$$morta
Een belangrijke dag voor de Landltouvvliuislioiidsdiool te Terneuzen
MDLACHIFI
mOLATQÖ
VOOR OE
Onilcrivijs
Plattelandsvrouw
NIEUWE VLEUGEL WERD OFFICIEEL
IN GEBRUIK GENOMEN.
Wormstekigheid in erwten.
LANDBOUWBUREAU WIERSUM
GRONINGEN
„WELKE SCHOOL KIEZEN WE
STRAKS VOOR ONZE DOCHTERS?"
463
„Dit huis zal eens als zonneschijn:
„Een vreugde om vele levens zijn,
„En vol van iblij gewemel
„Doch rustig, bóven 't metselwerk,
„Staat blauw en koel, en 'hoog en sterk:
„De Hemel".
Na dit laatste couplet van W. Haanstra's gedicht
„Het blijde werk", dat door tien leerlingen werd
gereciteerd, ging op het terrein van de Landbouw-
huishoudschool te Terneuzen de Nederlandse drie
kleur in top en werd door de vele belangstellenden
spontaan het Wilhelmus gezongen.
De laatste jaren blijkt de aantasting door de
peulboorder (het motje waarvan de larve de worm
stekigheid veroorzaakt) een grote omvang aan te
nemen. Zowel voor zaaizaad als voor consumptie
heeft de kwaliteit daardoor sterk te lijden. Mede
door verhoging van de schoningskosten wordt de
teelt aanmerkelijk minder rendabel. Vele partijen
met een hoog percentage aangetaste zaden brach
ten 5 a 10 cent per kg minder op. Daarnaast zijn
voor de handel moeilijkheden bij de export zeker
niet denkbeeldig.
De aantasting komt vrij algemeen voor. Vooral
nu de erwten een steeds groter oppervlakte in het
areaal innemen, wordt het gevaar voor optreden
groter en verdient bestrijding van de peulboorder
algemeen aanbeveling. Wel in zeer sterke mate
geldt dit voor percelen waar vorig jaar erwten
naast elkaar gestaan hebben.
De bestrijding is gericht op de larven en dient
plaats te vinden op het tijdstip, dat deze zich naar
de peulen begeven. Daar de larven wanneer ze
zich eenmaal in de peul bevinden met de thans
gébruikte middelen niet meer te doden zijn dient
aan het juiste tijdstip van de bestrijding de groot
ste aandacht besteed te worden. Men spuite: de
eerste keer: zodra de zaden in de verst ontwikkelde
peulen driekwart van hun grootte hebben bereikt;
de tweede keer: tien dagen later.
Parathion is tot heden toe het beste middel ge
bleken. De hoeveelheid bedraagt:
1.6 liter van een 25 product.
2.liter van een 20 product.
Voor de meeste erwten verbouwers is bij deze
bestrijding het rijden door het gewas hèt. bezwaar.
De schade valt echter mee wanneer men vooraf de
rijen waar de trekker met de sproeimachine door
rijdt openlegt d.w.z. met de hand de twee rijen
waar het wiel door komt van elkaar scheidt en
naar weerszijden drukt. Dit vraagt pl.m. 5 man
uren per ha. Ook wordt plaatselijk voor dit doel
wel gebruik gemaakt van de Planet-handwied-
machine waarop van voren twee naar elkaar toe-
gerichte stokken zijn bevestigd. In een niet te
zwaar gewas kan men dan hiermee door de betref
fende rijen gaan. Mogelijk dat mettertijd de loon-
sproeiers er toe zullen overgaan voor de voorwie
len van de trekker torpedo's te plaatsen waardoor
dit openleggen zou komen te vervallen.
Om door een volgroeid gewas te lopen met een
rugsproeier zal natuurlijk nog meer bezwaren op
leveren. Door de geringe werkforeedte is men ver
plicht een te groot aantal rijen open te leggen.
Daarnaast dient gewezen te worden op de geva
ren die het spuiten van parathion met een rug
sproeier met zich meebrengt. Toepassing van min
der giftige middelen voor dit doel is in onderzoek.
Is men aangewezen op een paardesproeier dan
rijzen ook bij deze methode wel zeer grote bezwa
ren en zal de practijk moeten leren of hierbij nog
mogelijkheden zijn deze zo noodzakelijke bestrij
ding uit te voeren.
De Specialist voor de Plantenziekten,
P. VERHAGE.
Met deze korte plechtigheid was de officiële
opening van de nieuwe vleugel van deze school tot
stand gekomen.
