ORGAAN VAN DE LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP ZEELAND Het Concours van het Groninger Rederijkers Verbond Vrede en vreugde KERSTMIS HET TONEELCONCOIRS IN 1953 Redactie: J. D. Haak Dzn, A. C. Hanse, P. Hendrik se, M. Kosten, L. de Jager, Z. Poppe en M. Poissonnier. Redactie-adres: Secretariaat L. J. G., Landbouwhuis, Goes. Het Kerstfeest is een intiem en per soonlijk feest, ondanks alle aanslagen die op dit karakter worden gepleegd. Het is niet het feest van het waren huis, al heeft deze zaak misschien veel geld besteed aan het afhuren van een Kerstman. Evenmin is het een feest van een vereniging, hoe aantrekkelijk deze het programma van een Kerstavond ook heeft opgesteld. Onze tijd is vol met verschijnselen die de aandacht van het werkelijk gebeu ren van het Kerstfeest trachten af te leiden, door het omkleden met schone, doch vaak o zo goedkope franje. Het grote aantal woorden in onze taal dat begint met Kerst en eindigt met iets dat er bijgeplakt is, geeft in dezen een goed overzicht van de situatie. Het feest, wordt zodoende uit de hui selijke en vooral persoonlijke sfeer ge trokken, terwijl het bovenal verbonden dient te zijn met begrippen als vrede en vreugde zoals deze ons vanuit het Evangelie tegemoet komen. Vrede dan niet alleen en uitsluitend bedoeld als wereldvrede, doch veeleer als vrede van het hart. Zoals ook de vreugde een betere en hogere is, dan we in deze liefdeloze wereld kunnen opdoen. De komst van de Zoon van God op aarde kan ons telkenjare opnieuw deze innerlijke vrede en vreugde schenken, ondanks alles wat daarbuiten in schrille tegenstelling hiermee is. We hebben daar behoefte aan, ook op het platteland, omdat onze maatschap pij neigt naar harde verzakelijking en technische nuchterheid. Het Kind van het Kerstfeest, dat ook dit jaar de donkere wereld binnenkomt, kan ons dit geven, als we het Kerstfeest vieren met de eenvoudigheid des har ten, die past bij de nederige omstandig heden van de geboorte van dezen Koning. Mogen we het feest zó vieren, want: Gezegend 't hart dat openstaat En dezen Koning binnenlaat. B. Het concours behoort weer tot het verleden en zoals enkele voorgaande jaren werd ook dit concours bijge woond door enige afgevaardigden van onze vereniging, teneinde kennis te maken met het toneelwezen op het Groningse platteland. De opgedane ervaringen kunnen dan eventueel van dienst zijn voor ons aanstaand concours te Goes. Alvorens ik U enige indrukken weergeef, wil ik U er eerst van op de hoogte brengen, dat het Rederijkers Verbond zich alleen bezighoudt met de voordrachtkunst en welsprekend heid van haar leden. Zij tracht dit te bereiken door toneelspel, declamatie, improvisatie e.d. Verder nemen we nog in ogenschouw dat er verschil lende „kamers" (afdelingen) zijn, die naar ik meen, reeds 75 jaar bestaan. Onder haar leden bevinden zich meerdere ouderen, hoewel het meren deel jongeren zijn. Een en ander is er ongetwijfeld oorzaak van, dat er op dit concours heel wat gepresteerd werd, zowel wat betreft de voor drachtskunst als de organisatie van het geheel. Het concours nam 2 lange avonden in beslag, terwijl op de tweede dag 's morgens de algemene vergadering plaats vond en na de middag een diner. De eerste avond werd hoofdzakelijk in beslag genomen door declamatie. Hiervoor zoekt het hoofdbestuur ge ruime tijd van te voren een aantal gedichten uit. Een gedicht voor de vrouwelijke deelnemers, en één voor de mannelijke deelnemers en dan nog één voor gemengde deelname. Voor de prijs bij uitnemendheid zoekt zij ook nog een gedicht uit. Dit laatste gedicht moet worden voorgedragen door de eerste prijs winnaars van de eerste drie groepen en winnaar van de prijs bij uitne mendheid van het vorig jaar. Elke deelnemer moet dus 2 gedich ten leren. De prestaties, die bij de declamatie geleverd werden, bleven uitzonderlijk dicht bij elkaar, vooral in de groep vrouwelijke deelnemers kwam dit sterk naar voren. Mijns in ziens is de jury hier in de uiterste finesses moeten gaan, om tot een be slissing te kunnen komen. Hoewel uiteindelijk de prijs bij