U moet er bovenop zitten De nieuwe pacht- en koopprijzen voor landbouwgronden n. IS DE GEBOUWENTOESLAG VOLDOENDE OM TOT BOUWEN OVER TE GAAN INHOUDSOPGAVE 62 De nieuwe normen die voor de gebouwentoeslag een afdoende oplossing kunnen bieden voor het of het plaatsen van nieuwe gebouwen zoals dat Teneinde een zo groot mogelijke objectiviteit te naar de gevolgen voor pachter en verpachter, gen betrekken. Hierbij speelt ook de vraag of de overheid de rol. Een begin is reeds gemaakt bij ontginningen draagt bij een bedrijf van 10 ha en met Ms als erfpachter zullen gaan bouwen, zal een subsdie DE TOESLAG GEVOLG VAN GRONDGEBREK. Wanneer men zich gaat afvragen of in feite een gebouwentoeslag te verdedigen is, komt de vraag over de pachtprijsverhouding tussen land met en zonder gebouwen aan de orde. Zowel nu als vóór de oorlog is de vraag naar los land steeds veel groter, omdat dit losse land vooral in trek is bij diegenen die hun bedrijf wensen te vergroten. De mechanisatie heeft deze vraag naar losse grond, ook bij grotere bedrijven, aangewakkerd. Als ge volg hiervan is men steeds bereid geweest vrij grote bedragen voor deze grond te betalen cn bij voorbaat reeds een behoorlijk gedeelte van de winst aan de verpachter te laten. Aan alles komt een einde; ook aan de financiële draagkracht van de pachter. Zodoende wordt de bereidheid om ook voor de gebouwen nóg grote bedragen te besteden gering. Vooral na de intrede van de maaidorser is de be hoefte aan tasruimte sterk afgenomen en de eer tijds gestelde eis van 60 m:{ tasruimte per ha bouw land vindt op de meeste nieuwe bedrijven geen toe passing meer. In de N.O.P. is deze ruimte dan ook al tot de helft beperkt. De gebouwentoeslag zou ook in de vóór-oorlogse periode al op haar plaats zijn geweest, daar de pachtprijs voor het losse 'onbehuisde land steeds hoger geweest is dan die van behuisd land. De behoefte aan een toeslag deed zich echter eerst recht voelen nadat de bouwprijzen van boer- Kort verslag vergadering Dagelijks Bestuur der Z. L. M. Zitdagen Boekhoudbureau der Z. L. M. Uit de Herverkavelingsgebieden Herverkaveling Waarde Voorjaarsstierenkeuringen 1954 Het gaat goed met de ledenwerfactie In memoriam R. J. van Waes Zitdagen Zeeuws Voorlichtingsinstituut op Verzeke- ringsgebied. (Z. V. V.) Zeeuws Voorlichtingsinstituut voor de Brandverzekering. (Z. V. B.) Adviesorgaan voor Oorlogs- en Waters- noodschade. Afd. Goes Algemene Emigratie Centrale. Contractzaadteelt. Regelingen Oorlogsschade Uitslag Winterprijsvraag Het belang van tuberculosis bij pluimvee voor de veehouderij Van Boerderij en Organisatie De nieuwe pacht- en koopprijzen van land bouwgronden. II Lonen en Sociale voorzieningen. De nieuwe loonstaten Korte Berichten De reconstructie-commissie Schouwen en Dui- veland rapporteert Voor de Plattelandsvrouw: Boekbespreking „Het Hemeltje" Waarom en hoe moeten we luchtgekoelde aardappelbewaarplaatsen isoleren Hebt U er wel eens over nagedacht Omzetbelastingtabel voor 1953 Een kanttekening bij het advies over rassen- keuze Emigratie Behoefte aan landarbeiders in Canada De Boerenjeugd Volkshogeschool Zeeland Wist U? Noord-Brabantse Maatschappij van Landbouw Bram uit de Slikhoek Marktberichten Onderwijs: Aanmelding leerlingen Lagere Landbouw school Oudelande Uit de Kringen en Afdelingen: Kring West Zuid-Beveland der Z. L.M. Cursus bestrijdingsmiddelen en spuittech- niek Biadz. 