Daarvóór had burgemeester J. Vader, van Krab-
bendijke, in zijn hoedanigheid van Voorzitter van
de Z. L. M.-Commissie voor het Landbouwhuis-
houdonderwijs de talrijke aanwezigen in 'het school
gebouw welkom geheten.
In zijn toespraak richtte hij zich ojm. in het bij
zonder tot de directrice der school, mej. T. J. A. G.
de Vries, die hij gelukwenste met deze uitbreiding,
daarbij zijn bewondering uitsprekende over de uit
stekende resultaten, welke zij met ihaar leerkrach
ten in de afgelopen jaren wist te bereiken. Ondanks
de min of meer gebrekkige outillage van de school,
want reeds sedert 1948 werd over de noodzakelijk
heid van uitbreiding gesproken. Wanneer wij zien,
aldus spr., dat deze school thans is uitgebreid met
twee naailokalen, een leraressenkamer, ruimte
voor leermiddelen, conciergekamer met keukentje,
twee toiletten, douche, garderobe, rijwielstalling,
enz., dan vragen wij ons met enige verwondering
af, hoe deze school zovele jaren zonder deze ruim
ten heeft kunnen draaien.
Aan de architect, ir A. Rothuizen en de heer
Schuch bracht spr. dank voor het goede, degelijke
werk, dat hier is verricht. In deze waardering be
trok de heer Vader evenzeer de aannemer van het
werk, de Gebr. v. d. Poel en de uitvoerder, de heer
Hoefijzer uit Terneuzen.
Tevens betuigde spr. zijn hartelijke dank voor alle
adviezen en medewerking, welke van de Inspec-
trice voor het Nijverheidsonderwijs, mej. E. E. M.
Bergervoet te Arnhem, mocht worden ondervon
den. Zeer'tot haar spijt was mej. Bergervoet niet
in de gelegenheid naar Terneuzen te komen. Even
eens waren de Alg. Voorzitter en Secretaris der
Z. L. M. wegens andere, dringende werkzaamheden
verhinderd aanwezig te zijn.
Gelukwensen.
Burgemeester Mr P. H. W. F. Tellegen, van Ter
neuzen, bood namens het gemeentebestuur zijn
hartelijke gelukwensen aan. Zijn echtgenote deed
zulks namens de Commissie van Toezicht, daarbij
een bedrag beschikbaar stellende. Mevr. Brons
sprak namens de Commissie van Propaganda; mej.
A. v. d. Leeden in haar hoedanigheid van Consu
lente der Z. L. M.
De heer Schuch van het Architectenbureau Rot
huizen en 't Hooft te Middelburg deed zijn felici
tatie vergezeld gaan van een silhouetje van de
school, dat b.v. op diploma's e.d. gebruikt kan
worden.
Een tuinbank was het geschenk van de Am
bachtsschool te Terneuzen; de wnd. directeur van
deze school, de heer G. J. Smink, oogstte na deze
mededeling een wel zeer hartelijk applaus. Namens
de leerkrachten sprak de heer W. Slabbekoorn
onder aanbieding van een bloemstukje.
De directrice, mej. De Vries, zeide in haar dank
woord allen, die op een of andere wijze aan de tot
standkoming van deze zo noodzakelijke uitbreiding
hebben medegewerkt bijzonder erkentelijk te
zijn. Gaarne hoopte zij ook de andere scholen, die
op uitbreiding of nieuwbouw wachten,- spoedig
gereed te zien. Met name wenste zij mej. C. N.
van Liere, directrice van de school te Zierikzee,
thans een spoedige verbetering van haar vernielde
school toe. Het had haar zeer aangenaam verrast
dat juist zij deze middag hier aanwezig wilde zijn.
Bezichtiging.
Van de gelegenheid om de nieuwe lokaliteiten te
bezichtigen werd vervolgens een ruim gebruik ge
maakt. De harmonische en moderne stijl trok zeer
de aandacht. In de nieuwe naailokalen werden de
werkstukken van de leerlingen in de naaldvakken
en het algemeen vormend onderwijs tentoongesteld.
Hierbij bleek, dat ook het onderwijs zelve op zeer
bekwame wijze door de leerkrachten op moderne
leest is geschoeid.
Tot slot van deze zeer geslaagde middag werd
de aanwezigen een kopje thee met gebak aange
boden. A.
tegen onkruid in
gras- en qraanland
ter bestrijding van
brandnetels en houtige
gewassen zcals bramen
v
O
EXPLOITATIE MAATSCHAPPIJ DEVENTE*
Verltrijob««r bi] r Jebo*Depots. Verdugt-Agenten en Plaatselijke Coöperatie».
