Negro en buitenlandse Wikken
ZITDAGEN
BOEKHOUDBÜREAÜ
ZATERDAG 30 MEI 1953.
WAARIN OPGENOMEN HET NOORD-BRABANTSCH LANDBOUWBLAD
Officieel Orgaan van de Zeeuwsche Landbouw Maatschappij (Z. L. M.)
de Noord-Brabantsche Maatschappij van Landbouw en andere Verenigingen
ZITDAGEN
SECRETARIAAT DER Z. L. M.
D. J. VAN DER HAVE
No. 2174. Frankering bij abonnement: Terneuzen.
41e Jaargang
ZEEUWSCH LANDBOUWBLAD
Dit blad verschijnt elke ZATERDAG. Overname van arti
kelen slechts geoorloofd met duidelijke bronvermelding.
Leden van de Z. L M. en N.-Br. Mij- van Landbouw ont
vangen het blad gratis.
ABONNEMENTSGELD: voor nietleden van étsrc orga
nisaties bedraagt 10,per jaar.
Redactie:
Secretariaat der Z. L. M.,
Landbouwhuis, Goes - Tel. 2345
ADVERTENTIETARIEF: Per mm 15 cent; minimum per
advertentie 2,Incassokosten 0,15.
Regelabonnementen tegen speciaal tarief.
Inzending van advertenuën aan de Uitgeefster N.V. v/b
Firma P. J. VAN DE SANDE te Terneuzen of aan het
Landbouwhuis te Goes.
©v er zie fit
De niet-gedupeerde leden zullen het ons niet
kwalijk nemen, dat wij het weer niet hebben over
de droogte, over het dalende prijsniveau op de
wereldmarkt of over de overschotten van ver
schillende landbouwproducten, waarmede de Ame
rikaanse regering in haar maag zit, maar dat dit
maal een bespreking van het voor Zeeland en voor
de Zeeuwse landbouw zo belangrijke
Wetsontwerp op de watersnoodschade
volgt. Dit ontwerp van wet werd de vorige week
aan de Tweede Kamer der Staten Generaal aan
boden en zal daar eerstdaags behandeld en
penlijk gewijzigd worden. Maar daarover later.
Eerst iets over de inhoud en dan wel speciaal over
de agrarische zijde ervan. Wat kunnen de gevol
gen voor onze getroffen gebieden en boeren zijn?
Alvorens in te gaan op de verschillende onder
delen, eerst enige algemene punten. Hiervoor is
het nodig de Memorie van Toelichting op te slaan,
omdat in deze bijlage de regering haar motieven
uiteenzet, waarom de inhoud van dit ontwerp zo
is en niet anders. Reeds in de Inleidende paragraaf
van deze Memorie van Toelichting snijdt de Rege
ring twee belangrijke principiële punten aan. Het
eerste is, dat de Ministers, die het wetsontwerp
ondertekenden, van mening zijn, dat, alhoewel in
het algemeen schade tengevolge van overstromin-
HULST: Maandag 1 Juni, in „De Graanbeurs", van
3tot 5 uur.
TERNEUZEN: Woensdag 3 Juni, in Hotel „Des
Pays-Bas".
KOUDEKERKE: Woensdag 3 Juni, in Hotel
„Nieuw Walcheren", van 9 tot 1,30 uur.
ZIERIKZEE: Donderdag 4 Juni, in Hotel „Huis
van Nassau". e
MIDDELBURG: Donderdag 4 Juni, in Café „De
Eendracht".
ST. MAARTENSDIJK: Donderdag 4 Juni, in
„Hof van Holland".
ST. PHILIPSLANDZaterdag 6 Juni, in Hotel
„De Druiventros".
TERNEUZEN: Woensdag 3 Juni, van 2.304.30
uur, in Hotel „Des Pays-Bas."
THOLEN: Zaterdag 6 Juni, van 1112.30 uur, in
Hotel „Hof van Holland".
OOSTBURG: Woensdag 10 Juni, van 3.305 uur,
in Café „De Vuijst".
AXEL: Zaterdag 13 Juni, van 34.30 uur, in
Hotel „De Lozanne".
Komt hier met uw vragen op pacht-, juridisch-,
economisch-, sociaal- en technisch gebied.
gen, stormen en dergelijke door de bezitters wordt
gedragen en niet het rechtsgevoelen bestaat, dat
deze schade door de gemeenschap dient te worden
gedragen, niettemin van stonde af aan bij de ge
hele Nederlandse bevolking de overtuiging heeft
post gevat, dat de gevolgen van deze, zo ernstige
en omvangrijke ramp slechts door het gehele volk
kunnen worden gedragen.
Slechts door verlening van Overheidswege van
financiële hulp voor herstel en wederopbouw kun
nen een ernstige economische ontwrichting en
sociale terugslagen in de geteisterde gebieden wor
den voorkomen. Derhalve dit ontwerp van Wet.
Met een dergelijke redenering, die er kennelijk
op gericht is deze ramp in een uitzonderlijke positie
te plaatsen, kunnen wij v -1 instemmen, al zouden
wij hieraan willen toevoegen, dat het toch ook de
plicht is van een Overheid, die zo zeer in het econo
mische en dus financiële leven van haar burgers
ingrijpt als de over ons gestelde Overheden na de
oorlog deden, de economische voorwaarden te
scheppen, die naar welvaart moeten leiden. Juist
van het bedrijfsleven is in de laatste jaren heel
wat genomen. Dat men dus aan door een derge
lijke natuurramp getroffenen zoveel teruggeeft,
dat zij hun taak in het nationale geheel weer naar
behoren kunnen vervullen, past precies in het be
leid der laatste jaren.
