VERZEKERINGSZAKEN
TARWEREGELING 1953
JEonen en Sociale voorzieningen
NATIONALE
„KONEPROX"
EEN INTERIM-VERSLAG.
1/ bent
verantwoordelijk
tvoor de verzorging
van Uiv vroutv
en tie opvoeding
van jjw hinderen
AUTO'S EN TRACTOREN.
HET Z.V.V.
HET Z.V.B.
P. V, C„ Goes,
GEBRs DE JONGH - GOES
POSTBUS 35
S H E LU'•bestrijdingsmiddelen
ZEEUWSCH LANDBOUWBLAD
In het begin van dit jaar heeft de Stichting voor
de Landbouw een commissie ingesteld met als taak
na te gaan op welke wijze in de toekomst in de
agrarische bedrijfstak de uitvoering van de sociale
verzekeringswetgevingen van de overige thans
geldende sociale voorzieningen dient te worden
geregeld.
Wanneer men acht slaat op de verscheidenheid
der organen welke thans op dit terrein werkzaam
zijn, dan kan moeilijk worden ontkend, dat hier een
belangrijk vraagstuk in studie is gegeven. Een
vraagstuk dat betrekking heeft op de unificatie
van de uitvoeringsapparatuur en met welker oplos
sing, naar mag worden verwacht, ook mogelijk
heden aan de hand zullen worden gedaan om de
administratieve verplichtingen welke de werk
gevers in verband met de premie-afdracht moeten
vervullen eenvoudiger te maken.
Het lijkt ons dan ook om meerdere redenen nuttig,
dat dit probleem ter hand is genomen.
De commissie is. verzocht haar rapport uiterlijk
1 Augustus a.s. uit te brengen. Daar inmiddels
echter is gebleken, dat aan dit laatste verzoek niet
kan worden voldaan, heeft de commissie mede
op grond van enkele andere overwegingen beslo
ten een interim-verslag uit te brengen. Met dit
verslag dat inmiddels is verschenen, heeft zij de
zes ofganisaties ingelicht over de stand harer
werkzaamheden en heeft zij tevens een indruk ge
geven van de richting waarin zij de oplossing hoopt
te vinden van het probleem dat haar werd voor
gelegd.
Uit het verslag blijkt, dat het niet alleen een
belangrijk doch bovendien een veel omvattende op
dracht is welke wordt uitgevoerd. Het valt dan
ook niet te verwonderen, dat de commissie geen
kans heeft gezien haar opdracht binnen de daartoe
vastgestelde termijn uit te voeren.
Immers het zijn niet alleen organisatorische as
pecten welke aan dit vraagstuk Vastzitten en waar
over zij zich moet uitspreken. Zij zal bovendien
moeten aangeven, de omvang van de apparatuur
welke nodig is om de unificatie in de uitvoerings
organisatie volledig door te voeren, de( kosten welke
zulks met zich zal brengen, de wijze waarop net
doel kan worden bereikt en de voordelen welke
zullen zijn verkregen wanneer 't eenmaal zover is.
De commissie is tot de conclusie gekomen, dat
het op de weg van de zes organisaties ligt om een
zodanige uitvoeringsapparatuur in te stellen, dat
alle sociale voorzieningen gecoördineerd kunnen
worden uitgevoerd. Teneinde te vermijden dat
bij aanvaarding van deze gedachte een groot admi
nistratief orgaan moet worden ingesteld, is zij
voorts van oordeel, dat de uitvoering van de sociale
voorzieningen per provincie zo ver mogelijk dient
te worden gedecentraliseerd. De commissie staat
dus op het standpunt, dat de agrarische bedrijfstak
de uitvoering zelf dient te verzorgen en dat het
geen aanbeveling verdient deze aan een ander or
gaan op te dragen.
Aan het slot van het interim-verslag wordt in
gegaan op het verband dat bestaat tussen het
sociaal economisch beleid en het beleid dat recht
streeks voortvloeit uit de uitvoering Van de sociale
voorzieningen.
Hier wordt dus bedoeld, het sociaal-economisch
beleid, dat door de Stichting voor de Landbouw
wordt gevoerd en de beleidsvragen welke in de
bedrijfsverenigingen bij de uitvoering van de
sociale voorzieningen aan de orde plegen te komen.
