Waterschappen
aardappelloof
Welke instanties regelen de schade?
STEKELS
op den BLEIK
LONEN EN SOCIALE VOORZIENINGEN
®HUA RD O
Doodsproeien van
Gebrs De Jongh - Goes
ACCOORDTARIEVEN 1953.
HUISVESTING
CULTUURTECHNISCHE DIENST.
ZEEÜWSCH LANDBOUWBLAD
Aanvankelijk werd het beheer over de polders
of waterschappen gevoerd door de ingelanden, ver
tegenwoordigd door gezworenen en dijkgraaf.
Tijdens de Franse overheersing zien we een cen
tralisatie van de waterschapsbelangen, onder een
éénhoofdige leiding.
In de Grondwet van 1814 en 1815 werd de cen
tralisatie-gedachte behouden. De Koning werd met
het oppertoezicht over de werken van de water
schappen belast. Het resultaat was een uitbreiding
van de invloed van het centrale gezag op de water
schappen. Van de zelfstandigheid van die organisa
ties bleef daardoor niet veel over.
De Grondwetsherzieningen van 1848 en later heb
ben getracht aan die drang tot centralisatie een
grens te stellen. De Keurenwet, Wet op de Rijks
waterstaat, Bevoegdhedenwet e.a. zijn daarvan een
uitvloeisel geweest. Het gestelde doel, een begren
zing van bevoegdheden van verschillende instanties,
werd daarmee bereikt.
Van de bevoegdheden, die deze wetten geven, is
onder diverse omstandigheden gebruik gemaakt om
wijzigingen in het beheer van waterschappen tot
stand te brengen, b.v. tot de instelling van de dijk-
kring van Flakkee, van de Hoeksche Waard, Het
Vrije van Sluis, e.a.
Bij de ramp van 1 Februari blijkt het geperfec
tioneerde, onder meer deskundige leiding staande,
gecentraliseerde beheer over de zeeweringen, niet
méér resultaat gehad te hebben dan het niet-ge-
centraliseerde. Flakkee is met de Hoeksche Waard
e.a. voor een groter of kleiner deel onder water
gekomen, evengoed als Schouwen e.a. niet5-gecen-
traliseerde waterschappen in Zeeland en West-Bra
bant. In procenten uitgedrukt, zijn er meer groot
waterschappen getroffen dan op zich zelf staande
polders.
Niettegenstaande dat, ziet men nu, evenals vroe
ger na grote overstromingen, een aanbevelen van
het centrale beheer om overstromingsrampen te
voorkomen. Gezien het resultaat op 1 Februari,
moet men zijn verwachtingen, met betrekking tot
centralisatie en het voorkomen van 'overstromings
rampen, dan ook niet te hoog stellen. Beide syste
men, vrije waterschappen tegenover gecentraliseer
de, hebben op 1 Februari niet geheel voldaan on
der de bestaande voorwaarden. Een principieel
punt daarbij blijkt te zijn, dat beschikt wordt over
de nodige gelden om nodig geachte werken, die
economisch verantwoord zijn, uit te voeren.
In geheel ander verband is op het ontbreken van
gelden om noodzakelijke werken uit te voeren,
vroeger reeds door anderen gewezen in het tijd
schrift „De Pacht" (1950) e.a.
Aanvankelijk was het zó, dat alleen de aangelan
den, later de ingelanden, de lasten te dragen kre
gen aan het onderhoud van dijken, wegen en wa
terlopen verbonden. Die taken waren oudtijds heel
wat beperkter dan thans. Toch worden de water
schapslasten nog altijd in hoofdzaak, of geheel, op
gebracht door de grondbezitters. Bovendien kennen
we de straatbelasting, grond- en vermogensbelas
ting op de grond, welker baten niet komen ten
nutte van het waterschapsbeheer.
De lasten op de grond zijn gestegen tot een hoog
te, die voor eigenaren-gebruikers in een hausse
periode geen bezwaar vormen. In een crisis-periode
echter liggen ze voor hen vaak op een ondraaglijk
hoog niveau.
Doordat de pachten op een te laag niveau zijn
vastgesteld, zijn eigenaren-verpachters feitelijk
doorlopend niet meer in staat de hoge lasten te
dragen.
