Negro en buitenlandse Wikken ZITDAGEN BOEKHOUDBÜREAÜ ZATERDAG 30 MEI 1953. WAARIN OPGENOMEN HET NOORD-BRABANTSCH LANDBOUWBLAD Officieel Orgaan van de Zeeuwsche Landbouw Maatschappij (Z. L. M.) de Noord-Brabantsche Maatschappij van Landbouw en andere Verenigingen ZITDAGEN SECRETARIAAT DER Z. L. M. D. J. VAN DER HAVE No. 2174. Frankering bij abonnement: Terneuzen. 41e Jaargang ZEEUWSCH LANDBOUWBLAD Dit blad verschijnt elke ZATERDAG. Overname van arti kelen slechts geoorloofd met duidelijke bronvermelding. Leden van de Z. L M. en N.-Br. Mij- van Landbouw ont vangen het blad gratis. ABONNEMENTSGELD: voor nietleden van étsrc orga nisaties bedraagt 10,per jaar. Redactie: Secretariaat der Z. L. M., Landbouwhuis, Goes - Tel. 2345 ADVERTENTIETARIEF: Per mm 15 cent; minimum per advertentie 2,Incassokosten 0,15. Regelabonnementen tegen speciaal tarief. Inzending van advertenuën aan de Uitgeefster N.V. v/b Firma P. J. VAN DE SANDE te Terneuzen of aan het Landbouwhuis te Goes. ©v er zie fit De niet-gedupeerde leden zullen het ons niet kwalijk nemen, dat wij het weer niet hebben over de droogte, over het dalende prijsniveau op de wereldmarkt of over de overschotten van ver schillende landbouwproducten, waarmede de Ame rikaanse regering in haar maag zit, maar dat dit maal een bespreking van het voor Zeeland en voor de Zeeuwse landbouw zo belangrijke Wetsontwerp op de watersnoodschade volgt. Dit ontwerp van wet werd de vorige week aan de Tweede Kamer der Staten Generaal aan boden en zal daar eerstdaags behandeld en penlijk gewijzigd worden. Maar daarover later. Eerst iets over de inhoud en dan wel speciaal over de agrarische zijde ervan. Wat kunnen de gevol gen voor onze getroffen gebieden en boeren zijn? Alvorens in te gaan op de verschillende onder delen, eerst enige algemene punten. Hiervoor is het nodig de Memorie van Toelichting op te slaan, omdat in deze bijlage de regering haar motieven uiteenzet, waarom de inhoud van dit ontwerp zo is en niet anders. Reeds in de Inleidende paragraaf van deze Memorie van Toelichting snijdt de Rege ring twee belangrijke principiële punten aan. Het eerste is, dat de Ministers, die het wetsontwerp ondertekenden, van mening zijn, dat, alhoewel in het algemeen schade tengevolge van overstromin- HULST: Maandag 1 Juni, in „De Graanbeurs", van 3tot 5 uur. TERNEUZEN: Woensdag 3 Juni, in Hotel „Des Pays-Bas". KOUDEKERKE: Woensdag 3 Juni, in Hotel „Nieuw Walcheren", van 9 tot 1,30 uur. ZIERIKZEE: Donderdag 4 Juni, in Hotel „Huis van Nassau". e MIDDELBURG: Donderdag 4 Juni, in Café „De Eendracht". ST. MAARTENSDIJK: Donderdag 4 Juni, in „Hof van Holland". ST. PHILIPSLANDZaterdag 6 Juni, in Hotel „De Druiventros". TERNEUZEN: Woensdag 3 Juni, van 2.304.30 uur, in Hotel „Des Pays-Bas." THOLEN: Zaterdag 6 Juni, van 1112.30 uur, in Hotel „Hof van Holland". OOSTBURG: Woensdag 10 Juni, van 3.305 uur, in Café „De Vuijst". AXEL: Zaterdag 13 Juni, van 34.30 uur, in Hotel „De Lozanne". Komt hier met uw vragen op pacht-, juridisch-, economisch-, sociaal- en technisch gebied. gen, stormen en dergelijke door de bezitters wordt gedragen en niet het rechtsgevoelen bestaat, dat deze schade door de gemeenschap dient te worden gedragen, niettemin van stonde af aan bij de ge hele Nederlandse bevolking de overtuiging heeft post gevat, dat de gevolgen van deze, zo ernstige en omvangrijke ramp slechts door het gehele volk kunnen worden gedragen. Slechts door verlening van Overheidswege van financiële hulp voor herstel en wederopbouw kun nen een ernstige economische ontwrichting en sociale terugslagen in de geteisterde gebieden wor den voorkomen. Derhalve dit ontwerp van Wet. Met een dergelijke redenering, die er kennelijk op gericht is deze ramp in een uitzonderlijke positie te plaatsen, kunnen wij v -1 instemmen, al zouden wij hieraan willen toevoegen, dat het toch ook de plicht is van een Overheid, die zo zeer in het econo mische en dus financiële leven van haar burgers ingrijpt als de over ons gestelde Overheden na de oorlog deden, de economische voorwaarden te scheppen, die naar welvaart moeten leiden. Juist van het bedrijfsleven is in de laatste jaren heel wat genomen. Dat men dus aan door een derge lijke natuurramp getroffenen zoveel teruggeeft, dat zij hun taak in het nationale geheel weer naar behoren kunnen vervullen, past precies in het be leid der laatste jaren. Rampenfonds en huisraadschade. Het tweede principiële punt, dat in bovenge noemde