VERZEKERINGSZAKEN TARWEREGELING 1953 JEonen en Sociale voorzieningen NATIONALE „KONEPROX" EEN INTERIM-VERSLAG. 1/ bent verantwoordelijk tvoor de verzorging van Uiv vroutv en tie opvoeding van jjw hinderen AUTO'S EN TRACTOREN. HET Z.V.V. HET Z.V.B. P. V, C„ Goes, GEBRs DE JONGH - GOES POSTBUS 35 S H E LU'•bestrijdingsmiddelen ZEEUWSCH LANDBOUWBLAD In het begin van dit jaar heeft de Stichting voor de Landbouw een commissie ingesteld met als taak na te gaan op welke wijze in de toekomst in de agrarische bedrijfstak de uitvoering van de sociale verzekeringswetgevingen van de overige thans geldende sociale voorzieningen dient te worden geregeld. Wanneer men acht slaat op de verscheidenheid der organen welke thans op dit terrein werkzaam zijn, dan kan moeilijk worden ontkend, dat hier een belangrijk vraagstuk in studie is gegeven. Een vraagstuk dat betrekking heeft op de unificatie van de uitvoeringsapparatuur en met welker oplos sing, naar mag worden verwacht, ook mogelijk heden aan de hand zullen worden gedaan om de administratieve verplichtingen welke de werk gevers in verband met de premie-afdracht moeten vervullen eenvoudiger te maken. Het lijkt ons dan ook om meerdere redenen nuttig, dat dit probleem ter hand is genomen. De commissie is. verzocht haar rapport uiterlijk 1 Augustus a.s. uit te brengen. Daar inmiddels echter is gebleken, dat aan dit laatste verzoek niet kan worden voldaan, heeft de commissie mede op grond van enkele andere overwegingen beslo ten een interim-verslag uit te brengen. Met dit verslag dat inmiddels is verschenen, heeft zij de zes ofganisaties ingelicht over de stand harer werkzaamheden en heeft zij tevens een indruk ge geven van de richting waarin zij de oplossing hoopt te vinden van het probleem dat haar werd voor gelegd. Uit het verslag blijkt, dat het niet alleen een belangrijk doch bovendien een veel omvattende op dracht is welke wordt uitgevoerd. Het valt dan ook niet te verwonderen, dat de commissie geen kans heeft gezien haar opdracht binnen de daartoe vastgestelde termijn uit te voeren. Immers het zijn niet alleen organisatorische as pecten welke aan dit vraagstuk Vastzitten en waar over zij zich moet uitspreken. Zij zal bovendien moeten aangeven, de omvang van de apparatuur welke nodig is om de unificatie in de uitvoerings organisatie volledig door te voeren, de( kosten welke zulks met zich zal brengen, de wijze waarop net doel kan worden bereikt en de voordelen welke zullen zijn verkregen wanneer 't eenmaal zover is. De commissie is tot de conclusie gekomen, dat het op de weg van de zes organisaties ligt om een zodanige uitvoeringsapparatuur in te stellen, dat alle sociale voorzieningen gecoördineerd kunnen worden uitgevoerd. Teneinde te vermijden dat bij aanvaarding van deze gedachte een groot admi nistratief orgaan moet worden ingesteld, is zij voorts van oordeel, dat de uitvoering van de sociale voorzieningen per provincie zo ver mogelijk dient te worden gedecentraliseerd. De commissie staat dus op het standpunt, dat de agrarische bedrijfstak de uitvoering zelf dient te verzorgen en dat het geen aanbeveling verdient deze aan een ander or gaan op te dragen. Aan het slot van het interim-verslag wordt in gegaan op het verband dat bestaat tussen het sociaal economisch beleid en het beleid dat recht streeks voortvloeit uit de uitvoering Van de sociale voorzieningen. Hier wordt dus bedoeld, het sociaal-economisch beleid, dat door de Stichting voor de Landbouw wordt gevoerd en de beleidsvragen welke in de bedrijfsverenigingen bij de uitvoering van de sociale voorzieningen aan de orde plegen