Deze commissie acht hier een afbakening van
bevoegdheden gewenst, een conclusie welke wij tot
de onze kunnen maken, omdat ook wij van oordeel
zijn, dat voorkomen moet worden, dat het sociaal
economisch beleid wordt doorkruist door maat
regelen welke door de bedrijfsverenigingen worden
genomen. Wij denken hier bijvoorbeeld aan het
treffen van boven-wettelijke uitkeringen etc.
De vraag doet zich onwillekeurig voor, of de
voorstellen van de commissie zonder meer voor
verwezenlijking vatbaar zijn.
Hoewel wij met de hoofdgedachten in het verslag
neergelegd kunnen meegaan, lijkt het ons voorals
nog te vroeg op deze vraag een definitief antwoord
te geven. Bedacht moet n.l. worden, dat iedere
reorganisatie, dus ook deze, consequenties met zich
brengt. Zo zal de bestaande apparatuur grondig
moeten worden gewijzigd en dit zal uiteraard niet
■mogelijk zijn zonder dat aanzienlijke kosten worden
gemaakt.
Hier zal moeten worden uitgebreid en daar zal
een inperking moeten plaats vinden. Voorts zullen
beslissingen moeten worden genomen over de per
soneelsformatie, de aankoop en/of huur van kan
toorruimte alsmede over vele andere soortgelijke
te nemen maatregelen.
De werkgevers zullen moeten worden ingedeeld
bij administratieve eenheden welker werkterrein
zal samenvallen met de provinciale grenzen. Dit
zal voor velen betekenen, dat zij bij een andere
afdeling moeten worden ingedeeld.
Wij erkennen, dat al deze bezwaren hoewel
belangrijk niet onoverkomelijk zijn en zelfs dat
het de moeite kan lonen deze te nemen wanneer
vaststaat, dat de voordelen welke men mag ver
wachten veel groter zullen zijn.
Wij hopen dat de commissie er bij haar verder
onderzoek in zal slagen concrget aan te geven of
en zo ja in hoeverre de voordelen, de nadelen zul
len overtreffen. Hierbij denken wij in het bijzon
der aan administratieve vereenvoudigingen t.a.v.
de premie-afdracht door de werkgevers. Bovendien
ligt het o.i. op haar weg, aan te geven de wijze
waarop de reorganisatie het beste kan worden
doorgevoerd. Eerst dan lijkt het ons mogelijk op
verantwoorde wijze over deze belangrijke aan
gelegenheid een beslissing te nemen. Een beslis
sing overigens welke bepalend zal zijn voor de
wijze waarop de sociale voorzieningen in de toe
komst zullen worden uitgevoerd.
N. A. V.
Doch wat gebeurt er met hen, wan
neer, U_ er'eens niet meer mocht
zijn
Weet Ut dat U de financiële zorg
voor dé toekomst kunt afwentelen
(op de NATIONALE?.
Laat U hierover^,vrijblijvend voor
lichten door da vertegenwoordigers i
'en deskundige^* van de grootste
maatschappij in Nederland, de
LEVENSVERZEKERING-BANK N.V.
SCHIEKADE 130. ROTTERDAM, TEL. 82700
Ruim 2 .milliard verzgkérd bedrag
De Onderlinge Verz. Mij voor Motorvoertuigen
der Z. L. M., hield één dezer dagen haar tweede
algemene ledenvergadering. Zoals gewoonlijk was
ook deze algemene vergadering niet druk bezocht.
Het vertrouwen in het Bestuursbeleid is schijn
baar zeer groot, hoewel wat meer belangstelling
zeer aangenaam zou zijn.
Overigens heeft de jeugdige Onderlinge weer een
gunstig jaar achter zich, waarvan het aan alle leden
toegezonden jaarverslag getuigt.
Ondanks geringe voorschotpremies nog een batig
saldo, wil heel wat zeggen; men realisere zich dit
goed.
Voor hen, die zich nog niet aansloten moge dit
een aanwijzing temeer zijn, dat zij tot heden op
het verkeerde paard hebben gegokt.
Nog is het niet te laat. Dagelijks kan men zijn
auto en/of tractoren bij de Onderlinge der Z. L. M.
verzekeren. Stel niet uit tot morgen, het kan dan
te laat zijn.
Inlichtingen steeds verkrijgbaar bij de Onderlinge
Verz. Mij voor Motorvoertuigen der Z. L. M., Land-
bouwhuis, Goes.
