BELANGRIJK BERICHT
voor de door de watersnood getroffen gebieden
Afdeling Zeeland
der Ned. Wolfederatie G.A.
ZEEUVVSCH LANDBOUWBLAD
varingen is gebleken, dat voor h'et herstel van
grasland geen gips nodig is.
De Directie van de Rijksdienst voor Landbouw-
herstel heeft reeds op 3 Februari 1953 de coöpera
tieve en de particuliere handel belast met de aan
koop, aanvoer en de distributie van gips, welke
taak met grote energie is aangevat. Er wordt mo
menteel uit 17 groeven natuurgips gewonnen en
naar het rampgebied getransporteerd, o.a. uit
Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Cyprus, Ma
rokko en Joegoslavië. Het verschepingsplan vóór
de herfst van dit jaar omvat 260.000 ton gips. Het
ligt voorlopig in de bedoeling in de jaren na 1953
nog circa 240.000 ton beschikbaar te stellen. De
voorlopig vastgestelde gipsnormen zijn hoger dan
die, welke na 1945 zijn toegepast. Bovendien is de
zuiverheid van het gips momenteel 95 in
tegenstelling met de jaren 19451948, toen het
gemiddelde om de 75 schommelde. Mede door
deze verhoging van de gift en de verbetering van
de kwaliteit van het gips, hoopt de regering de
herstelperiode te kunnen bekorten.
De raming ad ƒ14 millioen voor het gips is te
laag geweest, aangezien de transportkosten hoger
zijn dan aanvankelijk was aangenomen. De ra
ming bedraagt thans 20 millioen.
B. Herstel door middel van de teelt van gewassen.
Een volgend onderdeel van het landbouwkundig
herstel omvat het herstel door middel van de teelt
van gewassen. Dit herstel omvat de bewerkingen
van de grond, de inzaai van gras- en zaaizaad, res
pectievelijk het planten van pootgoed, de verple
ging en het eventuele oogsten; de kosten hiervan,
alsmede alle onkosten, welke de boeren en tuin
ders maken voor het landbouwkundig herstel, zul
len worden vergoed. Van de totale kosten wordt
de geschatte opbrengst van de geteelde gewassen
afgetrokken. Eerst wanneer deze opbrengsten
hoger worden dan alle hiervoor genoemde kosten,
die de boer en de tuinder maken, zal de Rijksdienst
voor Landbouwherstel ophouden met het vergoe
den van de herstelbewerkingskosten. Deze kosten
zullen normatief worden vastgesteld na ingewon
nen advies van het Landbouw-Economisch Insti
tuut, dat hiervoor kostprijsberekeningen opstelt.
Deze kostprijsberekeningen worden opgezet voor
weiland en alle afzonderlijke akkerbouw- en tuin-
bouwgewassen of groepen van gewassen. Een
vergoeding van deze herstelbewerkingskosten
vindt plaats, indien de boer en de tuinder zich hou
den aan de richtlijnen van de Rijksland- en tuin-
bouwvoorlichtingsdienst.
OPBRENGST-TAXATIE.
De opbrengst wordt geschat door een commissie
van deskundigen, bestaande uit 2 boeren c.q. tuin
ders en één ambtenaar, aan de hand van richt
lijnen, opgesteld door de Directeur van de Rijks
dienst voor Landbouwherstel. Er wordt per ge
bied, per polder en per perceel geschat; een en
ander is afhankelijk van de stand der gewassen.
Indien de verschillen van een bepaald gewas in
een bepaald gebied of in één polder niet exceptio
neel zijn, zal de taxatiecommissie er naar streven
één gemiddeld percentage vast te stellen voor eik
afzonderlijk gewas. Indien bijzondere omstandig
heden een afwijking van de gemiddelde opbrengst
in de overstroomde polders veroorzaken, die aan
zienlijk groter is dan de afwijking, welke bij de
bedrijfsvoering op normale gronden regelmatig
voorkomt, kan de commissie dergelijke gebieden
of zelfs percelen afzonderlijk schatten. Ter bevor
dering van een gelijke methode van schatten wordt
de arbeid van de schattingscommissie gecoördi
neerd door een streekcoördinator; de arbeid van
de streekcoördinatoren op hun beurt door een pro
vinciale coördinator en die van de drie provinciale
coördinatoren weer door een schattingscoördina
tor voor het gehele rampgebied. De leden der com
missies en vooral de coördinatoren zijn bij uitstek
deskundigen en aangewezen na overleg met het
georganiseerde bedrijfsleven.
