Noord-Brabantsche Maatschappij van Landbouw OP DE ERE GALERIJ. BEKNOPT VERSLAG van de vergadering «van het Dagelijks Bestuur der N. B. M. L., gehouden op 16 Augustus 1954 te Breda. VAN DE PENNINGMEESTER. VAN DREES TOT S. E. R. 545 Op 1 September a.s. is de heer Hendrik Crezee 25 jaar werkzaam op het bedrijf van de heer L. A. Munters, Langleweg te Klundert en mag diabrbij te rug zien op een langdurige periode K^an onafgebro ken trouwe plichtsvervulling. Zowel aan werkne mer als aan werkgever 'bieden wij ook vanaf deze plaats onze gelukwensen aan bij de herdenking van dit langdurig dienstverband. Als voornaamste onderwerpen) kwamen op deze vergadering o.a. de volgende punten aan de orde: C. A. O. Tuinbouw. Bericht werd ontvangen* dat deze C.A.O. intus sen door het College van Rijksbemiddelaars is goedgekeurd. De gedrukte boekjes zullen binnen kort bij het secretariaat verkrijgbaar zijmi. Vergoeding vvatersnoodschade. Voor oogstjaar 1954 werd door Landbouwherstel een kleine tommissie van schatters aangewezen voor het schatten van de gewasen der afwijkende percelen in het rampgebied.. Over de z.g. gerstnor men van oogst 1953 is na moeizame besprekingen vrijwel overeenstemming verkregen, zodat waar schijnlijk binnenkort met de afwikkeling van deze vergoedingen zal kunnen worden begonnen. Inzake de normen voor grasland zijn de besprekingen nog niet beëindigd. Hoewel het volkomen begrijpelijk is, dat verschillende gedupeerden ongeduldig be ginnen te worden, werd door het Dagelijks Bestuur vastgesteld', dat alles in het werk wordt gesteld door de vertegenwoordigers van de organisaties om tot een vlotte en bilijke afwikkeling van de ver goedingen te kohien. Er zijn in dezen nu eenmaal twee partijen die in gezamenlijk overleg tot over eenstemming ciienen te komen. Een billijke vergoe dingsregeling is daarbij vaak belangrijker Ivoor de getroffenen dan een overhaaste overeenstemming. De loonhoogte. Door de arbeidersbonden is de noodzaak va>ni een nieuwe loonronde aangekondigd. Als motief wordt aangevoerd* dat de stijging van het nationaal in komen het nbdig maakt, dat de loontrekkenden een groter aandeel hierin verkrijgen. De commissie Lonen en Prijzen van de Sociaal Economische Raad heeft deze zaak in studie. Het Dagelijks Bestuur stelt vast, dat verhoging van de lonen eewi over eenkomstige verhoging van de prijzen inhoudt, zodat men steeds vierder in de vicieuze cirkel komt. Het Dag. bestuur ziet dan ook geen enkel motief voor een nieuwe loonronde. Mocht toch hiertoe worden besloten, dam kal de landbouw noodgedwon gen mee moeten d:oen en zullen ook de landbfouw- lonen verhoogd moeten worden, waarbij voorop moet worden gesteld, dat alsdan deze loonsverho ging in de prijzen wordt doorberekend. Reorganisatie Bedrijfsverenigingen. Het gebied van 'die Bedcijfsver. vioor het Agra risch Bedrijf zal in beginsel worden verdeeld naar de indeling van ons land in provinciën. Het Land van Maas en Waal en Rijk van Nijmegen zal echter bij Noord-Brabant worden ingedeeld. Deze reorga nisatie zal in de e.v. Hoofdbestuursvergadering nadier wlcfdemi behandeld. Reservering varkenshouderij voor boerenbedrijven. Door de Hoofdafd. Veehouderij van de Stichting voor die Landbouw is hierover een nota samenge steld, waarin het volgende wordt (voorgesteld: Het is gewenst een regeling te maken, welke be oogt een reservering van de varkenshouderij voor de boerenbedrijven. Deze regeling beoogt nog geen directe beheer sing resp. beperking van de varkenshouderij en werd als volgt voci.gesteld: 1. Het is aan eenieder toegestaan één varken (meestal een huisslachti'nigsvarken) te houden. 2. Het houden van méér dan één varken is niet toegestaan aan bedrijven konder cultuurgrond, ten zij ze z.g. historische rechten hebben. 3. Het houden van méér dan één varken doch minder dan 100 varkens is niet toegestaan aan alle bedrijven met cultuurgrond met een maximum van 30 ha. 4. Het houden van méér dan één varken op be drijven, groter dam 30 ha, is niet toegestaan, tenzij deze bedrijven z.g. historische rechten hebben. 5. Het houden van méér dan 100 varkens is niet toegestaan, tenzij aan bedrijven, die z.g. historische rechten hebben. 