te komen. Deze commissie acht hier een afbakening van bevoegdheden gewenst, een conclusie welke wij tot de onze kunnen maken, omdat ook wij van oordeel zijn, dat voorkomen moet worden, dat het sociaal economisch beleid wordt doorkruist door maat regelen welke door de bedrijfsverenigingen worden genomen. Wij denken hier bijvoorbeeld aan het treffen van boven-wettelijke uitkeringen etc. De vraag doet zich onwillekeurig voor, of de voorstellen van de commissie zonder meer voor verwezenlijking vatbaar zijn. Hoewel wij met de hoofdgedachten in het verslag neergelegd kunnen meegaan, lijkt het ons voorals nog te vroeg op deze vraag een definitief antwoord te geven. Bedacht moet n.l. worden, dat iedere reorganisatie, dus ook deze, consequenties met zich brengt. Zo zal de bestaande apparatuur grondig moeten worden gewijzigd en dit zal uiteraard niet ■mogelijk zijn zonder dat aanzienlijke kosten worden gemaakt. Hier zal moeten worden uitgebreid en daar zal een inperking moeten plaats vinden. Voorts zullen beslissingen moeten worden genomen over de per soneelsformatie, de aankoop en/of huur van kan toorruimte alsmede over vele andere soortgelijke te nemen maatregelen. De werkgevers zullen moeten worden ingedeeld bij administratieve eenheden welker werkterrein zal samenvallen met de provinciale grenzen. Dit zal voor velen betekenen, dat zij bij een andere afdeling moeten worden ingedeeld. Wij erkennen, dat al deze bezwaren hoewel belangrijk niet onoverkomelijk zijn en zelfs dat het de moeite kan lonen deze te nemen wanneer vaststaat, dat de voordelen welke men mag ver wachten veel groter zullen zijn. Wij hopen dat de commissie er bij haar verder onderzoek in zal slagen concrget aan te geven of en zo ja in hoeverre de voordelen, de nadelen zul len overtreffen. Hierbij denken wij in het bijzon der aan administratieve vereenvoudigingen t.a.v. de premie-afdracht door de werkgevers. Bovendien ligt het o.i. op haar weg, aan te geven de wijze waarop de reorganisatie het beste kan worden doorgevoerd. Eerst dan lijkt het ons mogelijk op verantwoorde wijze over deze belangrijke aan gelegenheid een beslissing te nemen. Een beslis sing overigens welke bepalend zal zijn voor de wijze waarop de sociale voorzieningen in de toe komst zullen worden uitgevoerd. N. A. V. Doch wat gebeurt er met hen, wan neer, U_ er'eens niet meer mocht zijn Weet Ut dat U de financiële zorg voor dé toekomst kunt afwentelen (op de NATIONALE?. Laat U hierover^,vrijblijvend voor lichten door da vertegenwoordigers i 'en deskundige^* van de grootste maatschappij in Nederland, de LEVENSVERZEKERING-BANK N.V. SCHIEKADE 130. ROTTERDAM, TEL. 82700 Ruim 2 .milliard verzgkérd bedrag De Onderlinge Verz. Mij voor Motorvoertuigen der Z. L. M., hield één dezer dagen haar tweede algemene ledenvergadering. Zoals gewoonlijk was ook deze algemene vergadering niet druk bezocht. Het vertrouwen in het Bestuursbeleid is schijn baar zeer groot, hoewel wat meer belangstelling zeer aangenaam zou zijn. Overigens heeft de jeugdige Onderlinge weer een gunstig jaar achter zich, waarvan het aan alle leden toegezonden jaarverslag getuigt. Ondanks geringe voorschotpremies nog een batig saldo, wil heel wat zeggen; men realisere zich dit goed. Voor hen, die zich nog niet aansloten moge dit een aanwijzing temeer zijn, dat zij tot heden op het verkeerde paard hebben gegokt. Nog is het niet te laat. Dagelijks kan men zijn auto en/of tractoren bij de Onderlinge der Z. L. M. verzekeren. Stel niet uit tot morgen, het kan dan te laat zijn. Inlichtingen steeds verkrijgbaar bij de Onderlinge Verz. Mij voor Motorvoertuigen der Z. L. M., Land- bouwhuis, Goes. Op het Landbouwhuis kunnen de Z. L. M.