Motorvermogen, motorprestatie, brandstofverbruik
en brandstofkosten bij landbouwtrekkers
NATIONALE
Landelijke demonstratie voorjaarsgrondbewerking
V heni
verantwoordelijk
voor
Uw veestapel
en Uw machines
OVERZICHT
VAN DE LEDENWERFACTIE.
s«
ZEEUW SCH LANDBOUWBLAD
91
De diverse motoren in landbouwtrekkers gedra
gen zich In het algemeen verschillend ten aanzien
van het brandstofrendement. De ene motor haalt
uit een liter brandstof meer pk's dan de andere.
Dit is een voorname factor bij de berekening van
de brandstofkosten per afgegeven pk, of, zoals de
praktijk het meestal uitdrukt, per uur.
Het is de bedoeling van onderstaand airtikel enig
inzicht te geven in deze materie.
GRAFIEK 1.
Verband tussen het brandstofverbruik en het afge
geven riemschijfvermogen bij max. toerental van een
willekeurige verbrandingsmotor van 25 pk.
Alle drie typen motoren (benzine, petroleum en
diesel) gedragen zich in één opzicht gelijk, n.l. dat
bij afnemende motorbelasting t brandstofverbruik
per pk stijgt. In grafiek I hebben wij aangegeven
in welke mate dit 't geval is. Op de horizontale a.s
is het aantal pk's aan de riemschijf uitgezet, dat de
motor lévert. Op de verticale as het aantal gram
men brandstof, dat de motor per afgegeven pk per
uur (grammen per pk-uur, gr/pku) gebruikt. De
curve geeft 't verband tussen deze twee grootheden
weer bij een bepaald toerental. In dit geval betreft
het een willekeurige 25 pk motor, draaiende op
maximum toerental. Het eindpunt van de curve
ligt derhalve bij 25 pk. In dit geval heeft de motor
dan een brandstofverbruik van 250 gr per pku, wat
overeenkomt met 25 X 250 6250 gr per uur
(Advertentie)
i?
Dit gaal goed, zolang U aaarvooc
zelf kunt zorgen, maar bij Uw
eventuele overlijden?
Kan dan het bedrijf ongestoord
doorgaan
Ja, mits U er tijdig voor zorgt,
dat een geldelijke uitkering van de
NATIONALE dit mogelijk maakt.
Laat U hierover nu vrijblijvend
voorlichten door de vertegenwoor
digers en deskundigen van de
LEVENSVERZEKERING-BANK N V.
SCHIEKADE J30 ROIT E RD AM;
-Ruim 2 mlHliftf vtritkerd bedr#g
(7,58,2 1). Wanneer de motor 15 pk levert, is het
verbruik 350 gr per pku geworden, d.w.z. per uur
5250 gr (6VsA a 7 1). Bij IQ pk is het verbruik 450
gij/pku, d.w.z. per uur 4500 gr (5% a 6 1). Beneden
10 pk afgegeven vermogen stijgt het verbruik per
pk zeer snel, bij 5 pk is het al 700 gr, overeenkomen
de met 4% 1 per uur.
Deze verbruikcijfers lijken voor de praktijk zeer
hoog, maar de oorzaak hiervan is gelegen in het
feit, dat de motor in een landbouwtrekker nooit
steeds op constante belasting loopt. Op de kop-
akkers wordt gekeerd, er wordt even gerust, de
schoven worden niet onafgebroken ingestoken, enz.
Daardoor komt het zelden voor, dat een trekker
motor gemiddeld voor meer dan 2/3 belast loopt.
Verder is het gegeven voorbeeld niet het meest
zuinige type, zoals zo meteen zal blijken.
In figuur II hebben we het gedrag van de 3
typen motoren in een zelfde soort grafiek weerge
geven. De gegevens hiervoof zijn ontleend aan een
aantal, officiële testrapporten.
Uit deze grafiek zien wij, dat de dieselmotor de
zuinigste is, vervolgens de benzinemotor en ten
slotte de petroleummotor. De 25 pk dieselmotor
heeft bij constante vollast 5 kg per uur (25 X 200
gr) nodig (ruim 6 1), tegenover de petroleummotor
IV2 kg 9V2 1). Bij, lagere belasting wordt dit ver
schil evenwel nog groter. Bij 15 pk is het 15 X 230
teglenover 15 X 360 gram, d.w.z. 4 1 dieselolie
tegenover 7 1 petroleum. De dieselmotor heeft
vooral bij lagere belastingen een zuiniger verbruik.
Bij de gemiddelde belastingen bij middelzware en
zware trekkers (V2 X 2/3 van de vollast), kan men
de verhouding van het verbruik in liters per uur
tussen benzine-, petroleum, en dieselmotoren onge
veer aanhouden op 4 5 3. Bij de huidige prijzen
betekent dit in geld ongeveer 3% 2% 1. In de
cijfers voor de petroleummotor is de start-benzine
10 (/binbegrepen. Bij de lichte trekkers is de
dieselmotor in verhouding .meestal nog iets zui-
niger.
Ook het motortoerental speelt in deze een rol.
Werkt men met lichte belastingen, dan betekent het
verlagen van het toerental (bijv. overgaan op een
hogere versnelling), dat de motor per slag meer
wordt belast, en dat het verbruik per afgegeven pk
daardoor lager wordt. Men dient hiermede echter
voorzichtig te zijn, want een lager motortoerental
kan gemakkelijk leiden tot overbelasting met de
schadelijke gevolgen van dien.