inleidende paragraaf besproken wordt, is de kwestie van de vergoeding van de schade, die, zoals de regering het noemt, ligt in de persoonlijke sfeer van de getroffenen. Hierbij denkt men aan het verlies van kleding, schoeisel, ligging, dekking en huisraad, alsmede aan bijzondere voorzieningen op maatschappelijk terrein. Daar de hulp, die allerwege uit binnen- en buitenland is toegestroomd in de vorm van goederen en geld, door de gevers bij uitstek bedoeld is tot leniging van de noden die liggen in de persoonlijke sfeer, is er een taak verdeling ontstaan tussen regering en het Ram penfonds, zo vermeldt de Memorie van Toelichting. Dit laatste zal zoveel mogelijk de huisraadschade, kleding, schoeisel en dekking voor haar rekening nemen. Een vergoeding van deze schade is dus niet in het wetsontwerp geregeld. Met andere woorden de regering betaalt aan deze schade niet mee. Hier zitten wij midden in een zeer principieel punt. Men kan zich met recht afvragen of de Over heid de bedoelingen van de gevers aan het Ram penfonds iuist heeft aangevoeld. Wij menen eer der, dat deze gevers, overtuigd als zij waren, dat een volledige vergoeding van de schade tot de on mogelijkheden zou behoren, met hun zo spontaan geschonken bijdragen aan de slachtoffers iets extra's wilden bezorgen. Een uitkering dus boven de uitkeringen van Overheidswege. Dat deze Over heid een geheel en niet onbelangrijk deel van de geleden schade van zich afschuift, lijkt ons princi pieel niet juist. Fraaier zou het zijn, indien de Overheid ook in deze schade mede haar deel bij droeg en toch de regeling overliet aan het Ram penfonds. Dan zou ook veel beter een geschakeer de normatieve vergoeding kunnen worden uitge keerd. Want nu, met de uitkeringen, die voor allen ongeveer gelijk zullen zijn, heeft men het draagkrachtbeginsel, dat men elders zegt niet te zullen toepassen, toch binnengehaald. Hierdoor worden allen, die iets meer hadden dan een een voudige inboedel ernstig gedupeerd. De omvang van de schade en raming kosten. Hoewel reeds vele cijfers over de geleden schade zijn gepubliceerd, willen wij hier, om volledig te zijn, toch ook de cijfers van de Memorie van Toe lichting nog eens aan onze lezers voorleggen. Deze cijfers berusten op schattingen, waarbij er de aan dacht op wordt gevestigd, dat nauwkeurigheid nog niet kon worden verkregen. De voorlopige schat ting van verwoeste en beschadigde woningen en boerderijen is dan: Tot. verwoest Zw. beschadigd L. beschadigd c <u o> c '5 O c .w. U. V T3 u. J8 a 6 05 Q '5 o c n B -o u O O X) c W CS c c O s c u V ~o U s -O Z.-Holland N.-Brabant Zeeland 2080 440 1300 40 90 330 750 820 2390 110 190 720 11440 47 tO 7430 220 360 790 Totaal 3820 460 3960 1020 23640 1370 Uit deze Cijiers" blijkt, dat wat de boerderijen be treft, in Zeeland 2/3 van de totale schade is ge-" 1 vallen. De herbouwkosten worden in de Memorie van Toelichting per boerderij geschat op gemiddeld 45.000 per stuk. Ten laste van het Rijk zal volgens de in het wetsontwerp vastgelegde regeling 80 komen of wel 17 millioen. De herstelkosten van de zwaar beschadigde boer derijen worden geschat op 10.000 per geval. Ge rekend wordt met een gemiddelde tegemoetkoming van het Rijk van 70 Dit geeft dan een bedrag van 7 millioen. De totale kosten van het herstel van de licht beschadigde boerderijen worden geschat op 2 mil lioen, dat is 1500,per geval. Voor het Rijk 90 hiervan of 1,8 millioen. Schade aan de grond en kosten van herstel Een 'oppervlakte van 130.000 ha zal naar ver wachting dienen te worden hersteld. De kosten van het cultuurtechnische herstel worden geraamd op ƒ55 millioen. De kosten van de gratis gipsverstrekking schat men op 14 millioen, waaronder begrepen ver- voers- en strooikosten. Voor herstelbewerkingskosten wordt 50 mil lioen uitgetrokken. Hieronder wordt verstaan de vergoeding van Rijkswege van het verschil tussen de geschatte opbrengst van het op de zoute gron den geteelde gewas en de „kale kosten". Tenslotte zullen naar raming 300 ha blijvend als cultuurgrond verloren zijn en 100 ha een waarde vermindering ondergaan. Kosten 1 millioen. Overige schade en kosten. In vogelvlucht hier nog enkele cijfers. Verloren gegaan 2000 ha boomgaard. Vergoe ding gemiddeld 12.000 per ha. Kosten 24 mill. Verloren gegane gewassen te velde: 7000 ha win- KONINKLIJK KWEEKBEDRIJF ZAADHANDEL KAPELLE-BIEZELINGE Direct leverbaar

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1953 | | pagina 1