door de harde werkelijkheid van „Heart of my heart" voortkomend uit een geel en groen verlichte gramo- foonkast, die voor de somma van een kwartje zes schlagers levert. Achttien minuten lawaai voor een kwartje. Daar kan het Rotterdams Philharmo nisch Orkest niet tegen op. Je hoeft niet meer te praten of te luisteren als een ander spreekt; de muziek is te machtig. En ieder dorpscafé met standing krijgt zo'n kast. Nog vóór dat het Delta-plan uitgevoerd wordt. Gelukkig maar dat geen schlager het tot die tijd zal uithouden en dat allerwege initiatieven worden onder nomen om de mogelijkheid te openen kwartjes voor andere muziek te be steden. B. Ter gelegenheid van de Algemene Vergadering der L. J. G. speelt de toneelgroep van oe Hervormde Jeugdraad nogmaals het stuk: op Zaterdag 27 November, om 18.45 uur in de „Prins van Oranje". Dit toneelstuk, geschreven door D. van Es, werd in de toneelprijsvraag van de Provinciale Zeeuwse Courant bekroond met.de eerste prijs. Toegangsprijs 1, Kaartverkoop: Secretariaat L. J. G., Goes of op de dag van de opvoering van 13 3014.30 uur aan de zaal. Piaatsbespreken op de dag der uitvoering van 13.3014.30 uur aan de zaal. De bruto opbrengst van deze opvoering komt ten goede aan het Zeeuws Comité tot hulp aan Vluchtelingen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1954 | | pagina 7