Is de landbouw als bron van welvaart op het
platteland zeer belangrijk, daarnaast zijn sedert de
eerste bedijkingen, andere producerende groepen
opgetreden, die gezamenlijk niet minder van be
lang zijn voor dat platteland. Het belang van deze
groepen bij een goed polderbeheer ligt weliswaar
op een ander niveau dan van de boeren, maar het
is daarbij toch niet minder groot. We zien dit in de
thans nog overstroomde gebieden. Het is dan ook
economisch volkomen verantwoord en rechtvaar
dig hen mee te laten betalen in de waterschaps
lasten.
Gezien het grote sociale en economische belang,
dat het platteland voor ons land in zijn geheel
heeft, is het ook billijk dat Rijk en Provincie bij
dragen leveren in de waterschapslasten.
Bij een uitbreiding van het belastinggebied
(waarmee men bij de instelling van een groot wa
terschap toch ook als punt één op het tapijt komt)
en overheidsbijdragen aan de waterschappen, zou
den deze in staat zijn de nodig geachte werken
beter uit te voeren, dan thans het geval is.
Rijks- en Provinciale waterstaat kunnen steeds, en
zijn steeds daartoe bereid, over wat nodig is te
doen, adviezen uitbrengen en plannen indienen.
Waar gebleken is, dat de waterschappen niet in
mindere mate voldaan hebben dan de gecentrali
seerde beheren, bij het voorkomen van rampen, zal
voorlopig, en in de eerste plaats, overgegaan moe
ten worden tot een verruiming van het belasting
gebied der waterschappen.
Het vormen van groot-waterschappen is geen
remedie en moet achterwege blijven om de kosten
van de waterschappen niet onnodig hoog op te
voeren.
G.
Voor het contractjaar 1953/1954 gelden voor
onderstaande werkzaamheden de volgende tarie
ven:
Vlas.
Trekken, binden en schelven ƒ170 tot ƒ221 per
ha; binden en schelven achter de machine ƒ55,50
tot 66 per ha.
Voor abnormaal zwaar of moeilijk liggend vlas,
dat niet met de machine kan worden getrokken,
zal een tarief gelden van 220 tot 250 per ha
voor trekken, binden en schelven.
Koolzaad.
a. snijden
b. tollen
c. hokken
60.tot 87.50 iper ha
ƒ22.tot ƒ32.50 per ha;
17.tot 22.per ha.
Aardappelen.
Looftrekken 85.tot 114 per ha.
De tarieven dienen zodanig ite worden vastgesteld,
dat voor een normaal gewas steeds een gemiddeld
tarief wordt genomen.
De maximum-tarieven mogen slechts in bijzon
dere gevallen overschreden worden na toestem
ming van de Prov. Sociale Commissie. Voor in
lichtingen wende men zich steeds tot het Secreta
riaat Z. L. M., Landbouwhuis, Goes.
de L.
TRACTOR- EN
PAARDENPLOEGEN
IMPORT: FIRMA FRANKEN VAN WEEL - GOES
Bij de registratie van agrarische schade tenge
volge van de watersnood zal in meerdere gevallen
twijfel rijzen ten aanzien van de vraag, welk
orgaan de schade dient te regelen, daar de desbe
treffende goederen, zowel in als buiten het land
bouwbedrijf kunnen worden gebruikt, dan wel tot
de gebouwen, als tot de inventaris kunnen wor
den geacht te behoren.
Hieronder volgt een nölhinatieve lijst van goe
deren, waaromtrent twijfel zou kunnen bestaan en
waarbij achter alle goederen het orgaan is aange
geven, dat de schade zal regelen. Deze lijst is in
overleg met de overige organen 'opgesteld.
De hieronder aangegeven goederen moeten ver
loren zijn gegaan (of beschadigd zijn) op bedrijven,
waarvan de schade door de Rijksdienst voor Land-
bouwherstel wordt geregeld.
Kantoorinventaris en -benodigdheden (bureaux,
stoelen, kasten, brandkasten), S. E. C.
Vaste brandstoffen, S. E. C.
Vloeibare brandstoffen, bestemd voor bedrijfs
doeleinden, smeerolie, etc., Landbouwherstel.
Rijwielen (ook transportrijwielen), S. E. C.
Personenauto's, S. E. C.