OOGST V OORUITZICHTEN
De Regering kan uiteraard moeilijk voor de
komende oogstjaren de oogstdepreciaties nauw
keurig ramen; juist op met zout water over
stroomde gronden reageren de gewassen uiter
mate snel, al naar gelang de klimatologische om
standigheden gunstig dan wel ongunstig zijn.
Uiteraard zal telkenjare vóór de oogst moeten
worden beslist of voor bepaalde streken nog oogst-
taxaties moeten worden verricht.
Bij een vergoedingsregeling op basis van de z.g.
„kale kosten" kan men aannemen, dat alleen ver
goedingen zullen worden uitgekeerd, indien de
oogst gemiddeld minder is dan 75 van normaal.
Bovendien zullen verscheidene onderdelen van de
gemaakte kosten voor de oogst 1953 vergoed wor
den, voor welke kosten een bedrag van 24 mil
lioen in de schaderaming is opgenomen. De Re
gering is daarom van mening, dat het geraamde
bedrag van 50 millioen voor de bewerkingskos-
ten voldoende moet worden geacht.
De Regering heeft hierboven reeds voor de ak
kerbouwgewassen vermeld, op welke wijze de her
stelbewerkingskosten worden berekend. In prin
cipe geschiedt hetzelfde voor het weiland. Ook hier
worden alle hierboven reeds vermelde kosten ge
calculeerd, inclusief voor weiland de aankoop van
ruw- en krachtvoer voor het vee, noodzakelijk voor
de beweiding en de kosten van drinkwatervoorzie
ning, terwijl tenslotte de geschatte opbrengst van
melk en vlees in mindering wordt gebracht.
HERSTEL VAN TUINGRONDEN.
Voor het herstel van tuingronden wordt uiter
aard de kostprijs van groenten gecalculeerd. De
herstelbeweFkingskostenregeling voor grond geldt
uiteraard niet voor de inplant van boomgaarden,
aangezien de inplant van vruchtbomen iets anders
is dan het herstel van de grond. De inplant- en
verplegingskosten van vruchtbomen dienen te wor
den bestreden uit de bijdrage voor de verloren
gegane boomgaard. Vanzelfsprekend geldt gedu
rende de herstelperiode de bewerkingskosten-rege-
ling bij onderteelt van akkerbouwgewassen.
De Regering deelt de gedachte, dat in de kost
prijscalculatie van het herstel van de grond mid
dels gewassen moet worden opgenomen alle ar
beid van de ondernemer, niet alleen zijn handen
arbeid, maar ook die bestaande in het leiding
geven aan het personeel en het toezicht houden
daarop, alsmede de administratieve arbeid e.d. In
verband hiermede wordt de raming van de herstel
bewerkingskosten voor het Rijk nader gesteld op
62 millioen. De Regering kan zich daarentegen
bepaaldelijk niet verenigen met de gedachte een
bedrag voor ondernemerswinst in de kostprijscal
culatie voor de herstelbewerkingskosten op te
nemen; het opnemen van ondernemerswinst in
iedere kostprijscalculatie moet principieel onjuist
worden geacht. Bovendien zou, indien men dit wel
zou doen, het beginsel, dat geen bedrijfsschade
wordt vergoed, worden doorbroken.
VERGOEDING BOOMGAARDEN.