Op het Landbouwhuis kunnen de Z. L. M.-leden
ook voor hun andere verzekeringen terecht.
Zo kunnen de leden inlichtingen verkrijgen om
trent hun lopende polissen op het gebied van de
pensioen-, levens-, studie- en uitzet-, lijfrenteverze
keringen enz. Op dit terrein wordt tevens bemid
deling verleend bij het afsluiten van nieuwe
polissen.
Eigen schuld is het, indien men in het vervolg
een foutieve polis afsluit. Waarom niet vooraf
overleg gepleegd met onze adviseurs van'het
Z. V. V.? Wekelijks ziet men elders in dit orgaan
de zitdagen van het Z. V. V. gepubliceerd.
Daar kan men de adviseurs treffen of anders
even een berichtje aan het Landbouwhuis, Goes en
ook dan komt de zaak in orde.
Nog zijn we niet klaar, want ook op het gebied
van de brandverzekering kan ieder Z. L. M.-lid alle
gewenste inlichtingen op het Landbouwhuis ver
krijgen. Belangrijk is o.m., of men hoog genoeg
verzekerd is tegen brand, of men niet onnodig veel
premie betaalt enz., enz.
Is men hiervan niet zeker dan raadplege men het
Landbouwblad wanneer de adviseur in het district
zitdag houdt of men schrijve een kaart aan het
Landbouwhuis, Goes.
De leden der Z. L. M. wordt dus alle mogelijke
service op het verzekeringsterrein geboden. Aan
hen, hiervan regelmatig gebruik te maken.
de L.
De tarweregeling voor de oogst 1953 is praktisch
gelijk aan die voor de oogst 1952.
De voornaamste punten brengen wij nog eens
onder de aandacht.
De grens van de onder de regeling vallende
oppervlakten product werd reeds verlaagd van 50
are tot 30 are, hetgeen inhoudt, dat de opbrengst
van een oppervlakte tarwe en/of gemengd gewas
met tarwe van meer dan 30 are, gerekend per pro
duct, onder de regeling valt.
Tarwe en oogst 1953 mag uitsluitend worden
aangewend voor menselijke consumptie.
Tarwe en gemengd gewas met tarwe, moet, be
houdens het kwantum, waarvoor toewijzingen uit
eigen oogst zijn afgegeven, aan een erkend hande
laar verkocht worden, tegen inneming van het
bekende T. of Z.T.-afleveringsbewijs. Ook telers
van tarwe en/of gemengd gewas met een opper
vlakte van kleiner dan 30 are, die hun opbrengst
niet nodig hebben voor eigen gebruik, zijn verplicht
hun product aan een erkend handelaar af te
leveren.
De dorsregeling blijft ongewijzigd van kracht.
Van onderploegen of groenmaaien van tarwe
en/of gemengd gewas met tarwe na de Mei-inven
tarisatie moet vóór 1 Augustus 1953 schriftelijk
aan de betreffende P.B.H. kennis worden gegeven.
Ook te verwachten slechte opbrengsten van de ver
bouwde tarwe en/of gemengd gewas, moeten min
stens tien dagen voordat tot maaien wordt over
gegaan, schriftelijk aan de P.B.H. kenbaar worden
gemaakt.
Het verkopen-kopen van te velde staande tarwe
en/of gemengd gewas met tarwe is verboden. Hier
van kan in bepaalde gevallen entheffing worden
verleend, waarvoor belanghebbenden zich vóór 1
Augustus 1953 tot de betreffende P.B.H. dienen te
wenden. Voor het aanvragen van een toewijzing
uit eigen oogst voor telerspremie zal aan iedere
tarweteler een aanvraagformulier Worden gezon
den, hetwelk volledig ingevuld en ondertekend
vóór 22 Augustus 1953 bij de betreffende P. B. H.
moet worden ingeleverd,
De aardappelziekte, de grootste vijand van
de aardappelteelt, bestrijdt U afdoende met
•fr Ncerlands best vernevelbare koper
zijn verkrijgbaar bij:
Fa. JOII. v. d. ENDE ZONEN, Borssele, Tel. 261.
Fa. I. HUBREGTSE Co., 's-Gravenpolder, Tel. 398
Fa. GEBR. DEN HERDER, Serooskerke <W.),
Tel. 358.
O. J. OK REGT, Veerwcs B I89a, Kamperland,
Ttl. tik