BELANGRIJK BERICHT voor de door de watersnood getroffen gebieden Afdeling Zeeland der Ned. Wolfederatie G.A. ZEEUVVSCH LANDBOUWBLAD varingen is gebleken, dat voor h'et herstel van grasland geen gips nodig is. De Directie van de Rijksdienst voor Landbouw- herstel heeft reeds op 3 Februari 1953 de coöpera tieve en de particuliere handel belast met de aan koop, aanvoer en de distributie van gips, welke taak met grote energie is aangevat. Er wordt mo menteel uit 17 groeven natuurgips gewonnen en naar het rampgebied getransporteerd, o.a. uit Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Cyprus, Ma rokko en Joegoslavië. Het verschepingsplan vóór de herfst van dit jaar omvat 260.000 ton gips. Het ligt voorlopig in de bedoeling in de jaren na 1953 nog circa 240.000 ton beschikbaar te stellen. De voorlopig vastgestelde gipsnormen zijn hoger dan die, welke na 1945 zijn toegepast. Bovendien is de zuiverheid van het gips momenteel 95 in tegenstelling met de jaren 19451948, toen het gemiddelde om de 75 schommelde. Mede door deze verhoging van de gift en de verbetering van de kwaliteit van het gips, hoopt de regering de herstelperiode te kunnen bekorten. De raming ad ƒ14 millioen voor het gips is te laag geweest, aangezien de transportkosten hoger zijn dan aanvankelijk was aangenomen. De ra ming bedraagt thans 20 millioen. B. Herstel door middel van de teelt van gewassen. Een volgend onderdeel van het landbouwkundig herstel omvat het herstel door middel van de teelt van gewassen. Dit herstel omvat de bewerkingen van de grond, de inzaai van gras- en zaaizaad, res pectievelijk het planten van pootgoed, de verple ging en het eventuele oogsten; de kosten hiervan, alsmede alle onkosten, welke de boeren en tuin ders maken voor het landbouwkundig herstel, zul len worden vergoed. Van de totale kosten wordt de geschatte opbrengst van de geteelde gewassen afgetrokken. Eerst wanneer deze opbrengsten hoger worden dan alle hiervoor genoemde kosten, die de boer en de tuinder maken, zal de Rijksdienst voor Landbouwherstel ophouden met het vergoe den van de herstelbewerkingskosten. Deze kosten zullen normatief worden vastgesteld na ingewon nen advies van het Landbouw-Economisch Insti tuut, dat hiervoor kostprijsberekeningen opstelt. Deze kostprijsberekeningen worden opgezet voor weiland en alle afzonderlijke akkerbouw- en tuin- bouwgewassen of groepen van gewassen. Een vergoeding van deze herstelbewerkingskosten vindt plaats, indien de boer en de tuinder zich hou den aan de richtlijnen van de Rijksland- en tuin- bouwvoorlichtingsdienst. OPBRENGST-TAXATIE. De opbrengst wordt geschat door een commissie van deskundigen, bestaande uit 2 boeren c.q. tuin ders en één ambtenaar, aan de hand van richt lijnen, opgesteld door de Directeur van de Rijks dienst voor Landbouwherstel. Er wordt per ge bied, per polder en per perceel geschat; een en ander is afhankelijk van de stand der gewassen. Indien de verschillen van een bepaald gewas in een bepaald gebied of in één polder niet exceptio neel zijn, zal de taxatiecommissie er naar streven één gemiddeld percentage vast te stellen voor eik afzonderlijk gewas. Indien bijzondere omstandig heden een afwijking van de gemiddelde opbrengst in de overstroomde polders veroorzaken, die aan zienlijk groter is dan de afwijking, welke bij de bedrijfsvoering op normale gronden regelmatig voorkomt, kan de commissie dergelijke gebieden of zelfs percelen afzonderlijk schatten. Ter bevor dering van een gelijke methode van schatten wordt de arbeid van de schattingscommissie gecoördi neerd door een streekcoördinator; de arbeid van de streekcoördinatoren op hun beurt door een pro vinciale coördinator en die van de drie provinciale coördinatoren weer door een schattingscoördina tor voor het gehele rampgebied. De leden der com missies en vooral de coördinatoren zijn bij uitstek deskundigen en aangewezen na overleg met het georganiseerde bedrijfsleven. OOGST V OORUITZICHTEN De Regering kan uiteraard moeilijk voor de komende oogstjaren de oogstdepreciaties nauw keurig ramen; juist op met zout water over stroomde gronden reageren de gewassen uiter mate snel, al naar gelang de klimatologische om standigheden gunstig dan wel ongunstig zijn. Uiteraard zal telkenjare vóór de oogst moeten worden beslist of voor bepaalde streken nog oogst- taxaties moeten worden verricht. Bij een vergoedingsregeling op basis van de z.g. „kale kosten" kan men aannemen, dat alleen ver goedingen zullen worden uitgekeerd, indien de oogst gemiddeld minder is dan 75 van normaal. Bovendien zullen verscheidene onderdelen van de gemaakte kosten voor de oogst 1953 vergoed wor