Waterschappen aardappelloof Welke instanties regelen de schade? STEKELS op den BLEIK LONEN EN SOCIALE VOORZIENINGEN ®HUA RD O Doodsproeien van Gebrs De Jongh - Goes ACCOORDTARIEVEN 1953. HUISVESTING CULTUURTECHNISCHE DIENST. ZEEÜWSCH LANDBOUWBLAD Aanvankelijk werd het beheer over de polders of waterschappen gevoerd door de ingelanden, ver tegenwoordigd door gezworenen en dijkgraaf. Tijdens de Franse overheersing zien we een cen tralisatie van de waterschapsbelangen, onder een éénhoofdige leiding. In de Grondwet van 1814 en 1815 werd de cen tralisatie-gedachte behouden. De Koning werd met het oppertoezicht over de werken van de water schappen belast. Het resultaat was een uitbreiding van de invloed van het centrale gezag op de water schappen. Van de zelfstandigheid van die organisa ties bleef daardoor niet veel over. De Grondwetsherzieningen van 1848 en later heb ben getracht aan die drang tot centralisatie een grens te stellen. De Keurenwet, Wet op de Rijks waterstaat, Bevoegdhedenwet e.a. zijn daarvan een uitvloeisel geweest. Het gestelde doel, een begren zing van bevoegdheden van verschillende instanties, werd daarmee bereikt. Van de bevoegdheden, die deze wetten geven, is onder diverse omstandigheden gebruik gemaakt om wijzigingen in het beheer van waterschappen tot stand te brengen, b.v. tot de instelling van de dijk- kring van Flakkee, van de Hoeksche Waard, Het Vrije van Sluis, e.a. Bij de ramp van 1 Februari blijkt het geperfec tioneerde, onder meer deskundige leiding staande, gecentraliseerde beheer over de zeeweringen, niet méér resultaat gehad te hebben dan het niet-ge- centraliseerde. Flakkee is met de Hoeksche Waard e.a. voor een groter of kleiner deel onder water gekomen, evengoed als Schouwen e.a. niet5-gecen- traliseerde waterschappen in Zeeland en West-Bra bant. In procenten uitgedrukt, zijn er meer groot waterschappen getroffen dan op zich zelf staande polders. Niettegenstaande dat, ziet men nu, evenals vroe ger na grote overstromingen, een aanbevelen van het centrale beheer om overstromingsrampen te voorkomen. Gezien het resultaat op 1 Februari, moet men zijn verwachtingen, met betrekking tot centralisatie en het voorkomen van 'overstromings rampen, dan ook niet te hoog stellen. Beide syste men, vrije waterschappen tegenover gecentraliseer de, hebben op 1 Februari niet geheel voldaan on der de bestaande voorwaarden. Een principieel punt daarbij blijkt te zijn, dat beschikt wordt over de nodige gelden om nodig geachte werken, die economisch verantwoord zijn, uit te voeren. In geheel ander verband is op het ontbreken van gelden om noodzakelijke werken uit te voeren, vroeger reeds door anderen gewezen in het tijd schrift „De Pacht" (1950) e.a. Aanvankelijk was het zó, dat alleen de aangelan den, later de ingelanden, de lasten te dragen kre gen aan het onderhoud van dijken, wegen en wa terlopen verbonden. Die taken waren oudtijds heel wat beperkter dan thans. Toch worden de water schapslasten nog altijd in hoofdzaak, of geheel, op gebracht door de grondbezitters. Bovendien kennen we de straatbelasting, grond- en vermogensbelas ting op de grond, welker baten niet komen ten nutte van het waterschapsbeheer. De lasten op de grond zijn gestegen tot een hoog te, die voor eigenaren-gebruikers in een hausse periode geen bezwaar vormen. In een crisis-periode echter liggen ze voor hen vaak op een ondraaglijk hoog niveau. Doordat de pachten op een te laag niveau zijn vastgesteld, zijn eigenaren-verpachters feitelijk doorlopend niet meer in