AARDAPPELlQQf
Vraagt Uw leverancier ol
Voor deze vraag komen veel ouders te staan als
voor hun dochter het einde van haar lagere-school-
periode nadert.
Niet voor allen houdt de keuze van de volgende
school nog een vraag in. Interesse en soms ook
reeds een vermoeden omtrent een later te kiezen
beroep, hebben dikwijls al doen bepalen op welke
school het meisje zal worden ingeschreven voor
vervolgonderwijs.
Eén van de mogelijkheden voor plattelandsmeis
jes, die zes klassen van de lagere school hebben
doorlopen is de Landbouwhuishoudschool.
De Landibouwhuishoudsoholen van de Z. L. M.
zijn gevestigd te: Zierikzee, Haamstede, Tholen,
Kortgene, Kruiningen (tijdelijk Wemeldinge), Ter
neuzen, Axel en Schoondij'ke.
De leerplichtige leerlingen, die dus 6 klassen
van de lagere school doorlopen hebben, kunnen
geplaatst worden in de primaire cursus, welke 2
jaar duurt.
Wat mag men nu van deze primaire cursus ver
wachten? Geen opleiding tot huisvrouw in de dop!
Dat is n.l. mogelijk noch wenselijk.
Als de school dit tot haar taak rekende, zou dit
betekenen, dat er al min of meer van een beroeps
opleiding sprake zou zijn.
Ieder beroep en zeker het „beroep" van huis
vrouw staat op deze leeftijd nog zover van de
meisjes af, dat het niet mogelijk is haar hiervoor
nu reeds op te leiden.
Wenselijk is het evenmin. De vorming die de
meisjes op deze leeftijd nodig hebben moet een
algemene vorming zijn, waarbij wordt voortge
bouwd op de kennis, die ze op de lagere school
verkregen.
Dit wordt door buitenstaanders en soms ook
door sommige ouders nog niet altijd zo gezien.
Het naaien en koken wordt dan belangrijker
geacht dan al datgene wat daarnaast zozeer bij
draagt tot de algemene vorming van de meisjes en
wat voor haar verdere leven van groot belang is.
Aangepast bij de leeftijd van de meisjes zullen
de huishoudelijke vakken (koken, wasbehandeling
en huishoudelijk werk) en de naaldvakken (naaien,
verstellen, stof versieren) een goed onderdeel van
de huishoudelijke vorming kunnen zijn. Hiernaast
kent men de imeer algemeen vormende vakken,
als: Ned,, taal, rekenen, geschiedenis, aardrijks
kunde, tuinbouw, zang, tekenen, gymnastiek en
waar de ouders zulks wensen: Godsdienstonder
wijs.
Juist op deze leeftijd zijn de meisjes graag actief
bezig, waartoe veel lessen een goede gelegenheid
bieden.
De lessen in kinderverzorging, welke soms reeds
in het eerste jaar en meer nog in het tweede jaar
aan het rooster toegevoegd worden, leren de meis
jes het omgaan met en het bezighouden van jon
gere broertjes en zusjes.
Zo is er in de lessen veel afwisseling, maar met
een onderlinge samenhang. Met welk een ijver
wordt er gewerkt aan allerlei opdrachten.
Hoe gezellig is de gemeenschappelijke maaltijd,
welke na de kookles wordt gebruikt in de eet
kamer, waardoor de huiselijke sfeer in de school
zeer wordt bevorderd. Hoe fleurig zijn de school
gebouwen. die de laatste jaren tot stand zijn ge
komen. Daartoe draagt de tuin niet weinig bij.
Deze vormt een belangrijk element ter ver
fraaiing van de" school en biedt een goede gelegen
heid om er met de meisjes in te werken en haar
vertrouwd te maken met de zorg voor een eigen
tuin.
Nadat het getuigschrift van de primaire oplei
ding is behaald, zijn er nog allerlei mogelijkheden,
waarop de meisjes nog verder kunnen leren.
Inlichtingen omtrent de primaire opleiding en
eventuele verdere mogelijkheden kunt U altijd, in
winnen bij de Directrices van de Landbouwhuis-
houdscholen.
(Gedeeltelijk overgenomen uit een artikel van
het Koninklijk Ned. Landbouw Comité.)
Rectificatie. In het recept: Jam en rabarber en
aardbeien van vorige week is een drukfout - ge
slopen.
Als hoeveelheid suiker werd opgegeven %'.kg.
Dit moet zijn: kg.