6. Als basis voor deze regeling moet worden: ge nomen de Mei-telling van 1954. Bij de bespreking van dit voorstel wordt vastge steld, dat momenteel, gezien de rentabiliteit van de varkenshouderij, geen behoefte bestaat aan een re geling. Bovendien zou voor het uitoefenen van tfoe- zioht een uitgebreid controle apparaat nodig zijn, terwijl de binding aan vergunningen uitgaande van basisjaren, de gevaren van een bevriezingssysteem inhoudt. Het Dag. Bestuur meent dan oiok afwijzend te moeten staan; tegenover genoemd voorstel. Levering van baconvarkens naar kwaliteit. Het D.L.G. stelt aan de orde, dat het ter verkrij ging van een zo goed mogelijk baconvarken van be lang is, dat de mesters uitbetaald worden naar gelang van kwaliteit. Slechts dan is het mogelijk tot verbetering van ihet type te komen. Bij levering aan Coöp. Slachte rijen wordt naar kwaliteit uitbetaald, bij levering aan dia handel wordt meestal bij het ruwe gewicht gekocht. De vergadering acht het echter onnodig om hier- vbor een regeling te treffen. Elke mester is in de gelegenheid om coöperatief te leverem. Levert hij aan de vrije hand-el, dan dient hij er op toe te zien, dat hem naar kwaliteit wordt! uitbe taald. Consumptiemelk-beJeid. Door de Stichting voor de Landbouw is bij de Minister een verhoging van het vetgehalte van de consumptiemelk van IV2 op 3 bepleit. De Minis ter heeft echter verschillende bezwaren hiertegen o.a. de stijging van de consumentenprijs over het gehele niveau. Daarnaast heeft de Veehiouderij- com'mis/sie van het K.N.L.C. een plan ontwikkeld voor het in consumptie brengen van twee soorten melk, waarvan de een een vetgehalte mbet hebben van 2]/L> en d(e ander een hoger percentage vet moet hebben van 3 of 3% Laatstgenoemde melk zou dan uitsluitend in ge merkte flessen verkrijgbaar moeten worden ge- -S'teld. De Ivergadering 'kan zich met dit voorstel volledig verenigen. Toeslagregeling rogge. Gezien het prijsverloop van de rogge is d'oor de organisaties reeds herhaalde malen aangedrongen op een toeslagregeling voor dit voor de zandbedrij- ven zo belangrijke product. De besprekingen hierover 'met de Minister zullen er waarschijnlijk toe leiden, dat voor oogst 1954 een toeslag per 100 kg rogge zal worden verleend. Bin nenkort zullen hierover nadere publicaties kunnen worden gedaan. Het Schelde-Rijnkanaal. Aan de hand van een nota van het secretariaat hierover werd vastgesteld, dat de betreffende plan nen voor Westelijk Noord-Brabant van zlodanig be lang moeten worden geacht, dat dit punt in een e.v. t/ergadering van de kring West-Brabant aan de or de zal worden gesteld. Deze kanaal-plannen dienen uiteraard gezien te worden in het geheel van de voorstellen tot uitvoering van het Deltaplan, ter- wij'! bok een verdere verwezenlijking van de Bene- luxplannen niet los hiervan kan worden gezien. Hoof ((bestuursvergadering. De datum voor de vergadering van het Hoofdbe stuur werd vafstgcjsteld op 28 September a.s. Onderwerp van bespreking maakten verder nog uit het Borgstellingsfonds voor de Landbouw, waarover de Hoofdbestuursleden nader werden in gelicht, en de plannen inzake een. demonstratie- bedrijf te Klundert. Sinds de vorige verantwoording werd intussen de contributie ontvangen van de afdelingen Klundert en Nuenen. Aan de penningmeesters en leden van deze beide afdelingen onze dank voor hun (mede werking. 11. De gevolgen voor het verzekeringsbedrijf. De meningsvormen rond het advies is nog in volle gang, daar dit belangrijke, elke Nederlander rakende vraagstuk, uiteraard vele pennen en ton gen in beweging heeft gebracht. Het is in dit sta dium nog te vroeg om de balans van deze discus sies op te maken, maar wél kan thans reeds wor den geconstateerd, dat, enkele uitzonderingen daar gelaten, het advies in zijn strekking en hoofdlijnen gunstig wordt beoordeeld. Een wettelijke regeling volgens de door het advies aangegeven richting sluit kennelijk aan bij het rechtsbewustzijn van het overgrote deel van het Nederlandse volk. De discussie komt uiteraard veelvuldig op het terrein van het politiek-economisch denken en daarom haasten we ons dit glibberig vlak te ver laten, teneinde te trachten de positie van het levens verzekeringsbedrijf te bepalen. De voorzitter v$n de Nederlandse Vereniging ter Bevordering van het Levensverzekeringswezen meent, dat velen geen genoegen met dit pensioen zullen nemen en dus voort zullen gaan verzekerin gen te sluiten ter aanvulling van het minimum bedrag aan „staatspensioen." Ook werkgevers zul len vaak hetzelfde denken. Bedoelde voorzitter ver wachtte per saldo een stimulans voor het vrijwil lige „bij"-verzekeren. Tot dezelfde conclusie komt Dr Van de Woestijne in een artikel in één der landelijke weekbladen. Hij spreekt de verwachting uit, dat grote groepen van de bevolking thans zullen komen tot het sluiten van aanvullende verzekeringen, daar men op deze wijze het