De gemiddelde waarde van 12.000 per ha ver
nielde boomgaard is gebaseerd op een voor-calcu
latie van de Afdeling Tuinbouw van de Directie
van de Landbouw, welke na overleg met het Land
bouw-Economisch Instituut is opgesteld. Deze be
rekening is gebaseerd op de kostprijs- en op
brengstelementen van de diverse soorten boom
gaarden, die in het rampgebied verloren zijn ge
gaan. De definitieve vergoedingsnormen moeten
echter nog worden vastgesteld; daarbij zal het
L. E. I. behulpzaam zijn. Tevens zal een commis
sie van deskundigen, zoals bij het L. E. I. gebruike
lijk is, deze berekening op haar juistheid toetsen.
Het gemiddelde ligt naar de mening van de Rege
ring hoog, aangezien men in het rampgebied vele
prima boomgaarden aantrof met moderne beplan
tingssystemen en veel producerende en hoogwaar
dige variëteiten, welke deskundig waren gesnoeid
en onderhouden. De bijdrage voor minder mo
derne, matig gesnoeide en slecht onderhouden
boomgaarden zal aanzienlijk lager zijn. Bij de
waardebepaling zal met al deze factoren rekening
worden gehouden.
De taxaties voor de afzonderlijke boomgaarden
geschieden door de Rijkstuinbouwvoorlichtings-
dienst. In zijn ambtsgebied wordt de betrokken
consulent echter bijgestaan door deskundigen uit
Door de Stichting voor de Landbouw in Zee
land zijn in de afgelopen week, via de Plaatselijke
Bureauhouders van de Voedselcommissaris, aan
alle door de watersnood getroffen bedrijven bóven
de 4 ha enquêteformulieren verzonden, voor het
verkrijgen van een werktuig uit de door het bui
tenland beschikbare gestelde geschenkzendingen.
Alhoewel de invulling van het enquêteformulier
geen bijzondere moeilijkheden zal opleveren, willen
wij hierbij op enkele punten de aandacht vestigen,
teneinde misverstand of teleurstelling te voor
komen.
In de eerste plaats wordt er op gewezen, dat de
ma/ieriële schade zo nauwkeurig mogelijk moet
worden opgegeven. Indien voor bepaalde onder
delen der geleden schade de definitieve bedragen
nog niet kunnen worden vermeld, dient een schat
ting te worden gemaakt, eventueel in overleg met
terzake deskundigen.
Verder wordt met nadruk onder de aandacht
gebracht, dat de waarde van het eventueel te ont
vangen geschenk maximaal 5 van het totaal
der geleden materiële schade zal bedragen. De ge
troffenen dienen hiermede bij het opgeven van
hun wensen, t.a.v. het werktuig dat men graag zou
ontvangen, terdege rekening te houden. Er komen
nu reeds ingevulde formulieren binnen, waaruit
blijkt, dat men zich op dit punt niet heeft gehou
den aan de betreffende mededeling op de lijst van
werktuigen, die bij het enquêteformulier was
gevoegd.
Dergelijke handelingen werken een vlotte af
werking tegen, en zijn uiteindelijk nadelig voor de
getroffene zelf. Verleen dus ook in dit opzicht Uw
volledige medewerking.
Tenslotte zij nog medegedeeld, dat aan bedrijven
tot 4 ha, die belangrijke schade hebben geleden,
een enquêteformulier zal worden toegezonden in
dien de gedupeerde daarom verboekt. Aanvragen
het bedrijfsleven. Boven deze provinciale des
kundigen zijn landelijke deskundigen geplaatst,
die, tezamen met enkele ambtenaren van de Af
deling Tuinbouw van de Directie van de Landbouw,
voor een coördinatie in het gehele rampgebied
zorgdragen.
Sterft een boomgaard af, dan ontvangt de be
trokkene, naast een vergoeding voor alle tevergeefs
verrichtte werkzaamheden tegen de werkelijk ge
maakte kosten, de waarde van de boomgaard. De
fruittelers zullen hieruit hun nieuwe aanplant
weer tot productie moeten brengen.