Vrachtauto's, S. E. C.
Gewone jeeps, S. E. C.
Landbouwjeeps (met trekhaak, aftakas, etc.),
Landbouwherstel.
Boten (met of zonder motoraandrijving), Weder
opbouw (Afd. Vaartuigen).
Kippen, eenden, ganzen, kalkoenen, bijenvolken,
Landbouwherstel.
Honden, konijnen, duiven, pauwen en siervogels,
S. E. C.
Perceelsafscheidingen weide-afrasteringen,
enz.), Landbouwherstel.
Erfafscheidingen, Wederopbouw.
Losse bruggen (voor zover perceelsverbindin-
gen), Landbouwherstel.
Vaste bruggen, Wederopbouw.
De bij de gebouwen behorende installaties, zoals
verwarmingsinstallaties, vaste drinkbakjes, vaste
stalkettingen, enz., Wederopbouw.
Windcharges, S. E.C.
De afkorting S. E.C. betekent Schade Enquête
Commissie.
Opgemerkt zij, dat alle schade bij de rampschade-
bureau's moet worden opgegeven waar de afdelin
gen van Landbouwherstel en Schade Enquête Com
missie gevestigd zijn..
Het Hoofdkantoor van de Cultuurtechnische
Dienst, voorzover gehuisvest in het pand Malie
singel 12, Utrecht en met uitzondering van de
Centrale Tekenkamer, is thans tijdelqk onderge
bracht in het perceel Maliebaan 79, eveheens te
Utrecht.
De respectieve Afdelingen zijn telefonisch be
reikbaar onder de volgende nummers:
K 340016551: Centrale Tekenkamer, Afd. Finan
ciële Aangelegenheden; Afdeling Subsidiëring
en Technische Verificatie.
K 340018641: Hoofdafdeling Onderzoek.
K 340024847: Directie en alle overige Afdelingen
(tijdelijk).
Er zijn Zeeuwen lid van de Vereniging voor
Landaanwinning en die zijn naar de algemene ver
gadering geweest in Rotterdam, waar een inge
nieur van de Provinciale Waterstaat van Zuid-Hol
land en Ir. Mesu beide gesproken hebben over de
sluiting van de zeegaten. Ze zijn teruggekomen
met allerlei verhalen, die meneer Bos overigens al
in 't Landbouwblad van vorige week gezet heeft.
Scherpslijper heeft ook naar die verhalen geluis
terd en zijn conclusies getrokken.
Deze zijn: 1.) Dat de Ooster-Schelde 't laatst dicht
zal gaan en dat we in Zeeland dus niet zolang zul
len kunnen wachten om de dijken niet te verhogen.
2.) Dat achter een en ander een weloverwogen
plan gezocht moet worden om Schouwen alvast bij
Zuid-Holland te annexeren, omdat het straks over
de dammen weg zal kunnen, richting Rotterdam,
en alleen per veer naar Goes.
Hoe men op zijn hoede moet zijn voor zijn con
currenten, bewijst het verhaal, dat we hoorden
over de firma Enschedé, de bekende drukkerij van
bankbiljetten en postzegels te Haarlem. Toen er
moeilijkheden dreigden in Indonesië, reisde de
directeur zélf naar Djakarta, sprak met vele auto
riteiten en zelfs met -Soekarno en slaagde erin het
bedrijf daar te handhaven als drukkerij ook voor
bankbiljetten en postzegels in Indonesië, zij het
dan als gezamenlijke onderneming met de Indone
sische Staat. Hij zal, ondanks de laatste concessie,
zijn reis wel nooit betreurd hebben, omdat er
kapers op de kust bleken te zijn in de vorm van
de Engelse bemiddelaar, Lord Killearn, die ten
tijde van de woelingen rond Linggadjatti, deze poli
tieke functie waarnam. Daarna echter ontpopte
de Lord zich als commissaris van een Engelse
drukkerij van bankbiljetten en postzegels en kwam
zich met een koffertje met offertes aandienen.
Wel, wel, zaken blijven zaken!
SCHERPSLIJPER.
zonder schade voor nagewassen, doet U alleen
veilig met: „SHELL" W-N 101. Na de bewer
king is Uw akker volkomen veilig gebleven.
POSTBUS 35.