57 57 58 58 58 58 58 59 59 60 61 62 63 63 64 65 66 66 66 66 66 67 68 68 69 71 71 71 71 gelden, moeten ons de vraag doen stellen of deze vraagstuk van het onderhoud van oude gebouwen, vooral op Schouwen zal moeten gebeuren. betrachten, moeten we hier niet alleen kijken doch ook de eigenaar-gebruiker in de beschouwin- boerderijbouw zou moeten subsidiëren een grote en ruilverkavelingen, waar de subsidie 40 be- per ha afneemt. Ook aan degenen die in de N.O.P. van 20 op de bouwkosten worden verleend. derijen na de oorlog snel stegen tot een grote hoogte en de verhouding tussen de prijs van de grond en die van de gebouwen een geheel andere werd dan de vóór-oorlogse. Op de kleinere bedrij ven en dit geldt vooral voor de gemengde kan de waarde van de gebouwen die van de grond overtreffen. Plet begrip onrendabele top deed zijn intrede en hoewel de regering in enkele gevallen subsidie verstrekt, is deze bij lange na niet vol doende om in het bestaande tekort te voorzien. IN HOEVERRE IS HET VERANDERD? Nu de gebouwen toeslag verhoogd is, doet zich de vraag voor in hoever re voorzien is in de be staande leemte. Voor een akkerbouwbedrijf van 25 ha berekende Ir W. H. Ubbink enige maanden geleden een lastenpeil van 60,a 65,— per ha per jaar (rente, afschrijving, onderhoud en ver zekering). In de toelichting op de nieuwe lande lijke normen die overigens voor de provincie Zeeland nog niet zijn vastgesteld door de Grond kamer wordt gesteld dat niet uitgegaan kan worden van de vervangingswaarde, daar deze be dragen bezwaarlijk gehonoreerd zouden kunnen worden. Alsuitgangspunt is daarom gekozen 70 van de vervangingswaarde. Hiermee wordt dus bij nieuwbouw een onrendabel gedeelte, van 30 der bouwkosten in het leven geroepen, waardoor pach ters en kopers tegen zichzelf worden beschermd. Het betekent echter tevens dat de bouwers, die de landbouw ook nodig heeft, voor zware lasten komen te zitten. Een belangrijke vraag is of deze normen tot een zekere evenwichtstoestand in de landbouw zullen voeren. Of het verkopen van ge bouwen aan de pachter of het niet meer nakomen van de in het Pachtbesluit omschreven verplich ting tot het repareren van de gebouwen tot het verleden zal gaan behoren? Er is veel verzakelijkt in de verhouding pachterverpachter sedert de langzame doorwerking van het Pachtbesluit. In voering van een nieuwe pachtwet, gelijk aan het ontwerp dat enige jaren geleden werd aangeboden, zou dit proces nog versnellen. De nieuwe pachtnorm is verder nog gebaseerd op een rente van 3 en een afschrijving over 150 jaar. Het komt ons voor dat deze afschrijving meer op economische dan op technische gronden ver dedigd kan worden. Wat zal er in 150 jaar niet aan een boerderij veranderd en vernieuwd moeten worden om de gebouwen steeds te laten voldoen aan de eisen die redelijkerwijs daaraan gesteld mogen worden? Bezien we het probleem nu nog eens vanuit de gezichtshoek van de eigenaar gebruiker. Op het eerste gezicht lijkt deze positie veel beter dan die van de eigenaar-verpachter, omdat het on derhoud van de gebouwen en de afschrijving be kostigd kunnen worden uit de winsten van het be- bedrijf. Gesteld althans dat er van winst sprake is. Het valt dan niet zo sterk op dat de gebouwen per jaar een vrij groot bedrag eisen. Dat komt eerst tot uiting als deze eigenaar-ge bruiker verpachter wordt en het bedrijf b.v. aan zijn zoon gaat verpachten. Hij zal dan deze last zwaar voelen drukken, al kan dit in werkelijkheid 'over meerdere 'jaren worden uitgesmeerd. Deze laatste heeft direct bij de bouw al een ver lies te incasseren, wat niet aantrekkelijk is om tot bouwen over te gaan. Nu dient men nog wel onderscheid te maken tussen een groot bedrijf en een klein bedrijf, daar de bouwkosten voor het grote bedrijf per ha gerekend lager zijn. Sommigen zien in deze normen een waarborg tegen de al te vergaande splitsing van bedrijven. Het lijkt ons dat de Wet Rechtshandelingen Land bouwgronden hiervoor reeds voldoende waarbor gen bevat en dat pachtnormen hiervoor in eerste instantie niet bedoeld zijn. Bouwverordeningen en schoonheidseisen, hoe nuttig ook op zichzelf, ma ken het bouwen ook duurder dan strikt genomen nodig zou zijn. VOOR SCHOUWEN EEN LEVENSBELANG. Het probleem van het bouwen speelt wel heel in het bijzonder op Schouwen-Duiveland, waar vele bedrijfsgebouwen met de grond gelijk gemaakt zijn en dus geheel herbouwd zullen moeten worden. Het bouwen is er duurder dan elders, wat in verband met het aantrekken van veel vreemde werkkrachten, niet verwonderlijk is. Het