-leden ook voor hun andere verzekeringen terecht. Zo kunnen de leden inlichtingen verkrijgen om trent hun lopende polissen op het gebied van de pensioen-, levens-, studie- en uitzet-, lijfrenteverze keringen enz. Op dit terrein wordt tevens bemid deling verleend bij het afsluiten van nieuwe polissen. Eigen schuld is het, indien men in het vervolg een foutieve polis afsluit. Waarom niet vooraf overleg gepleegd met onze adviseurs van'het Z. V. V.? Wekelijks ziet men elders in dit orgaan de zitdagen van het Z. V. V. gepubliceerd. Daar kan men de adviseurs treffen of anders even een berichtje aan het Landbouwhuis, Goes en ook dan komt de zaak in orde. Nog zijn we niet klaar, want ook op het gebied van de brandverzekering kan ieder Z. L. M.-lid alle gewenste inlichtingen op het Landbouwhuis ver krijgen. Belangrijk is o.m., of men hoog genoeg verzekerd is tegen brand, of men niet onnodig veel premie betaalt enz., enz. Is men hiervan niet zeker dan raadplege men het Landbouwblad wanneer de adviseur in het district zitdag houdt of men schrijve een kaart aan het Landbouwhuis, Goes. De leden der Z. L. M. wordt dus alle mogelijke service op het verzekeringsterrein geboden. Aan hen, hiervan regelmatig gebruik te maken. de L. De tarweregeling voor de oogst 1953 is praktisch gelijk aan die voor de oogst 1952. De voornaamste punten brengen wij nog eens onder de aandacht. De grens van de onder de regeling vallende oppervlakten product werd reeds verlaagd van 50 are tot 30 are, hetgeen inhoudt, dat de opbrengst van een oppervlakte tarwe en/of gemengd gewas met tarwe van meer dan 30 are, gerekend per pro duct, onder de regeling valt. Tarwe en oogst 1953 mag uitsluitend worden aangewend voor menselijke consumptie. Tarwe en gemengd gewas met tarwe, moet, be houdens het kwantum, waarvoor toewijzingen uit eigen oogst zijn afgegeven, aan een erkend hande laar verkocht worden, tegen inneming van het bekende T. of Z.T.-afleveringsbewijs. Ook telers van tarwe en/of gemengd gewas met een opper vlakte van kleiner dan 30 are, die hun opbrengst niet nodig hebben voor eigen gebruik, zijn verplicht hun product aan een erkend handelaar af te leveren. De dorsregeling blijft ongewijzigd van kracht. Van onderploegen of groenmaaien van tarwe en/of gemengd gewas met tarwe na de Mei-inven tarisatie moet vóór 1 Augustus 1953 schriftelijk aan de betreffende P.B.H. kennis worden gegeven. Ook te verwachten slechte opbrengsten van de ver bouwde tarwe en/of gemengd gewas, moeten min stens tien dagen voordat tot maaien wordt over gegaan, schriftelijk aan de P.B.H. kenbaar worden gemaakt. Het verkopen-kopen van te velde staande tarwe en/of gemengd gewas met tarwe is verboden. Hier van kan in bepaalde gevallen entheffing worden verleend, waarvoor belanghebbenden zich vóór 1 Augustus 1953 tot de betreffende P.B.H. dienen te wenden. Voor het aanvragen van een toewijzing uit eigen oogst voor telerspremie zal aan iedere tarweteler een aanvraagformulier Worden gezon den, hetwelk volledig ingevuld en ondertekend vóór 22 Augustus 1953 bij de betreffende P. B. H. moet worden ingeleverd, De aardappelziekte, de grootste vijand van de aardappelteelt, bestrijdt U afdoende met •fr Ncerlands best vernevelbare koper zijn verkrijgbaar bij: Fa. JOII. v. d. ENDE ZONEN, Borssele, Tel. 261. Fa. I. HUBREGTSE Co., 's-Gravenpolder, Tel. 398 Fa. GEBR. DEN HERDER, Serooskerke <W.), Tel. 358. O. J. OK REGT, Veerwcs B I89a, Kamperland, Ttl. tik

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1953 | | pagina 3