Motorvermogen, motorprestatie, brandstofverbruik en brandstofkosten bij landbouwtrekkers NATIONALE Landelijke demonstratie voorjaarsgrondbewerking V heni verantwoordelijk voor Uw veestapel en Uw machines OVERZICHT VAN DE LEDENWERFACTIE. s« ZEEUW SCH LANDBOUWBLAD 91 De diverse motoren in landbouwtrekkers gedra gen zich In het algemeen verschillend ten aanzien van het brandstofrendement. De ene motor haalt uit een liter brandstof meer pk's dan de andere. Dit is een voorname factor bij de berekening van de brandstofkosten per afgegeven pk, of, zoals de praktijk het meestal uitdrukt, per uur. Het is de bedoeling van onderstaand airtikel enig inzicht te geven in deze materie. GRAFIEK 1. Verband tussen het brandstofverbruik en het afge geven riemschijfvermogen bij max. toerental van een willekeurige verbrandingsmotor van 25 pk. Alle drie typen motoren (benzine, petroleum en diesel) gedragen zich in één opzicht gelijk, n.l. dat bij afnemende motorbelasting t brandstofverbruik per pk stijgt. In grafiek I hebben wij aangegeven in welke mate dit 't geval is. Op de horizontale a.s is het aantal pk's aan de riemschijf uitgezet, dat de motor lévert. Op de verticale as het aantal gram men brandstof, dat de motor per afgegeven pk per uur (grammen per pk-uur, gr/pku) gebruikt. De curve geeft 't verband tussen deze twee grootheden weer bij een bepaald toerental. In dit geval betreft het een willekeurige 25 pk motor, draaiende op maximum toerental. Het eindpunt van de curve ligt derhalve bij 25 pk. In dit geval heeft de motor dan een brandstofverbruik van 250 gr per pku, wat overeenkomt met 25 X 250 6250 gr per uur (Advertentie) i? Dit gaal goed, zolang U aaarvooc zelf kunt zorgen, maar bij Uw eventuele overlijden? Kan dan het bedrijf ongestoord doorgaan Ja, mits U er tijdig voor zorgt, dat een geldelijke uitkering van de NATIONALE dit mogelijk maakt. Laat U hierover nu vrijblijvend voorlichten door de vertegenwoor digers en deskundigen van de LEVENSVERZEKERING-BANK N V. SCHIEKADE J30 ROIT E RD AM; -Ruim 2 mlHliftf vtritkerd bedr#g (7,58,2 1). Wanneer de motor 15 pk levert, is het verbruik 350 gr per pku geworden, d.w.z. per uur 5250 gr (6VsA a 7 1). Bij IQ pk is het verbruik 450 gij/pku, d.w.z. per uur 4500 gr (5% a 6 1). Beneden 10 pk afgegeven vermogen stijgt het verbruik per pk zeer snel, bij 5 pk is het al 700 gr, overeenkomen de met 4% 1 per uur. Deze verbruikcijfers lijken voor de praktijk zeer hoog, maar de oorzaak hiervan is gelegen in het feit, dat de motor in een landbouwtrekker nooit steeds op constante belasting loopt. Op de kop- akkers wordt gekeerd, er wordt even gerust, de schoven worden niet onafgebroken ingestoken, enz. Daardoor komt het zelden voor, dat een trekker motor gemiddeld voor meer dan 2/3 belast loopt. Verder is het gegeven voorbeeld niet het meest zuinige type, zoals zo meteen zal blijken. In figuur II hebben we het gedrag van de 3 typen motoren in een zelfde soort grafiek weerge geven. De gegevens hiervoof zijn ontleend aan een aantal, officiële testrapporten. Uit deze grafiek zien wij, dat de dieselmotor de zuinigste is, vervolgens de benzinemotor en ten slotte de petroleummotor. De 25 pk dieselmotor heeft bij constante vollast 5 kg per uur (25 X 200 gr) nodig (ruim 6 1), tegenover de petroleummotor IV2 kg 9V2 1). Bij, lagere belasting wordt dit ver schil evenwel nog groter. Bij 15 pk is het 15 X 230 teglenover 15 X 360 gram, d.w.z. 4 1 dieselolie tegenover 7 1 petroleum. De dieselmotor heeft vooral bij lagere belastingen een zuiniger verbruik. Bij de gemiddelde belastingen bij middelzware en zware trekkers (V2 X 2/3 van de vollast), kan men de verhouding van het verbruik in liters per uur tussen benzine-, petroleum, en dieselmotoren onge veer aanhouden op 4 5 3. Bij de huidige prijzen betekent dit in geld ongeveer 3% 2% 1. In de cijfers voor de petroleummotor is de start-benzine 10 (/binbegrepen. Bij de lichte trekkers is de dieselmotor in verhouding .meestal nog iets zui- niger. Ook het motortoerental speelt in deze een rol. Werkt men met lichte belastingen, dan betekent het verlagen van het toerental (bijv. overgaan op een hogere versnelling), dat de motor per slag meer wordt belast, en dat het verbruik per afgegeven pk daardoor lager wordt. Men dient hiermede echter voorzichtig te zijn, want een lager