den, voor welke kosten een bedrag van 24 mil lioen in de schaderaming is opgenomen. De Re gering is daarom van mening, dat het geraamde bedrag van 50 millioen voor de bewerkingskos- ten voldoende moet worden geacht. De Regering heeft hierboven reeds voor de ak kerbouwgewassen vermeld, op welke wijze de her stelbewerkingskosten worden berekend. In prin cipe geschiedt hetzelfde voor het weiland. Ook hier worden alle hierboven reeds vermelde kosten ge calculeerd, inclusief voor weiland de aankoop van ruw- en krachtvoer voor het vee, noodzakelijk voor de beweiding en de kosten van drinkwatervoorzie ning, terwijl tenslotte de geschatte opbrengst van melk en vlees in mindering wordt gebracht. HERSTEL VAN TUINGRONDEN. Voor het herstel van tuingronden wordt uiter aard de kostprijs van groenten gecalculeerd. De herstelbeweFkingskostenregeling voor grond geldt uiteraard niet voor de inplant van boomgaarden, aangezien de inplant van vruchtbomen iets anders is dan het herstel van de grond. De inplant- en verplegingskosten van vruchtbomen dienen te wor den bestreden uit de bijdrage voor de verloren gegane boomgaard. Vanzelfsprekend geldt gedu rende de herstelperiode de bewerkingskosten-rege- ling bij onderteelt van akkerbouwgewassen. De Regering deelt de gedachte, dat in de kost prijscalculatie van het herstel van de grond mid dels gewassen moet worden opgenomen alle ar beid van de ondernemer, niet alleen zijn handen arbeid, maar ook die bestaande in het leiding geven aan het personeel en het toezicht houden daarop, alsmede de administratieve arbeid e.d. In verband hiermede wordt de raming van de herstel bewerkingskosten voor het Rijk nader gesteld op 62 millioen. De Regering kan zich daarentegen bepaaldelijk niet verenigen met de gedachte een bedrag voor ondernemerswinst in de kostprijscal culatie voor de herstelbewerkingskosten op te nemen; het opnemen van ondernemerswinst in iedere kostprijscalculatie moet principieel onjuist worden geacht. Bovendien zou, indien men dit wel zou doen, het beginsel, dat geen bedrijfsschade wordt vergoed, worden doorbroken. VERGOEDING BOOMGAARDEN. De gemiddelde waarde van 12.000 per ha ver nielde boomgaard is gebaseerd op een voor-calcu latie van de Afdeling Tuinbouw van de Directie van de Landbouw, welke na overleg met het Land bouw-Economisch Instituut is opgesteld. Deze be rekening is gebaseerd op de kostprijs- en op brengstelementen van de diverse soorten boom gaarden, die in het rampgebied verloren zijn ge gaan. De definitieve vergoedingsnormen moeten echter nog worden vastgesteld; daarbij zal het L. E. I. behulpzaam zijn. Tevens zal een commis sie van deskundigen, zoals bij het L. E. I. gebruike lijk is, deze berekening op haar juistheid toetsen. Het gemiddelde ligt naar de mening van de Rege ring hoog, aangezien men in het rampgebied vele prima boomgaarden aantrof met moderne beplan tingssystemen en veel producerende en hoogwaar dige variëteiten, welke deskundig waren gesnoeid en onderhouden. De bijdrage voor minder mo derne, matig gesnoeide en slecht onderhouden boomgaarden zal aanzienlijk lager zijn. Bij de waardebepaling zal met al deze factoren rekening worden gehouden. De taxaties voor de afzonderlijke boomgaarden geschieden door de Rijkstuinbouwvoorlichtings- dienst. In zijn ambtsgebied wordt de betrokken consulent echter bijgestaan door deskundigen uit Door de Stichting voor de Landbouw in Zee land zijn in de afgelopen week, via de Plaatselijke Bureauhouders van de Voedselcommissaris, aan alle door de watersnood getroffen bedrijven bóven de 4 ha enquêteformulieren verzonden, voor het verkrijgen van een werktuig uit de door het bui tenland beschikbare gestelde geschenkzendingen. Alhoewel de invulling van het enquêteformulier geen bijzondere moeilijkheden zal opleveren, willen wij hierbij op enkele punten de aandacht vestigen, teneinde misverstand of teleurstelling te voor komen. In de eerste plaats wordt er op gewezen, dat de ma/ieriële schade zo nauwkeurig mogelijk moet worden opgegeven. Indien voor bepaalde onder delen der geleden schade de definitieve bedragen nog niet kunnen worden vermeld, dient een schat ting te worden gemaakt, eventueel in overleg met terzake deskundigen. Verder wordt met nadruk onder de aandacht gebracht, dat de waarde van het eventueel te ont vangen geschenk maximaal 5 van het totaal der geleden materiële schade zal bedragen. De ge troffenen dienen hiermede bij het opgeven van hun wensen, t.a.v. het werktuig dat men graag zou ontvangen, terdege rekening te houden. Er komen nu reeds ingevulde formulieren binnen, waaruit blijkt, dat men zich op dit punt niet heeft gehou