bestaansminimum, waarover het advies spreekt, kan verruimen tot een meer onbekom merd bestaan. Deze beide verwachtingen hadden steun kunnen vinden in de ontwikkeling, zoals die zich sinds 1935 in de Verenigde Staten heeft voltrokken. In dat jaar werd n.l. in de U. S. A. de Social Security Act ingevoerd, welke wet de oudedagsvoorziening van grote groepen Amerikanen regelt. Het belangwek kend feit doet zich voor, dat deze wet de Amerika nen verzekeringsgezind heeft gemaakt, hetgeen wel blijkt uit de ontwikkeling van het levensver zekeringsbedrijf. Het verzekerde bedrag bij alle Amerikaanse maatschappijen steeg n.l. van 12 mil liard dollar in 1935 tot 253 milliard in 1953. Dr. v. d. Woestijne wijst er in het reeds genoem de artikel op, dat het z.i. een kwestie is van juiste voorlichting door de verzekeringsmaatschappijen en het is de vraag of de schoen hier niet begint te wringen. De voorlichting door het verzekerings bedrijf is in het verleden wel in heel sterke mate dienstbaar gemaakt aan het wachtwoord: „pro ductie" en objectiviteit kwam veelal ernstig in het gedrang. Uilenspiegel: ,,Ze mogen me niet, maar ik heb het er naar gemaakt". Een markant voorbeeld van gebrek aan objecti viteit is het door ons vet gedrukte punt uit het advies van de S. E. R. Jarenlang heeft het over grote deel der verzekeringsmaatschappijen het ar gument van de verplichte verzekering gebruikt bij de productiejacht, door het voor te stellen alsof een vrijwillig gesloten verzekering vrijstelling van de verplichting zou geven. Slechts weinig maat schappijen voelden zich geroepen tegen deze voor stelling van zaken stelling te nemen en de werke lijke feiten te vermelden. En deze werkelijke fei ten men vergelijke de nota van Maart 1952 gaven nimmer enige grond voor de verwachting, dat een vrijwillig gesloten verzekering vrijstelling van de verplichting zou geven. De toch al niet bij uitstek gunstige reputatie van het levensverzekeringswezen een reputatie, wel ke een gevolg is van de bij de werving tè veelvuldig toegepaste methoden - krijgt ongetwijfeld opnieuw een ernstige deuk, indien de regering en de volks vertegenwoordiging het advies van de S. E. R. op dit punt volgen. De structuur van het levensverzekeringsbedrijf enerzijds en de juiste voorlichting, welke Dr Van de Woestijne graag zou zien, anderzijds, laten zich in de practijk heel moeilijk tot een harmonisch ge heel samenvoegen. Het publiek, opnieuw een er varing rijker, zal tegenover de acquisitie van het levensverzekeringswezen een nog sterkere mate van wantrouwen gaan koesteren, dan in het ver leden reeds vaak het geval was. De consequenties voor de boer. Zal, indien het advies van de S. E. R. in deze vorm wet wordt, sprake zijn van bepaalde conse quenties voor de boer? Zonder te willen preten deren, dat alle aspecten van dit vraagstuk in het kader van dit artikel kunnen worden belicht, zijn toch enkele opmerkingen te maken. De eerste opmerking ligt aan de kant van de den getwijfeld, dat de groepen uit onze samenle- betaling der premies. Er behoeft niet aan te wor- ving, welke van hun hand een vuist kunnen ma ken, zullen aandringen op compensatie van de extra-last, welke op hun schouders wordt gelegd. Ook de landbouw heeft er recht op, dat haar gro tere lasten in ieder geval tot uitdrukking komen bij de prijsgaranties, welke de Overheid voor een aantal producten geeft. Wij kunnen ons voorstel len, dat de georganiseerde landbouw bijzondere belangstelling heeft voor dit onderdeel uit het ad vies van de S. E. R. Het tweede belangrijke punt betreft de conse quenties voor de boer en de houding, welke hij ten opzichte van een eventuele wettelijke regeling zal innemen. Nemen wij eerst de ruim 19000 leden van het O. B. F. onder de loupe, dan geloven wij niet, dat een wettelijke ouderdomsvoorziening voor deze groep ingrijpende gevolgen zal hebben. Indien bij het O. B. F. vele duizenden ouderdomspensioenen zouden lopen, zou waarschijnlijk de behoefte ont staan deze verzekeringen te verminderen, c.q. om te bouwen tot verzekeringen, welke een ander risi co overlijden dekken. Het overgrote deel van de bij het B. F. gesloten verzekeringen zijn ech ter kapitaalverzekeringen, waarbij reeds een juist evenwicht tussen overlijdensrisico en oudedagsver- zorging is verkregen. Voor die leden, die niettemin t.z.t. behoefte zouden gevoelen hun verzekering aan te pasen, staan de medewerkers van het O. B. F. te allen tijde gereed. (Zie verder pag. 547 le kolom onderaan.).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1954 | | pagina 13