uitnemendheid aan een mannelijke deelnemer werd toegekend, kan toch in het algemeen gezegd worden dat er door de dames beter werd gedeclameerd dan door de heren. De winnaar van de prijs bij Het Kerstevangelie dat is de schoonste vertelling die ik ken. Daar komt een jonge vrouw in voor, de lieflijkste hier op aarde, geliefde en moeder tegelijk, en dan is daar een klein kind, geloof en hoop en liefde der mensheid en er zijn herders in het veld en er is muziek, het Donderdag avondconcert van het hemelse Con certgebouw. En er is ook een ezel bij, die daar maar staat te balken. Want die hoort er ook bij, alles hoort er bij. 't Is immers op aarde, dat dit allemaal gebeurt. En dan is er ook dat mooiste gedicht, dat er ooit ge dicht is, het zijn maar drie regels, maar wie kan dat horen, zonder dat hij er tranen van in z'n ogen krijgt: Ere zij God in den Hoge, En vrede op aarde, In den mensen een welbehagen. Toekomstmuziek, ja zeker volks-, muziek en muziek der sferen tegelijk. En natuurlijk komt daar ook een ster in voor, de schoonste ster die in lange nacht der mensenhistorie aan de hemel straalde. Dat was in die winternacht. Alle sterren straalden zacht. Maar op eens aan 's hemels boog. Steeg er blinkend een omhoog. Als een kleine sterrezon. De ster van de Kerstnacht die heet Jezus Christus. Hij is het kom pas van de mensheid. Hij is nog be trouwbaarder dan welke ster ook aan de donkere winterhemel en zijn hart is, midden in de kille wereldruimte, één groot liefdevuur. De sterren zullen ons vertellen dat onze aarde niet zo groot is, of Gods hemel houdt haar omvat, dat wij niet zo eenzaam zijn als wij geloven; dat zij die van ons zijn heengegaan niet zo heel ver van ons zijn; dat zij dich terbij zijn dan wij denken; wij zijn één met hen, in Gods liefde in Jezus, de ster van de Kerstnacht. Is het niet te boud gesproken, als wij het in deze tijd, vol haat en leed, over liefde en vreugde hebben? Laat Kerstmis ons het geloof schenken, dat ons daartoe de moed geeft. Laat ons elkaar liefhebben, dan zal geloof niet verloren gaan. KAY MUNK. uitnemendheid was ook de winnaar van de zelfde prijs van de twee voor gaande jaren. Hij is nu enige jaren uitgesloten om deel te nemen aan het declamatie-concours, omdat hij de prijs bij uitnemendheid nu drie keer heeft gewonnen. Dit is in het regle ment opgenomen, omdat er ook een kans kan komen, voor een ander. Deze eerste avond is er ook nog toneel gespeeld door een kamer. Deze kamer bracht 't toneelspel „De Mis lukking", van Joe Corrie, op zeer fraaie wijze voor het voetlicht. Dit stukje had een goede inhoud, maar eiste veel van de spelers. Ze waren goed op elkaar ingespeeld en toonden geen moment vervlakking. Dit stukje is op een eenvoudig toneel te spelen en eist weinig attributen. Onze mening over dit stuk was, dat er door de andere deelnemers in deze groep heel wat gepresteerd moest worden om dit te verbeteren. Ik schrijf hier „in deze groep", want de deelnemers speelden in 2 groepen, n.l. met en zonder beroepsregie. Deze kamer speelde zonder beroepsregie en bleek ook dat deze spelers de eer ste prijs in de wacht sleepten. De andere avond werd er door een andere kamer, welke met beroeps regie speelde „Het Poppenuur", van A. den Hertog opgevoerd. Dit stukje eiste in het algemeen wel iets minder van de spelers, behalve een enkele rol. Het kan ook op een eenvoudig toneel worden gespeeld, maar de kleding van de spelers eist veel voor zorgen omdat ze 18-eeuwse costuums droegen. Het werd zeer goed ge speeld en sleepte dan ook de eerste prijs van hun groep in de wacht. Het zou me te ver voeren om ook de prestaties en stukjes van de an dere 4 deelnemende kamers te be spreken en beperkte ik me tot de eer ste prijswinnaars. Als slot wil ik de woorden van mevr. E. v. d. Broeckede Man, want die vormde daar één van de drie jury leden, woorden, die we ook in Goes al eens gehoord hebben, en die tevens als goede raad mogen dienen voor ons concours in Februari aanstaande, gebruiken, namelijk deze: „Bent U van plan een stukje op te voeren, zoek dan een stukje uit met een goede