Rampenfonds en huisraadschade.
Het tweede principiële punt, dat in bovenge
noemde inleidende paragraaf besproken wordt, is
de kwestie van de vergoeding van de schade, die,
zoals de regering het noemt, ligt in de persoonlijke
sfeer van de getroffenen. Hierbij denkt men aan
het verlies van kleding, schoeisel, ligging, dekking
en huisraad, alsmede aan bijzondere voorzieningen
op maatschappelijk terrein. Daar de hulp, die
allerwege uit binnen- en buitenland is toegestroomd
in de vorm van goederen en geld, door de gevers
bij uitstek bedoeld is tot leniging van de noden
die liggen in de persoonlijke sfeer, is er een taak
verdeling ontstaan tussen regering en het Ram
penfonds, zo vermeldt de Memorie van Toelichting.
Dit laatste zal zoveel mogelijk de huisraadschade,
kleding, schoeisel en dekking voor haar rekening
nemen. Een vergoeding van deze schade is dus
niet in het wetsontwerp geregeld. Met andere
woorden de regering betaalt aan deze schade niet
mee.
Hier zitten wij midden in een zeer principieel
punt. Men kan zich met recht afvragen of de Over
heid de bedoelingen van de gevers aan het Ram
penfonds iuist heeft aangevoeld. Wij menen eer
der, dat deze gevers, overtuigd als zij waren, dat
een volledige vergoeding van de schade tot de on
mogelijkheden zou behoren, met hun zo spontaan
geschonken bijdragen aan de slachtoffers iets
extra's wilden bezorgen. Een uitkering dus boven
de uitkeringen van Overheidswege. Dat deze Over
heid een geheel en niet onbelangrijk deel van de
geleden schade van zich afschuift, lijkt ons princi
pieel niet juist. Fraaier zou het zijn, indien de
Overheid ook in deze schade mede haar deel bij
droeg en toch de regeling overliet aan het Ram
penfonds. Dan zou ook veel beter een geschakeer
de normatieve vergoeding kunnen worden uitge
keerd. Want nu, met de uitkeringen, die voor
allen ongeveer gelijk zullen zijn, heeft men het
draagkrachtbeginsel, dat men elders zegt niet te
zullen toepassen, toch binnengehaald. Hierdoor
worden allen, die iets meer hadden dan een een
voudige inboedel ernstig gedupeerd.
De omvang van de schade en raming kosten.
Hoewel reeds vele cijfers over de geleden schade
zijn gepubliceerd, willen wij hier, om volledig te
zijn, toch ook de cijfers van de Memorie van Toe
lichting nog eens aan onze lezers voorleggen. Deze
cijfers berusten op schattingen, waarbij er de aan
dacht op wordt gevestigd, dat nauwkeurigheid nog
niet kon worden verkregen. De voorlopige schat
ting van verwoeste en beschadigde woningen en
boerderijen is dan:
Tot. verwoest
Zw. beschadigd
L. beschadigd
c
<u
o>
c
'5
O
c
.w.
U.
V
T3
u.
J8
a
6
05
Q
'5
o
c
n
B
-o
u
O
O
X)
c
W
CS
c
c
O
s
c
u
V
~o
U
s
-O
Z.-Holland
N.-Brabant
Zeeland
2080
440
1300
40
90
330
750
820
2390
110
190
720
11440
47 tO
7430
220
360
790
Totaal
3820
460
3960
1020
23640
1370
Uit deze Cijiers" blijkt, dat wat de boerderijen be
treft, in Zeeland 2/3 van de totale schade is ge-" 1
vallen.
De herbouwkosten worden in de Memorie van
Toelichting per boerderij geschat op gemiddeld
45.000 per stuk.
Ten laste van het Rijk zal volgens de in het
wetsontwerp vastgelegde regeling 80 komen
of wel 17 millioen.
De herstelkosten van de zwaar beschadigde boer
derijen worden geschat op 10.000 per geval. Ge
rekend wordt met een gemiddelde tegemoetkoming
van het Rijk van 70 Dit geeft dan een bedrag
van 7 millioen.
De totale kosten van het herstel van de licht
beschadigde boerderijen worden geschat op 2 mil
lioen, dat is 1500,per geval. Voor het Rijk
90 hiervan of 1,8 millioen.
Schade aan de grond en kosten van herstel
Een 'oppervlakte van 130.000 ha zal naar ver
wachting dienen te worden hersteld. De kosten
van het cultuurtechnische herstel worden geraamd
op ƒ55 millioen.
De kosten van de gratis gipsverstrekking schat
men op 14 millioen, waaronder begrepen ver-
voers- en strooikosten.
Voor herstelbewerkingskosten wordt 50 mil
lioen uitgetrokken. Hieronder wordt verstaan de
vergoeding van Rijkswege van het verschil tussen
de geschatte opbrengst van het op de zoute gron
den geteelde gewas en de „kale kosten".
Tenslotte zullen naar raming 300 ha blijvend als
cultuurgrond verloren zijn en 100 ha een waarde
vermindering ondergaan. Kosten 1 millioen.
Overige schade en kosten.
In vogelvlucht hier nog enkele cijfers.
Verloren gegaan 2000 ha boomgaard. Vergoe
ding gemiddeld 12.000 per ha. Kosten 24 mill.
Verloren gegane gewassen te velde: 7000 ha win-
KONINKLIJK KWEEKBEDRIJF
ZAADHANDEL
KAPELLE-BIEZELINGE
Direct leverbaar