DE BOERENJEUGD Zeeuwse L J. G.-ers presenteerden Zeeuwse avond ORGAAN VAN DE LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP ZEELAND Als alles weer normaal gaai worden EXCURSIE N. O. POLDER. ZEEUWSCfl LANDBOUWBLAD Redactie: J D. Haak Dzn, A. C. Hanse, P. Hendrik se, M. Kosten, L. de Jager, Z. Poppe en M. Poissonnier. Redactie-adres: Secretariaat L. J. G., Landbouwhuis, Goes. Dat is de gedachte, waaraan velen die getroffen zijn door de ramp, zich steeds weer optrekken. Maar zal alles weer normaal worden, zo vragen we ons af met de schrijver van het boekje: Dijken dicht... en verder"? Op uitnemende wijze tekent hij ons hoe de dorpssamenleving in het Zuid westen aan het veranderen is en hoe de ramp deze gang van zaken zal ver snellen. De schrijver wil ons de toestand duidelijk tekenen en daarom geeft hij ons bewust zwart-wit tekeningen, die vanzelfsprekend niet in alle situaties geheel met de werkelijkheid overeen komen. Hij schetst het isolement van de eilanden en het practisch ingesteld zijn van de bevolking, die steeds het voordeel van een bepaalde handeling in cijfers uitgedrukt wenst te zien. Dit maakt dat alle kansen om de per soon te vormen niet steeds worden aangegrepen. Naast arbeidsloon heeft de mens bovenal arbeidsvreugde nodig en de massificatie beperkt zich helaas niet tot de stad, zoals we vroeger altijd ge loofd hebben. Als de bindingen ver slappen, wordt het proces van ver vlakking en ontworteling versneld. De dorpsgemeenschap is volgens de schrijver een min of meer chao tische bundeling van groepen en groeperingen, organisaties en instel lingen. Als deze kapot gaat is er geen her stellen meer aan. Er moet dan opnieuw worden opge bouwd. Goede leiding en ook geld is er nodig om de maatschappelijke en culturele opbouw ter hand te nemen. Dit werk is zeker zo belangrijk als de materiële opbouw van huizen en boerderijen, al zijn wij ook steeds ge neigd om dit laatste voorop te stellen. Hoe deze opbouw moet plaats vin den, vraagt ge? Het zou ons te ver voeren de hoofd lijnen van de schrijver drs C. Lou- werse hier weer te geven. Het feit, dat hijzelf voortgekomen is uit het Zeeuwse platteland, geeft hem meer recht van spreken. Wie er meer van wil weten en ook voor de bewoners van niet-getrof- fen dorpen, valt er genoeg behartens- waardigs te lezen schaffe 't boekje aan. B. De buitenstaander mag wel eens de indruk krijgen, dat de polder geheel los staat van het oude land, de inwoner van de polder weet wel beter. Vele onzichtbare draden ver binden de polder en het oude land. Vele banden bestaan er tussen het nieuwe, jonge land en het overige deel van Nederland, dat het „levende materiaal" voor de polder leverde. Deze banden spraken duidelijk op de Zeeuwse avond van de L. J. G. in de stampvolle cantine van Kamp Emmeloord Oost, Vrijdagavond j.l. De Zeeuwse L.J.G.-ers maakten n.l. een tweedaagse excursie door het nieuwe land en wij zijn tot de over tuiging gekomen, dat zij een aantal onvergetelijke indrukken opdeden, gezien het enthousiasme waarmee zij de gastvrijheid van de polder beloon den, wanneer wij het zo mogen noe men. Voor wat hoort wat, zo redeneer den de Zeeuwen, en dat is zonder twijfel een goed standpunt. Zij pre senteerden hun gastheren en gast vrouwen en vele anderen dan ook een gezellige avond van licht amuse ment. Volle cantine. Dit aanbod werd door de „Noord oosters" gaarne geaccepteerd. De can tine werd „afgelopen" toen de heer Ad. Doeleman, Algemeen Voorzitter, de avond opende met een enkel woord van welkom, uiteraard speciaal aan het adres van de Zeeuwen. De excursieleider vulde dit ope ningswoord met een enkele opmer king aan; hij wees er o.a. op, dat Zee land zich langzaam weer herstelt van de zware slag, die het heeft gekregen in Februari van dit jaar. In deze om standigheden zou een avond van uit bundige vrolijkheid uit de toon vallen, daarom wees hij er op, dat men slechts een avond van licht amuse ment moest verwachten, waarin ama teurs hun beste beentje voorzetten. Het programma. Na deze inleiding werd het pro gramma, dat wegens tijdgebrek nog enigermate besnoeid was (het punt: „Overpeinzing van een Zeeuwse evacué" was geschrapt) afgewerkt en op een vlotte, goed georgani seerde wijze. Eerst kwam het L. J. G.