staat de hoge lasten te dragen. Is de landbouw als bron van welvaart op het platteland zeer belangrijk, daarnaast zijn sedert de eerste bedijkingen, andere producerende groepen opgetreden, die gezamenlijk niet minder van be lang zijn voor dat platteland. Het belang van deze groepen bij een goed polderbeheer ligt weliswaar op een ander niveau dan van de boeren, maar het is daarbij toch niet minder groot. We zien dit in de thans nog overstroomde gebieden. Het is dan ook economisch volkomen verantwoord en rechtvaar dig hen mee te laten betalen in de waterschaps lasten. Gezien het grote sociale en economische belang, dat het platteland voor ons land in zijn geheel heeft, is het ook billijk dat Rijk en Provincie bij dragen leveren in de waterschapslasten. Bij een uitbreiding van het belastinggebied (waarmee men bij de instelling van een groot wa terschap toch ook als punt één op het tapijt komt) en overheidsbijdragen aan de waterschappen, zou den deze in staat zijn de nodig geachte werken beter uit te voeren, dan thans het geval is. Rijks- en Provinciale waterstaat kunnen steeds, en zijn steeds daartoe bereid, over wat nodig is te doen, adviezen uitbrengen en plannen indienen. Waar gebleken is, dat de waterschappen niet in mindere mate voldaan hebben dan de gecentrali seerde beheren, bij het voorkomen van rampen, zal voorlopig, en in de eerste plaats, overgegaan moe ten worden tot een verruiming van het belasting gebied der waterschappen. Het vormen van groot-waterschappen is geen remedie en moet achterwege blijven om de kosten van de waterschappen niet onnodig hoog op te voeren. G. Voor het contractjaar 1953/1954 gelden voor onderstaande werkzaamheden de volgende tarie ven: Vlas. Trekken, binden en schelven ƒ170 tot ƒ221 per ha; binden en schelven achter de machine ƒ55,50 tot 66 per ha. Voor abnormaal zwaar of moeilijk liggend vlas, dat niet met de machine kan worden getrokken, zal een tarief gelden van 220 tot 250 per ha voor trekken, binden en schelven. Koolzaad. a. snijden b. tollen c. hokken 60.tot 87.50 iper ha ƒ22.tot ƒ32.50 per ha; 17.tot 22.per ha. Aardappelen. Looftrekken 85.tot 114 per ha. De tarieven dienen zodanig ite worden vastgesteld, dat voor een normaal gewas steeds een gemiddeld tarief wordt genomen. De maximum-tarieven mogen slechts in bijzon dere gevallen overschreden worden na toestem ming van de Prov. Sociale Commissie. Voor in lichtingen wende men zich steeds tot het Secreta riaat Z. L. M., Landbouwhuis, Goes. de L. TRACTOR- EN PAARDENPLOEGEN IMPORT: FIRMA FRANKEN VAN WEEL - GOES Bij de registratie van agrarische schade tenge volge van de watersnood zal in meerdere gevallen twijfel rijzen ten aanzien van de vraag, welk orgaan de schade dient te regelen, daar de desbe treffende goederen, zowel in als buiten het land bouwbedrijf kunnen worden gebruikt, dan wel tot de gebouwen, als tot de inventaris kunnen wor den geacht te behoren. Hieronder volgt een nölhinatieve lijst van goe deren, waaromtrent twijfel zou kunnen bestaan en waarbij achter alle goederen het orgaan is aange geven, dat de schade zal regelen. Deze lijst is in overleg met de overige organen 'opgesteld. De hieronder aangegeven goederen moeten ver loren zijn gegaan (of beschadigd zijn) op bedrijven, waarvan de schade door de Rijksdienst voor Land- bouwherstel wordt geregeld. Kantoorinventaris en -benodigdheden (bureaux, stoelen, kasten, brandkasten), S. E. C. Vaste brandstoffen, S. E. C. Vloeibare brandstoffen, bestemd voor bedrijfs doeleinden, smeerolie, etc., Landbouwherstel. Rijwielen (ook transportrijwielen), S. E. C. Personenauto's, S. E. C. Vrachtauto's, S. E. C. Gewone jeeps, S. E. C. Landbouwjeeps (met trekhaak, aftakas, etc.), Landbouwherstel. Boten (met of zonder motoraandrijving), Weder opbouw (Afd. Vaartuigen). Kippen, eenden, ganzen, kalkoenen, bijenvolken, Landbouwherstel. Honden, konijnen, duiven, pauwen en siervogels, S. E. C. Perceelsafscheidingen weide-afrasteringen, enz.), Landbouwherstel. Erfafscheidingen, Wederopbouw. Losse bruggen (voor zover perceelsverbindin- gen), Landbouwherstel. Vaste bruggen, Wederopbouw. De bij de gebouwen behorende installaties, zoals verwarmingsinstallaties, vaste drinkbakjes, vaste stalkettingen, enz., Wederopbouw. Windcharges, S. E.C. De afkorting S. E.C. betekent Schade Enquête Commissie. Opgemerkt zij, dat alle schade bij de rampschade- bureau's moet worden opgegeven waar de afdelin gen van Landbouwherstel en Schade Enquête Com missie gevestigd zijn.. Het Hoofdkantoor van de Cultuurtechnische Dienst, voorzover gehuisvest in het pand Malie singel 12, Utrecht en met uitzondering van de Centrale Tekenkamer, is thans tijdelqk onderge bracht in het perceel Maliebaan 79, eveheens te Utrecht. De respectieve Afdelingen zijn telefonisch be reikbaar onder de volgende nummers: K 340016551: Centrale Tekenkamer, Afd. Finan ciële Aangelegenheden; Afdeling Subsidiëring en Technische Verificatie. K 340018641: Hoofdafdeling Onderzoek. K 340024847: Directie en alle overige Afdelingen (tijdelijk). Er zijn Zeeuwen lid van de Vereniging voor Landaanwinning en die zijn naar de algemene ver gadering geweest in Rotterdam, waar een inge nieur van de Provinciale Waterstaat van Zuid-Hol land en Ir. Mesu beide gesproken hebben over de sluiting van de zeegaten. Ze zijn teruggekomen met allerlei verhalen, die meneer Bos overigens al in 't Landbouwblad van vorige week gezet heeft. Scherpslijper heeft ook naar die verhalen geluis terd en zijn conclusies getrokken. Deze zijn: 1.) Dat de Ooster-Schelde 't laatst dicht zal gaan en dat we in Zeeland dus niet zolang zul len kunnen wachten om de dijken niet te verhogen. 2.) Dat achter een en ander een weloverwogen plan gezocht moet worden om Schouwen alvast bij Zuid-Holland te annexeren, omdat het straks over de dammen weg zal kunnen, richting Rotterdam, en alleen per veer naar Goes. Hoe men op zijn hoede moet zijn voor zijn con currenten, bewijst het verhaal, dat we hoorden over de firma Enschedé, de bekende drukkerij van bankbiljetten en postzegels te Haarlem. Toen er moeilijkheden dreigden in Indonesië, reisde de directeur zélf naar Djakarta, sprak met vele auto riteiten en zelfs met -Soekarno en slaagde erin het bedrijf daar te handhaven als drukkerij ook voor bankbiljetten en postzegels in Indonesië, zij het dan als gezamenlijke onderneming met de Indone sische Staat. Hij zal, ondanks de laatste concessie, zijn reis wel nooit betreurd hebben, omdat er kapers op de kust bleken te zijn in de vorm van de Engelse bemiddelaar, Lord Killearn, die ten tijde van de woelingen rond Linggadjatti, deze poli tieke functie waarnam. Daarna echter ontpopte de Lord zich als commissaris van een Engelse drukkerij van bankbiljetten en postzegels en kwam zich met een koffertje met offertes aandienen. Wel, wel, zaken blijven zaken! SCHERPSLIJPER. zonder schade voor nagewassen, doet U alleen veilig met: „SHELL" W-N 101. Na de bewer king is Uw akker volkomen veilig gebleven. POSTBUS 35.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1953 | | pagina 5