gezamenlijk aanbesteden zal in verband met vereenvoudiging van de werkwijze goedkoper kun nen zijn, doch zal o.i. niet een afdoende overbrug ging van het verschil teweeg kunnen brengen. Zodoende zal het uitgangspunt van de gebouwen- toeslag straks niet liggen bij 70 van de vervan gingswaarde, doch lager, daar voor het berekenen van de normen uitgegaan wordt van de bouwkos ten vervangingswaarde onder normale om standigheden. Een vergelijkbare moeilijkheid zal men straks in de. N. O. P. kunnen tegenkomen, als bedrijven aan erfpachters uitgegeven zullen worden. Ook hier liggen de 'bouwkosten hoger dan op het oude land (ongeveer 20 Het uitgangspunt schijnt te zijn, dat een erfpach ter ongeveer dezelfde, lasten krijgt te dragen als een gewone pachter. Zodat de erfpachtcanon ge vonden kan worden door van de normale pacht som de lasten, die de erfpachter op zich neemt door te bouwen, af te trekken. In een lezing becijferde Ir H. J. Louwes onlangs dat deze lasten op een akkerbouwbedrijf van 50 ha 114 per ha zouden bedragen en 156 op een akkerbouwbedrijf van 25 ha. (In deze bedragen is 30 waterschapslasten en 12 grondbelasting begrepen.) Zou er in de N. O. P. een subsidie van 20 op de bouwkosten worden verstrekt, dan zouden deze lasten afnemen tot resp. 106 en 146 per ha. Men zal daarom begrijpen, dat de gedachten gaan in de richting van een hogere subsidie, daar anders de lasten voor de erfpachter te hoop op zouden lopen, tenzij de canon op een laag niveau en met een grote variatie vastgesteld zou worden. In analogie met de N.O.P. zouden we het bou wen op Schouwen tenminste op een zodanige wijze willen subsidiëren, dat een eigenaar op dit eiland geen hogere lasten op zich neemt dan een eige naar elders in de provincie. Eerst dan zal het uitgangspunt voor de gebou wentoeslag, zijnde o.a. de genoemde 70 van de vervangingswaarde, ook voor deze groep tastbare werkelijkheid zijn geworden. We schreven hierboven „tenminste", omdat de reeds bestaande regeling voor subsidiëring in ruilverkavelingsverband ons doet zien, dat de Over heid ook zonder het motief van de hogere bouw kosten in bepaalde gevallen tegemoet wil komen ,aan de hoge lasten in gebieden die geheel opnieuw ingericht moeten worden. We hopen dat de proefnemingen met deze rege lingen dusdanig goed zijn geslaagd, dat uitbreiding over de herverkavelingsgebieden door de Overheid verantwoord wordt geacht. BOS. Dezer dagen ontvingen we het verslag van de Vereniging voor bedrijfsvoorlichting in de Noord- Oostpolder. Het verslag lijkt ons buitengewoon interessant voor hen die straks in het kader van de herverkaveling naar deze polder zullen vertrek ken. We noemen alleen maar de volgende onder werpen: De werktuigeninventaris, grondverbete ring onderhoud van drainage, rassenkeuze en mechanisatie van de bietenoogst. De verslagen zijn tegen de prijs van 3,— te ver krijgen bij de Bedrijfsvoorlichting, Distelstraat D 16, Emmeloord. De prijzen der veevoedergrondstoffen hebben gedurende de maanden November en December van het afgelopen jaar een dusdanige ontwikke ling te zien gegeven, dat blijkens de twee maande lijkse herberekening, de kostprijs van de slachtvar- kens wederom is gedaald en wel met 4 cent per kg. Overeenkomstig hiermede heeft de Minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening besloten met ingang van 18 Januari 1954 de richtprijs voor de baconvarkens 2e kwaliteit met 4 cent te ver lagen en op ƒ2,20 per kg koud geslacht gewicht vast te stellen. De toeslag ten laste van de eertijds gereser veerde gelden zal ongewijzigd 10 cent per kg ge slacht gewicht bedragen, zodat de overnameprijs voor de baconvarkens 2e kwaliteit met ingang van Maandag 18 Januari a.s. gebaseerd zal zijn op 2,30 per kg koud geslacht gewicht. om de HELA-VOLDIESEL TREKKER goed te kunnen beoordelen. Vraagt dus demonstr. aan vert., agenten of kantoren van V. DRIEL V. DORSTEN - HOOFDDORP

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1954 | | pagina 6