Aangezien boomgaarden van fruittelers ge
rekend kunnen worden te behoren tot de bedrijfs
middelen in de zin van het Besluit op de Inkom
stenbelasting 1941, kan desgewenst bij toekenning
van een bijdrage in de schade, geleden aan boom
gaarden, artikel 11 van het Besluit op de Inkom
stenbelasting 1951 toepassing vinden. Op grond
van dit artikel kan het bedrag, waarmede de bij
drage het voor de boomgaard geactiveerde bedrag
overtreft, indien en zolang het voornemen tot
weder inplanten bestaat, gereserveerd worden en
blijven tot de afboeking op de kosten van weder
inplanten. Goed koopmansgebruik beslist in hoe
verre bij weder inplanten de reserve moet worden
aangesproken en in hoeverre zij dient te worden
gehandhaafd. Indien het voornemen tot weder in
planten niet bestaat, moet het verschil tussen de
bijdrage en het voor de boomgaard geactiveerde
bedrag gerekend worden tot de jaarlijkse winst te
behoren. In een dergelijk geval zal echter meestal
sprake zijn van liquidatie van het bedrijf of een
min of meer zelfstandig gedeelte daarvan. Alsdan
wordt op daartoe gedaan verzoek deze winst
belast op de voet van artikel 48 van het Besluit
op d'e Inkomstenbelasting 1941.
Met betrekking tot de te lijden verliezen aan
rente en afschrijving voor de inventaris, waarvoor
gedurende een aantal jaren onvoldoende emplooi
zal zijn in de opnieuw geplante boomgaarden, zij
opgemerkt, dat ook de lasten van de inventaris bij
de calculatie van de waarde van de boomgaard als
kostenfactor zijn opgenomen.
De RTegering kan zich verenigen met het betoog
van vele leden inzake de basis van de herbouw
regeling voör boerderijen; zij is eveneens van
mening, dat deze regeling een noodzakelijk gevolg
is van het beginsel van de beheersing van het
grondprijs- en pachtprijspeil.
Hoe begrijpelijk de neiging daartoe op zichzelf
moge zijn, toch zullen ook de kleine boeren er voor
moeten waken, dat zij niet afwijken van de richt
lijnen van de Rijksland- en tuinbouwvoorlichtings-
dienst, aangezien de gronden momenteel te zout
en te structuurgevoelig zijn om normaal bebouwd
te worden. Bovendien is dit ook hun eigen belang,
aangezien het herstel van de grond anders aan
merkelijk zou worden vertraagd en zij bij het niet
opvolgen der adviezen bovendien niet voor vergoe
ding van herstelbewerkingskosten voor de door
hen geteelde gewassen in aanmerking komen.
hiervoor dienen te worden gericht aan de Stich
ting voor de Landbouw in Zeeland, Grote Markt
28a, Goes.
Voor de gereedschapspakketten die beschikbaar
zullen worden gesteld voor de landarbeiders en
kleine boeren tot 4 ha, moeten geen enquêteformu
lieren worden aangevraagd. Deze pakketten wor
den, zodra zulks mogelijk is, via de betreffende
Plaatselijke Commissies verdistribueerd.
De Werkcommissie voor de Werktuigen van
de Stichting voor de Landbouw in Zeeland.
WOLLEVERING.
Hoewel de normale inname der schapenwol in
Zeeland is beëindigd, worden degenen, die om de
één of andere reden verzuimden hun wol in te
leveren, alsnog in de gelegenheid gesteld, dit te
doen.
Indien het hoeveelheden, minder dan 25 kg be
treft, kan men de wol opzenden aan het Land-
bouwhuis te Goes.
Gaat het om grotere aantallen kg of om de wol
van een kudde, dan gelieve men zich eerst met de
secretaris der afdeling Zeeland, Landbouwhuis te
Goes in verbinding te stellen (Tel. 2345, na 6 uur:
3309). Bij hoeveelheden boven 150 kg'zal getracht
Worden de wol ter plaatse te sorteren.
Bij verzending van wol naar het Landbouwhuis
te Goes, dient men duidelijk eigen naam en adres
in te vullen en zöWél in als uan de balen te beves»
figen,