-orkest uit Zeeuws-Vlaanderen op het podium, dat met een paar vlotte melodieën de stemming er in wist te brengen. Een paar guitaars, accordeons en een piano zijn altijd instrumenten die er in gaan. Het stelde ons min of meer teleur, dat niet meer specifiek Zeeuw se melodieën door de zaal klonken, dit gedeelte van het uitgevoerde beperkte zich tot het Zeeuwse Volkslied. Bij een volgend programmapunt werd nog de roem van Zeeland bezongen, en wel in het Zeeuws. M(jn vrouw verlangt salaris. Wanneer een huisvrouw, boven haar huishoudgeld, salaris verlangt, wanneer zij, om dat te bereiken, in staking gaat en de man in de kou laat staan, wanneer dan tot overmaat van ramp ook nog een oom uit Indonesië onverwacht overkomt en de vriendin van deze vrouw eveneens aangetast wordt door „stakeritus", dan dreigen bedenkelijke verwikkelingen. Want, de mannen, die van deze staking, het slachtoffer worden in „Mijn vrouw verlangt salaris", la ten het er niet bij zitten. En een kat in het nauw maakt gekke spron gen. De een ging een avond met zijn secretaresse op stap, de ander bleef een hele nacht onder water en probeerde met de beste bedoelingen andere mannen van huwelijksvoor nemens af te brengen. Gelukkig was daar de Neus, een gewezen ma troos van de wilde vaart, die door een der mannen in dienst genomen was om de huishouding te beredderen. Geholpen door de oom uit Indonesië en zijn vriend, wist hij de vrede te herstellen. Deze klucht werd over het alge meen verdienstelijk op het podium gebracht door de afdeling Tholen van de L. J. G., hoewel zwakke plekken hier en daar het spel ontsierden. De gewezen zeeman had een zeer dank bare rol, die hem goed lag, zodat hij dan ook de lachers op zijn hand had. Excursieleider en algemeen voor zitter spraken een kort dankwoord aan het einde van de avond. (Overgenomen uit „De Noordoostpolder.") Bij het ter perse gaan van dit num mer ontvingen wij het officieel ver slag van de Excursie-commissie, het welk wij de volgende keer hopen te plaatsen. Uitgave: Nederlandse Bond voor Sociaal-Cultureel Vormingswerk, Sta tionsstraat 6, Utrecht. Prijs 0,60. Onderstaande ontboezeming van de voorzitter der Geldersche Maat schappij van Landbouio deed ons direct naar de schaar grijpen. Het artikeltje spreekt voor zichzelf en we hebben geen behoefte er iets aan toe te voegen. RED. Dezer dagen heeft men in verschil lende kranten kunnen lezen, hoe oud militairen een actie begonnen zijn tegen de slordige wijze waarop in Nederland veelal met de vlag wordt omgegaan. Deze berichten hadden betrekking op vlaggen bij verzetsmonumenten, die des nachts niet gestreken werden. Voor heel veel van onze landgeno ten is het een heel vreemd begrip, dat de vlag een nationaal symbool is, die met respect behandeld dient te worden. Voor heel veel van onze landgenoten schijnt de vlag niet meer te zijn dan een kleurrijk doek, dat bruikbaar is voor alle mogelijke doel einden. Want waarvoor wordt de vlag in Nederland al niet gebruikt? Men krijgt vaak de indruk, dat ons natio nale dundoek vóór alles beschouwd wordt als een object voor reclame doeleinden. Reclame voor ijsco's, re clame voor zure haring, voor zoute haring, reclame voor kersen eten en voor pruimen eten, reclame voor stal letjes met zoetigheid enz., enz. Het is ergerlijk hoe in Nederland de vlag mishandeld en misbruikt wordt. Geen volk ter wereld handelt zo slordig met zijn vlag als het Neder landse volk. Daarom verheugen we ons van harte over de actie van de Indië-veteranen tegen de beledigingen die onze nationale vlag door Neder landse handen ondergaat. Want het is een belediging voor de vlag en voor het nationaal bewust zijn, als de vlag gebruikt wordt voor reclamemakerij. Het is een tekort aan het respect dat iedere Nederlan der verschuldigd is tegenover het symbool van onze nationale zelfstan digheid, als de vlag gebruikt wordt voor alles en nog wat. Want de vlag is het symbool van onze nobelste na tionale traditie en van de hoogste levensgoederen van ons volk. Daar om moest de vlag weggeborgen wor den toen de Duitsers onze vrijheden vertrapten onder hun soldatenlaar zen. Wat hebben wij er hartstochte lijk naar verlangd in die jaren, dat het fiere en schone rood, wit en blauw weer zou wapperen boven onze Vader landse grond. Want onze nationale vlag, zij is het teken van onze nationale zelfstandig heid. Zolang de driekleur met de oranje wimpel vrij uit wappert in stad en land, zijn wij vrije burgers van een vrij volk. Daarom is het de plicht van iedere Nederlandse man en vrouw om de vlag met respect te behandelen. Het is dan ook vurig te hopen, dat de actie van de Indië-veteranen de ogen van ons volk hiervoor openen zal. Het is een oneer voor ons volk als het toestaat, dat zijn vlag gebruikt wordt voor reclamedoeleinden. Een volk, dat zichzelf respecteert, respecteert ook zijn vlag. Wij hopen hartelijk, 'dat de actie van de Indië-veteranen als een vuur om zich heen zal grijpen en de smaad die wij Nederlanders ons zelf aan doen door het misbruik van onze vlag, van ons zal worden weggeno men. Wij doen een beroep op de ouderen en vooral ook op de jongeren om hiervoor de strijd aan te binden. Want de eer van 's lands vlag is ook onze eer. v. d. L.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1953 | | pagina 7