motortoerental kan gemakkelijk leiden tot overbelasting met de schadelijke gevolgen van dien. Bovenstaande uiteenzetting wil niet de indruk wekken, dat een dieselmotor in alle gevallen de meest te verkiezen motor in de landbouw zou zijn. Uit het oogpunt van brandstofverbruik is dit zo, maar bij de keuze van de soort trektóer spelen nog vele andere factoren een rol, die buiten het kader van dit artikel vallen. Wij hebben alleen de factor brandstofverbruik, die men nodig heeft, bij een ver gelijking van exploitatiekosten en exploitatiemoge lijkheden, wat nader willen belichten. Ir F. COOLMAN. In de week van 25 tot en met 30 Januari werd de inzinking van de ledenwerfactie overwonnen door dat 29 nieuwe leden werden aangemeld. We geven nu nog eens de stand van alle afdelin gen weer van het begin der actie tot eind Januari 1954. GRAFIEK 2. gr/pk, 1 V. X V -- -J r~ i Waarde Oudelande Kapelle Krahbendijke 25 20 14 14 Vergelijking van het verband tussen het brandstof verbruik en het afgegeven riemschijfvermogen bij max. toerental bij een gemiddelde diesel-, benzine- en petroleummotor van 25 pk. - Petroleummotor. ------- Benzinemotor. Dieselmotor. 9 nieuwe leden: St. Annaland, Stavenisse. 8 nieuwe leden: Poortvliet, St. Maartensdijk, Bier vliet. 7 nieuwe leden: Borssele. 6 nieuwe leden: Oostburg. 5 nieuwe leden: Burgh, Zierikzee, Scherpenisse, 's Heer Arendskerke, Heinkenszand, Oost- ka pél le. 4 nieuwe leden: Algemene Leden O. Z. Beveland, Zaamslag. 8 nieuwe leden: Tholen, Kamperland, Alg. leden W. Z.-Beveland, Arnemuiden, Schoondijke Terneuzen, Hulst. 2 nieuwe leden: Bruinisse, Wissekerke, Wolfaarts dijk, Aagtekerke, Domburg, Middelburg, Wa teiiandkerkje, Hoek. 1 nieuw lid: Alg. Leden Schouwen-Duiveland, Drei schor, Kerkwerve, Noordgouwe, Noordwelle, Oud-Vossemeer, St. Philipsland, Kortgene, Co- lijnsplaat, Kloetinge, Nisse, Biezelinge, Rilland Grijpskerke, Nieuw- en St. Joosland, Souburg Ritthem, Serooskerke, Westkape'lle, Zoutelan de, Aardenburg. Op 19, 23 of 26 Maart a.s. zal in de Haarlemmer meer een landelijke demonstratie met werktuigen voor de voorjaarsgrondbewerking worden gehou den. Deze demonstratie wordt georganiseerd door de Algemene Technische Commissie van de Stich ting voor de Landbouw in samenwerking met diverse andere instanties. Mocht de demonstratie wegens ongunstig weer niet op 19 Maart kunnen plaats vinden, dan wordt hij uitgesteld tot 23 Maart en, indien ook op die datum demonstreren onmogelijk blijkt te zijn, tot 26 Maart. Een eventueel uitstellen 'van de demonstratie zal via de radio worden bekend gemaakt in het Agra risch bulletin-van de Stichting voor de Landbouw om 6.40 uur 's morgens en zo mogelijk in de Mede delingen voor Land- en Tuinbouw om 12.30 uur. Indien mogelijk zal het uitstellen reeds wor den medegedeeld op de dag vóór de demonstratie. Opzet van de demonstratie. Het ligt in de bedoeling 2 soorten grondbewer king te laten demonstreren, n.l.: het zaaiklaar maken van bietenland, voorgeschre ven werkdiepte 4 cm en het klaarmaken van aard appelland tot een diepte van minstens 15 cm, afhankelijk van de grond. Over het terrein moet nog nader worden overlegd. De grondsoort zal waarschijnlijk kalkarme zware klei zijn. Het land dient in zo weinig mogelijk bewerkingen met zo weinig mogelijk kosten zo goed mogelijk worden klaar gemaakt. Bij de beoordeling zal worden gelet op de vol gende punten: 1. Het los maken van de grond. 2. De verkruimeling. 3. De werkdiepte. 4. Het vlak maken van de grond. 5. Het wegwerken van trekkersporen. Als werktuigen ko-men in aanmerking: eggen, tandenslepen en freesmachines. Ook combinaties van werktuigen zoals bijvoorbeeld 2 eggen achter elkaar, tandensleep achter, egge, e.d. kunnen wor den gebruikt, mits deze werktuigen tegelijkertijd achter dezelfde trekker zijn bevestigd. Het aantal bewerkingen met één werktuig of met een combi natie werktuigen dient zo mogelijk tot één beperkt te blijven. Het is in verband met de wielsporen raadzaam voldoende aandacht te besteden aan de wieluitrus- ting van de trekkers, bijvoorbeeld door gebruik te maken van doelmatige kooiwieken e.d. De beoordeling en de demonstratie voor het pu bliek zullen op dezelfde dag plaats vinden, n.l. respectievelijk 's morgens en 's middags.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1954 | | pagina 3