Bovenstaande uiteenzetting wil niet de indruk
wekken, dat een dieselmotor in alle gevallen de
meest te verkiezen motor in de landbouw zou zijn.
Uit het oogpunt van brandstofverbruik is dit zo,
maar bij de keuze van de soort trektóer spelen nog
vele andere factoren een rol, die buiten het kader
van dit artikel vallen. Wij hebben alleen de factor
brandstofverbruik, die men nodig heeft, bij een ver
gelijking van exploitatiekosten en exploitatiemoge
lijkheden, wat nader willen belichten.
Ir F. COOLMAN.
In de week van 25 tot en met 30 Januari werd de
inzinking van de ledenwerfactie overwonnen door
dat 29 nieuwe leden werden aangemeld.
We geven nu nog eens de stand van alle afdelin
gen weer van het begin der actie tot eind Januari
1954.
GRAFIEK 2.
gr/pk,
1
V.
X V
--
-J
r~
i
Waarde
Oudelande
Kapelle
Krahbendijke
25
20
14
14
Vergelijking van het verband tussen het brandstof
verbruik en het afgegeven riemschijfvermogen bij
max. toerental bij een gemiddelde diesel-, benzine- en
petroleummotor van 25 pk.
- Petroleummotor.
------- Benzinemotor.
Dieselmotor.
9 nieuwe leden: St. Annaland, Stavenisse.
8 nieuwe leden: Poortvliet, St. Maartensdijk, Bier
vliet.
7 nieuwe leden: Borssele.
6 nieuwe leden: Oostburg.
5 nieuwe leden: Burgh, Zierikzee, Scherpenisse,
's Heer Arendskerke, Heinkenszand, Oost-
ka pél le.
4 nieuwe leden: Algemene Leden O. Z. Beveland,
Zaamslag.
8 nieuwe leden: Tholen, Kamperland, Alg. leden
W. Z.-Beveland, Arnemuiden, Schoondijke
Terneuzen, Hulst.
2 nieuwe leden: Bruinisse, Wissekerke, Wolfaarts
dijk, Aagtekerke, Domburg, Middelburg, Wa
teiiandkerkje, Hoek.
1 nieuw lid: Alg. Leden Schouwen-Duiveland, Drei
schor, Kerkwerve, Noordgouwe, Noordwelle,
Oud-Vossemeer, St. Philipsland, Kortgene, Co-
lijnsplaat, Kloetinge, Nisse, Biezelinge, Rilland
Grijpskerke, Nieuw- en St. Joosland, Souburg
Ritthem, Serooskerke, Westkape'lle, Zoutelan
de, Aardenburg.
Op 19, 23 of 26 Maart a.s. zal in de Haarlemmer
meer een landelijke demonstratie met werktuigen
voor de voorjaarsgrondbewerking worden gehou
den. Deze demonstratie wordt georganiseerd door
de Algemene Technische Commissie van de Stich
ting voor de Landbouw in samenwerking met
diverse andere instanties.
Mocht de demonstratie wegens ongunstig weer
niet op 19 Maart kunnen plaats vinden, dan wordt
hij uitgesteld tot 23 Maart en, indien ook op die
datum demonstreren onmogelijk blijkt te zijn, tot
26 Maart.
Een eventueel uitstellen 'van de demonstratie zal
via de radio worden bekend gemaakt in het Agra
risch bulletin-van de Stichting voor de Landbouw
om 6.40 uur 's morgens en zo mogelijk in de Mede
delingen voor Land- en Tuinbouw om 12.30 uur.
Indien mogelijk zal het uitstellen reeds wor
den medegedeeld op de dag vóór de demonstratie.
Opzet van de demonstratie.
Het ligt in de bedoeling 2 soorten grondbewer
king te laten demonstreren, n.l.:
het zaaiklaar maken van bietenland, voorgeschre
ven werkdiepte 4 cm en het klaarmaken van aard
appelland tot een diepte van minstens 15 cm,
afhankelijk van de grond. Over het terrein moet
nog nader worden overlegd. De grondsoort zal
waarschijnlijk kalkarme zware klei zijn. Het land
dient in zo weinig mogelijk bewerkingen met zo
weinig mogelijk kosten zo goed mogelijk worden
klaar gemaakt.
Bij de beoordeling zal worden gelet op de vol
gende punten:
1. Het los maken van de grond.
2. De verkruimeling.
3. De werkdiepte.
4. Het vlak maken van de grond.
5. Het wegwerken van trekkersporen.
Als werktuigen ko-men in aanmerking: eggen,
tandenslepen en freesmachines. Ook combinaties
van werktuigen zoals bijvoorbeeld 2 eggen achter
elkaar, tandensleep achter, egge, e.d. kunnen wor
den gebruikt, mits deze werktuigen tegelijkertijd
achter dezelfde trekker zijn bevestigd. Het aantal
bewerkingen met één werktuig of met een combi
natie werktuigen dient zo mogelijk tot één beperkt
te blijven.
Het is in verband met de wielsporen raadzaam
voldoende aandacht te besteden aan de wieluitrus-
ting van de trekkers, bijvoorbeeld door gebruik te
maken van doelmatige kooiwieken e.d.
De beoordeling en de demonstratie voor het pu
bliek zullen op dezelfde dag plaats vinden, n.l.
respectievelijk 's morgens en 's middags.