den aan de betreffende mededeling op de lijst van werktuigen, die bij het enquêteformulier was gevoegd. Dergelijke handelingen werken een vlotte af werking tegen, en zijn uiteindelijk nadelig voor de getroffene zelf. Verleen dus ook in dit opzicht Uw volledige medewerking. Tenslotte zij nog medegedeeld, dat aan bedrijven tot 4 ha, die belangrijke schade hebben geleden, een enquêteformulier zal worden toegezonden in dien de gedupeerde daarom verboekt. Aanvragen het bedrijfsleven. Boven deze provinciale des kundigen zijn landelijke deskundigen geplaatst, die, tezamen met enkele ambtenaren van de Af deling Tuinbouw van de Directie van de Landbouw, voor een coördinatie in het gehele rampgebied zorgdragen. Sterft een boomgaard af, dan ontvangt de be trokkene, naast een vergoeding voor alle tevergeefs verrichtte werkzaamheden tegen de werkelijk ge maakte kosten, de waarde van de boomgaard. De fruittelers zullen hieruit hun nieuwe aanplant weer tot productie moeten brengen. Aangezien boomgaarden van fruittelers ge rekend kunnen worden te behoren tot de bedrijfs middelen in de zin van het Besluit op de Inkom stenbelasting 1941, kan desgewenst bij toekenning van een bijdrage in de schade, geleden aan boom gaarden, artikel 11 van het Besluit op de Inkom stenbelasting 1951 toepassing vinden. Op grond van dit artikel kan het bedrag, waarmede de bij drage het voor de boomgaard geactiveerde bedrag overtreft, indien en zolang het voornemen tot weder inplanten bestaat, gereserveerd worden en blijven tot de afboeking op de kosten van weder inplanten. Goed koopmansgebruik beslist in hoe verre bij weder inplanten de reserve moet worden aangesproken en in hoeverre zij dient te worden gehandhaafd. Indien het voornemen tot weder in planten niet bestaat, moet het verschil tussen de bijdrage en het voor de boomgaard geactiveerde bedrag gerekend worden tot de jaarlijkse winst te behoren. In een dergelijk geval zal echter meestal sprake zijn van liquidatie van het bedrijf of een min of meer zelfstandig gedeelte daarvan. Alsdan wordt op daartoe gedaan verzoek deze winst belast op de voet van artikel 48 van het Besluit op d'e Inkomstenbelasting 1941. Met betrekking tot de te lijden verliezen aan rente en afschrijving voor de inventaris, waarvoor gedurende een aantal jaren onvoldoende emplooi zal zijn in de opnieuw geplante boomgaarden, zij opgemerkt, dat ook de lasten van de inventaris bij de calculatie van de waarde van de boomgaard als kostenfactor zijn opgenomen. De RTegering kan zich verenigen met het betoog van vele leden inzake de basis van de herbouw regeling voör boerderijen; zij is eveneens van mening, dat deze regeling een noodzakelijk gevolg is van het beginsel van de beheersing van het grondprijs- en pachtprijspeil. Hoe begrijpelijk de neiging daartoe op zichzelf moge zijn, toch zullen ook de kleine boeren er voor moeten waken, dat zij niet afwijken van de richt lijnen van de Rijksland- en tuinbouwvoorlichtings- dienst, aangezien de gronden momenteel te zout en te structuurgevoelig zijn om normaal bebouwd te worden. Bovendien is dit ook hun eigen belang, aangezien het herstel van de grond anders aan merkelijk zou worden vertraagd en zij bij het niet opvolgen der adviezen bovendien niet voor vergoe ding van herstelbewerkingskosten voor de door hen geteelde gewassen in aanmerking komen. hiervoor dienen te worden gericht aan de Stich ting voor de Landbouw in Zeeland, Grote Markt 28a, Goes. Voor de gereedschapspakketten die beschikbaar zullen worden gesteld voor de landarbeiders en kleine boeren tot 4 ha, moeten geen enquêteformu lieren worden aangevraagd. Deze pakketten wor den, zodra zulks mogelijk is, via de betreffende Plaatselijke Commissies verdistribueerd. De Werkcommissie voor de Werktuigen van de Stichting voor de Landbouw in Zeeland. WOLLEVERING. Hoewel de normale inname der schapenwol in Zeeland is beëindigd, worden degenen, die om de één of andere reden verzuimden hun wol in te leveren, alsnog in de gelegenheid gesteld, dit te doen. Indien het hoeveelheden, minder dan 25 kg be treft, kan men de wol opzenden aan het Land- bouwhuis te Goes. Gaat het om grotere aantallen kg of om de wol van een kudde, dan gelieve men zich eerst met de secretaris der afdeling Zeeland, Landbouwhuis te Goes in verbinding te stellen (Tel. 2345, na 6 uur: 3309). Bij hoeveelheden boven 150 kg'zal getracht Worden de wol ter plaatse te sorteren. Bij verzending van wol naar het Landbouwhuis te Goes, dient men duidelijk eigen naam en adres in te vullen en zöWél in als uan de balen te beves» figen,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1953 | | pagina 4