in houd, een inhoud, die ons iets te zeg gen heeft. Doet U dat niet dan is het zonde, om daar al die kostelijke tijd aan te spenderen". C. MOELKER. Nu de werkzaamheden op het land voor een groot deel klaar zijn, krij gen we weer de gelegenheid om ons ongestoord voor te bereiden op het a.s. toneelconcours. De datum hier voor is reeds vastgesteld, én wel op 14 Februari 1953, in de „Prins van Oranje" te Goes. Er rest dus maar een betrekkelijk korte tijd meer, zodat aanpakken ge boden is. Wij rekenen op een grote activiteit van alle streken en hopen, dat de vooruitgang in ons toneelspel, die reeds vorig jaar zo goed waar te nemen viel, zich verder zal voort zetten. Het ligt in onze bedoeling het aan staande concours op dezelfde manier te houden als vorig jaar. Dus weder om het opvoeren van één-acters met een tijdsduur van pl-m. een half uur. Voor het aanschaffen der toneel stukken heeft de T. C. de volgende regeling getroffen: Iedere streek stelt zich zelf met een uitgever in verbinding en kiest een stuk uit. De titel en schrijver hiervan worden opgegeven aan het secretariaat der T. C., om mogelijke doublures te voorkomen. Vervolgens worden de boekjes besteld met één extra exemplaar voor de T. C. en jury. Dit laatste wordt zo spoedig mogelijk aan de T. C. gezonden. Tevens wordt hierbij een lijstje ver strekt van het meubilair e.d., dat op het toneel aanwezig moet zijn. Moch ten zich hierbij moeilijkheden voor doen, dat zal hiervan tijdig kennis worden gegeven. De T. C behoudt zich het recht voor om toneelstukken, die haar inziens onverantwoordelijk van inhoud zijn, te weigeren. Dit zal hopelijk niet het geval zijn, maar zo ja, wordt dit ten spoedigste aan de betreffende streek bekend gemaakt. De grimering komt wederom ten laste van het toneelgezelschap. De onkosten worden direct na afloop van het toneelstuk met de grimeur ver rekend. De T. C. zorgt voor het aanwezig zijn van de grimeur, mits dit tijdig wordt aangevraagd. Eventuele ex tra benodigdheden, als pruiken, enz., moeten hierbij worden opgegeven. Een ieder diene er zich wel reken schap van te geven, dat de grimering meetelt bij de beoordeling door de jury. Hiervoor werden -vorig jaar verschillende streken in punten ge kort. Dit -houdt niet in, dat men a.h.vv. verplicht is van een grimeur gebruik te maken. Men kan zelf ook met wei nig hulpmiddelen en een beetje fan tasie veel bereiken. Bij de programma-indeling zal, even- venals vorig jaar, weer rekening ge houden worden met de afstand, bus- en boot verbindingen naar Goes. We zullen trachten, dat voortdurend een reserve-gezelschap gereed staat,, om bij eventuele stagnatie het program ma doorgang te doen vinden. Hierbij rekent de T. C. op aller volle mede werking. De pauzes tussen de verschillende toneelstukken zullen, indien mogelijk, worden opgevuld met muziek. Wij verzoeken allen, die hieraan een bij drage kunnen geven, zich op te geven bij het secretariaat, met vermelding van de tijd, waarop men aanweizg kan zijn. De verschillende opgaven e.d. kunnen ook geschieden bij het plaatselijk T. C.-lid, die voor door geving zorg draagt. Hiermede hopen wij een ieder vol doende inzicht te hebben gegeven in de plannen voor het a.s. concours. Wij wensen allen een prettige „in- studeer-tijd" toe en hopen, dat het nu volgende concours, dat van vorig jaar in gehalte en gezelligheid zal over treffen en nuaan het werk. P.S. Bij eventuele onduidelijkheden stelle men zich in verbinding met het T. C.-lid der streek. Dit zijn: Voor Oost Zeeuws-Vlaanderen Mej. A. de Mul, „De Knol", E 48, Hoek. Voor West Zeeuws-Vlaanderen: J. de Bruine, A 11, Oostburg. Voor Walcheren: Mej. E. Steendijk, Arnemuiden. Voor Zuid-Beveland: Mej. L. de Jager, „Noorderhoeve", Wolfaartsdijk. Voor Noord-Beveland: Mej. J. Klompe, „Korenbloem", Kortgene. Voor Tholen: Mej. C. Mol, Noordpolder, St. Maar tensdijk. Voor Schouwen en Duiveland: Jac. de Vrieze, Ring D 57, Drei- schor, Tel. 9. De Toneelcommissie. Secretariaat: JAC. DE VRIEZE, Ring D 57, Dreischor, Tel. 9

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1952 | | pagina 17